Ziekenzalving: christelijke verwerking van gebrek en zwakte £eULeSou/ia/nt n Zigeuners wachten op wonderen in Spaarnewoude ir DEUR kerk wereld Kerkadministratie uit „schoenendoos" en op floppy j is GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CeicLeSomcmt ZATERDAG 5 AUGUSTUS 1989 PAGINA 2 g] Je staat er niet altijd bewust bij stil, maar toch is het zo: als je voor een deur staat, die niet je eigen huisdeur is, dan sta je voor de deur van een ander. De deur sluit het woon- en leefgebied van een ander af. Het is aan de ander om de deur te openen. Wie zonder toestemming de deur opent, die breekt in. Je breekt in de op de persoonljke leefsfeer van de ander. Je stoort. Het binnentreden is nooit vanzelfsprekend. Het is soms niet ongebruikelijk streekeigen om achterom te lopen. Dit achterom lopen is meestal niet voor iedereen. Ook dan loop je tegen deuren op, al of niet half-geopend. Een bel zal nu meestal ontbreken, maar dan kun je kloppen. Misschien mag en kun je doorlopen, maar dan is het weer goed om te beseffen dat je in het leven en wonen van de ander komt. Je dringt in de intieme sfeer van de ander. Wanneer je vaak bij iemand komt, is dit gevoel aan slijtage onderhevig en ga je het gewoon vinden. Het is nog niet zo zeker of de ander het ook gewoon vindt. Het zijn soms ook anderen die zeggen: de deur staat er wel open. De deur staat op de eerste plaats open voor de bewoners en niet voor anderen. Juist wanneer door omstandigheden dagelijks veel bezoek'over de vloer komt, wordt het gevoel nog een eigen leven en een eigen ruimte te hebben ernstig bedreigd. Je staat daar als bezoeker niet zo gauw bij stil, maar het is veel minder vanzelfsprekend dan vaak gedacht wordt. Misschien vindt u dit overdreven, maar juist dan zou ik u willen uitnodigen hierbij eens stil te staan. Het betekent niet dat bezoek niet welkom is, dat is een boze uitleg, maar het gaat er om dat de ander zich beschermd moet kunnen weten in de eigen woning. Aanbellen, kloppen, wachten, toestemming vragen is meer dan fatsoen. Het is respect voor de eigen ruimte van de ander. De gevoeligheid hiervoor zou nog groter moeten zijn als iemand geen deur meer heeft. In het ziekenhuis of in een verpleeghuis staat de deur bijna altijd open. Toch is er ook hier een deur. Op een bepaald moment ga je over de grens en ben je in het gebied van de ander. Soms heeft de ander je al zien komen. Dat kan betekenen dat zijn of haar innerlijke deur direct opengaat: hij of zij is blij dat je komt. Je ziet het aan de ogen, aan het gezicht of je hoort het. Het kan ook zijn dat de innerlijke deur dichtgaat of nog dichtblijft. De reactie is afhoudend, neutraal, afwachtend of zelfs innerlijk afkerig. Het zien van iemand kan je innerlijk een bonk zenuwen maken. Als iemand niet meer zelf naar de deur kan gaan om haar te openen of om te besluiten bezoekers op de stoep te laten staan, wordt het nog belangrijker om te vragen of je stoort. Je stoort eigenlijk altijd, hoe je het ook wendt of keert. De stoornis wordt pas opgeheven als de ander die opheft en zegt: ,,Kom rustig binnen". Het schijnt dat in ziekenhuizen en verpleeghuizen mensen extra lang op het toilet zitten, omdat dat het enige plekje is waar ze afgesloten van anderen kunnen zitten. Je moet soms je gezicht kunnen beschermen voor de blik van anderen. De deur heeft een beschermende waarde. Geen eigen deur meer hebben, is ingrijpend. In verzorgingshuizen wordt j soms druk op bewoners uitgeoefend om de deur open te laten en niet op slot te doen. „Dat is gemakkelijker", wordt gezegd. Het is gemakkelijker voor de verzorging en verpleging, maar het is principieel onjuist. Ik noem het een vorm van geestelijk geweld als die druk wordt uitgeoefend op oude mensen. Het onveilige gevoel dat ieder moment van de dag, op een misschien intiem moment elke dag