Kerken Afrika vreedzaam in competitie met islam" „De dominee is een grafschenner Ccidoc Somant Gastvrijheid kerk wereld VOLKSGERICHT IN DUITS DORPJE Mexico's schulden GEESTELIJK LEVEN/OPINIE Qeid&iQowtant ZATERDAG 29 JULI 1989 PAGINA 2 In Vlaanderen heten ze: ont- haal-dames. Het zijn vrouwen die de nieuwe patiënten ont vangen in het ziekenhuis - vroeger sprak men van gast huis. Dat de zieke een gast is komt ons momenteel als vreemd voor. In deze technische maatschappij wordt de zieke meer als een defecte machine gezien. Er wordt aan hem ge sleuteld, hij wordt beklopt en aan vreemde, soms angstaan jagende machines gelegd. We zijn ver van het idee gast af geraakt, maar er is al wel weer jaren een besef dat ontvangen worden in Nederland zijn het vaak dames van de U.V.V. belangrijk is. Je ziet er tegen op. Je voelt je een vreemdeling in Jeruzalem als je zo'n zieken-bedrijf bin nenkomt. Er is heel wat be drijvigheid en temidden van al die bedrijvigheid lijkt er nau welijks plaats voor je. Het begin kan je al een zeker vermoeden geven van wat volgt. Een goede ontvangst, houdt een belofte in, schept verwachtingen, stelt je op je gemak. Je merkt nu dat er op je gerekend is. Dat je welkom bent. Wanneer we elkaar niet kennen, bespeuren we in ons zelf een eerste reactie van te rughoudendheid. We zijn el kaar vreemd. Het is ook op merkelijk dat het oorspronke lijke woord voor gast, het La tijnse hostis - waarin ook het woord hostie - vreemde, ie mand die van ver komt en zelfs vijand betekent. Het is van oude en alle tijden kenne lijk dat we in een eerste reac tie op onze hoede zijn voor vreemdelingen. Vreemdelin genhaat ligt in ons en het is niet zo moeilijk om die aan te wakkeren. Gastvrijheid is moeilijker. Het is veelal ge makkelijker om iemand af te houden dan toe te laten tot je zelf. We beoefenen dagelijks tal van trucjes om een schild voor te doen, om onszelf te verstoppen, om de boot af te houden. Gastvrijheid vraagt om het schenken van vertrouwen en dat gaat niet in één keer. Een vreemde in je huis laten heeft iets bedreigends. De grootste schade van inbrekers is vaak de geestelijke schade: het ge voel van onveiligheid dat vreemden zomaar je huis zijn binnengedrongen. Een vreem de, een gast in je huis laten is iemand toelaten in de intimi teit van je leven. Je komt dan meestal ook niet direct ter zake. Ook veel vergaderingen beginnen met een entrèé, kor te uitwisselingen van interes se, verhalen, ervaringen van onderweg ik zat in een file informeren naar iemands gezondheid. Het kan de sfeer van de vergadering ten goede komen. Er wordt terecht ge klaagd over de nieuwe zake lijkheid. Ze besteedt te weinig tijd aan het binnenkomen. Wie te laat komt en haastig aan schuift, komt er vaak slecht in. Op tijd komen heeft meerdere voordelen! We beginnen meestal met koffie aanbieden, of thee, we verdwijnen even in de keuken. De eerste indruk ken van de gast kun je even bij jezelf een plek geven. De gast kan even wennen aan de voor haar of hem vreemde ruimte. De gast krijgt een eer ste indruk van het huis waar hij te gast is. De dingen in de kamer, de schilderijen, de boeken, de bloemen, het soort meubelen ademen een sfeer. We beginnen vaak met een algemeen praatje en zo tasten we elkaar af. Je voelt al gauw of je echt welkom bent, of er echt ruimte voor je is. Een gast voelt zich vrij als hij merkt dat hij zichzelf kan zijn. Als het opgelaten gevoel wijkt voor een meer ontspannen gevoel. Je gaat nu ook anders zitten. Het gesprek krijgt een meer ongedwongen sfeer. Soms kabbelt het maar door, van de hak op de tak en voor als de gastheer of gast vrouw zelf veel aan het woord is, is de kans groot dat er niet veel in de diepte gebeurt. Dat hoeft ook niet altijd. Maar soms heeft de gast een ver haal, iets maakt hem onrustig, bedrukt hem, maakt hem stil en nu is het risico dat niet ge beurt waar de gast op ge hoopt had: op verhaal komen, kunnen vertellen wat er in hem leeft. Hij gaat