UW EIGEN EEST BLUF 1UCH DE BESTE Jan Baeke: „Gedichten opsturen, je leert er altijd wel wat van" Mercedes-Benz SL: vernuft ten top Mitsubishi breidt service verder uit KUNST CeidóeSomunt DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1989 PAGINA 7- Wellicht sarcofaag stichter van Moskou gevonden MOSKOU Sovjetarcheo logen vermoeden in Kiev de sarcofaag van de stichter van Moskou, de Oekraïense prins Joeri Dolgoroeki (Joeri „met de lange armen") ge vonden te hebben, aldus een bericht in het dagblad Prav- da van gisteren. De sarcofaag werd in de buurt van een kathedraal in Kiev opgegraven, ongeveer op de plaats waar de prins volgens overleveringen in de twaalfde eeuw begraven zou zijn. Weer PEN-club in Tsjechoslowakije PRAAG In de Tsjechoslowaakse hoofd stad Praag is de nationale afdeling van de internationale schrijversorganisatie PEN na 18 jaar heropgericht. Dit was het gevolg van een unieke samenwerkig tussen officiële en verboden schrijvers, zo zei de dissidente schrijver Ivan Klima gisteren. Klima, die na de korte hervormingsperiode tijdens de Praagse Lente in 1968 werd verbannen, zei dat dinsdag ongeveer 20 schrijvers in Praag bijeen waren gekomen om de leden voor het nieuwe clubcomite te kiezen. Behalve Kli ma is ook de dissidente schrijver Vaclav Ha- vel in het comité gekozen. Een van de vier door de overheid goedgekeurde schrijvers, Jiri Mucha, is gekozen als voorzitter van het comité. Vrijspraak voor verdachte van schilderijendiefstal ROTTERDAM De Rotterdamse politierechter mr. Van Door- en heeft gisteren de 49-jarige F. den H. uit Bergschenhoek vrij gesproken van de verdenking in april vorig jaar zes schilderijen uit het Belastingmuseum in Rotterdam te hebben gestolen. De politierechter deed dat nadat de officier van justitie naar voren had gebracht dat er nauwelijks bewijzen waren voor de verden king dat Den H. de doeken gestolen had en uit winstbejag thuis had verborgen. Den H., die een café heeft in de Rotterdamse binnenstad, vertel de dat vorig jaar een onbekende aan hem vijf schilderijen te koop aanbood voor drieduizend gulden. De caféhouder kocht de doeken, maar voelde zich er na verloop van tijd wat ongemak kelijk mee, zeker toen iemand hem verzekerde dat het ging om schilderijen die veel meer dan drieduizend gulden waard waren. Begin juni deed de politie na een tip een inval in de woning van Den H. in Bergschenhoek. Behalve de vijf schilderijen werd daarbij ook een riotgun in de woning aangetroffen. Amerika verdacht Von Kara jan van oorlogsmisdaden WASHINGTON De Amerikaanse justitie heeft de Oostenrijkse dirigent Herbert Von Karajan verdacht betrokken te zijn geweest bij de nazi-misdaden. Eerder dit jaar is een onderzoek gelast naar het oorlogsverleden van de wereldberoemde orkestleider, maar dat werd echter stopgezet toen de 81-jarige Von Karajan vorige maand overleed. Het stopgezette onderzoek betrof onder meer Von Karajans mogelijke rol voor de veilig heidspolitie van het nazi-regime en zijn po gingen om joden en andere „niet-Ariers" uit Duitse orkesten te verwijderen, aldus Sher. Japan centraal op festival van animatiefilms in Utrecht UTRECHT In theater 't Hoogt in Utrecht wordt op 25, 26 en 27 augustus voor de derde keer het internationale Holland Animation Film Festival georganiseerd. Op het programma staan 500 films uit 19 landen. Centraal staat dit jaar Japan, dat de grondlegger van de onafhankelijke animatiefilm in dat land Yoji Kuri en de regisseur en computeranimator Shuji Asano naar ons land stuurt. Voorafgaand aan het festival geeft Kuri een workshop waarin een animatie film wordt gemaakt. Deze film krijgt als onderwerp de spanning tussen de Japanse en de Neder landse cultuur en wordt vertoond op het festival. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de National Film Board in Canada wordt in 't Hoogt een overzicht van Canadese animatiefilms ge draaid. Uit de Verenigde Staten komt Oscar-winnaar John Lasse- ter naar Utrecht, waar zijn nieuw ste film „Knickknack" de Euro pese première zal beleven. IN 'HET ACHTERLAND VAN VERLANGEN' Spektakel DEN HAAG Hij heeft ook wel wat van een dich ter, alleen niet dat brood magere. Z'n ogen glim men intelligent in z'n hoofd en aan inspiratie, waar als op de bus ge wacht kan worden, ge looft hij ook al niet: Jan B.C. Baeke uit Den Haag, 33 jaar en bibliothecaris bij de Nationale Ombuds man. Dichten doet hij er bij, „maar niet als hobby, het is meer, ik ben er da gelijks mee bezig". Dat ar beid adelt en oefening kunst baart, blijkt uit zijn publicatie in „Het Achter land van Verlangen", een uitgave van het Algemeen Nederlands Verbond ANV met 25 zorgvuldig geselec teerde gedichten. Uit bijna duizend stuks totaal. Baeke: „Ach ja, ik dicht nu al zo'n jaar of tien en de afgelo pen vier jaar werk ik zo'n beetje op constant niveau, ik ben daar niet ontevreden over. Een vriend van me, die ook al dicht, vertelde me vijf jaar ge leden van een initiatief van het ANV, waar je vier of vijf gedichten naartoe kon sturen. De beste zetten ze in een bun del. Nee, van die vriend die ook wat instuurde, is niets ge publiceerd; vervelend voor hem, natuurlijk, maar hij keek mij er niet boos om aan. Hij is immers een vriend... Ik heb ook wat opgestuurd en inder daad werd toen één gedicht van me gepubliceerd. Kennelijk komt je naam dan in een bestand, want later werd ik schriftelijk uitgeno digd weer es wat in te sturen. Dat deed ik, drie jaar geleden, maar toen is, geloof ik, hele maal niets gepubliceerd; ze hadden er denk ik het geld niet voor, of zo. Dit jaar kreeg ik weer een uitnodiging en weer zond ik in. Vijf gedich ten, waarvan „Noach, aan de vooravond van de revolutie" werd gepubliceerd. Leuk, maar ik begrijp het eigenlijk niet helemaal; ik had publica tie van een ander gedicht ver wacht dat ik zelf beter vond. Bovendien vond de jury mijn werk nogal onbegrijpelijk en het gedicht Noach érg onbe grijpelijk. Toch namen ze dat". Jury Jan B.C. Baeke ging er niet van wakker liggen. „Ik ver trouw die jury eigenlijk wel, ze maken goede opmerkingen, ook bij gedichten die niet voor plaatsing in aanmerking ko men. En wat die onbegrijpe lijkheid betreft, nou, dat moet dan maar. Als negen van de tien, zelfs negenennegentig van de honderd lezers er wei nig of niets van begrijpen, dan vind ik dat niet erg. Maar ik denk, dat de meesten er altijd wel wat uit kunnen halen". Baeke overweegt: „Iemand zei eens dat proza iets is als lopen; een duidelijke weg van A naar B, een weg die je kunt volgen en overzien. Als je B hebt ge haald, heb je het verhaal kun nen verwerken en begrijpen. Poezie is anders, is als een dans vol beweging, waar iede re toeschouwer iets anders in kan zien. Nou, en dat geldt ei genlijk ook voor mijn gedich ten, al is het gepubliceerde ge dicht Noach niet echt repre sentatief voor mijn werk". „Noach, aan de vooravond van de revolutie", heet het gedicht. Welke revolutie dan? En waarom komen er woorden in voor als vijand en harnas en zinnen als „te zien dat het goed is"? Tien keer overgele zen en geen flauw benul. Jan Baeke licht geduldig toe. „Je kunt een idee hebben en daarmee aan het werk gaan en gaandeweg steeds verder van het oorspronkelijke idee af drijven. Ja ja, een vulpen wil len kopen en terugkomen met een half varken, ja, zo gaat het, met mijn manier van dichten. Ik ging bij Noach uit van de onmacht wanneer je de ander niet begrijpt. Maar het werd iets in de trant van ie mand die denkt dat hij Napo leon is. Het gedicht verhaalt van een man die denkt dat hij Noach is, volslagen geschift; voor wie de elementen vijan den zijn, waartegen hij zich moet beschermen. En voor God speelt, met zijn dierentuin op het water". Goed, dat er toelichtingen zijn, want met deze uitleg, komt ie dere lezer een heel eind en wordt het gedicht in een klap zeer toegankelijk. Baeke: „Nou, maar toch is er een kans, dat een lezer het er zelf uit heeft gehaald, hoop ik. En zo niet, dan hééft het gedicht toch wel wat; de sfeer alleen al". Stimulans In elk geval heeft de jury van het ANV die sfeer op waarde geschat en het geplaatst in „Het Achterland van Verlan gen". Jan B.C. Baeke vindt het prettig, maar relativeert: „Na tuurlijk is die erkenning waar devol en een stimulans