Musical 'Cabaret' bijna
maand in Congresgebouw
Amerikaan schenkt Nederland deel van graffiti-collectie
>fesccpen
Sotheby's veilt 13000
flessen tsaren-wijn
A Chorus Line in Circustheater
verplicht werk voor dansfanaten
Onderzoek naar bouwers pyramiden
KUNST
Cöidóe Sou/tont
WOENSDAG 2 AUGUSTUS 1989 PAGINA
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, tel. 01720-20800): Li
cence to kill (al); 13.30, 20.30.
EUROCINEMA II: Road House
(16); 13.45, 18.45, 21.30. EU
ROCINEMA III: Police academy
VI (al); 13.45, 18.45, 21.15. Plat
voet en zijn vriendjes (al) za.
t/m wo. 14.00. EUROCINEMA
IV: Naked gun (al); 13.45, 18.45,
,21.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): Road Hou
se (al); 19.00, 21.15. wo. ook
14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130):
The Karate Kid III (al); 14.30,
19.00, 21.15. Licence to kill (al);
14.15, 18.45, 21.15. Naked gun
(al); 19.00, 21.15. My stepmo
ther is an alien (al); 14.30,
21.15. The Burbs (al); 14.30,
19.00, 21.15. Taran en de tover-
ketel (al); 14.30. Platvoet en z'n
vriendjes (al); 14.45. «TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): The
Bear (al); 19.00.wo. ook 14.30.
9Vj Weeks (16); 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Private Schoolgirls
(16); 14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Police Academy VI (al); 19.00,
21.15. CITY THEATER II: Missis
sippi Burning (16); 19.00. Rain
Man (al); 21.15. Lady en de Va
gebond (al); wo. 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354): Police Aca
demy VI (al); 19,00. wo. 14.00,
15.45. The naked gun (al); wo.
15.45. Mississippi burning (12);
21.00. Rain man(al); ma. t/m wo.
20.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
De lady en de vagebond; wo.
14.00.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269):My stephmother
is an alien (al): 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
My stephmother is an alien; wo.
14.00.
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel.
463500): Roadhouse (16); 14.00,
18.45, 21.30. ASTA 2: My
stepmother is an alien (al);
14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3
The Fly II (16); 14.00, 18.45,
21.30. BABYLON 1 (naast Den
Haag Centraal tel. 471656): Sla
ves of New York (16,; 14.00,
19.15, 21.45. BABYLON 2:
Dangerous liaisons (al); 14.00,
19.00, 21.30. BABYLON 3:
Scandal (16); 19.00, 21.30. CI
NEAC 1 (Buitenhof 20, tel.
630637): The karate kid 3 (al);
14.00, 18.45, 21.30. CINEAC
2: Leviathan (16); 18.45, 21.30.
CINEAC 3: Police academy 6
(16); 14.00, 18.45, 21.30. ME-
TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel.
456756): Licence to kill (al);
14.00, 18.45, 21.30. di. 14.00,
18.30, 21.30. METROPOLE 2:
Rain man (al); 18.45, 21.30.
METROPOLE 3: Dirty rotten
scoundrels (16); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 4: The
naked gun (al); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 5: Film-
zomer '89; 14.00, 18.45, 21.30.
ma. 14.00, 20.30. The last em
peror; ma. Sammy and Rosy
get laid; di. Die hard; wo.
ODEON 1 (Herengracht 13,
tel. 462400): Licence to kill (al);
13.45, 18.45, 21.30. ODEON
2: Pet sematary (16); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 3: Roof
tops (12); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 4: De stam van de
holebeer (al); 13.45, 18.45,
21.30. STUDIO 1 (Kettingstraat
12b, tel. 656402): Do the right
thing (16); 19.15, 21.45. STUDIO
2: A cry in the dark (al); 19.00,
21.15. STUDIO 3: Encore (16);
19.00, 21.00. HAAGS FILM
HUIS: Zaal 1: Kleine Vera;
19.30, 22.00. Zaal 2: Fabula de
la bella Palomera; 19.30. Bag
dad café; 21.45. Zaal 3: 19.30,
21.45. The girls on the beach;
ma. Follow the boys; di. L'Ami
de mon amie; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN
BABYLON: Platvoet en zijn
vriendjes; 14.00. CINEAC: Ta
ran en de toverketel; 14.00.