weg zoals hij gekomen is of zelfs nog be drukten „weer iemand die al leen maar druk is met zich zelf". Maar gastvrijheid be leeft een hoogtepunt als gast heer, gastvrouw en de gast zo met elkaar in kontakt raken, dat de deur naar de binnen kant open kan gaan. Dan kan het gebeuren dat je bevrijd vertrekt. Gastvrijheid op zijn bestl Wereldraad betrekt kerken bij voorbereiding „Seoul' GENEVE De Wereldraad van Kerken heeft alle 306 lidkerken gevraagd com mentaar te geven op een do cument dat de basis moet vormen voor de wereldwij de bijeenkomst over gerech tigheid, vrede en behoud van de schepping, volgend jaar maart in Seoul. In het 29-pagina's tellende rapport worden de problemen van de wereld breed uitgemeten. De kerken zouden zich ge zamenlijk moeten afwenden van de „machten van de dood", zo staat in het docu ment waarop de kerken tot 15 oktober kunnen reage ren. De wereld wordt be dreigd door schending van de mensenrechten, de 'zonde van het seksime', de 'hard nekkigheid van het racis me', oorlog en bewapening, milieuvervuiling en de 'ver wrongen waarden van de media', aldus de verklaring. Kerken en christenen wor den opgeroepen berouw te tonen over hun medeplich tigheid. Het document is het voorlopige sluitstuk van het zogenoemde Conciliair Pro- Wat kort en goed is, is tweemaal goed Baltasar Gracian HUIZEN De hervorm de predikant dr. Hans Haafkens werkt al zo'n twintig jaar in Afrika, de laatste jaren als coördina tor van het „Project voor christen-moslim-relaties in Afrika". En het ziet er niet naar uit dat zijn taak weldra beëindigd kan worden, want er is nog volop werk. Ook al zou den de Afrikaanse ker ken het zonder Neder landse hulp wel redden, toch stellen ze die hulp op prijs, juist nu ook de moslims steun krijgen vanuit het buitenland. „Zij bouwen moskeeën met geld uit het Midden- Oosten, waarom zouden jullie dan afhaken?", krijgt dr. Haafkens te ho ren. Dominee Haafkens (51) zette in 1966 voor het eerst voet op Afrikaanse bodem en wel in Nigeria, waar hij docent werd aan een studiecentrum. Eind 1967 verhuisde hij naar Ka meroen, waar hij adviseur werd van de raad van kerken in dat land, voor de relatie christenen-moslims. In 1974 ging hij terug naar Nigeria en drie jaar later naar Neder land, om daar (van 1977-'79) een proefschrift te schrijven over islamitische poëzie in Afrikaanse talen. Na zijn promotie werd Haaf kens coördinator van het pro ject „Islam in Afrika" in Ni geria, voor West-Afrika. Hij is door de raad voor de zending van de Hervormde Kerk ter Dr. H. Haafkens beschikking van de Afrikaan se kerken gesteld. In 1983 ging hij naar Nairobi en nu coördineert hij het werk van twaalf comité's, die in zo'n vijfentwintig landen werken. Uit die twaalf wordt het bestuur gevormd (met als voorzitter een anglicaanse bis schop uit Sierra Leone), onder wiens verantwoording Haaf kens zijn werk doet. Dat houdt onder meer in: het beleggen van studieconferen ties en cursussen en het pro duceren van literatuur over de islam. Een belangrijke doelgroep vormen de predi kanten. Maar in het kader van het project wordt ook een consultatie georganiseerd, die gericht is op vrouwen en in gaat op vragen als: wat voor opvoeding geef ik aan mijn kinderen, die opgroeien te- FOTO: PERS UNIE midden van moslim-kinde ren? Het maakt verschil, vertelt dr. Haafkens, of christenen als minderheid in een islami tisch land wonen of wanneer het net andersom is. In het eerste geval is de christen net zo'n vreemde figuur als een Nederlander die moslim wordt. In Nederland bij voor beeld is het hele leven ge stempeld door christendom en humanisme. In Afrikaanse moslim-landen is de situatie daarmee te vergelijken. Het noorden van Afrika is duidelijk meer islamitisch (meer dan 90 het Westen ongeveer voor de helft; cen traal Afrika is voor bijna de helft christelijk (enkele lan den bijna 100 het noord oosten is voor de helft moslim en christenen komen op een derde, oostelijk Afrika telt