Ook mgr. Ter Schure wil
meer greep op RK scholen
Bisschoppen: speciaal
overleg over Missieraad
Kuitert: Zonder geborgenheid vaart niemand wel
CcidócSouAttttl
3
kerk
wereld
Joden onder scherpe
kritiek in Sovjetunie
>weer
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CeidócScHviCMit
WOENSDAG 13 SEPTEMBER
Joods Wereldcongres klaagt over klooster
NEW YORK Het Joods Wereldcongres heeft een klacht in
gediend bij de Unesco omdat de vestiging van het klooster in
het voormalig concentratiekamp Auschwitz in strijd zou zijn
met een verdrag van de Verenigde Naties uit 1972.
,,Op grond van het verdrag is Polen verplicht te garanderen
dat het karakter van Auschwitz niet wordt aangetast. Daarom
is de vestiging van het klooster, vijf jaar nadat Auschwitz als
monument werd aangewezen, een ernstige schending van het
Unesco-verdrag." Het is overigens onduidelijk wat de Unesco
kan doen als wordt vastgesteld dat de aanwezigheid van het
klooster in strijd met het verdrag is. Het verdrag voor het be
houd van het culturele en nationale erfgoed is bedoeld om
plaatsen die van uitzonderlijk belang zijn, te conserveren.
„Samenzwering achter boek van Rushdie"
DEN HAAG Het boek „De duivelsverzen" is niet door Sal
man Rushdie alleen geschreven. Er zit een samenzwering ach
ter die ten doel heeft de betrekkingen tussen de Islam en de
christenen te verzieken. Dit is de stellige mening van het
hoofd van de Ahmadiyya-beweging in de Islam, Hazrat Mirza
Tahir Ahmad, zo zei hij dinsdag in Den Haag bij de presentatie
van zijn boek Murder in the name of Allah' (Moord in de
naam van Allah). Hoewel hij de zaak diepgaand heeft onder
zocht, heeft hij nog geen idee wie er achter deze samenzwering
zitten. De khalief nam overigens volledig afstand van de op
roep van Khomeini om de schrijver te doden. Wel vond hij het
diens „verdienste" te hebben gewezen op het gevaar van Is
raël. „De zionisten hebben de Arabische wereld in hun macht".
Er zijn mensen die niets
ter wereld lefhebben
dan hun antipathieën.
RK Kerkbij
viering van
oud-katholieke
Unie Utrecht
UTRECHT - Met een
pontificale hoogmis in de
Domkerk wordt op zater
dag 23 september het feit
herdacht dat honderd
jaar geleden de oud-ka
tholieke unie van Utrecht
ontstond. Kardinaal Si-
monis zal namens de RK
kerk en als afgevaardigde
van de paus de viering in
Utrecht bijwonen.
In de oud-katholieke unie
van Utrecht sloten zich in
1889 kerken uit Nederland,
Duitsland en Zwitserland
aaneen die in verzet waren
gekomen tegen het centralis
me in de rooms-katholieke
kerk en de op het Eerste Vati
caans Concilie geproclameer
de onfeilbaarheid van de
paus.
Oud-aartsbisschop Mgr. Kok
zei dat de relaties tussen de
oud-katholieken en de rooms-
katholieken sinds het Tweede
Vaticaans Concilie enorm zijn'
verbeterd. Hij was de eerste
bisschop die niet langer in de
ban werd gedaan zoals met
zijn voorgangers het geval
was. Zelf stond Kok in per
soonlijk contact met paus
Paulus VI die zijn fiat had ge
geven aan een een pastorale
overeenkomst. Deze bleef on
der paus Johannes Paulus II
echter dode letter. Mgr. Kok
vond dat onder de huidige
paus het oecumenische kli
maat is „verkild". Net als de
huidige oud-katholieke aarts
bisschop A. Glazemaker stel
de hij echter dat de plaatselij
ke contacten tussen katholie
ken en oud-katholieken uit
stekend zijn. De oud-katholie
ke kerkjurist prof. Visser zei
dat „als je gaat praten op het
institutionele niveau je ziet
gebeuren wat zo vaak ge
beurt, dan treedt er een con
currentieslag op".
