Nieuwe hoofdrol
voor Urbanus in
„Koko Flanel"
Stripdriedaagse zoekt
scenarioschrijvers
Rijksmuseum
koopt topstuk
van Goltzius
KUNSTQeidóe-Oowumt WOENSDAG 16 AUGUSTUS 1989 PAGINA 8
Jazzconcerten in Paard en
Koninklijk Conservatorium
DEN HAAG Van 12 tot en met 14 oktober zal in het Paard
aan de Prinsegracht en het Koninklijk Conservatorium in Den
Haag een aantal concerten worden gegeven door internationale,
bekende en minder bekende jazzmusici. Het gaat om een initia
tief van de onlangs opgerichte Stichting Delta Jazz, die zich beij
vert voor publieksgerichte jazzconcerten waarin vooral de Euro
pese jazzmuziek voorop staat. Tijdens de concerten komen alle
stromingen aan bod, zowel fusion als mainstream en freejazz.
Samensteller Jaier Weissman heeft op donderdag 12 oktober het
Britse Andy Sheppard Sextet en de Italiaan Flavio Boltro in het
Kgninklijk Conservatorium geprogrammeerd, op 13 oktober het
Spaanse Ze Eduardo Septet, het Nederlandse Ben van den Dun-
gen/Jarmo Hoogendijk Kwintet en de Franse groep Sixun, en
op zaterdag 14 oktober het Finse Jukka Perko Kwartet, het
Britse Jason Robello trio en de Wackclub, een jazzdans-groep.
Ook is er dan de Delta Jazz Trombone Summit, trombonisten uit
Nederland, Turkije, Zweden, België en Frankrijk.
Benefiet
Operaster Placido
Domingo in voetbal
tenue naast collega
José Carreras, die
blij een symbolische
cheque toont die is
bestemd voor het
door hem opgerichte
leukemie-fonds. De
foto werd gemaakt
na afloop van een
benefietwedstrijd in
Salzburg, tussen zan
gers en acteurs en
bekende sportlieden.
De opbrengst was
bestemd voor het
fonds.'José Carreras
lijdt zelf aan de ziek-
Overheid betaalt verzekering
bij uitlenen van kunstwerken
DEN HAAG Stedelijke
musea en andere kunstinstel
lingen zal het voortaan aan
trekkelijker worden gemaakt
kunst in bruikleen te nemen
van het rijk.
De nieuwe bruikleenoyerenkomst
die de directeur-generaal van het
ministerie van WVC, drs. J. Rie-
zenkamp, zaterdag bekend zal
maken, houdt in dat de bruikleen-
nemer niet meer voor de verzeke
ringskosten op hoeft te draaien.
Daarmee is een belangrijke finan
ciële barrière weggenomen voor
de kunstinstelingen om van het
rijk te lenen. De verzekeringspre
mies zijn vaak niet op te brengen
voor de musea. Riezenkamp opent
zaterdag in het museum Boy
mans-van Beuningen de expositie
„Hardware, hedendaagse sculp
tuur". De eerste bruikleen die
volgens de nieuwe overeenkomst
wordt uitgegeven is tussen het
Rijksmuseum in Amsterdam en
Museum Boymans-van Beunin
gen. Het gaat om een op paneel
geschilderd werk van de „Meester
van Aix", waarvan zowel het Am
sterdamse als het Rotterdamse
museum een deel hebben.
BRUSSEL De lokatie is
een troosteloos stukje
braakliggend terrein in
het stadscentrum van
Brussel, het tijdstip even
na negen uur 's ochtends.
Producent Erwin Provoost
onderbreekt het gesprek
met Urbanus. Er moet be
gonnen worden met de
opnamen van zijn nieuw
ste speelfilm „Koko Fla
nel". „Sorry", zegt Pro
voost. „We mogen nu
geen tijd meer verliezen.
Zeker op deze eerste op
namedag moeten we het
voorziene tijdschema res
pecteren".
Luttele seconden later schiet
Urbanus zijn kleren uit en laat
hij zichzelf te water in wat ooit
een comfortabel ligbad moet
zijn geweest, maar wat er nu
uitziet als een ordinaire drink
bak voor koeien. Dat klopt
ook, want ook die zijn in dit
onwezenlijke decor aanwezig.
