„Ik heb allang afstand genomen van die film 99 Hommage aan filmfantasie Scenario voor een flutroman Brando stopt na „rotfilm" Inü^ mmmmsiÊÈim FILM foicbeComcmt VRIJDAG 1 SEPTEMBER 1989 PAGINA 14 ALEXANDRA VAN MARKEN OVER WILDE HARTEN": AMSTERDAM Het wit te doek, het zwarte vinyl en de kleurrijke musical: in een paar weken tijd heeft Alexandra van Mar ken met alle drie van doen. Ze debuteert als actrice in de nieuwe Nederlandse speelfilm „Wilde Harten", die vandaag in première gaat. De 28-jarige neemt eveneens de inmiddels op single uitgekomen titelsong voor haar rekening èn ze speelt een hoofdrol in de musi cal „Cabaret", die op zondag 17 september zijn vuurdoop beleeft in Carré. Aan zo'n duizendpootachtig geheel van activiteiten moet wel een grondige vooroplei ding ten grondslag liggen. Alexandra van Marken: „Ik heb in Antwerpen op de Stu dio Herman Teirlinck gezeten. Een opleiding van vier jaar. Het mooie ervan is dat alles waarin ik genteresseerd ben tijdens die opleiding gecombi neerd wordt: zang, dans en to neel". De -voor de hand liggende vraag naar een voorkeur voor één van de kunstuitingen, le vert toch een moment van be zinning op. „Moeilijk te zeg gen. Bij het zingen ligt uitein delijk toch mijn grote liefde. Bij het spelen ben je afhanke lijk van een scenario en een regisseur. Het zingen ligt dich ter bij mezelf. Een actrice heeft binnen haar vak ook vaak een voorkeur voor een bepaald stuk, dat aansluit op haar karakter. Ik heb altijd gezongen, ben ermee opge groeid. Ik was een ontzettend uitbundig kind: veel gillen, veel met m'n stem doen". Het eerste tastbare bewijs komt in de platenzaken als „Wilde Harten", titelsong van de gelijknamige film. De Avro heeft de uitzendrechten van „Wilde Harten" verworven en neemt tevens de promotie van het singletje ter hand. Dat zit dus wel goed. Teleurstellend In „Wilde Harten" maakt de kijker kennis met de glamour- crimineel Quinten (rol van Han Oldigs) en de cabaretière Alison (een rol van Alexan dra). Regisseur Jindra Markus legt behalve de dynamische verhouding tussen beide hoofdrolspelers nog hèel wat meer op het witte doek vast. Alexandra zag de film onlangs voor de tweede keer. Alexandra: „De eerste keer le verde een enorme schok op. Het is je debuut en je let dan alleen op jezelf en helemaal niet op het ruimere verband. Ik zag alleen de fouten en mis sers. Ik vond het een moei zaam geheel en had het idee dat ik veel meer in die rol had gegeven dan wat er was over gebleven. Je geeft een hele boel in een scène, het gaat goed en dan blijkt het niet eens in de film te zitten. Dat is heel teleurstellend. De tweede keer had ik al iets meer gevoel voor de omgeving en viel het me weer wat mee. Je bent maar een schakel in het pro- duktieproces". Kritiek Deze dagen publiceren de Ne derlandse filmcritici hun oor deel waarbij de geschiedenis uitwijst dat produkten van va derlandse bodem doorgaans een vlijmscherp onthaal krij gen. Alexandra heeft er geen nacht van wakker gelegen. „Ik heb allang afstand geno men van die film. Het is al weer zo lang geleden dat we de opnames deden. Je kunt er nu ook niets meer aan doen. Er is misschien inderdaad wel teveel ingepropt. Daar hebben meer debuterende regisseurs last van. Wat simpeler was be ter geweest. Als het niemand 'm goed vindt, dan is daar niks aan te veranderen. Maar je hoopt natuurlijk altijd dat de mensen komen kijken'. De film is in Van Markens ge- dachtenwereld allang ver drongen door de voorbereidin gen op de musical „Cabaret". Vierentwintig zangers, dansers en acteurs en een orkest met vijftien musici brengen vanaf 17 september op het toneel het Berlijn aan het eind van de ja ren twintig tot leven. De musi cal is gebaseerd op het toneel stuk „I am a camera" van John van Druten en het boek „Berlin Stories" van Christop her Isherwood. Het dreigende nazisme staat centraal. De op