METROPOLE: Platvoet en zijn
vriendjes; 14.00.
Dag romantische muziek
ROTTERDAM De 'Dag van de romantische muziek'
wordt zondag 13 augustus gehouden in Het Park onder
de Rotterdamse Euromast. Wanneer het die dag erg re
gent, wordt het evenement verschoven naar 20 augus
tus. In de afgelopen twee jaar is het gratis toegankelijke
evenement uitgegroeid tot een publiekssucces waarvan
duizenden mensen genoten van de uitgesproken roman
tische muziek. Van 12.00 uur af treden dertig ensembles
en solisten op. Het programma meldt sfeervolle compo
sities uit elke perode van de muziekgeschiedenis: zigeu-
nermuziek, opera-aria's, klassieke en populaire romanti
sche muziek. De uitvoerenden zijn beroeps musici en ge
vorderde amateurs. De violist Theo Olof zal de dag ope
nen, met de pianist Maurice Lammaerts van Buuren.
Het slotconcert wordt gegeven 's avonds om tien uur bij,
naar de organisatoren hopen, volle maan in het rosari
um aan de vijver met Mozarts pianoconcert KV 449, met
Toos Onderdenwijngaard als soliste. Ook wordt uitge
voerd het pianokwintet in e van Dvorak.
Lloyd Webber steunt
diabetes- onderzoek
LONDON De Britse componist
Andrew Lloyd Webber heeft 400.000
Britse pond, zo'n 1,4 miljoen gulden,
beschikbaar gesteld voor onderzoek
naar de oorzaak en genezing van dia
betes.
Diabetes, suikerziekte, heeft volgens
de componist vele muzikale carrières
onmogelijk gemaakt. Lloyd Webber,
wereldbekend vanwege onder meer
de musical 'Cats', zei gisteren dat zo
wel familieleden, waaronder zijn eer
ste vrouw, als een aantal jonge veel-
belovenden dansers slachtoffer wa
ren geworden van diabetes. De
schenking gaat naar de onlangs opge
richte Diabetic Twin Research Unit.
TWINTIG THEATERS WERKEN SAMEN
LONDEN Bij het veilinghuis Sotheby's in Londen komen
maart volgend jaar 13.000 flessen wijn onder de hamer, afkom
stig van Russische tsaren die hun wijnen betrokken van wijn
gaarden in de Krim. De te veilen wijn is 100 tot 150 jaar oud,
maar moet, gezien de kwaliteit van deze Russische rode motor
nog uitstekend te drinken zijn. Hoewel de wijngaarden nog
steeds produceren, wordt deze wijn niet of nauwelijks buiten
Russisch grondgebied gedronken. Wel maakten Churchill en
Roosevelt er kennis mee tijdens de Yalta-conferentie in 1945,
toen flessen werden ontkurkt afkomstig uit de jaren twintig,
dertigen veertig. Ook van deze wijn komen flessen onder de ha
mer. Getoond wordt slechts een half leeggedronken fles cognac,
die Churchill stevig zou hebben aangesproken. De wijn, waar
het uiteindelijk om gaat, zou niet alleen oud en nog goed drink
baar zijn, maar zelfs van buitengewone kwaliteit, „eeuwig houd
baar", zoals een kenner zei die het weten kon.
A Chorus Line, knokken voor een
'A chorus line' van Michael Bennett.
Muziek: Marvin Hamlisch. Liedtek
sten: Edward Kleban. Gezien op 1
augustus, in het Circustheater. Her
haling vanavond.
Voor een musical heeft het
verhaal van een auditie na
tuurlijk voordelen. Iedereen
laat zien wat hij of zij kan, het
publiek leert de deelnemers
kennen en zit dan eigenlijk
ook een beetje in de jury; bo
vendien gaat wel eens wat
mis, wat komische situaties
kan opleveren. Daarbij krijgt
de dramatiek in 'A chorus
line' alle aandacht wanneer
zeventien mensen knokken
om acht plaatsen in een musi
cal, onder wie de ex-echtgeno
te van de regisseur. De musi
cal wordt zo een soort 'Fame',
met iets meer diepgang.
