New York City Ballet oogst
luide en langdurige bijval
Sweet Charity herleeft
voor vier miljoen gulden
CeidocSouoont
[FABELTJESKRANT BIJ TV 10
iGEMODERNISEERD TERUG OP TV
MUZIEKBALLETEN ZONDER VERHAAL
Carel Birnie wint de
Prijs theatercritici
Machinisten leveren goed
werk in actie „Sloop"
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
De filmweek loopt in het
vervolg van vrijdag t/m
donderdag.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Let
hal weapon II (16); 18.45, 21.30.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA II:
Road Houae (16); 18.30, 21.15.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA
III: Wilde harten (al); 18.45,
21.15. Platvoet en zijn vriendjes
(al); wo. 14.00. EUROCINEMA
IV: Licence to kill (al); 20.30. wo.
ook 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Road Hou
ae (al); 19.00, 21.15. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130):
Lethal weapon II (16); Lock up
(12); 14.30, 19.00, 21.15. Bea
ches (al); 18.45, 21.15. ma. dl.
do. 14.30. Licence to kill (al);
14.15, 18.45. 21.15. K-9 (al);
19.00, 21.15. ma. di. do. 14.30.
Taran en de toverketel (al); wo.
14 30. Platvoet en z'n vriendjes
(al); wo. 14.45. «TRIANON (Bree-
straat 31. tel. 123875): Bear (al);
wo. 14.30. Unbearable lightness
of being (al); 20.00. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Hot lips (16); 14.30,
19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Dead bang (al); 19.00, 21.15.
wo. ook 14.45. CITY THEATER
II: Three fugitives; 19.00, 21.15.
Junglebook (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY:
The accused (16); vr. t/m do.
20.45. Rain man (al); ma. t/m
do. 20.15. Three fugitives (al);
wo 15.45 Karate kid III (al); wo.
14.00, 15.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Frank en Fry; wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269): Rainman (al); ma.
t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Who framed Roger Rabbit; wo.
14.00
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27. tel.
463500): Lock-up (12); 14.00,
18.45. 21.30. ASTA 2: Road-
house (16); 14.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3 Licence to kill (al);
14.00. 18.45. 21.30. BABYLON
1 (naast Den Haag Centraal tel.
471656): The adventures of Ba
ron Munchausen (al); 14.00,
19.15. 21 45 BABYLON 2:
Jacknife (16); 14.00. 19.00,
21.30. BABYLON 3 Beaches
(al); 19.00, 21.30. vr. ma. di. ook
14.00 CINEAC 1 (Buitenhof
20, tel. 630637): Lethal weapon
2 (16); 14.00, 18.45, 21.30. CI
NEAC 2: K9 (al); 14.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: The naked
gun (al); 18.45, 21.30. ma. di. do.
ook 14.00. METROPOLE 1
(Carnegielaan, tel. 456756):
Dead calm (12); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 2: Rain
man (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Licence to
kill (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 4 Dangerous
liaisons (al); 18.45, 21.30. ma.
di. ook 14.00. METROPOLE 5:
Wilde harten (al); 18.45, 21.30
ma. di. do. ook 14.00. ODEON
1 (Herengracht 13. tel. 462400):
Lethal weapon 2 (16); 13.45,
19.00, 21.45. ODEON 2:
Three fugitives (al); 13.45,
18.45. 21.30 ODEON 3: Dirty
rotten scoundrels (al); 13.45,
18 45, 21.30 ODEON 4: De
stam van de holebeer (al);
13.45. 18.45, 21.30. STUDIO 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
Do the right thing (16); 19.15,
21.45 wo ook 14.00. STUDIO 2:
Scandal (16); 19.00, 21.30. STU
DIO 3: A fish called Wanda (al);
19.00, 21.15. HAAGS FILM
HUIS: Zaal 1: King of the chil
dren; 19.30, 21.45. Zaal 2: El
Verano de la senora forbes;
19.30 Slaves of New York;
21.45. Zaal 3: 19.30,. 21.45. Une
belle fille comme moi; ma
L'Argent de poche; di. L'Hom-
me qui aimait les femmes; wo.
La nuit Americaine, do.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON: Platvoet en zijn
vriendjes; wo. 14.00. CINEAC:
Taran en de toverketel; wo
14 00. METROPOLE: Platvoet
en zijn vriendjes; wo. 14.00.
