'Het gaat uiteindelijk om de mens, God kan zichzelf wel redden'. kerk wereld Evangelische Kerk eist perestrojka voor de DDR beroepingen A.I n GISTEREN^ M'N AUTO INDE KRANT. VANDAAG/ VERKOCHT. GEESTELIIK LEVEN/OPINIE CfiidócSowuwt MAANDAG 11 SEPTEMBER 1989 PAGIN{[N1 Kardinaal Glemp zegt bezoek aan VS af WARSCHAU De primaat van Polen, kardinaal Jozef Glemp, heeft het bezoek dat hij eind september zou brengen aan de Verenigde Staten afgezegd. Naar het Poolse persbureau PAP meldde was dit omdat de omstandigheden voor een pasto raal bezoek niet gunstig waren. Het lijdt geen twijfel dat de rel tussen joden en katholieken over een klooster in het voormali ge vernietigingskamp Auschwitz heeft geleid tot het van het bezoek. Tal van joodse organisaties hadden protestde monstraties aangekondigd. De joden zijn kwaad omdat de Pool se katholieke kerk zich niet heeft gehouden aan een in 1987 gemaakte afspraak dat het Karmelietessenklooster binnen twee jaar zou worden verplaatst. Moeder Teresa kreeg pacemaker CALCUTTA Bij de 79-jarige Moeder Teresa is zaterdag een 'pacemaker' ingebracht. Gistermorgen was haar situatie stabiel, zo deelde een woordvoerder van het Woodlands-ziekenhuis in Calcutta mee. Dinsdag was moeder Teresa met hartklachten in het ziekenhuis opgenomen. Omdat medicijnen niet meer hiel pen en haar gezondheid zienderogen achteruit ging, besloten de artsen operatief een pacemaker aan te brengen. Moeder Te resa mag nog geen bezoek ontvangen. Twee Zusters van de Barmhartigheid, de door Moeder Teresa opgerichte orde, ver blijven aan haar ziekbed. Onder de telegrammen die ze uit de gehele wereld heeft ont vangen, bevindt zich ook een van paus Johannes Paulus II. Waar men mee verkeert, wordt men mee i Bezoek paus aan Sovjetunie nu stap dichterbij (Vervolg van de voorpagina) ROME De ontmoeting tussen Gorbatsjov en de Poolse paus kan obstakels wegnemen voor een pausbezoek aan de Sovjet unie. De paus heeft zo'n bezoek hoog op zijn wen- senlijstje staan, evenwel onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat de verbo den Oekrains-Katholieke Kerk weer volledig wordt toegelaten. Deze met Rome verbonden Kerk werd in 1946 door Stalin verboden.' De geestelijken en de gelovigen moesten zich bij de Russisch-Orthodoxe Kerk aansluiten. Velen weigerden en moesten dit met verban ning of de dood bekopen. An deren slaagden erin De Kerk ondergronds te laten voortle ven. Momenteel telt de Kerk naar schatting vijf miljoen le den. In het geheim zijn er bis schoppen en priesters gewijd. De erkenning van de Oek rains-Katholieke Kerk wordt vooral door de Russisch-Or thodoxe Kerk tegengehouden. Dankzij de inspanningen van kardinaal Willebrands onder houdt het Vaticaan sinds vijf jaar weer betrekkingen met deze Kerk. Tijdens de millen niumviering sprak kardinaal.- staatssecretaris Casaroli, de tweede man van het Vaticaan, met Gorbatsjov en met de Russisch-orthodoxe leiders. Vorige maand werden drie vooraanstaande metropolieten (Filaret van Kiev, Philaret van Minsk en Joevenali van Kroetinski) door de paus in audiëntie ontvangen. De Rooms-Katholieke Kerk in Litouwen en in Wit-Rus- land hebben inmiddels wel van de glasnost geprofiteerd. In beide deelstaten werden weer bisschoppen toegelaten en benoemd. In de Litouwse hoofdstad Vilnius werd de ka thedraal, ruim 40 jaar lang als loods gebruikt, dit voorjaar weer aan de Kerk teruggege- DR. ANNE VAN DER MEIDENS OVERGANG NAAR DE VRIJZINNIGHEID APELDOORN Voor een gehoor van enkele honderden vrijzinnigen ging emeritus-hoogleraar communicatieweten schappen dr Anne van der Meiden gisteren voor in een kerkdienst in de Regentessekerk in Apel doorn. Het onderwerp van zijn pre diking: religieuze gemeen schapsvorming buiten de re guliere kerkgenootschappen. Onderwerp van de bijeen