Wondere wereld van Oost-Joden «MARGRIET CcidótóSouoant Mogelijk rechtszaak tegen kunst- schenking JIDDISJE LIEDEREN EN CHASSIDISCHE WIJSHEID IN „THEATERTJE THUIS" I 20% 20%) 20% 20% 20% 20%' 20% I 20%! 20% y20% 20% KUNST DINSDAG 19 SEPTEMBER 1989 PAGINA AMSTERDAM De Kunstenbond FNV over weegt een gerechtelijke procedure te beginnen te gen de Rijksdienst Beel dende Kunst die duizen den kunstwerken weg wil geven zonder overleg met de kunstenaars. Volgens de Kunstenbond is de schenking in strijd met een nog steeds geldende bepaling van de BKR (Beeldende Kunstenaars Regeling). Daarin staat dat toestemming van de kunstenaars vereist is als de Rijksdienst met de dóór hen vervaardigde kunstwerken wat wil ondernemen. Ook staat in de BKR-bepalingen dat de kunstwerken niet op de vrije markt gebracht mogen worden. Hoewel de BKR-regeling in 1986 is beëindigd is de Rijks dienst nog steeds verplicht zich aan de bepalingen te hou den. F. Kolkman, beleidsme dewerker van de afdeling beeldende kunst van de Kun stenbond, zegt dat er alleen een procedure wordt aange spannen als de Rijksdienst niet van plan is om alsnog met de kunstenaars te praten. De bond heeft namens de kunste naars een brief gestuurd waar in om een gesprek wordt ge vraagd. „Als ze geen interesse hebben in een gesprek zullen een aantal leden van de bond een procedure aanspannen". De Rijksdienst heeft nog niet op het verzoek gereageerd. Kolkman vindt dat de schen king. van 180.000 kunstwer ken, „haaks staat" op het hui dige WVC-beleid dat er op ge richt is bedrijven en instellin gen te stimuleren bij het aan kopen van kunst. Bedrijven krijgen van WVC een premie als ze een kunstaankoop doen. In het plan van de Rijksdienst krijgen de bedrijven en instel lingen de kunst die bij hen in gebruik is. De premieregeling heeft daardoor geen enkel nut meer. DEN HAAG Zomaar de privé-woning van een acteur binnenstappen, met nog veertig gasten in de grote kamer boven plaats nemen, je door de heer des huizes een voorstel ling laten voorspelen en je in de pauze nog door hem persoonlijk met een glas druivesap en een koekje laten verwennen. Het klinkt zo huiselijk dat je er nauwelijks een verder ver schiet dan de grenzen van Den Haag bij kan voorstellen. Maar Peter van der Linden voert zo al een jaar of tien de gasten in zijn Theatertje Thuis aan de Riouwstraat langs alle breedte- en lengtegraden over de aard bol. Om ze daar met de vertel kunst van de meest exotische volkeren te laten kennisma ken. Sinds twee weken werkt de acteur samen met zangeres Lija van Bemmelen in een programma dat heet „Joodse verhalen en liederen". Van der Linden putte er voor uit de schat van chassidische ver tellingen, zoals die deels zijn opgetekend door de joodse fi losoof Martin Buber. Lija van Bemmelen zingt jiddisje volks liederen. In het jiddisj. Het joodse chassidisme was een mystieke stroming, die zich ten dele afzette tegen het al te cerebrale van de kabba listiek. Maar die daar ook weer mee te maken had, in het geloof dat Gods licht in vonken en tekens over men sen en aarde verspreid was en dat de gelovige jood zoekend moest trachten die te laten ontvlammen. Ook in zichzelf. Door vroomheid en gebed, maar ook door vreugde, mu ziek en dans. De Chassidische beweging werd gesticht door Israel ben Elièzer, later de Ba'al Shem Tov (Meester van de Goede Naam) genoemd, die in de Oekraïne leefde van 1699 tot 1760. Zijn positieve boodschap werd snel omarmd door de eenvoudige Joden van Oost-Europa. Het chassidisme kreeg wortels in liederen, mu