RUTGER HAUER neemt zichzelf voor het eerst serieus finale AMSTERDAM - Rutger Hauer, Nederlands bekendste en (hier al thans) minst geïnterviewde film ster. In Nederland is hij zelden. In terviews met hem komen meestal uit verre oorden waar hij z'n films maakt. Of van de festivals waar ze vertoond worden. Op doorreis van uit Duitsland doet hij ons land aan. En wil - met het oog op zijn in oktober in ons land verschijnen de nieuwste film 'Blind Fury' - wel even met de Nederlandse pers in de slag. Dat Nederlandse acteurs het 'maken' in het buitenland is geen nieuwtje meer. Na Rutgers Amerikaanse 'coup' volgden onder anderen Jeroen Krabbé, Renée Soutëndijk, Monique van de Ven en De- rek de Lint zijn spoor". Maar Hauers car rière blijft een unicum. In betrekkelijk korte tijd speelde hij rollen van kaliber. Iets wat zelfs van huis uit Engels spre kende buitenlanders in Hollywood hem niet nadoen. Bovendien heeft Hauer iets spraakmakends. Buitenlandse intervie wers raken steeds weer onder de indruk van de acteur die ooit als de Nederland se Paul Newman begon. „Briljante hoofdrolspeler", schrijft het Franse blad Première over zijn rol in Olmi's 'Legen de van de heilige drinker' (nog steeds niet voor Nederland aangekocht), en de dienstdoende journaliste zwijmelt bij Hauers „bijna transparante" ogen. De Britse interviewer van het blad Arena begint zijn verhaal met dezelfde „laser- blauw ogen". De Australische regisseur van 'Blind Fury' (eveneens maker van het nu in Nederland draaiende 'Dead Calm') vertelt: „We waren met Kerst aan het draaien en Rutger komt op de set met een prachtig, peperduur jasje. Gekocht op Hollywoods sjieke Melrose Avenue. Fantastisch, roep ik. Zoiets wil ik ook kopen. Pas maar aan, zegt Rut ger, dan weet je meteen of 't je staat. Ik pas 't aan. Perfect. Hou maar, zegt Rut ger, Merry Christmas to you". De beroemde Australische regisseur George Miller, maker van de 'Mad Max'-fïlms en 'The witches of Eastwick' krijgt een grote grijns op z'n gezicht als we 't over Hauer hebben: „Ongelooflijke vent. Ik was indertijd heel wat kilo's zwaarder dan nu, maar Rutger tilde me op bij onze eerste ontmoeting en schud de me door elkaar. Dat had nog nooit ie mand gedaan. Niet om indruk te maken. Volkomen spcjptaan". Dierentuin Die tekst van Miller is de binnenkomer in het gesprek met Hauer in het Amster damse Amstel hotel. Ik ontmoette hem voor het eerst op de Toneelschool waar ik zelf als ex-leerling rondhing en waar hij enkele maanden later weggestuurd zou worden (om een half jaar later terug te komen en de school toch af te ma ken). Opvallende jongen die nergens bij leek te horen. „Een wilde hond", herin nert hij zichzelf uit die tijd. Zijn ouders (beide inmiddels overleden) gaven to neelles. Arend Hauer aan de Toneel school. Teunke Hauer gaf les aan de Academie in Utrecht en cursussen voor de NATU, de overkoepelende organisa tie van het amateur-toneel. „Ja, ik heb Miller opgetild", lacht Rutger zachtjes. Hij wil niet gefotografeerd worden. Hij draagt een baard - die hem goed staat - voor de rol van Vincent van Gogh die hij misschien gaat spelen. „Zoiets doe je natuurlijk niet dagelijks met iemand die je niet kent, maar die ontmoeting was zó aardig. Dat was in de tijd dat ik probeer de de hoofdrol te krijgen in 'Witches of Eastwick'. Je komt dan zo'n enorm stu diogebouw in Burbank, Californië bin nen. Zo'n glazen paleis, net een dieren tuin, maar dan akelig. Op de achtste ver dieping staat een man geleund, die ik niet ken. We begroeten elkaar. Zo van: hoe gaat 't er mee. Wat doe jij? Ik doe dat. En ik vertel hem dat ik George Mil ler zoek. Of hij weet waar die is. 