heeft meerdere momenten die meer intiem zijn dan andere momenten iemand in je huis staat, op je kamer komt, beschadigt het welzijn van de ander. Als die ander geïrriteerd door de inbreuk die gemaakt wordt hierover een opmerking maakt, dan is die persoon niet lastig of „aan de grens" maar dan heeft die persoon volkomen gelijk. Zwolle legt evangelisatie-muziek aan banden ZWOLLE Burgemeester en Wethouders van Zwolle hebben besloten het gebruik van muziek bij evangelisa tiebijeenkomsten in de bin nenstad aan banden te leg gen. De Evangeliegemeente „De Deur" heeft te horen gekregen dat zij voortaan nog maar twee keer per jaar een muziekvergunning voor in de binnenstad krijgt. Bo vendien mag de geluids sterkte niet meer dan 45 de cibel zijn. De aanleiding voor de maatregel waren klachten van bewoners en winkelend publiek over ge luidsoverlast. Voorganger R. van Diermen van de Evan geliegemeente is veront waardigd over het besluit. Voorheen waren er geen be perkingen voor de optre dens, twee jaar geleden kreeg hij vergunning voor eens per maanil muziekma- ken. Van Diermen heeft een proces-verbaal uitgelokt en hoopt het geschil voor de rechter uit te vechten. Hij begon negen jaar geleden met de straatevangelisatie; er zijn 230 bekeerlingen. De Heer is mijn herder, mij ontbreekt niets HERNIEUWDE BEZINNING OP WAARDE VAN TRADITIERIJK SACRAMENT LOSSER „Ik ben blij dat we de ziekenzalving hebben. Het is ontroe rend als dat door zwaar zieke mensen beleefd wordt als een moment waarop het einde en de laatste weg écht onder ogen wordt gezien; soms wel met de gedachte dat het weer beter kan gaan, maar toch met het gevoel dat het grote afscheid kan beginnen." Dat schreef ziekenhuispastor Piet Hein van der Veer in het mededelingenblad van zijn parochie in Enschede. „De meeste mensen weten iets van het sacrament van de zieken, dat vroeger bekend was als „bedienen" of het „heilig Oliesel", vervolgt de Ensche- dese ziekenhuispastor zijn ar tikel. „Voordat de zieke, zijn familie en ik de ziekenzalving vieren, vertel ik wat er gaat gebeuren, wat de betekenis kan zijn en vraag ik hoe ze er zelf tegenover staan. Het kan dan een belevenis worden van de eerste orde, waarbij mensen van elkaar afscheid nemen, elkaar hun verdriet en zorg laten zien en hun ge loof delen. Ik zie vaak een diep geloof bij mensen dat veel sterker is dan de dood en dat heel aanstekend is". Het sacrament van de zieken zalving is een sacrament dat in de Rooms-Katholieke Kerk een kleurrijke traditie kent. In de oude kerk heette het: ziekenzalving, heilige zalving, olie van gebed of gewoon „heilige olie". Bisschop of priester wijdden de olie, de christenen namen ze mee naar huis en gebruikten ze bij alle ziekten als medicijn. Ze zalfden zich ermee of dron ken ervan, zo vaak als ze er behoefte aan hadden. In de oude teksten wijst niets erop dat de ziekenzalving spe ciaal in stervensgevaar wordt toegepast. En evenmin dat de „toediening" aan een priester is voorbehouden. De nadruk ligt op de genezing, in de tweede plaats op de geestelij ke uitwerking en zelden op de vergeving van de zonden. De zalving gaat heel gewoon: men zalft zichzelf of een an der; er is geen speciaal ritueel. Zonden In de zevende en achtste eeuw, de tijd van de Karolin gische renaissance, treed er een fundamentele verande ring op. Geleidelijk komt de nadruk meer te liggen op de geestelijke gevolgen: ziekten ziet men als gevolg van be dreven zonden. Als de zieke dus wil genezen, zal hij eerst boete moeten doen om van zijn zonden (en van de effec ten ervan) bevrijd te worden. Aan de ziekenzalving dient dan ook een belijdenis van zonden vooraf te gaan. Zo komt het sacrament van de zieken in de sfeer van het boetesacrament terecht. De toediening raakt voorbehou den aan de priester. Het meest opvallende in deze periode is de verplaatsing