Tegenstrijdige tendenzen in
kerken zetten CDA onder druk
De erfenis van Feitse Boerwinkel
£eidóe6ou/ia/nt
AVONDJE UIT?
KIJK
INDE
KRANT.
kerk
wereld
Jim Bakker na zenuwinstorting
opgenomen, proces opgeschort
JONGEREN ONTMOETEN MONNIKEN IN DEN BOSCH
Schoolwijzer
brieven
lezers
)weer
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CckLic Courant
VRIJDAG 1 SEPTEMBER 1989 PAGINA 2
Bijbelgenootschap brengt 'Startbijbel' op de markt
HAARLEM Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) heeft
een speciale bijbelvertaling samengesteld voor kinderen vanaf
negen jaar. Met deze 'Startbijbel' komt het NBG tegemoet aan
klachten van onderwijsgevenden die gewone vertalingen te
moeilijk vinden voor oudere kinderen. De Startbijbel is geen
kinderbijbel waarin verhalen worden naverteld. De nieuwe
uitgave is gegroeid uit een experiment van het bijbelgenoot
schap om samen met pedagogen, theologen en neerlandici de
bijbel uit de grondtekst te vertalen in eenvoudig Nederlands.
Gewone kinderbijbels zijn er in Nederland in ongeveer hon
derd versies. De nieuwe vertaling bevat een keuze uit de Oud
en Nieuwtestamentische verhalen, die het best samen met de
opvoeders op school of thuis gelezen kunnen worden, zo raadt
het NBG aan.
Overleg met kerken biedt IKV geen soelaas
UTRECHT - Het jaarlijks overleg met de kerken heeft het In
terkerkelijk Vredesberaad (IKV) geen nieuw financieel per
spectief geboden. „Dat betekent dus dat er mensen zullen
moeten afvloeien", aldus IKV-voorzitter Ien van den Heuvel.
Vooralsnog gaat zij uit van de opheffing van drie arbeidsplaat
sen op het secretariaat in Den Haag. De campagneraad van het
IKV zal hierover op zaterdag 7 oktober een definitief besluit
nemen, zo meldt Van den Heuvel. Zij had overigens niet ver
wacht dat het 'Ronde Tafeloverleg' met de kerken soelaas zou
bieden voor de „acute financiële problemen". Er is volgens
Van den Heuvel bij de kerken „geen sprake van onwil, maar
van onmacht". Zij hebben ook hun eigen geldzorgen. De IKV-
bestuursleden kregen wel te horen dat de kerken hun best zul
len doen.
Oprechtheid moet wel
een zeer verleidelijke
deugd zijn, want het
zijn vaak zij die haar
het minst bezitten, die
er het meest de schijn
van willen hebben.
De Livry
Amerikaanse
kardinaal laakt
uitspraken Glemp
NEW Y ORK-BERLIJN
De Amerikaanse kar
dinaal John O'Connor is
door de „pijnlijke en
schadelijke" woorden van
de Poolse primaat Jozef
Glemp „geschokt". De
aartsbisschop van New
York is de eerste collega
van Glemp die zich kri
tisch uitlaat over de toe
spraak waarin fel wordt
uitgehaald naar joodse
demonstranten tegen het
klooster in Auschwitz.
Ook voorzitter Heinz Galinski
van de centrale raad van jo
den in Duitsland heeft giste
ren met verbazing
op Glemps woorden. „De
roude antisemitische cliché's
uit de mond van een verant
woordelijke representant van
de Poolse kerk vormen een
belediging voor de slachtof
fers en hun nabestaanden", zo
zei hij in Berlijn bij de her
denking van het begin van de
Tweede Wereldoorlog. Ga
linski noemde Glemps hou
ding „kortzichtig" en „anach
ronistisch".
Eerder waren de uitlatingen
van de primaat voor de Pool
se opperrabbijn Pinchas Me-
nahem Joskowicz aanleiding
om zich af te melden voor de
wereldgebedsdag voor de
vrede, die gisteren in War
schau werd gehouden. „Het
heeft geen zin om samen te
bidden met degenenen die ons
niet toestaan in Auschwitz te
bidden".
