Taizé: vertrouwen uitdragen
CeidócSowo/rtfc
steun!
ons
werk!
Vragen
kerk
wereld
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CeicUc SoutatU
ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1989 PAGINi
N)
Vragen staat vrij, zegt een ge
zegde. Is dat waar? Vragen
kunnen een mens ook onvrij
maken. Aan leerlingen die een
opleiding voor een verpleeg
kundig of verzorgend beroep
beginnen wordt soms zomaar
gevraagd: „Vertel eens wat
van jezelf...". Zo'n vraag kan
iemand overvallen. Wat moet
ik dan vertellen? Moet ik alles
vertellen? Iemand die betrok
ken is bij de opleiding in de
gezondheidszorg maakte me
hierop attent. Ze zei: „Leerlin
gen moeten weten dat ze niet
zomaar alles hoeven te vertel
len. Als ze dat weten, dan le
ren ze ook om niet zomaar al
les aan patiënten te vragen
Vragen kunnen zo onschuldig
lijken, zoals: „Hebt u kinde
ren? Bent u getrouwd? Wat
voor werk doet u?" Het zijn
vragen die iemand kunnen
verwarren. Het zijn vragen die
een tere plek kunnen raken.
Vragen kunnen je in verlegen
heid brengen. Vragen kunnen
al gauw nieuwsgierig zijn of
gevoeld worden als een vorm
van ondervragen. Dit luistert
des te nauwer als er sprake is
van een eerste contact. Ik heb
zelf de neiging om in een eer
ste contact zo min mogelijk
iets te vragen en als ik een
vraag stel, voeg ik er vaak aan
toe: „Als ik dat vragen mag".
De ander moet de vrijheid
hebben om niet op een vraag
in te gaan. In de hulpverlenen
de relatie waarin een de hel
per is en de ander de mens
die hulp nodig heeft, kan de
geholpene zich extra onvrij
voelen om niet op een vraag
in te gaan. Zo kan aan iemand
iets ontfutseld worden, wat hij
of zij anders voor zichzelf zou
houden. Enkele patiënten
hebben me verteld dat er
hulpverleners zijn die zomaar
vragen naar het seksuele le
ven. Het seksuele leven dat in
tijden van ziekte verstoord
kan worden. Zij voelden zich
zo overrompeld dat ze ook
geen enkel vertrouwen meer
hadden in die hulpverlener.
Weer anderen vertelden van
overrompelende vragen in sol
licitatiegesprekken. Zoals:
„Ben je van plan om kinderen
te nemen?" Alleen al de wijze
van formuleren. In sollicitatie
gesprekken worden soms ook
vragen gesteld naar het gods
dienstig of kerkelijk leven van
de sollicitant. Ik kan me voor
stellen dat een instelling hier
over wil praten met toekomsti
ge werknemers in verband
met haar identiteit en in ver
band met de zorg voor bewo
ners van het instituut. Toch
rechtvaardigt dat mijns inziens
niet een manier van vragen
die een sollicitant in een on
vrije positie brengt. Ik denk
dat deze vragen buiten de sol
licitatie moet blijven en in een
andere fase van de sollicitatie
ter sprake moet komen. Bij
voorbeeld in de wederzijdse
verkenning van eikaars ver
wachtingen. Met een vraag
komen we al gauw binnen het
gebied van iemands intimiteit.
Sommige mensen lijken geen
enkele schroom te hebben. Ze
vragen maar door en als je de
vraag ontwijkt of er helemaal
niet op ingaat, vinden ze je al
gauw stug, verwaand, geslo
ten, stil. Je hebt recht om stil
te zijn. Je hebt recht om te
zwijgen. Er is een televisiepro
gramma dat mensen op straat
aanspreekt met de vraag:
„Gelooft u in God...?" Ik vind
dat een onbeschaamd pro
gramma. Zo'n vraagsteller
heeft er geen enkel gevoel
voor dat ook geloven, je ver
houding tot God, tot de intimi
teit behoort. Aan een groep
mensen vroeg ik eens: „Wat
verstaat u onder intimiteit?"
Op die vraag kon schriftelijk
gereageerd worden, zodat de
antwoorden anoniem bleven.
Iemand schreef: „Gesprek
met God, vertrouwelijke rela
tie met God, alles wat ik niet
met mensen zou bespreken,
zelfs met intiemste vrienden
niet, vertel ik wel aan God".