'Die is hier. Dat ben ik', antwoordt hij. Dus ik pak 'm enthousiast beet en til 'm de kan ik 'm niet kwalijk nemen. Maar ik denk dat ik 't ook heel aardig had kun nen doen". Zwaardvechter In 'Blind Fury' speelt Hauer een Ameri kaan (dat is al heel wat, want de meeste Nederlandse acteurs in Amerika blijven een carrière lang nazi's of duistere Oost europeanen) die in Vietnam blind is ge worden, daar door aardige Vietnamezen een zwaardvechtersvariëteit van de 'martial arts' krijgt onderwezen en terug thuis een wraakoefening begint tegen gangsters die zijn ex-Vietnam-buddy in hun macht hebben. Hauer als hulpeloos lijkende blinde zwerver langs de wegen van Amerika, die zijn zwaard uit zijn wandelstok vandaan laat flitsen en oos terse klappen uitdeelt. Een kruising tus sen een actiefilm en een strip. Moeilijke rol. Hauer: „Dat is een van de redenen waarom ik 'm gedaan heb. Ik vond dit wel avontuurlijk. Een anti-held en een held in hetzelfde vel. Met die glimlach erbij. Dat was nieuw voor me". Hauer lijkt steeds te kiezen voor een extra moeilijkheidsgraad in de rollen die hij speelt. „Ik gnjp scripts aan waarvan ik denk dat ik er iets mee kan doen. Iets dat tot op zekere hoogte nooit eerder vertoond is. Zo baken ik m'n terrein af. Daardoor heb ik globaal, op de interna ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1989 PAGINA 29 Rutger Hauer in zijn nieuwe rol als blinde zwaardvechter. Hij overweegt in Nederland een Europees filmcentrum op te zetten in samenwerking met Robert Redjord. FOTO: PR tionale markt, voor mezelf een positie gecreëerd waar me erg veel ruimte gege ven wordt. Ze vragen me voor de meest uiteenlopende rollen. Het enige dat ik moet doen, is oppassen dat ik de góeie dingen doe". Peckinpah Dat klinkt makkelijker dan het is. Een film maken is en blijft een gok. Een paar honderd man beginnen met eenzelfde idee, maar als de film gemonteerd is, kunnen ze best teleurgesteld ontdekken dat ze een heel andere film gemaakt heb ben. Een keus voor een rol in Holly wood lijkt elke keer weer een carrière- keus. Hauer beaamt dat: „In het begin is 't makkelijk. Je hebt de keus tussen een rolletje spelen of niets doen. Die keus ligt voor de hand. Dan duurt het vrij lang en je krijgt een andere keus: die tus sen een rol en een andere. De een wat groter, niet zo goed, de andere kleiner, maar je kunt er misschien wat van ma ken. Als rol is 't allemaal nog niet zo bij zonder. Dan krijg je een heel góeie rol. Dan wordt 't spannend. Dan ga je ande re dingen overwegen. Dat had ik met Sam Peckinpah, 'The Ostermann Week end'. Een bijzondere regisseur, die zijn sporen meer dan verdiend had. Iemand van wie ik als jong 'vakling' iets kon le ren. Ook al was Peckinpah doodziek en aan het sterven, ik koos voor hém. Dan kom je als acteur in een gebied dat zeer leuk is: Je krijgt twee aanbiedingen. Twee goeie rollen, twee goeie regisseurs. Je kunt 't een doen, maar 't andere net zo goed. Ik heb een paar van die mo menten in m'n carrière gehad, waarbij ik 't echt moeilijk vond te beslissen. Me liet leiden door de verkeerde motieven. Waardoor je als acteur even in de ver keerde hoek komt te zitten. Achteraf denk je dan: ik had 't kunnen weten. Ik moet in het vervolg beter reageren, beter naar mezelf luisteren. Dat is een kwestie van zelfvertrouwen". Contra stallone „Het was met mij in Amerika meteen de eerste keer raak. Ik kon kiezen uit twee rollen. In 'Nighthawks' en 'The Sphinx'. In 'The Sphinx' zou ik een Fransman zijn, een 'lover' en de film zou een wat ouderwetse produktie van een grote filmstudio worden. 'Nighthawks' was Sylvester Stallone. Ik koos meteen voor Stallone. Mijn agent zei: „Wat ben je toch raar. Die andere rol betaalt drie keer zoveel en je zit bij een belangrijke studio. Dat moet je doen". Ik zei 'nee' en kreeg erg mooie reacties op die rol. De pers schreef: „Die gekke Hollander speelt Stallone weg". Hadden ze nog niet meegemaakt. De film zelf was moeilijk genoeg. M'n eerste, ik wist nog niet hoe 't allemaal ging in Amerika. Bovendien werd de regisseur na tien dagen ontsla gen en ik moest opeens allerlei dingen met Stallone bepraten. Ik dacht met hem als collega te maken te hebben en opeens blijkt hij m'n regisseur die alles naar z'n eigen hand wil zetten. Ik voelde me be donderd. Bovendien waren in die tijd mijn moeder en een goede vriend gestor ven. Dus ik heb een tijdje in een krom kielzog gevaren. Toen kwam 'Blade Runner'. Een dijk van een film. Prima tijd gehad met regisseur Ridley Scott, met wie je kon bepraten wat je in die rol wilde stoppen. Ik speelde een 'replicant', een computerversie van een mens. Ik kon er allerlei tegenstrijdigheden in kwijt. Gevoel voor schoonheid, de gees tesgesteldheid van een vieijarig kind. 