STUDIO. Pippi Langkous; wo
14.30. Sjakie e/d chocoladefa
briek; wo. 14.30.
KUNST
DONDERDAG 14 SEPTEMBER 1989 PAGINA 7
Museum Boymans
presenteert aparte
„haardos-temmers"
ROTERDAM Een kam is
een hulpmiddel om je haar te
fatsoeneren. Maar in het Rot
terdamse museum Boymans
van Beuningen denkeh ze daar
heel anders over. Samen met de
Nijmeegse galerie Marzee riep
het museum kunstenaars op
aparte kammetjes te ontwerpen.
De verzinsels die geselecteerd
zijn op bruikbaarheid en repro
duceerbaarheid, zijn tot en met
zondag 15 oktober in Boymans
van Beuningen te zien. Het mu
seum is van dinsdag tot en met
zaterdag tussen 10.00 en 17.00
uur geopend. Op zondagen is
het publiek welkom van 11.00
tot 17.00 uur. De toegangsprijs
bedraagt voor volwassenen
3,50. Kinderen tot zestien jaar
mogen gratis naar binnen, 65-
plussers betalen 1,75.
Londen in teken
van Warhol
LONDEN Londen staat mo
menteel geheel in het teken
van Andy Warhol. Er zijn
deze week niet minder dan zes
verschillende exposities geo
pend die aandacht besteden
aan het werk van de ruim
twee jaar geleden overleden
Amerikaanse popart-kunste
naar.
Naast deze exposities brengt
het National Film Theater ook
nog eens een retrospectief van
zijn avant-garde films. De
kunstacademie van Chelsea
houdt een serie lezingen rond
Warhols hele oeuvre en her en
der worden nog enkele uitin
gen van Warhol-manie ten
beste gegeven, waaronder de
uitvoering van een dans gein-
spireerd op Warhols met heli
um gevulde, zilveren kussens.
,,Ik kan me niet zo'n concen
tratie van aandacht voor een
enkele kunstenaar herinneren.
Daaruit blijkt de positie van
Warhol als een van de grootste
kunstenaars van na de oor
log," zegt adjunct-directeur
Dempsey van de Hayward
Gallery.
Niet iedereen is blij met de be
langstelling voor de meester
van de popart. Volgens Peter
Fuller, kriticus van het groot
ste Britse kunsttijdschrift Mo
dern Painters, is Warhol een
„triviaal, gebrekkig en opge
blazen kunstenaar die al deze
aandacht niet waard is".
Theater maken van slooppanden: donders goed.
AALSMEER De musical
Sweet Charity, een onver
woestbaar kassucces uit de ja
ren vijftig met evergreens, die
nog steeds razend populair
zijn, is door de Aalsmeerse
amusement-tycoon Joop van
den Ende raison van 4 mil
joen gulden in een eigentijds
uitgaanspak gestoken.
Tot ster van dit spetterend
spectakel is de 31-jarige Simo-
ne Kleinsma gebombardeerd,
die in de rol van de naïeve,
naar liefde hunkerende nacht-
club-vlinder Charity Hope Va
lentine, onvervaard in de
hooggehakte pumps stapt van
illustere voorgangers als Liza
Minelli en Jasperina de Jong.
In de door Norman Adams uit
gekiende decors, waar mo
menteel in de werkplaats van
studio Aalsmeer verwoed aan
getimmerd wordt, zal Kleins
ma tot diep in 1990 in zestig
grote en kleine theaters dan
send, zingend, lachend en hui
lend haar romances beleven
met de Italiaanse playboy-
filmster Vittorio Vidal, in
wiens huid de Amsterdamse
acteur Hans van der Gragt
zich schuilhoudt, en met de
boekhouder Oscar, een rol van
Fred Butter, die tot voor kort
als spreekstal-meester triom
fen vierde in de musical Bar-
num. Tussen die rondfladde
rende liefdesparen nemen Rob
van de Meeberg, Diana Coolen
en Carol Timmermans elk ook
een hoofdrol voor hun reke
ning. Een zestienkoppige dans
groep completeert de groep,
die tijdens tientallen audities is
geselecteerd door de alziende
scherprechter Chet Walker,
een nietig ogende, made in
U.S.A. choreograaf, die zojuist
is teruggekeerd uit Oslo, waar
hij de Noorse versie van Sweet
Charity heeft j
In de komende weken legt
Walker welgemoed in een
Amsterdamse feestzaal de
zweep over de Nederlandse ar
tiesten voor wie op donderdag
19 oktober in de Hoornse
schouwburg 't Park voor het
eerst het doek gehaald zal
worden. Elf dagen later, op
woensdag 1 november, volgt
de officiële première in het
Rotterdamse Luxor-theater.