Er zijn vragen die je niet zo
maar op mensen af kunt vu
ren. Wie dat wel doet moet
ook niet rekenen op een eer
lijk antwoord. Er zijn vragen
en ervaringen in je leven,
waarop je alleen een persoon
lijk, en eerlijk antwoord kunt
geven, als je het vertrouwde
gevoel hebt, dat je ook je
kwetsbare kant kunt laten
zien. Als je merkt: „Ik kan ook
de twijfel, de pijn van mijn le
ven delen". Vragen staat pas
vrij als je de kunst leert om
open vragen te stellen en als
je de kunst leert om de ander
vrij te laten in zijn antwoor
den. Het gezegde „vragen
staat vrij", moet aangevuld
worden met „antwoorden is
vrij".
Bisschop distantieert zich van homopastores
GRONINGEN Bisschop J.
Möller van Groningen heeft
inzake (homo)seksualiteit een
voorkeur voor de visie van
paus Johannes Paulus II bo
ven die van het Werkverband
van katholieke homopastores.
In het Informatiebulletin van
het bisdom reageert hij op de
■pastorale brief over geloof en
seksualiteit van het werkver
band. Daarin wordt ervoor
gepleit dat de Kerk homosek
suele en lesbische relaties in
zegent. Alle relaties mogen
zolang je daarin maar trouw
bent. Een standpunt dat vol
gens mgr. Möller „nogal ver
gaat". In de visie van de paus
mag het seksuele verlangen
alleen in het huwelijk een rol
spelen. Maar ook daarbij be
horen de gehuwden elkaar al
lereerst als persoon en niet als
objekt van seksuele verlan
gens te zien. De visie van de
paus is volgens mgr. Möller
die van alle pausen. Het
standpunt wordt gedeeld door
de hoofdstromen in de grote
niet-christelijke godsdiensten,
jodendom, islam, boeddhisme
en hindoeïsme.
Wie zich zijn jeugd
niet duidelijk meer
herinnert, is een slecht
opvoeder.
i Ebner-Eschenbach
Taizé was een van de vele bijna
verlaten kleine Franse dorpjes. Het
ligt in het zuiden van Bourgondië
op tien km van Cluny, de plaats
waar in de tiende eeuw een Bene
dictijner kloosterhervorming plaats
greep, die van Cluny een tijdlang
een zeer belangrijk centrum van het
westers christendom maakte. Nu
staat ergens tussen Dijon en Lyon
de afslag naar Taizé met grote bor
den vermeld op de 'Autoroute du
Soleil', de grote Franse zesbaansweg
naar het zuiden. Want naar Taizé
trekken maandelijks duizend voor
namelijk jonge mensen uit de hele
wereld en in de zomermaanden bij
na duizend per week. In Taizé is
een oecumenische communiteit ge
vestigd, die zonder veel publiciteit
een christelijke inspiratiebron voor
velen is geworden.
TAIZÉ - In 1940 gaat een
jonge Frans-Zwitserse
theoloog, Roger Schutz,
in het bijna verlaten dorp
Taizé wonen. Hij wil
dienstbaar zijn. Hij helpt
(o.a. joodse) vluchtelin
gen.
Pasen 1949 leggen zeven
broeders een belofte af
van gemeenschapsleven
en celibaat. Hun gemeen
schap wil een eenvoudige
afspiegeling zijn van het
lichaam van Christus en
daarmee een zuurdesem
in dé mensenfamilie. De
gemeenschap in Taizé telt
nu 80 broeders, afkomstig
uit 20 landen in alle we
relddelen. Ze zijn van
calvinistische, lutherse,
anglicaanse en katholieke
komaf. Er zijn nog geen
orthodoxe broeders in
Taizé omdat hun kerk dat
niet toestaat.
In Taizé zitten twee Neder
landers, Sebastian (28), acht
jaar in Taizé en afkomstig uit
Voorburg, en de 59-jarige frè-
re Francois, die al sinds 1951
deel uitmaakt van de gemeen
schap en vroeger in Leeuwar
den woonde.
Frère Francois, bij zijn eigen
naam Sieds Stoop, studeerde
theologie in Utrecht, maar
kreeg daar niet de antwoor
den op de vragen die hij zich
zelf stelde. In de collegeban
ken trof hij de hervormde R.
Bar aan, die eveneens een
heel andere weg zou gaan, de
huidige bisschop van Rotter
dam.
