„Religies beleggen"
is lucratieve zwendel
kerk
wereld
„Wij zijn van Utrecht, niet van Rome"
CckLcSomont b
beroepingen
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CeidócSoutant
DINSDAG 8 AUGUSTUS 1989 PAGINA 2
BI
Spaarnwoude voorlopig gesloten
AMSTERDAM Het recreatieschap Spaarnwoude zal de ko
mende tijd gesloten zijn als gevolg van het intensieve gebruik
tijdens het wereldcongres van christenzigeuners, de afgelopen
week. Er moet op sommige plekken nieuw gras worden inge
zaaid; over de exacte omvang van de schade valt volgens de
woordvoerder nog niets te zeggen, anders dyi dat die „aanzien
lijk" is. Vorige week werd de schade op zeven ton geschat. Het
schap heeft vorige week al een bedrag van een ton geclaimd bij
de gemeente Amsterdam die hij verantwoordelijk stelt voor de
schade. De bondag al begonnen uittocht van de circa 30.000
deelnemers verliep zondag rustig en zonder problemen, aldus
de politie. Morgen zullen naar verwachting de laatste zigeuners
zijn vertrokken.
Anglicaanse priester aangehouden
wegens heroïnehandel
ROME Een anglicaanse priester uit Nigeria is maandag met
vier landgenoten in Rome gearresteerd wegens handel in he
roïne. De politie, die de priester al tien maanden in de gaten
hield na berichten over verdachte bewegingen rond zijn huis,
heeft hem aangehouden, toen hij in zijn BMW terugkeerde van
een bezoek aan de luchthaven van Rome. In zijn auto werd een
pakje met 500 gram heroïne gevonden. Een huiszoeking in de
woning van de geestelijke, die tegelijkertijd als plaats van sa
menkomst van zijn gemeente diende, bracht nog eens 500 gram
zuivere heroïne aan het licht.
Het is gemakkelijker
wijs te zijn voor
anderen dan voor
zichzelf
La Rochefoucauld
Bisschoppen
blijven voor
overplaatsing
klooster
UTRECHT De Neder-
landse bisschoppen zullen
geen nieuwe verklaring
over het Karmelietessen
klooster in Auschwitz uit
geven. Kardinaal dr. A.J.
Simonis heeft namens de
bisschoppen, dus ook bis
schop Bomers van Haar
lem, al in juni 1986 bij
kardinaal Frantisek Ma-
charski aangedrongen op
overbrenging van het
klooster naar een plaats
buiten het kamp.
Dat laat de woordvoerder van
de bisschoppenconferentie
desgevraagd weten.
Het rabbinaat van de joodse
gemeente in Amsterdam heeft
naar aanleiding van een in
terview met Bomers in het
Nieuw Israelietisch Weekblad
de bisschoppen om een ver
klaring over het klooster ge
vraagd.
Bomers zei overtuigd te zijn
van de oprechte bedoelingen
van de Karmelietessen en
vroeg zich af, of hij „als ik
jood zou zijn geweest" zich
ook zo gegriefd zou hebben
gevoeld door het klooster.
Volgens de rabbijnen maken
Bomers' woorden duidelijk
dat er binnen de RK Kerk
nog altijd antisemitische ten-
denzen zijn.
In zijn brief aan Macharski
wees Simonis op de bezorgd
heid onder de joden en bij het
Overlegorgaan van Joden en
Christenen in Nederland
(OJEC) over het klooster in
Auschwitz. Hij citeerde met
instemming de aartsbisschop
van Lyon, kardinaal Albert
Decourtray, die erop had ge
wezen dat de beproevingen
van de Tweede Wereldoorlog
het joodse volk een waardig
heid hebben gegeven die door
de vestiging van een klooster
in Auschwitz zou worden ge
schaad.
De Nederlandse bisschoppen
hebben 100.000 gulden ter be
schikking gesteld voor de
bouw van een bezinningscen
trum ter vervanging van het
Karmelietessenklooster. Tot
op heden heeft de Poolse RK
Kerk dit geld niet opgeno
men.
