AANBOD „Ik trek me absoluut niets aan van dat stel proppeschieters Bang&Olufsen i van de echte luidspreker- specialist KUNST CcidócSouoont DONDERDAG 21 SEPTEMBER 1989 PAGINA1 HANS CROISET BRUIST VAN ENERGIE BU HET NATIONALE TONEEL „Ik heb geen last van al dat negatief napra ten van elkaar in de pers. Dat van buitenaf opplakken en opdringen van Hoekse en Kabeljauwse twisten, ik doe daar niet aan mee. Ik ben absoluut een gelukkig mens. Alles functioneert en bloeit, machtig! We hebben in het eerste seizoen zeventien pre mières gehad. Iedereen heeft keihard ge werkt. Alleen al om het organisatorisch te laten slagen". Artistiek directeur en regis seur Hans Croiset is dik tevreden begonnen aan zijn tweede seizoen bij Het Nationale Toneel, dat hij ter vervanging van de Haag se Comedie heeft opgericht. Succes maakt vijanden, is een bekend gezegde. Hans Croiset wordt in de media nog al eens flink aangevallen. Een evaluerend gesprek. DEN HAAG Hans Croiset: „Ik vind dat je blij moet zijn dat na een kaal slag drie repertoire gezelschappen zijn overgebleven die haaks op elkaar staan, waardoor een publiek in ieder ge val van verschillen de uitingen kennis kan nemen. Ik heb er grote bewonde ring voor, zoals To neelgroep Amster dam zich die eerste twee jaren door al die problemen heen heeft geworsteld en een eenheid begint te vormen". „Ik ben met Het Natio nale Toneel een jaar la ter begonnen. Ik heb dezelfde mini-drama's in Den Haag meege maakt. Die komen al leen niet zo in de open baarheid. We hebben ook stapels ingezonden brieven. Wij zijn voor het autochtone Haagse publiek even radicale nieuwlichters als To neelgroep Amsterdam voor een deel van het Amsterdamse publiek. Dat er een groot ver schil is tussen Amster dam en Den Haag, ach dat kan me niet zoveel gehelen. Opvallend is wel dat we meer pu bliek in Amsterdam trekken dan in Den Haag. Dat houdt dus in dat we er in Den Haag nog langer en harder aan moeten trekken. In Den Haag is men er ja renlang trots op? dat er geen Actie Tomaat heeft gewoed. Maar er is nooit een bezemwa gen geweest. Die aan passing aan de huidige toneelontwikkeling door Het Nationale To neel is als een soort operatie zonder narcose gebleken. Dat is even schrikken. Er is nog geen groot publiek voor, maar daar heb ik in elk geval vier jaar voor gekregen en ik zie wel of ik de volgende trits doe." De gemiddelde zaalbe zetting was het afgelo pen jaar rond de veertig procent. „Van bepaalde voorstel lingen begrijp ik dat mensen daar schoorvoe tend naar toe gaan, zelfs 'Hebriana' is in Den Haag niet uitverkocht geweest. Dan denk ik dat ligt echt niet aan ons. Ze schrikken in Den Haag al van de af fiche van 'De tijd en het vertrek' van Botho Strauss. Daar ga ik me niet naar richten. Ik mag bij Het Nationale Toneel doen, wat ik vind dat gebeuren moet. En dat red ik. Daar heb ik ervaring zat voor. Ze moeten al leen een beetje geduld hebben." - Word je met name door de Haagse politiek niet onder druk gezet om gerichter op volle zalen te mikken? „Welnee, de burge meester kwam na de voorstelling van 'De tijd en het vertrek' als eer ste naar me toe om me te feliciteren, daarna had ik een gesprek met de wethouder die voor het eerst na lange tijd weer vrolijk is gewor den in de schouwburg. De ex-wethouder was er ook om me geluk te wensen". Steeds meer theaterma kers ervaren het, dat de grote schouwburgen ei genlijk niet langer ge schikt zijn voor reper toire-toneel, zoals dat nu gemaakt wordt. De Koninklijke Schouwburg vind ik ge weldig. Het heeft een schitterende klankkast. De akoestiek is prach tig, de publieksruimte is prima, het toneel is groot genoeg, alleen de toneel-opening is be nauwd. Hans van West- reenen, directeur van de Koninklijke Schouwburg, beijvert zich enorm om de voor komende gebreken te herstellen. De gevel is nou gerestaureerd, vol gend jaar wordt die hal gedaan, ik heb het ont werp gezien, dat Wordt schitterend. We krijgen een nieuw toneelhuis, ik ben bezig met twee gigantische repetitielo kalen, waarvan een zo groot is als De Appel." In het programma- Hans Croiset. overzicht van het twee de seizoen staat: De