„San Antonio" en „Manila" krijgen vervolg Cees Koning blijft „vechten" voor de vrede fieidóeSotwa/nfc Getelde Sowcmt kerk wereld HOE LANG MOETEN WE NOG ALS DE DOOD VOOR DE LIEFDE ZIJN? lezers GEESTELIJK LEVEN/OPINIE VRIJDAG 28 JULI 1989 PAGINA Italiaanse nonnen bieden gratis weekeinde aan ALBA Nonnen uit de Italiaanse stad Alba bieden vrouwen een gratis weekeinde in hun klooster aan, in de hoop zo nieu we leden te werven voor hun Dominicaanse leefgemeenschap. De nonnen zagen twee jaar geleden de laatste novice binnen komen en vinden dat er snel meer moeten volgen. Zuster Silvia, hoofd van de 43 Dominicanessen, heeft in enkele kranten advertenties geplaatst, om vrouwen en meisjes (vanaf 16 jaar) opmerkzaam te maken op het weekeinde van 25 tot 27 augustus Het klooster biedt hen drie dagen gebed en meditatie, kosteloos verblijf en gezond eten. Zuidkoreaanse politie arresteert twintig priesters SEOUL De Zuidkoreaanse politie heeft donderdag twintig rooms-katholieke priesters gearresteerd die op weg waren naar de grens met Noordkorea om een dissidente studente op te vangen. De 22-jarige Zuidkoreaanse lm Su-Kyong heeft on danks een verbod van de regering een jeugdbijeenkomst in de Noordkoreaanse hoofdstad Pyongyang bijgewoond. De pries ters hebben zich opgeworpen als verdedigers van de studente. Zij werden op 50 kilometer van de grens aangehouden door een groep van ongeveer 300 politiemannen. De studente zal zwaar worden gestraft als zij wordt opgepakt, verwachten di plomaten. De autoriteiten zullen anderen willen afschrikken haar voorbeeld te volgen. Gepolijst koper vindt gemakkelijker ingang bij de mensen dan ruw goud Lord Chesterfield OP TWEEDE NEDERLANDSE ZENDINGSCONFERENTIE AMSTERDAM „San Antonio" en „Manila", de beide zendingsconferen ties genoemd naar de plaatsen waar deze zomer de bijeenkomsten zijn ge houden, krijgen een ver volg in Nederland. De kerkelijke zendingen, die vertegenwoordigd waren in de wereldzendingsconferentie van de Wereldraad in San Antonio, Texas, praten vol gend voorjaar met de Evange lische Zendings Alliantie (EZA) waarvan de leden ver tegenwoordigd waren in Ma nila, Filipijnen, op het congres voor wereldevangelisatie „Lausanne II". De Lausanne-beweging werd in 1974 opgericht door onder meer Billy Graham, uit angst voor vervaging van de zen dingsopdracht in kringen van de Wereldraad. Inzet van de vervolgbespre- kingen in Nederland zijn de resultaten van de beide confe renties; tegelijkertijd is de ontmoeting een voortzetting van de eerste Nederlandse Zendingsconferentie van no vember 1988. Doordat „San Antonio" en „Manila" zo kort na elkaar werden gehouden, krijgt het verschil in cultuur en stijl van de kerken en organisaties die ze vertegenwoordigen, des te meer reliëf; de Wereldraad met z'n bonte kerkelijke, geo grafische en culturele ver scheidenheid, z'n grote open heid en onderlinge communi catie tegenover de door Noordamerikaanse evangeli cals gedomineerde, op spre kers gerichte bijeenkomst in Manila waar de ontmoeting tussen mensen zich moest be perken tot de weinige vrije Dr. Jan van Butselaar, alge meen secretaris van de Ne derlandse Zendingsraad (NZR), was op beide confe renties: als adviseur in San Antonio en als waarnemer in Manila, op uitnodiging van het Nederlandse Lausanneco- mité. Dat laatste feit geeft aan dat het in de Nederlandse verhoudingen goed botert tus- Dr. Jan van Butselaar sen evangelicalen en oecume- nicalen (Van Butselaar: „wat een afschuwelijk woord"). Wat in Nederland tussen bei de groepen wel kan, zou niet in de sfeer van Manila heb ben gekund, is de overtuiging van Van Butselaar. In een verslag over Manila spreekt hij van de „Amerikaanse droom" die op de Filipijnen werd gedroomd. Alles