w Residentie-Orkest streeft ook internationaal naar de top «Groeiende samenwerking VARA, NCRV en KRO „Maar ik heb die tweede herinnering van 't elektriciteits bedrijf nooit gezien!" Komische sketches in ,De tijd en het vertrek Anti-Rimpel- Blitz bioscopen Overzicht twee eeuwen fotokunst in Amsterdam A 2d KUNST £atdóc Sou/uwit ZATERDAG 9 SEPTEMBER 1989 PAGINA 21 ïelitëRILVERSUM Heel boos is Marcel et tQvan Dam, voorzitter en waarnemend di- wijzj-ecteur van de VARA op de politici, die mode chaos bij alle nationale omroepen in haTvfte hand hebben gewerkt door, wat Van o méDam noemde, een non-beleid te voeren, t slo^.En dan erger ik me wild aan Brinkman ïteuitfie schamper doet over de wel erg lange F. ^vakanties in Hilversum, gezien het aan- )e 2ial herhalingen, terwijl wij met pijn in koJhet hart een groot aantal eigen produk- ^kenties voor de zomer om financiële rede- dflien moesten schrappen". 5t z?Het gaat bij alle omroepen om de duiten, om de ^f^yraag of er nou wel of niet commercieel mag n "®worden uitgezonden en hoe het op langere ter- ®j®Tnijn nou moet, met de planning. Waarbij de >ndebmroepbazen, die enkele jaren geleden nog spraken over collega's als het om een andere omroep ging, nu gewoon hardop zeggen wat ze altijd al dachten, maar voor zich hielden: de concurrentie heeft het niet alleen bij het ver keerde eind, ze zijn ook nog jokkebrokken. Maar de grote gemeenschappelijke boosdoener blijft de Tweede Kamer, die het met de chaos in omroepland zo schandalig ver heeft laten ko men. ,,De mediawet zit vol gaten en rammelt als een geraamte in een betonmolen". Aldus Van Dam. De concurrentie strijd scherpt zich toe, tussen de ideële omroepen en de overige. En daarom benadrukt de VARA thans, bij de presentatie van het winterprogramma, de groeiende sa menwerking tussen KRO, NCRV en VARA. „Met behoud van de eigen identiteit, natuurlijk en de eigen populariteit. Maar we gebruiken wel gezamenlijk het tuingereedschap, bij wijze van spreken". Ook wilde Van Dam niets weten van de visie van TROS-voorzitter Minderop, die eerder liet weten dat VARA, NCRV en KRO bezit waren te vertrossen. „We maken programma's voor alle Nederlanders", zei Van Dam trots „en niet alleen voor de achterban. Zoals de Volkskant ook niet meer de spreek buis is van een vakbond of een partij". W interprogramma De VARA, volgens Van Dam financieel kern gezond en met een groeiend aantal leden, heeft behalve de al bekende kopstukken als Sonja Barend, Hanneke Kappen, Herman van Veen, Felix Meurders en Boudewijn Btlch, een groot aantal aardige initiatieven ontwikkeld, die ook worden uitgezonden. Zoals een stevige serie ge dramatiseerde 'Kronkels', die kort voor het overlijden van Carmiggelt werden opgenomen, twee volwaardige afleveringen Achter het Nieuws per week en in de eerste drie maanden van 1990, de vier-delige dramaserie rond het le ven van Vincent van Gogh. Sonja komt terug. Joke Bruijs zingt d'r moer staal en Karin Bloemen presenteert vier pro gramma's rond werk van Nederlandse compo nisten. Met muzikale gasten. Kinderen voor kinderen gaat vier keer de lucht in, John Kraaykamp sr. speelt de rol van Faber in de Nederlandse comedy 'Laat maar zitten' en Youp van 't Hek komt met zijn Hond op het ijs. Doet ie 't ja dan nee, Zeg eens Aaa, Martine Bijl, 't komt allemaal terug, aangevuld met aan kopen uit Australië, Amerika, Canada, Duits land en Engeland. En kinderklapper, maar wellicht ook voor volwassenen, is de 52-delige tekenfilmserie Alfred J. Kwak, naar een idee van Herman van Veen. Een beetje Donald Duck-achtig, maar verder heel kleurig en ple zierig om naar te kijken. Met ingang van 24 de cember. FRITS BROMBERG iOrkestm uziek I valt niet in l wat er van tHofvijver lesidentie Orkest speelt onder lei- ing van Hugo Fiorato werken trawinsky, Philip Glass, Bizet sjaikowski op het podium van °f.9l'Hotvijver in het kader van European riatlFestivities. 