Vanuit Sieds Stoops opvoe
ding behoorde geloven een
bewuste en persoonlijke keus
te zijn, maar wat hield chris
telijk geloven in? Omdat de
antwoorden, die hij in Utrecht
kreeg, vaak te vanzelfspre
kend en haast automatisch ge
geven werden, zocht Sieds el
ders. En zo kwam hij na zijn
kandidaatsexamen in 1951
met de gemeenschap van Tai
zé in aanraking. In de geloofs
beleving daar samen met an
deren kreeg hij zijn antwoor
den. In Genève voltooide hij
zijn opleiding.
Bescheiden
Sieds Stoop heeft sindsdien
vrijwel onafgebroken in Taizé
gewerkt. Hij is er uitermate
bescheiden over, maar hij
heeft als verdienstelijk bespe
ler van de dwarsfluit muziek
gecomponeerd voor de litur
gie; hij houdt zich bezig met
de bijbelse vorming van de
jonge broeders; hij neemt tij
dens diens reizen sommige
werkzaamheden voor Roger
Schutz waar en heeft pastora
le gesprekken binnen de
kloostergemeenschap en met
bezoekers. Hij is een Neder
landse Fransman geworden,
die erg goed kan luisteren.
Frère Francois behoort om zo
te zeggen tot de oude garde in
Taizé, terwijl frère Sebastian
eéh van de jongeren is. Hij
heette in Voorburg Sebastiaan
Kusse; heeft een paar jaar
medicijnen gestudeerd en is
toen in Taizé beland. Hij
maakt met zijn 28 jaar al weer
acht jaar deel uit van de ge
meenschap.
Terwijl Francois heel duide
lijk was met zijn verhaal van:
ik had geloofsvragen en was
onvoldoende thuis in 'de din-
De 59-jarige frère Franpois uit Leeuwarden (rechts) maakt
sinds 1951 deel uit van de gemeenschap in Taizé, frère Sebas
tian (28) uit Voorburg is sinds acht jaar monnik.
FOTO: PERS UNIE
De broeders vinden van niet.
"Onze gemeenschap leeft niet
buiten de wereld in een soort
geestelijke pastorale. Naast al
les wat hier gebeurt aan
gebed en gemeenschap; aan
luisteren naar elkaar, naar
Christus en het evangelie,
werken ook dertig van onze
broeders elders. Achteraf in
de achterbuurten van New
York, in de achtergebleven
gebieden van het Noord-Oos
ten van Brazilië, in de krot
tenwijken van Nairobi in Ke
nia, maar ook in een dorp in
Bangladesh. Ze zijn er. Ze le
ven er het leven van de ar
men in Christus' naam. Ze
doen niets vóór de mensen,
maar proberen iets met de
mensen te doen. Zo hebben ze
in Brazilië met elkaar een
borstelfabriek opgebouwd.
gen des Vaders' moet Sebasti
an naar woorden zoeken. Het
ging bij hem niet om de waar-
heidsvraag of om bijbelse on
wetendheid, maar om de zin
geving van zijn eigen leven.
Taizé is voor hem de plaats
geworden, waar hij zinvol
kan leven en werken en zijn.
Wordt zo'n monnikenge
meenschap soms niet benau
wend?
Sebastian moet lachen. „Ik
was thuis eigenlijk asociaal.
Verjaardagsspartijtjes met
veel mensen vond ik vrese
lijk. Natuurlijk hier kun je
onder de broeders geen nau
we vriendschapsbanden heb
ben. Dan krijg je kliekjesge-
doe. Toch is de gemeenschap
met de anderen voor mij es
sentieel geworden. En onze
diensten drie keer per dag
spelen daarin ook een belang
rijke rol".
Frère Francois voegt er iets
aan toe. „Wij kunnen in de
communiteit geen honden
hebben van een ras, dat zich
maar aan één baas hecht.
Daarom hebben we een paar
labradors, want die voelen
zich thuis in een grotere ge
meenschap".
Wat doet frère Sebastan nu?
"Omdat binnen de communi
teit specialisatie zoveel moge
lijk vermeden wordt, heb ik
in het atelier voor de sieraden
gewerkt; ben ik nu de gast
heer voor alle Nederlanders,
die hier komen en onderhoud
ik de relaties met onder
houdsbedrijven van buitenaf
zoals de loodgieter en de elec-
tricien. En natuurlijk heb ik
theologische en bijbelse vor
ming gehad om ook leiding te
kunnen geven in de bijbelstu-
dieprogrammas".
Exclusief
Is wat jullie doen in feite niet
erg exclusief?
keiharde strijd om het bestaan
aan de onderkant. Het gaat
om te luisteren; om hun leven
te leiden en om naast diege
nen te staan, die ter plaatse
nieuwe wegen zoeken. En dat
alles heeft te maken met de
navolging van Christus, en
Zijn solidariteit met de armen
en de machtelozen".