Mgr. Antonius Glazemaker,
aartsbisschop in Utrecht,
meent dat de traditie van de
oude kerk in de oud-katholie
ke kerk levendig is gebleven.
De oud-katholieke kerken
willen werken aan een conci
liaire gemeenschap en het
dienend karakter van het Pe
trusambt beklemtonen. De
paus zOu hoeder van de een
heid moeten zijn met behoud
van zelfstandigheid van de lo
kale kerken.
AMERSFOORT Bis
schop J. G. ter Schure
van Den Bosch is net als
zijn collega Gijsen van
Roermond voorstander
van een afwijkend regle
ment voor het katholiek
onderwijs, waardoor hij
meer invloed krijgt op
het reilen en zeilen van
een katholieke school.
Bisschop Gijsen ontnam twee
jaar geleden voor zijn eigen
bisdom aan de Nederlandse
Katholieke Schoolraad de be
voegdheid de regels te bepa
len betreffende het katholiek
onderwijs. In het reglement
van bisschop Gijsen is het de
bisschop die uitmaakt wat on
der een (orthodox) katholieke
school verstaan dient te wor
den. Aan de katholieke scho
len in Limburg is een bepaal
de tijdsmarge gegund om het
karakter van hun school in
overeenstemming te brengen
met het beleid van de bis-
Een woordvoerder van het
bisdom Den Bosch ontkende
overigens desgevraagd dat
bisschop Ter Schure concrete
plannen heeft met het katho
liek onderwijs in zijn bisdom.
De bisschoppenvergadering
sprak gisteren over de twee
soorten katholieke schoolre
glementen naar aanleiding
van de uitspraak van een Va
ticaanse beroepsinstantie die
het groene licht gaf aan Gij-
sens eigen reglement.
Volgens de bisschoppenconfe
rentie is noch het schoolregle
ment van bisschop Gijsen van
Roermond noch het gezamen
lijk reglement van de andere
Nederlandse bisschoppen in
strijd met het kerkelijk recht.
De bisschoppen hebben ge
constateerd dat elke bisschop
gerechtigd is een regeling
voor het katholiek onderwijs
te ontwerpen en voor te
schrijven, zo deelde de woord
voerder dinsdag na de twee
maandelijkse vergadering te
Amersfoort mee.
In zijn eigen reglement
schrijft Gijsen dat een school
zich alleen katholiek kan noe
men als zij door bevoegd ker
kelijk gezag is erkend. Onder
richt en opvoeding moeten
„steunen op de principes van
de leer van de RK kerk. De
leerkrachten moeten zich on
derscheiden door rechtzinnig
heid in de leer en degelijk
heid van leven volgens de
normen van de katholieke
moraal".
Volgens drie kerkjuristen die
deze zaak in opdracht van de
NKSR hadden onderzocht,
was het reglement van Gijsen
in strijd met het wetboek van
de RK Kerk. De pauselijke
raad verwierp dit standpunt.
Bisschop Ter Schure
MOSKOU Het anti-
zionistisch comité in de
Sovjet-Unie heeft een fel
le aanval gedaan op de
activiteiten van de kort
geleden opgerichte zionis
tische unie.
Volgens een verklaring van
het comité in het dagblad
'Sovjetskaja Rossija' zal de zio
nistische unie „het antisemi
tisme in het land alleen maar
aanwakkeren", zo citeert Kes-
ton College uit het dagblad.
De unie heeft volgens het co
mité ten doel de Sovjet-joden
te „zioniseren en te israëlise
ren". Daarmee zijn de belan
gen van de joden niet ge
diend Sterker nog, aldus het
comité, de nieuwe organisatie
staat in de lijn van de „Zwar
te Honderd", een antisemiti
sche groep van voor de Russi
sche Revolutie. Verder belem
mert de zionistische unie de
perestrojka omdat er een zo
veelste bron voor spanningen
tussen de bevolkingsgroepen
wordt gecreërd.