van de zal ving naar het moment van sterven. Om het boetesacra ment te mogen ondergaan, worden door de Kerk aan de christenen extreem hoge eisen gesteld, waardoor ze er zo door afgeschrikt worden, dat ze het zolang mogelijk uitstel len: tot het moment van ster ven. De naam die de zalving krijgt ligt voor de hand: „het laatste oliesel". Het Tweede Vaticaans Conci lie heeft de opvattingen over dit sacrament verruimd en wel in de bepaling dat „de ge- schikste tijd om het ontvan gen dan ook reeds aanwezig is, wanneer een gelovige door ziekte en ouderdom in levens gevaar begint te komen." Het gaat in de eerste plaats om het ziek-zijn en niet direkt om het sterven. Zo krijgt de zieken zalving haar plaats terug aan Pastor J. van Burgsteden uit Beuningen: „Het sacrament helpt om de gebreken en de verzwakking van de oude dag christelijk te verwerken. Je vraagt dat je langer, zinvoller en blijer leeft." foto: pers unie het begin van een ernstige Kent het sacrament van de ziekenzalving een merkwaar dige geschiedenis, de onbe kendheid ermee, met name onder de jongere generatie die het Rijke Roomsche Leven niet meer heeft meegemaakt, groeit. Veel kinderen herin neren zich op het moment dat een van hun ouders ernstig ziek is en het levenseinde in zicht komt, dat vader of moe der .gelovig is' en als hen er naar gevraagd wordt, vader of moeder best het sacrament van de zieken zou willen ont vangen. Maar het fijne daar over weten ze niet. Schrikken Hoe verschillend de beleving van het sacrament der zieken is komen te liggen en hoe de onbekendheid een rol speelt, duidt pastor Thij Willems uit Losser aan met een ervaring uit een tehuis: „Tante is op de verpleegafdeling kopten te wonen. Het afdelingshoofd vraagt de kinderen of tante al het sacrament van de zieken zalving heeft ontvangen. Zij schrikken: Is tante dan zo ernstig ziek? Pastor j. van Burgsteden uit Beuningen pleitte er op de be zinningsbijeenkomst voor het sacrament van de ziekenzal ving weg te halen uit die sfeer van doodsaankondiging. Ne gen jaar geleden startte hij in zijn parochie met een geza menlijke viering van de zie kenzalving tijdens een specia le Eucharistieviering. „Het sa crament helpt om de gebre ken en de verzwakking van de oude dag christelijk te ver werken. Voor de familie, huisgenoten en de zieke zelf, is het veel prettigger en zin voller, als de zieke het ont vangt bij volle bewustzijn en in een gemeenschap dan wan neer het haasje-repje gebeurt en hij al in coma ligt. Voor de priester is het ook zinvoller en begeesterend." Van Burg steden, voegde er aan toe dat hij de zieken duidelijk had ge maakt „dat ze er geen seconde eerder om dood gingen." Het sacrament verwijst naar de toekomst, zei hij, „je vraagt dat je langer, zinvoller en blij er leeft." De Beuningse pastor was zo eerlijk erbij te vertellen dat hij aanvankelijk bij de oude renbond, de bejaarden en in de parochie heel wat weer standen had moeten overwin nen. „Nieuwe fratsen van de pastoor", was hun eerste reac tie. „Maar toen ze het eens meemaakten, is de situatie af gekoeld" Ieder jaar verzorgt hij nu de ziekenzalving voor zo'n 25 personen in een spe ciale Eucharistieviering. „Heel spontaan en begeesterd doen ze daar aan mee. Voor mij is de belangrijkste pasto rale vraag hoe ik de angst weg kan nemen, zodat de oudjes zegggen: ik kan het tot me nemen, want ik ga niks eerder dood." THEO KRABBE AMSTERDAM „Opga ve doop bij deze auto", al dus een plakkaat achter de autoruit van een zil verkleurige Landrover. Er staan geen drommen te wachten voor de auto, maar dat zal zeker gebeu ren, verwachten deelne mers aan het Wereldcon gres voor christenzigeu ners in Amsterdam. „God doet immers wonderen". Recreatieterrein Spaarnwou- de, dat begin deze week in derhaast werd uitverkoren als plek voor de internationale bijeenkomst, is