"We staan open voor de we
reld en zoeken aldoor nieuwe
wegen tot ontmoeting. Al
twintig jaar geleden is een
broeder begonnen met bezoe
ken aan de DDR. Nu wordt
de ontmoeting met jongeren
uit Oost-Europa aldoor be
langrijker. We hebben in
Pecs, in Hongarije, dit jaar
15.000 jongeren bij elkaar ge
had en de Europese jongere
nontmoeting tussen Kerst en
Nieuwjaar zal in Wroclaw in
Polen zijn. Toen frère Roger
aanwezig mocht zijn bij het
1000-jarig bestaan van de Rus
sisch-orthodoxe kerk, ontdek
te hij heel praktisch dat er on
der de gelovigen daar een
schreeuwend gebrek aan bij
bels is. Nu proberen wij via
onze eigen uitgeverij één mil
joen nieuwe testamenten in
het Russisch aan de broeders
en zusters daarginds te leve-
Wederkerigheid
"En 'of je hier in Taizé nu
voor een jaar (wat ook ge
beurt) of voor een week of
voor een weekend komt; of je
hier nu individueel bent of in
een groep, wij streven altijd
naar wederkerigheid. Bij de
noord-zuid of oost-west ont
moetingen zijn de mensen uit
de Derde en de Tweede We
reld altijd net zo goed ontvan
ger als gever. En onze vragen
in deze consumptiewereld zijn
altijd: wat ga je nu doen met
de ontmoeting, die je hier ge
had hebt, met het bidden en
spreken en luisteren, dat je
hier hebt gedaan? Kun je
thuis of in je eigen kerk of
school samen bidden en ge
meenschap beleven? Kun je
er Christus en medemensen
echt .ontmoeten? Zo nee, wat
ga je daar aan doen? Je bent
grenzen van landen en tradi
ties over gegaan om hier te
komen. Maar waar liggen de
grenzen in je éigen leven?
Waar zeg je in Christus naam
gebedsdiensten elke dag een
duidelijke bijbelstudie cen-
Frère Schutz in een van zijn dagelijkse gesprekken met jonge-
FOTO: PERS UNIE
traal, omdat te veel (jonge)
mensen vrijwel niets meer af
weten van het verhaal van
God en de mensen. Ook de
stilteperioden zijn voor velen
een opgave. In ons bezig zijn
en vieren staan telkens weer
de lijdende en opgestane
Christus en de persoonlijke
relatie met Hem centraal".
Broeder Sebastian: "Uit Ne
derland komen veel mensen,
die helemaal activistisch zijn;
die de persoonlijke ontmoe
ting willen vervangen door
solidariteit in naam van de
gerechtigheid. En jongeren
van Youth-for-Christ weten
ons ook al te vinden. Zij ken
nen de persoonlijke relatie
met Christus, maar hoe leer je
bidden en aanbidden? En ik
ben er niet zo goed in thuis,
maar de bevinding van de ge
reformeerde gezindte schijnt
ook verwant te zijn aan onze
benadering".
Frére -Franois vertelt dat de
individuele gesprekken veel
van je vragen en dat daarom
meer dan vier van een uur
elk op één dag fysiek en gees
telijk niet mogelijk is. Opval
lend is de grote bereidheid
onder de bezoekers om heel
open te praten, waarbij het
echt luisteren belangrijker is
dan antwoorden geven. En
het blijkt, dat hier in de heu
vels van Bourgondië alles uit
spreken tegenover een eigen
lijk vreemde broeder gemak
kelijker gaat dan thuis.
"Een paar weken geleden heb
ik een aantal gesprekken ge
had met een man, die zijn
vriend aan aids had verloren.
Niet gemakkelijk".
Prior
In de publicaties over Taizé
en ook in juliie verhalen
speelt Roger Schutz een be
langrijke rol. Hij schrijft boe
ken en ook een soort zend
brieven aan de jongeren; hij
ontmoet de paus en moeder
Teresa en zelfs de secretaris
generaal van de Verenigde
Natie. Hij is geen abt, hoog
stens een prior, dat wil zeggen
een eerste onder gelijken.
Maar domineert die man niet
te sterk. Of heel anders ge
steld: wat wordt Taizé wan
neer hij er niet meer is?
De beide broeders glimlachen.
"Taizé zal dan anders worden,
omdat hij inderdaad een sterk
stempel op het geheel drukt.
