Van Mierloprobeert het nu met stroop Christelijke politiek is volhouden, jaar na jaar Politiek Partij Parlement Lezen iservnv DAGTOCHT HET GROTE SMIIRFENPARK BINNENLAND t CeidócOouttMit ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1989 PAGINA 4 DEN HAAG Hoewel de ka merverkiezingen nog maar één maand verwijderd zijn, is er van een campagne nauwe lijks iets te merken. Dat komt natuurlijk allereerst door de vakantie. De partijen hebben geen zin het land in te trek ken, terwijl de helft van de bevolking aan de Middelland se Zee bruin ligt te bakken. In onderling overleg hebben de campagneleiders de openings voorstelling van het verkie zingscircus bepaald op 21 au gustus. Tot die tijd zullen we het dus moeten doen met het optreden van de lijsttrekkers als disc-jockey in het zon dagse radioprogramma 'Wees huis van de hits' van de KRO. Maar de rust van dit moment heeft ook nog een andere oor- zaak. Mede door de val van het tweede kabinet-Lubbers is er een reële kans op een wis seling van de wacht. Dat weerhoudt de huidige opposi tiepartijen PvdA en D66 ervan zich krachtig af te zetten tegen de regeringspartij CDA. Zij weten duvels goed dat ze de christen-democraten straks maar al te hard nodig hebben om ook weer eens regeer macht te kunnen smaken. Daarom heeft de PvdA beslo ten zich vooralsnog te concen treren op het oppoetsen van de eigen lijsttrekker Kok in plaats van het beschadigen van de CDA-aanvoerder Lub bers. Met behulp van het.reclame bureau Saatchi en Saatchi, dat in Engeland de conservatieven van Margaret Thatcher aan een ongekende stembusover winning heeft geholpen, moet Kok van een felle vakbonds leider veranderen in een ge matigd en betrouwbaar staats man. Het doel daarvan is het publiek ervan te doordringen dat ook de PvdA iemand in huis heeft die premier kan worden van een centrum-link se coalitie. D66 kan zich die moeite na tuurlijk besparen. Hans van Mierlo zal nooit zoveel stem men trekken dat hij tot het ambt van minister-president wordt geroepen. De Democra ten weten zelfs niet eens of zij welkom zijn in een coalitie van PvdA en CDA. Wim Kok mag zeggen dat zijn partij niet zonder D66 aan de regering zal deelnemen, niemand gelooft dat hij dat standpunt onder alle omstandigheden zal vol houden. Wat moet de PvdA, als het CDA de Democraten afwijst en dreigt weer met de VVD (als de kiezers dat moge lijk maken) te gaan regeren? Tragisch Op het Binnenhof is het een publiek geheim dat de chris ten-democraten niet bepaald staan te juichen bij de gedach te aan een samenwerking met zowel PvdA als D66. Aller eerst zullen ze dan nóg meer kabinetszetels uit handen moeten geven. En daardoor ontstaat automatisch een pro gressieve meerderheid in het kabinet, die op elk gewenst ogenblik de bewindslieden van het CDA kan overstem men. Als het even kan moet er dus een kabinet komen zonder D66, menen velen in het chris ten-democratische kamp. Voor mr. H.A.F.M.O. van Mierlo zou die houding van het CDA tragische gevolgen kunnen hebben. Van de 23 jaar dat de grondlegger van D66 zich in meer of minder in tensieve mate bezighoudt met politiek heeft hij slechts veer tien maanden op het rege ringspluche gezeten. In het tweede en derde kabinet-Van Agt was de grondlegger van D66 minister van defensie. Die functie bekleedde hij volgens vriend en vijand op voortref felijke wijze. Dolgraag zou de nu 58-jarige 'Hafmo', zoals hij op het Bin nenhof wel genoemd wordt, zijn politieke carrière beslui ten met een hernieuwd minis terschap. Maar hoe dit doel te bereiken? Nadat hij op 1 juli tot lijsttrekker was gekozen, vestigde Van Mierlo zelf de aandacht op dit probleem. ,,D66 is voor de parlementaire basis van een kabinet van PvdA en CDA in aantal niet noodzakelijk. Dus is er des te meer reden om dan pas toe te treden als we politiek iets kunnen uitrichten". Van Mierlo wil dus geen gena debrood eten. Maar wat wil hij dan wel? Dat CDA en PvdA zijn partij als bemiddelaar in het kabinet opnemen. Volgens de D66-voorman zijn er nog steeds heel wat terreinen waar de grootste twee partijen heel verschillende denkbeelden hebben en waar D66 hen tot elkaar zou kunnen