Het anti-zionistisch comité"
werd in 1983 opgericht om te
ageren tegen het zionisme dat
„een mengsel van extreem
nationalisme, chauvinisme en
raciale onverdraagzaamheid"
werd genoemd. Het comité
werd door de Sovjet-regering
vooral gebruikt om tegen
wicht te bieden tegen berich
ten |)ver Sovjet-joden die wil
den emigreren, en om Israël
in diskrediet te brengen. Vlak
voor het bezoek van Gorbats-
jov aan de VS, vorig jaar de
cember, zou het comité wor
den opgeheven. Dat blijkt dus
propaganda, aldus Keston
College.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Goedereede (toez.) C.
van Duijn te Hei- en Boeicop; te Hat-
tem A.N Rietveld te Amerongen; te
Streekgemeente De Gouwe (Brou
wershaven, Zonnemaire, Dreischor
en Noordgouwe) (part-time) mw. H.J.
Bui|s, kand. te Leiden; te Ter Aar
(toez.) J.L. Ravesloot te Westerhaar -
Aangenomen naar Haulerwijk (toez.)
A Elverdink. kand. te Opeinde.
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepbaarstelling drs.C.J. Harry-
van, Dr.D. Bosstraat 7a. 9722 HM
Groningen, tel: 050-263953.
AMERSFOORT De
RK bisschoppen houden
op 24 oktober een extra
vergadering over de pro
blemen rond de missieor
ganen. Het is volgens de
perschef van de RK
Kerkprovincie de bedoe
ling dat er dan knopen
worden doorgehakt.
Tussen de Nederlandse Mis
sieraad en de bisschoppencon
ferentie is onenigheid ont
staan over de aanpassing van
het statuut van de nissieraad,
hetgeen volgens de bisscoppen
noodzakelijk was na de invoe
ring van een nieuw kerkelijk
wetboek. Vorig jaar juni ging
de Missieraad „onder protest"
akkoord met een compromis.
Als gevolg daarvan moesten
enkele instellingen in het bis
dom Roermond de Missieraad
verlaten.
In februari van dit jaar stelde
de bisschoppenconferentie
echter een aangescherpt sta
tuut vast. De Missieraad ver
wierp daarop bijna unaniem
de wijzigingen die de bis
schoppen „zonder voldoende
overleg" hadden aangebracht.
Van de gezamenlijke verant
woordelijkheid van religieu
zen en leken enerzijds en bis
schoppen anderzijds is vol
gens vice-voorzitter drs. F.J.
Thuis in de nieuwe tekst niets
terug te vinden. Bisschop
Bomers, de beoogde voorzitter
van de Missieraad, zei voor de
KRO-tv dat het ontwerpsta
tuut was gewijzigd om de een
heid binnen de bisschoppen
conferentie te bewaren.
Reformatie
Na afloop van hun tweemaan
delijkse vergadering hebben
de Nederlandse bisschoppen
gezegd dat zij in de dialoog
met de protestantse kerken
vooral de visie op de kerk (ec-
clesiologie) aan de orde willen
stellen. Bespreking van aller
lei maatschappelijke vraag
stukken achten zij in dit ka
der van secundair belang.
Ook binnen de Raad van Ker
ken heeft de RK Kerk ervoor
gepleit zich meer op theologi
sche en minder op maatschap
pelijke vragen te richten.
Daarentegen pleitte de voor
zitter van de hervormde sy
node, ds. B. Wallet, begin dit
jaar er voor het onderwerp
secularisatie hoog op de agen
da van het Rome-Reformatie-
gesprek te plaatsen. Bij de
presentatie van het rapport
'Maaltijd en ambt', waaraan
een commissie uit de vier ker
ken bijna zes jaar had ge
werkt, zei hij opnieuw vele ja
ren van nutteloze studie te
verwachten als weer een ec-
clesiologisch onderwerp zou
worden bestudeerd.
