New York City Ballet hoogtepunt van tweede Holland Dans Festival Zestien concerten in Gaudeamus Muziekweek Expositie en taxatie in Haags warenhuis KUNST £eidóc6oirumt WOENSDAG 30 AUGUSTUS 1989 PAGINA 14 Foto's industrieën in Archiefwinkel Rotterdam ROTTERDAM In het kader van „150 jaar fotogra fie Rotterdam" worden van 26 augustus tot en met 11 november in de Rotterdamse Archiefwinkel aan de Coolsingel foto's geëxposeerd over bedrijfsactiviteiten in de vorige eeuw en het eerste kwart van deze eeuw. De expositie geeft een beeld van onder andere de aanleg van industrieën, de uitbreiding van de havens en van het arbeidsproces in een aantal Rotterdamse bedrijven uit die tijd. De expositie in de Archiefwin kel is ingericht, omdat de organisatoren van mening waren dat de industriële fotografie tot nu toe slechts marginaal in de belangstelling staat. Bij het geëxpo seerde materiaal gaat het hoofdzakelijk om foto's die bestemd waren als documentatie voor bedrijven en de gemeente. De expositie in de Archiefwinkel is van dinsdag tot en met zaterdag te zien van 11.00 uur tot 16.00 uur. Batmanrage Zelfs Japan schijnt niet onder de Batmanrage uit te kunnen. De jon ge Japanners, die nog steeds dienen te wach ten totdat de gelijkna mige film vanuit Ame rika naar hun land komt, worden al we ken geconfronteerd met aanbiedingen van Batmancapes, -petten, -vignetten, -bestek en -verlichting. Aan zo'n commercieel offensief is het uiteraard moei lijk weerstand bieden. Dat lukt de kinderen op de foto dan ook niet. foto: ap Expositie over Russische joden in Joods Historisch Museum AMSTERDAM In het Joods Historisch Museum wordt op 28 september een tentoon stelling geopend over de geschiedenis van de joodse gemeenschap in de Sovjetunie in de periode tussen 1880 en 1988. De expositie be staat uit honderden foto's en affiches die wer den gekozen uit de verzameling van het insti tuut voor joods sociaal-historisch onderzoek in New York. Dit zogenoemde YlVO-instituut werd in 1925 opgericht in Wilnius in Litouwen en houdt zich ook „in ballingschap" bezig met het ver zamelen van foto's, documenten, boeken en sociaal-historische gegevens over de geschie denis en cultuur van de joden in Oost-Euro pa. Honderd jaar geleden woonden er in het Russische keizerrijk ongeveer vijf miljoen jo den en was het de grootste joodse gemeen schap ter wereld. Tegenwoordig vormen de Russische joden na de Verenigde Staten en Israel in grootte de derde joodse gemeenschap ter wereld. De expositie duurt tot en met 3 december en heeft de titel „Een Eeuw vol Tegenstrijdighe den" meegekregen. Daarmee wordt gedoeld op de periodes van economische en culturele bloei maar ook van achteruitgang waar de Russische joden mee te maken kregen. Zij kwamen bovendien voor de vraag te staan of zij moesten meewerken aan maatschappelijke veranderingen tijdens onder meer de Russi sche revolutie of dat het beter was naar cul turele of nationale onafhankelijkheid te stre ven. Uit de expositie zal blijken dat er voor ver schillende oplossingen is gekozen. Het Joods Historisch Museum belooft portretten van joodse schrijvers als Mendele Mocher Sfo- riem, revolutionairen als Trotsky, zionistische ideologen als Ahad Ha'am, maar ook foto's van „gewone" joodse families in voorspoed en situaties van vervolging. Nationale Ballet start met Balanchine- programma AMSTERDAM Het Na tionale Ballet opent het dansseizoen 1989/1990 op 6 september in het Am sterdamse Muziektheater met „4 Balletjuwelen" van George Balanchine (1904- 1983). De vier balletten van deze in Rusland gebo ren balletleider en chore ograaf zijn: Serenade, de Tsjajkovski-pas de deux (beide op muziek van Tsjajkovski), De verloren zoon (Prokofjev) en Violin concerto (Stravinsky). Balanchine heeft 149 ballet ten op zijn naam staan. Daar van heeft Het Nationale Bal let er reeds 22 op zijn reper toire staan. Het Nederlands Balletorkest begeleidt het programma. Vera Beths speelt de