ziek en zelfs de schilderkunst. Mare Chagalls figuren in de lucht zou je nog kunnen zien als herinneringen aan die mystieke harmonie, al werd de invloed van het chassidisme aan het eind van de negen tiende eeuw minder. Voor de grote joodse filosoof Martin Buber (1878-1965) was dat Chassidisme de bron voor zijn poging tot godsdienstige vernieuwing binnen het joden dom. De weg naar een nieuwe, alledaags te beleven vroom heid, die los kon raken uit de traditionele banden van de joodse wetten. Hij vertelde de verhalen van chassidische vroomheid door in o.m. „Die Geschichten des Rabbi Nach- man" (1906), en „Die Legende des Baalschem" (1908). Verha len met antwoorden op de vra gen van de mens in verder dan die vragen reikende wijs heden. Het vertellen zelf was daarbij een heilige, vrome handeling. De liederenschat, al of niet met een chassidische inslag, van de Asjkenaziem (Oost-Jo den) is hoofdzakelijk in het jiddisj neergeschreven. Jiddisj was de taal van de Oost-Joden. Een mengtaal waarin het op eigen manier uitgesproken en grammatikaal behandelde Duits de basis is en waarin daarnaast Hebreeuwse en Sla vische woorden zijn terug te vinden. Vertaling Om de verstaanbaarheid te be vorderen, voegt Peter van der Linden af en toe Nederlandse vertalingen - alweer in ver haalvorm - aan de zang van Lija van Bemmelen toe. Het Jiddisj is geen dode taal, al had de grote jiddisje cultuur na de tweede wereldoorlog geen kans meer terug te keren. In Amerika en Polen (één enkel) zijn nog jiddisje theaters, er wordt nog in het jiddisj ge schreven. In Israël, door bij voorbeeld een dichter als Avraham Sutzkever. En in Amerika uiteraard door Isaac Bashevis Singer, wiens boeken altijd meteen vertaald worden in het Engels (o.m. door zijn broer). Lija van Bemmelen (26) is van joodse afkomst en opgegroeid met liedjes in het jiddisj. Ze studeerde Duits en Italiaans, ging daarna zang studeren en kwam - naast de klassieke (koor)muziek - al gauw de jid disje liederen weer tegen. Ze werkte er aan verder bij peda goge Ruth Rubin in New York, die ook veel publicaties over het jiddisje lied op haar naam heeft. „Ruth Rubin leg de er de nadruk op, dat het hier om volksmuziek ging" vertelt ze. „Om muziek die mensen op gewone momenten in het dagelijkse en religieuze leven zongen. Zonder dat er daar een orkest of begeleiding bij was. Zo wilde ik het ook doen. A capella dus". Het geeft haar zang, naast de beeldende, aardse vertelkunst van Peter van der Linden iets zuivers, aan tijd en omstandigheid ont- stijgends. Behalve dan in een dramatisch lied als ,,'s Brent, briderlech, oendzer orem sjte- tel, nebech, brent" ('t Brandt broeders, ons arme stadje, he laas, brandt), waarin je - zon der dat er ook maar iets over gezegd wordt - een dramati sche herinnering hoort aan de tijd van de pogroms. Peter van der Linden bouwt eenzelfde lijn in zijn chassidi sche gelijkenissen en parabels. Van humoristisch, wijs, naar kritisch en dramatisch. Korte vertellingen waarin de acteur zich vooral inhoudt, in dienst stelt van de tekst en maar af en toe zijn befaamde mimische gaven de vrije loop geeft. En dat is zoals altijd genieten. Van der Linden is de ideale vertel ler. Af en toe gooit hij er zelfs een anecdotische parabel tus sendoor alsof er een Max Tailleur is Russische sprookjes Het idee voor het programma van jiddisje verhalen en liede ren komt in eerste instantie van Lija van Bemmelen. Zij wilde wel eens laten horen wat ze geleerd had en zocht daar een kader voor. Ze trok de stoute schoenen aan en bel de