Dode Zee-rollen: werk van joodse 'zwarte kousen -kerk kerk wereld beroepingen Koptische paus voor het eerst sinds verbanning weer op reis brieven lezers Ccidóe Soman GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eicUe0omattt DONDERDAG 24 AUGUSTUS 1989 PAGIN. B- Vrijgemaakten maken reclame voor bijbelcursus AMERSFOORT De Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt gaan op de radio reclame maken voor hun bijbelcursus. „We willen iedereen laten genieten van wat de Here zegt", aldus voorzitter drs. E.A. Oostdijk van de werkgroep bijbelcursus. Het komt zelden voor dat voor een dergelijk „godsdienstig pro- dukt" reclame wordt gemaakt, zegt een woordvoerder van de STER. De stichting staat geen promotie van godsdienstige of politieke opvattingen toe. Omdat in dit geval de nadruk ligt op de cursus zelf, acht de STER uitzending van de reclamespot aanvaardbaar. De leden van de werkgroep moesten wel even wennen aan het idee dat vanaf volgende maand tussen de was middelen door reclame wordt gemaakt voor de cursus 'Een ge schenk uit de hemel'. Maar gaandeweg overwonnen zij hun schroom, aldus Oostdijk. Polen krijgt eigen gospelfestival BIDDINGHUIZEN Polen krijgt een gospelfestival. In sa menwerking met Flevo Tour, de organisatie achter het Flevo Totaal Festival op de Flevohof in Biddinghuizen, wil de Poolse programmamaker Dionizy Piatkowsky volgend jaar augustus de artiesten van het Flevo Festival naar zijn land halen. Ook in Rusland wil de Poolse organisator een festival op poten zet ten in negen plaatsen in de Oekrarie. De plannen daarvoor zijn nog in een beginstadium. In beide landen is het voor het eerst in de communistische geschiedenis mogelijk religieuze concer ten op te zetten. Piatkowsky maakte in Biddinhuizen opnamen voor een serie televisieprogramma's, die vanaf september wekelijks worden uitgezonden door de staatstelevisie onder de naam Ring, Rock en Gospel. Het verlies van de schaamte is het eerste teken van geesteszwakte. Kardinaal Macharski MACHARSKI: Anti-semitisme in Polen houdt verplaatsen van klooster op WARSCHAU De anti- Semitische sentimenten bij de lokale bevolking die de door recente de monstraties in Auschwitz zijn opgewekt, maken het de Rooms-Katholieke Kerk in Polen moeilijk mee te werken aan de verplaatsing van het om streden Karmelietessen klooster in Auschwitz. Dit heeft kardinaal Machars ki, aartsbisschop van Kra- ków, tegen de Israëlische minister Hammer gezegd die een bezoek aan Polen brengt. Er zijn volgens Macharski een lang educatief proces en vele gsprekken met de Poolse be volking nodig om haar dich ter bij het joodse volk te bren gen. Macharski vroeg aan Hammer de joodse protesten te doen beëindigen. „Houdt deze zaak uit het nieuws. An ders kan ik niets doen," zo had hij gezegd. Minister Ham mer zei in antwoord daarop dat het hoog tijd werd dat er stappen in de richting van een definitieve oplossing wor den gezet. Macharski zei dat hij de zaak verder met de diplomatieke vertegenwoordiger van Israël in Polen' wil bespreken. Hij sprak de hoop uit dat de dia loog met de joodse en Israëli sche leiders door deze affaire niet zou worden afgebroken. Minister Hammer zei na af loop dat alle Poolse leiders met wie hij had gesproken, hem met klem hadden verze kerd dat de overeenkomst over het klooster moet wor den nageleefd. In februari 1987 kwamen vertegenwoor digers van de RK Kerk en het Joods Wereldcongres overeen dat het klooster binnen twee jaar naar een plaats buiten Auschwitz zou worden ver plaatst. De Poolse regering maakte in juli bekend dat de RK Kerk pas in maart van dit jaar, dus een maand nadat het klooster had moeten zijn verplaatst, een vergunning voor de bouw van een bezinningscentrum inclusief Karmelietessen klooster had aangevraagd. Macharski behoorde in febru ari 1987 tot de kardinalen die namens de RK Kerk de ver klaring ondertekenden. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Baarn W Schaap te Nieuwleusen; te Wildervank W. Veltman te Oosternijkerk en Morra- Lioessens en Paesens (part-time). Bedankt voor Bleiswijk W.M.M. Moonen te Geertruidenberg en Hooge Zwaluwe en Made. Gereformeerde Kerken Vrijge- Beroepen te Hoogkerk J.J. Poutsma te Hardenberg. GRONINGEN Het was een herdersjongen die in 1947 in een grot nabij Qumran, gelegen aan de noordwestpunt van de Dode Zee, een aantal kruiken ontdekte met daarin rollen perkament. Deze bleken tekstfrag menten te bevatten die stammen uit de periode van de tweede eeuw voor tot de tweede eeuw na Christus. - Het woestijnachtige gebied werd minutieus uitgekamd en in tien andere grotten werden eveneens stukken perkament gevonden. De vondst kreeg al snel de verzamelnaam 'Dode Zee-rollen' mee. Een eerste onderzoek van de rollen wees uit dat zij nieuw licht werpen op de oorsprong van het christendom, het vroegere jodendom en de ge schiedenis van het ontstaan van het Oude Testament. Het speciaal met onderzoek van de geschriften belaste Qumran-Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen wijdde begin deze week een internationaal symposium aan de curieuze Dode Zee-rollen. Op het instituut in Groningen werken professor Van der Woude en zijn naaste mede werker dr. F. Garcia Martinez aan de uitgave en interpreta tie van teksten uit Grot 11. Geheimzinnig Tot op de dag van vandaag hangt er een zeker waas van geheimzinnigheid rond de rollen. Het gerucht gaat dat de bijbelse teksten en de niet- bijbelse werken de betrouw baarheid van onze huidige bij belboeken zouden aantasten. Prof. dr. A.S. van der Woude, oud-testamenticus aan de theologische faculteit van de RUG, kwalificeerde die ver halen deze week tijdens een openbare lezing als 'nonsens' Volgens Van der Woude is het ontcijferen en bewerken van de tekstfragmenten een complexe en tijdrovende be zigheid. „Het eeuwenoude perkament is aangetast door de tand des tijds. Voor het grootste deel bestaat de vondst uit duizenden snippers die bijelkaar gezocht moeten worden. Je kunt dat niet doen op een achternamiddag tussen twee kopjes thee", luidt het verweer van de Groninger hoogleraar tegen de geruch tenstroom. Bovendien wordt het onder zoek bemoeilijkt door het ge brek aan deskundigen die voldoende yveten over de tijd tussen het Oude en Nieuwe Testament, de periode waar uit de Dode Zee-rollen stam men. Daarnaast heeft het nog al wat voeten in de aarde ge had eer de tekstfragmenten bij serieuze wetenschappers terecht zijn gekomen. Toen was aangetoond dat de ge schriften authentiek waren, dreven de vinders van de rol len (meest Bedoeïnen) de prij zen enorm op, waardoor vele onderzoeksinstituten de tek sten niet in hun bezit konden krijgen. Inhoudelijk ziet Van der Woude geen enkele reden voor bemoeienis van Rome of Israël met het onderzoek. Ook zijn de geschriften volgens hem geen aanleiding voor theologen om met elkaar op de vuist te gaan. „Het grootste verschil dat we hebben ont dekt tussen de huidige bijbel en de bijbelse teksten van de Dode Zee-rollen is een Grieks geschrift van het bijbelboek Jeremiah. Het is een zevende korter dan de huidige versie. Daaruit blijkt dat een zevende deel van Jeremiah er later is bijgeschreven. Maar men moet daar niet wakker van liggen. Wezenlijke inhoudelij ke verschillen hebben we nog niet ontdekt. Het zijn details, kleine verschillen in spelling en interpretatie', betoogt Van der Woude. Rockefellermuseum De authentieke Dode Zee-rol len bevinden zich nu in het Rockefellermuseum in Jeru zalem, terwijl de exclusieve publicatierechten werden ver- Prof. A. van der Woude kocht aan enkele instituten, waaronder de Nederlandse Koninklijke Academie te Am sterdam. Deze gaf de univer siteiten van Groningen en Nijmegen de opdracht 'haar' rollen te bestuderen. De originele rollen komen daar niet aan te pas, want er wordt gewerkt met fotoko pieën. Pas in het laatste stadi um van het onderzoek wordt naar Jeruzalem gevlogen om de details te verifiëren. Het onderzoek in Groningen heeft aangetoond dat de ge schriften afkomstig zijn van een joodse secte, die zich om streeks 150 voor Christus af scheidde van de Essenen. Na de afscheiding trok de niet meer