De Poolse vakbondsleider
Lech Walesa, die zich niet wil
uitlaten over Glemps
woorden, heeft gisteren voor
gesteld een commissie in het
leven te roepen die het con
flict rond het klooster moet
oplossen. De voorman van So
lidariteit noemt de ruzie
„schandelijk en gemeen". „Ie
dereen moet het recht hebben
om in Auschwitz te bidden",
vindt hij.
De Poolse kardinaal Franti-
sek Macharski, die enkele we
ken geleden verklaarde dat
het klooster ondanks gemaak
te afspraken gewoon in
Auschwitz blijft, heeft giste
ren overleg gevoerd in Rome.
Het Vaticaap weigert iets mee
te delen over de inhoud van
de besprekingen.
CD A - LI J STREKKER LUBBERS:
HILVERSUM Premier
Lubbers constateert bin
nen de kerken twee te
genstrijdige tendenzen
die zorgen voor druk op
het CDA. Eenerzijds is er
vanuit de kerkelijke hië
rarchie een sterk vergro
te aandacht voor ortho
doxie en hiërachisch en
gereglementeerd denken
die de premier als poli
tiek rechts kwalificeert,
anderzijds wordt er, voor
al vanuit de basis, een
groot accent gelegd op so
ciale kwesties.
De lijsttrekker van het
CDA werd over de relatie
met de kerken gisteren
ondervraagd in het KRO-
programma Onder tafel.
In de visie van beide groepen
schiet het CDA, aldus de pre
mier, te kort, omdat de princi
pieel christelijke beginselen
niet zouden worden gehono
reerd. Ik krijg te horen dat ik
vanuit de C geen water bij de
wijn mag doen, maar dat geeft
dan problemen met het demo
cratisch karakter van de par
tij, aldus de premier.
Volgens Lubbers moet een
partij als het CDA met deze
kritiek leren leven. „Ik zou
het achuwelijk vinden als er
het idee zou bestaan: de ker
ken staan achter het CDA.
Laat de kerken in die twee
aspecten maar kritiek uitoefe
nen op de politiek in het alge
meen en wat mij betreft op
het CDA in het bijzonder".
In een reactie hierop van me
diabisschop R. Bar in hetzelf
de programma stelt deze dat
de premier terecht deze twee
tendenzen in de kerken con
stateert. Wel zet de Rotter
damse bisschop vraagtekens
bij de opvatting van Lubbers
dat de nieuwe orthodoxie in
de RK kerk hem in ervaring
zou brengen met het demo
cratisch gehalte van het CDA.
„Orthodoxie hoeft helemaal
niet haaks te staan op gezonde
ontwikkelingen in der samen
leving. Ik zou bijna zeggen in
tegendeel. Een bepaalde vorm
van streven naar orthodoxie
zou wel eens zó kunnen op
treden dat men weinig begrip
heeft voor moeilijkheden in
de samenleving. Wanneer dat
optreedt is dat een terecht ge
constateerde moeilijkheid
maar het streven naar ortho
doxie op zich hoeft natuurlijk
helemaal niet haaks te staan
op datgene wat een politieke
partij zou willen doen voor
wat betreft het wel en wee
van de samenleving".
Bisschop Bar onderstreepte
verder dat de contacten met
het CDA goed zijn en dat „de
tijd van stemadviezen achter
ons ligt".
CHARLOTTE - De Ame
rikaanse televisie-predi
kant Jim Bakker is giste
ren luid snikkend en met
handboeien om in een in
richting opgenomen na
dat een psychiater meld
de dat hij hem hallucine
rend en opgekruld in foe
tus-houding had aange
troffen in de kamer van
zijn advocaat. Pistricts-
rechter Robert Potter
schortte daarop het pro
ces van Bakker op en liet
hem voor 60 dagen opne
men om psychiatrisch te
worden onderzocht.
Bakker is de stichter van de
christelijk-fundamentalisti-
sche gemeente PTL, die even
als andere gelijksoortige ge
nootschappen in de VS met
behulp van de zegeningen
van de moderne televisietech
niek het geloof verbreidt en
geld inzamelt. Hij staat te
recht op beschuldiging van
verduistering van gelden. Hij
zou geld, dat volgelingen had
den overgemaakt om PTL
een religieus bezinnings- en
ontspanningspark te laten
aanleggen, in eigen zak heb
ben gestoken. Mocht hij op
alle 24 feiten van de tenlaste
legging veroordeeld worden,
dan kan hem dat op 120 jaar
gevangenis en 5 miljoen dol
lar boete komen te staan.
