„Het was liefde op
het eerste gezicht"
13 jj.'s
KURK 2000
Beurs van Amsterdam
Witfte
Prijzenslager
ZOEKT U WERK!!!!
AUTOMATISERINGSOPLEIDINGEN
BIJ U IN DE BUURT
085-575911
&PBNA
BINNENLAND/BUITENLAND
EcldócSomtvnt
MAANDAG 4 SEPTEMBER 1989 PAGINA 6
VERTAALSTER OVER OMSTREDEN BOEK DE DUIVELSVERZEN:
AMSTERDAM „Liefde,
het was liefde op het eerste
gezicht." Dat zegt Marijke
Emeis, die bijna een jaar
heeft gewerkt aan de verta
ling van het boek De Dui
velsverzen van de Britse
schrijver Salman Rushdie.
„Maar in die tijd ben ik
steeds meer van dit boek
gaan houden. Het kan beslist
worden gerekend tot één van
de beste boeken van de mo
derne westerse literatuur".
Emeis kreeg van uitgeverij
Veen de opdracht het boek
te vertalen toen er nog geen
opschudding was over de in
houd ervan. „Ik kon vorig
jaar juni kiezen uit vier
scripts om te vertalen. En
toen ik geconfronteerd werd
met het script van De Dui
velsverzen was de keus snel
gemaakt".
Inmiddels lijkt de uitgave
van de Nederlandse versie
een groot succes. Het boek
vloog de winkels uit sinds
het afgelopen vrijdag op de
markt verscheen en de uitge
ver heeft een tweede druk
reeds in voorbereiding.
Na het aanvaarden van de
vertaalopdracht was het zaak
voor Emeis om zich te ver
diepen in de islam. „Ik ben
als een razende gaan lezen
en volgde sindsdien alle
films, televisieprogamma's
en krantenartikels over de
islam. Dat was mijn eerste
prioriteit gezien de rol van
de islam in het boek. Verder
heb ik mijn kennis over de
politieke en maatschappelij
ke situatie in India en het
Hindoeïsme verder uitge
diept. In principe zou je die
research vooraf moeten doen
maar dat kan helemaal niet.
Je kunt je dat niet veroorlo
ven gezien de beloning die
vertalers voor hun werk ont
vangen".
Kwantumtheorie
De vertaalster heeft zich
voor dit boek nog apart
Salman Rusdie, de schrijver
van De Duivelsverzen.
FOTO: DIJKSTRA
moeten verdiepen in de zo
genoemde kwantumtheorie.
Dat is een natuurkundige
theorie die zich bezig houdt
met de vraag hoe de werke
lijkheid in elkaar zit. De
kwantumtheorie 'speelt een
belangrijke rol in het boek
van Rushdie en gaat ervan
uit dat iets bestaat als je de
keuze hebt gedaan om iets te
zien.
„De waarheid bestaat pas op
het moment dat de lezer de
keuze daartoe maakt. Kort
om, als je De Duivelsverzen
leest met de gedachte dat al
les wat er in staat wel kan,
maar ook niet kan, kun je ie
dere keer kiezen wat er in
het boek wel en wat er niet
waar is".
De uitwerking van de kwan
tumtheorie in het leven en
werken van Rushdie is een
logisch gevolg van de af
komst van de schrijver. „De
openingszin waarmee elke
Perzische moeder een ver
haaltje aan haar kinderen in
leidt, is dezelfde als waarmee
de vele verhalen in De Dui
velsverzen beginnen: „Het
was zo, het was niet zo." Dat
maakt dit boek ook zo'n on
metelijke schat voor de lezer.
Hij mag telkens zelf bepalen
wat hij met de in het boek
beschreven gebeurtenissen
doet.
Terwijl de schrijfster zich
met de vertaling van het
boek bezig hield, begon het
rumoer in de islamitische
wereld tegen de vermeende
godslastering erin steeds dui
delijker vormen aan te ne
men. De agitatie tegen De
Duivelsverzen kwam voor
het eerst in het openbaar in
India. Interviews met de
schrijver in twee tijdschrif
ten leidden daar tot vragen
in het parlement met de in
zet het boek in het land te
verbieden.