Vorige maand liet de Poolse
regering weten dat de kerk
pas in maart jongstleden een
vergunning voor de bouw van
het centrum had aange
vraagd. Deze vergunning is in
juni door het gemeentebe
stuur van Oswiecim (de Pool
se naam voor Auschwitz) ver
leend. De bouw van het cen
trum kan drie jaar in beslag
nemen.
Lutheranen:
meer toezicht op
mensenrechten
in Roemenië
GENÈVE De Lutherse
Wereldfederatie moet
scherper toezien op
schendingen van de men
senrechten in Roemenië.
Bovendien moet zij eraan
bijdragen dat er tussen de
Hongaarse en Roemeense
kerken „zinvolle ge
sprekken" worden ge
voerd, aldus het uitvoe
rend comité (bestuur) van
de wereldfederatie in een
verklaring die in Genève
is aanvaard.
De Wereldraad van Kerken,
waarbij veel lidkerken van de
Wereldfederatie zijn aangeslo
ten, besloot vorige maand
geen uitspraak te doen over
de situatie in Roemenië.
In de Lutherse verklaring
wordt gepleit voor humanitai
re hulp aan de Roemeense
vluchtelingen in Hongarije.
De vertegenwoordigers van
de kerken in Roemenië en
Hongarije onthielden zich van
stemming.
Het bestuur van de Wereldfe
deratie sprak voorts zijn af
keuring uit over het „cyni
sche gebruik van gijzelaars"
in het Midden-Oosten. De gij
zelingen brengen niet alleen
het leven en de menselijke
waardigheid vah de gijzelaars
in gevaar, mar ook de „ont
wikkeling in de richting van
vrede en gerechtigheid" in
het Midden-Oosten. De We
reldfederatie riep voorts Is
raël op zich te houden aan de
conventie van Genève over
het bestuur van bezette gebie
den en de individuele en soci
ale mensenrechten in die ge
bieden te garanderen.
Bij de Wereldfederatie zijn
105 kerken met in totaal 59
miljoen leden aangesloten.
DUIZENDEN AMERIKANEN VOOR MILJOENEN OPGELICHT
WASHINGTON Zwen
delaars die beweren dat
God hun vennoot is, heb
ben duizenden Amerika
nen de afgelopen vijf jaar
meer dan 450 miljoen
dollar (970 miljoen gul
den) armer gemaakt, zo
blijkt uit een studie van
een officiële toezicht-
scommissie.
„Hoed u voor het groeiend
aantal investeringsgooche
laars dat erop uit is de kuddes
goedgelovigen af te zetten,"
zei John Baldwin, de voorzit
ter van de Noordamerikaanse
Vereniging van Effectenbe
heerders. „Religieuze zwen-
delpraktijken zijn vandaag de
dag een van de meest geliefde
praktijken onder investe
ringsgoochelaars."
De nationale studie belichtte
duistere religieus geïnspireer
de beleggingspraktijken,
waarvan 15.000 Amerikanen
in 15 staten het slachtoffer
werden.
De toename van „valse inves
teringsprofeten heeft geleid
tot een stijging van het aantal
klachten bij de staten van
consumenten over fraude en
misbruik door financiële
planners die zichzelf als „we
dergeboren" bestempelen,
door zwendelkunstenaars die
beweren de zegen te hebben
van lokale en nationale ker
kelijke functionarissen, en
door „goddelijk geïnspireer
de" adviesgevers voor inves
teringen in muntstukken,
edelmetalen, onroerend goed
en olie- en gaswinning".
De studie, getiteld „Azen op
de gelovigen: De valse profe
ten van het investeringsmi
lieu", gaat uitvoerig in op een
aantal specifieke gevallen van
zwendel. Zo is er het verhaal
van een voormalig predikant
die meer dan 600 investeer
ders in 20 staten oplichtte en
nu een gevangenisstraf van
vier jaar uitzit. Zijn slachtof
fers „geloofden detf ze zaken
deden met een man die door
God was begiftigd met uitzon
derlijke handelscapaciteiten".
