„Wat het water met dit land doet is niet te geloven Jackie Collins vindt zichzelf een moralist LOUIS VAN GASTEREN MAAKT „EEN ZAAK VAN NIVEAU" NEDERLANDS THEATER IN CENTRUM VAN MOSKOU Koren kiezen voor Engels werk in Herdenkingsconcert 'GIHKUNST CeidócSouocMit WOENSDAG 13 SEPTEMBER 1989 PAGINA 15 binst- en lintiekbeurs in Rotterdamse Doelen ROTTERDAM In De Doelen in Rotterdam wordt van 28 september |ot en met 2 oktober de jaarlijkse Tunst- en antiekbeurs Rotterdam ge- Jouden. Deze beurs, de eerste van Zet seizoen, duurt in tegenstelling tot loorgaande jaren dit keer slechts vijf Jagen. Etet is de vijftiende keer dat ■e beurs gehouden wordt. Voor het |erst wordt er nauw samengewerkt liet de stichting Nederlandse Eunsty- en Antiekbeurs Breda en de ■ereniging Nederlands Antiquairs genootschap. Twee externe keu- ngscommissies zullen de te koop ingeboden objecten vooraf op kwa- Iteit keuren en selecteren. Koninklijke Bibliotheek toont papierfabricage DEN HAAG In de Koninklijke Biblio theek loopt van vrijdag 22 september tot en met 3 november de expositie „Het Liep in de Papieren". De expositie geeft een in druk van tweeduizend jaar papierfabricage in landen als Italië, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Nederland. Ook die in Aziati sche landen en Amerika komt aan de orde. Behalve literatuur en documentatie wordt ook oorspronkelijk materiaal getoond, zo als een unieke riemkap, een schepraam, watermerken, vreemdsoortige papieren en voorbeelden van papierkunst. De papier kunst is geschonken door voornamelijk Nederlandse kunstenaars. Tijdens de expo sitie wqrdt ook een diaserie getoond van de papiermolen „De Schoolmeester" in Westzaan, de laatste werkende papiermo len die Nederland rijk is. Jazzsaxofonist Steve Lacy in Korzotheater DEN HAAG De bekende Amerikaanse jazzsaxofonist Steve Lacy staat op donderdag' 28 september op het podium in Korzo. De van oorsprong Russische muzikant Lacy (ge boren Lackritz), kreeg vooral bekendheid als interpretator van muziek van Thelonious Monk, met wie hij ooit vier maanden samen speelde en door wiens muziek hij tevens een geheel eigen stijl ontwikkelde. Tevens speel de- hij in groepen met Roswell Rudd en Don Cherry. Vanaf 1965 ging hij regelmatig op tourneel door Europa en in 1969 vestigde hij zich voorgoed in Parijs. Steve Lacy heeft een uitgebreide discografie op zijn naam staan, waaronder de LP's Regeneration en A Chan ge of Season, samen met onder meer Mischa Mengelberg en Han Bennink. Het concert in Korzo is georganiseerd door het bureau voor muziek Ooyevaer Desk. Tentoonstelling over Jo Coenen naar buitenland DEN HAAG De overzichtstentoon stelling van de architrect Jo Coenen (40) die tot eind vorige maand in het Rotter dams Architectuurinstituut was te zien, gaat volgend jaar op tournee naar de Bondsrepubliek Duitsland, Italië, Spanje en Groot-Brittanntë. De Rijksdienst Beeldende Kunst in Den Haag zorgt voor de buitenlandse presentatie, met name in de steden Karlsruhe, Lugano, Barcelona en Londen. Coenen heeft zich volgens de RBK in korte tijd ont wikkeld tot een opmerkelijk architect en stedebouwkundige. In de tentoon stelling wordt dit geïllustreerd aan de hand van tekeningen, schetsen, maquet tes en foto's van 24 werken, variërend van particuliere villa's tot grootschalige stedebouwkundige projecten. DE PRAAGSE PRENT IN KONINKLIJKE BIBLIOTHEEK DEN HAAG De Praagse Prent heet de tentoon stelling die van 22 september tot 4 november is te zien in de Koninklijke Bibliothekeek in Den Haag. Het zijn boeken die zijn gekozen om hun illustraties en met literaire teksten van uiteenlopende aard. De bibliofiele edities bevatten originele grafieken en in sommige gevallen heeft de kunstenaar het origineel van reprodukties ter beschikking gesteld. Gelijktijdig wordt in Galerie Nebti in Den