Een Amerikaanse versie daar
van .doet twee dagen Scheve-
ningen aan. De choreografie is
duidelijk het hoogtepunt: er
wordt veel, knap en ingewik
keld gedanst. Het zweet dat de
sollicitanten moeten plengen
voor hun kans op een rol
wordt zeer aanschouwelijk ge
maakt.
Een nadeel is dat 'A chorus
line' niet bepaald werd ge
schreven voor een Nederlands
publiek. Een vertaling zou een
ingrijpende omwerking bete
kenen. Doordat de meeste van
de kandidaten hun persoonlij
ke levensverhaal vertellen, is
de hoeveelheid gesproken
tekst groot, zeker in verhou
ding tot de actie. De verhalen
zijn inventief in elkaar ge
vlochten, maar sterk op de
Amerikaanse situatie gericht
en ook verteld in rap Ameri
kaans. Mij ontging daardoor
nogal wat en ruim twee uur
zonder pauze is dan een hele
zit.
Het sympathieke van het ver
haal is dat de doortastende i
gisseur/choreograaf tijdens de
auditie de deelnemers leert
zien als speciale individuen, en
niet alleen maar als een rijtje
dansers die alles tegelijk
moeten doen. Daartoe wordt
hij aangezet door zijn ex-
vrouw, die bij hem weggegaan
is omdat hij alleen oog had
voor zijn carrière en het men
selijke aspect uit het oog ver
loor. Die centrale (ex-)relatie
treedt nauwelijks op de voor
grond, alsof de schrijver zeg
gen wil dat iedereen zijn ei
gen, exclusieve verhaal heeft.
Dat is natuurlijk waar, maar
het levert geen stuk op met
een kop en een staart. Wat
boeit is de inzet en de kwali
teiten van de spelers, vooral
op dansgebied. Vooral voor
dansfanaten is de gang. naar
het Circustheater vanavond
dan ook zeer aan te bevelen.
DICK VAN TEYLINGEN
NAZLET AL-SAMMA'N,
Egypte Er zijn nog zoveel
raadsels op te lossen rond de
Egyptische pyramides, dat de
onderzoekers nog maar weinig
aandacht hebben besteed aan
mensen die deze giganti
sche grafmonumenten bouw
den. Maar daar komt verande
ring in,
Een Egyptisch/Amerikaans
archeologisch team is in het
woestijnzand aan het zeven
om aanwijzingen te vinden
van de verloren schakel tussen
de vroege farao's en hun pyra
mides in Al-Jizah (Gizeh): de
in vergetelheid geraakte
bouwers van de imposante
monumenten en de dorpen
waar ze, 4.600 jaar geleden,
woonden. De archeologen
speuren nu naar lang gene
geerde aanwijzingen in het
laaggelegen woestijngebied
tussen het hedendaagse dorp
Naziet al-Samman en het pla
teau van Al-Jizah, waarop de
pyramides van Cheops,
Chephren en Mycerinus zijn
gebouwd.
„Deze arbeiders hebben spo
ren nagelaten. Slechts een
paar archeologen hebben de
tijd genomen die te bekijken,
en niemand heeft ze bestu
deerd", zegt mede-expeditie-
lèider Mark Lehner van de
universiteit van Yale.
Al jaren droomt Lehner ervan
de woonplaats van de arbei
ders te vinden. Hij is ervan
overtuigd dat het een behoor
lijk grote stad moet zijn ge
weest. Minimaal moeten er
volgens Lehner 25.000 mensen
hebben gewoond, en wellicht
was de stad zo groot als het
oude Rome.
„Daar moet het ergens liggen",
zegt Lehner terwijl hij zijn
graafploegen overziet die ploe
teren in een snijdende woes
tijnwind, de pyramides in de
verte zichtbaar. Al sinds Leh
ner in 1979 naar Al-Jizah
kwam om de sfinx in kaart te
brengen houdt hij zich bezig
met dezelfde vragen: „Wie wa
ren de arbeiders? Hoeveel
mensen waren er nodig om de
pyramides te bouwen? Waar
woonden de mensen die het
eten kookten voor de bouw
ers? Waar verbleven de her
ders en hun kuddes?" Volgens
Lehner hebben minstens drie
generaties aan de pyramides in
Al-Jizah gewerkt. Meer dan
zeven miljoen kubieke meter
steen moet zijn weggehakt en
verplaatst.
