CcidócSomont
Steel Wheels": ouderwets
gedreven maar niet bijzonder
Paul van Gulick nieuwe dirigent Residentie Koor
SÜPS ,K~9'
Duitse herder als 'buddy'van Belushi
Scheeps
kunstenaars
verwerpen
kritiek
De grootste en lekkerste taart van uw leven
Eet u natuurlijk met uw familie en kennissen
op uw trouwdag.
KUNST/FILM
VRIJDAG 25 AUGUSTUS 1989 PAGINA 14
Judas Priest
mag vervolgd
na zelfmoord
van fans
RENO Een rechter in
Reno, in de Amerikaanse
staat Nevada, heeft be
paald dat een rechtbank
mag uitmaken of een ver
borgen boodschap op een
grammofoonplaat van de
heavy metalgroep Judas
Priest twee jongens tot
zelfmoord heeft aangezet.
De rechter oordeelde dat ver
borgen boodschappen in rock
muziek niet vallen onder de in
de Amerikaanse grondwet ge
garandeerde vrijheid van me
ningsuiting, omdat zij op het
onderbewustzijn gericht zijn.
Dit betekent dat een rechtbank
zich nu kan gaan buigen over
de vraag of de Britse heavy
metalgroep Judas Priest schuld
heeft aan de dood van twee
jongens uit Reno. Dezen sloe
gen in 1985 de hand aan zich
zelf, nadat zij urenlang naar de
plaat „Stained Class" van Judas
Priest hadden geluisterd. Een
van de jongens overleed on
middellijk; de ander overleed
drie jaar later aan de gevolgen
van zijn verwondingen. De jon
gens hadden overigens ook sa
men 12 blikken bier leegge
dronken en marihuana ge
rookt.
De ouders van de jongens gelo
ven dat de muziek van Judas
Priest hun zonen tot de zelf
moord heeft aangezet en willen
de groep en de platenmaat
schappij CBS een proces aan
doen. Tot op heden wezen
rechters dergelijke aanklachten
af, omdat zij van mening waren
dat zelfs verborgen boodschap
pen onder de vrijheid van me
ningsuiting vallen.
De rechter in Reno oordeelde
anders. Volgens hem zal het
echter moeilijk vast te stellen
zijn of de zelfmoorden inder
daad door een verborgen bood
schap op de plaat van Judas
Priest zijn veroorzaakt. De mu-
aiekgroep en CBS ontkennen
dat er „verborgen" boodschap-
,pen in de muziek zijn opgeno
men.
THE ROLLING STONES DENDEREN NA 25 JAAR VOORT
r>r>
NEW YORK Even heeft het
er naar uitgezien dat The Rol
ling Stones met „Dirty Work"
in 1986 hun laatste elpee had
den afgeleverd. Dat het uitein
delijk niet is gebeurd, heeft
vooral met de diepgewortelde
vriendschap tussen de jeugd
vrienden Keith Richards en
Mick Jagger te maken. Want
hoewel ze eikaars bloed, na wat
vuilspuiterij aan beide kanten,
wel konden drinken, ging toch
het vlammetje weer branden
toen het tweetal elkaar op het
eiland Barbados, in een verzoe
ningsbijeenkomst, ontmoette.
Maanden hadden ze elkaar ont
lopen, maar toen de lucht, na
wat fikse schreeuw- en scheld
partijen, eenmaal was gezui
verd, rolden de nummers er
weer in sneltreinvaart uit.
Grappig is wel dat, hoewel
Keith Richards altijd vastbeslo
ten is geweest The Stones in
stand te houden, het uiteinde
lijk dissident Mick Jagger was,
die de groep het hardste nodig
had. Zijn twee solo-platen zijn
namelijk gigantisch geflopt,
waardoor hij een glansrijke
solo-carrière wel op zijn buik
kon schrijven, een solo-tournee
moest afzeggen en een autobio
grafie in de prullenbak zag ver
dwijnen. Keith Richards solo
escapade „Talk Is Cheap" daar
entegen, was vorig jaar een
enorm succes, evenals de daar
aan vastgekoppelde tournee.