Haag de vrije grafiek van de Tsjechische kunstenaars geëxposeerd. Onder de illustratoren die worden getoond zijn er vele van wie het werk ooit werd bekroond met prijs of de eer volle vermelding van Mooiste boek van het jaar, on der wie Adolf Born, Karei Demel, Milan Erazim, Eva Haskova en Anna Khunové. Buitenbeentjes zijn de Slowaakse kunstenaar Vladimir Gazovic, wiens werk dicht bij de Tsjechische vormgeving staat en de Ne derlander Jan Vlasveld die tekeningen maakte bij Kafka's Proces en Slot. Schrijfster Jackie Collins in de stemmige entourage van het Amstelhotel, waar ze verblijft om haar nieuwste boek Rock Star te promoten. foto: anp AMSTERDAM Jackie Collins, zus van Dynas- ty-ster Joan Collins, heeft in dertig landen meer dan 100 miljoen boeken verkocht. Holly wood, macht, sex en geld vormen de belang rijkste ingrediënten voor haar boeken, die sinds jaar en dag steeds vlak na verschijning op num mer één prijken van de bestsellerlijsten in Groot-Brittannnië en de Verenigde Staten, maar door veel recensenten worden verguisd. „Ik ben geen literair schrijf ster, maar wel degelijk een moralist", zegt de Ameri kaanse diva, die een paar dagen in Nederland verblijft om haar nieuwste boek, „Rockstar", publicitair te be geleiden. „Ik besef dat ik slechts een zeer klein ge deelte van de samenleving beschrijf, maar ik doe dat wel góed en heb er ook be doelingen mee". „Schrijvers moeten zaken beschrijven die zij goed ken nen, en ik ken de Holly wood-scene' van binnen en van buiten. Ik ben ervan overtuigd dat mijn boeken in de volgende eeuw zullen worden gebruikt als docu menten van het Hollywood in de jaren zeventig en tach tig van de twintigste eeuw. Je moet niet vergeten dat ik over de opinie-makers schrijf". Collins' eerste boek ver scheen in 1969 onder de spraakmakende titel „De wereld is vol getrouwde mannen". De afgelopen twintig jaar volgden nog elf boeken vol filmsterren, pop zangers, fotomodellen en producers. Collins kan er niet genoeg van krijgen. „Het is niet zo dat ik steeds hetzelfde soort boeken schrijf. Ik draag een soort boodschap uit, verpakt in een lekker verhaal. Als jon geren, een belangrijk deel van mijn lezerspubliek, in mijn boeken lezen dat je moet uitkijken voor aids dan komt die boodschap wellicht beter over dan wanneer ze het moeten halen uit een gortdroog krantebericht". „Met de mannen die in mijn boeken vreemd gaan, loopt het dan ook niet goed af", waarschuwt de schrijfster. Zij ontvangt veel brieven van jongeren die als eerste boek in hun leven een werk van haar lezen. „Het is pri ma als ze door mij beginnen te lezen. Dat ze-op wat oude re leeftijd naar meer serieu ze boekën op zoek gaan, deert mij niet", aldus Col- Geld Collins, Britse van geboorte, groeide op' in Londen van waaruit zij op zestienjarige leeftijd zus Joan achterna ging naar het magische Hol- lywood. Na een korte barriè re als actrice wijdde zij zich vanaf 1969 helemaal aan het schrijven van boeken. Voor het geld hoeft zij het nu, twintig jaar en meer dan honderd miljoen verkochte exemplaren later, niet te doen. „Ik zal niet ontkennen dat ik van mijn geld geniet. Ik hou er gewoon van om ver halen te vertellen. Wat re censenten daarvan vinden interesseert me nauwelijks". „Vlak voor de Chinese revo lutie, een aantal maanden geleden, heeft een Chinees één van mijn boeken ver taald en 50.000 exemplaren op de markt gebracht. De Chinese overheid vond. dat mijn boek de jongeren verkeerd zou kunnen beïn vloeden en stuurde soldaten naar de winkels om alle boe ken terug te halen. Maar he laas, alle exemplaren waren •verkocht. Mensen schreeu wen om mijn boeken en dat is voor mij voldoende." In Hollywood schreeuwt niet iedereen om Collins' boeken. Veel mensen voelen zich beledigd en betrapt om dat hun decadente, machts beluste levensstijl is