tweederde christenen en zui delijk Afrika is voor drie kwart christelijk. Toen in de zestiger jaren meer en meer landen onafhankelijk werden, gingen ook moslims meedoen aan het politieke le ven en besturen. Er kwamen ambassades van onder meer islamitische landen. Daar konden moslim-organisaties terecht voor steun. Kuweit bij voorbeeld steunt moslim-stu denten in Malawi. Dit had een inhaal-effect in het on derwijs tot gevolg. Er ver scheen literatuur voor de moslims. Vroeger hadden ze wel Arabische boeken, nu verschenen die ook in het En gels. Organisaties werden op gezet. Zelfs zendingswerk. Haafkens vergelijkt de steun die de moslims ontvangen uit het buitenland met wat in Ne derland medefinancieringsor ganisaties als ICCO en Cebe- mo doen. „Ze zien dat het christendom moderne metho den gebruikt. De laatste hon derd jaar is het christendom daardoor sterker gegroeid dan de islam en men is zich be wust dat dit effectief is ge weest". Afhankelijk Het hangt een beetje van het land af of hoe de verhouding tussen christenen en moslims is. „Aan de ene kant is er wel begrip voor elkaar, ook van wege de noodzaak om op na tionaal niveau samen te wer ken. Aan de andere kant heb je die competitie. In Sudan en Nigeria heb je te maken met politieke problemen". Kame roen heeft jaren een moslim als president gehad, nu heb ben ze een christen. In Kenya is de christelijke invloed nog al sterk, maar er zijn ook ster ke Arabisch-Afrikaanse kolo nies, die de oudste papieren hebben. In het persoonlijke vlak is de samenwerking soms goed. Maar er zijn ook anti-christelijke islamitische zendelingen. Op de vraag of de kerken in Afrika ook te lijden hebben van secularisatie zegt dr. Haafkens: „Minder dan in Eu ropa, want over het algemeen zijn de mensen er toch meer godsdienstig. Ten zuiden van de Sahara vind je nog het idee dat de staat een godsdienstige grondslag zou moeten hebben; elders ziet men de staat als godsdienstig neutraal. Het project telt in diverse lan den adviseurs, meest Afrika nen. Er zijn twee coördinato ren, één voor We£t- en één voor Oost-Afrika. In Gambia werkt nog een Nederlander. Er is gebrek aan mensen met een opleiding. Hoe sterker een kerk is, hoe beter ze ook gebruik weet te maken van buitenlandse medewerkers", aldus dr. Haafkens: „het gaat om samenwerken zonder overheersend te zijn". In zekere zin is het zendings werk, vindt hij. Het doel is „dat Jezus Christus waarach tig vertegenwoordigd is door zijn discipelen in dit conti nent, in hun omgang met bu ren, broeders en zusters die moslim zijn". Het project is ook bedoeld christenen te be moedigen wanneer ze in een serieus gesprek zijn met mos lims. Zodat ze betere getuigen zul len zijn. „We kunnen niet doen alsof ze er niet zijn, we moeten meer rekening hou den met anderen", aldus dr. Haafkens. HAITZE DE BOER PETKUM Het veer- bootje naar Ditzum vaart rustig de Eems op. Een handvol plezierjachtjes schommelt gemoedelijk tegen de wal. Het piep kleine haventje van Pet- kum maakt een vredige, bijna ingeslapen indruk. Maar dat is maar schijn. Even verderop, het dijk- gat door, gist en kookt het. En vooral op het kerkhof is het niet pluis. Het krap duizend inwo ners tellend Noordduits dorpje is in opstand. „Weg met die dominee, naar de duivel met hem. Hij is gek geworden". Dominee Andreas Siemens, 36 jaar, is acht jaar predikant in Petkum. Elke zondag beklimt hij de kansel van het evange- lisch-lutherse terpkerkje. Hij komt op de verjaardagen van alle gemeenteleden en hij leidt voortreffelijk begrafenis sen. Maar sinds maandag heeft de dominee het ver bruid. Samen met twee vrouwen van het kerkbestuur, Ida Woldmer en Frieda Wolff, heeft hij 45 grafstenen omver geworpen. Ze stonden te los en zagen er niet netjes uit. En volgens paragraaf 22 uit de zogenaamde Friedhofsord- nung moeten zerken stevig staan en goed onderhouden zijn. Zo niet, dan kan het kerkbestuur de stenen op kos ten van de nabestaanden om verwerpen. Dominee