brengst van de gala-première gaat naar de Anne Frank Stichting. Alexandra speelt de rol van het nachtclubzangeresje Sally Bowles. „In de film Cabaret is dat de rol van Liza Minelli. Ie dereen denkt dat ik in de mu sical veel met Willem Nijholt moet werken, maar wij doen geen enkele scène samen. Theo Nijland, met wie ik een verhouding krijg, is mijn be langrijkste tegenspeler". „Bij een musical is het niet eenvoudig alle disciplines bij elkaar te brengen: zingen, dansen en acteren. Dan denk je wel eens: ik kan het niet en leer het nooit. Maar je moet verder". Welke vraag heeft ze zichzelf de afgelopen weken het meest gesteld? „Of ik wel genoeg zou slapen. Het is hectisch: zes da gen werken en op je vrije dag is er altijd wel weer een inter view of een première. Binnen die chaos moet ik een soort re gelmaat vinden. Goed ontbij ten, slapen, niet zoveel drin ken dat je de volgende dag weer met allerlei hSve katers rondloopt'. Droomt Alexandra van het ve- dettendom? „Vedette vind ik een oud woord". Het sterren dom dan? „In zekere zin am bieer ik dat wel, ja. Het klinkt cliché-matig maar alleen de buitenkant, zo van 'daar en daarin speelt ze een hoofdrol', hoeft voor mij niet. Als het sterrendom direct te maken heeft met de waardering voor je werk, dan wil ik dat etiket wèl graag hebben". JOOP OFFRINGA Han Oldigs en Alexandra van Marken: fatale liefde. TORONTO De Amerikaan se acteur Marlon Brando heeft zijn laatste film gemaakt. Nu hij de opnames in Canada van de film „The Freshman" - naar zijn eigen zeggen „een rotfilm"- achter de rug heeft, houdt hij ermee op. Volgens Brando (65) is „The Freshman" een verschrikkelij ke film. „Het wordt een flop, maar hierna houd ik ermee op. Ik heb er zo genoeg van", liet hij dezer week weten in de Toronto Globe and Mail. Marlon Brando met de nek in een manchetverband, gebles seerd na een blessure opgelo pen bij het filmen van „The Freshman", z'n eerste film sinds negen jaar. FOTO: AP "WILDE HARTEN' TERRY GILLIAMS „BARON MÜNCHA USEN": Münchhausen in een heteluchtballon gemaakt van zijden dames ondergoed op weg naar de maan. BABYLON 1: „The adventures of Ba ron Munchausen" met John Neville, Eric Idle, Oliver Reed en Jonathan Pryce. Regie: Terry Gilliam. Regisseur Terry Gilliam schijnt nachtmerries overge houden tè hebben aan de ver filming van de Avonturen van de Baron von Münchhausen. „Geblinddoekt en met een been in 't gips de Mount Eve rest beklimmen" zei hij er zelf van. De film ging voortdurend over het budget, de geldkraan werd dichtgedraaid en uitein delijk zou hij 45 miljoen dollar kosten. De duurste Europese film ooit gemaakt. Gelukkig kan je die moeilijkheden maar ten dele aflezen van het bios coopdoek. Gilliams film is een unieke en ongebreidelde hom mage geworden aan de ver beelding Een stukje historie: Karl Frie- drich Hieronymus Freiherr von Münchhausen leefde echt. Van 1720 tot 1797. Op z'n acht tiende jaar trad hij in dienst van het Russische leger en nam deel aan de strijd tegen de Turken en de Zweden. Hij trok zich in 1750 terug en be gon aan de rooktafel van een Tabakskollegium sterke ver halen uit zijn tijd als officier te vertellen. Al gauw kreeg hij de bijnaam De Leugenbaron. Die verhalen zouden verloren gegaan zijn als Münchhausens met schulden naar Engeland gevluchte vriend R.E.Raspe ze daar in 1795 niet op papier had gezet als „Baron Munchausens Narrative of his Travels and Campaigns". Dat boekje kwam weer in handen van de Duitse dichter Gottfried August Bür- ger die ze vertaalde en aanvul de. Het was vooral de Franse vertaling met de beroemde platen van Gustave Doré die de leugenbaron wereldfaam gaf. Tientallen bewerkingen van zijn avonturen verschenen in boekvorm, en vanaf de eer ste uren van de film was hij ook daar te vinden. Meliès maakte in 1911 zijn „Halluci nations du Baron de Munchau sen", in Nazi-Duitsland werd