een kleine stad geworden. Ongeveer 30.000 zigeuners en woonwa genbewoners zijn er neerge streken. In het centrum van de tijdelijke stad staat een gi gantische kermistent. Hier ge beurt het allemaal. Vroeg in de ochtend biedt de blauw-geelgestreepte „kathe draaltent" een wat verlaten indruk. Rond het podium zingt een groep van ongeveer 150 mannen liederen in het Frans, de belangrijkste taal tijdens dit congres. Het blij ken zigeunervoorgangers te zijn, die onder leiding van ds. Clement le Cossec worden „getraind" in de verkondiging van het Evangelie onder zi geuners en woonwagenbewo ners. Want dat is het doel van het congres. Nadat Le Cossec een kort gebed heeft uitgesproken, vol gen spontaan andere voorgan gers. Hartstochtelijk, de han den opgeheven naar de he mel, vragen zij of de Heilige Geest Zijn werk wil doen tij dens deze belangrijke bijeen komst. Bijval is er voortdu rend in de vorm van instem mend gemompel of een wel gemeend „amen" of „hallelu ja". „De Eeuwige heeft mij ge red", staat in het Frans op een spandoek voor het podium. Vol overgave zingen de predi kers ervan. Onder hen de Pa kistaan John Rehmat, zelf geen zigeuner, maar „door de Heer geroepen" om het Evan gelie te brengen onder de pakweg 15.000 zigeuners in zijn land. Ongeveer 50 zijn er nu bekeerd, schat hij. Niet erg veel, vindt ook zijn Indiase collega Selvaraj Gna- nakkan. Hij zegt dat er in In- Vier nog jeugdige deelnemers aan het zigeunercongres in Spaarnwoude, op een onbewaakt mo ment gefotografeerd. foto: anp dia zo'n tachtig miljoen zigeu ners leven, waarop de ver slaggever enigszins ongelovig kijkt. Maar ook van andere zijde wordt hem duidelijk ge maakt dat deze bakermat van het zigeunerdom nog steeds gigantische aantallen zigeu ners herbergt. Gnanakkan, die trots zijn lijf spreuk „Go spell Jesus" op zijn visitekaartje toont, en Rehmat behoren tot de weini gen die niet in Spaarnwoude, maar in een Amsterdams ho tel verblijven. „Geen plaats meer in de caravans", zeggen ze verontschuldigend. De bijeenkomst in het westen van Amsterdam trekt ook vele nieuwsgierigen. Twee sportfietsers in vol ornaat staan zich te vergapen, terwijl de woorden van een Franse prediker rap worden vertaald in het Romanes, een van de zigeunertalen. „Dit moesten we natuurlijk even zien". De werkers van het Landelijk Platform Woonwagenbewo ners laten zich liever niet uit over een godsdienstige voor keur. „Wij houden het mid den tussen alle geloven", zegt M. van Wanrooij, die samen met een collega zijn diensten heeft aangeboden. Hij heeft er geen enkel bezwaar tegen dat tijdens het congres wordt ge poogd zigeuners en woonwa genbewoners te bekeren. De meesten van hen zijn wel christen, maar nog niet be keerd tot het „pinksterge- loof". BERT VAN DER KRUK HAAMSTEDE Het christelijk conferen tieoord „De Burght" in Burgh-Haamstede organi seert in samenwerking met het Instituut voor Evangelisatie in Doorn een computerconferentie voor kerkewerkers. De conferentie wordt in sep tember gehouden en is bedoeld voor christenen die geïnteresseerd zijn in het (kerkelijk) gebruik van computers. Volgens project-coördinator W. van Duijvenbode is de computer bezig aan een sterke opmars in kerkelijk Neder land. Niet alleen leden van commissies van beheer, maar ook andere mensen die een deel van hun vrije tijd aan kerkewerk opofferen, begin nen het gebruik van een com: puter te waarderen. „We rich ten ons vooral op particulie ren. Het is enorm hoeveel mensen thuis in hun vrije tijd zitten te ploeteren voor bij voorbeeld het scribaat van hun kerk", aldus Van Duij venbode. De conferentie (op 23 septem ber) biedt verschillende stu diebijeenkomsten die hande len over het „kerkelijk" com putergebruik op het gebied van bijvoorbeeld administra tie en registratie. Te denken valt daarbij aan secretaresses en scriba's, die in