Tijdens de voorbereidingen van
die concertreeks was het tel
kens Jagger die Keith belde
met de vraag of het geen tijd
werd, weer eens wat met The
Rolling Stones te ondernemen.
Was er sprake van jaloezie?
Speculeren
Het is aardig om te speculeren
over wat er zou zijn gebeurd als
Richards het vliegtuig niet zou
hebben gemist. Aangespoord
door zijn persoonlijke manager
Jane Rose stond hij namelijk op
het punt naar Jagger te reizen
om het definitieve einde van
The Stones aan te kondigen. Zo
zat was hij het hele gebeuren
met Mick Jagger en zo blij was
hij met zijn eigen carrière.
Keith kwam echter te laat op
het vliegveld en toen hij uitein
delijk op Barbados arriveerde,
was hij genoeg afgekoeld om
zijn eerste plan voorlopig in de
ijskast te zetten. De problemen
van de afgelopen twee jaar
werden bijgepraat en toen kon
den The Glimmer Twins weer
aan het werk.
Het eindresultaat is „Steel
Wheels" waarmee The Rolling
Stones weer als vanouds door
de blues en rock denderen. In
twee weken schreven ze samen
vijftien nummers, die welis
waar gedreven klinken, maar
niet bijzonder zijn. „Steel
Wheels" is een echte Rolling
Stones-plaat, oerdegelijk, met
bij vlagen geïnspireerde Stones-
rock. Twaalf nummers uit die
eerder genoemde sessies zijn te
rug te vinden op de nieuwe
plaat, waarvoor Chris Kimsey
werd ingehuurd als co-produ-
cer. Kimsey, die eerder met het
vijftal werkte aan „Underco
ver" en „Tattoo You", zorgt op
„Steel Wheels" voor een, voor
The Rolling Stones, ongewone
heldere produktie waarin, in te
genstelling tot eerder werk, alle
instrumenten haarscherp zijn
neergezet. Jagger co namen
de elpee op in George Martins
Air Studio in Montserrat en
keerde voor het mixen terug
naar de Londense Olympic Stu
dio, de plaats waar de groep
zo'n vijfentwintig jaar geleden
zijn eerste twee elpee opnam.
Wyman
Opvallend is dat niet alle Sto
nes constant bij het opnemen
aanwezig zijn geweest. Zo ont
breken in de rocker „Sad, sad,
sad", de boogie „Hold on to
your heart", het Afrikaans ge
tinte „Continental Drift" en de
rocker „Break the spell" de bas
partijen van Bill Wyman. Hij
zal het wel te druk hebben ge
had met zijn trouwpartij en hu
welijksreis met Mandy Smith.
„Steel Wheels" laat een opval
lende rol horen van Keith Ri
chards, die veelal schitterend
gitaarwerk aflevert. Zijn spel is
rauw, spettert en blaakt van de
energie. Er zit die straatjon-
gens-arrogantie in, die tot nu
toe door geen enkele gitarist is
geevenaard. Jagger bedient zich
weer van die snauwende ma
nier van zingen, waarbij de
woorden zich vormen in die té
grote mond om vervolgens over
die té dikke lippen te rollen.
Maar Mick neemt niet alle
zangpartijen voor zijn rekening.
Hij deelt de juweeltjes met
Keith Richards, die uiterst
The Rolling Stones.
charmant klinkt in „Can't Be
Seen" en het aandoenlijke
„Slipping Away".
Trein
Hoewel „Steel Wheels" loopt
als een trein en het een echte
Stones plaat is, zijn de muzi
kanten het experiment niet uit
de weg gegaan. „Continental
drift", dat met behulp van de
bezwerende toeters van de Mas
ter Musicians uit Joujouka werd
opgenomen, is daar het meest
sprekende voorbeeld van, maar
wie wat beter luistert, hoort in
andere songs ook duidelijke
verschillen met voorgaand
werk. Zo zijn er hypnotiserende
ritmes in „Terrifying", schreeu
werige koortjes in „Rock and a
hard place", wordt er met stem
men geexperimenteerd in
„Can't be seen" en wordt er
soms gebruik gemaakt van een
behoorlijk losse produktie. Zo
dreigt de koorzang in „Almost
hear you sigh" even alles te zul
len overstemmen.