Bakker moest in 1987 uit PTL
treden, nadat naar buiten was
gekomen dat hij in 1980 een
seksuele verhouding had ge
had met secretaresse Jessica
Hahn, wier zwijgen hij voor
265.000 dollar had gekocht.
Na het vertrek van Bakker
moest PTL binnen enkele
maanden surseance van beta
ling aanvragen, waarna de
boeken van het genootschap
boven tafel moesten en de
vuile was naar buiten kwam.
De pyschiater dr. Basil Jack
son, bij wie Bakker al negen
maanden in behandeling is,
vertelde de rechter dat Bak
ker woensdag was begonnen
te hallucineren nadat een
voormalig directielid van
PTL in het getuigenbankje
was flauwgevallen.
De vroegere PTL-leider, dominee Jim Bakker, wordt in een
auto gezet om naar een psychatrische kliniek gebracht te wor
den. FOTO: AP
's-HERTOGENBOSCH - Op
zaterdag 23 september wordt
de Sint Jan in Den Bosch een
dag voor toeristen en kerk
gangers gesloten. Achter ge
sloten deuren heeft dan een
ontmoeting plaats tussen le
den van monnikenorden, mo-
nialen (mensen die alleen wo
nen), en jongeren die bij el
kaar inspiratie hopen op te
doen.
Het idee daarvoor is uitge
gaan van plebaan G. van de
Camp van de Sint Janskathe
draal. Deze wijst er op dat er
in het bisdom 's-Hertogen-
bosch nogal wat abdijen en
priorijen te vinden zijn van
contemplatieve kloosterorden:
karmelieten, karmelietessen,
benedictijnen, benedictines
sen, trappisten en clarissen.
En daarnaast is er het nodige
aantal mensen actief in paro
chies en allerlei kerkelijke
verbanden. Deze mensen, in
het bijzonder de jongeren,
zouden van eikaars ervarin
gen moeten kunnen profite
ren om elkaar te bezielen in
het geloof. De Sint-Janska-
thedraal met zijn rijke histo
rie en traditie lijkt de organi
satoren een geschikte plaats
voor die ontmoeting.
Het kader voor de ontmoeting
wordt gegeven door gebruik
te maken van de psalmen. De
psalmen geven de ervaringen
weer van mensen uit het oude
Israël, lief, leed en wanhoop
zijn in die teksten verwoord.
Dat maakt dat ze ook nu nog
heel goed bruikbaar zijn, al
dus de organisatoren.
Kees Waaijman van het Nij
meegse Titus Brandsma-insti-
tuut en Chris Fictoor 'die de
muzikale begeleiding op zich
neemt, zullen drie psalmen
centraal stellen: psalm 4,
psalm 103 en psalm 5. Aan de
hand daarvan hopen monni
ken en jongeren samen een
ervaring op te bouwen. Bis
schop ter Schure heeft aange
kondigd dat hij de dag voor
een deel zal bijwonen.
Inlichtingen over de ontmoe
tingsdag zijn te verkijgen bij
de pastorie van de Sint Jan.
Choorstraat 1. 5211 KZ s'-
Hertogenbosch. Tel 073 -
130314.
In het begin van de jaren
zeventig ontstond er in
het christelijk onderwijs
een nieuw elan in het
denken over de identiteit
ervan. Een belangrijke
rol speelde daarbij dr.
Feitse Boerwinkel, die
o.a. een- nieuwe doelstel
ling voor dat onderwijs
formuleerde die veel in
stemming vond en regel
matig door scholen werd
gebruikt.
Boerwinkel (1906-1987) werk
te jarenlang in het onderwijs
en in dienst van de Neder
landse Hervormde Kerk. Hij
is vooral bekend geworden
door zijn cultuur-filosofische
boeken als „Inclusief den
ken", „Einde of nieuw begin"
en „Meer dan het gewone".