3: PI >e leden van het Residentie 'rkest zijn wel wat gewend at betreft het spelen in zalen ■•V^ien zaaltjes, in akoestisch lbeiJvreemde toestanden. Toch was het gisteravond even wennen rt jOm midden in de Hofvijver te i®rejconcerteren, door water van ^enihet publiek gescheiden. De or- ldeijkestleden hadden zich voor S6e*deze European Festivities-ak- a£®1tiviteit zelfs in de officiële be- ï]1jk|roepskleding gestoken en het uwejprogramma was al even pro- ™°"fessioneel met de Symfonie in LUUjdrie deien van Strawinsky, z. iRubric Facades van Philip atlc!Glass, de Serenade van Tsjai- kowski en de symfonie van Bizet. ügenlijk niet een echt pro gramma voor zo'n openlucht- gebeuren. Wat zwaar op de hand en voor een niet-alle- publiek niet \yerkelijk toegankelijk. Maar het was in feite dan ook een soort genera le repetitie want voor het or kest stond Hugo Fiorato, diri gent van het New York City Ballet en met dat gezelschap geeft het orkest volgende week een aantal voorstellin gen. Fiorato voelde zich ook al wat onwennig, maar hij wist toch zo muziek te maken dat het publiek -de belangstelling viel zeker niet tegen - een uur lang bleef zitten. Uniek en lu- diek was het alles wel. Vanavond speelt het Residen- tie Orkest in de Philipszaal H ook in de European Festivities, Naum Grubert speelt bij die gelegenheid het pianoconcert van Grieg. ADRIAAN HAGER BIJLAGE Bil UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS.MUZIEK THEATER. REC8EATIE.EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA ARTISTIEK DIRECTEUR THEO MULLER WIL KWALITEIT DEN HAAG In mei van dit jaar verruilde Theo Muller zijn stoel in de violengroep van het Residentie-Orkest voor de zetel van artistiek direc teur bij hetzelfde orkest. Van musicus tot manager. Muller heeft de afgelopen maanden niet stilgezeten. Het eerste zichtbare resultaat van zijn aktiviteiten is het Diepen- brock-platencontract met de Engelse maatschappij Chan- dos. Theo Muller in zijn kantoor in het theatercomplex aan Haagse Spui: „Wij moeten te rug op de internationale pla tenmarkt. Ik heb de leden van het orkest laten weten dat wij in Chandos, een bedrijf mei dirigenten als Jansons en Jar- vi, een goede partner hebben gevonden voor de nabije en verdere toekomst. De platen- cassettes die wij in eigen be heer hebben gemaakt zijn in Nederland goed verkocht maar te weinig in het buiten land. Het Residentie-Orkest heeft zich in de programme ring en ook in het platenpro- ject „400 Jaar Nederlandse Muziek'' altijd een voorvech ter getoond van de Nederland se muziek. Het is goed dat die muziek ook buiten de grenzen bekend wordt. Die taak neemt de platenmaatschappij Olym- pia op zich", aldus Muller. Hij vervolgt: „Juist met het oog op ons visitekaartje naar buiten is de afspraak gemaakt dat het Residentie-Orkest voortaan nadrukkelijk ver bonden wordt aan Den Haag, bijvoorbeeld „Residentie Or chestra The Hague". Die naam moet ingeburgerd worden. Wij beginnen het seizoen met de opnamen van drie cassettes met werken van Alphons Die- penbrock, één van die Neder landse componisten die te wei nig aandacht krijgen". Muller is een bewonderaar van het oeuvre van Diepen- brock en die liefde gaat zover, Theo Muller: „Wat ik nastreef is dat wij nationaal en internationaal belangstelling trekken, dat gast- dirigenten van niveau naar Den