In Alabama wist de voormali
ge penningmeester van een
grote kerk, die nu ook in de
cel zit, naar schatting 18 mil
joen dollar (bijna 39 miljoen
gulden) afhandig te maken
van investeerders die hij een
rendement tot 30 procent per
maand beloofde. In Utah
slaagden zwendelaars erin 215
miljoen dollar (464 miljoen
gulden) binnen te halen door
zich valselijk te beroepen op
connecties met prominente
mormonen.
Een olie- en gaswinningsbe-
drijf kreeg van de autoriteiten
in Massachusetts en Missouri
de opdracht niet langer aan
delen te verkopen aan inves
teerders die werd verteld dat
de firma gebruik maakte van
oud-testamentische profetieën
om te beslissen waar in Israel
proefboringen zouden worden
uitgevoerd.
Sommige zwendelaars berie
pen zich op bijbelse voorspel
lingen over rampen en sociale
chaos om beleggers te verlei
den tot investeringen in
waardeloze goud- of munt
stukken. De groei van reli
gieus georienteerde tijdschrif
ten, radiostations en televisie
programma's maakte het
zwendelaars mogelijk het ge
schikte publiek te bereiken
met valse reclameboodschap
pen.
Volgens de studie slagen reli
gieuze zwendelaars er vaak in
om tijdelijk of definitief aan
juridische vervolging te ont
snappen omdat hun slachtof
fers sterk aarzelen om een
klacht in te dienen uit vrees
hun kerk of geloof in verle
genheid te brengen.
Volgens de toezichtscommis-
sie die de studie vrijgaf is het
probleem nog groter dan in
het onderzoek tot uiting komt
omdat daarin alleen zwendel-
praktijken aan de kaak wor
den gesteld waarbij beleggers
meer dan 500.000 dollar (ruim
1 miljoen gulden) verloren.
JOHN M. DOYLE
Opgeruimd
staat
netjes
Eugenia Fisher uit New Har
mony in India veegt de pa
den schoon rond het David
Lenz-Haus, ter gelegenheid
van het honderdvijfenzeven-
tigjarig bestaan.
Het huis maakt deel uit van
een lutherse communiteit die
in 1814 vanuit Duitsland
naar Zuid-lndia kwam. Deze
week wordt de oprichting
herdacht en daarom wordt
alles in en rond het huis net
jes opgeruimd.
Kerkelijk pleidooi
voor totaalverbod
kernproeven
DEN HAAG Pax
Christi Nederland en het
Interkerkelijk Vredesbe
raad (IKV) hebben maan
dag bij de ambassades
van het Verenigd Ko
ninkrijk, de Verenigde
Staten, Frankrijk en de
Sovjetunie aangedrongen
op een totaal verbod van
kernproeven. Vandaag is
het 26 jaar geleden dat de
Sovjetunie, de Verenigde
Staten en het Verenigd
Koninkrijk een verdrag
over een beperkte stop
zetting van kernproeven
sloten.
Dit verdrag verbiedt het hou
den van kernproeven op de
grond, onder water en in de
atmosfeer.
De Russische ambassade heeft
geweigerd de petitie in ont
vangst te nemen, omdat de
onafhankelijke vredesassocia-
tie in Tsjechoslowakije haar
mede had ondertekend. Dat
heeft IKV-secretaris Mient-
Jan Faber meegedeeld. De
vredesassociatie wordt niet
door de regering van Tsjecho
slowakije erkend. Het aanne
men van de petitie zou vol
gens de ambassade betekenen
dat zij zich zou inlaten met de
interne aangelegenheden van
Tsjechoslowakije.