Daarbij hield hij zich ook be
zig met het onderwijs. Hoewel
aanvankelijk niet zo'n voor
stander van christelijk onder
wijs, vervaardigde hij een on
derwijsdoelstelling die met
name het christelijk onderwijs
nieuwe wegen wees en die,
naar is gebleken, tot dusverre
ook uitsluitend daar is toege-
Het ging Boerwinkel er om
dat de jonge mens kritisch
werd toegerust om „de alge
mene cultuuropdracht van de
mens op persoonlijke wijze
gestalte te geven." Daarbij
was het van groot belang dat
die jonge mens was opgeno
men in een gemeenschap van
christenen.
Om die erfenis van Boerwin
kel niet verloren te laten gaan
hebben drs. T. M. Gilhuis en
drs. J. Hordijk een boek ver
vaardigd met als titel: „Gaat
het al beginnen? De erfenis
van Feitse Boerwinkel, inzon
derheid met betrekking tot
opvoeding en onderricht."
(Uitgave Kok - Kampen, prijs
plm. 25.-.).
Doelstelling
Opgenomen zijn in de eerste
plaats verschillende versprei
de artikelen van Boerwinkel
over het onderwijs. Hij was de
man van het „Inclusief den
ken": mijn heil kan niet wor
den verkregen ten koste van
of zonder de ander. En in die
geest wilde hij ook dat jonge
mensen werden opgevoed en
onderwezen. Hij constateerde
„dat in het Westen het besef
van de zin der geschiedenis
bijna geheel verdwenen is."
En dat betekent, dat men in
feite geen opvoedingsideaal
meer heeft. Mijns inziens een
constatering die momenteel
wel zeer actueel is! Daarnaast
kan het onderwijs, kan de op
voeding niet zonder een le
vende traditie. Oftewel: we
zouden niet steeds alles weer
opnieuw zelf moeten willen
bedenken.
Het denken van Boerwinkel
heeft met name sterk gefunc
tioneerd binnen de Unie
„School en Evangelie". Boer
winkel publiceerde ook in
haar organen. Het ging hem
om wat hij „messiaans onder
wijs" noemde, dat de volgen
de drie kenmerken heeft: 1.
een duidelijk en herkenbaar
onderwijsperspectief; 2. een
school die als een levende ge
meenschap functioneert; 3.
een school met sterk toe
komstgerichte trekken.
Toepassing
Hoe is het nu gegaan met die
onderwijsdoelstelling, waarin
de ideeën van Boerwinkel
over het onderwijs zijn gecon
centreerd? Ook dat wordt in
het genoemde boek nagegaan.
Er zijn ettelijke conferenties
aan gewijd en ook zijn er nog
al wat scholen die met „Boer
winkel" aan het werk zijn ge
gaan. Het is natuurlijk moei
lijk na te gaan wat precies de
effecten ervan zijn geweest.
Toch wordt in dit boek een
poging daartoe gedaan, o.a.
door het beschrijven van een
paar praktijkgevallen van
identiteitsontwikkelingen op
christelijke scholen (waaron
der een z.g. interconfessione1
le). En ook worden er ideeën
aangedragen over de vraag:
hoe nu verder?
Inderdaad, daar gaat het om
op protestants-christelijke èn
op rooms-katholieke scholen.
Voor hen is de stelling van
Boerwinkel nog steeds goed
bruikbaar. Dit boek kan daar
bij een inspirerende gids zijn.
Het is goed om zich bijvoor
beeld in de lijn ervan steeds
maar weer opnieuw de vraag
te stellen: heeft mijn, ons on
derwijs een doel? En wat zou
dat doel moeten zijn in een
tijd, die zo sterk gericht is op
het individu, op het heden?
Een tijd waarin mensen ook
weer steeds meer op zoek
gaan naar de ander, naar het
verleden, naar de toekomst
(dat laatste vaak met angst in
het hart!).
Zo gezien kan onderwijs toch
niet beperkt worden tot een
„technische aangelegenheid"
voor het aanbrengen van
kennis en vaardigheden? Dan
zal altijd de „zin van het le
ven" daarbij een rol moeten
spelen alsook de normen en
de waarden die daaraan uit
drukking kunnen geven.