verder te gaan. Als je alles steeds in je gezicht terugkrijgt, ga je op den duur aan jezelf twijfelen. En het feit dat ik instuur, geeft aan dat ik wil publiceren en gelezen wil worden; ik hoor niet tot de dichters die het ene gedicht na het andere schrij ven en het steeds in een la stoppen. Maar meer dan de eer levert deze publicatie niet op, hoe waardevol ook. Er zit geen duit aan vast. Ik heb inder daad het gevoel, dat ik nu wel een lage hobbel heb genomen en dat ik voor een hoge hobbel sta: publicatie in een literair tijdschrift. Aan publicatie van een eigen bundel ben ik nog niet toe, wat dat betreft geloof ik in een volgorde: onbetaald publiceren, betaald publiceren in een tijdschrift en dan die ei gen bundel. Al heb ik er al wel genoeg voor geschreven; zo'n twee honderd gedichten. Niet allemaal even goed, hoor, er zijn ook slechte bij, van vroeger, waar ik niet meer achter sta. Maar er zijn zeker vijftig gedichten, die zó in een bundel kunnen; ik bedoel, een bundel die ik voor mezelf zou kopen, alstie in de winkel lag". Jan Baeke legt zich erbij neer, dat het zo ver nog niet is. Adviezen „Ik kan iedereen aanraden ge- Het was een roerloos doof spektakel Het was een onbewogen dag. We. verborgen ons verslikken stonden als twee jurken bol onder een storm van harde klappen. We deden er het zwijgen toe met wat onduidelijke zinnen Kiften tot de koffie omsloeg in een vlek We keerden langzaam onze bijbels vielen opgesloten neer moe van het weven en het schiften. jsaeke „Spektakel", representatief voor het werk Jan B.C. Baeke: „Natuurlijk betekent elke publicatie van Jan Baeke. een stimulans die je gewoon nodig hebt". foto: cees verkerk dichten naar het Algemeen Nederlands Verbond aan de Jan van Nassaustraat 109 in Den Haag toe te sturen. Je krijgt in elk geval goede ad viezen, ook als je niet wordt geplaatst en ik geloof zo'n jury eerder dan goede vrienden of familie, die élles mooi en prachtig vinden wat je maakt. En wat mij betreft: ik heb nu twee keer in hun uitgave ge staan, de volgende keer is een literair tijdschrift aan de beurt, zoals 'L'art froid' (koud kunst je dus) van Jan Pieck in Den Haag, die het me heeft toege zegd". Van een lage hobbel naar een hoge hobbel. Om van de hoogste hobbel, de eigen bundel, nog even te zwijgen. Baeke, gewoon net als die mil jarden andere dichtertjes eens gewoon begonnen met een fraai rijm, is onderweg. Zijn gedichten zet hij als een horlo ge in elkaar, schrapt en schuift en propt vele versies dood- nuchter in de prullenmand. „De gepubliceerde Noach zal zowat de tiende versie zijn ge weest. Maar toen was hij ook echt klaar en af, wat mij be treft. Want het onbegrijpelijke dat zelfs die jury er aan gaf, déar trek ik me niets van aan. Het was precies goed zo". FRITS BROMBERG AUTO- Op de tentoonstelling van Genève in maart maakte de nieuwe cabrioletreeks van Mercedes-Benz zijn publieksdebuut, de inter nationale perspresentatie vond in mei plaats en in ons land mochten we eind vorige maand nog eens met dat model kennis ma ken. Naar ons land wor den dit jaar slechts een dikke twintig SL's ge bracht, terwijl er al zo'n 160 besteld zijn. Veel van die bestellingen zijn puur op papier tot stand geko men, dus zonder dat de koper ooit een echte nieuwe SL had gezien. Gewoon in het ver trouwen dat die auto niet kon tegenvallen werd minimaal f 170.100,- uitgegeven, want dat kost de goedkoopste versie 300 SL. Er zullen tussen de be- stellingen ook wel wat 500 SL's zitten, die 235.200,- doen en met een paar extra's nog duurder gemaakt kunnen worden. Wie met kopen ge wacht heeft tot een proefrit mogelijk was zal nu nog een jaar of drie moeten wachten tot zijn of haar auto er is. Is die SL zoveel geld en zo lang wachten waard? Na uit gebreid kennisnemen van technische verfijning en een proefritje als bekroning, zou je haast zeggen van wel. Er is geen andere produktiewagen met zoveel bijzondere, moder ne en doordachte details per kubieke centimeter. Het uiter lijk is geslaagd, tegelijk mo dern en tijdloos, elegant en toch ook een beetje macho. De vorige generatie SL is achttien De nieuwe