Op 5 oktober, vlak na het
verschijnen van het boek in
Groot Brittannië, liet de
Indiase regering uitgeverij
Penguin in Londen weten
dat het boek verboden was.
Kort daarna volgde een ver
bod in onder meer Pakistan,
Saudiarabië, Egypte, Indone
sië en Zuidafrika. In februari
van dit jaar volgde de Fatwa,
het beruchte doodvonnis dat
Ayatollah Khomeini over de
schrijver en de uitgevers
afkondigde.
Kippevel
Marijke Emeis: „Ik kwam te
rug van vakantie toen ik met
die commotie werd gecon
fronteerd. Iedereen hing aan
de telefoon, vooral journalis
ten want niemand had het
boek toen nog gelezen. Ik
had een uiterst surrealistisch
gevoel, alsof je meedoet met
een verkeerde film, een
twintiger-jaren maffiafilm.
Ik kon eerst niet echt gelo
ven wat er allemaal gebeur
de met bijvoorbeeld die
boekverbrandingen".
De vertaalster schrok pas
goed toen zij via de radio
hoorde dat er een prijs was
uitgeloofd voor degene die
Rushdie zou doden. „Dan
hoor je dat er een miljoen
dollar wordt uitgeloofd op
het hoofd van iemand met
wie je een paar maanden
daarvoor nog heel gezellig
hebt zitten eten. Daar krijg je
kippevel van. Het gaat bo
vendien om iemand die je zo
langzamerhand als een deel
van je eigen persoonlijkheid
bent gaan beschouwen omdat
je je zo in zijn persoon en
werk verdiept hebt".
De eerste weken na het uit
loven van de prijs heeft
Emeis slecht geslapen, tot ze
bewust besloot om zich van
de berichten en de buitenwe
reld af te sluiten. Ze heeft
nooit overwogen om de ver
taalopdracht terug te geven
en zo het risico uit te sluiten
dat de dreiging ook haar
richting uit zou gaan.
„Mijn principe is dat je nooit
voor terreur mag zwichten.
Als je eraan toegeeft, is het
einde zoek. Bovendien vond
ik dat Rushdie recht had op
een goede vertaling, dat ik
dat aan hem verplicht was.
Verder had ik eigenlijk wei
nig keus, ik was inmiddels zo
aan het boek en het vertalen
ervan verknocht geraakt, dat
ik de opdracht niet wilde
kwijtraken. Het was hele
maal mijn boek geworden, ik
zou waarschijnlijk moord en
brand hebben geschreeuwd
als ik ermee op had moeten
houden."
Na twee weken besloot
Emeis de telefoon uit het
stopcontact te trekken en
zich af te sluiten van de be
richtgeving op radio en tele
visie. „Ik denk dat ik toen
tijdenlang degene ben ge
weest die het minste wist
van wat er in de buitenwe
reld rondom het boek ge
beurde. Dat moest ik zo wel
doen omdat de vertaling
stomweg honderd procent
van mijn concentratie opeis
te. Ik kon daarnaast geen an
dere dingen aan mijn hoofd
hebben".
Stradivarius
Emeis vergelijkt het vertalen
van De Duivelsverzen met
het spelen van een Stradiva
riusviool die je na een jaar
weer moet teruggeven. „Ver
talen is eigenlijk hetzelfde
als het spelen 'van muziek,
dan interpreteer je ook de
noten die de componist heeft
opgeschreven. En omdat het
boek van Rushdie één van
de besten is in de hedendaag
se wereldliteratuur, vergelijk
ik mijn bezigheid van het af
gelopen jaar met het spelen
van een Stradivarius. Het is
bijzonder jammer die na af
loop weer te moeten af
staan".
Emeis wijst de kritiek af dat
het boek is geschreven van
uit een negatieve, nihilisti
sche instelling. „Het is wel
geschreven met een ironi
sche, afstandelijke instelling.
En als je niet gevoelig bent
voor ironie, dan vind je die
ook niet meer terug in de
tekst. Met een nihilistische
instelling kun je de relaties
en de erotiek in het boek
niet op een dergelijke manier
opschrijven. In die passages
laat de schrijver duidelijk be
trokkenheid zien".
Het boek kan worden uitge
legd zoals de lezer het zelf
wil, vindt Emeis. „Ik dacht
in eerste instantie dat het
ging om goed en kwaad en
de verstrengeling daarvan.