Sinds vorig jaar proberen vier
kerkelijke functionarissen het
in het slop geraakte overleg
tussen Rome en Reformatie
weer op gang te brengen.
Deze groep borduurt voort op
het bezoek dat vertegenwoor
digers van de Hervormde,
Gereformeerde en Lutherse
Kerken in 1986 aan het Vati-
caan brachten.
GERUCHTMAKEND BOEKJE KREEG HERDRUK MET „NABETRACHTING"
In 1973 en 1974 hield de
gereformeerde theoloog
prof. dr. H.M. Kuitert le
zingen voor de NCRV-ra-
dio die hem en de kerken
rumoerige tijden bezorg
den. De titel van die le
zingen-serie was: „Zonder
geloof vaart niemand
wel". De teksten werden
gebundeld uitgegeven en
veel gelezen. Dat laatste
heel sterk: in nog geen
jaar tijd drie herdrukken.
En nog is het niet afgelo
pen met dat boekje, want
kort geleden verscheen
de zevende druk, onge
wijzigd, maar voorzien
van een „nabetrachting",
een term die in de gere
formeerde traditie wordt
gebruikt voor de middag-
dienst nadat in de och
tenddienst het avondmaal
is gevierd.
Dat het boekje zo'n furore
maakte, komt enerzijds omdat
het diep insneed in het gere
formeerde leven en ook om
dat zoveel mensen er in lazen
wat ze zelf (heimelijk) dach
ten.
Kuitert poneerde stellingen
die rechtstreeks leken in te
gaan tegen de gereformeerde
-leer. Zo schreef Kuitert: „Ook
het christelijk geloof laat ik
liever blijven zeggen het
christendom vertoont alle
kenmerken van een gods
dienst. Het beroep van chris
tenen op Openbaring veran
dert daar niets aan. Wij zijn er
aan gewend dat een dergelij
ke beroep alle vragen oplost.
De godsdiensten zijn niet en
het christendom is wel op
openbaring gegrond: vandaar
dat de godsdiensten niet en
het christendom wel op waar
heid berust. Maar deze rede
nering, hoe gangbaar ook, be
rust op een kortsluiting
De correcte formulering is
niet: het christelijk geloof be
rust op ppenbaring hoezeer
christenen daarvan ook over
tuigd zullen zijn maar
christenen zeggen dat hun ge
loof op openbaring berust"
blz. 28).
Bovendien gooide Kuitert nog
olie op het vuur door af te re
kenen met de belijdenisge
schriften, waarin het gerefor
meerde geloof „op formule"
werd gebracht. „We gaan
onze christelijkheid niet lan
ger afmeten aan onze
overeenstemming met opa of
oma of met welke voorouders
ook" (blz. 54).
Kritiek
Kuitert werd vanwege z'n uit
latingen fors bekritiseerd: in
de kerkelijke pers, in kranten
en tenslotte in de generale sy
node. De manier waarop die
kritiek werd geuit verraadde
soms meer van de criticus dan
van Kuiterts opvattingen; on
heilig vuur over een heilig ge
achte zaak, dus.
De synode van Maastricht
(1975-1976) hield zich uitvoe
rig bezig met de kwestie. Er
werd geoordeeld dat er te
recht bezwaren waren inge
diend tegen de opvattingen
van Kuitert. Later kwamen
er nog weer bezwaren, met
name op het punt van het
christelijk geloof temidden
van de godsdiensten. Daar
over zei de synode van Zwolle
(1977-1979): dergelijke vragen
horen allereerst thuis in de
theologische discussie....