Reorganisatie Evangelisch
centrum Heverlee kost banen
HEVERLEE Het evange
lisch Centrum voor Bijbelse
Vorming in de Belgische
plaats Heverlee heeft om uit
de financiële problemen te
komen een reorganisatie
doorgevoerd die waarschijn
lijk vijf docenten hun baan
gaat kosten. Bovendien zal
het gebouw in Heverlee, een
voormalig Jezuïetenklooster,
opnieuw te koop worden aan
geboden.
Dat heeft de Raad van Beheer
van het centrum meegedeeld.
Enkele maanden geleden
werd bekend dat het centrum
zich opnieuw in grote finan
ciële nood bevond. Contacten
met de Zuidelijke 'Southern
Baptists in de Verenigde Sta
ten over financiële steun om
de verkoop van het gebouw te
voorkomen hadden geen re
sultaat opgeleverd. Op korte
termijn moest 300.000 gulden
op tafel komen. De oplei
dingsprogramma's van de Ne
derlandse en Franstalige bij-
belschool en van de evangeli
sche theologische faculteit
zullen blijven bestaan. In het
doctoraal programma worden
geen wijzigingen aangebracht.
Nederlandse Hervormde Kerk Aan
genomen naar 's-Gravenhage als
pred. voor bijz. werkzaamheden
(pastoraat rondom de-Vredeskerk en
in de huizen Sonnenborgh en Irene)
R.L. Algera. kand. en vicaris te "s-
Gravenhage. Aangenomen naar
Grouw (toez.) H.J. Kostors, pred van
de Evang. Kirche te Wuppertal
(BRD) Bedankt voor Kootwijk-Koot
wijkerbroek C.M. Buijs te Gameren.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Benoemd tot pastoraal werker te Be
verwijk (part-time) G.M. Bijkerk, wo
nende te Apeldoorn, die deze benoe
ming heeft aangenomen. Aangeno
men naar Apeldoorn-Oost C.J. van
den Boogert te Emmeloord.
LEIDEN „Je hoort het
zo vaak zeggen „de Ka
tholieke Kerk". Maar in
de meeste gevallen klopt
dat niet; de „Katholieke
Kerk" is evenmin een
massieve eenheid als de
reformatorische kerken.
Bij de katholieke ker-
k(en) horen bijvoorbeeld
ook de Orthodoxen in
Oost-Europa en wijzelf.
Inderdaad, wij zijn niet
van Rome, wij zijn van
Utrecht".
Priester in buitengewone
dienst B.N. Leverland laat
met deze uitspraak merken
hoe het er bij hem toch wel
een klein beetje in zit: kleine
zus tegenover grote zus.
Maar meer dan een klein
beetje is het ook niet: „De
Oud-Katholieken zijn natuur
lijk een minderheid, maar we
hebben niet het gevoel ons
bestaan steeds te moeten ver
dedigen. We zijn letterlijk en
figuurlijk uit de schuilkerkjes
te voorschijn gekomen en we
mogen er zijn van onszelf".
Leverland is priester-voor
ganger „op afroep". De paro
chie van Leiden is voor de
diensten en voor het pastoraat
gecombineerd met die van
Den Haag en Leverland, ooit
zelf kapelaan in Egmond aan
Zee, helpt mee om de dien
sten in Leiden te verzorgen.
De Oud-Katholieke Unie van
Kerken zit in haar honderdste
jaar. In september wordt in
Utrecht herdacht hoe daar op
24 september 1889 de oud-ka
tholieke bisschoppen van Ne
derland, Duitsland en Zwit
serland bijeen kwamen om
een gezamenlijke verklaring
op te stellen, die bekend is ge
worden als de „Utrechtse Bis
schopsverklaring".
Sindsdien zijn er kerken op
gericht in onder meer Joego
slavië, Polen, Frankrijk, de
Verenigde Staten, Canada en
in Oostenrijk.
DE VELE
WONINGEN
Dit is het vierde artikel in
een serie waarin de karak
teristieken van kerken,
kerkgenootschappen en
groepen naar voren komen.
Vorige afleveringen ston
den in de kranten van 27, 31
juli en 3 augustus jl.