Maar dat vinden wij op dit
ogenblik helemaal niet erg".
"Wanneer je zijn geschriften
en preken goed analyseert",
aldus frère Francois, "dan is
Roger als theoloog niet direct
briljant of origineel. Maar hij
heeft wel een paar grote ga
ven. Hij verstaat perfect wat
er onder jonge mensen leeft,
waar allerlei anderen moeite
mee hebben. En hij weet zijn
analyses over te brengen. Ten
tweede is voor Roger een
muur nooit gewoon een muur.
Je kunt er een gebouw mee
steunen; je erop klimmen om
ver te kijken; je kunt er ra
men in maken of een deur of
deuren én ramen. Roger is
een heel originele en creatie
ve man, die geweldig inspi-
rend werkt. En daar hebben
we hier allemaal profijt van.
Overigens de veranderingen
binnen onze communiteit zijn
al bezig, al was het alleen
maar door het feit dat er al
broeders van twee generaties
zijn".
Zie Francois van 59 en Sebas
tian van 28.
YPESCHAAF
Paus ontvangt Russische gasten
Paus Johannes Paulus heeft drie Russisch-orthodoxe metropolieten, Filaret van Kiev, Juvenalij
van Kroutitsi en Filaret van Minsk, ontvangen op zijn zomerpaleis Castelgandolfo. Zij brachten
een boodschap mee van Sovjetleider Gorbatsjov die 'graag bereid' is de betrekkingen met het
Vaticaan te verstevigen. Belangrijk knelpunt blijft echter de verboden Oekraiëns-Katholieke
Kerk, die trouw blijft aan het Vaticaan. De orthodoxen negeren de Oekraïense kerk. Bij de ont-
vanqst was kardinaal Willebrands (naast de paus) en mgr. Duprey (geheel rechts) aanwezig.
a FOTCAP
Veel nieuwe leden NBG
HAARLEM - De in het
voorjaar gestarte leden
werfactie 'De Bijbel open
voor iedereen' heeft het
Nederlands Bijbelgenoot
schap (NBG) tot nu toe al
37.000 nieuwe leden op
geleverd. Vijf jaar gele
den bracht het NBG met
een ledenwerfactie
'slechts' 24.000 nieuwe le
den bijeen.
Volgens L. J. Miedema, secre
taris-binnenland van het
NBG, is aan het begin van de
actie een streefgetal van
30.000 nieuwe leden gesteld.
De campagne, waarvoor in'
april j.l. een speciale actie
week is gehouden, loopt nog
door tot 31 december. "Maar
Volgens Miedema speelt de
publiciteit rond het 175-jarig
jubileum van het Bijbelge
nootschap een belangrijke rol
bij het succes van de leden
werfactie. Verder wijst hij op
het grote aantal vrijwilligers
dat actief is voor het NBG.
Op dit moment heeft het
NBG inclusief de nieuwe
'oogst' een ledenbestand van
289.400.
Ned«rlandM Hervormde Kerk
Aangenomen het beroep van de ge
nerale synode tot predikant voor
buitengewone werkzaamheden
(pred. bij de peniteniaire inrichting te
Hoorn) drs.G. Prast, eervol ontheven
predikant te Amstelveen.
r(L
ft
'Energieke' milieucampagne?
aten
njei
De zorg voor het milieu en het besparen van energie
thema's die het uitstekend blijken te doen in de deze weel
alle hevigheid losgebarsten verkiezingscampagne. D66 h
daar handig op ingespeeld met het „revolutionaire" spj p j0]
plan. Dat plan beoogt in de komende 25 jaar het energiet s de
bruik met maar liefst 30 tot 50 procent terug te dringen.
eede
adv
lid.
d ii
het
D<
kab:
ïige
der
KeRNPUNT van het plan is een drastische verhoging
de energie- en brandstofprijzen, waarvan de netto-opbrei
door de consument kan worden gebruikt voor het investe
in energiebesparende maatregelen. Per individuele geb
ker wordt uit de meeropbrengst van gas, elektriciteit en
tobrandstof een spaarpotje gevormd, dat hij daarvoor kan
bruiken.