We gaan even voorbij aan de
H.M. Kuitert
vraag of met die verwijzing
de theologie niet wordt over
belast en constateren dat de
discussie: christelijk geloof te
midden van de godsdiensten
verschillende „spitsen" kan
hebben, al naar gelang de om
standigheden. Kuitert spreekt
er over via openbaring (van
God) en ervaring (van men
sen); in San Antonio op de
Wereldzendingsconferentie
afgelopen zomer kwam de
uniciteit van Jezus Christus
naar voren als „spits".
In de „Nabetrachting" die
Kuitert schreef voor de her
uitgave gaat hij eigenlijk al
leen in op die relatie openba-
FOTO: PR
ring ervaring. Terecht zegt
hij dat die kwestie christenen
angstig heeft gemaakt, maar
er zijn ook christenen die een
„bevrijdend gevoel" kregen
bij het lezen. Kuitert vindt
dat hij destijds de kwestie in
zijn boekje nog niet ordelijk
genoeg had uiteengezet en die
ordening brengt hij aan in de
Nabetrachting.
Zijn boodschap lijkt duidelijk:
mensen hebben nu eenmaal
een religieuze behoefte. Die
wordt bevredigd als ze vinden
wat ze zoeken. En wat ze zoe
ken noemt Kuitert een zoe-
kontwerp, het kader waarbin
nen mensen attent worden
gemaakt op God. De christe
lijke leer is zo'n „ontwerp",
gebouwd op ervaringen van
mensen die op hun beurt
weer zochten waar anderen
God en Zijn heil hebben erva
ren. Zo is het ontwerp, de
„leer", onmisbaar om God te
vinden; de leer laat zien of
iets of iemand Hem wel of
Het zoekontwerp moet bij de
tijd en bij de mensen blijven,
anders wordt het een „lege
doos" en daar komen kerk-
verlaters van. De vraag of het
christelijke ontwerp aan de
werkelijkheid beantwoordt is
maar op één manier te beant
woorden: door het vinden van
God zelf, aldus nog steeds
Kuitert. Het weten van God
in termen van een zoekont
werp is een voorschot op het
werkelijke kennen; dat vindt
plaats in de ontmoeting, het
vinden van de Gezochte.
Kuitert parafraseert tenslotte
de titel van zijn boek („zonder
geloof vaart niemand wel").
Hij schrijft: Geloven dat God
mensen voor de eeuwigheid
be'rgt en daarbij een voorkeur
heeft voor mensen die door
niemand worden geborgen, is
een typische trek van het
christelijk zoekontwerp.
„Zonder geborgenheid vaart
niemand wel".
Of Kuitert zijn boodschap van
toen nu zoveel diensten heeft
bewezen is nog maar de
vraag. Door zijn uitleg roept
hij vragen op die de vragen
bij de oorspronkelijke tekst zo
mogelijk nog scherper articu
leren. Kuitert spreekt over
„de Gezochte"; die te ontmoe
ten is de garantie van waar
heid van het zoekontwerp.
Maar die Gezochte is toch een
constructie van mijn eigen er
varing en wensen, vanuit
mijn behoefte aan religiosi
teit? Kuitert geeft dat zelf ook
zo aan: Omdat zoveel mensen
geborgenheid bij de mede
mens (moeten) missen, is een
belangrijke trek van het
christelijk zoekontwerp de ge
borgenheid bij God.
Maar, zou je dan tegen Kui
tert willen zeggen: is God zo
niet de hoofdpersoon gewor
den in een mensendroom, een
troostende illusie boven een
kommervol bestaan?
Kuitert legt dwingende vra
gen op tafel en hij dingt te
recht af op soms wel erg pre
tentieuze meningen en onder
drukkende overtuigingen.
Binnen zijn denk-systeem
trekt hij wellicht de juiste
conclusies, maar mensen kun
nen ook anders denken over
God en geloven. Kuitert stelt
het probleem van openbaring
en ervaring aan de orde in de
taal die we sinds Descartes
zijn gaan spreken: alles
God, mens en wereld
wordt binnen het veld van
het zingevend bewustzijn ge
bracht. Maar die denktrant
kent onevenredig veel eer toe
aan het denken en heeft tota
litaire neigingen alsof het
met het rationele denken ge
zegd zou zijn. In zulk denken
bestaat zoiets als openbaring
niet; het kenmerkende van
openbaring is immers juist het
„ongedachte".