Maar je kunt ook zeggen dat
het gaat over de relatie tus
sen droom en werkelijkheid.
Ik denk dat je het boek moet
zien als een mozaïekstruc
tuur met allemaal assen. Je
kunt als een kaleidoscoop
aan de gebeurtenissen draai
en, alle figuren komen er
dan in voor, je kunt zelf keu
zes maken".
dag
Regering met
Solidariteit
bijna rond
WARSCHAU Het ziet
ernaar uit dat Polen nog
deze week een regering
onder leiding van Solida
riteit krijgt. Volgens zegs
lieden van Solidariteil
heeft premier Tadeusz
Mazowiecki zijn kabinet
bijna rond, nadat hij zater
dag een akkoord met de
communistische partijlei
ding had bereikt over het
aantal zetels dat de com
munisten krijgen.
Zegslieden van het vrije vak
verbond zeiden dat Mazowiec
ki zijn voorstellen voor de sa
menstelling van zijn kabinej
morgen aan de fractie van So- V
lidariteit in het parlement zal
voorleggen. Hij sprak gisteren
met de fractievoorzitter van
Solidariteit, Bronislaw Gere-
mek, over de zetelverdeling]
Naar verwachting zal het
Poolse parlement zich pas ko^
mende zaterdag over de nieu
we regering uitspreken. Het is
voor het eerst sinds de Tweede lj
Wereldoorlog dat Polen een
regering krijgt die niet door de
communisten wordt geleid. fei
Mazowiecki, een Solidariteit- je
veteraan, is al sinds 24 augus- tr(
tus bezig met de Boerenpartij aa
en de Democratische Partij
een coalitie-regering te vor
men waarin ook de communis- r"e
ten zitting krijgen. De vor- h€
ming van de regering stuitte ge
echter op moeilijkheden omdai w;
de communistische partij zich gjg
niet wilde neerleggen bij dé a
twee posten (binnenlandse za-
ken en defensie) die Solidari- jj'
teit hen aangeboden had. De a*
kersverse premier bereikte za- B<
terdag een akkoord met de lei- D
der van de communistische m
partij, Mieczyslaw Rakowskij j
over de zetelverdeling. Hoe-
veel posten Mazowiecki de
communisten beloofd heeft, is Z1
niet bekend gemaakt. Behalve
de ministeries van binnenj
landse zaken en defensie eist J
de communistische partij ook n'
buitenlandse zaken, de post
van kabinetschef en de leidinj
van de staatsradio en televisii
op. Solidariteit hecht veel be-l
lang aan deze laatste pos* 1
dat zij erop gebrand i
monopolie van de partij
media te doorbreken. Een ad
viseur van Walesa noemde hel
akkoord dat Mazowiecki heel
gesloten „verontrustend", om
dat het vertrouwen van de Pi
len in de nieuwe regering
gelijk zal afnemen als de com
munisten meer posten krijgen.
Lied en oratorium op Vocalistenconcours
's-HERTOGENBOSCH Zel
den zal het publiek van een
internationaal muziekconcours
geapplaudiseerd hebben bij de
mededeling, dat de hoofdprijs
eh enkele eerste prijzen niet
werden toegekend. Dat ge
beurde zaterdagavond bij de
finale van het 36e Internatio
nale Vocalistenconcours 's-
Hertogenbosch. Het was de
spontane reactie op een teleur
stellende dag, waarin met
name in de categorieën lied en
oratorium benedenmaatse
prestaties werden geleverd.
Dat de enige toegekende eer
ste prijs juist viel in de catego
rie lied was merkwaardig. Niet
het enig merkwaardige op
deze finale.
Niet toegekend werden: de
Prijs Vrienden van het Lied,
de Toonkunstprijs, de Brou-
wenstijnprijs, de Spoorenberg-
prijs, de eerste prijs opera, de
eerste prijs oratorium en de
hoofdprijs. Het zegt genoeg
over het peil van dit 36 con
cours.
De Prijs Nederlandse Muziek
werd toegekend aan Roger
Smeets (29) die in Maastricht
studeerde en ervaring opdeed
bij de Nederlandse Opera.