kwaliteit binnen het Nederlandse toneel weer tot maatstaf ma ken Is het zo slecht ge steld met de kwaliteit van het vaderlandse to neel? „Ja het was beneden de maat. Nou wordt er weer gesproken over de sterren van Het Natio nale Toneel, NRC/Han- delsblad heeft het over de kanonnen van Het Nationale Toneel. Zo mag ik het zien. Ik wil met fantastische acteurs schitterende voorstel lingen maken. Er is kwaliteit, alleen je zult het bij elkaar moeten harken. Je moet trots zijn op Nederland dat hier alles mogelijk is, dat het circuit buiten de grote schouwburgen zich zo bijzonder heeft ontwikkeld. Maar je moet teleurgesteld zijn over het feit dat het op geen enkele manier dat grote toneel kan injec teren. Wat in de grote schouwburgen te zien is, moet weer kwaliteit krijgen. Dat wat er aan ervaring is bij een oude re generatie, moet wor den meegedeeld aan het de dood van het re pertoire-toneel. Brinkman heeft het toegelaten dat het op de toneelscholen een rot zooi is gebleven, vanaf 1970. Daar had hij moeten ingrijpen. Het is visieloos om op de to neelkunst in te hakken die in de opleidingsfase zo verarmd is, dat het geen voeding meer geeft. En dat ik op mijn 52ste nog een nieuwe toneel gezelschap heb moeten oprichten. Dat had al lang een andere gek van 35 jaar moeten overnemen. Dat is een teken van verschraling en verarming. En een angsterigheid bij thea termakers van: O, nee, geen grote gezelschap met al dat georganiseer. Dat slapjanussen, daar (ADVERTENTIE) Leer Bang&Olufsen kennen als de echte luidspreker specialist. Niemand anders levert u zo'n groot en zuiver geluid met kleine volwaardige luidsprekers plus een subwoofer voor extra kwaliteit in het Ir Kom bij ons luisteren. En profiteer meteen van ons aanbod: tot 1 november krijgt u bij dit systeem GRATIS de betaamde Form 2 hoofdtelefoon t.w.v. f 135,-' Beovox CX 50 en Cona subwoofer, kleuren: wit, zwart en grijs. Systeemprijs: f 1485,- 3 jaar garantie Hoogeveen Beeld Geluid ROELOFARENDSVEEN Zuideinde 16a, Tel. 01713-2891 kan ik absoluut niet te- voorstelling brengen versta ik ook: Bij een bezetting van twaalf man in een stuk moeten het inderdaad twaalf uitmuntende acteurs zijn. Niet twee die het stuk dragen en de rest als ondersteuning. Kijk maar wat Ger Thijs met 'Hebriana' gedaan heeft. Zeven topacteurs op een rijtje. Dat vind ik de macht van het theater. Daér ben ik ontzettend trots op". - Daarover wordt nogal eens geringschattend gesproken: zet zeven steracteurs op het to neel en je hebt slechts te scoren. „Wie dat zegt: dat is ge makkelijk, die krijgt van mij alleen maar een hoonlach. Het is nooit goed genoeg, daarom werk ik ook kei- en keihard, maar ik trek me absoluut niets aan van dat stelletje proppe schieters die op alles en iedereen wat aan te merken hebben. Men sen mogen alles over me zeggen en schrijven, dat ik ouderwets toneel breng en zo meer, het deert me niet. Ze krij gen mij er niet onder. Niemand. Ik heb het leuk! En Den Haag zal er de vruchten van plukken. Je staat altijd bloot aan kritiek als je zo'n functie hebt. Ik verdedig me met mijn werk. Als het politiek tegen me gebruikt wordt en ik leg het loodje, nou dan leg ik het loodje en ik duik er gens anders weer op. Zonodig in de Flevopol- der! Ik zet een grote boerenschuur neer en ik maak daar theater. Ik ben Nederlander, dus of ik het in Amster dam, Groningen of waar dan ook doe, dat maakt mij niet zoveel uit". „Ik heb een hele leuke ploeg mensen in Den Haag. Het is een dik woord, maar wat ik aan liefde van de acteurs binnen het gezelschap ondervind, dat is echt grandioos. Wat ik van Josée Ruiter krijg, nou, er zijn weinig regisseurs die zoveel terugkrijgen. Daarom heb ik ook ont zettend veel voor hen over. Het eerste jaar hebben we grote fusieproble- mem gehad, dat is toch logisch. Het hele appa raat was hetzelfde, dat had de cultuur van veertig jaar Haagse Co medie, ja dan kwam er een idioot uit Amster dam binnen - zoals ze mij noemden - die zou het ineens allemaal gaan veranderen. Dat geeft fricties. Ik houd van het harmoniemodel en ik wil zorgen dat ie dereen er gelukkig is. Ik heb het gezien bij 'De tijd