In opzet blijft „Steel Wheels"
echter trouw aan de Stones-tra-
ditie en wordt het dansbare
„Sad, sad, sad" gecompenseerd
met een ballade als „Slipping
away" en mag Jagger huilen in
„Blinded by love".
Wie nog de vraag wil opwerpen
of het geen tijd wordt voor The
Rolling Stones om eens grondig
van koers te veranderen of het
hele instrumentarium aan de
wilgen te hangen, zal nauwe
lijks medestanders vinden, ge
zien de recordbrekende töur-
nee, die 28 augustus in Amerika
van start gaat. Zo waren de drie
concerten in het Sullivan Stadi
um in Foxborough, Massachu
setts in recordtijd uitverkocht.
De 165.000 kaarten waren bin
nen zeven uur weg.
Deze tournee is overigens voor
al voor The Rolling Stones een
test. Wanneer Mick Jagger,
Keith Richards, Ron Woods,
Bill Wyman en Charlie Watts
het met elkaar kunnen uithou
den op het podium, komen ze
in de zomer van 1990 ook naar
Europa. Zoniet dan lijkt het de
finitieve einde van The Rolling
Stones echt in zicht.
HANS PIËT
DEN HAAG De leden van
het Residentie Koor hebben
gisteravond met meerderheid
van stemmen gekozen voor
Paul van Gulick (33), die met
ingang van januari 1990 de op
volger wordt van dirigent Jo
Ivens, die aangekondigd heeft
zijn activiteiten te wilen be
perken.
Paul van Gulick woont in Til
burg, waar hij aan het conser-
vatorum achtereenvolgens de
diploma's schoolmuziek b
(cum laude), acte b en koordi
rectie behaalde. Hij is werk
zaam als muziekdocent en di
rigent van het Prinsenhagens
Mannenkoor, het Jeroen
Bosch Koor in Den Bosch en
het Koninkijk Tilburgs Man
nenkoor St. Caecilia.
Het Residentiekoor heeft sinds
de oprichting in 1936 slechts
drie dirigenten gehad: Nico
Verhoeff (1936-'53), Kees Stol
wijk (1953-1969) en Jo Ivens
(1969-1989). Ivens heeft met
het Residentie Koor in de loop
van de jaren meerdere opmer
kelijke concerten gegeven,
met werken van onder meer
Poulenc, Mozart, Schönberg,
Handel, Haydn, Schubert,
Hendrik Andriessen, Dvorak,
Honegger en Verdi. Ivens
neemt op 11 december af
scheid van het Residentie
Koor met een uitvoering van
het Requiem van Dvorak in de
dr. Anton Philipszaal, met me
dewerking van het Residentie
Orkest.
i herder Jerry-lee wordt getracteerd door baasje Belushi, maar wil niet erg uit een rietje drin-
CINEAC 2: 'K-9' met Jim Belushi,
Mei Herrie en 'Jerry Lee'. Regie: Rod
Daniel.
Aardige informatie uit het
Amerikaanse blad 'Interview'.
Agent (impresario) Danny
Halsted: „Ik kreeg het script
voor 'K-9' en ik zag er een
tweede '48 Hours' in. Maar in
plaats van Eddie Murphy zag
ik een Duitse herder. Ik ging
naar Larry Gordon, die '48
Hours' had geproduceerd, en
die ging naar Universal. Zes
dagen nadat ik het script had
gelezen, hadden we een 'deal'
van bijna zeven cijfers, en we
t vierden het met kreeft, terwijl
we zeiden: 'Dit kan in Rusland
niet'.
Of Rusland daar nu ongeluk
kig mee moet zijn, is de vraag.
'K-9' is een redelijk vriende
lijk politiefilmpje geworden,
maar een uitschieter? Echt
niet. Even de titel: 'K-9' is een
codenaam voor de honenbriga-
de van de Amerikaanse poli
tie. Spreek de naam in het En
gels uit en je hoort 'canine'. En
dat betekent 'hond/honds'.