brengen. ,,Ik denk bijvoorbeeld aan al les wat met de verzuiling te maken heeft, zoals omroepen, onderwijs maar ook aan de traditionele veiligheidspolitiek en aan de nieuwe problemen zoals het milieu en de indivi dualiseringsprocessen en de rol van de overheid". Op het eerste gezicht denkt men dat deze zin niets anders is dan gebakken lucht. Im mers, PvdA en CDA zitten heus niet te wachten op al weer een bruggenbouwer van D66-huize. Als zij er met z'n tweeën niet uitkomen, dan is er geen Jan Terlouw of Hans van Mierlo die de scherven nog kan lijmen. Dat bleek dui delijk bij de crisis in het twee de kabinet-Van Agt in het voorjaar van 1982. Toen de so cialisten eenmaal hadden be sloten dat de door het CDA geëiste bezuinigingen onaan vaardbaar waren, verwachtten zij van de Democraten maar één ding: dat zij de kant van de PvdA zouden kiezen. Dat de ministers van D66, on der wie Hans van Mierlo, daartoe niet bereid waren, be schouwde de PvdA als niets minder dan verraad. Dat Kok en de zijnen D66 weer in de armen gesloten hebben, komt vooral omdat zij denken daar mee het CDA in een centrum links kabinet in de minder heid te kunnen dringen. Wat Van Mierlo dus te doen staat, is Lubbers de indruk te geven dat D66 op veel punten mis schien wel dichter bij het CDA dan bij de PvdA staat. En dat het daarom voor Lubbers een goede zaak is om de Democra ten in het kabinet te hebben. Het wekken van die indruk kan door middel van woorden op een verkiezingscongres. Het kan nog veel beter door mid del van daden in de Tweede Kamer, bijvoorbeeld in het de bat over de pogingen van Ruud Lubbers om als minis ter-president een aantal mil joenen in Kuwayt binnen te halen voor Hollandia Kloos, het metaalbedrijf waarvan hij bijna de helft van de aandelen bezit. Groot was de verbijste ring toen uitgerekend D66, dat zich graag opwerpt als de par tij voor politieke zuiverheid, nog vóór het kamerdebat ver klaarde dat het handelen van premier Lubbers „redelijk" was geweest. Van Mierlo be weerde naderhand dat dit niets te maken had met het willen sparen van de CDA- premier. „Het is fout wat hij gedaan heeft. Maar is het in zulke mate fout dat je het net zo moet bestraffen als wan neer een bewindsman liegt te gen het parlement? Zoals Van Aardenne en zoals Evenhuis?". Die bewering van de D66-lei- der was niet bevorderlijk voor zijn geloofwaardigheid. Wat is dat voor een oppositie, die de regering in bescherming neemt? Onderneming Die vraag drong zich deze week opnieuw op bij het bekij ken van de voorpagina van „Onderneming", het blad van het Verbond van Nederlandse Ondernemingen, de grootste werkgeversorganisatie van ons land. In full color afgebeeld roept de lijsttrekker van D66 de lezers toe: „Beleid-Lubbers is succesvol geweest". Het is de kop van een artikel, waarin Van Mierlo het economische! beleid van het kabinet-Lub-j bers prijst. En voor alle zeker-j heid wijst de D66-voorman er ook nog even op dat ook zijn) partij voorstander is vani voortgezette loonmatiging en een 'beleidsmatige' koppeling van lonen en uitkeringen; geen automatische koppeling dus. Waar hebben we dat meer ge lezen? Juist ja, in het verkie zingsprogramma van het CDA. Anno 1989 lijkt het ook tot de voormalige hemelbestormer Van Mierlo, die in 1966 aan-j kondigde dat zijn toen net op gerichte partij het politieke be stel van Nederland tot ontplof fing zou brengen, te zijn door gedrongen dat men ook in de politiek meer vliegen vangt met stroop dan met azijn. RIK IN 'T HOUT Veertien jaar lang was hij de man achter de ideologievorming van het CDA. Van af 1975 als directeur van de Kuyper- stichting, de denktank van de ARP, later als directeur van het Wetenschappelijk Instituut (WI). Zijn naam wordt vaak in één adem genoemd met het concept van de verantwoordelijke samenleving of an dere CDA-begrippen als rentmeester schap en gerechtigheid. Werken achter de schermen, meestal buiten het zicht van de pers, of, zoals hij het zelf noemt: ,,iets verder van de frontlijn". Maar sinds 25 juli is drs. A.M. Oostlander full-time politicus als lid van het Europees Parle ment voor de Europese Volkspartij (EVP). Een