vioolsolopartij. In totaal worden vijftien voor stellingen gegeven. Behalve in Amsterdam ook in Den Bosch, Arnhem, Utrecht, Eindhoven en Oost-Berlijn. Verder staan enkele premiè re? op het programma van het dansgezelschap. Zo wordt op' 18 oktober „Symphonic variations" van Sir Frederic Ashton (1904-1988) gebracht. Het Nationale Ballet is na The Royal Ballet het eerste gezelschap dat dit uit 1946 daterende ballet zal uitvoe ren. Op 22 maart gaat het Brahms-Schönberg Kwartet in première bij het gezel schap. Dit ballet behoort tot de absolute hoogtepunten van het oeuvre van Balan chine, aldus HNB. In dit pro gramma komt ook een nieuw, groot ballet van artis tiek leider en choreograaf Rudi van Dantzig, in samen werking met beeldend kun stenaar Gertjan Evenhuis. Het laatste programma van seizoen bestaat uit een nieuw ballet van choreograaf en ontwerper Toer van Schayk. Hij zet zijn produktie op mu ziek van het Requiem van Mozart. Het Nationale Ballet geeft er vijf voorstellingen van, alle in Het Muziekthea ter. De première is op 15 HELFT KAARTEN AL VERKOCHT DEN HAAG Drieën half jaar is de organisatie van het Holland Dans Festival, dat van 6 tot en met 30 september wordt gehóuden in het Dansthe ater aan het Spui in Den Haag, bezig geweest om het befaamde New York City Ballet naar ons land te halen. Pas toen de Amerikanen zelf de ac commodatie van het Ne derlands Dans Theater in ogenschouw namen, gin gen ze akkoord met een nieuwe toernee door Eu ropa. Mare Jonkers, verantwoorde lijk voor de keuze van de groepen die tijdens dit tweede Holland Dance Festival zullen optreden, vertelde gisteren tij dens de presentatie van het programma dat eerdere erva ringen in Europa het New- yorkse ballet er bijna toe had den gebracht voorlopig maar niet meer te komen. De Ame rikanen waren zeer ontevre den over de dansaccommoda- ties waarin ze tijdens hun laat ste tournee in 1985 hun pro gramma brachten. Maar met het NDT-theater gebeurde het omgekeerde: de leiding van het ballet was wild enthou siast, aldus Jonkers. Inmiddels zijn al meer dan de helft van de kaarten voor het gehele festival al verkocht, met een iets hoger percentage voor het New York City Bal let. Het ballet aan wie onver brekelijk de namen zijn ver bonden van George Balanchi ne en Jerome Robbins kost weliswaar het meest van alle maal, zeventig tot negentig gulden per kaartje, maar de roem is de groep blijkbaar al vooruit gesneld. De voorver koop loopt overigens bedui dend beter dan twee jaar gele den, „maar", aldus Jonkers, „men weet nu dan ook dat men kwaliteit krijgt". Het New York City Ballet luk te tevens dat waarin de buren het Nederlands Danstheater en het Residentie Orkest maar niet in slagen: samenwerking. George Balanchine, de choreo graaf wiens naam onverbreke lijk is verbodnen met het New York City Ballet. foto: martin swope De zeven uitvoeringen die het ballet geeft worden begeleid door het Residentie Orkest, dat echter wel onder leiding staat van de vaste dirigent van het New York City Ballet. In totaal brengt het NYCB drie programma's tijdens het Holland Dans Festival. Zoveel mogelijk is getracht daarin zo wel balletten van Balanchine als Robbins aan bod te laten komen. Dat is overigens niet helemaal gelukt. Het eerste programma, op 13 en 16 okto ber, brengt alleen balletten van Balanchine. In de andere programma's, op 14, 15, 16 en 17 september, staan wel beide choreografen op het program- Dance Company Naast het New Yorkse ballet komt nog een groep uit Ame rika naar het Holland Dans Festival. De Hubbard Street Dance Company staat op 19 en 20 september in het dansthea ter aan het Spui. Het in 1977 opgerichte gezelschap uit Chi cago werd opgericht door de Broadway danser Lou Conté, die aanvankelijk vooral koos voor een jazzdansrichting met zijn groep. Later begon hij ook andere choreografen te vragen balletten voor zijn Street Dan- ,,Four temperaments" van het New York City Ballet, te zien jjdens het tweede