dan honderd leden tel lende secte naar Qumran om daar een eigen religieuze ge meenschap te stichten. Vol gens Van der Woude was dat FOTO: PERS UNIE indertijd niet uitzonderlijk en waren schisma's ook toen al schering en inslag. „Uit de 'Acte van Afschei ding' die we in ons bezit heb ben blijkt dat het werkelijk ging om futiliteiten. De secte was een soort 'zwarte kou- sen'-variant op het jodendom. Op spuwen stond bijvoorbeeld een straf van dertig dagen op sluiting. Er konden zich al leen maar mannen bij aan sluiten. Het was een zeer strenge gemeenschap die door uiterste hartstocht gedreven de wil van God tot in het al lerlaatste wilde volbrengen", schetst Van der Woude een beeld van de secte. De bijbelse geschriften wer den door de Joodse gemeen schap bewaard in een uitge breide bibliotheek waar ook de n iet-bijbelse teksten waren ondergebracht. Deze niet-bij- belse werken betroffen onder meer reinheidsvoorschriften, klaagliederen, bezwerings psalmen en astrologische- en kalenderteksten. De geschrif ten werden ijlings in de grot ten verstopt toen de secte op de vlucht sloeg voor de Ro meinen die Palestina waren binnengevallen. Niet gecensureerd Het grote belang van de ge schriften is volgens Van der Woude gelegen in het feit dat het authentieke godsdienstige geschriften zijn die nimmer zijn gecensureerd door joden of christenen. Via de teksten kunnen we uit de eerste hand vernemen hoe het religieuze leven zich in die tijd heeft af gespeeld en hoe de bijbelse teksten zich in die periode hebben ontwikkeld. Ook taal kundig gezien zijn de teksten interessant omdat ze iets ver tellen over de taalontwikke ling en over talen die naast het hebreeuws werden ge sproken. Van der Woude: „We moeten overigens niet denken dat we daarmee de geschiedenis van die tijd in onze zak hebben. De Dode Zee-rollen behoor den tot een zeer bepaalde bi bliotheek van een zeer be paalde gemenschap. Maar toch kunnen we er veel van leren. Want naast de op het eerste gezicht grote verschil len tussen de secte en de ove rige bevolking van Palestina, zijn er ook veel overeenkom sten. Dat geldt in deze tijd ook voor een communist in Fin- sterwolde en een GPV-er op de Veluwe: ze zijn beiden een afspiegeling van de tijd waar in we nu leven". De volgens hem opgeklopte verhalen over 'de gevaren' die de rollen zouden vormen voor ons huidige christelijke geloof heeft volgens Van der Woude ook een prettige kant. 'Het speelt ons de laatste tijd enorm in de kaart; de Dode Zee-rollen staan voorop in de belangstelling', constateert de Groningse theoloog tevreden. ALFRED MEESTER CAIRO De Egyptische paus Shenouda III, hoofd van de Koptisch-Ortho- doxe Kerk, brengt voor het eerst sinds zijn ver banning een bezoek aan Koptische gemeenschap pen in de wereld. Shenou da heeft van 1981 tot 1985 in een afgelegen klooster moeten leven, omdat hij volgens de regering gods dienstige onrust had ver oorzaakt. Shenouda, patriarch van Alexandrië, Egypte en geheel Afrika, staat bekend als een felle tegenstander van de poli tiek van Israël. Hij verbiedt de zes miljoen Kopten in en bui ten Egypte een bezoek te brengen aan Israël, zolang het Palestijnse volk geen eigen staat heeft. De 66-jarige Shenouda, die sinds 17 jaar leiding geeft aan de kerk, is begonnen aan een reis van drieënhalve maand die hem naar Engeland, Cana da, de Verenigde Staten en Australië voert. Nog nooit eerder bezocht een hoofd van de eeuwenoude Egyptische kerk gelovigen in Australië, waar ongeveer 50.000 Kopten leven. In de Verenigde Staten ont moet hij president Bush en oud-president Jimmy Carter. Amerikaanse Kopten lieten zich in 1981 bij een bezoek van de Egyptische president Sadat zeer kritisch uit over de be handeling van Kopten in Egypte. Na terugkeer in Egyp te gaf Sadat opdracht tot de arrestatie van honderden Kop ten en stuurde hij paus She nouda III de woestijn in. „Ik heb nooit gehoopt een reli gieus leider te worden. Mijn hoop was een kloosterleven te leiden, niet slechts als monnik, maar ook als kluizenaar", al dus de patriarch in een van zijn