ommezwaai? Zelf ziet hij het als een terugkeer naar de frontlijn van de politiek. Een positie die hij als ARP- raadslid in Muiden begin jaren zeventig vaak genoeg had ingenomen. Maar bo venal blijft hij ideoloog. Een interview over knokken, bevlogenheid en het Eu ropees, maatschappelijk middenveld. DRS. ARIE OOSTLANDER IN HET EUROPEES PARLEMENT: Drs. Arie Oostlander: „Het Europees Parlement is niet zo vechterig. ZEVENHUIZEN De fi losoof achter de scher men, zoals we hem dach ten te kennen, blijkt een politieke vechtersbaas te zijn. „Mijn komst naar de Kuyperstichting beteken de voor mij al een omme zwaai. Ik was daarvoor raadslid in Muiden ge weest en had daar vijf jaar geknokt. Onder andere tegen de vestiging van de Maxis. Ik vond het leuk om te knokken. Maar het was niet zo erg dat daar uiteindelijk een einde aan kwam. Het was een stap weg van de frontlinie, weg van de publiciteit", aldus drs. Arie Oostlander thuis in Zevenhuizen. We spreken hem op een zater dag tussen zijn inmiddels veelvuldige buitenlandse reizen door. „Maar nu ben ik weer terug", vervolgt hij, „maar niet om te vechten. Het Europees Parle ment is niet zo vechterig, om dat de leden weten dat ze al leen maar iets kunnen berei ken als er een grote meerder heid voor is. Het Europees Parlement is ook serieuzer. De leden moeten zelf rapporten schrijven. En er wordt minder gedebatteerd. De spreektijden zijn korter en interrumperen is er niet bij. Eigenlijk jammer, want dat is nou juist de sport van het werk. Maar het heeft waarschijnlijk te maken met de verschillende talen". Waar het jonge CDA eind ja ren zeventig, begin jaren tach tig op zoek ging naar de fun damenten van de christen-de mocratie er moest immers van de verschillende bloed groepen een ideologisch geheel worden gemaakt probeert nu ook de EVP-fractie de gele deren, weliswaar op een min der intensieve manier, zoveel mogelijk op één lijn te krijgen. Dat is geen eenvoudige opgaaf, weet Oostlander. Te meer daar de partijen een heel verschil lende historische achtergrond hebben, vaak een andere ter minologie hanteren en ook een grotere zelfstandigheid hebben dan de ARP, CHU en KVP destijds. Maar, zo meent Oost lander, het gaat stapje voor stapje, waarbij de EVP pro beert de waardevolle dingen van de verschillende partijen bijeen te brengen. Net zoals destijds bij de vorming van het CDA is gebeurd. Oostlander is al geruime tijd lid van de werkgroep Doctrine („wij zouden dat nooit zo noe men") van de EVP. Een werk groep, die streeft naar het ont wikkelen van een gemeen schappelijke ideologie. „Ik merk dat ze vinden dat het CDA heel goed bezig is ge weest. Namelijk dat het beste van alles behouden bjijft. Zelf probeer ik te pushen dat de EVP niet een belangenpartij moet worden, maar een partij voor iedereen. En verder breng ik het begrip gespreide verantwoordelijkheid naar vo ren. Ik merk dat die buiten landers dat wel de moeite waard vinden. Een maatschap pelijk middenveld op Europees niveau. Dat was voor hen nieuw". Maar Oostlander neemt op zijn beurt ook weer ideeën van zijn buitenlandse collega's over. „Hier in Nederland kun je het gezin bijna niet noemen. Je moet altijd het bestaan van al ternatieve samenlevingsvor men er bij halen. Terwijl die andere landen zoiets hebben van: doe maar normaal. Kijk, daar neem ik dan wel iets van over. Ik denk ook dat wij hier vreselijk libertijns zijn. Die sa menleving waar alles kan, de 'permissive society', dat mag best wat minder, vind ik". Calimero - effect De kersverse Europarlementa riër is er niet bang voor dat het CDA met zijn sterke prote stantse traditie wordt onderge sneeuwd door de rest van de overwegend katholieke EVP. Het CDA vormt dan welis waar een minderheid in de Europese fractie, „maar", al dus Oostlander, „we hebben net wel twee zetels gewonnen. Dat vindt men interessant en we zitten ook nog in de rege ring. Goed geargumenteerd komen we er wel uit, daar zie ik niet tegen op. Het idee van zij zijn groot en ik ben klein, het Calimero-effect, gaat hier niet op. Het is belangrijk dat wij door die fusie gedwongen waren na te denken over de chisten-democratie". De ande re