De oud-katholieke beweging
als zodanig is al veel ouder;
het begin ligt in het begin van
de zeventiende eeuw als uit
drukking van de afwijzing
van het centralisme van
Rome. Heel in het kort komt
de wel wat gecompliceerde
geschiedenis hier op neer:
Na de Reformatie werd het
katholicisme in de Nederlan
den een verboden godsdienst.
Veel katholieken verlieten
het land; zo ook Van Bruhe-
zen, de deken van het domka
pittel die na het overlijden
van de aartsbisschop van
Utrecht de leiding had. Hij
had voor zijn vertrek (1583)
de bevoegdheden overgedra
gen aan Sasbout Vosmeer, op
dat die leiding zou geven aan
de priesters die op hun post
bleven. Via deze Vosmeer, in
1602 tot aartsbisschop voor de
noordelijke Nederlanden ge
wijd, werd de bisschoppelijk-
hiërarische structuur worden
voortgezet, menen de oud-ka
tholieken.
De katholieken in ons land
maakten een eigenzinnige
ontwikkeling door, onder
meer door de sterke aanwe
zigheid van de calvinisten en
een „strenge stroming" (janse
nisme) binnen de Katholieke
Kerk. Toen Rome aan het be
gin van de zeventiende eeuw
erg centralistische neigingen
kreeg en de Nederlanden als
„missiegebied" gingenbe
schouwen, kwam de definitie
ve breuk. De fungerende
aartsbisschop werd door
Rome geschorst. De oud-ka
tholieken kozen na uiteinde
lijk een eigen aartsbisschop:
Cornelis Steenoven (1723).
Een belangrijk deel van de
Nederlandse katholieken
bleef'Rome echter trouw. Om
de bisschoppelijke successie te
verzekeren bezetten de
„oud"-katholieken de open
staande zetels van Haarlem
en Deventer. En honderd jaar
geleden werd de internationa
le gemeenschap gevormd
rondom de Utrechtse Bis
schopsverklaring.
Geen paus
Het centralisme van „Rome"
wordt door de oud-katholie
ken afgewezen, dus ook de
pauselijk oppermacht. Het
dogma van de pauselijke on
feilbaarheid in 1870 heeft
voor een forse verwijdering
gezorgd tussen beide leden
van de katholieke familie.
Het internationale bisschop
pencollege is het hoogste ge
zagsorgaan bij de oud-katho
lieken. De aartsbisschop van
Utrecht is wel de „eerste on
der zijns gelijken", maar zon
der extra juridische bevoegd
heden.
Er zijn méér verschillen met
„Rome". Leverland: „Wij
kennen Maria wel als moeder
van onze Heer, maar de plaats
die zij heeft bij de Rooms-Ka-
tholieken, nee, dat is bij ons
ondenkbaar. Haar bemidde
ling en tussenkomst is voor
ons niet nodig. Een ander
punt is het celibaat: in Neder
land werd die verplichting in
1922 opgeheven, in de Zwiter-
se en Duitse Oud-Katholieke
Kerk was dat al vrii snel na
hun ontstaan in 1870 gedaan;
op het gebruik van de land
staal in de diensten werd van
af 1895 aangestuurd.
Het oude missaal wordt in op
zet gevolgd; er is de consecra
tie van brood en wijn bij' de
Priester B.N. Leverland
eucharistie; gebruik liturgi
sche kleuren en dergelijke.
Ideaal
Een oud-katholiek ideaal is
het gezamenlijk optrekken
van christenen als in de oude
en ongedeelde kerk. Met de
anglicanen is er al volledige
kerkelijke erkenning en met
de Orthodoxe Kerk is in prin
cipe overeenstemming be
reikt. Met „Rome" zijn de
contacten wat wisselend,
mede afhankelijk van de
paus. Het huidige beleid lijkt
minder kansen te bieden op
vorderingen dan dat van
twintig jaar geleden, hoewel
in ieder geval in Nederland
de oud-katholieken een spe
ciale rol vervullen in de oecu
mene.