komst was het vorig jaar ver schenen boek van Van der Meiden Het andere funda ment, waarin hij de verschil len uitlegt tussen orthodox en vrijzinnig protestantisme. Hij kan uit ervaring spreken. Van huis uit christelijk gere formeerd, noemt hij zich nu vrijzinnig. In zekere zin, zo geeft hij toe, heeft hij zich in dit boek voor zichzelf verant woord. Wat kan het vrijzinnig gedachtengoed méér bieden dan de orthodoxie? Eén aspect ligt voor de hand: het zelf le ren denken en beslissen. Dr Anne van der Meiden zegt als directeur van Kerk en Wereld in Driebergen inder tijd theologisch wijzer gewor den te zijn. Collega's als Jan van Veen en prof. Banning vormden hem van een goed- orthodox protestant tot voor ganger van een vrijzinnige gemeente. Het was hier, dat hem door naar een onderdak zoekende orthodoxen ge vraagd werd eens duidelijk te maken wat nu eigenlijk de theologische verschillen zijn tussen orthodox en vrijzinnig. Het bleek nodig te zoeken naar formuleringen, maar daarbij ook de eigen geloofs weg te verklaren. Van der Meiden zegt daarbij vooral het oog te hebben op de zui ver orthodoxen, die innerlijk al afstand hebben genomen van de vele geloofs„waarhe den", maar nog geen nieuw onderdak gevonden hebben. Aan hen biedt hij Een ander fundament, van waaruit ze verder kunnen. Minder bood schap heeft hij aan de zoge naamde midden-orthodoxie, waar alles kan en mag en men genuanceerd denkt. Voor een goed orthodox is die mid den-orthodoxie een gruwel in het aangezicht van de Heer, meent hij. Zij zijn bereid af stand te nemen van het geloof van hun jeugd, maar willen dan wel duidelijkheid. Van daar dat een overtuigd vrij zinnig denken hen meer aan spreekt dan een alleen maar Dr. Anne van der Meiden Propaganda Zijn studie communicatiewe tenschappen, waarin Van der Meiden jarenlang in Utrecht doceerde, hangt op een of an dere wijze samen met zijn veranderde instelling ten op zichte van theologie. Hoe is de propaganda van dat christe lijk geloof verlopen, vroeg hij zich af. Langs welke wegen heeft het zich kunnen hand haven door de eeuwen heen Daarbij moeten inventieve wegen gevonden zijn, en heeft het christendom steeds een schutkleur van de omgeving aangenomen om te kunnen overleven. Om die boodschap goed over te kunnen brengen moet je, zo formuleert Van der Meiden wat tegenstrijdig, bij godsdienst de mens in het middelpunt plaatsen. Als het niet om de mens zou gaan, waarom dan? God kan zich zelf wel redden! De vrijzin nigheid is menscentrisch, om dat het christocentrisch is. Christus is De- Mens bij uit stek. In Hem liet God het achterste van Zijn tong zien. In de Mens van Nazareth toont God mij Zijn naar mij gewende gelaat. Dat betekent niet, dat Hij voor een ander niet een andere zijde van Zijn gelaat zou kunnen laten zien. Voor ons is de islam, het jo dendom, even legitiem als het christendom. Overgrootvader Vrijzinnigheid betekent zelf leren nadenken, dat is niet al tijd even eenvoudig. Voor veel mensen heeft daarom de orthodoxie grotere aantrekke lijkheid, die biedt veiligheid, geborgenheid, zekerheid, uit zicht op een hiernamaals en vergeving van zonden. Vrij zinnigen blijven zoeken naar de waarheid onder het licht van de rede. Daarbij moeten chronologie en geografie in acht genomen worden, met andere woorden, Jezus moet verstaan worden in zijn eigen tijd en omgeving, die nu een maal anders waren dan de onze. Ik heb Jezus ontmoet via het westerse heidendom, zo stelt Van der Meiden. Van daar, dat hij niet zoveel waar dering heeft voor de zo in de mode zijnde belangstelling voor de joodse rabbijnse theo logie binnen vooral de kerken van de midden-orthodoxie. Ook het jodendom is niet blij ven stilstaan, zo meent hij. Die joodse loot van de God van Abraham, Izaak en Jacob leeft voort, naast de christelij