Dat betekent een school waar
in godsdienstonderwijs meer
is dan het zogenaamd objec
tief naast elkaar etaleren van
een aantal geestelijke stro
mingen waaruit elk individu
dan maar voor zichzelf zou
moeten kiezen. De leerlingen
hebben een geestelijke ge
meenschap nodig, die hun de
weg wijst. Ze verlangen dat
gelukkig ook steeds meer. Dat
betekent ook op school het
beoefenen van een levensstijl
in de trant van de „algemene
cultuuropdracht van de
mens" waarover Boerwinkel
schreef, en dan in de vorm
van inclusief denken: weet je
verantwoordelijk voor de we
reld om je heen.
En dan mag bij dit alles de
leerstof niet worden vergeten.
Die wordt wel de hoeksteen
van de identiteit van een
school genoemd. Steeds op
nieuw wordt duidelijk dat een
confessionele school in dezen
eigen doelen heeft na te stre
ven, met een gedeeltelijk ei
gen leerstofkeus en een eigen
inkleuring van die leerstof.
Ook daar heeft Boerwinkel
sterk op aangedrongen, er
vele voorbeelden van gege
ven. Een grote verdienste van
Boerwinkel is geweest zijn vi
sie op de eigen culturele ge-
door drs. K. de Jong Ozn.
stalte van de christelijke
school. Ook het katholiek on
derwijs zou hier kennis van
moeten 'nemen.
Er is momenteel in het onder
wijs vooral behoefte aan be
wustwording bij wat men aan
het doen is, aan duidelijkheid
daarbij. Daarbij zou men met
name in het confessioneel on
derwijs steeds meer toe
moeten naar een „program-
school", met een geheel eigen
kwaliteit. Een kwaliteit die
blijkt uit een eigen concept,
een eigen cultuur, een eigen
visie op de wereld en de toe
komst.
VP ill
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Anti Qua Musica
Onze krant maakt melding
van „Anti Qua Musica" als de
naam van een van de twee
nieuwe tentoonstellingen van
het Haags Gemeentemuseum.
Dat blijkt géén foutieve
schrijfwijze van de redactie
voor „antiqua musica" (oude
muziek). Kenners van het La
tijn ontgaat echter de beteke
nis van deze naam. Bekend is
de zegswijze in de volkstaal
„qua femina" (een of andere
vrouw) voor „Aliqua femina".
Een vertaling van de woorden
„Anti qua musica" met 'tegen
een of andere muziek' is onbe
grijpelijk. Met een kleine va
riatie op het woord van Vergi-
lius „Ante omnia Musae"
(Georg. 2,457) zou men kun
nen spreken van „Ante omnia
Musica" (vóór alles de mu
ziek).
Dr. W.J.A. Visser,
DEN HAAG.
Verkiezingen (4)
Wereldoorlog, die in vijf jaar
aan 50 miljoen mensen het le
ven kostte. Maar herdenken
we ook de ongeveer 50 miljoen
ongeborenen, die niet in vijf
jaar, maar over de hele wereld
zelfs elk jaar geaborteerd wor
den? Als straks volgens diver
se politieke partijen ook nog
iedere vrouw een baan moet
in plaats van een gezin, komt
er nog amper een nageslacht.
Ook de ouden van dagen wor
den al als een last gezien. Be
langrijke punten ter overwe
ging bij het stemmen! Als ten
slotte de televisie nog eens ge
bruikt gaat worden door nieu
we overbodige zenders voor
haast uitsluitend reclame en
seks, waar blijven dan de con
sumenten in dit straks ont
volkte land? Elke toekomstvi
sie is hier zoek.
H. Rutges, DEN HAAG.
Verkiezingen (5)
Er is heel wat gebeurd en be
reikt in Nederland de laatste
jaren. Wij zijn nu bekend als 't
vuilste en meest vervuilde
land. Criminaliteit en werk
loosheid zijn hoger dan in an
dere EG-landen. Psychiatri
sche inrichtingen hebben nog
nooit zo vol gezeten en er zijn
zelfs wachtlijsten voor deze en
andere ziekten. We hebben nu
ook meer gokhallen, dus meer
verslaafden. Ook de verkeers
ongelukken zijn weer geste
gen. Al jaren lezen we over
vele plannen om deze proble
men op te lossen maar helaas
waren in onze regering geen
mensen aanwezig die daartoe
in staat waren. De verloede
ring kruipt verder en verder.