zeldzame interviews. Maar de man die ooit in een grot leefde en soms wekenlang geen mens zag, is inmiddels een uitgesproken verdediger geworden van de Koptische minderheid in het overwegend islamitische Egypte. Van onderdrukking wil She nouda niet spreken, maar vol gens hem worden 'de Kopten in het dagelijks leven wel dui delijk achtergesteld bij mos lims. Ongeveer 10 procent van de 55 miljoen Egyptenaren is lid van de Koptische Kerk. Deze christenen zeggen als af stammelingen van het volk van de farao's de oorspronke lijke inwoners van Egypte te zijn. Paus Shenouda III is volgens de overlevering de 117de op volger van de apostel Marcus, die het christendom naar Egypte bracht en in het jaar 40 de Koptische Ketk stichtte. De kerk viert de orthodoxe litur gie en doet sinds enkele jaren voorzichtige pogingen de ban den met het Vaticaan te her stellen. TUI Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Verkiezingen (2) In Polen zijn de communisten bang voor hun behaaglijke baantjes en liggen dwars. In Tsjechoslowakije wordt nog steeds op afschuwelijke wijze door de communisten het land bestuurd. In China en Oost- Duitsland wordt ook de vrij heid onmenselijk bestreden. In Nederland gaan de PPR, de PSP en de Evangelische Volkspartij met de communis ten op één lijst de verkiezin gen tegemoet. Zij helpen de communisten aan stemmen. Onjuist en verwarrend. Vooral ten aanzien van de EVP. Evangelie en communisme verdragen elkaar niet. Groen Links, beter gezegd „Groen Rood" is een mengsel van te genstrijdigheden. Het aantal stemmen is het doel. Niet het principe. P. de Jong, DEN HAAG. Hondepoep (6) Wat gebeurt er eigenlijk met het belastinggeld dat de vele duizenden hondebezitters jaar lijks opbrengen. Het antwoord op deze vraag wordt steeds be langrijker nu een onderzoek heeft aangetoond dat de uit werpselen van honden voor kinderen gevaarlijk kunnen zijn. Ik krijg de indruk dat de gelden zomaar in de gemeen tekassen verdwijnen. Of wor den daarvan soms de borden met „verboden voor honden" betaald, die steeds vaker zijn te zien in allerlei plantsoenen. Het wordt nu toch eens hoog tijd dat de gemeenten eens le ren inzien dat het houden van een dergelijk huisdier niet is tegen te gaan met het regel matig verhogen van deze be lasting. Het aanleggen van een groot aantal speelterreinen (in elke wijk een paar) voor hon den desnoods omgeven met een lage betonnen rand en een verbodsbord voor kinderen zou mogelijk een oplossing voor dit probleem kunnen zijn. Dergelijke terreinen zijn im mers gemakkelijk te ontsmet- Lubbers over euthanasie Was er geen kabinetscrisis ge komen, dan zouden de eerst volgende kamerverkiezingen in het voorjaar 1990 hebben plaatsgevonden. Het CDA-be- leid is erop gericht geweest de wettelijke regeling m.b.t. de euthanasie voordien tot een afgedane zaak te maken. Het CDA heeft er kennelijk geen behoefte aan gehad ook de volgende kamerverkiezingen en kabinetsformatie met me ningsverschillen over de wet telijke regeling van euthanasie belast te zien. Die CDA-opzet is mislukt door de kabinetscri sis welke de VVD begin mei veroorzaakte. Gevolg: de wet telijke regeling van het eutha nasievraagstuk presenteert zich zowel bij de verkiezingen van 6 september a.s. als bij de daarop volgende kabinetsfor matie als een politiek pro bleem van de eerste orde. De heer Lubbers, minister-presi dent en lijsttrekker van het CDA, heeft zich nu tot taak gesteld, zo schijnt het, de bete kenis van de wettelijke rege ling van.de euthanasie als po litiek probleem te relativeren, zoal niet te bagatelliseren. Naarmate hij daar meer in slaagt, behoeft het CDA bij de onderhandelingen over de ka binetsformatie minder beteke nis te hechten aan de princi piële afwijzing van enige vorm van legalisering van euthana sie. Men leze wat in onze krant d.d. 23 augustus 1989 over de euthanasiekwestie uit de mond van de heer Lubbers is opgetekend: „Het zou mooi zijn geweest als het CDA/ VVD-wetsvoorstel 20383 tot wet was verheven, maar nu dat niet het geval is geworden moeten wij daar ook weer