Het is maar een klein groepje,
die oud-katholieken, 't Zijn er
ongeveer tienduizend in ons
land (in de VS zijn ruim
250.000, het zijn vooral geëmi
greerde Polen). In Leiden
heeft de parochie ongeveer
FOTO: CEES VERKERK
dertig adressen. Alle tijden
door zijn er mensen uit ande
re geloofstradities naar de
oud-katholieken overgestapt;
diverse priesters in Nederland
komen uit een reformatorisch
nest. Er zijn nog maar twee
bisdommen: Utrecht en Haar
lem. Door de enorme uitge
strektheid van de parochies is
de pastorale bearbeiding
moeilijk. „Maar als een paro
chie een poos zonder priester
zit betekent dat soms ook wel
een geestelijke opbloei. Men
sen moeten dan dingen zelf
doen", aldus Leverland.
„Somber over de toekomst
ben ik niet", besluit hij, „hoe
wel, de kleinere parochies
zullen het best moeilijk kun
nen krijgen. Maar ik zeg dan
tegen mezelf en ik weet
dat het voor anderen als een
dooddoener kan klinken
de grote Baas is maar met
twaalf begonnen en één van
hen heeft Hem nog verkocht
ook".
LÜTSEN KOOISTRA
Krachtproef in Suriname
GELUKKIG is het Surinaamse parlement, de Nationale As-i
semblee, niet gezwicht voor de aanhoudende druk van legerj
leider Bouterse, die aanvaarding van het vredesakkoord met
het Jungle Commando van Ronnie Brunswijk heeft willen!
verhinderen. De uitslag van de stemming vormt een niet ge
ringe overwinning voor de Surinaamse regering, maar de
krachtproef waar zij voor staat is daarmee nog niet voltooid,
Bouterse wekt de indruk ook na de uitspraak van het parle
ment de uitvoering van het vredesakkoord met alle geweld
te willen voorkomen.
DaT vredesakkoord, vorige maand gesloten in Kourou in
Frans Guyana, moet een einde maken aan de strijd die in de
afgelopen drie jaar vooral in Oost-Suriname heeft gewoed
tussen de manschappen van Brunswijk en het leger van Bou
terse. Een belangrijk onderdeel van het akkoord heeft be
trekking op het integreren van het Jungle Commando in het
Surinaamse politieapparaat. Dat is volgens Brunswijk en zijn
volgelingen nodig om de Bosland-creolen in Oost-Suriname
te beschermen tegen de willekeur van het leger van Bouter-
Bouterse is fel gekant tegen dit onderdeel van het vre
desplan. In plaats van de overeengekomen integratie van het
Jungle Commando in het Surinaamse politieapparaat wil hij
dat het nog voor het eind van deze maand wordt ontwapend,
Zijn vroegere collega Brunswijk moet desnoods maar politiek
asiel vragen in Nederland, zo liet hij zondag sarcastisch we
ten. Bouterse verlangt dat zijn leger opdracht krijgt op te
trekken naar Stoelmanseiland en andere plaatsen waar het
Jungle Commando zich heeft teruggetrokken, om daar de
wapens van de groep-Brunswijk in beslag te nemen. Bouter
se wenst vervolgens het hele Bosland grondig te inspecteren
op de aanwezigheid van „terroristen".
In een brief had Bouterse deze wensen kenbaar gemaakt!
aan president Shankar, maar in een presidentiële rede, die
rechtstreeks via de televisie werd uitgezonden, werden zij
keihard verworpen. De president liet weten dat zijn regering
het vredesakkoord volledig aanvaardt en ongewijzigd wil
uitvoeren.
VOOR die verklaring was moed nodig. Shankar en zijn
na de verkiezingen van vorig jaar wettig gekozen re
gering weten zich bij alles wat zij doen nauwlettend gevolgd
door de legerleider. Hoewel het leger bij de verkiezingen een
verpletterende nederlaag heeft geleden, is Bouterse niet zo
maar bereid de macht uit handen te geven. In de negen jaar
dat hij nu al in het zadel zit, heeft hij elke crisis overleefd en
we weten dat hij zich daarbij niet beperkte tot het tegen el
kaar uitspelen van rivaliserende partijen.