ke loot. Het is als mijn ver houding tot mijn overgrootva der. Die man ben ik niet en ik laat me ook niets door hem gezeggen. Zo weiger ik me te laten judaiseren. Ik leer wel van het jodendom, ik heb er eerbied voor, maar ik erken het niet als gezag over mijzelf. Ik zoek in mijn eigen tijd mijn eigen waarde in de bijbel, en dat is vrijzinnig. Het gaat er om wat die bijbel te zeggen heeft in de Europese samenle ving. Van der Meiden zegt in deze denktrant inspiratie vol doende te vinden voor een christendom na het jaar 2000. Rede en spiritualiteit staan niet tegenover elkaar, ze ho ren bij elkaar zoals verstand en hart. De spiritualiteit bein- vloed het verstand en dat is maar goed ook, want in deze tijden moeten we als idioten denken over de toekomst van mens en milieu. Als de geest niet werkt, wordt het met dat verstand ook niets. Gemeenschap Van der Meiden is er van overtuigd, dat die geest het beste werkt in een gemeen schap. De mens van 1990 komt wat terug van het indi- heid. Oecumene, de wereld kerk, dat zegt veel mensen niet zoveel meer. Men zoekt de gemeenschap met gelijkge stemden waar men zelf naar wegen kan zoeken. In grote kerken, grote gemeenschap pen en met name binnen de orthodoxie heeft men een feeling voor corsetten. Je moet altijd onder een juk door. En aan jukken heeft de vrijzinnig theoloog een gru welijke hekel. Hij zegt het zelfs te voelen in het Conci liair Proces van gerechtig heid, vrede en heelheid van de schepping, dat zijn voorlo pige bekroning krijgt in de Kerkendag in Utrecht op 16 september. We moeten weer zoveel, zucht hij, ik ben zo bang dat de strukturen weer aan het woord komen. Naar mijn mening voltrekt het con ciliair proces zich het beste buiten de kerken. Maar de communicatie wordt steeds moeilijker, zoals het omgaan met elkaar steeds moeilijker wordt. Mensen zijn steeds minder bereid elkaar te ver staan. Het overvloedige aan bod van informatie slaat de bereidheid die informatie op te nemen dood. Het blijkt uit afnemende belangstelling voor televisie bijvoorbeeld. Binnen de communicatiewe tenschappen zijn we somber wat dat betreft. Effect Van der Meiden behandelt in zijn boek Een ander funda ment (uitgeverij Ten Have "in Baarn) de kernbegrippen van het christendom: bijbel, God, Jezus, Heilige Geest, kerk, ge loof, dé mens, de wereld, de relatie tot het jodendom, de ethiek, het gebed en het leven, hierna. Elk begrip geeft hij een orthodox en een vrijzin nig gezicht, waarbij' hij vooral zijn best doet het laatste te verklaren. Het boek is im mers bedoeld voor wie eens orthodox was? Kijkende met de ogen van een communica tiedeskundige zoekt Van der Meiden in de eerste plaats naar het effekt van alles. Zo spreekt hij over het Jezus ef fect, als volgt: Welk effekt heeft die persoon en hebben zijn woorden en daden eigen lijk gehad? Mogen we zijn waarde aan die effekten afle zen? Dat is natuurlijk een zeer vrijzinnige optiek, maar ze moet wel aan de orde komen. Iemand kan rustig beweren dat Hij de zoon van God is, de Verlosser, de Redder en Mid delaar, maar, laat ik het eens duidelijk en helder zeggen: dat maken wij wel uit. Dat is niet vervelend betweterig be doeld, maar letterlijk, in alle betekenissen van de uitdruk king. Wat heeft zoveel eeu wen christendom eigenlijk uitgehaald? Wat is het effect geweest van die prediking en vooral van datgene wat zijn volgelingen ervan gemaakt hebben? En concluderend stelt hij: Geen enkele leraar kan dieper de mens peilen dan Hij deed. In Hem stuiten we op zoiets als het blote, ab- sulute humane, ontdaan van dogmatiek en franje, bar en boos, soms rauw, maar liefde vol. Hij heeft de diepste zenu wen geraakt van de mensheid en dat is niet meer weg te denken. Met dat produkt kan de christenheid nog eeuwen voort, al is Hij niet