in '43 ter gelegenheid van het Ufa-jubileum (in kleur!) een versie gemaakt waarvoor Erich Kastner (die op de zwar te lijst van de Nazi's stond) anoniem het scenario schreef en de Tsjech Karei Zeman ba seerde zijn mengvorm van animatie en speelfilm vooral op de Doré-tekeningen („Ba ron Prasil", 1961). Raamvertelling Nu op film alles lijkt te kun nen, decorontwerpers en de mensen van de speciale effec ten geen zee te hoog lijkt te gaan, leek de tijd rijp voor een nieuwe Münchhausen. Regis seur Terry Gilliam, begonnen bij het satirische blad Mad, verzorger van de animatiese quenties voor Monty Python, had met zijn film „Brazil" een visueel indrukwekkende te genvoeter van de wereld van Kafka gemaakt en had durf en fantasie genoeg. Zijn „Münc hhausen" werd de ultieme hommage aan de fantasie. Gil liam koos de onbekende Cana dese acteur John Neville voor de hoofdrol, modelleerde hem De Canadese acteur John Ne ville als de Baron van Münc hhausen, gemodelleerd naar de tekening van Gustave Doré. - met een knoert van een neus - naar de prenten van Doré en gaf een originele draai aan het verhaal. Hij maakte er een raamvertelling van door de film te beginnen met een op treden van een theatergroep in een Middeneuropese stad in de 18de eeuw, die belegerd wordt door de Turken. Op het toneel worden de avonturen van de leugenbaron gespeeld. Dan komt een oude gerimpel de man de schouwburg binnen om de vertoning stop te zetten. Hij is de échte baron en - zegt hij - er klopt niets van de ver toning. Waarop hij zelf begint te vertellen. Hoe hij de oorlog met de Turken veroorzaakte. Met daarna de belofte de stad te bevrijden. Het eerste uur van de film is overdonderend. De fantasiewereld van de planken wordt verslagen door de nog grotere fantasieën van Münchhausen en de film. De toneelacteurs die zijn helpers vertolken worden zijn échte helpers: ex-Monty Python Eric Idle als Berthold (sneller lo pend dan het geluid), Charles McKeown (die ook meewerkte aan het script) met ogen als verrekijkers, de kleine Jack Purvis als Gustavus (longen met orkaankracht) en de zwarte Winston Dennis als sterke man Albrecht. Gilliams film is te lang, houdt naar het eind toe de spanning niet steeds vast, is in z'n visue le vertaling van de fantasti sche 'feiten' ongelijk. Waar. Maar wat je te zien krijgt is uniek. Zoals Gilliams camera's door de geteisterde stad zwer ven, de baron die met een schimmel hoog vanuit het kas teel van de sultan naar bene den springt, de Montgolfière gemaakt van damesondergoed, de reis van de baron per kogel, zijn tocht door de dierenriem naar de maan. Het zit vol hu mor, stampvol verwijzingen. Met komiek Robin Williams (niet in de titels vermeld) in een gastrolletje als koning van de maan, wiens hoofd los raakt van zijn romp als verta ling van de problemen die hij heeft met lichaam en geest. Met Oliver Reed in een prach tige zelf parodie als de god Vul- canus. Visueel briljant, je kijkt je ogen uit. En als er dan ook nog iets van ontroering door de beelden heenstraalt is het omdat je voelt dat Terry Gilli am, zonder respect voor finan- cieën, voor de moeilijkheden die hij in de studio's van Cine- citta en op lokatie in Spanje tegenkwam, voor honderd procent de kant van de baron kiest. Hand in hand zijn zij het prototype van de oer-verha- lenverteller, de dichter die je andere werelden binnenleidt. Je ziet leugenbaron Münc hhausen met elk verhaal let terlijk jonger worden. Leve de LIDO/STUDIO LEIDEN: „Wilde har ten" met Alexandra van Marken, Han Oldigs en Wim van Rooij. Regie en scenario: Jindra Markus. In Nederland ontbreekt nog altijd een regelmatige produc tie van de „gebruikscinema". De film - komedie, thriller, de tective - die niets anders doet dan amuseren. Film krijgt hier al gauw iets kunstigs, ook al omdat producenten meestal met een aantal literaire succes sen in portefeuille