Mercedes 300 SL-24. jaar meegegaan, en deze is ze ker ook op een behoorlijk lan ge produktietijd ontworpen. Bovendien is het een testcase voor de komende vernieuwing van de grote S-klasse sedans, die dé tien jaar oude huidige serie zullen vervangen. En daarvan fluisterden als objec tief te beschouwen kenners destijds dat het de beste auto ter wereld was, zodat van een nieuwe serie erg veel ver wacht mag worden. Fabuleus In vogelvlucht valt de SL als volgt te beschrijven. De wie lophanging is een doorontwik kelde versie van wat er onder de 190 en 200/300 reeks zit, dus met zo'n ingewikkelde ruimtelijke achterwielophan ging aan vijf armen per wiel. De wegligging is fabuleus. Het is een pure tweezits cabriolet, als vanouds geleverd met hard coupédak erbij voor 's winters. De motorenreeks bestaat uit een drieliter zescilinder met 140 kW/190 pk, dezelfde mo tor met vier kleppen per cilin der en 170 kW/231 pk of een vijfliter V8 met vier kleppen per cilinder en 240 kW/326 pk. Alle motoren hebben dubbele bovenliggende nokkenassen, waarvan de inlaatnokkenas- (sen) verstelbaar zijn bij de multikleps- versies om de mo- torsouplesse optimaal te ma ken. De ervaring leerde dat zoveel motorvermogen niet eens al te overdreven is, want de SL is een behoorlijk zware jongen door alle snufjes die erin gebouwd zijn; een gewone 300 SL is rap genoeg, maar voelt toch niet als een razend snelle sportwagen aan. De zes- pitters worden gekoppeld aan een vijfbak, de V8 heeft stan daard een automaat met drie schakelprogramma's. Enigzins bizar komt een verbruiksme- ter over in het uitgebreide, ui teraard prima afleesbare dash board met gewone wijzerin- strumenten. Vooropgesteld dat de funktie van alle goed bereikbare knoppen is uitgelegd is het rij den met de SL heel makkelijk. Standaard is elektrische stoel- verstelling, die werkt met knopjes in de vorm van een autostoel vooraan op het (lood zware) portier. Zodoende is de instelling van de zitpositie dóódsimpel. Ook de hoofd steun wordt elektrisch be diend, waarbij meteen het er naast gelegen bovenste veilig heidsgordel-oog meebeweegt. De gordels zijn geheel in de stoel verwerkt en liggen daar om altijd goed om het li chaam;, tevens is de gordel al tijd makkelijk te pakken. De stoelen met ingebouwde gordel zijn een nog elegantere oplos sing dan in de SEC coupé werd bedacht. Ook die heeft geen deurstijl om het bovenste gordeloog aan te hangen, maar in plaats daarvan een grote knobbel net achter het portier en een elektrisch uitschuiven de arm die de gordel na het in stappen aangeeft. De bediening van het dak is al even makkelijk. Op het mid denconsole is een miniatuur dakje als schakelaar aange bracht. Een tikje tegen die schakelaar en het gemonteer de coupédak (van aluminium, 34 kg licht) wordt ontgrendeld en opgelicht, terwijl de zijra men omlaag gaan. Even uit stappen en eraf pakken (waar voor je wel met zijn tweeën moet zijn), en klaar is kees. Volgende truc: nu het cabrio letdak opzetten. Weer een tik je tegen de schakelaar, het me talen deksel achterop de SL gaat open, het dak komt om hoog en vergrendelt zichzelf op de voorruit. De achterkant is nog opgeklapt, want nu gaat eerst het deksel weer dicht en vervolgens sluit het dak aan de achterzijde zich. Wanneer de operatie met dichte zijrui ten was begonnen gaan die nu ook weer dicht. De hele tijd moet alleen de schakelaar vastgehouden worden. Wat er in de SL allemaal stan daard is valt nauwelijks op een De bediening van het dak is al even makkelijk. Op het middenconsole van de Mercedes cabriolet is een miniatuur-dakje als schakelaar aangebracht. FOTO'S: pr rij te zetten. Heel apart is bij voorbeeld al de verwarming. Die heeft een elektrostatisch stoffilter, voor schone inte- rieurlucht als je niet open rijdt. De verwarming kent niet alleen de gebruikelijke roos ters en aparte regeling voor linker- en rechterpassagier. Er stroomt ook warme lucht door het portier, voor gelijkmatige verwarming bij open rijden. De thermostatische tempera tuurregeling heeft aparte pro gramma's voor open en dicht rijden (meer warmte onderin bij open