de enige kern van ons geloof en zullen de vormen van aanbidding en verering, van vergadering en symboliek verdwijnen. BERLIJN De weige ring van de staat de lang verwachte en noodzake lijke hervormingen door te voeren is volgens de Evangelische Kerk in de DDR de belangrijkste re den waarom zoveel DDR- burgers het land verla ten. Dit heeft de leiding van Evangelische Kerk aan staats- en partijleider Erich Honec- ker geschreven in een brief die zondag in alle gemeenten is voorgelezen. Het is dringend noodzakelijk dat er in de DDR een proces op gang komt dat de mondig heid van de burgers erkent. Daartoe rekent de kerklei ding „openbare discussie over de oorzaken van de ontevre denheid bij de bevolking en over de fouten van de over heid in plaats van de stereo tiepe antwoorden of zelfs dreigementen". Verder „eer lijke verslaggeving over de gebeurtenissen in het land zo dat er een eind komt aan het levensgrote verschil tussen het dagelijks leven en de be richten". Ook de mogelijkheid voor alle burgers om naar het buiten land te reizen noemt de kerk leiding. Momenteel zijn er nog maar enkele landen (Tsjecho- slowakije, Hongarije en Bul- garije) waar de DDR-burgers hun buitenlandse vakantie kunnen houden. Tenslotte moeten vroegere ingezetenen de mogelijkheid krijgen zon der problemen naar de DDR terug te keren. De kerkleiding doet in een toevoeging voor de kerkleden een dringend beroep op de be volking niet naar het Westen te gaan. Daarbij wordt verwe zen naar de grote gaten die nu al in de gezondheidszorg en andere gebieden van de sa menleving zijn gevallen. „Een mens is niet alleen verant woordelijk voor zijn eigen le ven, maar draagt ook verant woordelijkheid voor de hele samenleving," aldus de lei ding van de Evangelische Kerk in de DDR. Boesak kondigt mars aan De Zuidafrikaanse dominee Allan Boesak kondigde gisteren tijdens een kerkdienst aan dat er woensdag een mars op het nieuw verkozen Zuidafrikaanse parlement in Kaapstad zal worden gehouden. foto: epa Humanistiek gelijk gesteld aan theologie DEN HAAG De universiteit voor humanistiek in Utrecht krijgt de bevoegdheid het doctoraat en andere getuigschriften te verlenen. Humanistiek wordt daarmee gelijk gesteld met de opleiding aan de theologische universiteiten. De minister raad heeft hiertoe vrijdag besloten, toen zij akkoord ging met een wetsvoorstel tot aanpassing van de wet op het weten schappelijk onderwijs. Honderdduizend gelovigen bij bisschopswijding T sjechoslowakije SPIS Bijna 100.000 gelovigen hebben zaterdag de bis schopswijding bijgewoond van Frantisek Tondra in Spis (Tsjechoslowakije). Het bisdom, dat 440.000 zielen telt, heeft bijna veertig jaar lang geen bisschop gehad. Teggelijk met Tondra werden er in juli ook bisschoppen be noemd in Trnava, Olomouc en Litomerice. Desondanks zijn er nog zeven van de dertien diocesen zonder bisschop. Met 53 jaar is Tondra de jongste bisschop in Tsjechoslowakije. Tot 1982 was hij hoogleraar moraaltheologie aan de theologi sche faculteit in Bratislava. Deze post moest hij opgeven om dat hij weigerde lid te worden van de priestervereniging 'Pa- cem in Terris' (vrede op aarde). Het Vaticaan heeft priesters verboden zich aan te sluiten bij deze organisatie die nauw met de communistische regering samenwerkt. Sindsdien was Ton dra pastoor in de Mariabedevaartsplaats Levoca. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Krimpen aan den IJssel (bultengew. wijkgem.) (toez.) M. Gou- drlaan te Apeldoorn (bultengew. wijkgem.). Aangenomen naar Nljland mw.M.A. de Jager, kand. te Hardenberg, die bedankte voor Nieuw Weerdinge (toez.). Gereformeerde Kerken Beroepen te Ten Boer drs. S. Alblas te Heinenoord. Aangenomen naar Bruinisse drs. A. Gootjes, kand. te Utrecht. Christelijke Gereformeerde Kerken Bedankt voor Dundas (Can.) (Free reformed Church) K. Hoefnagel te Nieuwpoort. Joods hulpwerk opent eerste kantoor Oost- Europa BOEDAPEST De grootste joodse hulpwerkorganisatie JDC heeft in Boedapest een kantoor geopend, het eerste in Oost-Europa sinds de anti-se- mitische campagne in de Sov jet-Unie in de jaren '50 JDC dwong haar werkzaamheden in Hongarije op te geven. De nieuwe activiteiten van het verenigde Joodse Distri butie Centrum zijn een teken van de toegenomen religieuze en culturele activiteiten van de 80.000 joden in Hongarije. „Er is hier een nieuwe perio de van bloei op komst. Veel joden zijn op zoek naar hun identiteit," zei JDC-voorzitter Sylvia Hassenfeld bij de ope ning. JDC heeft een koosjer keuken in Boedapest geopend, helpt oude en zieke joden en draagt bij aan de financiering van een joodse middelbare school. Verder zijn er plannen voor de uitbreiding van het semi narie in Boedapest, dat de rabbijnenopleiding voor heel Oost-Europa verzorgt. Het JDC-kantoor in Boeda pest moest in 1953 de deuren sluiten omdat de organisatie betrokken zou zijn bij het zo genaamde „artsencomplot" in de Sovjet-Unie onder Stalin. Joodse artsen werden ervan beschuldigd plannen te bera men om de Sovjetleiders te vermoorden. Stalin gebruikte dit als voorwendsel voor zijn felle antisemitische campag- De JDC is in 35 landen actief. Binnenkort wordt er in de Sovjetunie een kantoor geo pend, aldus Hassenfeld. Die aardige file TN 1 DE file is geen beleidsinstrument zo luidt een duideliussit reactie van de hoogste ambtenaar van Verkeer en Wat*110*1 staat, secretaris-generaal Smits, op de suggestie van een telijke werkgroep: laat de files maar de files. De werkgroL^ vindt dat knelpunten niet hoeven te worden opgelost om|siac de lengte en duur van de files er zelf wel voor zorgen dat[r. V automobilisten overstappen op bus of trein. Die conclusie dat Smits graag voor rekening van zijn 'jonge, enthousiaste ari1"655 tenaren', maar het beleid van het ministerie is anders. 'aui^ pnti EeN andere reactie was ook niet waarschijnlijk na de vi ontruste geluiden vanuit de autowereld, ANWB en beroe goederenvervoer. Het beleid van het ministerie richt zich zowel het opheffen van knelpunten als het stimuleren het openbaar vervoer. Beide instrumenten moeten tot gev hebben dat de bereikbaarheid van met name de Rai stad verbetert. Het instrumentarium is nog wat uitgebreic BEDRIJVEN zullen zich vooral moeten vestigen bij kri J punten van openbaar vervoer, het autogebruik wordt zwar-^ der belast, op wegen waar knelpunten verwacht kunri worden komt een nieuwe vorm van autokosten, een tolhi fing in de vorm van rekening-rijden. Overigens is dit laati plan vorige week door de SER van de hand gewezen als €)Par' middel dat leidt tot willekeur. Opvallend hierbij was dat d^ uitspraak van de Sociaal-Economische Raad unaniem gedéfN I werd, dus door werkgevers, werknemers en kroonleden. L alternatief is dan een forse verhoging van de brandstofjde1" cijnzen denkbaar. Br zi litie Het autoverkeer moet, zo bleek wel uit de politieke i|^er spraken in de verkiezingstijd, harder worden aangepakt d)PaS vorig jaar werd voorzien in het Structuurschema Verkeer r Vervoer. De vermindering van de uitstaat van C02 met jafere lijks twee procent, die premier Lubbers noodzakelijk noer6 de, vergt een reële beperking van het autoverkeer, weilid zex als een grotere prioriteit dan het opheffen van knelpunt^rda De gedachten gaan uit naar een vermindering van het au|ek r verkeer met ongeveer vijftig procent, onder meer te berté- E ken door het afsluiten van binnensteden. *en 1 1 pai TA fA e DE toekomst lijkt nachtmerries op te roepen. We staan vaprel de keuze tussen een geleidelijke verstikking of draconisch 1 maatregelen tegen het steeds toenemende autoverkeer, kunt