Haag willen komen". FOTO: MILAN KONVALINKA dat hij niet geaarzeld heeft reeds nu enige programmawij zigingen aan te kondigen. Op 22 en 23 september moet Stra winsky de weg ruimen voor Diepenbrocks Marsyas en De Vogels, op 29 en 30 september wijkt Prokovjef voor Diepen- brock en aan het einde van het komende seizoen volgt zelfs een forse ingreep: „Mau soleum" van Louis Andriessen sneuvelt om plaats te maken voor Diepenbrocks Te Deum en zijn Missa. Muller heeft zich in zijn verle den als muziekrecensent geen aanhanger getoond van het werk van Matthijs Vermeulen. Wil dat zeggen dat het Resi dentie-Orkest in de toekomst geen werk van Vermeulen meer zal spelen? Muller: „Ik geef graag toe dat ik een Die- penbrock-aanhanger ben. Maar mijn smaak mag natuur lijk geen doorslaggevende rol spelen bij de programmering. Maar ik denk dat met Diepen- brock een gat in de internatio nale platenmarkt ligt. De kwa liteit van zijn muziek recht vaardigt een ruime belangstel ling, en ik verwacht dan ook een doorbraak. De Diepen- brock-opnamen worden ge maakt met dirigent Hans Vonk, ook hij is enthousiast over dit project. Ik moet trou wens zeggen dat Vonk en ik een uitstekend contact hebben, alles gaat in goed overleg. Wij zijn bijvoorbeeld ook bezig met enkele produkties in het kader van het Holland Festival 1991". Vaste gastdirigent In het vorige seizoen liet vaste gastdirigent Alain Lombard het Residentie-Orkest van de ene op de andere dag weten zijn contract te beëindigen. De kersverse artistiek directeur werd daardoor zonder pardon in het diepe gesmeten: waar haalt een orkestleiding op kor te termijn dirigenten van ni veau vandaan? Dirigenten die jaren tevoren een volle agenda hebben. Theo Muller klom in de tele foon, legde internationale con tacten, verkocht zijn orkest naar buiten en zo kan hij het publiek in het komende sei zoen de volgende gastdirigen- ten als vervangers van Lom bard presenteren: Aldo Cecca- to, de Rus Jansug Kachidze, de Engelsman Paul Daniel, de Pool Jacek Kaspsyk, Ivan Fi scher en ook Vonk komt een periode extra. Ook in het seizoen 1990/91 zal het Residentie-Orkest nog geen vaste gastdirigent kun nen begroeten. Muller: „Wij willen die benoeming zorgvul dig afwegen. Wij hebben in middels iemand op het oog, een buitenlander, die nu nog tamelijk onbekend is maar wiens ster snel stijgt. Over ruim een jaar is die zaak Mozart „Belangrijk voor het orkest is dat wij gastdirigenten van kwaliteit kunnen aantrekken, dirigenten die minstens twee weken met het orkest kunnen werken. Zo iemand is bijvoor beeld Günther Herbig, met wie wij de vierde symfonie van Sjostakovitsj gaan doen. In november 1991 komt Harnon- court terug en hij zal in het kader van het Mozartjaar sa men met het Nederlands Ka merkoor Mozarts Mis in C uit voeren. Wij gaan ruim aan dacht schenken aan het vocale oeuvre van Mozart, maar niet het Requiem want dat doet ie dereen al. In het Europajaar 1992 doet iedereen ook Beet- hovens negende symfonie, daaraan kunnen wij ons niet onttrekken. Wij gaan dat com bineren met Diepenbrocks Te Deum, samen met een Engels Theo Muller gaat voor het vol gende seizoen de I-serie in drie blokken verdelen. „Dat worden blokken met een eigen signatuur, programma's die een duidelijke samenhang ver tonen en met veel premières. Ook premières van werken die „morgen" nog gecompo neerd moeten worden. Wat ik nastreef is dat wij nationaal en internationaal belangstelling trekken, dat gastdirigenten van niveau naar Den Haag willen komen, dat wij uitnodi gingen krijgen voor belangrij ke festivals en dat ook andere platenmaatschappijen interesse voor ons