Holland Dans Festival. foto: steven caras ce Company te maken en kreeg het repertoire een veel breder karakter, met een veel heid aan stijlen. En van de werken die het gezelschap hier zal brengen is „Super straight is coming down" van Ezralow en op muziek van de Nederlandse componist Ton Willems, vast verbonden aan het Ballet van Frankfurt. Het Cullbergballet, ook al aan wezig op het vorige Holland Dans Festival, keert op 29 en 30 september terug naar het Danstheater. De groep van Birgit Cullberg werd in 1967 opgericht om de choregrafe, die steeds vaker in het buiten land en steeds minder in Zwe den zelf optrad, voor Zweden te behouden. Inmiddels is de artistieke leiding overgegaan in handen van haar zoon Mats Ek, die in Den Haag het Zwa- nenmeer zal brengen. Niet de traditionele versie, maar een aangepast aan deze tijd. Zon der orkest, overigens. De dansers van de Jean-Pierre Perreault Foundation uit Ca nada staan op 26 en 27 septem ber in het dansfestival. De bal letten van Perreault zijn tame lijk grootschalig van opzet. Zo creëernde hij onder meer een werk voor zestig dansers en musici met als lokatie een au tosnelweg onder dé titel „The val. Dat uit zich onder meer in Highway 86 event". „Joe", een de vertoning van video's die werk uit 1984 dat hij tijdens zij" gemaakt op basis van cho- het Holland Dans Festival zal reografieën, wat dus iets heel brengen, gaat over massabe wegingen en indiviudalisme, Het festival wordt 6 september Wolfgang Kolb en Anne Terè- geopend door het Nederlands se de Keersmaeker „Hoppla Dans Theater, met nieuwe Reg'sse"r Kuyper. die werken van Hans van Manen T zÖn films al veel belangstel en Philip Taylor en een repri- ljng v°or dans aan de dag leg- se van Jiri Kylians „Stamping de. zal na vertoning van deze GroundDeze voorstelling producties met de makers er- wordt 8 september herhaald. van een gesprek voeren. Deze Voor de twee keer werkt ook gesprekken vinden plaats op 11 september in Korzo en op 14 september in het Kijkhuis. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men ,,UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen De film week loopt in het vervolg van donderdag t/m donderdag. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Let hal weapon II (16); 13.45. 18.45, 21.30. EUROCINEMA II: Road House (16); 13.45, 18.30, 21.15. EUROCINEMA III. New can- nonball fever (al); 18.45, 21.15. Platvoet en zijn vriendjes (al); 14.00. EUROCINEMA IV: Li cence to kill (al); 13.30, 20.30. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Road Hou se (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Lethal weapon II (16); 14.30, 19.00, 21.15 Beaches (al); Li cence to kill (al); 14.15, 18.45, 21.15. K-9 (al); Three Fugitives (al); 19.00, 21.15. Taran en de toverketel (al);g 14.30. Platvoet en z'n vriendjes (al); 14.45. •TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Dance academy (al); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): Genot van de on schuld (16); 14.30, 19.00, 21.15.. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Karate Kid III (al); 19.00. Nieuwe avonturen van Pippi Langkous (al); wo. 14.45. CITY THEATER II: Dangerous liaisons (al); 19.00. wo. ook 14.45. Rain Man (al); 21.15. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354): Police Aca demy VI; ma. t/m do. 14.00, 15.45. My stepmother is an alien (al); ma. t/m do. 20.15. Rainman; ma. t/m do. 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN: Frank en Fry; 14.00. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269). Rainman (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN: Who framed Roger Rabbit; ma. wo 14.00 DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel. 463500): Roadhouse (16); 14.00, 18 45, 21.30. ASTA 2: Licence to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 My stepmother is an alien (al); 14.00, 18.45, 21.30. BABYLON 1 (naast Den Haag Centraal tel 471656); Beaches (al); 14.00. 