Medewerker Hawass: „Het ge
bied van de pyramides is een
van de meest bestudeerde ar
cheologische vindplaatsen ter
wereld, maar het is verbazing
wekkend té ontdekken hoe
weinig aandacht er is besteed
aan de arbeiders die ze hebben
gebouwd", aldus Hawass. Er is
zo weinig van bekend dat de
schattingen over het aantal
mensen dat nodig was om ze te
bouwen uiteeenlopen van
10.000 tot 100.000. Het is niet
eens zeker waarom ze het heb
ben gedaan, zegt Hawass.
Voor het hele onderzoek tien
jaar is uitgetrokken. Lehner
wist via het Amerikaanse On
derzoekscentrum in Egypte fi
nanciële steun te krijgen van
Amerikaanse zakenlui. Hij
verzamelde wetenschappers
uit verschillende diciplines om
zich heen, afkomstig van zes
Amerikaanse universiteiten en
van universiteiten uit Groot-
Brittannië en de Bondsrepu
bliek Duitsland.
Lehner was ervan overtuigd
dat hij eindelijk de sporen zou
ontdekken van de oude mees-
terbouwers. Maar dat pakte
anders uit. Er werd alles ont
dekt, maar tot dusver geen
bouwvakkersdorp. Maar de
Egyptologen graven door,
want zij zijn geïnteresseerd in
alles wat maar te vinden is uit
die historisch belangrijke pe
riode van de eerste farao's
zo'n 4.600 jaar geleden.
In het kader van het
Amsterdamse Zo
merfestival hebben
twee kunstenaars
gisteren hun installa
ties getoond. Op
deze foto „Honderd
Hollandse Stofzui
gers" van Joseph
Krempelsauer en Ni
colas Baginsky. Voor
de juiste verhoudin
gen: zie de ongeïnte
resseerde kat, pal
onder de installatie.
FOTO: ANP
AMSTERDAM De musical
in Nederlandse bezetting 'Ca
baret' die het grote spectakel-
stuk van het komende theater
seizoen betekent, is bijna een
maand lang in het Haagse
Göngresgebouw te zien, met
zowel middag- als avondvoor
stellingen: van dinsdag 19 de
cember tot en met 14 januari
1990. In de Leidse Schouw
burg is Cabaret te volgen van
dinsdag 21 november tot en
met zaterdag 25 november. De
première is 16 december in het
Amsterdamse theater Carré.
De cast van de
Nederlandse
bezetting van
de musical
'Cabaret' is
ff compleet.
Voor de
belangrijkste
rollen
tekenden
v.l.n.r. Guus
Verstraete Sr.,
Lia Dorana,
Irene Kuiper,
Erik Burke,
Willem Nijholt
(als de
ceremonie
meester), Ger
Smit,
Alexandra van
Marken (speelt
Sally Bowls) en
Theo Nijland.
Aan de
produktie van
7 miljoen doen
40 mensen
mee.
FOTO: ANP
Nieuwe kunst:
stofzuigers
Twintig grote en kleinere
theaters hebben ter gelegen
heid van de produktie van
deze musical de handen ineen
geslagen en zich aangesloten
bij een vereffeningsfonds. Het
ministerie van WVC heeft het
fonds een subsidie van 450.000
gulden verleend. Dat zei giste
ren in Amsterdam de produ
cent van de musical, Joop van
den Ende.
Gewoonlijk vraagt elk theater
een uitkoopsom voor een pro
duktie. De grote theaters kun
nen zich dat makkelijker per
mitteren dan de kleinere.
Voor „Cabaret" wordt in
plaats daarvan een optelsom
van alle stoelen in de twintig
theaters gemaakt en heeft ver
volgens een verdeling van de
kosten plaats. Daardoor beta
len de kleinere theaters min
der aan Van den Ende dan an
ders het geval zou zijn. Als de
produktie winst maakt, vloeit
het subsidiebedrag weer terug
naar het ministerie.