beschre ven, inclusief hun vaak bi zarre seksuele gewoontes. In haar boeken noemt Collins geen bestaande namen maar speculaties worden „en plein public" gemaakt in kranten en op tv. „Ik heb beloofd geen namen te noemen. Als ik zeg dat mijn personages niet be staan, zou ik liegen. Mis schien laat ik bij een notaris een soort black book' achter waarin ik de echte namen vermeld, die dan na mijn dood in de openbaarheid mogen worden gebracht." Collins pleegt haar onder zoek op partijen en tijdens festiviteiten in Hollywood, maar „zwakt de feiten af". „Als ik zou beschrijven hoe het er werkelijk aan toe gaat, zou niemand me gelo ven. Ik weet dat ik mensen beledig maar ze blijven toch wel met me praten omdat ik succesvol ben. En succes, daar draait alles om in Hol lywood", aldus de 47-jarige schrijfster. De filmer en beeldend kunstenaar Louis van Gasteren speelt een centrale rol tijdens de Nederlandse Filmdagen, die dit jaar van 20 tot en met 27 september in Utrecht worden ge houden. In een retrospectief worden 42 films van de Amster damse kunstenaar vertoond. Een gesprek met hem over zijn nieuwe documentaire: „Een zaak van niveau". „Wat het wa ter met dit land doet, jongen, dat is niet te gelóven!" AMSTERDAM De 66- jarige Louis Alphonse van Gasteren is bij het grote publiek vooral bekend als regisseur van „Hans, het leven voor de dood" (1983). Een indrukwek kende documentaire over het leven van Hans van Sweden, de Amsterdamse 'pleiner' die op 23-jarige leeftijd zelfmoord pleeg de. 'Hans' schetst het le ven van de jonge compo nist en schrijver, maar de film houdt het publiek ook een spiegel voor: wat doe je met je leven, welke keuzes maak je? „Ik vond de reacties op de film verbluffend en verbijsterend", zegt Van Gasteren zes jaar later in zijn Amsterdamse woning. „Er was een vrouw die na het zien van de film tot de conclu sie kwam, dat ze met de ver keerde man was getrouwd. Ze heeft zich laten scheiden. Het tragische is, dat ze nu toch weer samenleeft met die man. Dat is de conditionering, we kunnen niet andèrs. Een heel verdrieti ge constatering". En ongevraagd declameert hij: ,,Het is zomer, de vogels fluiten, een schildpad steekt zijn kop naar buiten. Hij wil wel, maar hij kan niet fluiten. Na de speelfilm en de daarvan afgeleide tv-serie 'Allemaal Re bellen' stortte de filmer/beel dend kunstenaar zich op een heel ander terrein: de vader landse waterhuishouding. Naar eigen zeggen omdat hij zich toch meer Nederlander voelde dan hij dacht. Van Gasteren vervaardigde een monument in het Amsterdamse Stadhuis-Muziektheater, waar op het NAP in heel Nederland staat aangegeven. Daarnaast maakte hij samen met de archi tect Wilhelm Holzbauer (ont werper van de Stopera) en de hoogleraar Frei Otto (vormge ver van het Olympisch Stadion in München) een plan voor het werkeiland Neeltje Jans, dat na bouw van de stormvloedkering in de Oosterschelde overbodig is geworden. Op het stuk grond van twee bij vijf kilometer zou een compleet park moeten verrijzen, waarin alle kanten van de strijd tegen het water worden getoond. De ideeën zijn geheel uitgewerkt, maar de provincie Zeeland heeft nog geen beleggers kun nen vinden die geld in het pro ject willen steken. Zijn nieuwe documentaire 'Een zaak van niveau' ziet de kun stenaar dan ook als een logisch vervolg op de twee andere pro jecten. „Ik wilde in één klap la ten zien dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat wij droge voeten hebben. Het is iets heel bijzonders, waar heel veel voor moet worden gedaan". De film toont de geschiedenis van de waterhuishouding, van af het moment dat de eerste spade de grond in ging. „Daar mee is het de geschiedenis van dit land", zegt Van Gasteren, „want dit land is gemaakt. Het is een volstrekt onnatuurlijk gebied, waarin de natuur haar gangetje kan