Opbeurende kunst uit Hazerswoude „Liefst een vrije dag als Randstad-kinderen komen" 1 final le ZATERDAG 5 AUGUSTUS 19 89 PAGINA 19 HAZERSWOUDE - Zeker is het leven in veel opzichten wreed en onbegrijpelijk en absurd. Ook zon der nadere uitleg door zijn kunst- beoefenende medemens vermag de laat twintigste-eeuwer dit heel wel in te zien. En mocht hij zijn tra giek in een onbewaakt ogenblik uit het oog verliezen, dan staat het we reldwijde netwerk der journalisten garant - 100 procent garant - om hem onmiddellijk weer uit de droom te helpen. Dus bestaat er een grote behoefte aan kunst die de weg wijst naar optimisme, vreugde, schoonheid. Zulke, kunst, zulke schilderkunst, maakt Herman van Bakkum (55) uit Hazers woude Rijndijk. Heel zijn leven al is hij er op uit om „mooi" te schilderen. Zo mooi als hij maar kan: „Wat ik doe is dit: de wereld zoals-ie is, de natuur zo- als-ie is, zo echt en zo mooi mogelijk la ten zien. Dus bijvoorbeeld, als ik een heidelandschap maak. met zo'n paar berkjes op de voorgrond, dan wil ik la ten zien hoe móói die berkjes zijn. Die witte bast die wegkrult van de stam. Het gefriemel en geritsel van die berkeblaad jes, het kriebelende paars van de heide bloemen. Hoe, ja, hoe indrukwekkend dat is. En dat dat er gewoon maar is, hè - dat wil ik laten zien". Behoefte Herman van Bakkum is geen beroemde schilder. Zijn naam heeft de krant maar zelden gehaald en tot het galerie-circuit is zijn werk nooit doorgedrongen. Toch voorziet hij binnen de kleine kring van wie hem kennen precies in die behoefte aan opbeurende kunst die in onze tijd zo moeilijk te vervullen is. En hij doet dat op maat. In die zin dat hij aan de wen sen van de klant tot op de schaduw nauwkeurig tegemoet komt. „Ik maak veel dingen puur voor mezelf, maar ik werk ook vaak in opdracht. Vraagt bijvoorbeeld iemand uit het dorp: jöh. Herman, kan je niet eens zo'n ouderwets zeilschip voor me maken - zo'n driemaster met de boeg dwars op de golven en het schuim dat over het dek spat? Of iemand komt met een ver geeld fotootje van - ik noem maar wat - het huis aan de Nieuwkoopse plassen waar zijn vader nog geboren is. Moet ik dat op het doek zetten met de goeie kleuren". „Nou, dan ga ik aan de slag. Dagen en weken kan ik dan op onze slaapkamer zitten - want ik werk op de slaapka mer - om de bolling van de zeilen zo te laten zijn dat je daar echt de wind in voelt. En om de golven van de zee zo veel mogelijk „golven" te laten zijn. Als het tenslotte naar mijn eigen gevoel klaar is, is mijn systeem altijd dat ik de opdrachtgever er bij roep en dat die maar moet zeggen wat-ie er van vindt. Als hij de golven dan toch liever nog wat hoger had gehad, of er zit volgens hem te veel of te weinig schaduw in het stuk - nou, dan verander ik dat met alle plezier. Want ik moet het mooi vinden maar degeen die dat schilderij straks in zijn huiskamer hangt evengoed. Pas als alles naar wens is, gaat de vernislaag er over heen. En dan helpt er natuurlijk geen lieve moedertje meer aan. Dan is het echt af'. Breuk In Hazerswoude kennen ze Herman van Bakkum niet alleen als schilder maar ook als postbode. Zeventien jaar lang heeft hij zich zowel in het „Dorp" als op de „Rijndijk" een breuk gesjouwd met de bezorging van duizenden en nog eens duizenden kilo's aan brieven en postpa- ketten. Letterlijk, want een versleten rug deed hem dne jaar geleden voorgoed in de wao belanden. Leuk was dat natuur lijk niet, maar zijn schilderkunst is het wel ten goede gekomen: een zondags schilder is hij nu in geen enkel opzicht meer. „De eerste keer dat ik merkte dat ie mand anders het mooi vond wat ik maakte, was op de lagere school. Ik had een tekening voor mijn buurmeisje ge maakt, maar meester Oudehoven zei dat hij 'm wilde hebben. Om op te hangen. Een tijdje later had ik met plakkaatverf een schilderij gemaakt op een oud laken van m'n moeder - wilde de buurvrouw het hebben. Vanaf die tijd zijn er altijd mensen geweest die mij vroegen om iets voor ze te maken". „De opdracht waaraan ik het langst heb gewerkt was die van de PTT. De direc teur wilde een schilderij van het nieuwe hoofdpostkantoor aan de Schipholweg in Leiden. Een jaar heb ik daar over ge daan. Toen het af