Het uitbrengen van „Cabaret"
kost Van den Ende zeven mil
joen gulden en wordt verder
mogelijk gemaakt door onder
Acteur/zanger Willem Nijholt bij een affiche van de musical Cabaret, waarin hij c
niemeester speelt. De musical gaat 16 september in Carré in première.
i rol van ceremo-
meer een sponsorbedrag van
op dit moment 250.000 gulden.
Tussen 8 september en 20 mei
worden 230 voorstellingen ge
geven in zowel Nederland als
België.
De hoofdrollen zijn voor Wil
lem Nijholt, Alexandra van
Marken, Guus Verstraete sr.
en Lia Dorana. Lia Dorana
nam in 1973 afscheid van de
toneelwereld en maakt met de
rol van Fraülein Schneider
haar come-back. „Cabaret"
speelt in het Berlijn van eind
jaren twintig, dat aan de voor
avond van de machtsoverna
me door de nazi's werd geken
merkt door een lichtzinnige en
decadente levensstijl. In de
filmversie was de rol van Sal
ly Bowles een glansrol van
Liza Minnelli. Voor de rol in.
de Nederlandse musicalversie
koos regisseur Scott Faris na
langdurige audities Alexandra
van Marken.
GRONINGEN „Dat
maakt me nou echt gewel
dig blij, weet je, echt ge
weldig blij, als ik zie dat
mijn tekeningen in dit
Groningse museum han
gen". Norman Dubrow, de
onopvallende man, met de
aardigste ogen die je, je
kunt voorstellen stralend
achter zijn brilleglazen,
met twee fototoestellen
bungelend op de buik,
kijkt opgetogen rond. Om
hen heen de dertig teke
ningen, gemaakt door
New Yorkse graffiti
kunstenaars, die hij heeft
geschonken aan het Gro
ninger Museum.
Afgezien van het feit dat hij
vrijwel al z'n aankopen weg
geeft aan musea heeft Dubrow
niets van het stereotiepe beeld
van de kunstverzamelaar.
Geen miljoenen op de bank,
geen limousine voor de deur,
geen buitenhuis vol duren
meesterwerken.
Zijn flink opgetrokken broek
en overhemd komen niet uit
de koker van een ontwerper,
het piepkleine flatje in Man
hattan heeft hij op aandrang
van zijn omgeving na 26 jaar
verruild voor een iets groter
appartement en reizen doet hij
als vele New Yorkers met het
openbaar vervoer.
Ambtenaar
Voor alle zekerheid had hij
maar een vroegere trein geno
men van Amsterdam naar
Groningen, bezorgd als hij was
om te laat aan te komen. „Ik
ben een goed georganiseerd
mens, alles in mijn leven is ge
pland, ik ben ook niet voor
niets ambtenaar". En een ver
schrikkelijk aardig mens bo
vendien die ervan geniet over
kunst en kunstenaars te pra
ten, zich een uur na aankomst
al als een vis in het water
voelt bij doctor Haks and his
wonderful museum, maar die
zich als verzamelaar van ei
gentijdse kunst momenteel
doodverveelt. Want er gebeurt
niets op het gebied van de
avant-garde, zegt hij, echt he
lemaal niets. Jammer voor
hem, maar vooral jammer
voor de wereld.
Wat brengt een New Yorkse
verzamelaar, verknocht aan
zijn geboortestad waar toch
een paar heel grote musea
staan, ertoe een deel van zijn
verzameling af te staan aan
een museum in Groningen?
Omdat, vertelt hij, New York
se musea niet echt in zijn voor
hedendaagse kunst. Maar
vooral omdat graffiti er na en
kele jaren van tolerantie met
vijandigheid wordt bekeken.
„Ik hou ook niet van graffiti
op gebouwen, daar doe je ze
geweld mee aan, maar graffiti
als kunst vind ik fascinerend
en een belangrijk stroming
van de jaren tachtig, gemaakt
door ghetto kids die helemaal
niets van kunst afwisten. In
New York wordt er echt een
hetze tegen gevoerd onder lei
ding van burgemeester Koch.