gaan. Maar door ons gestuurd. Jammer genoeg zijn het alleen buitenlanders die daar de schoonheid van inzien". Onderzoek De cineast heeft zich jarenlang verdiept in de al eeuwen du rende strijd tegen het water. Hij toont één van de documentatie- koffers die een tiental brochu res bevat van het plan Neeltje Jans: resultaten van eigen re search. „We hebben hier 32 koffers over Neeltje Jans. Maar we zijn dan ook voortdurend bezig al lerlei zaken te onderzoeken. Je moet immers weten waar je het Louis van Gasteren: „Je kunt je afvragen of het niet beter is met z'n allen te emigreren".foto: sp over hebt. Ik moet me kunnen verantwoorden tegenover de minister van Verkeer en Wa terstaat, tegenover deskundigen van Rijkswaterstaat, maar ook tegenover jou". „Ik prijs me om die reden zeer gelukkig dat ik over zo'n trou we ploeg medewerkers kan be schikken. Ze zijn meer dan toe gewijd, ze identificeren zich to taal met het onderwerp waar aan wordt gewerkt. De laatste tijd wordt hier dan ook regel matig 'niet te gelóóven' geroe pen. Dan ontdekken we weer een verband, waardoor we be ter begrijpen hoe de vorken in de stelen zitten. Of eigenlijk, hoe de schoppen in de stelen zitten", zegt hij grinnikend. Van Gasteren is in de loop der jaren meer dan bezield geraakt van de invloed die het water in Nederland heeft. „Wat het wa ter met dit land doet, jongen, dat is niet te geloven! Het'water is bijvoorbeeld de taal binnen gedrongen: pompen of verzui pen: wie niet wijken wil, moet dijken. In mijn film zit ook een man die aan het werk is in de buurt van Gouda en die zegt: „we zijn hier met een project bezig en daarvan is de spoor baan nu al zes meter gezakt". Zes meter! „Dan zegt hij nog eens luchtig jes: ,ja, en je moet hier reke ning houden met grondspan- ningen en het wegpersen van gebouwen en dat soort dingen". Dus ik zeg: Wat? Het wegper sen van gebouwen en dat soort dingen? Zulke dingen gebeuren in dit land. Niemand weet dat. Niemand weet hoe dit land in elkaar zit!". Emigreren „Een Zaak van niveau" leidt uiteindelijk tot de conclusie dat de waterhuishouding in de toe komst volledig wordt geauto matiseerd. Van Gasteren: „Ik vraag me af of het systeem wel bestuurbaar kan blijven. Fysiek kunnen we het nog wel een tijd uithouden, ondanks een stijging van de zeespiegel van veertig, vijftig centimeter in de komende vijf tig jaar. Maar de kosten die daarmee gepaard zijn, zijn zo gigantisch dat je je kunt afvra gen of het niet beter is met z'n allen te emigreren. Het is stuk ken goedkoper dan het water maar tegenhouden en wegpom pen. Nederlanders, van oudsher toch zakenlui, zouden op dat idee moeten komen. Het is niet anders, ,Eenzaak van niveau' gaat net zoals 'Hans' over over leven, over het leven voor de dood. „Met alles wat ik nu weet, zou ik ook de barricaden op kun nen," zegt hij bedachtzaam. „Maar ik ben geen politiek fil mer. Ieder mens moet zelf over zijn leven beslissen. In mijn do cumentaires reik ik bepaalde dingen aan, in de hoop dat mensen er verder mee kunnen. Er hun eigen bestaan mee kun nen rechtvaardigen. En ik denk dat ik met deze documentaire weer een vorm heb gevonden die tot nadenken zal stemmen". ERIK VAN DER STRUIJS (Van onze correspondent Alexander Miinninghoff) MOSKOU De komende we ken zal het Moskouse theater publiek - een van de deskun digste ter wereld - uitvoerig kennis kunnen maken met en kele Nederlandse experimente le groepen. Tot dertig septem ber zullen Orkater (de eeuwige fietser), Carrousel, De Trust (met De Meeuw) en Studio Hin- drik in het hartje van de stad in het Jermolova-theater optre den. Taalproblemen' worden voorko men met handige oordopjes waaruit een simultaanvertaling zal opklinken. De uitvoerend kunstenaar Jozef van den Berg, die in zijn eentje optreedt, oe fent inmiddels met drie extra tolken die hij