was heb ik, volgens dat systeem van mij, de directeur ge vraagd om het te bekijken en die vond het goed. Behalve dat de brievenbussen groter moesten. Wat natuurlijk geen punt was". Meer dan driehonderd schilderijen van Herman van Bakkum hangen er nu her en der in Hazerswoude, in Leiden, tot in de verste uithoeken van Nederland en zelfs in Duitsland, Oostenrijk en Ameri ka. Maar de twee mooiste bevinden zich nog steeds bij hem thuis. Ook die zijn in opdracht gemaakt, zij het door een on grijpbare opdrachtgever die nooit heeft betaald en de werken ook nooit heeft af gehaald. Eerlijk gezegd is Herman er wat verlegen mee en wil hij ze liever niet laten zien. Maar voor deze ene keer - vooruit. Eenvoud Het blijken twee doeken te zijn die bij elkaar horen en die in hun naïeve een voud bepaald indrukwekkend zijn. Het ene heet 'Atoombom' en laat de witte paddestoel zien van de explosie die zich zojuist heeft voltrokken. In een land schap dat kaal en verschroeid is, en met een vurige hemel waarin de raketten te gen elkaar indruisen. De titel van het an dere schilderij luidt 'Christus' en beeldt de Heer af temidden van twee geel jube lende korenvelden. Vóór Hem een tafel tje met een brood erop en zeven men senkinderen van uiteenlopende leeftijd, huidskleur en geslacht. Herman van Bakkum: „De 'Atoombom' is het eerst ontstaan. Het is een droom beeld dat wekenlang elke nacht bij mij terug kwam. Ik kon er gewoon niet van los komen. Klara, mijn vrouw zei: 'jóh Herman, ga het dan uitschilderen. Dan raak je het misschien kwijt'. Dat heb ik gedaan en pal daarover heen kreeg ik toen die tweede droom over Christus tussen het koren. Ook die heb ik toen van me af geschilderd. Intussen is dat al weer een paar jaar geleden en ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet weet wat ik er mee aan moet. Vooral niet met die Atoombom. Dat is zo'n afschuwelijk schilderij eigenlijk. Wie wil daar nou naar kijken?". Tweeluik Op zichzelf is de 'Atoombom' inderdaad afschuwelijk. Maar als eerste paneel van een tweeluik waarvan de 'Christus' het' tweede paneel vormt, krijgt hij grote zeg gingskracht. En tezamen wijzen de schil derstukken dan wel degelijk naar de vreugde en schoonheid die Herman van Bakkum heel zijn leven lang al probeert mee te delen. Naast elkaar gezien, links de Atoombom en rechts de Christus, wijst het tweeluik van vernietiging naar creativiteit, van hel naar hemel, van kwaad naar goed, van 'nee' naar 'ja'. En 'ja' is toch wat iedereen zoekt. Ja toch? WILLEM SCHEER De twee in olieverf meegedeelde droombeelden van Herman van Bakkum: hel en hemel, nee en ja. Brood en Spelen. Onder dat motto laten we deze zomer beroepsbeoefenaren aan het woord die verbonden zijn aan een van de vele toeristische attracties die ons land rijk is - en die dus in ze kere zin hun brood verdienen met spelen. Van daag Gerdy Gerritsen, 'hoofd planten' van Bur gers Bush, het oerwoud dat in zijn groene uit bundigheid wortel heeft geschoten in een reus achtige hal. De oerwoudhal staat in Burger's Zoo Safaripark aan de Schelmseweg 85 in Arnhem. De dierenpark is geopend: dagelijks 9-19 uur. Entree: volwassenen 15 gulden kinderen van 2 tot en met 9 jaar 11 gulden en senioren 13 gul den, prijzen inclusief rit per safaritrein. PLANTENVERZORGER BURGERS BUSH: hem niet kwalijk is te nemen. „Met rie ten stoeltjes zou het nog wel gaan, maar die dingen zijn zo verschrikkelijk duur. Bovendien hoort het er nu eenmaal bij. Mensen nemen geen genoegen meer met een bak zand. Die periode is voorbij". Kijk naar het Noorderdierenpark, kijk naar Artis, kijk naar Burger's Dieren park. Dit zijn de tijden dat dierenparken naar andere middelen moeten grijpen om de vakantiegangers op de been te krijgen. Maar voor Gerritsen komt de kassa van de recreatiebazen op het tweede plan. Het werken in Burgers Bush heeft voor de hem, behalve zijn eigen plezier, ook een educatief tintje. „Als je weet hoeveel oerwoud wordt gekapt, dan is het na tuurlijk prachtig om te laten zien hoe be langrijk een oerwoud is. We hebben hier een goeie, maar kleinschalige nabootsing en je kunt aan de temperatuur alleen al merken wat een grote invloed dat heeft op de luchtcirculatie". Rust Gerritsen verruilt