rondlopen. Dick Maas is de enige regis seur die zich als regisseur ma ker van genrefilms heeft we ten te profileren. Jindra Mar kus - maker van succesvolle, korte films als „IJsvrij", „De stenen vriendin" en „Het lot", en een tijdlang medewerker bij de films van o.m. Paul Ver hoeven - heeft met „Wilde harten" een eerste poging ge daan zo"n publieksfilm te ma ken. Ingrediënten: liefde, mis daad, moderne jongeren, en een liedje. De tekst daarvan - „Wilde harten, mooie lijven, knappe mannen, mooie mei den" (zeker teruggeschrokken voor het wél rijmende woord „wijven") spreekt boekdelen. Er zijn nog twee teksten die boekdelen spreken. De eerste woorden in een liedje van hoofdrolspeelster Alexandra van Marken luiden: „Ik ben een slet". De laatste, eveneens gezongen, zijn „Alles gepro beerd, niets geleerd". Het is te kenend voor haar karakter in de film, maar helaas ook voor de film zelf. Uiterlijk ziet het er allemaal mooi uit, maar he laas, helaas, het scenario is on benullig, krakkemikkig en tenslotte zo belachelijk dat het een parodie op zichzelf lijkt. Was het in boekvorm uitgege ven, dan zou niemand er naar omkijken: Een flutromannetje. In een filmsituatie als de Ne derlandse komt zo"n misluk king aan als de zoveelste klap. „Wilde harten" is het verhaal van de fatale liefde van een zangeres en musicalster voor een jonge misdadiger. Onge loofwaardig op zichzelf en op gedirkt met de „faits divers"" van de voorpagina van een sensatieblad. De jongen die Theaterproducent Herbert Flack van Rooij onder schot. aan drugs doet, banken be rooft, automaten leegt, zoon van een actrice (Andrea Dom burg) en een handoplegger (Joop Doderer) die tenslotte niet zijn vader blijkt, maar die wél vermoord heeft. De jon gen krijgt een tumor, wordt geopereerd, maar aangezien daarbij de hypofyse geraakt is mag hij verder door het leven met een waterhoofd. Er wordt van alles bijgesleept, het gaat maar door, begeleid door een dialoog die bol staat van de cli- ché's. Alexandra van Marken is een aantrekkelijke actrice met een prima stem, maar ziet er te slim uitziet om zo'n oer- houdt onderwereldfiguyur Wim domme verhouding aan te gaan. Han Oldigs debuteert gladjes als haar misdadige minnaar. Regisseur Jindra Markus probeerde rond hen een snelle, hedendaagse film die uiteindelijk alleen maar modieus en - vooral - leeg hoofdig is. Het enige genoegen dat Mar kus mij deed, was de Haagse toneelacteur Wim van Rooij (Nationaal Toneel) te vragen voor een belangrijke bijrol als onderwereldfiguur. Van Rooij maakt er een prachtige patser van. Wél een genoegen om naar te kijken. BERT JANSMA van Marken: „Ik heb altijd gezongen, ben ermee opgegroeid. Ik was een ontzettend uitbundig kind: veel gillen, veel met m'n l". FOTO DIJKSTRA Alexandra stem doen' Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. hWSCrbpPfl De filmweek loopt in het ver volg van vrijdag t/m donder- ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, lel. 01720-20800): Let hal weapon II (16); vr. za. wo. 13.45, 18.45, 21.30. ma. di. do. 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. EU ROCINEMA II: Road House (16); vr. za. wo. 13.45, 18.30, 21.15. ma. di. do. 18.30, 21.15. zo. ook 16.15. EUROCINEMA III: Levi athan (al); 18.45, 21.15. zo. ook 16.15. Platvoet en zijn vriendjes (al); vr. za. zo. wo. 14.00. EU ROCINEMA IV: Licence to kill (al); vr. wo. 13.30, 20.30. za. zo. 13.30, 16.30, 20.30. ma. di. do. 20.