Urbanus neemt zijn bad name
lijk in de schaduw van het
Brusselse World Trade Center,
vlak tegenover het Noordsta
tion, de uit zijn voegen han
gende rosse buurt en de staal
grijze hoogbouw van het Ro-
giercentrum. Om hem heen
grazen een dertigtal aange
sleepte koeien, geduldig gra
zend naar een laatste stukje
verdroogd stadsgras. Deze plek
is enkel voor speculanten een
fortuin waard, zoveel is wel
duidelijk.
„Geef 'ns de namen van al die
beesten, 't is voor op de aftite
ling", grapt Urbanus naar één
van de zeven ingehuurde vee
houders, die de runderen bin
nen het wisselende camerabe-
reik van regisseur Stijn Co-
ninx moeten houden.
Urbanus heeft er zichtbaar zin
in. Gedurende twee uur
schrobt hij voor nauwelijks
een halve minuut film zingend
het eigen vege lijf met een vis-
spaan, terwijl hij in hetzelfde
badwater tegelijkertijd zijn af
was doet. De horens van een
figurerend rund komen hem
daarbij uitstekend van pas als
kapstok voor keukendoek en
afwasborstel.
Dat Urbanus zich in dit uit
zonderlijke decor onmiddellijk
thuis schijnt te voelen, heeft zo
zijn reden: in de film wóónt hij
hier namelijk, meer bepaald in
het slordige caravannetje dat
iets verderop een bizarre
standplaats heeft gevonden. In
het rond slenteren kippen
over tientallen vogelnestkas
tjes, die door de bewoner bij
wijze van beroepsbezigheid
worden aangemaakt. Als Pla
cide Smellekens is Urbanus in
„Koko Flanel" (de twee K's
werden gekozen om onnodige
herrie met Coco Chanel te
vermijden) namelijk een vo-
gelnestkastjesbouwer, die te
gen beter weten in terecht
komt in de internationale mo
dewereld: tot wanhoop van
een fotograaf verzeilt Placide
ongewild op een dia, die een
grootscheepse modecampagne
de nodige allure moet geven.
Maar tot ieders verrassing
blijkt niet het dure mantelpak
van de mannequin, maar wél
het bescheiden slodder vest
van Placide bij het grote pu
bliek aan te slaan wanneer de
betrokken affiche in het
straatbeeld verschijnt.
Placide wordt meteen een
veelgevraagd model, maar hij
laat zich pas tot de grote stap
naar de internationale roem
verleiden wanneer hij merkt
dat de bloedmooie Sarah (Bea
van der Maat) voor hetzelfde
agentschap werkt als de aan
halige directrice Mevrouw
Germaine (Willeke van Am-
melrooy). Het wordt pas hele
maal leuk wanneer Placide
het gewezen topmodel Arlon-
do (Herbert Flack) naar de
kroon steekt en hij van Sa
rah's moeder (Ann Petersen)
de nodige steun krijgt om uit
een kortstondige depressie te
kruipen.
Hector achterna
Gedurende acht weken - tot
en met 30 september - wordt
er voor „Koko Flanel"ge-
draaid in Brussel, Gent en het
Klembrabantse Hingene waar
het fraaie Kasteel d'Ursel het
toneel moet worden voor een
verblindende modeshow. Het
winning team van producent
Erwin Provoost, regisseur
Stijn Coninx en natuurlijk Ur
banus zelf, hoopt het succes
van voorganger Hector te eve-
Urbanus als „Hector" enigzins bangig onder de lakens. In zijn nieuwste film „Koko Flanel" is hij opnieuw regelmatig verbijsterd door
wat er in de wereld om hem geen gebeurt. foto- pr
Bijna twee miljoen Belgen en
Nederlanders zagen „Hector",
de film keerde met prijzen te
rug uit Frankrijk en Portugal,
en in het video-circuit is de
prent nog lang niet uitge
speeld.
De aanpak van „Koko Flanel"
is nog grootser: bijna vijf mil
joen gulden werd er voor de
produktie verzameld, afkom
stig van een videobedrijf en
een Franse co-producent. Na
„Wait until Spring Bandini",
de produktie die momenteel
door regisseur Dominique De-
ruddere wordt gemonteerd,
ziet producent Erwin Provoost
de zaken immers iets interna-
tionaler. „Koko Flanel wordt
tegelijk uitgebracht in België,
Nederland én Frankrijk", zegt
hij. „Dat zal eind januari, be
gin februari van volgend jaar
moeten gebeuren. In elk geval
laten we er meteen 80 kopies
van maken".