als publiek in de zaal wil hebben om ze vandaar uit te laten meedoen. Die tolken zijn ook aanwezig als Hans Dagelet in het Maja- kovski-theater (een hele eer) het poeem De Mens zal bren gen. Maar aangezien het pu bliek uitsluitend uit critici, the aterwetenschappers en verdere deskundigen zal bestaan (het betreft hier een besloten voor stelling) zullen die vertalers ei genlijk niet nodig zijn want ie dereen kent natuurlijk dit ge dicht, waarin Majakovski zijn voorgevoel van de op handen zijnde revolutie verwoordt (hij schreef het in 1916) van buiten. Moskou zal niet in het teken van dit Nederlandse theaterfes tival staan, daarvoor zijn er te veel van dat soort ondernemin gen. De Japanners gingen ons al voor, de Fransen zijn nog be zig en dat gaat zo maar door in deze theaterminnende stad. Toch is het een feit dat zo een festival drie jaar geleden nog niet gehouden kon worden, is de mening van Annemiek Ha- gens, de directrice van het Ne derlands Theater Instituut dat de organisatie in handen heeft, en de belangstelling is groot. Vrijwel alle voorstellingen zijn nu al uitverkocht. Behalve theatervoorstellingen kunnen de Moskovieten ook een tentoonstelling bekijken van Studio Scarabee, dat op een verdieping van het fraaie Jer- molova museum met behulp van video en collages laat zien wat men dient te verstaan on der het zoeken naar nieuwe kunstvormen in woord, beeld en geluid. Soortgelijke tentoon stellingen van Russische avant- gardisten (onder die term val len hier alle beoefenaars van experimentele kunstvormen) zijn ook in Amsterdam op het Nederlands Theater Instituut te zien. Het geheel speelt zich af binnen het kader van het cultu reel accoord (WVC subsidieert), dat voor de jaren 1990 - 1992 voorziet in een intensief uitwis selingsprogramma tussen beide landen, Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen De film week loopt in het vervolg van vrijdag t/m donderdag. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Let hal weapon II (16); 18.45. 21.30. wo. ook 13.45. EUROCINEMA II: Road House (16); 18.30. 21.15. wo. ook 13.45. EUROCINEMA III: Wilde harten (al); 18.45. 21.15. Platvoet en zijn vriendjes (al); wo. 14.00. EUROCINEMA IV: Licence to kill (al); 20.30. wo. ook 13.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239). Road Hou se (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Lethal weapon II (16); Lock up (12); 14.30, 19.00, 21.15. Bea ches (al); 18.45, 21.15. ma. di. do. 14.30. Licence to kill (al); 14.15, 18.45, 21.15. K-9 (al); 19.00, 21.15. ma. di. do. 14.30. Taran en de toverketel (al); wo. 14.30. Platvoet en z'n vriendjes (al); wo. 14.45. .TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): Bear (al); wo. 14.30. Unbearable lightness ot being (al); 20.00. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414): Hot lips (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Dead bang (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.45. CITY THEATER II: Three fugitives; 19.00, 21.15. Junglebook (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY: The accused (16); vr. t/m do. 20.45. Rain man (al); ma. t/m do. 20.15. Three fugitives (al); wo. 15.45. Karate kid III (al); wo. 14.00. 15.45 KINDERVOORSTELLINGEN Frank en Fry; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269): Rainman (al); ma. t/m wo. 20.00 KINDERVOORSTELLINGEN Who framed Roger Rabbit; wo. 14.00 DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27. tel. 463500): Lock-up (12); 14.00. 18.45, 21.30. ASTA 2: Road- house (16); 14 00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): The adventures of Ba ron Munchausen (al); 14.00, 19 15, 2145. BABYLON 2: Jacknife (16); 14.00, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Beaches (al); 19.00, 21.30. vr. ma. di. ook 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel 630637): Lethal weapon 2 (16); 14.00, 18.45, 21.30 CI NEAC 2: K9 (al); 14.00. 