Dus wordt een Duitse herder
het maatje van politieagent
Jim Belushi, die bezig is met
een drugszaak. Hij ziet die
nieuwe partner in de misdaad
bestrijding niet zo staan, maar
moet er aan geloven. Aan het
slot van de film zijn ze onaf
scheidelijk, aan elkaar ge
waagd en vol respect voor el
kaar. Hónd Jerry-Lee, mag
zelfs meer dan Belushi's vrien
din. Dus wanneer het beest
door kogel van een misdadiger
wordt getroffen, is het niet
verwonderlijk dat Belushi een
dokter uit een 'mensenhospi
taal' dreigend met z'n revol
ver, dwingt Jerry-Lee te ope
reren.
'K-9' is opgebouwd uit beken
de elemnten: het partners-te-
gen-wil-en-dank-principe uit
Jim Belushi met zijn 'buddy'-tegen-wil-en-dank: Duitse herder
Jerry-Lee.
'48 Hours' en 'Lethal Weapon'
en het buddy (kameraden)-ef-
fect uit die laatste film. De
bindingen tussen Nick Nolte,
Mel Gibson en hun zwarte col
lega's Danny Glover en Eddie
Murhy boeiden gelukkig meer
dan die van blanke Belushi
met z'n hond (voor u me
verkeerd begrijpt: ik hou van
honden). Belushi krijgt wat af
tandse grappen te debiteren en
doet roerend z'n best de film
te dragen. Hij heeft een aardi
ge uitstraling, maar hij krijgt
het materiaal dat hij heeft toch
niet boven kinderniveau uit.
BERT JANSMA
CAMPERDUIN De kunste
naars Belleman en Bolten ver
werpen de kritiek op hun drie
ton kostende scheepsproject
tussen het strand van Camper
duin en de haven van Hoorn, j
De kunstenaars hebben zater
dag een klein vrachtschip on
der de naam Koloss op de kust
van Camperduin laten stran
den en snijden dat in stukken
om het vervolgens naar Hoorn
te vervoeren. Daar wordt het
schip weer aaneengelast en te
water gelaten. Op een perscon
ferentie werd donderdag na
mens het tweetal verklaard,
dat de discussie over de kosten
en de ethiek van het project
thuis horen „aan de borrelta
fel". Onder meer de schippers-
bond ONS uitte maandag felle
kritiek op het haars inziens
onzinnige project, dat deels uit
de algemene middelen wordt
bekostigd.
Ook nemen de kunstenaars af
stand van de donderdag gestel
de vragen van het VVD-
Tweede Kamerlid mevr. E.
Terpstra. Volgens hen is de
discussie over Koloss even re
levant als discussie over de
vlinderslag bij het zwemmen:
„gewoon leuk om te zien".
Daarnaast zijn de vragen vol
gens woordvoerster S. de Vla
ming slechts een poging van
het liberale kamerlid om met
de verkiezingen in het voor
uitzicht publiciteit te oogsten.
De kunstenaars wezen er op,
dat de circa 180 duizend gul
den subsidie voor het scheeps
project slechts een gering deel
is van de 0,23 procent van de
rijksbegroting die voor kunst
wordt gereserveerd. De kritiek
van de schippersbond ONS
wordt gezien als „geprojec
teerd ongenoegen, dat in elk
mensenleven voorkomt".
De beide kunstenaars en de
ploeg technici zijn er donder
dagavond in geslaagd het schip
met behulp van Zeeuwse paar
den uiteen te trekken. Zij ver
wachten de delen van het
schip zondagochtend naar
Hoorn te transporteren.
Danseres
Helen le Clerq
overleden
AMSTERDAM De danseres
Heien le Clerq, die zich be
woog op het terrein van de
moderne niet-klassieke dans,
is op 57-jarige leeftijd overle
den. Via haar eigen dansaca-
demie introduceerde zij in ons
land verschillende discostijlen,
maar zij stimuleerde ook de
beoefening van jazz-, blues-,
afro-cuban en soul-ballet.
Afro-beat had haar speciale
belangstelling. Groot succes
had de groep van Le Clerq on
der meer in 1977 met haar
programma Dance-explosion
in het Nieuwe de la Mar-thea-
ter in Amsterdam. Later richt
te zij een dansschool op in Ke
nia, waarvoor zij subsidie
kreeg van het ministerie van
ontwikkelinssaipenwerking.