Smeets kwam uit in de catego
rie Opera, maar om de Neder
landse Muziekprijs te winnen
moet een werk van een Ne
derlands componist uitgevoerd
worden. De inventieve jury
had daar het volgende op ge
vonden: Smeets zingt één. lied
(van Bosmans) in de liedcate--
gorie en dan krijgt hij die prijs.
En natuurlijk, hij kreeg die
prijs. Zelden werd een prijs ge
makkelijker en doorzichtiger
verdiend.
De enige eerste prijs ging. naar
Yvi Janicke (31) uit West-
Duitsland. Zij was de minst
slechte en was in staat vocaal
te boeien, al is haar presentatie
stijf en star. Technisch heeft
zij wel zo één en ander in haar
mars, haar begeleider verdien
de een deel van die prijs. De
Belg Werner van Mechelen
studeerde bij jurylid Robert
Holl en hij zong op de finale
een lied van Holl. De vraag is
of Holl ook heeft meegestemd
bij de toekenning van de ge
flatteerde 2e prijs. Zijn aandeel
was ronduït slaapverwekkend.
Twee 3e prijzen voor de Poolse
Urzula Jankowska en de
Franse Gisèle Fixe. De twee
finalisten bij het oratorium,
respectievelijk uit Oost- en
West-Duitsland, kregen een 2e
en een 3e prijs. Het begrip
"kregen" kan letterlijk wor
den genomen, zij verdienden
het niet.
Ongelooflijk dat de Russische
Amerikaan Georgi Mirostra-
noff bij de demi-finale opera
uit de boot is gevallen. Hij
heeft meer artistiek bloed in
zijn pink dan menig finalist in
het gehele lichaam. Juist door
zijn deelname had de finale
echt interessant kunnen wor
den. Nu werd de Zuid-Kore-
aanse de lieveling van het pu
bliek. „Van mij mag zij win
nen", klonk uit veler mond.
Zeer terecht won zij niet, maar
moest zij-genoegen nemen met
een gedeelde 2e prijs. Zij toon
de in Verdi en Donizetti leuke
maniertjes, zij heeft een grote
uitstraling en een pracht van
een stem, maar zij draaide Mo-
zarts aria uit Die Zauberflöte
zo hardgrondig de nek om dat
zelfs deze jury daaraan niet
voorbij kon gaan. De Ameri
kaanse Kimberly Justus ver
diende de andere helft van de
In tegenstelling tot instrumen
tale concoursen kwamen in
Den Bosch de jongere deelne
mers niet aan bod. De gemid
delde leeftijd bij de finale was
28,7 jaar. Teleurstellend over
de gehele linie was het gebrek
aan voordracht en presentatie,
de docenten lijken aan deze
aspecten bijzonder weinig aan
dacht te schenken. Een winst
punt was dat de leiding van
het goed georganiseerde con
cours ditmaal had afgezien
van een presentatrice, vorig
jaar was dat duidelijk een min
punt.
De Tros-televisie schenkt dins
dag 5 september vanaf 22.45
uur via Nederland 2 aandacht
aan het concours, de Tros-ra-
dio dinsdag 10 oktober van
13.30-16.00 uur.