hun „hand matige" schrijfwerk vaak overbelast zijn en aan mensen op andere kerkelijke terrei nen die hun administratie veelal nog volgens het „schoe nendoos-systeem" bijhouden: redakteuren Het Nederlands Bijbelgenootschap zal infor matie verstrekken over „com puter en bijbelstudie", waarbij gebruik zal worden gemaakt van een 'geautomatiseerde' Bijbel met concordantie. De stichting „Reformatica", die het gebruik van computers op theologisch gebied wil stimu leren, verzorgt tenslotte het onderwerp „computer en pas- Si Omstreden voorstel "UT stop de 1 r.tJ Als minister van WVC heeft Elco Brinkman een aanzien-P^ lijk deel van ons nationale normbesef in zijn politieke porte- ^et feuille. Hij is dan ook de eerste ondertekenaar van hetzjer „Planningsbesluit in vitro fertilisatie", dat beoogt regels tebotf stellen voor het verschijnsel reageerbuisbeviuchting. Minis-ben ter Deetman van onderwijs is de tweede ondertekenaar. Hijeen heeft met de materie te maken vanwege zijn verantwoorde-^ lijkheid voor de academische ziekenhuizen, waar al geruime,iag( tijd met IVF wordt geëxperimenteerd. Aan Deetman wordtfoet de opvallendste passage in het Planningsbesluit toegeschre-lijk ven. Die namelijk, waarin eiceldonatie in ronde bewoordin-de gen taboe wordt verklaard. Q] Eicellen die „in vitro" bevrucht zijn mogen slechts wor den teruggeplaatst in de baarmoeder van de vrouw die del eicellen heeft geleverd. De mogelijkheid van IVF wordt der halve afgesneden voor vrouwen die door wat voor oorzaak dan ook geen eicellen kunnen produceren. De bewindslieden hebben op dit punt het advies van onder meer de Gezond- heidsraad naast zich neergelegd. De Gezondheidsraad en een meerderheid van de eveneens geraadpleegde gynaecologen achten eiceldonatie onder bepaalde voorwaarden toelaatbaar.® In medische kringen is met onbegrip gereageerd op het afge-gp kondigde verbod. t-v sta DE verontwaardigde commentaren van de specialisten gaanV0( echter al te gemakkelijk voorbij aan de intentie van de ver-va] bodsbepaling. Niet ten onrechte maken de ministers zich zor-^ee gen over het ontstaan van een oncontroleerbare „handel inQj, eicellen". Zij willen in elk geval deze ene weg afsluiten dieET^ kan leiden tot de inschakeling van voor grof geld ingehuur-uj^ de draagmoeders. De afwijzing van het commerciële draag-^ar moederschap is gelukkig ook in de medische wereld alge-^e meen. Gynaecologen beweren dat van een handel in eicellen tot dusver geen sprake is, en als het aan hen ligt zal het daar-^e i*i our toe ook nooit komen. aan teli HET valt de regering niet kwalijk te nemen integendeel,5eb het valt zelfs te prijzen dat zij geen genoegen wenst te ne-j^ men met zulke, ongetwijfeld oprecht gemeende, toezeggingen(an van de IVF-laboranten zelf. De overheid heeft de plicht des-yj noods met wettelijke maatregelen haar eigen zekerheden tetrer scheppen. De geschiedenis van de geneeskunde leert dat een^oe handvol minder scrupuleuze vakbroeders genoeg is om de^ar medische ethiek tot een lachertje te maken. Diezelfde ge-"1^ schiedenis bewijst overigens ook hoe moeilijk het is de toe-,aj passing van nieuwe medische technieken volgens heersende^,e( ethische opvattingen te kanaliseren. Het siert de bewindslie-Kei den dat zij niet om de problemen heen lopen, maar duidelijkere stelling nemen. 