Wat ongenuanceerd geformu
leerd: bij Kuitert is God de
Gezochte die ik kan vinden
via mijn eigen zoekontwerp;
in het denken waarin openba
ring kan bestaan is God de
Andere die zich ken-baar
maakt. En tussen beide opvat
tingen kan een heel groot
verschil ontstaan.
LÜTSEN KOOISTRA
H.M. Kuitert - Zonder geloof veert
niemend wel (zevende, eengevulde
druk) uitgeve Ten Heve. Prijs 20,-.
Tactische spelletjes
^VIE zich verbaasd heeft over de manoeuvres van CDA
der Lubbers in de afgelopen dagen, doet er goed aan de
komst te raadplegen van een opiniepeiling van Veron
Hieruit blijkt dat maar liefst 65 procent van de christen- am
mocratische achterban bezwaar heeft tegen partnerruil. D(s I
groep wil öf doorgaan met de VVD óf de huidige coalitie
breiden met D66. Slechts 11 procent is voorstander van
switch naar de PvdA.
;ha(
:d
In de Tweede-Kamerfractie van het CDA, die vandaag
nieuw bijeen is gekomen, liggen de verhoudingen niet v
anders. Een deel moet eigenlijk nog niets hebben van
PvdA en een ander deel is beducht dat de socialisten str
gaan pronken met de vruchten van een beleid, waar zij
ven jaar lang op afgegeven hebben. Ruud Lubbers moet
uiterst omzichtig manoeuvreren om uit te komen bij het
trum-linkse kabinet, dat hem volgens intimi wel deg
voor ogen staat.
HeT vervelende voor de CDA-voorman is dat hij dit i
hardop kan zeggen. Hij kan het hooguit aanduiden. Ten
ste hamert hij erop dat het in deze tijd met zijn gigantisj
milieuproblemen vooral gaat om samenwerking. Ten twe|
laat hij er geen twijfel over bestaan dat de VVD voor hen
dit moment eigenlijk niet in aanmerking komt als coalij^
partner. De liberalen zijn naar zijn mening nog altijd
hersteld van de hevige interne troebelen, die ontstonden
de kabinetscrisis in mei.
A.LLEEN aangevuld met D66 kiest Lubbers voor een voc
zetting van de coalitie met de VVD. Toen hij die eerste vo
keur op tafel legde, wist de premier natuurlijk dromn
goed dat de fractie van Van Mierlo negatief zou reagei
Daarom had hij er een voorwaarde aan vastgeknoopt:
D66 dit niet wil, dan behoeft het ook niet te rekenen op
welwillendheid van het CDA als het gaat om een centru
linkse coalitie.
DaT was niet alleen om D66 onder een nog grotere druk
zetten Lubbers speelde daarmee ook in op een gevoel
onbehagen bij delen van de PvdA. Sommige socialisten r
nen dat D66, dat in sociaal-economisch opzicht dichtbij
CDA staat, in het nieuwe kabinet eigenlijk best gemist 1
worden. Het stréven van Van Mierlo naar twee zetels in
kabinet, draagt niet bij aan het vertrouwen tussen beide p
gressieve partijen.
*P
NOG is Lubbers er niet in geslaagd PvdA en D66 tegen
kaar uit te spelen, maar alles wijst erop dat hij het zal blijvns(
proberen. Hij wil de zetelverdeling in het kabinet zodaiBn
hebben, dat het CDA altijd de meerderheid heeft. De d<
Lubbers geopperde formule '7-6-1' is in het voordeel van
partij, omdat bij het staken van de stemmen de houding vjtjg
de premier de doorslag geeft.