19.15, 21.45. BA BYLON 2: Running on empty (al); 14.00, 19.00, 21.30. BA BYLON 3. Dangerous liaisons (al); 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Let hal weapon 2 (16); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: K9 (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: The karate kid 3 (al); 18.45, 21.30. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756). Licence to kill (al); 14 00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 3: Dirty rotten scoundrels (16); 14.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 4: The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 5 A fish called Wan da (al); 18.45, 21.30 ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Lethal weapon 2 (16); 13.15, 19 00, 21.45 ODEON 2: Three fugitives (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3; Fletch lives (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: De stam van de holebeer (al); 13.45, 18.45, 21.30 STUDIO 1 (Ketting straat 12b, tel. 656402); Do the right thing (16); 19 15, 21.45. STUDIO 2: Apartment Zero (16); 19.00, 21.30. STUDIO 3: Scandal (16); 19.00, 21.15. HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: El Verano de la senora Forbes; 19.30, 21.45 Zaal 2: Bagdad cafe; 19.30. Alice; 21.45. Zaal 3: 19.30, 21,45. Intervista; ma. Track 29; di. Big; Wo. Les qua- tre cents coupes; do. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON Platvoet en zijn vriendjes; 14.00. CINEAC. Ta ran en de toverketel; 14.00. METROPOLE: Platvoet en zijn vriendjes; 14.00. Ariadne gezeten op een panter, een werk uit het begin van de 19e eeuw, te zien op de expositie van Sotheby's in De Bijenkorf. foto: DEN HAAG In het Haage warenhuis De Bijenkorf orga niseert het Europese veiling- nuis Sotheby's van 6 tot en net 10 september een tenton- ïtelling onder de titel „Exhibi- :ion of Fina Arts". De exposui- :ie bestaat uit kunstyvoorwer- oen en antiquiteiten die in het najaar door Sotheby in Am sterdam worden geveild. Onder de tentoongestelde wer ken zijn onder meer 20e eeuw- se schilderijen als „landschap in Bornis" door Carel Willink en een stilleven met gladiolen door Leo van Gestel. Uit de veiling van I9e-eeuwse wer ken zijn werken te zien van Jan Toorop, Isaas Israels en Cornells Springer. De Oude Meesters zijn vertegenwoor digd door Cornelis van Haar lem en Jan-Jozef Horemans. Daarnaast is er een grote hoe veelheid kunstnijverheid, waaronder Jugenstil-plateel en Delfts aardewerk. Van kunst historisch belang is een vijfar- mige bronzeen kandelaar met een putto naar ontwerp van Clodion. In de meubelsector zijn onder meer Hollandse ka binetten te zien uit Empire- en Louis Seize perioden en ene grote vergulde Louis Seizetafel met marmeren blad. Op vrijdag 8 september bestaat de mogelijkheid kunstvorwer- pen geheel vriblijvend en kos teloos door Sotheby te laten taxeren. Dat gebeeurt van 10.00 tot 16.00 uur in de expo sitieruimte. Alle dagen van de expositie geven leerlingen van het Rot terdams Conservatorium, Mar co Bons en Marnix Steffen, tussen 12.00 en 15.00 uur con certen. Ze spelen beide viool. AMSTERDAM Muziek liefhebbers kunnen in de eerste week van septem ber hun hart ophalen. Op maandag 4 september gaan de Gaudeamus Mu ziekweek en de Muziek dagen van de Internatio nal Society for Contempo rary Music (ISCM) van start. Beide evenementen zijn verenigd in één groot festival met zestien con certen in Amsterdam en Haarlem. De organisatie van het mu ziekfestijn presenteerde het programma maandag in het Muziektheater in Amsterdam. Het programma is tamelijk overladen als gevolg van de combinatie van de twee eve nementen. De schuld daarvan ligt, zo verklaarde Gaudea- mus-voorzitter C. Walraven, bij Frankrijk. De ISCM Muziekdagen wor den sinds 1923 ieder jaar door één van de 34 deelnemende landen georganiseerd. Voor dit jaar was Frankrijk aan de beurt. Dat wist het land reeds twee jaar geleden. Op het laat ste moment echter trok