Jan Holvast voor uw
foto-video- reportage
Door meer dan 30 jaar ervaring kunnen wij de
meeste zorg besteden aan uw huwelijksfoto
video- reportage.
Laat dus op deze dag het maken van de foto-
en video- reportage over aan de vakman, dan
kunt u rekenen op kwaliteit.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Let
hal weapon II (16); 13.45, 18.45,
21.30. zo. ook 16.15. EUROCI
NEMA II: Road Houee (16);
13.45, 18.30, 21.15. zo. ook
16.15. EUROCINEMA III: New
cannonball fever (al); 18.45,
21.15. zo. ook 16.15. Platvoet
en zijn vriendje* (al); 14.00.
EUROCINEMA IV: Licence to
kill (al); 13.30, 20.30. za. zo. ook
16.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Road Hou
se (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo.
ook 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130):
Lethal weapon II (16); 14.30,
19.00, 21.15. Beaches (al); Li
cence to kill (al); 14.15, 18.45,
21.15. K-9 (al); Three Fugitives
(al); 19.00, 21.15. Taran en de
toverketel (al);g 14.30. Platvoet
en z'n vriendjes (al); 14.45.
•TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): Dance academy (al);
14.30, 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Genot van de on
schuld (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Karate Kid III (al); 19.00. zo. ook
14.45. Nieuwe avonturen van
Pippi Langkous (al); za. wo.
14.45. CITY THEATER II: Dange
rous liaisons (al); 19.00. za. zo.
wo. ook 14.45. Rain Man (al);
21.15.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354): Police Aca
demy VI; do. t/m zo. 14.00,
15.45, 19.00. ma. t/m do. 14.00.
15.45. My stepmother is an
alien (al); do. t/m zo. 15.45,
19.00. ma. t/m do. 20.15. Rain-
man; do. t/m zo. 21.15. ma. t/m
do. 20.15. The accuced (12); do.
1/m. zo. 20.45.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269):Tequilla Sunrise
(12); vr. t/m zo. 20.00. Rainman
(al); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Who framed Roger Rabbit; za.
zo. ma. wo. 14.00
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ASTA 2: Licence
to kill (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3 My stepmother is
an alien (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
BABYLON 1 (naast Den Haag
Centraal tel. 471656): Beaches
(al); 14.00, 19.15, 21.45. za. zo.
14.00, 16.45, 19.15, 21.45.
BABYLON 2: Running on
empty (al); 14.00, 19.00, 21.30.
za. zo. 14.00, 16.30, 19.00,
21.30. BABYLON 3: Dange
rous liaisons (al); 19.00, 21.30.
CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel.
630637): Lethal weapon 2 (16);
14.00, 18.45, 21.30. ZO. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC
2: K9 (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: The karate kid 3
(al); 18.45, 21.30. METROPO-
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756):
Licence to kill (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 2: Rain
man (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Dirty rotten
scoundrels (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 4: The
naked gun (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 5: A fish
called Wanda (al); 18.45, 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13.
tel. 462400): Lethal weapon 2
(16); 13.15, 19.00, 21.45. zo.
13.30, 16.00, 19.00, 21.45.
ODEON 2: Three fugitives (al);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3:
Fletch lives (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: De stam van
de holebeer (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): Do the right
thing (16); 19.15, 21.45. zo ook
14.15. STUDIO 2: Apartment
Zero (16); 19.00, 21.30. zo. ook
14.00. STUDIO 3: Scandal (16);
19.00, 21.15. zo. ook 14.00.
HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: El
Verano de la senora Forbes;
19.30, 21.45 Zaal 2: Bagdad
cafe; 19.30. Alice; 21.45. Zaal 3:
19.30, 21.45. Hope and Glory;
do Drowning by numbers; vr.
Het rode korenveld; za. Beetle-
juice; zo. Intervista; ma. Track
29; di. Big; wo. Les quatre cents
coupes; do.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Lethal weapon 2
(16); za. 00.15. CINEAC 2: K9
(16); za. 00.15. CINEAC 3: Pat
sematary (16); za. 00.15.