daarin is gestroomlijnd tot en met de tijd voor getuigenissen en gebed („u hebt nu acht minu ten om te bidden"); alles is groot in aantal of afmeting: aantallen deelnemers en spre kers, het scherm voor video- produkties, het aantal plan nen om in het jaar 2000 alle mensen van de hele wereld te hebben bereikt en de aantal len mensen dat bekeerd zal worden zal worden bij een goede planning en een maxi male inzet. „Met dat typisch Noordameri kaanse mag je Manila niet „afdoen". De droom is meer, ook meer dan hun in onze ogen zo „gemakkelijke" theo logie. En laten we wel wezen, we kunnen best wat overne men. Bijvoorbeeld wat Ameri kaans optimisme, wat meer van hun duidelijkheid in tal van zaken of wat van hun professioneel gebruik van de media". Droom In zijn verslag van Manila schrijft Van Butselaar dat de evangelicales de „droom van pinksteren" bewaren; dat is het verhaal dat alles wat in de bijbel zonde heet, in Jezus is overwonnen en op weg naar het rijk van de vrede, in Zijn voetspoor wordt overwonnen. Het is ook de droom van de profeten uit het oude testa ment, van de apostelen uit het nieuwe testament en het is de droom van Martin Luther King, van Frank Chikane, van Von WeizsScker. Die droom houden de evangelicals op indrukwekkende wijze le vend tot inspiratie van ve len, aldus Van Butselaar. De droom van Manilla: de hele wereld in het jaar 2000 te hebben bereikt met het Evan gelie moet echter niet een il- foto: dijkstra lusie worden, vindt de alge meen secretaris van de NZR. „Het is nu eenmaal niet zo dat als je maar een goede plan ning hebt, de zaken als van zelf wel goed komen. En een droom wordt ook een illusie als er geen relatie met de werkelijkheid van alledag is. En daarover heb ik wel wat zorgen: in Manila ging het over het hele evangelie door de hele kerk voor de hele we reld. Maar waar was die kerk in Manila? De katholieken, de orthodoxen, de kerken van de Wereldraad waren er niet, bijvoorbeeld en de deelne mers vertegenwoordigden meer organisaties dan kerken. Een Filipijnse politicus pro beerde de droom van Manila ook tot reële proporties terug te brengen toen hij de con gresgangers bedankte voor hun aanwezigheid in zijn land om over het goede nieuws te spreken. Dat goede nieuws is wel nodig ook, we horen hier veel ellende-verhalen, aldus de senator. En hij voegde er aan toe dat in de Filipijnse si tuatie goed nieuws betekent: einde van de armoede...". „In San Antonio ging het over het hele Evangelie in de volheid van het leven. Dat wil zeggen: je bent er niet door mensen „even" het Evangelie te brengen, want het heil van dat Evangelie heeft er ook te maken dat mensen tot hun recht komen, heeft ook te maken met hun geluk". Dialoog In Manila en in San Antonio is gesproken over de figuur van Jezus hoe kan het an ders. En, zegt Van Butselaar, in beide conferenties is het zelfde gezegd: Jezus is voor ons de Weg, de Waarheid en het Leven. De formuleringen zijn niet echt dezelfde; Manila zei het wat massiever, maar het ging er beide conferenties om dat christenen niet anders kun nen dan te getuigen van Je zus. De dialoog met andere gods diensten is door de evangeli- schen nu voor het eerst er kend als noodzakelijk element in dat getuigenis, iets wat in Wereldraadkringen gemeen goed is. Over die dialoog wil Van But selaar nog wel kwijt dat naar zijn oordeel daar in Neder land weieens teveel nadruk wordt gelegd; alsof er niets belangrijkers is in de moder ne wereld. Bovendien werkt het „voor of tegen" de dialoog bijna als een oordeel over de rechtzinnigheid. „Als je kijkt naar het aantal mensen in ons land dat een andere godsdienst aanhangt, bijvoorbeeld de islam, dan is dat veel kleiner dan het aan tal dat helemaal niets meer