EVP-partners kunnen, vol gens Oostlander, meeprofite ren van de politiek-filosofische ideeën die zijn ontsproten uit de bezinning over de eigen grondslagen. En het CDA werkt daaraan weer van harte mee door bijvoorbeeld publica ties van het WI (onder andere over Zuidafrika) te vertalen. Natuurlijk zijn er wel verschil len tussen de katholieke en protestantse christen-democra ten in de EVP, erkent Oost lander. Bijvoorbeeld over de grenzen van de overheidstaak. Waar volgens de katholieke traditie van oudsher meer macht wordt toegekend aan de staat, wordt door protestanten meer waarde gehecht aan wat 'soevereiniteit in eigen kring' wordt genoemd. Maar volgens Oostlander is „het aardige" juist dat die verschillen niet altijd tegenstellingen zijn. Al hoewel hij moet toegeven dat het ook wel eens „slikken" zal worden. Nog een voorbeeld. „Neem bij voorbeeld donor-inseminatie. Wij vinden dat je dat niet moet verbieden, omdat je niet je ethiek aan een ander moet opdringen. Maar je mag elkaar wel aan bepaalde rechtsregels houden. Dus hebben wij ge zegd dat een kind wel zijn oor sprong moet kunnen achterha len en dat ziekenhuisbesturen zelf moeten beslissen of ze do norinseminatie willen verrich ten. Dat is een typisch prote stantse input. De Italianen vonden dat heel gek. Vonden dat een uitdrukking van liber- tinisme. In hun visie op het gezin wilden ze dat meteen verbieden". Niet meer bedreigend Intussen gaat het met het CDA voorspoediger dan de partij ooit had durven dromen. En dat terwijl de kerken lang zaam maar zeker leegstromen. Hoe dit succes te verklaren? Oostlander vermoedt dat de ideeën die door het CDA zijn ontwikkeld velen kennelijk toch aanspreken. „Heel veel mensen hebben het idee: hé ja, daar zit toch wat in. Boven dien denk ik dat de niet-ker- kelijken niet meer zo anti christelijk zijn als vroeger. De kerk is niet meer bedreigend. Ook al ga je niet naar de kerk, hij moet toch maar blijven, vindt men. Zo'n houding zie je ook bij veel met-kerkelijke mensen die hun kinderen toch naar een christelijke school sturen. En zelf heb ik het bij de VPRO". Ook denkt Oostlander dat het CDA het vertrouwen van de kiezer heeft gewonnen „door te blijven vechten en altijd nieuwe problemen aan te pak ken. Daarom bemoeien wij ons nu ook met onderwerpen als de rechten van homo-koppels en met kunstmatige voortplan ting. Wij moeten daar als eer sten bij zijn, anders wordt de trend gezet door andere partij en. Als je die moed houdt, blijf je de partij die de agenda voor de discussie zet. Doe je dat niet dan ga je de CDU-achtige kant op". 'Lamp voor de voet' Maar wat is dan christelijke politiek, kort gezegd? Oostlan der: „Bij christelijke politiek stel je steeds de gerechtig- heidsvraag. De politiek moet er behulpzaam bij zijn dat alle mensen in vrijheid naar hun roeping kunnen leven". Hij doelt daarmee op de mogelijk heid voor mensen zich te ont plooien en verantwoordelijk heden te dragen. („Al was het maar dat je deelneemt aan het koorleven"). „En dat houdt meteen naastenliefde in, want mensen die in de marge van de samenleving terecht zijn gekomen, kunnen niet naar hun roeping leven. En dat be tekent ook dat de politiek geen dominerende rol mag spelen, net zoals een dominerende kerk dat niet mag, omdat ook andere verantwoordelijkheden tot hun recht moeten komen". Voor deze christelijke politiek neemt het CDA de bijbel als uitgangspunt. Of, zoals Oost lander het omschrijft, „de bij bel als de lamp voor de voet", die een beeld geeft van de werkelijkheid. Dat niet-kerke- lijke leden en kiezers daar op zijn minst minder voeling mee hebben is een steeds vaker ge hoorde constatering, zowel in CDA-kringen als daarbuiten. Oostlander ziet het zo: het gaat er niet om wat er letterlijk in de bijbel staat je moet niet fundamentalistisch reageren maar meer de sfeer als uit gangspunt nemen. Hij wijst er op dat een aantal kernbegrip pen van zijn partij bijvoor beeld ook niet rechtstreeks aan de bijbel is ontleend. „Ge rechtigheid kom je in de bijbel tegen, evenals rentmeester schap, maar eigen verantwoor delijkheid bijvoorbeeld niet. Je ziet dus woorden in het begin selprogramma, die