Peter van der Linden. „Ik had nog nooit iets professio neel en meerdere malen ach ter elkaar gedaan. Maar ik dacht: eens moet het gebeuren. Nee heb je, ja kun je krijgen. En ik vroeg aan Peter of het misschien mogelijk was een keer een programma te maken waarbij hij bijvoorbeeld voor de pauze een paar jiddisje ver halen zou vertellen en ik daar na zou zingen". Het werd een compleet pro gramma, elke zondagavond in het Theatertje Thuis. Voor de toekomst denken Lija van Bemmelen en Peter van der Linden aan een programma met Russische sprookjes en volksmuziek. BERT JANSMA Peter van der Linden en Lija van Bemmelen in het Theatertje Thuis aan de Riouwstraat, waar ze elke zondagavond Jiddisje liederen brengen. FOTO: PETER VAN MULKEN Voor oen uitgebreide - agenda, ook voor de ko. mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we. f kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN ROCINEMA I (Van Boetzelaer straat 6, tel. 01720-20800): LetJ hal weapon II (16); 18.45, 21.3' wo. ook 13.45. EUROCINEMA Road House (16); 18.30, 21.15 wo. ook 13.45. EUROCINEMA III: Karate Kid III (al); 18.45. 21.15. Platvoet en zijn vriendje» (al); wo. 14.00. EUROCINEMA IV: Licence to kill (al); 20.30. ook 13.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Road Hoii se (al); 19.00, 21.15. wo. ooi 14 30 LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130) Lethal weapon II (16); Lock up (12); 14.30, 19.00, 21.15. Bea ches (al); 18.45, 21.15. ma do. 14.30. Licence to kill 14.15, 18.45, 21.15. K-9 (al) 19.00, 21.15. ma. di. do 14 30 Taran en de toverketel (al); 14.30. Platvoet en z'n vriendje» (al); wo. 14.45. «TRIANON (Bree straat 31, tel. 123875): Twc moon function (12); 19.00 21.15. wo. ook 14.30. (Haarlemmerstraat 52, tel. 071 125414): Wet dreams (16) 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER (Badstraat 30, tel. 01718-74075). Fly II (12); 19.00, 21.15. Jungle- book (al); wo. 14.45. CITY THEA TER II: Wilde harten (al); 19.00 wo. ook 14 45. Three fugitive» (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY Dangerous liaisons (12); m do. 20.45. Hope and glory (al); ma. t/m do. 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Frank en Fry; wo. 14.00. Avon tuur met een staartje; 14.00. WASSENAAR ASTRA tel 01751-13269):Cry in the dart (12); ma. t/m wo. 20.00. Fysiotherapie Museon DEN HAAG In het Museo in Den Haag is vanaf 22 sef tember een tentoonstelling i zien over de geschiedenis de hedendaagse praktijk v; de fysiotherapie (de genee kundige behandeling van a wijkingen van de normale I chaamshouding en lichaam functie van de mens)/ De e positie is georganiseerd vai wege het honderdjarig bestaa van het Nederlands Genoo! schap voor Fysiotherapie, h terdag 23 september houde alle praktijken fysiothery/i open huis. i I Ui f WrK y.-vl F NACHT-1 TARIEF NACHT- TARIEF NACHT- j TARIEF NACHT-1 TARIEF NACHT TARIEF Spira tafellamp Keramiek met stoffenkap. In o.a. terra cotta.aqua, wit, zwart of bleu. Hoogte 50 cm NACHT-1 TARIEFl NACHT TARIEF I Paradies dekbed. Met polyester vulling. Bellenwekker 440 Gram per vierkante NACHT-jf TARIEF] piï.-190. Aanbiedingen geldig t/m za. 23 sept, of zolang de voorraad strekt. Niet in alle vestigingen verkrijgbaar NACHT- TARIEF b a m i Speciaal voor de Margriet lezeressen is er in de Margriet van deze week een aktie met kortingsbonnen waarin u fantastische aanbiedingen vindt met extra hoge kortingen ■SM mw(j|inl74IN|ViW^ NACHT- liiüMiEsPW F TARIEF NACHT TARIEF 1147$)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 8