wilde de grafeigena ren dus een lesje geven. Gra ven moeten netjes onderhou den worden. Dominee voegde de daad bij het woord en is nu het slachtoffer van een soort volksgericht. Woensdagavond kwamen tweehonderd woedende Pet- kumers bijeen en eisten domi- nee's kop. Hij kon onmogelijk langer in Petkum blijven. De gemeenteleden hebben dan ook een brief naar de Landes- kirche in Hannover geschre ven om dominee Siemens te schorsen en van zijn functie te ontheffen. „Wat moet die man nog op de kansel zeggen? Wat hij ge daan heeft verwacht je niet van een dominee, maar van grafschenners", zegt een ont dane buurvrouw van domi nee. Wat haar betreft kan hij „naar de duivel" lopen. En haar man vult aan: „Schande. Hij zegt dat hij het recht had om die graven om te stoten, maar wat is dat voor recht, dat je graven kunt vernielen? Raus mit ihm! Hij is abnor maal, gek geworden". Geschokt Dominee zelf is ook geschokt. Vooral van de ongemeen felle reacties. Hij ziet er pips uit. Rood doorlopen ogen en een nerveuze stem. Hij wil niets zeggen en verwijst naar zijn advocaat Backer in Aurich. Maar na enig aandringen wil hij toch wel wat kwijt. „Het is een hetze tegen mij. Vooral van buitenkerkelijken en mensen, die hun kerkbe lasting niet willen betalen. Ik heb het gevoel dat men mij al eerder haatte en nu de kans grijpt om me weg te krijgen. Ik ben het slachtoffer van Rufmord". Zo omschrijven Duitsers een dodelijke laster campagne om iemands naam kapot te maken. Hij durft het dorp niet in. Op de volksvergadering woens dagavond werd volgens hem zijn hoofd geëist. „Sommigen wilden me lynchen en ophan gen. De twee vrouwen die me geholpen hebben moesten maar levend begraven wor den, zo werd er toen ge schreeuwd. Als ik niet in deze tijd zou leven, zou ik aan een touw hangen". Een door de dominee en zijn helpsters vernielde naamplaat FOTO: PERS UNIE Tegen dominee Siemens is aangifte gedaan bij de politie. De Kriminal Polizei is al bij hem aan de deur geweest. De officier van justitie bekijkt nu of de dominee strafrechterlijk vervolgd zal worden wegens grafschennis. In principe gaat hij zondag weer de kansel op. Maar als de Landeskirche in Hannover hem op het matje roept zal hij gehoorzamen. „Maar ik ga niet weg om de emoties. Dat moet de Landeskirche beslis sen". Meer wil dominee Sie mens echt niet zeggen. Onop houdelijk gaat de telefoon. Journalisten uit heel Duits land bellen hem op en elke keer verwijst hij vriendelijk naar zijn advocaat. Hij heeft een aannemer in middels opdracht gegeven de vernielde grafstenen te her stellen. Zo goed en zo kwaad als het ging hebben twee met selaars de stenen met cement weer aan elkaar 'gelijmd'. Gisteren was weinig meer te zien van de ravage. In veel zerken zijn nog scheuren zichtbaar. Een zwart glazen grafopschrift ligt nog in dig gelen. Maar de bloemperkjes zijn weer keurig ingeharkt. Eén van de vrouwelijke ker- keraadsleden, mevrouw Ida Woldmer tenslotte: „De men sen zijn zo boosaardig, zo vol haat. Maar wij hebben niets verkeerds gedaan. De stenen lagen los en om ongevallen te voorkomen moesten ze om. Hoe zou men gereageerd heb ben, als een kind onder zo'n omvallende steen was geko men?" Volgens haar staat de Landeskirche achter dominee Siemens. „De massale woede van de burgers komt omdat sommige kerkleden de domi nee weg willen hebben. Zij hebben niets met de kerk op". CEES STOLK Chinese kerken achter beleid communistische partij STUTTGART De Chinese Raad van Kerken en de Drie- Zelf-Beweging hebben in een verklaring „vastbesloten elk besluit van het centraal partij- comité van de communisti sche partij" goedgekeurd. De Raad van Kerken beveelt alle christenen aan de toespraak te lezen van Deng Xiaoping van 9 juni, waarin deze de af rekening met de „contrarevo lutionaire rebellie" in China verantwoordt. Deze rede is een van de teksten die op last van het ministerie van onder wijs op de scholen moeten worden bestudeerd om de leerlingen een „beter onder scheid tussen goed en kwaad" bij te brengen. Tegenover kerken en kerkelijke organi saties in het buitenland uitten Chinese kerkleiders eerder hun diepe bezorgdheid over het bloedige neerslaan van het studentenprotest. Tegelij kertijd toonden zij zich ervan overtuigd dat „Gods gerech tigheid en de democratie van het volk zich staande zullen houden". In mei verspreidde de voorzitter van de raad, bis schop K.H. Ting, een verkla ring waarin hij „van ganser harte" de acties van de stu denten steunde. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Doesburg D P. Jans te Hallum en Finkum. Aangenomen naar Ederveen(toez.) Joh. Post, kand te Ede. Benoemd tot pastoraal medewerker te Gieterveen(per 15 augdhr. G.Koenders wonende te Leeuwarden die deze benoeming heeft aangenomen. Beroepen te Middelharnis(toez.) J.P. Nap te Huizen. Beroepen tot pred. voor bijz. werkz.(met als opdr. het pastoraat rondom de Vredeskerk en de ver zorging van het pastoraat in de hui zen Sonnenborgh en Irene) R L. Al- gera, kand. te 's-Gravenhage en vi caris aldaar. Bedankt voor wouters- woude Tj. de Jong te Garderen. Gereformeerde Kerken Beroepen te Heerlen (Reformatori sche Kerkgemeenschap herv.geref.) J.J Brinkman, staffunctionaris Al gemeen Diakonaal Bureau te Leus den. Aangenomen naar Biddinghuizen-Swifterband (herv.geref.) drs.H.E. van der Zwaag, kand. te Wapenveld Aange nomen naar Biddinghuizen-Swifter band (herv.geref.) drs. H E. van der Zwaag, kand te Wapenveld. Christelijke Gereformeerde Kei- Na een half jaar moeizaam onderhandelen is deze week eq s overeenkomst bereikt tussen de Mexicaanse regering en 4 commerciële banken over een mogelijke kwijtschelding v* een deel van de Mexicaanse staatsschulden. President Salinj de Gortari reageerde jubelend. „Hef nu samen met uw kin deren het volkslied aan en vertel hun dat in Mexico eet nieuwe tijd is aangebroken", sprak hij enthousiast in een spe D ciaal ingelaste televisieuitzending. Ook in de Verenigde St* ten is het nieuws positief ontvangen. WASHINGTON ziet om redenen van „nationale veiligheid" niet graag politieke en sociale onrust in het zuidelijke buut land. Ook hoopt de regering van de VS dat door een beten economische situatie in Mexico de gigantische stroom illegal immigranten die jaarlijks de zuidgrens passeert, vermindert De VS hebben dan ook de nodige druk op de bankiers uitgt oefend om tot het akkoord te komen. En misschien ka: Mexico als voorbeeld dienen voor andere schuldenlanden. De torenhoge buitenlandse schuld van Mexico, ruim hot derd miljard dollar (waarvan meer dan de helft bij comma ciële banken uitstaat), bezorgt het land veel economische lende. Zo erg, dat vorig jaar de partij van Salinas, de PRI, di sinds mensenheugenis de lakens uitdeelt, wankelde en waai schijnlijk alleen met de nodige frauduleuze handelingen a) winnaar uit de stembusstrijd tevoorschijn kon komen. In ru voor nieuwe overbruggingskredieten doet de Mexicaanse re gering al jarenlang wat met name het Internationaal Mom tair Fonds voorschrijft. Het overheidsapparaat is ingekrou pen, talloze staatsbedrijven zijn geprivatiseerd en een grot aantal protectionistische maatregelen is ingetrokken. MAAR door braaf die richtlijnen van het IMF op te volge is de situatie in Mexico niet bepaald verbeterd. Van economi sche groei is geen sprake, de agrarische produktie daalt, hoa gersnoden dreigen en de schrijnende armoede van een groo deel van de Mexicaanse bevolking neemt alleen maar toi Mexico is inmiddels wel een lucratief wingebied voor multi nationale ondernemingen geworden. De Mexicaanse bevo king krijgt daar echter vrijwel niets voor terug. ANDERE schuldenlanden die het IMF in zijn greep w krijgen zijn minder meegaand. Als het al niet een regering die luid verkondigt geen cent meer te zullen terugbetale (Peru, Argentinië), dan zijn het wel de direct gedupeerde die in opstand komen. Het voorbeeld van de gewelddadighi den in Caracas (Venezuela) ligt nog vers