niet in de bijbel staan. Maar, je moet het beginselprogramma wel tegen de achtergrond van de bijbel lezen". Dat betekent volgens Oostlander dat je nieuwe CDA-leden altijd de vraag moet kunnen stellen, ook al gaan ze niet naar de kerk, „of ze vinden dat het program van uitgangspunten uiteindelijk zijn kracht krijgt door toetsing aan de bijbel". Kerkser Dat het echter met de „chris telijke bevlogenheid" van de CDA-leden toch niet zo best gesteld is een punt van kri tiek uit de hoek van de jonge renorganisatie CDJA valt volgens Oostlander wel mee en hij verwijst naar een recent onderzoek onder de CDA-le den, waaruit blijkt dat de nieuwe leden die erbij komen kerkser zijn dan degenen, die hun lidmaatschap opzeggen. Toch is hij zeer gevoelig voor de kritiek van de jongeren. „Ik vind het namelijk zo sym- patiek dat ze zeggen dat hei niet alleen om de bekwaamhe-j den gaat, maar ook om de overtuiging. Daarom is die technocratiediscussie ook be-j langrijk. De bekwaamheid moet wel georiënteerd zijn". Het is Oostlander opgevallen dat de media het christelijk karakter van het CDA nog wel eens willen ontkennen; met als meest bekende voor beeld dat premier Lubbers al leen maar een pragmaticus zou zijn. „Ik denk dat ze zich ver gissen", zegt hij. „Lubbers is wars van vrome woordenj maar leeft wel degelijk vanuilj de christelijk-sociale leer: Daarnaast moet je echter ook bekwaamheden hebben en bij Lubbers imponeren die be kwaamheden juist zo". Maar, meent Oostlander, be vlogenheid kan nooit heli zwaartepunt zijn. Het is ook een term waarmee je, volgens hem, politiek niet zo veel kan ten uit kunt. „Binnen de ARP en CHU werd nooit gesproken van bevlogen politiek. Hei ging daar allemaal vrij nuch-j ter aan toe. Er werd niet ge preekt. De term bevlogenheid is geïntroduceerd door de christelijke radikalen om aar) te geven dat je „een grote sprong in het geloof" moes! nemen om bepaalde problej men in de samenleving snel ojj te lossen. Je ziet dat bijvoor beeld bij de vredesbeweging" Maar met zo'n sprong naar he perfecte kun je, in de visie vai Oostlander, politiek niet z< goed uit de voeten. Christelij ke politiek is voor hem stapjf voor stapje te werk gaan. „He kan nooit een kwestie zijn var plotseling ontvlammen, maar stug volhouden, jaar na jaar". In het visier Wat betreft de ideologische! toekomst van het CDA durf) Oostlander eigenlijk geen voorspellingen te doen. Hi zegt meer te denken in termer^ van: „waar moet ik vooij knokken". Voorkomen moei worden, meent hij, dat hel CDA door zijn huidige succes indut. Als het aan Oostlander lid wordt er verder geknokt voor de ontwikkeling van de maat] schappelijke verbanden hel maatschappelijk middenveldj Het WI probeert hiervoor steeds weer ideeën aan te draj gen in de vorm van weten schappelijke publicaties die zijn voorbereid door deskundi gen uit verschillende sectorer van de samenleving (bedrijfs leven, wetenschap, politiek en zovoorts). Steeds wordt de ro bekeken die maatschappelijk» verbanden kunnen spelen bi bijvoorbeeld de aanpak var het milieu of de armoedebe strijding. Een koers die he CDA zal blijven vasthouden denkt Oostlander. Maar he CDA zal volgens hem ook de EG steeds meer in het vizie nemen, omdat de problemei en de maatschappelijke ver banden grensoverschrijdene zijn. Want daar moet, volgen Oostlander, het CDA met zijl EVP-collega's uiteindelijl naar toe. De ontwikkeling vai een Europees, maatschappelijk middenveld. CLARISSE BUM^ SUSKE EN WISKE - SAGARMATHA TELEFOON 070-190882 Vertrek: zaterdag 19 augustus Reis met Uw Krant naar het nieuwe pret park, gelegen in de buurt van Metz. Van 13.00 uur tot 24.00 uur kunt u genieten van alle attracties en de speciale avond show. U komt in Waterstad, het Wilde Continent, de metalen Planeet (science fiction), het Europaplein (heden) en niet te vergeten het Smurfendorp (droomwe reld). Geniet van een heerlijk dagje uit! Inclusief mreis per luxe touringcar «en tree pretpark Vertrek vanuit Gouda 06.00 uur en vanuit Den Haag om 06.30 uur. Terugkomst zondagochtend om ongeveer 08.00 uur. üfL «§*SIJTHOFF PERS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 4