't Ging perfect. De film kwam uit en kreeg een gemêleerde pers. Vrij negatief zelfs. De mensen vonden de film te 'dark'. Geestig, nu worden er stapels van die 'donkere' films gemaakt". Improviseren Toen kwam 'Ladyhawke'. Juist in de slotscène van die film, leek 't of tegen speelster Michelle Pfeiffer niet helemaal raad wist met de emoties die Hauer toen op haar afvuurde. Hauer: „Ik vond dal verhaal van 'Ladyhawke' leuk. Twee ge liefden die eeuwig gesepareerd zijn. Maar als ze dan aan het slot eindelijk sa menkomen, kun je niet volstaan met in je handen te klappen van vreugde en haar optillen. Ik heb tegen regisseur Ri chard Donner gezegd: Dick, laat mij nou wat tegen haar aanzwammen. Net zoals mensen die van elkaar vervreemd zijn, maar toch van elkaar houden. Die een stortvloed van woorden nodig hebben. Hij begreep niet zo erg waar ik 't over had. Ik heb 't gedaan terwijl 't voor mij ook iets nieuws was, improviseren. Daar had ik de training niet voor. Ik heb een gedegen Europese opleiding, waar de woorden altijd voor ie geschreven staan. Toen ik met de pers moest praten vooir 'Ladyhawke' ben ik die film in Los An geles nog eens gaan bekijken. Toen bleek dat ze hem in een volkomen andere 'schnitt' in de bioscoop gebracht hadden. Matthew Broderick, een leuk acteur die het in die film overigens erg goed doet, was veel centraler komen te staan dan die geliefden. Ik keek naar het affiche en zag dat mijn kop er niet op stond. Net zomin als bij 'Blade Runner'. Dat klopt niet, dacht ik. Ik had 't gevoel dat ik daar recht op had. Het jaar daarna had ik geen werk. Dat bevreemdde me. Ik ben naar de oorzaak gaan zoeken en heb een andere agent genomen. Eindelijk de juiste. Met hem is m'n carrière eigenlijk pas begonnen. Ik heb een nieuwe advo caat gezocht en 't bleek bovendien dat ik van begin af aan de verkeerde persagent had". Echtheid „Het zijn dingen die je vindt, maar ze zijn ontzettend belang rijk. Het zijn toch onderdelen van jouw gezicht als acteur. Een goede agent denkt met je mee. Ik heb ook m'n belastingza ken toen pas goed geregeld. Ik heb zeven jaar in Nederland gewoond. Dat weet niemand, omdat iedereen door de Tele graaf dacht dat ik 't land uit was. Maar ik heb zeven jaar in het buitenland ge werkt en hier m'n belasting betaald. Hartstikke leuk, die keus om Nederlan der te blijven, maar 't brengt conflicten met zich mee. Je moet naar Londen ver huizen, zeiden ze. Neem daar alleen in naam een flat. Of ga naar Monaco. Ik had daar geen zin in. Wat moet ik in Monaco tussen al die mensen die geen belasting willen betalen? Ongezond. Voor mij tenminste. Zulke keuzes spelen allemaal een rol. Ik kreeg in Amerika 't verwijt dat ik moest ophouden met al tijd 'the bad guy' te spelen. Al had ik dat niet gedaan, je weet toch niet hoe je met zoiets om moet gaan. Je zit als acteur een beetje tussen het vel van het pro- dukt en het produkt zelf. De anderen in terpreteren wie je bent. Je wordt voor elk karretje gespannen. Je voelt dat het niet in orde is, maar je weet niet hoe je 't moet hanteren. Met de pers praten moest ik léren. Ik wil geen programma uit m'n hoofd leren. Zodat je later terug leest dat je in het ene interview precies hetzelfde hebt gezegd als in het andere. Dat heeft met m'n echtheid te maken. Ik ben een eerlijk iemand die heel zuiver voelt. En als ik ga meespelen met al die ingestudeerde grappen, verlies ik m'n identiteit. Veel geld uitgeven aan dingen die totaal waanzin zijn, zou me ook m'n identiteit kosten. Dat speelt allemaal mee in het standhouden als acteur in Hollywood. Ik heb een film gedraaid, waarvan ik pas later uitvond dat er voor een deel Zuidafrikaans geld in zat. Ik schaamde me dood. Nu wordt eerst voor me uitgevogeld hoe de financiering" van een film in elkaar zit". Bad guys „Ik moest dus een poosje geen 'bad guys' spelen. Maar ziedaar, de praktijk. Ik krijg een rol in 'The Hitcher' aange boden. Ik lees het script en het pakte me meteen. Een debutant als regisseur plüs de rol van 'bad guy'. Ik heb 't tóch ge daan. En ik ben