zijn tuinkleren niet dagelijks voor een gidsen-tenue. Alleen tijdens rondleidingen wil hij de bezoe kers meer geven dan een vluchtige in druk. „Tijdens excursies is het mogelijk om het oerwoud echt naar de westerse maatschappij over te brengen. Dan zie je de ogen opengaan en kun je duidelijk maken dat het niet erg is als rupsen een bananeboom aanvreten, omdat die rup sen op hun beurt weer worden gegeten". In het hoogseizoen is Burgers Bush ech ter het domein van de dagjesmensen die zich, gewapend met dure fotoappara tuur, in sneltreinvaart in het zweet jak keren. Het massapubliek ziet de weelde van de natuur, maar komt eigenlijk niets aan de weet. Een bewuste keus, aldus Gerritsen. „Je kunt wel overal naam bordjes bij plaatsen, maar dat zou er een botanische tuin van maken. We willen juist de indruk wekken van: zoek het maar uit. Zo is een oerwoud in het echt ook". Toch zijn het de toeristen die het tro pisch regenwoud in Arnhem tot net iets anders maken. Ze overstemmen de die rengeluiden en leiden op de smalle pa den in de bush de aandacht af van de overweldigende vegetatie. Gerritsen weet er inmiddels mee om te gaan. „Af en toe zie ik een oud vrouwtje een stek in haar tas stoppen en dan denk ik: ach. laat maar. Erger is het als de bussen met schoolkinderen uit de Randstad ko men. Die blijven niet op het pad, maar willen tegen elkaar opboksen en klim men in de planten. Als ik dat zie, denk ik wel eens: had ik maar een vrije dag. 's Morgens is het daarom het mooiste, dan loopt er niet zo veel publiek en ge nieten we van de rust. Maar als de druk te me in de middag te veel wordt, kruip ik weg tussen de planten". JOEP VAN RUITEN Ccidóc Qowiwnt verde hem werk op in een bloemenzaak, maar na een reeks van avondcursussen over tropische vegetaties kwam hij in de Arnhemse bush terecht. Daar werkt Ger ritsen nu bijna 2,5 jaar. Nauwelijks op gemerkt door de vele honderdduizenden bezoekers die zijn tuin inmiddels heb ben bekeken. Die anonimiteit bevalt Gerritsen wel. Een beetje snoeien, een beetje wieden, een beetje stekken. „Het mooiste vind ik het omgaan met planten, het kijken hoe alles in elkaar groeit, zorgen dat de ene plant de ander niet overwoekert en er op letten dat het op een oerwoud lijkt. Daarna komt het publiek. Niet dat de mensen onbelangrijk zijn. We willen uit eindelijk aan hen laten merken hoe het voelt om in een tropisch regenwoud te zijn". Educatief Vanaf het terras aan de zoom van het re genwoud is dat onbegonnen werk. Geze ten in plastic stoeltjes werkt het publiek daar de ene consumptie na de andere naar binnen, gooit afval op de grond en zorgt voor een kakofonie van zwembad geluiden. Hoezo bedreigt het menselijk handelen de tropische regenwouden? Het horecagedeelte is niet de meest fraaie plek in de Bush. Gerritsen veront schuldigt zich er zelfs voor, terwijl het Gerdy Gerritsen: ,^4f en toe zie ik een oud vrouwtje een stek in haar tas stoppen en dan denk ik: ach, laat maar." FOTO: CHRIS STEIN ARNHEM - Over de telefoon klinkt de stem van Gerdy Gerritsen vrolijk, spontaan en gretig tegelijk. Alsof hem eindelijk het verzoek wordt gedaan waar hij al die tijd als tuinman van Burgers Bush op heeft zitten wachten. Een makkelij ke prater, is dan het eerste oordeel. Maar eenmaal oog in oog, na wat handengeschud, zegt hij snel: „Ei genlijk houd ik er niet van om op de voorgrond te treden". Het pad vanaf de parkeerplaats naar de poort van Burgers Bush is lang en stof fig. Na het passeren van de ingang schui fel je, gedwongen door drommen vreem de mensen, in de richting van het tro pisch regenwoud. Ondertussen worden allerhande zaken ongevraagd te koop aangeboden. Eenmaal in de Bush geko men slaat een zwaar vochtige warmte op de luchtwegen. Ergens klinkt het geraas van vallend water. De bedenkers van Arnhems belangrijkste dagattractie heb ben werkelijk niets aan het toeval over gelaten. Hoofd Planten. De officêle functieaan duiding van Gerdy Gerritsen is er be paald niet een waarmee furore gemaakt kan worden op verjaarsfeesten. Daar is het de hovenier van Burgers Bush echter nooit om te doen geweest. Een opleiding aan de Middelbare Tuinbouwschool le-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 19