Met alle respect voor de goede bedoelingen van D66 n
men zich toch afvragen, of deze „brain-wave" wel prakti
uitvoerbaar zal zijn. Er zijn namelijk nogal wat haken
ogen. Voor de individuele registratie van de diverse spaar
di moet een omvangrijk administratief apparaat worden
gezet, dat aanzienlijke kosten met zich meebrengt. Het ii
vidueel registreren van de spaartegoeden van de automi
list zal alleen mogelijk zijn via een sluitend netwerk tui
alle pompstations. En daarvan is de haalbaarheid twijfel
tig. Tenslotte zullen voorzieningen moeten worden getrof
om zoals D66 wil de mensen met een minimumir
men te kunnen garanderen dat zij nooit méér aan energii
brandstof kwijt zijn dan op het ogenblik. En ook dat
flink in de papieren lopen.
Het is dan ook de vraag of er, per saldo, uiteindelijk
wel voldoende geld zal overblijven om de doelstelling i
D66 werkelijk te bereiken. Nog afgezien van het feit,
veel mensen „hun" spaargeld waarschijnlijk niet zullen 1
nen investeren, omdat het gewoon te weinig is om er j
mee te kunnen doen.
Het spaarplan van D66 lijkt dan ook eerder geschreven L
kiezers ervan te weerhouden naar andere óók energie^nc)
nige partijen over te stappen, dan dat het is gebaseerd
een toekomstige realiteit. Waarbij D66 overigens enige i
niet kan worden ontzegd. Want prijsverhogingen, zoals L
suggereerd, van 12 cent voor aardgas en 15 cent voor ben%
zullen bij een groot deel van de bevolking hoe nobel j
het doel ervan bepaald niet in goede aarde vallen.
Plaatselijk
wat regen
DE BILT (KNMI) Een
frontale zone ligt vandaag
over het zuiden van ons land.
Een storing in dit front trekt
over zuid-Engeland naar zuid-
Nederland en België. Daar is
vandaag dan ook de meeste
kans op regen. In het noorden
van het land zijn er ook opkla
ringen, met mogelijk een bui.
De temperatuur wordt van
middag ongeveer 18 graden.
De wind is zwak tot matig,
rond kracht 3, uit uiteenlopen
de richtingen, overwegend
tussen noord en oost. Morgen
draait de wind weer naar het
noorden en neemt iets in
kracht toe. Het blijft wisselval
lig en vrij koel met enkele
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
tot en met zondag:
Noorwegen en Zweden: wisse
lend bewolkt en enkele buien.
Middagtemperatuur van 13
graden aan de Noorse west
kust, tot 20 graden in het Gud-
brandsdal en in zuid-Zweden.
Denemarken: wisselend be
wolkt en buien. Middagtempe
ratuur rond 18 graden.
Schotland: vooral vandaag en
kele buien, morgen wat meer
zon. Middagtemperatuur rond
16 graden.
Engeland: vooral vandaag re
gen, morgen ook perioden met
zon. Middagtemperatuur van
17 graden in het noorden, tot
21 graden aan de Kanaalkust.
Ierland: af en toe regen, mor
gen ook wat zon. Temperatuur
in de middag rond 18 graden.
België en Luxemburg: veel be
wolking en nu en dan regen.
Middagtemperatuur rond 18
graden.
West-Duitsland: half tot zwaar
bewolkt en nu en dan buien,
vooral in Beieren met onweer.
Middagtemperatuur van 17
graden in Sleeswijk, tot 25 gra
den plaatselijk aan de Alpen-
rand.
Frankrijk: in het noorden re
genachtig, elders droog en vrij
zonnig. Morgen ten zuiden van
de Loire plaatselijk een on
weersbui. Middagtemperatuur
van 18 graden in het noorden,
tot 32 graden in de Ardèche en
aan de Middellandse Zee-kust.
Spanje en Portugal: zonnig en
droog. Middagtemperatuur uit
eenlopend van 22 graden aan
de Golf van Biscaje, tot 29 gra
den in Portugal en aan de
Middellandse Zee-kust en tot
35 graden in het Spaanse bin
nenland.
Zwitserland: regen- en on
weersbuien. Middagtempera
tuur in de dalen tussen 22 en
27 graden.
Oostenrijk: regen- en onweers
buien. Middagtemperatuur in
de lagere delen tussen 23 en 28
graden.
Italië: zonnig en droog, m
morgen in het noorden m<
lijk onweer. Middagtemp >n
tuur van 28 graden in g
noorden, tot 35 graden plaa ^-]
lijk in het zuiden.
Joegoslavië: in het noor
toenemende onweersneig t
Elders zonnig en droog. Tt'
peratuur in de middag ron<
graden.
WEERRAPPORT
antwoordnr. 201
3800 VB Amersfoort
Tel.033-63 52 14
giro 625.000
Vraag inlichtingen