ervoor kiezen alles op zijn beloop te laten, waarda qj volgens de ambtelijke werkgroep de file zelf voor een oplL m sing zorgt. Het aardige is dat dan het openbaar vervoer (van alternatief aantrekkelijk wordt. Je kunt ook kiezen voor ïs V all aanpak van de file door een fundamentele keuze voor openbaar vervoer - niet alleen voor personen, maar ook vracht. Tot nu toe gaan de plannen uit van een halfslachtig°jri' oplossing: een beetje meer belasting op hef autorijden, ejj VI beetje betere wegen. Dat leidt dan vanzelf tot het beeld cioud de werkgroep van Verkeer en Waterstaat bedoelde: die aj. ëe babi Bcht 16-le file. Mogelijk een bui DE BILT (KNMI) Al enke le dagen staat boven onze om geving een stroming tussen noordoost en oost. Deze wordt instandgehouden tussen een hogedrukgebied boven zuid- west-Noorwegen en een vlak lagedrukgebied boven Frank rijk en Spanje. De aanstro mende lucht is afkomstig uit oost-Europa en is nog steeds aan de warme kant. 's Mid dags kunnen bij wat zon maxi ma tot 22 graden worden ge haald, de minima zijn met zo'n graad of 14 eveneens aan de hoge kant. Doordat het lage- druksysteem langzaam, in be tekenis afnemend, nog iets dichterbij komt, drijven ook de komende 24 uur wolken velden, die samenhangen met dit laag, over het land. Op en kele plaatsen kan daaruit een bui vallen, veel neerslag wordt het komende etmaal echter niet verwacht. De wind blijft noordoost tot oost maar neemt, vooral in het noorden, geleide lijk wat in kracht af. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig tot en met woensdag: Noorwegen: Overwegend zonnig en droog weer. In het noorden veel be wolking en af en toe regen Middag- temperaturen van 11 graden in het noorden tot 16 in het zuiden. Zweden: Overwegend zonnig, maar vooral in het zuiden eerst nog wol kenvelden. Middagtemperatuur van 10 graden in het noorden tot i5 in het midden en 19 plaatselijk in Zuid- Denemarken: In het midden en zui den eerst nog wolkenvelden en mo gelijk wat regen Elders zonnige pe rioden en droog. Middagtemperatuur ongeveer 18 graden. Ierland en Schotland; Perioden met zon en droog. Middagteperatuur van 15 graden in het noorden tot 17 gra den elders Portugal: Perioden met zon en dri Middagtemperaturen van 20 graT#-*1 in het noorden tot 27 graden aarj'-'" Algarve. :il< 'I' Italië: Perioden met in het noorden meer bewolkingk" enkele regen- of onweersbuien w dagtemperatuur van 25 graden Noord-Italië tot 30 32 graden in midden en zuiden. Joeglslaviè: Half- tot zwaar bewcÖJ en enkele regen- of onweersbui! Middagtemperatuur ongeveer 27 gl Griekenland: Af en toe zoi vooral gedurende de avond en enkele onweersbuien MiddagtempN ratuur ongeveer 30 graden. WEERRAPPORT hik Weer Max Min ROTcI Brussel Cyprus Engeland Zonnige droog. In het zuide bewolking e perioden en van Engeland •gelijk e 17 graden langs c grens, tot 22 graden plaatselijk en Kent. België en Luxemburg: Wisselend be wolkt en mogelijk enkele regen- of onweersbuien. Middagtemperatuur ongeveer 24 graden. West-Duitsland: Af en toe zon en vooral in het midden en zuiden en kele regen- of onweersbuien. Mid dagtemperatuur ongeveer 25 graden. Frankrijk: Half tot zwaar bewolkt en vooral in het midden en zuiden en kele regen- of onweersbuien, later ook in Noord-Frankrijk. Middagtem peratuur ongeveer 20 graden langs de Kanaalkust, 25 graden in het midden en 27 graden langs de Cöte d'Azur. Spanje: Perioden met zon en nog maar een kleine kans op een bui. Langs de Spaanse noordkust meer bewolking en mogelijk wat motre gen. Middagtemperatuur van 20 gra den in Baskenland tot 29 graden langs de oostkust, in het Spaanse bin nenland plaatselijk zeer warm, 33 graden. Rio de Janeiro San Francisco Sao Paolo Singapore 30 24 32 20

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2