meer gelooft. Miljoenen bur gers van dit land weten niets meer van God, geloof of kerk. Denk maar aan „de nieuwe jeugd", de generatie jonge mensen die de kerk niet de rug hebben toegekeerd, maar die de kerk nog nooit van binnen hebben gezien". De kerken in Nederland zou den zich over die problema tiek drukker moeten maken dan ze nu doen, vindt de se cretaris van de Zendingsraad. Net als over het beeld dat er van God en de kerk wordt opgeroepen in bijvoorbeeld de media. „De traditionele woorden worden in ieder ge val niet meer begrepen, (heil, rechtvaardigheid bijvoor beeld). Het komt veel meer aan op het laten zien van wat heil en rechtvaardigheid voor mensen in onze samenleving betekenen. We hebben wat dat betreft denk ik nog veel te weinig missionair élan". Uniek Evangelicalen en de kerkelij ke zendingen in ons land gaan begin 1990 verder met de gesprekken, onder meer over de genoemde kwestie. Die ontmoeting tussen evan gelicalen en kerkelijke zen dingen is een redelijk uniek verschijnsel, constateert Van Butselaar niet zonder voldoe ning. Bovendien heeft de Evangelische Zendingsallian tie een afgevaardigde be noemd naar de Nederlandse Zendingsraad, de club van de protestantse kerkelijke zen ding, waarin ook de katholie ken een afvaardiging hebben. Ook dat is een zeer verheu gend teken van de verbete rende verhoudingen in Ne derland. In eigen kring en die is be hoorlijk open gaat de NZR verder met Manila en San Antonio. Via publicaties in onder meer het oecumenische (katholiek en protestant) „Wereld en Zending" worden de kerken op de hoogte ge bracht van wat er in beide zendingsconferenties is ge beurd, ook worden daarin commentaren gegeven door zowel evangelischen, de ker kelijke zendingen en door een „stem uit de derde wereld". „Allerwegen", het blad van hervormd-gereformeerde zen dingen, werelddiakonaten en ICCO, komt in september met een nummer waarin onder meer de officiële documenten en besluiten van San Antonio (Adres Nederlandse Zendings raad: Prins Hendriklaan 37, 1075 BA Amsterdam, tel.nr. 020-717654) Hij werd bekend als de man die tot twee maal toe een straaljager met een bijl te lijf ging en een poging daartoe waagde op vliegkamp Val kenburg, bij Wassenaar. Priester Cees Koning (58), oud legeraalmoezenier, maar contact met de kerkelijke hië rarchie heeft de vredesactivist niet meer. Hij moet niets heb ben van het kerkelijk bedrijf. „Want dat is in de loop der eeuwen aan gaan hangen te gen de machthebbers." Cees Koning vindt dat op 6 augustus 1945 het post-militai- re tijdperk is ingetreden. Sinds de atoombom viel op Hirosjima en Nagasaki hoeft geen zinnig mens meer iets van het militarisme te ver wachten. „Dat is mijn heilig ste overtuiging." Daarom is hij een hongerstaking begon nen die hij wil volhouden tot zes augustus. Koning verblijft sinds ruim een maand in het Scheveningse Huis van Bewa ring wegens het pogen Orion- vliegtuigen op het vliegkamp Valkenburg onklaar te ma ken. Bij zo'n actie tegen een straal jager loopt Cees Koning niet op de toppen van z'n zenu wen. De kans dat hij een doorgewinterde vuurvreter treft die naar z'n pistool grijpt, acht hij klein. „Stel dat ik een derde keer weer op stap ga en dat zit er dik irt dan zou ik tegen m'n naas te verwanten zeggen, als het helemaal uit de klauw loopt: Beschouw me niet als marte laar. Schieten ze m'n voor m'n kop, nou ja... pech ge had." De vredesactivist groeide op in een door en door katholiek gezin. Hij volgde de priestero pleiding die hij, achteraf tot zijn verbazing, tot een goed einde bracht. Het was „een wereldvreemd regiem, afge stemd op het verleden, met gehoorzaamheid als centrale deugd. Volgzaamheid, gehoor zaamheid en respect voor de overheid. Dat