Frankrijk zich terug. De oor zaak was „hoofdzakelijk een politieke kwestie", aldus Wal raven en die had tot gevolg dat de Fransen de organisatie financieel niet rond konden krijgen. Dat bericht kwam eind mei, waarna het hoofdbestuur van de ISCM in wanhoop aanklop te bij Gaudeamus. Geen enkel ander land was in staat om op Tristan Keuris. zo korte termijn de organisatie over te nemen. Kon de Stich ting Gaudeamus één en ander niet combineren met haar in ternationale Muziekweek? Het bleek monnikenwerk, uit gevoerd door slechts een handjevol mensen maar het is de stichting gelukt. Alhoewel een aantal voor de ISCM-da- gen geselecteerde werken noodgedwongen moesten wor den geschrapt wegens gebrek aan repetitietijd. In het kader van de Gaudea- mus-week waren 245 werken ingezonden. De jury heeft er 17 geselecteerd. Zoals de laat ste jaren al het geval was, zijn de Italiaanse componisten met zes werken ook nu weer goed vertegenwoordigd. Verrassen der is het aantal bijdragen - vijf - uit de Bondsrepubliek Duitsland. Aan het eind van de week wordt de winnaar van de Gau deamus Muziekprijs bekend gemaakt. De prijs bestaat uit een bedrag van 4000 gulden en de opdracht om voor dë week van volgend jaar een stuk te componeren. Volgens Gaudea- mus-directeur Walraven wordt het aan de prijs verbon den geldbedrag volgend jaar verhoogd tot 10.000 gulden. In het kader van de ISCM- week waren er 38 stukken uit 600 inzendingen geselecteerd. Met name enkele orkestwer ken en stukken voor grote en sembles moesten van het pro gramma worden geschrapt vanwege de te korte repetitie- tijd. Er zijn acht concerten overge bleven. hetgeen het totaal brengt op zestien. De compo nisten - onder wie Tristan Keuris, Dieter Kaufmann, Henryk Gorecki en Francois Bernhard Mache - zijn afkom stig uit dertig landen. Er vin den veertien wéreldpremieres Als extraatje vindt in het ka der van de Gaudeamus-week nog een uitvoering plaats van werken van componisten die tijdens het Concours voor Electro-akoestische muziek in het Franse Bourges dit jaar in de prijzen zijn gevallen. Met uitzondering van een con cert op zaterdag 9 september in de Haarlemse Sint Bavo- kerk, vinden alle uitvoeringen plaats in Amsterdam. Het con cert van het Radio Philharmo- nisch Orkest op vrijdag 8 sep tember in de Beurs van Berla- ge wordt rechtstreeks uitge zonden door de NOS-radio. Romantiek centraal in lezingencyclus Theater De Balie AMSTERDAM De Stichting Literaire Activiteiten Amster dam (SLAA) heeft voor het najaarsprogramma in Theater De Balie de keus laten vallen op het onderwerp romantiek. De Romantiek beleefde haar hoogtepunt tussen ongeveer 1750 en 1850 maar blijft „als krachtige onderstroom in de westerse cultuur haar belang behouden", zo schrijft Jan Fontijn in een toelichting bij de sprekerslijst. De studentenopstand van 1968 in Parijs past bij voorbeeld in die traditie, zo meent de Britse schrijver en Shelley-biograaf Richard Holmes. Hij wordt be schouwd als een groot kenner van de Romantische traditie en de literatuur die daaruit voortkwam. Holmes begint de lezingencyclus op 26 septem ber met een karakteristiek van de denkbeelden die ten tijde van de Romantiek ont stonden en zal uiteenzetten hoe deze zich ontwikkelden. Prof. dr. W. van den Berg, hoogleraar moderne Neder landse letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam, vervolgt op 28 september met het uitwerken van de stelling dat het pover is gesteld met de Nederlandse Romantiek. Hij zal daarvoor een aantal voor beelden uit de eerste decennia van de 19e eeuw aanvoeren. „Hoogst persoonlijke Romanti sche obsessies" komen op 1 ok tober aan de orde. Tien schrij vers, onder wie Willem Brak man, Sjuul Deckwitz, Louis Ferron, Joost Zwagerman en Hans Dorrestijn, zullen ont hullen hoe hun eigen romanti sche obsessie eruit ziet. Tussen 3 en 17 oktober worden nog zeven andere aspecten van het thema belicht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 14