Terwijl ik.mensen armoede zie
lijden en oudere en gehandi
capte mensen trappen op zie
kruipen omdat er geen ge
schikte woningen voor hen
zijn, hoor ik Lubbers over
onze welvaart spreken. Het is
om misselijk van te worden.
A. Thijsse,
DEN HAAG.
Alcohol en herrie
Geen discobus meer vanuit
Noordwijk na half een
's nachts. NZH-chef Leeuwen-
burgh noemt het in de eerste
plaats een alcoholprobleem.
Maar wat zie je dan in Leiden?
Vanwege de vele parkeermo-
gelijkheden mogen de cafés bij
de Beestenmarkt tot 3 uur
's nachts open blijven. Nou
vraag ik je! Verbaasd over al
die vele ongevallen door dron
kenschap? Als de politie ter
plaatse zou controleren is
vangst gegarandeerd. Allicht
protesteert de buurt. Waarom
die ellende in woonbeurten en
niet in industriewijken? Nooit
sluitingstijden opheffen. En
die van drie uur terugdraaien
tot twaalf uur. Wie gaan er nu
vóór, de burgers of de zuiplap
pen? Het is niet eens de mu
ziek die zo hinderlijk is. Het is
het gelal dat je wakker maakt.
Daarom: vroeger de cafés slui
ten, dan kunnen we tenminste
slapen. Gemeenteraad van
Leiden laat je burgers voor
gaan.
Wereldoorlog in perspectief
VIJFTIG jaar geleden begon de Tweede Wereldoorlog. Een
gebeurtenis die momenteel een bombardement aan perspu- d
blikaties en al of niet gedramatiseerde televisiedocumentai- a
res tot gevolg heeft. Over het nut van deze informatiestroom g
kan men zijn twijfels hebben. Tenslotte hebben schokkende v
verhalen over het leed in de Eerste Wereldoorlog, zoals Re-
marques aangrijpende „lm Westen nichts Neues", evenmin L
geholpen een nieuwe oorlog te voorkomen. d
Over het ontstaan van de Tweede Wereldoorlog lijkt wei-
nig verschil van mening te bestaan. De Tweede Wereldoor
log is de oorlog van Hitier, een crimineel pur sang, wiens
duivelse drijfveren door de westerse mogendheden niet tijdig
zijn doorzien. Dat is de optiek die de huidige reportages ons
bijna dagelijks voorleggen.
Nu staan de misdadige praktijken van nazi-Duitsland bui
ten kijf. De moord op miljoenen joden en de fascistische ter
reur zijn dieptepunten in de geschiedenis van de mensheid.
Maar de vraag in hoeverre Hitler met zijn rassenwaan en
zijn zucht naar „Lebensraum" verantwoordelijk was voor de
oorlog zoals die op 1 september 1939 uitbrak, is allerminst zo
vanzelfsprekend als veel media ons willen doen geloven. Zo
liet al in de jaren zestig, toen trouwens vele gevestigde idee
ën en autoriteiten ontheiligd werden, de Britse historicus
A.J.P. Taylor een theorie los, die in alle geschiedenisfacultei
ten beroering wekte.
VOLGENS Taylor wilde Hitier slechts de natuurlijke positie
van Duitsland in Midden-Europa herstellen. Hij had noch
een plan voor „Lebensraum", noch oorlog in de zin. De
Tweede Wereldoorlog was een gevolg van de halsstarrige
houding van Polen, Engeland en Frankrijk. Taylor probeer
de met zijn opmerkelijke analyse de morele verontwaardi
ging over de nazi-praktijken los te koppelen van internatio
nale politiek. De Britse historicus vergat echter het typische
element van fascisme en nationaal-socialisme: geweld als
doel op zichzelf.
MeT zijn „Origins of the second world war" doorbrak Tay
lor wel de eenzijdige benadering van „good and bad guys".