Ook Bea van der Maat, in Ne
derland vooral bekend van
haar werk als zangeres in de
groep Won Ton Ton, kwam
gisterochtend alvast een kijkje
nemen op de set, hoewel ze
nog niet meteen diende te ac
teren. „Dat gebeurt pas don
derdag", zegt ze. „En ik zie dat
in dit team zeer goed zitten.
Die mensen hebben blijkbaar
vertrouwen in mij en dat ver
trouwen is natuurlijk weder
kerig. Overigens laat ik me
voor alle veiligheid enigszins
coachen door de Gentse actrice
Blanka Heirman. Deze namid
dag moet ik evenwel nog een
stukje van onze Amerikaanse
elpee gaan opnemen, met een
producer die speciaal daarvoor
uit de States is overgevlogen".
En de dag daarvoor was ze nog
presentatrice van het TV-pro-
gramma „Tien om te Zien".
Wordt het allemaal niet wat
veel voor haar? „Voorlopig ga
ik nog niet door de knieën. In
tegendeel. Ik ben me zeer goed
bewust van het enorme voor
recht dat ik dit allemaal móg
sendoor sla ik me er wel door
heen".
Intussen levert een horde
persfotografen een professio
nele slag om de beste plaatsen
rond de set. Urbanus en Pro
voost laten iedereen rustig be
tijen, ook de beide Vlaamse te
levisiezenders die tussendoor
nog enkele interviews willen
registreren. Maar rond de mid
dag krijgt ook de producent er
stilaan genoeg van. „Dames en
heren, mag ik iedereen vragen
om de set te verlaten", vraagt
hij hoffelijk. „Wij moeten hier
namelijk ook nog een filmpke
maken...".
HERMAN VAN DIJCK
Kondrashin-
concours
met 31 jonge
dirigenten
AMSTERDAM Voor de
eerste ronde van het
tweede Kirill Kondrashin
Concours voor jonge diri
genten heeft een jury on
der voorzitterschap van.
dirigent Edo de Waart uit
263 kandidaten 31 kandi
daten uit 17 landen gese
lecteerd. Daarbij zijn twee
vrouwen.
Het concours begint vandaag
met een besloten eerste ge
deelte in de VARA-studio in
Hilversum en eindigt 25 en 26
augustus in het Concertge
bouw met twee openbare
avondconcerten. Voor de eer
ste ronde hebben de kandida
ten een keuze kunnen maken
uit werken van Haydn, Mozart
en Beethoven. In de tweede -
wèl openbare - ronde op 21 en
22 .augustus in de VARA-stu-
dio is het repertoire uitgebreid
naar Mahler, Debussy, Ravel,
Saint-Saëns, Bartok, Strawin-
sky en Shostakovitch.
De deelnemers hebben boven
dien verplicht„Adagio voor
Orkest", een werk van Otto
Ketting ingestudeerd, dat spe
ciaal voor het concours is ge
componeerd.
Er komen maximaal acht kan
didaten terecht in de tweede
ronde in de VARA-studio. De
finale-concerten, met maxi
maal drie kandidaten, worden
uitgezonden op de televisie.
Alle concerten worden uitge
voerd door het Radio Filhar
monisch Orkest. Op zondag
middag 27 augustus treedt de
winnaar in het kader van de
Uitmarkt op in de Beurs van
Vice-voorzitter van de jury is
H. van Royen, directeur van
het Koninklijk Concert
gebouworkest en voorzitter
van de Kirill Kondrashin
Stichting. Deze Russische diri
gent (1914-1981) heeft veel
gastdirecties in ons land ver-
Geen krant ontvangen? Bel
tussen 18.00 en 19.00 uur,
zaterdags tussen 14.00 en
15.00 uur, telefoonnummer
071-122248 en uw krant
wordt nog dezelfde avond
thuisbezorgd.
DEN HAAG „Wisse
lend bewolkt". Onder die
titel vindt dit jaar op 27,
28 en 29 oktober in het
Congresgebouw in Den
Haag de Stripdriedaagse
plaats, die dit keer geheel
in het teken staat van de
rol van het scenario in de
strip.