gaan tonen. De kwa liteit van het orkest en de kwaliteit van de programme ring verdienen meer respect en ook meer geld". ADRIAAN HAGER (ADVERTENTIE) Machtigen via de bank voorkomt dat u straks misschien in het donker zit. Het maakt betalen makkelijk, voor komt een hoop papierwerk en bespaart u tijd. Machtigen via de bank. De makkelijkste manier van betalen. Hel Nationale Toneel: „De Tijd en het Vertrek" van Botho Strauss. Vertaling: Judith Hèrzberg. Regie: Hans Croiset. Decor: Tom Schenk. Licht: Reinier Tweebeeke. Geluids decor: Michèl Mulders. Met o.a. Jo- sée Ruiter. Koninklijke Schouwburg, vrijdag 8 september. Oppervlakkig gezien bestaat „De Tijd en het Vertrek" van de Duitse schrijver Botho Strauss uit korte sketches in een kamer, die nu eens als woon- dan als weer werk ruimte functioneert. Hoofd persoon is Marie Steuber. Zij ontmoet personen van diverse pluimage. Het gaat er kenne lijk om hoe zij met die mensen omgaat. Strauss neemt een loopje met zijn publiek. Hij speelt met de chronologie. Het tweede deel van de titel heeft niet alleen maar met de ruimte te maken, maar ook met weggaan. Strauss gaat daarin zelfs zover dat de voorlaatste scène een uitstekend slot had kunnen zijn, een herhaling van de be ginscène maar dan met een kwinkslag: Het slot moet dan nog komen. „De Tijd en het Vertrek" is een uitstekende kapstok voor de filosofie van de schrijver. Het Nationale Toneel draagt in de regie van Hans Croiset aan wijzingen aan, die de mening van Strauss moeten onthullen. Statements als „duiven zijn het onkruid des hemels" weerspie gelen een sceptische blik op de kleinburger. Of de figuren in dit stuk „op een verrassende wijze de realiteit van de ver beelding tot leven roepen" is een tweede. Bij Het Nationale Toneel is „De Tijd en het Vertrek" beurtelings saai en flitsend, nu eens tragisch en dan weer dol komisch. Een gevarieerd ge luidsdecor dikt de sfeer aan in de statige kamer in het heren huis, waar het komen en gaan zich afspeelt. Het hele gebeu ren zou plaats kunnen vinden onder de geblondeerde perma nent van Marie Steuber. Haar gedrag geeft enig houvast in de schetsmatige handelingen. Temidden van een sterke cast speelt Josée Ruiter Marie als kwetsbare, open vrouw. Zij treedt de vreemden met warmte tegemoet en kan dat - zo stelt Botho Strauss - nooit ongeschonden volhouden, hoe zeer ze dat probeert. Of het nu een sprekende zuil, een opge wonden directeur, een loze huurder of een vroegere min naar is, Marie blijft haast on schuldig. De tijd tekent echter haar stem en haar uiterlijk wordt er in de ogen van haar tegenspelers niet fraaier op. Regisseur Hans Croiset laat „De Tijd en het Vertrek" op een paar niveaus werken. De sketches slagen door het goede acteren. De fantasie van het publiek kan aan de gang gaan met de diepere bedoelingen van de schrijver, die zich weer eens in bochten heeft gewron gen om het ons moeilijk te ma- PETER SNEL Kleine Komedie heropent zondag AMSTERDAM Het oudste Amsterdamse theater De Klei ne Komedie wordt morgen om drie uur heropend door caba retier Youp van 't Hek. Het theater is enkele maanden ge sloten geweest voor een gron dige renovatie. Er is een aantal aanzienlijke verbeteringen aangebracht, onder andere aan de zaal en de overige publieks ruimten. De kosten van de operatie, ruim 900.000 gulden, worden onder meer gedekt door bijdragen van het bedrijfsleven en particuliere donaties. (ADVERTENTIE) Vanuit Duitsland AMSTERDAM - De weer klank van het nieuws uit de Verenigde Staten is nog niet uitgegalmd of een ander nieuwtje doet al sinds enkele dagen de ronde: een multina tional gespecialiseerd