Daarna ligt Nederland hope
lijk en masse aan de voeten
van de onweerstaanbare Cha
rity Hope Valentine.
„Een leuke klus", ventileert
Joop van den Ende in de
vuurlinie van zijn Aalsmeerse
bastillon. En passant verstrekt
hij de laatste frontberichten
van zijn oprukkende TV-10.>
„Er is niks aan de hand", laat
hij strijdlustig weten, „TV-10
begint stipt op tijd en op de af
gesproken datum. Laten ze me
maar van de kabel gooien. Ze
gaan hun gang maar. Als dat
onverhoopt mocht gebeuren,
gooien we Nederland onmid
dellijk vol met goedkope scho
tel-antennes. Met één schotel
van nog geen duizend gulden
kunnen de bewoners van een
enorm flatgebouw straks onge
stoord van onze programma's
genieten. En reken erop, dat
daar genoeg animo voor is. Ik
héb net de cijfers binnen van
een onderzoek, dat heeft uitge
wezen dat 1,2 miljoen Neder
landers wel voelen voor een
ontvangst per schotel. We zit
ten met TV-10 dus hoe dan
ook op rozen."
LEO THURING
Simone Kleinsma met het mes in aanslag om de taart aan te snijden, ter gelegenheid van de hergeboor
te van Sweet Charity, waarin zij de hoofd- en titelrol speelt. foto: anp
Fotograaf schenkt
Anne Frank
stichting
bijzondere foto's
AMSTERDAM De 71-
jarige Amerikaanse foto
graaf A. Newman heeft de
Anne Frank Stichting een
serie bijzondere foto's ge
schonken die hij direct na
de opening van het mu
seum in 1960 op de dag
boek-zolder maakte van
Anne's vader Otto Frank.
De foto's zullen worden
tentoongesteld in het
Anne Frank-huis.
De stichting Mondriaanhuis in
Amersfoort ontving van New
man een serie portretten die
de fotograaf in 1942 maakte
van Piet Mondriaan vlak voor
diens dood. Een grote over
zichtstentoonstelling van het
werk van Newman „Five De
cades" maakt deel uit van de
grote fotomanifestatie FOTO
'89 in de Nieuwe Kerk in de
hoofdstad.
Schilderijen Getty in Londen geveild
LONDEN Het Britse veilinghuis Sotheby's zal eind
november vijftien voornamelijk impressionistische
schilderijen veilen voor het J. Paul Getty Museum in
de Amerikaanse staat Californie.
Sotheby's zei gisteren te verwachten dat de schilderijen onge
veer 40 miljoen gulden zullen opleveren. Het belangrijkste werk
is „Bretonse jongen met gans" van Paul Gauguin Uit 1889, dat
naar verwachting 12 a 16 miljoen gulden zal opbrengen. Onder
de te veilen schilderijen zijn er ook van Pierre Bonnard, Edgar
Degas en Claude Monet. De meeste schilderijen komen uit de
eigen verzameling van oliemagnaat Gettv. die in 1976 overWH
AALSMEER TV 10 brengt met ingang van
29 oktober de Fabeltjeskrant op de buis. Na een
afwezigheid van bijna een jaar zijn Meneer de
Uil en zijn vrienden uit het Grote Dierenbos
weer elke avond om tien voor zeven te zien.
s de tweede keer dat de serie weer wordt
opgepakt. De NOS begon in 1968 met de Fabel
tjeskrant van de geestelijke vader Leen Valke
nier. De Dierenbos-bewoners werden in korte
tijd zeer populair, elke avond keken gemiddeld
een miljoen kinderen naar. De serie won veel
irijzen, waaronder een Edison voor de liedjes.