Mede door zijn publikatie wordt meer op het falen van de
internationale politiek gewezen. De kiem voor de Tweede
Wereldoorlog lag volgens vele historici in de „wurgakkoor-
den" van Versailles, de afsluiting van de Eerste Wereldoor
log. De onmogelijke voorwaarden die de geallieerde over
winnaars aan Duitsland stelden, maakten in dat land een de
mocratische ontwikkeling onmogelijk en gaven het fascisme
kansen tot groei. Na Hitiers machtsovername in 1933 bleven
alle betrokken regeringsleiders louter oog voor hun eigen be
langen koesteren. De Tweede Wereldoorlog was niet alleen
Hitiers oorlog, zelfs niet alleen een Duitse oorlog. Het is jam
mer dat vijftig jaar na dato deze aspecten zo weinig aandacht
krijgen.
Perioden met zon
DE BILT (KNMI) Morgen
blijft de aanvoer van de lucht
over de Noordzee komen. Dit
wordt veroorzaakt door een
gebied van hogedruk nabij de
ingang van het Kanaal en een
lagedrukgebied in de buurt
van Noord-Noorwegen. In de
noordwestelijke stroming
komt een wolkenband mee.
die vannacht en in de vroege
ochtend overtrekt. Mogelijk
dat dit met wat regen samen
gaat. Het wordt vannacht on
geveer 10 graden. Later op de
dag komen er zonnige perio
den voor, afgewisselt met en
kele wolkenvelden en een en
kele bui. De middagtempera-
tuur ligt rond 18 graden. De
wind is matig, maar aan de
kust en op het IJsselmeer, af
en toe krachtig, kracht 5.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, geldig tot en met
morgen:
Noorwegen en Zweden Veel bewol
king en af en toe regen. Middagtem-
peratuur van 14 graden in het noor
den tot 18 graden in het zuiden, langs
de Noorse kust rond 15 graden.
Denemarken: Veel bewolking en af
en toe regen of buien Middagtempe-
ratuur rond 18 graden
SchotlandEerst veel bewolking en
regen, morgen opklaringen en af en
toe zon Middagtemperatuur rond 16
Ierland Wisselend bewolkt en een
enkele bui. Middagtemperatuur rond
17 graden
Engeland en Wales: Wisselend be
wolkt en in het noorden een enkele
bui, in het zuiden ook af en toe zon.
Middagtemperatuur van 17 graden in
het noorden tot 20 graden in het
zuidoosten.
Bondsrepubliek Duitsland: Bewolkt
en af en toe regen, morgen ook op
klaringen Middagtemperatuur van
17 graden aan zee tot 22 in het zui
den. maar in het zuiden morgen koe
ler.
België en Luxemburg: Eerst veel be
wolking en wat regen, morgen opkla
ringen, maar ook nog een enkele bui.
Middagtemperatuur rond 18 graden
Frankrijk: Naar het oosten wegtrek
kende bewolking, waaruit af en toe
regen valt. Morgen ook perioden met
zon, maar in het noorden een enkele
bui. Middagtemperatuur van 18 gra
den in het noorden tot 27 aan de
Middellandse Zee In het binnenland
rond^ 22 graden, maar morgen daar
Spanje en Portugal: In het oosten
eerst nog enkele buien, langs de
noordkust bewolkt en droog, elders
perioden met zon. Middagtempera
tuur langs de noordkust rond 20 gra
den, aan de westkust rond 25 graden,
langs de zuid- en oostkust rond 28
graden en in het binnenland van 28
tot 35 graden.
Zwitserland. Vanuit het westen bin-
nendringende buien. Middagtempe
ratuur in de dalen en het laagland 24
graden dalend naar rond 20 graden
OostenrijkEerst in het westen nog
zonnig, later buien Middagtempera
tuur rond 20 graden.
Italië: Eerst zonnig, maar in de loop
van vandaag vanuit het noorden bin
nendringende buien, die morgen tot
in het zuiden komen Middagtempe
ratuur rond 26 graden, in het zuiden
Griekenland: Boven het vasteland
enkele buien, langs de kust en op de
eilanden meer zon en een middag
temperatuur rond 26 graden.
WEERRAPPORT
Vlissingen
Paramaribo