in cos metica voor apotheken, heeft een reuzesprong naar voren gemaakt, een ware blitz, met name in de behandeling van rimpels bij mensen van ouder dan 55 jaar. Twee jaar van experimen ten op mensen, uitgevoerd door de Experimentele Der matologische Kliniek te Ham burg in Duitsland, hebben aan getoond dat de retinol, die ver werkt is in een cosmetische crème een belangrijke vermin dering van het aantal rimpels en van de diepte ervan veroor zaakt, zelfs bij zestigplussers. Na alle herrie omtrent het transretinylzuur is het prettig enkele dingen recht te zetten: hoewel de twee substanties tot dezelfde familie behoren is er een fundamenteel verschil. Retinol is een alcohol terwijl transretinylzuur een zuur is. Retinol heeft dan ook alleen maar een cosmetische werk ing, terwijl transretinylzuur ook een farmaceutische werk ing heeft en uitslag of irritatie ka% veroorzaken. Wat de twee substanties wel gemeen hebben, is de dui delijk zichtbare doeltreffend heid bij het bestrijden van rim pels. De crème met retinol heet Retard en wordt geprodu ceerd door het bedrijf Korff: het is te verkrijgen in de Ne derlandse apotheken. De crème is beschikbaar in drie versies: voor gebruikers van 25-35 jaar, of 35-45 jaar en ouder dan 45 jaar. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Zaterdag 9 september DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15: Het Nationale To neel: 'De tijd en het vertrek' van Botho Strauss; regie Hans Croiset; met o.a. Josée Ruiter. René van Asten. Bart Kienen. Hugo Maerten, Jules Royaards en Guusje van Til- borgh (openb. rep.). Appeltheater (Duinstraat 6. tel. 502200) 20.15: Toneelgr. De Appel: 'Rosencrantz en Guildenstern zijn dood' van Tom Stoppard; regie Aus Greidanus; met Stef Feld. Aus Greidanus, Ernst Low, Renè Ver- nout. Henk Votel en Willem Wag- ter. Theater aan de Haven (Westduin weg 230, tel. 543202) 20.30: 20.30: Het Nationale Toneel: 'Een hond begraven' van Karst Woudstra; re gie Albert Lubbers; met Jacqueline Blom. Gijs Scholten van Aschat en Leopol^ Witte. Hofvijver 22.00: Dogtroep: 'Water- spektakel'. Muziektheater (Spui) 20.15: Resi- dentie-Ork. olv Hugo Fiorato; mmv Naum Grubert (piano); werken van Tsjaikovski, Stravinski en Grieg. St. Paschalis Baylonkerk (Wasse- naarseweg 56) 12.00 en 15.00: Ca ret Cames van Batenburg (orgel) en Els van Onselen (zang); werken van o.a. Langlais, Alain en Strategier. Herv. Kerk 't Woudt, 20.00: Mariét- te Holtrop (barokviool) en Reitze Smits (clavecimbel); werken van Bach en Mozart. Paard (Prinsegracht 12) 22.00: 'Sport Unites Celebration'; mmv Raymond Van het Groenewoudt e.a. Muziektheater (Spui) 20.15: Hol land Dance Festival 1989; Nederl. Dans Theater met een nieuw ballet van Hans van Manen en 'Eight in ventions' van Philip Taylor. Verder 'Stamping ground' van Jiri Kylian; mmv slagwerk-ork. Kijkhuis (Noordeinde 140) 19.00: World Wide Video Festival Korzo (St. Jacobstr. 16 k) 19.00: World Wide Video Festival Omniveraum (Pres. Kennedyl. 5 tel. 545454) 11.00: 'Het heelal, onze oerbron' en 3D-film 'We are born o» stars'; 12.00, 14.00, 16.00 en 20.00: 'De vier jaargetijden'; 13.00, 15.00, 17.00, 19.00 en 21.00: 'To the limit, de mens in topvorm'. L. Voorhout 12.00-19.00: Voorhout Festival; Muziektheater. 11.00- 16.00: Open huis Residentie-Ork./ Nederl. Dans Theater; Kon. Schouwburg. 