er ontzettend blij mee. want 't is een van m'n beste 'performan ces' geworden. Wat is er tegen op goed werk, 'good' of 'bad guy'? Niemand zegt toch tegen Jack Nicholson: waarom speel jij altijd slechterikken? Dat wordt door de tijd achterhaald. Je moet leren naar jezelf te luisteren. Je eigen instinc ten te vertrouwen. Moeilijk hoor, in Amerika. Kijk maar wat er met de mees te Europeanen gebeurt. Heel begrijpelijk dat ze in de war raken in dat land waar alles mogelijk is. Maar er is maar één mogelijkheid van jou. En die moet je volgen. In het begin heb ik ook een beet je De Filmster willen spelen. Beetje ei genwijs, arrogant. 'The Reluctant Star'. De ster met tegenzin. Maar op een gege ven ogenblik moet je inzien dat 't een houding is. Dat je daar niet mee kunt le ven. Met 'The Hitcher' is er veel voor mij veranderd. Ik ben bewust anders gaan werken. Heb me niet zo aanmati gend opgesteld. Amerikanen kunnen dat heel goed: zich volkomen openstellen voor wat naar hen toe komt. Ik geloof dat ik me daarvóór als acteur nooit se rieus heb genomen. Toen ik m'n carrière in Amerika begon, had ik niet het gevoel dat ik er zou blijven. Ik dacht steeds: dat gaat toch niet door". Het klinkt merk waardig voor een man die juist om die inzet geroemd wordt. „Moeilijk uit te leggen", zegt hij. „Je hebt een talent, een soort beest. Of je dat nu in de doofpot probeert te drukken of niet, dat komt toch steeds als een soort grote hond naar buiten. Het cerebrale is maar een klein onderdeel van wat je doet. Dat beest is er altijd geweest. Op een gegeven mo ment leer je dat te herkennen, te waarde ren. Leer je dat je die hond niet in de weg moet zitten, omdat je dan jezelf in de wielen rijdt. Het is te merken aan mijn houding tegen de pers. Waarom zou je je onmogelijk gedragen? Doe je dat niet, dan komt er veel meer energie vrij. Noem het maar volwassen wor den". Sundance Rutger Hauer heeft iets unieks bedacht om die nieuwe houding vast te leggen. Sinds zijn werk aan 'The Hitcher' huurt hij een cameraman in die hij alles wat hij doet op video laat vastleggen. Hauer: „Een soort video-biografie moet het worden. Ik heb nu 2300 uur film. Die camera draait overal mee. De montage zal een ramp worden. Maar 't is nog nooit gedaan. Er komt een punt in m'n leven dat ik dat portret van mezelf maak. Niet a la Hollywood, maar écht. Een inzicht in de keuken van m'n werk. Zodat je kunt begrijpen wat een acteur aan 't doen is, hoe de magie van het ac teren werkt. Er zijn weinig acteurs die kunnen zeggen: wacht, ik zal 't je laten zien. Ik héb straks die film. Al is 't qua geld natuurlijk een flop. Je stopt er elke keer 20.000 dollar in, die er nooit uit komt". Wie weet kan die film ooit dis cussiestof opleveren voor een ander, gi gantisch, project waarmee Rutger Hauer speelt. Hauer: „Ik ben bij Robert Red- ford geweest. Op z'n Sundance Institute. Ik heb hem op de man af gevraagd wat hij ervan zou denken als ik zou proberen in Europa net zo'n instituut op te zetten. Of ik dan op zijn medewerking zou kun nen rekenen. Hij zei volmondig ja". Redfords Sundance Institute is een uniek leerproject voor acteurs, filmers en scenarioschrijvers, door Redford op gezet op zijn eigen land in de staat Utah. Geen school in de beperkte zin, maar een serie ontmoetingen, lezingen, cursus sen en demonstraties. Waarbij gearri veerde acteurs, filmers en schrijvers dc confrontatie met jongere collega's aan gaan, waarbij moeilijke projecten uitge probeerd, uitgetest en verbeterd worden. Redfords eigen 'Milagro Beanfield War' ontstond in Sundance. Hauer: ..Er zijn een hoop collega's op de wereld die het zelfde zouden willen. En als straks de grenzen van Europa opengaan, hoop ik zo'n centrum op poten te zetten. Red- ford heeft toegezegd te helpen met de structuur, de vormgeving aan de ideolo gie erachter. En dat instituut moet in Nederland komen. Ik beschouw 't als mijn huiswerk voor de komende drie jaar". Ik moet me wel sterk vergissen wanneer Hauer er zijn geliefde (ex-woonplaats) Friesland niet als basis voor in het hoofd heeft. BERT JANSMA CcidócGoimwit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 29