18 45, 21.30. CINEAC 3 The naked gun (al); 18.45, 21.30. ma. di. do. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Dead calm (12); 14.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Rain man (al); 14.00, 18 45. 21.30. METROPOLE 3: Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Dangerous liaisons (al); 18.45, 21.30. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 5: Wilde harten (al); 18.45, 21.30. ma. di. do. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Lethal weapon 2 (16); 13.45, 19.00, 21.45. ODEON 2: Three fugitives (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Dirty rotten scoundrels (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: De stam van de holebeer (al); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Do the right thing (16); 19.15, 21.45. wo. ook 14.00. STUDIO 2: Scandal (16); 19.00, 21.30. STU DIO 3: A fish called Wanda (al); 19.00, 21.15. HAAGS FILM HUIS: Zaal 1: King of the chil dren, 19.30, 21.45. Zaal 2: El Verano de la aenora forbes; 1930 Slaves of New York; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45 Une belle fille comme moi, ma. L'Argent de poche; dl. L'Hom- me qui aimait les femmes; wo. La nuit Americaine; do KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON: Platvoet en zijn vriendjes; wo. 14.00 CINEAC: Taran en de toverketel; wo. 14.00 METROPOLE: Platvoet er. zijn vriendjes, wo 14.00. STUDIO: Pippi Langkous, wo. 14.30 Sjakie e/d chocoladefa briek; wo 14.30 ELKE DONDERDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS, MUZIEK THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Honderd vijftig jaar Samen zijn ze bijna honderdvijftig jaar oud, de popsterren Mick Jagger (rechts), Elton John (midden) en Charlie Watts. Elton John mocht gisteren tijdens een concert van de Rolling Stones even achter de schermen kijken, en knoopte daar een geprekje aan met de zanger en drummer van The Stones. Daarna poseerden ze bereidwillig voor de fotograaf. FOTO: ap DEN HAAG Volgend jaar geven twee koren van diri gent Jos Vranken: de chris telijke oratorium vereniging Scheveningen en de Zang koren Deo Sacrum uit Poel dijk, een concert in de Dr. Anton Philipszaal in het ka der van de 45-jarige herden king van de bevrijding. Jos Vranken, een ambitieus dirigent die een voorkeur heeft voor het niet-alledaagse repertoire, zal met zijn koren en met begeleiding van het Residentie Orkest op de avond van 4 mei een uitvoering ge ven van „Or we shall die?" van Michael Berkeley en van „These things shall be" van John Ireland. Jos Vranken noemt het werk van de in 1948 geboren Engel se dirigent Micheal Berkeley, zoon van de componist Len nox, „angstaanjagend". Vran ken: „Ook het publiek zal ge schokt zijn bij het beluisteren van dit in 1982 op tekst van Ian McEwan gecomponeerde koorwerk Centraal staat de vraag of wij, nu wij al veertig jaar beschikken over de mid delen die kunnen leiden tot absolute zelfvernietiging, de kracht hebben om het intellect te verbinden aan het gevoel. Het werk is echt een wonder, fascinerend, aangrijpend en schitterend gecomponeerd". Het werk van Ireland stamt uit 1937 en spreekt van moed en durf, van een betere we reld. Het is een compositie in een gematigd modern klank idioom en met vakmanschap geschreven. Jos Vranken trekt in een vroeg stadium aan de bel om dat nieuwe leden bij beide ko ren meer dan ooit welkom zijn. „Het zijn partituren die eisen stellen en alleen al de sa menwerking met het Residen tie Orkest vereist van ons maximale kwaliteit. Die sa menwerking was met eerder uitgevoerde werken van Brit ten en Dvorak een vreugde, dat willen wij graag zo hou den" ADRIAAN HAGER

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15