in het geheugen. D schuldencrisis is tenslotte niet alleen veroorzaakt door d Derde-Wereldlanden. De hoge rente als gevolg van het gi gantische tekort op de Amerikaanse betalingsbalans, de enoi me stijging van olieprijzen of de tariefbarrières in de VS, Eu ropa en Japan zijn evenzeer debet aan de uitzichtloze positi van arme landen. Met het nu gesloten akkoord erkennen circa vijfhonder particuliere banken voor het eerst dat hun schulden nit reëel zijn en nooit geheel terugbetaald kunnen worden. In d geest van het Plan-Brady, genoemd naar de Amerikaans minister van financiën, handelden de particuliere banke vanuit het idee verplichtingen te hebben om de economief van ontwikkelingslanden te stimuleren. Maar daarmee is e- genlijk het belangrijkste succes van het akkoord wel gemel De vicieuze cirkel van de schuldencrisis is niet doorbrokei Onderdeel van de afspraak is dat de Mexicaanse regering of nieuw een lening afsluit, ditmaal van circa tien miljard dol lar. Bovendien is nog lang niet zeker hoe de afspraak in d? praktijk wordt uitgevoerd. Het is slechts een akkoord ove mogelijkheden de Mexicaanse schuld te verlichten. BlNNEN het totaal van de ruim twaalfhonderd miljard dol lar aan schulden die ontwikkelingslanden hebben uitstaan, i het bedrag waar het hier om gaat, 35 procent van de Me» caanse schuld aan particuliere banken, niet meer dan „peê nuts". Het lijkt er bovendien op dat de moeizame wijze waai op het akkoord is bereikt geen enkel vertrouwen biedt voa de onderhandelingen met landen die minder „braaf" zijn da Mexico. Een nieuw tijdperk, zoals president Salinas meldi lijkt dan ook nog heel ver weg. Vrij warm DE BILT (KNMI) De ko mende dagen komt ons weer onder de invloed van een de pressie die zich boven het noorden van Europa ontwik kelt. Vandaag merken we daar nog weinig van. Met een matige zuidwestelijke wind wordt warme lucht aan gevoerd. Het is vrij zonnig maar vooral in het noorden van het land zijn er ook wol kenvelden, waaruit mogelijk hier en daar wat neerslag valt. De temperaturen lopen uiteen van 22 graden aan de kust tot 27 graden in Brabant en Lim burg. Vanaf morgen wordt het on- weersachtig en een stuk koe ler. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, medegedeeld door het KNMI, geldig tot en met morgen: Noorwegen: perioden met zon, moge lijk ook onweer. Middagtemperatuur van 16 graden aan de westkust tot 22 Zweden: perioden met zon, morgen regen en mogelijk onweersbuien. Middagtemperatuur rond 22 graden. Denemarken: perioden met zon, mor gen vanuit het westen enkele on weersbuien. Middagtemperatuur rond 25 graden. Schotland en Ierland: van tijd tot tijd regenbuien, mogelijk ook onweer. Middagtemperatuur tussen 15 en 20 graden. Wales: vanuit het noordwesten onweersbuien, morgen ook af en toe zon. Middagtempera tuur van 19 tot 24 graden. Belgie, Luxemburg en West-Duits land: vrij zonnig, morgen vanuit het noordwesten onweersbuien. Middag temperatuur rond 27 graden, morgen van het westen uit enige afkoeling. Frankrijk: droog en zonnig, morgen in de noordwestelijke helft van net land enkele regen- en onweersbuien. Middagtemperatuur van 25 graden in het noorden tot 31 aan de Azuren- kust, maar langs de kusten van Bre- tagne en Normandie rond 20 graden en op Corsica circa 30 graden. aan de noordkust rond 23 grade aan de andere kusten tussen 26 en 3 graden. Op de Spaanse hoogvlakl tussen 35 en 40 graden. Zwitserland: zonnig, maar morgen i! het westen kans op een bui. Middaf temperatuur tussen 26 en 31 gradea Oostenrijk: zonnig en droog. Middag temperatuur rond 28 graden Italië zonnig en op de meeste plaï sen droog. Middagtemperatuur roi 32 graden. Joegoslavië warm en zonnig, ma in het zuiden vooral op zaterdag lokale onweersbui. Middagtempér» tuur rond 32 graden WEERRAPPORT Barcelona Berlijn Budapest Brussel Cyprus Dublin Frankfurt Luxembur Madrid Malaga s Angeles w Orleans lm Beach

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2