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Road Hou se (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Lethal weapon II (16); K-9 (al); 14.30, 19.00, 21.15. Beaches (al); 18.45, 21.15. Licence to kill (al); 14.15, 18.45, 21.15. Wilde harten (12); 19.00, 21.15. Taran en de toverketel (al); 14.30. Platvoet en z'n vriendjes (al); 14.45 .TRIANON (Breestraat 31. tel 123875): Dance academy (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414): Come with me my love (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Karate Kid III (al); 19.00. Roof tops (al); 21.15. za. zo. wo. ook 14.45. CITY THEATER II: New cannonball fever (al); 19.00, 21.15. zo. ook 14.45. Nieuwe avonturen van Pippi Langkous (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354): The accuced (12); vr. t/m do. 20.45. Rainman (al); vr. t/m zo. 21.15. ma. t/m do 20.15. The three fugitives (al); vr. t/m zo. 15.45, 19.00. wo. 15 45. Karate kid III (al); vr. t/m zo. 14.00, 15.45, 19.00. wo. 14.00, 15.45. KINDERVOORSTELLINGEN Frank en Fry; vr. t/m zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):Rooftopa (12); vr. t/m zo. 20.00. Rainman (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Who framed Roger Rabbit; za. zo. wo. 14.00 DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel. 463500): Roadhouse (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 My stepmother is an alien (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel. 471656): The ad ventures of Baron Munchausen (al); 14.00, 19.15, 21.45. za. zo. 14.00, 16.45, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Beaches (al); 14.00, 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 16.30, 19.00, 21.30. BABYLON 3: Running on empty (al); 19.00, 21.30. ma. di. ook 14.00. CINEAC 1 (Buiten hof 20, tel. 630637): Lethal wea pon 2 (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: K9 (al); 14.00. 18.45, 21.30 zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: The naked gun (al); 18.45, 21.30. ma.di. do. ook 14.00. METRO- POLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Wilde harten (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 2: Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3: Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Dan gerous liaisons (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: A fish called Wanda (al); 18.45, 21.30. ma. di. do. ook 14.00. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Lethal weapon 2 (16); 13.45, 19.00, 21.45. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.45. ODEON 2: Three fugitives (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 3: Dirty rotten scoundrels (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 4: De stam van de holebeer (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Do the right thing (16); 19.15, 21.45. zo. wo. ook 14.00. STU DIO 2: Scandal (16); 19.00, 21.30. STUDIO 3: Cry freedom (al); 20.00. 14.00. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: El Verano de la senora Forbes; 19.30, 21.45 Zaal 2: Apartment Zero; 19.30. Slaves of New York; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. zo. ook 14.00, 16.15. Tirez sur Ie pianiste; vr. Jules et Jim; za. Vivement di- menche; zo. La peau douce; ma. Fahrenheit 451; di. Lafem- me d'a cöté; wo. Baisers vo- KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON: Platvoet en zijn vriendjes; do. t/m za. wo. 14.00. zo. 14.00, 16.30. CINEAC: Ta ran en de toverketel; vr. za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00. ME TROPOLE: Platvoet en zijn vriendjes; vr. za. do. 14.00. zo. 13.15, 16.00. Tekstbeeldtelefoon in Leidschendam LEIDSCHENDAM Ter ver- betering van de bereikbaar heid van de gemeente voor do ven en slechthorenden schaft Leidschendam binnenkort een tekstbeeldtelefoon aan. In de regio heeft de gemeente Den Haag onlangs dergelijke toe stellen aangeschaft voor veer tien gemeentelijke diensten. In Leidschendam wordt voorlo pig begonnen met een toestel op de afdeling voorlichting van het raadhuis. Om via het door Visicom in Amersfoort te bestellen toestel te kunnen te lefoneren moet de beller zelf eveneens over een teksttele foon kunnen beschikken. Het apparaat werkt met toetsen borden en beeldschermen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 14