ADRIAAN HAGER
Noteringen van maandag 4 september 1989 (tot 10:51 uur)
88/7.50
88/2.80
86/87 5% sl a
88/2.55
88/5.20
88/5.-
88 5.40
88 1-
88/4.29
88/3.20
88 1.95
88/2.44
88/3.12
041051 sep 89
ho dd
112.0017/8
145 50 24/8
15730 27/4
46 708/8
163.90 28/8
59.30 17/8
95.20 8/8
158.30 3/8
160.50 21/6
74.40 19/4
74.50 2/8
61.00 5/6
268.00 25/8
142 502/6
82 60 17/8
50.00 16/3
40.90 3/1
154.00 5/4
122.00 4/7
128.00 26/6
113.50 21/8
87.80 24/8
56.80 17/8
61.50 12/6
148 00 17/8
72 00 21/8
286.00 17/8
97.60 18/8
108.00 19/4
331.00 3/4
151.80 26/6
43.50 31/8
113.40 21/8
165.7023/5
113.40 21/8
62 50 28/8
41.9016/8
162.70 25/8
111.50 12/6
51.105/5
99.40 9/8
53.301/8
la dd
89.90 27/2
89.20 3/1
140.30 10/7
40.20 26/5
156.30 3/1
46.50 19/5
75.00 18/5
132.50 21/3
115.002/1
57.102/1
61.50 20/3
53.30 18/7
210.202/1
115.60 6/2
62.20 2/3
28.302/1
32.20 18/7
110.80 24/5
72.301/2
80.50 3/1
77.00 11/1
67.00 20/3
41.60 20/1
45.70 11/1
113.903/1
58.00 17/5
188.00 2/1
52.706/1
78.00 2/1
277.00 2/1
103 70 11/1
34.102/1
97.102/1
156.40 2/1
92.40 2/1
60.30 31/5
25.80 2/1
117.40 3/1
86.50 13/2
33.1023/8
76.8027/2
36.17 2/1
108.70X
132.00
144 60
108 20
132.20
144,30
163.60 163.90 163.90
135.00 135.00 134.70
99.40 99 00 97.70
112.00 111.50 111.50
85.00 85.00
147 40 147.40 147.30
69.70 69.50 69 70
271.50 270.80 270.50
88.30 88.50 87.50
99.50 99.00 98.00
303.00 301.00
143.00 143.00
43.00 42.80+ 42.80
113.30 113.30
162.30 162.30
113.20 113.20
143.00
112.90
162.10
113.00
40.20
40.30
85.00 85.20
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
De film week loopt in het
vervolg van vrijdag t/m
donderdag.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Let
hal weapon II (16); wo. 13.45,
18.45, 21.30. ma. di. do. 18.45,
21.30. EUROSINEMA II: Road
House (16); wo. 13.45, 18.30,
21.15. ma. di. do. 18.30, 21.15.
EUROCINEMA III: Leviathan
(al); 18.45, 21.15. Platvoet en
zijn vriendjes (al); wo. 14.00.
EUROCINEMA IV: Licence to
kill (al); wo. 13.30, 20.30. ma. di.
do. 20.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Road Hou
se (al); 1JJ.00, 21.15. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130):
Lethal weapon II (16); K-9 (al);
14.30, 19.00, 21.15. Beaches
(al); 18.45, 21.15. Licence to kill
(al); 14.15, 18.45, 21.15. Wilde
harten (12); 19.00, 21.15. Taran
en de toverketel (al); 14.30.
Platvoet en z'n vriendjes (al);
14.45. «TRIANON (Breestraat 31,
tel. 123875): Dance academy
(al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30.
REX (Haarlemmerstraat 52,
tel. 071-125414): Come with me
my love (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Karate Kid III (al); 19.00. Roof
tops (al); 21.15. wo. ook 14.45.
CITY THEATER II: New cannon-
ball fever (al); 19.00, 21.15.
Nieuwe avonturen van Pippi
Langkous (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354): The accuced
(12); vr. t/m do. 20.45. Rainman
(al); ma. t/m do. 20.15. The
three fugitives (al); wo. 15.45.
Karate kid III (al); wo. 14.00,
15.45.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269): Rainman (al); ma.
t/m wo. 20.00.
4.00
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel.
463500): Roadhouse (16); 14.00,
18.45, 21.30. ASTA 2: Licence
to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3 My stepmother is
an alien (al); 14.00, 18.45, 21.30.
BABYLON 1 (naast Den Haag
Centraal tel. 471656): The ad
ventures of Baron Munchausen
(al); 14.00, 19.15, 21.45. BA
BYLON 2: Beaches (al); 14.00,
19.00, 21.30. BABYLON 3:
Running on empty (^l); 19.00,
21.30. ma. di. ook 14.00. CI
NEAC 1 (Buitenhof 20, tel.
630637): Lethal weapon 2 (16);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC
2: K9 (al); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: The naked gun
(al); 18.45, 21.30. ma. di. do. ook
14.00. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Wilde har
ten (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 2: Rain man (al);
14.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 3: Licence to kill (al);
14.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 4. Dangerous liaisons (al);
14.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 5: A fish called Wanda
(al); 18.45, 21.30. ma. di. do. ook
14.00. ODEON 1 (Herengracht
13, tel. 462400): Lethal weapon
2 (16); 13.45, 19.00, 21.45.