)e Fabeltjeskrant werd aan veertig landen ver
kocht. In de jaren zeventig stopte de serie ech
ter. Enkele jaren geleden verscheen Meneer de
Uil weer op de buis. Aanvankelijk zonden alle
omroepen (behalve de EO) de Fabeltjeskrant
uit, waardoor het programma elke dag te zien
was. Na een tijdje zonden alleen de ATV-om-
roepen de Fabeltjeskrant uit, maar stopten vo
rig jaar ermee, na totaal 1500 afleveringen. Het
programma krijgt van TV 10 wel eerst een
face-lift. Zo komt er een nieuw introductie
filmpje en zal het taalgebruik van de dieren
worden aangepast aan de taal van de kinderen
van vandaag. Ook zullen de dieren allerlei mo
derne gespreksonderwerpen worden aange
reikt, verklaart een woordvoerder van TV 10.
Zij zullen het bij een glaasje grenadine hebben
over zaken als het milieu, het songfestival en
drugs. Zelfs een heet hangijzer als 'satelliet-te
levisie' gaan zij niet uit de weg.
Carel Birnie.
FOTO: KURT BÖKENKAMP
Holland Danes Festival: New York
City Ballet in het Danstheater aan
het Spui met de Balanchineballetten
„Serenade", „The Four Tempera
ments" en „Symfonie in C". Herha
lingen vanavond en morgenavond.
Het eerste optreden van het
New York City Ballet in het
Holland Dans Festival is giste
ren in het Danstheater in Den
Haag een groot succes gewor
den. Het programma telde drie
balletten van George Balan-
chine, de grondlegger van de
geheel eigen stijl in de heden
daagse danskunst die in 1948
een van de oprichters en tot
zijn dood in 1983 leider was
van het NYCB.
De uitvoering van de balletten
door de grootste en duurste
dansgroep van de Verenigde
Staten oogstte luid en langdu
rig bijval. Het publiek toonde
hiermee zijn enthousiasme
voor de muziekballetten zon
der verhaal, waarbij de dans
niet het verhaal uitbeeldt
maar de muziek visualiseert.
Gedanst werden Serenade uit
1935, The Four Temperaments
(1946) en Symphony in C
(1948) op muziek van respec
tievelijk P.I. Tsjaikovski, Paul
Hindemith en Georges Bizet,
gespeeld door het Residentie
Orkest onder leiding van
Hugo Fiorato, een van de diri
genten van het Amerikaanse
gezelschap.
Het zijn drie van de zeven Ba-
lanchine-klassiekers die tot 18
september in drie verschillen
de programma's zijn te zien in
de zeven voorstellingen die
het NCYB op het festival ver
zorgt. Ze worden aangevuld
met Glass Pieces en The Con
cert, beide van Jerome Rob-
bins, en The Waltz Project van
Peter Martins. Robbins is al ja
renlang artistiek leider van
het NYCB, wat Martins na het
heengaan van de meester ook
Balanchine, Amerikaan van
Russische afkomst, was danser
in Leningrad en maakte toen
hii 21 was, in 1925, zijn eerste
ballet in het westen. Het was
Le chant du rossignol op mu
ziek van Strawinsky, met wie
hij lang bleef samenwerken.
Diens muziek gebruikte Ba
lanchine uiteindelijk voor on
geveer dertig van zijn 150 bal
letten. Daarbij zijn niet de
tientallen showballetten opge
teld die hij ook op zijn naam
heeft staan.
In 1934 vestigde Balanchine
zich in Amerika. Het NYCB
werd voorafgegaan door de
oprichting van de American
School of Ballet. Deze leidt
aankomende dansers op voor
de eigen balletgroepen. Ze
doet dit ook nu nog voor het
NYCB, dat huisgezelschap
werd van het City Center of
Music and Drama in New
York en sinds 25 jaar is geves
tigd in het New York State
Theater.
Zijn roem dankt Balanchine
vooral aan zijn muziekballet
ten met hun ingewikkeld lij
nenspel van samenvloeiende
en weer uiteenwaaierende
groepen. Door zijn voorkeur
voor grote ensembles is de
hechte opbouw van zijn sym
fonische dansen vaak monu
mentaal. Geïnspireerd door
onder meer jazz- en showdans
heeft hij de academische dans
verrijkt. Daarbij doorbrak hij
het evenwicht en de symme
trie van de klassieke balletthe
ma's.