12.00-16.00: Open huis Het Nationale Toneel; Theater Branoul, vanaf 12.00: Open huis; Diligentia, 13.00-17.30: Voorhout festival; met gratis optredens van o.a. Paul de Leeuw, Luk Wijns, Harry Jekkers, Joke Bruijs en Jules Deelder. Zondag 10 september DEN HAAG Koninklijke Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.30: Barokensemble Les Nations. Appeltheater (Duinstraat 6. tel. 502200) 14.00: Toneelgr. De Appel: 'Rosencrantz en Guildenstern zijn dood' van Tom Stoppard; regie Aus Greidanus; met Stef Feld, Aus Greidanus, Ernst Löw, René Ver- nout, Henk Votel en Willem Wag- ter. Theatertje thuia (Riouwstr. 159, tel. 503380) 20.30: Peter van der Linden en Lija van Bemmelen: Joodse verhalen en Liederen. Re- serv. dag. (beh. zo.) 18.00-20.00: tel: 503380. DEN HAAG Circustheater (Ge vers Deynootplein 50 tel. 558800) 12.15: Gustav Rivinlus (cello); mmv Paul Rivinius (plano); werken van R. Strauss. Debussy en Schumann. Presentatie Aukelien van Hoytema. Gemeentemuseum (Stadhouders laan 41. tel. 514181) 14.00: 'Ka- thinka's Gesang' van K.H. Stock- hausen door Slagwerkgroep Den Haag; 15.30: 'Mercurius Wagen' van H. Rickels. Paard (Prinsegracht 12) 16.00: Vengeance. Kijkhuis (Noordeinde 140) 19.00: World Wide Video Festival. Korzo (St. Jacobstr. 16 k) 19.00: World Wide Video Festival De film week loopt in het vervolg van vrijdag t/m donderdag. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Lethal weapoh II (16); 18.45, 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINE MA II Road House (16); 18.30. 21.15. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA III: Wilde harten (al); 18.45. 21.15. zo ook 16.15 Platvoet en zijn vriend jes (al); za. zo. wo. 14.00. EURO- CINEMA IV: Licence to kill (al); 20.30. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Road House (al); 19.00, 21 15. za zo. wo ook 14.30. LI DO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Lethal weapon II (16); Lock up (12); 14.30. 19.00. 21.15. Beaches (al); 18.45. 21.15. vr. ma. di. do. 14.30. Licence to kill (al); 14.15, 18.45, 21.15 K-9 (al); 19.00, 21.15. vr. ma. di. do. 14.30. Taran en de toverketel (al); za. zo. wo. 14.30. Platvoet en z'n vriendjes (al); za. zo. wo. 14 45. •TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Bear (al); za. zo. wo 14.30 Unbearable lightness of being (al); 20.00. REX (Haarlem merstraat 52, tel. 071-125414): Hot lips (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Dead bang (al); 19 00, 21.15. za zo wo. ook 14 45. CITY THEATER II: Three fugitives; 19.00. 21.15. zo. ook 14.45. Junglebook (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY The accused (16); vr. t/m do. 20.45. Rain man (al); vr t/m zo. 21.15. ma. t/m do. 20.15 Three fu gitives (al); vr. t/m zo. 15.45, 19.00. wo. 15.45. Karate kid III (al); vr. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. 14.00, 15.45. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):Death bang (12); vr. t/m zo. 20.00. Rainman (al); ma. t m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Who framed Roger Rabbit; za. zo. wo. 14.00 DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27. tel. 463500): Lock-up (12); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13 15. 16.00. 18.45. 21.30 ASTA 2: Roadhou- se (16); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30. ASTA 3 Licence to kill (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): The adventures of Baron Mun chausen (al); 14.00. 19.15. 21.45 za. zo. 14.00, 16.45. 19 15. 21 45. BABYLON 2: Jacknife (16); 14.00. 19.00. 21.30. za. zo. 14.00. 16.30. 19.00. 21.30. BABYLON 3: Beaches (al); 19.00. 21.30. vr. ma. di. ook 14.00. CINEAC 1 (Buiten hof 20. tel. 630637): Lethal wea pon 2 (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15. 16.00, 18.45. 21.30 CINE- AC 2: K9 (al); 14.00. 18.45, 21.30 zo 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. CINF.AC 3: The naked gun (al); 18 45. 