heeft de weg vrij gemaakt voor figuren als Hitier." In 1959 werd Cees Koning tot priester gewijd en kreeg in de dagelijkse realiteit een desil lusie te verwerken: de ver nieuwende geluiden die hij vanuit het klooster kende, bleken alleen geluiden van- voorlopers te zijn. Beek en Donk volgde en daar kon Cees Koning voor het eerst aan de gang. Na een paar jaar werd hij overge plaatst naar Somereneind, waar hij bij een wereldvreem de pastoor kwam die in tien jaar tijds aan z'n tiende kape laan toe was. Na een paar maanden was dat voorbij. Leger Toen bleek de hoofdlegeraal moezenier mensen te zoeken voor de militaire zielzorg. Cees Koning wilde wel eens kijken wat dat inhield. Het werd standplaats Seedorf. Op een keer werd Cees Koning gevraagd om voor de staf te spreken over de taak van de geestelijke verzorging. De aal moezenier bleek drie types collega's te onderscheiden. Ten eerste: Degene die door de legerleiding beschouwd wordt als moreelsofficier en wordt ingeschakeld om bij on gelukken vervelende bood schappen aan familieleden over te brengen Dat is met een degene die bij problemen moet zorgen de jongens in het gareel te houden. „Daar een ontzettende afschuw van Ik wil niet zo beschouwd wor- Het tweede type: Degene die zijn burgertaak onder een toe vallig publiek van militairen vervult. „Je kunt het 't beste vergelijken met een vent die een frietkraam op de leger plaats begint." Ten derde: „Mijn kijk. Binnen deze militaire samenleving, die per definitie ontmenselij kend is, proberen we aan menselijkheid te redden wat ,er te redden valt. Jongens die op vrij jonge leeftijd worden opgeroepen, krijgen een oplei ding die ze bekwaam en be reid maakt dingen te doen die in de normale samenleving als de grofste vorm van mis daad zouden worden be schouwd. In het leger kunnen ze er een lintje mee verdie nen..." De hel brak los. Aalmoezenier Koning kreeg te horen dat zijn gedrag de discipline on dermijnde. Hij groette bij voorbeeld niet op militaire wijze, maar zei gewoon goeie- morgen. Het kostte hem een tocht naar Den Haag, naar de hoofdaalmoezenier. Het was een vergeefse gang. Na ruim drie jaar nam Cees Koning ontslag, want hij was helemaal buitenspel komen te staan. Hij meldde zich weer als ambteloos burger op de stoep bij zijn provinciaal, maar zijn rol in de kerkelijke hiërarchie was uitgespeeld. Hij vertrok naar Frankrijk om deel uit te gaan maken van de Emmalls Gemeen schap van Abbé Pierre. „Een weergaloze tijd. Je had om gang met mensen die absoluut geen kapsones hadden. Het Cees Koning, foto: pretentie, zonder bezit: ophalen van welvaartsresten om die te gelde te maken voor degenen die er nog beroerder aan toe zijn." Weer drie jaar later wilde Cees Koning gestalte geven aan zijn plan naar een ont wikkelingsland te gaan, het liefst India of Pakistan. Op basis van het christendom kom je daar niet in. Dus be gon hij medicijnen te stude ren, om over te stappen op de verplegersopleiding toen hij merkte dat een studie te lang zou duren. Hij hield het an derhalf jaar vol, met „al die giebelende meiden om je heen" en kreeg toen een nachtbaantje bij de hartbewa- king in een ziekenhuis. Later kwam een prachtkans: India. Vijf jaar duurde het. „De mooiste tijd van m'n' leven. Putten graven. Zonder water doe je niks. Water is levens cheppend. Heb je water, dan kun je de planten bijna zien groeien." Zijderupsteelt. Te rug naar huis omdat zijn va der een ongeluk had gekre gen. Een nieuw baantje: nacht werk in een tehuis voor onbe- huisden. Contact met de Em- maüsgemeenschap in Eindho ven, tot de hele zaak zo'n beetje op z'n schouders te recht kwam. Toen las hij een advertentie voor een training in geweldloze weerbaarheid. De trainingsweekenden brachten