Inmiddels heeft het NYCB
ook veertig tournees gemaakt.
Het was in 1952 voor het eerst
in ons land en nog eens in
1955. Tijdens het jongste Hol
land Festival voerde de Ame
rican School of Ballet hier nog
werk van Balanchine uit. In
de loop der jaren hebben veel
balletgezelschappen regelmatig
werk van hem op hun pro
gramma genomen. In ons land
is dit met name het geval bij
Het Nationale Ballet.
Het NYCB reist dit
door Europa. Het doet behalve
Den Haag ook Kopenhagen,
Glasgow en Parijs aan. Anders
was het niet mogelijk geweest
de dansers op het festival in
Den Haag te presenteren,
waar de kaartjes toch nog ze
ventig en negentig gulden kos
ten.
DEN HAAG De prijs van
de Kring van Nederlandse
Theatercritici (KNT) is giste
ren uitgereikt aan Carel Bir
nie, de zakelijk directeur van
het Nederlands Dans Thea
ter, dat hij dertig jaar gele
den mede hielp oprichten.
Hoewel Birnie geen artistiek
theatermaker is, heeft hij
„zijn" gezelschap in alle op
zichten de ruimte gegeven
waaraan dansers behoefte
hebben, zo verklaarde Peter
Snel, voorzitter van de KNT.
De prijs is een plastiek van
Margo Zanstra-Van Wilgen
burg, die als beeldhouwster
aanzien verwierf na een
danscarrière te hebben ge
maakt. Birnie nam hem in
ontvangst in het Danstheater
aan het Spui in de Haagse
binnenstad. Het Danstheater
is sinds gisteren uitgebreid
met twee grote studio's, tien
kleedkamers plus douches,
en enkele ruimtes voor musi
ci om hun instrumenten te
stemmen. Deze uitbreiding
was noodzakelijk door de
toegenomen belangstelling
bij derden om in het theater
op te treden.
Directeur Ben van der Meer
van het Residentie-orkest
kondigde aan dat ter voltooi
ing van het zalencomplex
aan het Spui een zaal onder
het plein voor het gebouwen
complex zal worden ge
bouwd. Dit is nodig ter uit
breiding van de foyerruim
ten. De bouw kan binnen
vier jaar zijn voltooid.
Terwijl elders het New York City Ballett tot ƒ90,- per
persoon cultuur bedreef, vond voor een paar duizend
mensen een grof spektakel plaats, „Sloop". Het hoekje
bij de Konmar Elandstraat dreunde van het theatrale
geweld, het publiek reageerde spontaan met oh's en
ah's.
Xander Peppelenbosch en Reier Ros mogen het bedacht hebben,
de credits komen op naam van de machinisten van aannemers
bedrijf Gebroeders Geurse en de musici en belichters. Laat
Stadsvernieuwing de volgende jaren maar voor decors zorgen bij
locatieprojecten van het Holland Festival, dan komt het wel
goed. „Sloop" leed aan geen van de problemen die een mislukte
theatervoorstelling kent: er viel wat te beleven, het was goed te
horen en te begrijpen.
Twee kranen sputteren eerst wat moedeloos tussen wat sloop
panden. Tromgeroffel en saxofoonklanken zorgen voor begelei
ding. Dan gaat de beuk erin. De eerste kraan plukt aan een van
de huizen, de andere volgt. Gevel na gevel valt. Daken spatten
uiteen. Vloeren donderen tot puin. Grote stofwolken bedekken
de bleke, volle maan.
Dat er nog twee moedeloze sprekers op een verhoging met sche
merlamp een soort poëzie stamelen, is in zo'n omgeving van
geen belang. Het fascinerende sloopwerk in spookachtige ver
lichting levert meer op dan een minikraantje, dat als idee van
Pos en Peppelenbosch mee mag doen aan de afbraak. Het voor
uitzicht op heldere, nieuwe woningen waar de oude hebben ge
staan, is zelfs even uit het hoofd gebannen. De terechte conclu
sie, dat geen effect is geschuwd, dringt zich aan je op. Goed idee
om van slopen een klein feestje te maken, waarin de machinis
ten de show stalen. PETER SNEL
Four temperaments door het New York City Ballet.