niet te veel drukte over maken want er is geen enkel bezwaar om de praktijk nog een paar jaar zijn gang te laten gaan: er wordt in de ziekenhuizen zeer zorgvuldig gehandeld". Een dergelijke voorstelling van zaken verdoezelt waar het werkelijk om gaat. Het politie ke probleem m.b.t. de eutha nasie wordt namelijk gevormd door de vraag, of en in hoe verre de wetgever aan mensen de bevoegdheid mag en kan geven om ongestraft andere mensen te doden. Hoe zal het CDA in zijn praktisch-politiek handelen van na 6 september a.s. die vraag beantwoorden? Zal het CDA vasthouden aan het beginsel dat het recht het leven van ieder van ons onder zijn voortdurende onvoor waardelijke bescherming moet houden? Of zal het CDA om wille van allerlei andere poli tieke belangen bereid zijn de euthanasiekwestie als een compromis-object te zien dan wel, erger nog, de gaande zijn de ontwikkelingen op het ge bied van de toepassing van eu thanasie voorlopig op hun be loop te laten? Het zou de poli tieke duidelijkheid, welke na tuurlijk ook bij de heer Lub bers hoog in het vaandel ge schreven staat, zeer ten goede komen wanneer hij in dit op zicht tijdig voor 6 september a.s. klare wijn zou schenken. Zonder twijfel zal dat door een niet gering aantal kiezers zeer op prijs worden gesteld. Dr. Th. A.M. van der Horst, DEN HAAG. Discriminatie en Grondwet ONGETWIJFELD zal de Tilburgse wethouder van soelA^ zaken de allerbeste bedoelingen hebben gehad met zijn vc stel voorlopig alleen nog maar vrouwen, gehandicapten 53 mensen uit etnische minderheden te benoemen in vacatu|ech bij zijn gemeente. De drie minderheidsgroepen zijn ondjln vertegenwoordigd in het gemeentepersoneel en dat alleei 6^ is, volgens de wethouder, voldoende rechtvaardiging v een (tijdelijke) 'positieve discriminatie'. Tilburg is niet de enige gemeente die met zo'n acht stand worstelt. Talrijke initiatieven om via subsidiëri premies en langs de weg van 'positieve discriminatie' achi standen in te lopen, hebben tot nu toe onvoldoende effect sorteerd, terwijl allerlei gekunstelde maatregelen om proces te versnellen hebben geleid tot de nodige heisa veelal een averechts resultaat hebben. ter teli. De benoeming van een rector op een Amsterdams gymn um vormde een paar maanden geleden een even s kend als illustratief voorbeeld. Daar moest en zou een vrc worden benoemd; mannelijke kandidaten kwamen in hetl heel niet in aanmerking. Protesten van de school veranJ den niets aan de voornemens van het gemeentebestuur. I benoeming van een rectrix ging ondanks hevig verzet zelfs een kort geding gewoon door. Uiteindelijk echten! noch de Amsterdamse onderwijswethouder, noch de noemde rectrix, noch de school er iets mee opgeschoten.! omstreden rectrix kreeg geen reële kans. Op voorhand 1 ren haar kwaliteiten reeds lang en breed ondergesneeti door één facet: het vrouw zijn. En juist dét zou er niet I moeten doen. In Leiden gaf de benoeming van een vrou\| lijke rector aan de Rembrandt Scholengemeenschap aanvlZV kelijk ook aanleiding tot problemen. Maar daar werd Ain compromis bereikt toen een daartoe ingestelde commis een eigen vrouwelijke kandidaat mocht voordragen. feijr slu In Tilburg heeft de wethouder van sociale zaken van derPei lijke remmende effecten klaarblijkelijk niets geleerd. Opp Tilburgse manier slaat 'positieve discriminatie' regelrecht ral in omgekeerde discriminatie. Elke blanke man zonder hfU( dicap weet bij voorbaat dat hij niet behoeft te solliciterp0 Niet omdat hij niet geschikt is, maar omdat hij een maijte: zonder handicap en ook nog autochtoon. Regelrechte dis<£oi minatie die strijdig is met onze Grondwet en die bovenden alleen maar averechts werkt. (de In zijn voortvarendheid is de Tilburgse wethouder een sr° te ver gegaan. Hij had zich beter kunnen houden aan de w mulering, zoals die in een groot aantal gemeeenten al me tijd voor het anti-discriminatiebeleid wordt gehanteei' bij gelijke geschiktheid genieten sollicitanten uit een voof aangegeven minderheidsgroep de voorkeur. Bestaande a£ terstanden kunnen zo op een aanvaardbare