21.30 ma. di. do. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Dead calm (12); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. METROPO LE 2: Rain man (al); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. ME TROPOLE 4: Dangerous liaisons (al); 18.45, 21.30. vr. ma. di. ook 14.00 METROPOLE 5: Wilde harten (al); 18.45. 21.30. ma. di. do. ook 14.00. ODEON 1 (Heren gracht 13. tel. 462400): Lethal we apon 2 (16); 13.45, 19.00. 21.45. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.45 ODEON 2: Three fugitives (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3. Dirty rotten scoundrels (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ODEON 4: De stam van de holebeer (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Do the right thing (16); 19.15, 21.45. zo. wo. ook 14.00. STUDIO 2: Scandal (16); 19.00, 21.30. STUDIO 3: A fish called Wanda (al); 19 00. 21.15. HAAGS FILMHUIS Zaal 1: King of the children; 19.30, 21.45. za. alleen 19.30 zo ook 14.00. 16.15. Zaal 2: El Verano de la senora forbes. 19.30. zo. ook 14.00 Slaves of New York. 21.45 zo. ook 16.15. Zaal 3: 19.30. 21.45. za. zo. ook 14.00, 16.15. La cham- bre verte; vr. L'Enfant sauvage; za Les deux Anglaises. zo Une belle fille comme moi; ma. L'Ar- gent de poche; di. L'Homme qui aimait les femmes; wo. La nuit Americaine; do. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1 Two moon junction (16); za. 00.15. CINEAC 2: Lethal weapon 2 (16); za. 00.15 CINE- AC 3: K9 (16); za 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON: Platvoet en zijn vriendjes; za. zo. 14,00. 16.40 wo 14.00 CINEAC: Taran en de to verketel; wo. 14.00 METROPO LE: Platvoet en zijn vriendjes, za. wo. 14.00. zo. 13.15. 16.00. STU DIO: Pippi Langkous, zo wo. 14.30 Sjakie e/d chocoladefa briek; zo. wo. 14.30. AMSTERDAM In het prentenkabinet van het Rijksmuseum en het Ste delijk Museum in Amster dam wordt vanaf 16 sep tember een overzicht ge boden van fotokunst uit de 19e en 20e eeuw. Voor de expositie in het Rijks prentenkabinet wordt voornamelijk geput uit de collectie van de Rijks dienst Beeldende Kunst, het Stedelijk Museum toont de eigen collectie. De fotografie kende vanaf de uitvinding in 1839 verschillen de toepassingen met een ^na- tuur)wetenschappelijk en do cumenterend karakter. Vanaf het begin werden echter ook „artistieke" foto's gemaakt, waarbij de fotografen genres en beeldtradities uit de schil derkunst en grafische technie ken overnamen. De kunstkri tiek bekeek en waardeerde het resultaat vervolgens in samen hang met historische en eigen tijdse stromingen in de kunst. In het Rijksprentenkabinet worden voorbeelden van foto kunst uit de 19e eeuw getoond van William Henry Fox Tal bot, Davod Octavius Hill, Ro bert Adamson, Roger Fenton, Charles Nègre, Felix Beato, Baron von Stillfried, Samual Bourne, Julia Margaret Came ron en Peter Henry Emmer- son. Ook de Nederlanders Wil lem Witsen en George Hen drik Breitner ontbreken niet. Het Stedelijk Museum bezit een collectie van 4000 foto's, waaruit een selectie van 250 exemplaren is gemaakt. Voor de presentatie is gekozen voor een indeling in „hoofdstuk ken" uit de periode 1890 tot heden. Startpunt zijn de „pic- turalisten" en Nederlandse en Duitse „nieuwe fotografen", actief vanaf ongeveer 1890 tot 1930.'De expositie eindigt in de huidige tijd met foto's van de zogenoemde „internationale avant-garde". De tentoonstelling in het Rijksprentenkabinet duurt tot en met 26 november, die in het naburige Stedelijk Mu seum tot en met 5 november.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 21