ODEON 2: Three fugitives (al);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Dirty rotten scoundrels (al);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4:
De stam van de holebeer (al);
13.45, 18.45, 21.30. STUDIO 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
Do the right thing (16); 19.15,
21.45. wo. ook 14.00. STUDIO 2:
Scandal (16); 19.00, 21.30. STU
DIO 3: Cry freedom (al); 20.00.
14.00. HAAGS FILMHUIS:
Zaal 1: El Verano de la senora
Forbes; 19.30, 21.45 Zaal 2:
Apartment Zero; 19.30. Slaves
of New York; 21.45. Zaal 3:
19.30, 21.45. La peau douce;
ma. Fahrenheit 451; di. Lafem-
me d'a cöté; wo. Baisers vo-
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON: Platvoet en zijn
vriendjes; wo. 14.00. CINEAC:
Taran en de toverketel; wo.
14.00.
Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags
tussen 14.00 en 15.00 uur, telefoon 071-12.22.48 en uw krant
wordt nog dezelfde avond nabezorgd.
1 kilo J 1 kilo
Sucode/oppen Drumsticks
DINSDAG EN WOENSDAG AANBIEDING
VAN DINSDAG T/M LANGE MARE 90,
ZATERDAG OPEN: LEIDEN.
OOK OP KOOPAVOND: TEL. 071-12 69 55
Kunt u zelfstandig werken
Vindt u het leuk om in de bouw te werken of werkt u
er al
Heeft u rijbewijs B-E
Bent u niet tevreden over uw huidige werk
En bovenal, heeft u een goed humeur en houdt u
van een goede sfeer?
Kom dan eens langs bij
BARTHOLLF
HOLLAND BOOR B.V.
Mededeling voor de
adverteerders van deze krant
Het is helaas niet mogelijk van tevoren toezeg
gingen te doen over de plaats waar de adver
tenties in de krant zullen worden opgenomen.
KURKPARKET
Haarlemmerstraat 236, Leiden
071-146128
"LTD
pJ Bergen op Zoom
I1 Breda I—, r
Den Bosch I1
Den Haag
Alkmaar Doetinchem
Almelo Dordrecht Heerlen
Amersfoort Eindhoven Hengelo
Amsterdam Emmen Hoogeveen
Apeldoorn Groningen Leeuwarden
Arnhem Haarlem Leiden
Assen Heerenveen Maastricht
Middelburg
Nijmegen
Purmerend
Roermond
Roosendaal
Rotterdam
Sleeuwijk
Tilburg
Uden
Utrecht
Veendam
Winschoten
Wormerveer
Zwolle
PBNA verzorgt computeropleidingen in 40 plaat
sen door heel Nederland. Beroeps- en gebrui
kersopleidingen op automatiseringsgebied. Vaste
mondelinge lesavonden worden om de week
afgewisseld met schriftelijke lessen. Er wordt
afgesloten met een rijkserkend examen.
Een computeropleiding van PBNA betekent:
- professionele begeleiding door bevoegde
docenten;
- moderne lesmethode;
- grondige examentraining,
- afgestemd op de laatste exameneisen
De cursussen starten in september 1989.
AMBI
Introduktie in de informatievoorziening HE.O*
Elementaire Informatica HE.1
Elementaire Informatiekunde HE.2
Combinatie-opleiding (HE.O, HE.1, HE.2)
Programmeertalen Cobol T.2, Pascal T.5,
Basic T 6
Basiskennis Informatica 1.1
PRAKTIJKDIPLOMA INFORMATICA PDI
Technische middelen MG.1
(ook als spoedopleiding te volgen)
Systemen en Toepassingen MG.2
Basis PC gebruik MG.3
PDI-1 diploma (MG.1, MG.2, MG.3)
De AMBI module HE.O vervangt de module 1.1
(Basiskennis Informatica 1). Start in september
1989 met HE.O en u kunt in december 1989
al examen afleggen bij stichting Exm
INFORMATIEBON
Stuur mij vrijblijvend het gratis informatiepakket met
de Studiegids over de automatiseringsopleiding:
PDI AMBI
Mw./Hr.:
Straat:
Postcode.
Plaats:
Koninklijke