In samenwerking met het
weekblad Donald Duck is er
door organisator Het Strip
schap een scenariowedstrijd
georganiseerd. De wedstrijd is
vooral bedoeld voor mensen
die van schrijven hun beroep
hebben gemaakt of dat nog
willen maken. Tekstschrijvers
met ruime ervaring als Donald
Ducklezer wordt gevraagd een
scenario te leveren voor 'n
een-paginaverhaal van Donald
Duck, Mickey Mouse, Goofy,
Knabbel en Babbel of Willie
Wortel. De beste scenario's
worden door de redactie van
Donald Duck uitgekozen voor
publicatie in dit stripblad. Ze
zullen worden getekend door
de tekenaars van dit blad. Be
langstellende kunnen reageren
door zo spoedig mogelijk een
kaartje met alle persoonlijke
gegevens op te sturen naar Het
Stripschap, Donald Duck Idee,
Postbus 11335, 1001 GH in
Amsterdam. Alle kandidaten
krijgen dan een pakket met
informatie toegestuurd. Het
uiteindelijke scenario dient op
15 september op dat adres bin
nen te zijn.
1989 The Walt Disney Company
Donald Duck als scénarioschrijver.
Woodstock
Dezer dagen is er
eigenlijk niets te be
leven, twintig jaar
geleden stroomden
vierhonderdduizend
mensen samen om
er drie dagen lang
gestalte te geven
aan wat werd gezien
als het begin van
een nieuw tijdperk
van vrede en saam
horigheid. Wood
stock, het befaam
de popfestival dat
op 15 augustus
1969 werd gehou
den, staat dezer da
gen opnieuw volop
in de belangstelling.
Gisteren kwamen
enkele honderden
mensen naar het
voormalig festival
terrein om nog eens
de geur van toen op
te snuiven. Slechts
weinig herinnert nog
aan de massale bij
eenkomst, die in
dertijd zonder een
wanklank gehouden
werd. Of het zou het
kleine monument
moeten zijn dat ver
telt wat Woodstock
twintig jaar geleden
betekende. Bezoe
kers van het terrein
leggen er nu bloe
men, of verfraaien
het met een zelfge
maakt „Ban de
bom"-teken.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Li
cence to kill (al); 13.30, 20.30.
EUROCINEMA II: Road House
(16); 13.45, 18.45, 21.30. EU
ROCINEMA III: Three Fugitives
(al); 13.45, 18.45, 21.15. EU
ROCINEMA IV: Dangerous liai
sons (al); 18.30, 21.15. Platvoet
en zijn vriendjes (al); 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Road Hou
se (al); 19.00, 21.15. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39. tel. 124130):
The Karate Kid III (al); 14 30,
19.00, 21.15. Licence to kill (al);
14 15. 18.45, 21.15. Three Fugi
tives (al); 14.30, 19.00, 21.15.
My stepmother is an alien (al);
14.30, 21.15. The Burbs (al);
19.00, 21.15. Taran en de tover-
ketel (al); 14.30. Platvoet en z'n
vriendjes (al); 14.45. «TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): The
Bear (al); 19.00. wo ook 14.30.
9V» Weeks (16); 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Deense dienstbodes in
Parijs (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Polico Academy VI (al); 19.00.
wo. ook 14.45. Rain Man (al);
21.15. CITY THEATER II: Scan
dal (al); 19.00, 21.15. Nieuwe
avonturen van Pippi Langkous
(al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354): Police Aca
demy VI (al); ma. t/m wo. 14.00,
15.45. My stepmother is an
alien (al); ma. t/m wo. 15.45,
20.00. Rain man (al); ma. t/m
wo. 20.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
De lady en de vagebond; 14.00.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269):Police Academy
VI (al); 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Police Academy VI; wo. 14.00
DEN HAAGASTA: 1 (Spul 27, tel.
463500): Roadhouse (16); 14.00,
18.45, 21.30. ASTA 2: Sing
(al); 14.00, 18.45, 21.30. ASTA
3 My stepmother is an alien
(al); 14.00, 18.45, 21.30. BA
BYLON 1 (naast Den Haag Cen
traal tel. 471656): For queen
and country (16); 14.00, 19.15,
21 45. BABYLON 2 Dange
rous liaisons (al); 14.00, 19.00,
21.30. BABYLON 3: Scandal
(16); 19.00, 21.30. CINEAC 1
(Buitenhof 20, tel. 630637): Can-
nonball fever (al); 14.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: The karate
kid 3 (al); 14.00, 18.45, 21.30.