Er kan niet genoeg aan herinnerd worden dat Bouterse de
aanstichter was van de massamoord in december 1982 op de
belangrijkste politieke tegenstanders van zijn „revolutie".
Vijftien vooraanstaande politici, vakbondsleiders, juristen en
journalisten werden in zijn opdracht vermoord. Het is triest
te moeten constateren dat de moordenaars niet alleen nog
steeds op vrije voeten zijn, maar ook nog een factor van bete
kenis vormen in Suriname.
PRESIDENT Shankar daarentegen verdient alle steun varj "rn
de internationale gemeenschap en vooral van ons land. Nu
de Nationale Assemblee het akkoord van Kourou heeft goed- Ryj
gekeurd, kan Bouterse de uitvoering van de regeling nogj en
blokkeren. Dat zou dan een nieuwe krachtmeting betekenen diei
tussen de Surinaamse regering en het leger, dat door een| aPe
groep criminelen wordt geleid. Hopelijk krijgt president!
Shankar inderdaad de steun om die krachtproef te door-(
staan.
Zonnig
DE BILT (KNMI) De lucht
waarin wij ons bevinden
wordt het komende etmaal ge
leidelijk stabieler van opbouw.
De kans op een bui, die van
daag nog niet te verwaarlozen
is, zal morgen veel kleiner
zijn. Dit heeft te maken met
het naderbij komen van een
rug van hoge luchtdruk. Van
nacht kan hierdoor de wind
geheel wegvallen terwijl de
bewolking verdwijnt. Op som
mige plaatsen kunnen er mist
banken ontstaan. Morgen
overdag verdwijnen die weer
snel, waarna het een zonnige
en droge dag wordt. Na een
minimum van circa 12 graden
loopt de temperatuur in de
middag op tot ongeveer 24 gra
den. De wind gaat matig, uit
het zuidwesten, waaien. Na
morgen wordt het weer wis
selvalliger en koeler.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
tot en met woensdag:
Noorwegen en Zweden: Bewolkt en
vooral in zuid-Noorwegen af en toe
regen Middagtemperatuur van 16
graden aan de Noorse kust tot 22 gra
den in Zweden
Denemarken: Perioden met zon,
maar in het noorden mogelijk een
bui. Middagtemperatuur rond 23 gra-
Schotland en Ierland: Half tot zwaar
bewolkt en enige tijd regen Middag
temperatuur 18 graden
Engeland: Perioden met zon en kans
op wat regen. Middagtemperatuur
rond 23 graden.
België en Luxemburg: Perioden met
zon en overwegend droog. Middag
temperatuur rond 24 graden
West-Duitsland: Perioden met zon,
maar ook enkele lokale regen- of on
weersbuien. Middagtemperatuur van
24 graden in het noorden tot 28 in
het zuiden.
Frankrijk: Perioden met zon en in
het zuiden plaatselijk een regen- of
onweersbui. Middagtemperatuur van
20 graden aan de Kanaalkust tot 30
graden in het zuiden.
Spanje en Portugal: Perioden n
zon en mogelijk een regen- of
weersbui Middagtemperatuur van
enkele
zwaar bewolkt en enkele regen-
onweersbuien Middagtemper;
van 24 tot 28 graden.
Italië: Perioden met zon, maar vooral
in het noorden kans op een regen- of
onweersbui. Middagtemperatuur v
28 graden in de Dolomieten tot
graden in het zuiden.
Joegoslavië: Zonnig, maar vooral
het noorden kans op een regen- of
onweersbui. Middagtemperatuur
rond 32 graden.
Griekenland: Zonnig en droog. Mid
dagtemperatuur rond 35 graden, op
de eilanden wat koeler.
WEERRAPPORT