Een museum kan het niet ma
ken om grafittikunst te tonen,
men is er bang voor. Het Gug
genheim zou deze collectie ge
accepteerd hebben, maar had
't nooit tentoon kunnen stel
len. Daarom heb ik contact ge
zocht met een aantal andere
musea in Amerika en Europa.
Het Groninger Museum - dat
al een verzameling grafitti
heeft - reageerde snel en heel
enthousiast. Marie Helene
Cornips, conservator moderne
kunst, schreef direct en kwam
in maart langs. Ik kon mijn
ogen gewoon niet geloven toen
ze meteen naaT New York
kwam, ik vond dat geweldig.
Ik wist wel het een en ander
van het Groninger Museum,
omdat ik een paar keer in
Amsterdam ben geweest en er
daar veel over had gehoord.
Vier jaar geleden wilde ik al
een keer langs komen, maar ik
had geen tijd meer, dus een
dagje Groningen zat er ook
toen niet in. Ik ben zo blij dat
ik er nu ben".
Heel tevreden is hij ook over
de manier waarop zijn teke
ningen zijn opgehangen. „Het
had niet mooier gekund. It's
the ultimate".
Kunstenaar
Norman Dubrow wilde als
kind al kunstenaar worden.
Op z'n twaalfde ging hij naar
de High School of Music and
Art, waar hij aan het eind van
het eerste jaar de schok van
z'n leven te verwerken kreeg.
De leraren gaven hem het ad
vies naar een andere opleiding
uit te kijken, hij had geen ta
lent en als kunstenaar zou het
nooit wat met hem worden.
„Ik ben achteraf zo vreselijk
blij dat ze me dat toen vertel
den. Ik zou een vierderangs
kunstenaar geworden zijn en
nu ergens ongelukkig in een
atelier zitten. Als engineer van
de gemeente New York, waar
ik met bezighoud met claims
van aannemers en projectont
wikkelaars tegen de gemeente,
voel ik me iedere dag geluk
kig. Kunst werd m'n hobby".
Zijn drang om alles te leren
over kunst en kunstenaars
heeft geresulteerd in een bijna
encyclopedische kennis. Bo
vendien weet hij heel veel
over de kunstenaars van wie
hij werk heeft gekocht, tot in
de kleinste details. „Kijk, zie je
hier het woord Chelsea op
deze tekening van Quick?
Daarmee bedoelt hij niet de
wijk in New York die zo heet,
maar een vriendinnetje van
hem. Wat z'n eigen vriendin
niet mocht weten natuurlijk".
Dubrow praat met kunste
naars, hij koopt niet van ze.
„Ik kan geen nee zeggen tegen
een kunstenaar, wel tegen een
galeriehouder". Hij koopt al
leen tekeningen, hetgeen hij
verklaart uit het feit dat z'n
vader, die drukker was, altijd
papier mee naar huis nam.
Ook het formaat is beperkt
omdat hij z'n aankopen in zelf
gemaakte kartonnen dozen be
waart voordat hij ze weggeeft.
In z'n nieuwe appartement ko
men twee schilderijen te han
gen, de rest van de wanden
wordt in beslag genomen door
kasten met dozen en ontelbare
kunstboeken. Over niet al te
lange tijd verschijnt een boek
van zijn hand over zijn eigen
verzameling. Zelf figureert hij
binnenkort in boek over ver
zamelaars. Als uitzondering op
de regel dat verzamelen een
hobby is voor de rijken.
Begin
Dubrow begon rond z'n 35e
met het kopen van moderne
klassieken als Miro, Picasso,
Beckmann, Debuffet en ande
ren. Hij ploegde door de ku
nsthistorie tot hij bij de avant
garde terechtkwam. „Nieuwe
dingen wil ik zien, van nu,
van vandaag. In musea kun
nen tekeningen veel beter be
waard worden, dat is een be
langrijke reden waarom ik al
les weggeef. Van die grafitti
tekeningen hou ik er een zelf.
The Kid die 'm gemaakt heeft,
had kennelijk de beste kwali
teit spuitbussen gestolen, want
't is hele goeie verf, haha".
HANNEKE BOONSTRA