manier wel dei lijk, zij het langzaam, worden ingelopen, omdat de averechl werking van de Tilburgse aanpak dan immers ontbreekt.! Kans op regen DE BILT (KNMI) De zomer moet stap voor stap terrein prijsgeven. Vandaag was het in het zuiden van ons land nog warm, morgen komt de tem peratuur ook daar nog, maar met moeite, boven de 20 gra den. Een oceaanstoring brengt vannacht en morgenochtend wat regen. Veel zal het niet zijn. Grote hoeveelheden val len er zondag. Vanaf maandag zit er een her stel van het weer in. Het zou dan weer zonniger en ook weer wat warmer kunnen worden. Dit herstel is overi gens omgeven door onzeker heden. De tropische cycloon Erin is nog steeds actief op de Atlantische Oceaan en bekend is dat de grote weercomputers nogal wat moeite hebben met dergelijke compacte, maar he vige natuurfenomenen. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, medegedeeld door het KNMI, geldig tot en met morgen Noorwegen en Zweden half tot zwaar bewolkt. Op veel plaatsen en kele buien. Koeler weer met middag- temperaturen tussen 12 graden langs de noorse westkust en in het noorden van Skandinavié, tot 18 graden in zuidoost-Noorwegen en zuid-Zweden. Denemarkenhalf tot zwaar bewolkt. Van tijd tot tijd regen, vooral mor gen Middagtemperatuur van 19 tot 23 graden, morgen enkele graden la ger Ierland. Schotland en Engelan± veel bewolking In het westen en noorden flinke perioden met regen. In mid den- en oost-Engeland en in zuid- oost-Ierland weinig of geen regen en af en toe zon. In zuid-Engeland nog vrij zonnig en warm. Miadagtempe- raturen tussen 16 graden in noord- west-Ierland en noordwest-Schotland via 18 22 graden in het midden tot 21 26 graden in zuid-Engeland Morgen wat lager België en Luxemburg: zonnig. Voor namelijk in het noorden soms bewol king Droog weer. Weinig verande ring in het tamelijk warme zomer weer met maxima tussen 22 graden in het noordwesten en 27 graden in het zuiden. West-Duitsland: in noord-Duitsland wolkenvelden met in Sleeswijk-Hol- stein mogelijk wat regen In midden- Duitsland zonnig, maar later wolken velden; in het zuiden en zuidwesten nog aanhoudend zonnig en warm Middagtemperaturen tussen 19 gra den langs de Noordzeekust via 20 26 graden in het midden, tot 25 30 graden in het zuiden en zuidwesten. Frankrijk aanhoudend overwegend zonnig. Langs de Kanaalkust, in Bre- tagne en langs de oceaankust gema tigd warm; elders warm en in het zuidoosten soms zeer warm. Middag- temperaturen rond 21 graden langs de westkusten via 23 d 28 graden in het noorden, tot 29 35 graden in het midden- en zuidoosten. Langs de Middellandse Zee 30 tot 34 graden Spanje en Portugal: vrijwel overal zonnig en vooral in het binnenland onverminderd zeer warm. Langs de Spaanse noordkust en langs het noor delijke dfeel van de Portugese west kust benoorden Lissabon wat koeler met maxima van 21 tot 26 g ders langs de kusten; 24-28 gral langs de oceaan en 27 tot 34 gral langs de Middellandse Zee enl Mallorca. In het Spaanse binnenll opnieuw tussen de 34 en 41 gi Zwitserland en Oostenrijk, zoi telijke deel van Oostenrijk mogJj een enkele onweersbui. MiddagtJ perturen in de dalen en in het la land tussen 25 en 29 graden in nl den van Oostenrijk en Zwitserla tot 30 34 graden in het zuiden F deze landen. Italië zonnig Warm tot zeer wa Voornamelijk in de bergachtige bieden van zuid- en midden-Italil de namiddag of avond een enkele gen of onweersbui. Middagtempt i'j turen van 28 graden tot 35 graden naar gelang de aan- of afwezigh Joegoslavië: zonnig. Voornami landinwaarts in de namiddag avond een enkele regen of onwe bui Middagtemperatuur langs het Joegoslavische binnenland t de 28 graden in het noorden 1 graden plaatselijk in het zuiden. G Griekenland: zonnig en vrijwel r gens vorming van onweersbuieni®n de namiddag. Middagtemperatuu de eilanden in de Egeische Zee 2 32 graden, op het vasteland tusse graden bij zee en 37 graden plaaé lijk in het binnenland W WEERRAPPORT Max Min Raj (openhagen regen New York

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2