en het vertrek' van Botho Strauss. Daar waren negen vrienden die met elkaar komedie spelen en die elkaar door dik en dun steun den. Bij de première is het twee keer gebeurd, dat acteurs voor elkaar in de bres sprongen, omdat anders twee spe lers finaal de mist in zouden gaan. Dat vind ik mooi. Dan is theater iets heel menselijks. Dan is het niet die afge kloven, uitgebeende voorstellingen die al leen nog maar een con cept vertonen". MAX SMITH Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende dagen, raad plege men „UIT", de gratis wekelijkse bijla ge van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I (Van Boet- zelaerstraat 6, tel. 01720- 20800): Lethal weapon II (16); 18.45, 21.30. wo. ook 13.45. EUROCINEMA II: Road House (16); 18.30, 21.15. wo. ook 13.45. EU ROCINEMA III: Karate Kid III (al); 18.45, 21.15. Platvoet en zijn vriendjes (al); wo. 14.00. EUROCINEMA IV: Licence to kill (al); 20.30. wo. ook 13.30. LEIDEN LUXOR (Stations weg 19, tel. 071-121239): Road House (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel 124130): Lethal weapon II (16); Lock up (12); 14.30, 19.00, 21.15. Beaches (al); 18.45, 21.15. ma. di. do. 14.30. Licence to kill (al); 14.15, 18.45, 21.15. K-9 (al); 19.00, 21.15. ma. di. do 14.30. Taran en de toverke- tel (al); wo. 14.30. Platvoet en z'n vriendjes (al); wo. 14.45. eTRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Two moon lunction (12); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071- KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718- 74075): Fly II (12); 19.00, 21.15. Junglebook (al); wo. 14.45. CITY THEATER II: Wil de harten (al); 19.00. wo. ook 14.45. Three fugitives (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREEN- WAY: Dangerous liaisons (12); ma. t/m do. 20.45. Hope and glory (al); ma. t/m do. 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Frank en Fry; wo. 14.00. Avontuur met een staartje; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):Cry in the dark (12); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Mijn vader woont in Rio; wo. 14.00 DEN HAAGASTA: 1 (Spul 27, tel. 463500): Lock-up (12); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Roadhouse (16); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Li cence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): Talk radio (al); 14.00, 19.15, 21.45. BABY LON 2: The adventures of Baron Munchausen (al); 14.00, 19.00, 21.30. BABY LON 3: Beaches (al); 19.00, 21.30. ma. di. ook 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Lethal weapon 2 (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: K9 (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: The naked gun (al); 18.45, 21.30. ma. di. do. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegle- laan, tel. 456756): See no evil, hear no evil (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Dead calm (12); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Licence to kill (al); 14.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Dangerous liaisons (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 5: Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): Let hal weapon 2 (16); 13.45, 19.00, 21.45. ODEON 2: Dirty rotten scoundrels (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODE ON 3: Two moon junction (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: Three fugitives (al); 13.45, 18.45, 21.30.. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Do the righ thing (16); 19.15, 21.45. I ook 14.00. STUDIO 2: Jacl nife (16); 19.00, 21.30. STli DIO 3: A fish called Want* (al); 19.00, 21.15. HAAG FILMHUIS: Zaal 1: King the children; 19.30, 21.45 Zaal 2: Family viewinj 19.30, 21.45. Zaal 3: Slav* of New York; 19.30. Teat» ment; ma. Saaraba; di. vie est belle; la; do. Dagelijks 21.45. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON. Platvoet zijn vriendjes; wo. 1 CINEAC: Taran en d< verketel; wo. 14.00. e TROPOLE: Platvoet en zjr vriendjes; wo. 14.00. STo DIO: Pippi Langkous; vv, 14.30. Sjakie e/d chocolad» fabriek; wo. 14.30.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 6