Het nadeel van deze tactische spelletjes is dat ze zoveel t er
kosten. Daarom zou het goed zijn, als Lubbers toch zo
mogelijk aan de formatietafel kan gaan zitten en kan b<
nen aan programmatische onderhandelingen. Hoe in wel'
combinatie danook de zetelverdeling eruit komt te zien. If"
een zaak van later orde. Nu gaat het erom dat de fundi&mèJJ
ten gelegd worden voor een daadkrachtig kabinet.
Later af en toe zon
DE BILT Het was vandaag
een uitgesproken buiige dag.
De onweersstoring die daar
voor verantwoordelijk was,
trekt nu naar het noordoosten
weg. Boven Engeland ligt een
front dat ook naar ons land
trekt. Deze storing passeert
morgenochtend. Vannacht en
morgenochtend is er dan ook
veel bewolking en er valt af
en toe wat regen. Ook kan er
plaatselijk mist voorkomen.
De minimumtemperatuur ligt
rond de 13 graden. In de loop
van de dag kan het vanuit het
westen wat opklaren en krij
gen we de zon weer af en toe
te zien. De middagtempera-
tuur wordt ongeveer 18 gra
den. De wind is westelijk en
overwegend matig in kracht.
Ook de komende dagen blijft
het weer een wisselvallig ka
rakter houden. De middagtem-
peraturen liggen op een nor
maal niveau.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, geldig tot en met
donderdag:
Noorwegen en Zweden: Langs de
Noorse westkust opkomende bewol
king en gevolgd door regen. Middag-
temperaturen langs de westkust en in
het noorden 13 tot 16 graden, in het
zuiden van Zweden en Noorwegen 16
tot 20 graden.
Denemarken Veel bewolking en af
en toe regen of enkele buien. Mid-
dagtemperaturen rond 18 graden
Ierland, Schotland en Engeland: Veel
bewolking, maar vooral in Ierland en
west-Engeland ook zon. Middagtem-
peraturen van 14 graden in het
noordwesten tot 19 graden in het
zuidoosten van de Britse Eilanden.
Belgie en Luxemburg: Mogelijk een
enkele bui en vooral in het westen
opklaringen Middagtemperaturen
rond 19 graden.
West-Duitsland: In het zuidwesten
van Duitsland perioden met zon
Overigens veel bewolking met enke
le regen- of onweersbuien. Middag-
temperaturen ongeveer 19 graden.
Frankrijk Meer zon maar in het ui
terste oosten nog bewolkt. In de Rhö-
nedelta mistral. Middagtemperatuur
van 19 graden in het noorden en
langs de westkust tot 25 graden in
het zuidoosten
Spanje en Portugal: Overwegend
zonnig. In het noorden van Spanje
ook bewolking. Middagtemperatuur
in het noorden rond 21 graden, langs
de westkust 22 tot 24 graden, elders
25 tot 30 graden, landinwaarts in het
zuiden tot 34 graden.
Zwitserland en Oostenrijk: Meer op
klaringen en overwegend droog.
Middagtemperaturen in de dalen en
in het laagland in het noorden rond
20 graden, in de zuidelijke delen van
de beide landen ongeveer 24 graden.
veranderlijk bewolkt en enkele
weersbuien In het zuiden i
gend zonnig. Middagtemperatuur
25 graden in het noorden tot 29 f U
den in het zuiden.
Joegoslavië: Wisselend bewolkt. IP
tijd tot tijd enkele regen- of onwe re;
buien. Vooral langs de Adrians
kust en in het zuiden ook zon. 1
dagtemperatuur tussen van 23 gra f i
in het noorden tot 27 graden
ën in het zuiden.
Griekenland: Zonnig en warm Vo R
al in het noorden ook bewolking
een enkele regen- of onv
vooral in berggebieden. Middagti
peratuur 25 tot 30 graden Lanc (0|
waarts plaatselijk tot 35 graden.
WEERRAPPORT
™«."T
ELKE DONDERDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS, MUZIÜ
THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES I
EN EEN COMPLETE AGENDA r*