CINEAC 3: The burbs (al);
18.45, 21.30. METROPOLE 1
(Carnegielaan, tel. 456756): Li
cence to kill (al); 14.00, 18.45,
21.30 METROPOLE 2: Rain
man (al); 18 45. 21.30. ME
TROPOLE 3: Dirty rotten scoun
drels (16); 14.00. 18.45, 21.30.
METROPOLE 4: The naked
gun (al); 14.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 5: Filmzomer
'89; wo. 14.00, 18.45, 21.30. vr.
t/m di. 14.00, 20.00. The name
of the rose; ma. Koyaanisquatsi
en Powaqqatsi; di. Sammy and
Rosie get laid; wo. ODEON 1
(Herengracht 13, tel. 462400):
Licence to kill (al); 13.15, 18.45,
21.30. ODEON 2 Illegally
yours (al); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 3: Three fugitives
(al); 13.45, 18.45, 21.30. ODE
ON 4: De stam van de holebeer
(al); 13.45, 18.45, 21.30. STUDIO
1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402): Do the right thing (16);
19.15, 21.45. STUDIO 2: A cry in
the dark (al); 19.00, 21.15. STU
DIO 3: Paperhouse (16); 19.00,
21 00 HAAGS FILMHUIS:
Zaal 1: Shame; 19.30, 21.45 Zaal
2: Kleine Vera; 19.30 Bagdad
café; 22.00 Zaal 3: 19.30, 21.45.
di. 20.00. Sous Ie soleil de Sa
tan; ma. Little Dorrit; di. The
belly of an architect; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON: Platvoet en zijn
vriendjes; 14.00. CINEAC: Ta
ran en de toverketel; 14.00.
METROPOLE: Platvoet en zijn
vriendjes; 14.00.
BIJ DEZE KRANT
INFORMATIE OVER
FILMS, MUZIEK, THEATER,
RECREATIE, EXPOSITIES EN
EEN COMPLETE AGENDA
AMSTERDAM Het
Rijksmuseum in Amster
dam is er in geslaagd een
„topstuk" aan te kopen
van de beroemde Haar
lemse schilder Hendrick
Goltzius (1558-1617). Het
gaat om een doek uit 1616
dat het oud-testamenti-
sche geschiedenis van Lot
en zijn dochter (Genesis
19: 30-35) voorstelt.
Welk bedrag exact gemoeid is
met de aankoop wilde het mu
seum niet bekend maken. Wel
dat het is gebeurd dankzij
„formidabele steun van de
Vereniging Rembrandt aange
vuld met bijdragen van de
Rijksmuseum-Stichting en het
ministerie van WVC.
Goltzius geldt als de beste en
veelzijdigste vertegenwoordi
ger van het Haarlemse ma-
niërsme, een stijl die zich ken
merkt door zijn sierlijkheid,
kleurenpracht en sensualiteit.
Bijna alle schilderijen van
Goltzius zijn bevolkt met
naaktfiguren en stellen my
thologische of bijbelse verha
len voor. De oude meester, die
pas in 1600 is gaan schilderen,
heeft in totaal ongeveer 60
schilderijen gemaakt waarvan
nog maar circa 40 bekend zijn.
„De geschiedenis van Lot" was
spoorloos, maar werd in 1919
gesignaleerd op een veiling in
Müchen en dook een jaar later
op in de Verenigde Staten. Na
langdurig onderhandelen met
de eigenaar kan het nu wor
den opgenomen in de rijke
verzameling van Hollandse
meesters in het Rijksmuseum.
Het schilderij ziet er volgens
het Rijksmuseum nog erg
„gaaf" uit. „Het lijkt wel alsof
het zo uit het atelier van de
schilder komt".
Het museum heeft al twee
werken van Goltzius, „Ster
vende Adonis" (1603) en „Ver-
tumnus en Pomona" (1613). De
nieuwe aanwinst is vanaf 23
augustus tentoongesteld in de
Paviljoenzaal, waar ook werk
van andere maniëristen is te