rijden). Uniek is de opklapbare rolbeugel, met een schakelaar te bedienen maar ook automatisch werkend (in 0,3 seconde) als de auto om slaat. Er kan bovendien een ook al uniek accessoire in die rolbeugel. Dat is een soort net je tegen de tocht bij open rij den. Bij een cabrio slaat de rij- wind namelijk over de voor ruit en wervelt dan van achter af het interieur in. Echt luxueus wordt het met nog wat duurdere extra's. Zo als volledig elektrische zitre- geling. Dat is elektrische stoel- verstelling met geheugens (drie stuks), die ook de buiten spiegels meeregelt, plus de binnenspiegel-verstelling en het in twee richtingen verstel bare stuurwiel. Of uitgebreide centrale vergrendeling, die niet alleen op portieren, kof ferklep en tankdop werkt (dat is standaarduitrusting), maar ook de hele rits opbergvakjes in het interieur afsluit ais u de auto open wilt parkeren. Een paar kritiekpuntjes, als je dat nog zo noemen wilt: er zijn een ruime dashboardkast en een bruikbaar vak op de mid dentunnel; de hele reeks extra vakjes waarin net anderhalf pakje sigaretten past lijkt wat overdreven. Nog iets: de ach tersteven van de auto is van binnenuit gezien wat hoog en massief, zodat over de schou der kijken of. er iemand in de dode hoek van de buitenspie gel rijdt weinig zicht oplevert. We moeten toch iets te zeuren hebben. peter FOKKER (ADVERTENTIES) Al een jaar of drie volgt de Nederlandse Mitsubis- hi-importeur een geheel eigen koers om het aan zien van zijn Japanse pro- dukten op te voeren. Uni verseel stortten dé Japan se autofabrikanten zich op snelle en ingrijpende technische ontwikkeling van hun gamma, verge zeld van een strak uiter lijk naar Europese smaak. Dat maakte van menige Japanse auto een trendset ter, of minstens een auto die zich met de beste in ;ijn klasse kan meten. Dat is één manier om klanten uit hun Europese auto te lok ken, als ze eerder nog niet tot Japans-rijden te bekeren wa ren. Waarbij de Japanse mer ken onderling af en toe over elkaar heen vallen in de haast om iets nog fraaiers te beden ken dan de anderen hebben. Mitsubishi houdt zich van die onderlinge naijver wat afzij dig, en koos een andere poli tiek: ook moderne techniek en vormgeving, natuurlijk, maar als onderscheidend extra veel omvattende service in plaats van nog fantastischere techni sche details. Hoewel de pas' aan het Nederlandse gamma toegevoegde Galant Dynamic 4 zeker uiterst vooruitstrevend genoemd mag worden, daar niet van. Maar daar heeft de gemiddel de koper niets aan, want die heeft niet zoveel geld te beste den en hoeft ook al die snufjes niet. Dus bouwde Mitsubishi al een opmerkelijk programma op van standaard bij alle mo dellen geleverde service en ga rantie. Dat weerspiegelt groot vertrouwen in de kwaliteit en betrouwbaarheid van het ei gen produkt, hetgeen dan ho pelijk op de klant overge bracht wordt. Deze drie jaar Multigarantie is nu nog eens uitgebreid met Inter-Euro Ser vice. Een soort 24-uurs hulp dienst voor onderweg, die vijf tig kilometer vanaf de woon plaats begint. Bij pech of onge val onderweg in vrijwel ge heel Europa wordt gratis hulp verleend via Mondial Assis tance of de ANWB-alarmcen- trale. De hulp omvat het rege len van reparatie, verzorgen van onderdak of terugkeer naar huis als het langer dan een etmaal gaat duren (plus een reis terug om de auto na reparatie op te halen), vervan gend vervoer als de auto nog langer (meer dan twee etma len) buiten bedrijf raakt. Al die service is geheel of bijna geheel kosteloos, de noodzake lijke reparatie natuurlijk niet. Een beetje dubbelop, dat wel, want de Multigarantie omvatte eerder al voorzieningen voor vervangend vervoer en ver voer naar huis in geval van technische malheur; de nu toe gevoegde Inter-Euro Service breidt de hulpverlening dus vooral uit tot die auto-proble men welke nog niet zo ernstig zijn dat aanspraak gemaakt kan worden op een vervan gende auto of vervoer terug naar huis. Maak een proefrit in een van de Mercedes SL uitvoeringen. WWW m JW Vondellaan 45, Leiden. Telefoon 071-76 93 03 AamJ.«illASa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 7