1113 gen 117 Rie WAT niet wegneemt dat er zwakke punten zitten in hunBel argumentatie. Reageerbuisbevruchting is voorlopig het meestoez „controleerbare", maar zeker niet het enige startpunt vanvre een al of niet commercieel draagmoederschap. Het verbod op eiceldonatie is daarmee een wel zeer indirecte methode orpO een probleem van geheel andere orde aan te pakken. Boven dien worden bepaalde IVF-praktijken buiten de wet gesteldj» die op zichzelf oirbaar zijn en in elk geval behoren tot dejej private levenssfeer van vrouwen, die zich niet met gedwon-__ gen kinderloosheid kunnen en willen verzoenen. J_ Ook is het niet goed verklaarbaar waarom deze categories vrouwen moet worden getroffen door zo'n strakke richtlijn, terwijl hun vruchtbare seksegenoten in een tegengestelde si-jyj tuatie vrij probleemloos middels donorsperma aan een zwan gerschap worden geholpen. Onbedoeld naar wij aanne men is in de gedachtengang van de bewindslieden eem discriminerend element geslopen: spermadonatie mag, eicel-DE donatie mag niet. ^e' A sor AL met al lijkt het niet echt verstandig de complexe mate-ich rie van de reageerbuisbevruchting, met al haar ethische en'a^ juridische problemen, te benaderen via een fragmentarischecoc beslissing die zich beperkt tot één aspect van de zaak. Zeker°r^j nu in het kader van het Planningsbesluit de dreigende,aa wildgroei van IVF-laboratoria tot staan wordt gebracht, moetcoc het mogelijk zijn in overleg met de mensen van de praktijkvei tot nieuwe, beter doordachte en beter controleerbare afspra-?v' ken te komen over wat wel en niet de bedoeling is. e Meer zon en warmer DE BILT (KNMI) Vandaag mag op droog en overwegend zonnig weer worden gerekend. De temperaturen lopen op tot waarden die uiteenlopen van 19 graden aan de kust tot 23 graden in het zuidoosten van het land. De westelijke wind is zwak tot matig, rond kracht 3. Dit weerbeeld hebben we te danken aan een zwakke rug van hoge luchtdruk, die zich van de Britse Eilanden naar onze omgeving verplaatst. Dit druksysteem neemt verder in betekenis af op de nadering van een lagedrukgebied af komstig uit Frankrijk. Als ge volg van deze ontwikkeling neemt na het weekeinde de kans op een regen- of on weersbui toe. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig tot en met zondag: Noorwegen en Zweden: veel bewol king en af en toe regen. Later in west-Noorwegen enkele opklaringen. Middagtemperatuur tussen 18 en 22 graden, maar langs de Noorse kust iets koeler. Denemarken: veel bewolking en af en toe regen, maar later opklaringen en ook wat zon. Middagtemperatuur van 18 tot 20 graden Ierland: wolkenvelden en af en toe wat regen of motregen. Middagtem peratuur rond 20 graden. Schotland, Engeland en Wales: in het westen en noorden wolkenvelden. In het zuiden ook zonnige perioden. La ter in het %piden kans op buien mo gelijk met onweer. Middagtempera tuur van 17 graden in Schotland tot 25 graden in zuidoost-Engeland Bondsrepubliek Duitsland: in het noorden bewolkt en eerst nog wat re gen, later meer zon. In het zuiden eerst zonnig en later toenemende be wolking. Middagtemperatuur van 20 graden aan de kust tot 25 graden in het zuiden. België en Luxemburg: eerst nog pe rioden met zon, later van uit het zui den buien mogelijk met onweer. Mid dagtemperatuur van 21 graden aan de kust tot 25 graden in de Arden- Frankrijk: zonnig, vanuit het zuiden binnenkomende Duien mogelijk met onweer. Middagtemperatuur langs de Atlantische kust van 21 tot 27 gra den, aan de Middellandse Zee om- den. Va Spanje en Portugal in het noordei en westen buiig weer, mogelijk mc° onweer Langs de Middellandse Zeïjk zonnig. Middagtemperatuur langs d/et westkust van 21 tot 25 graden, langje de Middellandse Zee 28 tot 30 gradervjg, in het binnenland iets warmer. i Zwitserland: zonnig, maar later kan'er op buien aan de zuidkant van de AUOg pen. Middagtemperatuur in de daletal en het laagland rond 27 graden rar Oostenrnk: eerst bewolkt en een en,,„! teli Italië: zonnig, middagtemperatuuCPj rond 30 graden. en Joegoslavië: zonnig, maar in de mkL-, dag en avond in het binnenland kan'ori op buien. Middagtemperatuur van 20 lot 32 graden. 'er Griekenland, zonnig In het binne^ou land in de middag en avond kans otaa WEERRAPPORT Rotterdam Vllsslngert Oïon SM of 1 7|ro o.'all org oL«

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2