hem naar Woens- dracht, naar de demonstraties tegen de komst van de kruis raketten Acties; „ik ben er tientallen keren opgepakt." Nadat de raketten definitief waren afbesteld, volgden er acties bij andere legerplaatsen in het land. Het lekprikken van banden van militaire voertuigen werd routinewerk en de vaardigheid met de nijptang voor het „onthek- ken" groeide snel. Vorig jaar mei zat Cees Ko ning voor het eerst twee da gen vast na een actie op het vliegveld Volkel. „Mijn eerste cel-ervaring. Ik heb er weer galoos van genoten. Het was dood- en doodstil in de cel. Ik heb een beetje een kluize- naarsaanleg, geloof ik". Eind vorig jaar ontdekten de vredesactivisten de twintig Northrop NF-5 straaljagers op Woensdrecht. Ze bleken voor Turkije te zijn bestemd. De zelfde avond werden de ban den leeggeprikt. Het leverde alleen een plaatje in de krant op. Te weinig. De Nederland se bevolking moest duidelijk weten dat het hier om een misdadig Turks regiem ging dat de vliegtuigen nodig had om de Koerden er onder te krijgen. „Ik wilde het een keer over doen. Maar dan een beetje steviger." Collega Co v^n Melle ging mee Het in-N hakken op de vliegtuigen maakte zo'n lawaai dat de wacht snel toeschoot. Veertig dagen detentie volgden, een vonnis van zes maanden en onmiddellijke vrijlating. De solidariteit met de Koer den bleef. Veertig dagen de monstreren op het Binnenhof leverde politiek gezien niks op. „Ik vond het een slap ein de als we het als een nacht kaars lieten uitgaan. Ik dacht: ik rond het af met nog een keer een klap op die rottoes- Zo gebeurde het. Op Goede Vrijdag. Gevolg: 69 dagen de tentie en vrijspraak. Zonder het te weten had Cees Koning zijn bijl op hetzelfde toestel losgelaten. En wat eenmaal vernield is, kun je niet op nieuw vernielen. Dat vond al thans de rechter. „Een juri disch grapje." „Ik heb gedaan wat ik kan doen. In zoverre houd ik mis schien mijn geweten leefbaar. Geen zinnig mens kan nog enig heil van het militarisme verwachten. Het heeft geen bestaansrecht meer. Dan speelt ook het eigendomsrecht geen rol meer. Als een sloper een huis ondersteboven gooit, beschuldigt niemand hem van vernieling. De man maakt ruimte voor iets nieuws om dat het oude afgedaan heeft. Ik doe hetzelfde. Dat materi aal mag er niet meer zijn. Het hoort op de sloop thuis. Ja, ik ga wel door, al wil ik voorkomen dat het puur een eenpersoons-aangelegenheid wordt. Kan het niet anders, dan kan het me niet schelen. Daarom is het nu een beetje afwachten. Maar ik wacht niet te lang. In geen geval. Hier staat in feite mijn geloof waardigheid op het spel." BAREND STRANG Filmen in kerk Tom Burghard mag niet in een kerk filmen. „Bisschop Gijsen dwarsboomt opnamen voor 'De Brug", aldus de kop van een artikel in de krant van 22 juli. Asjeblieft! En dan de fijne reactie van de betrokken pas toor die zegt: „Als ik Gijsen een hak kan zetten, zal ik het niet laten". Die pastoor preekt waarschijn lijk over medemenselijkheid, liefde, begrip enz. Zo zie je En de KRO heeft kennelijk nog nooit gehoord dat een kerk een „huis van gebed is" en geen filmdecor. De vraag ligt voor de hand: wat heeft mgr. Gijsen nou eigenlijk verkeerd gedaan? Hij komt ge woon op voor het feit dat een kerk een gewijde plaats is en vraagt dan heel eenvoudig dat zijn pastoors, die trouw aan hun bisschoppen hebben be loofd, hun kerk niet openstel len voor het maken van een film. Allemaal heel erg simpel. Maar ja, als je een hond wilt slaan, dan heb je al gauw een stok gevonden. Chr. M. van Assendelft, DEN HAAG. Vitaminen Staatssecretaris Dees meent waarschijnlijk onder druk van de Voedingsraad dat vitamines binnenkort enkel onder de noemer van genees middel verkocht mogen wor den. Vitaminepreparaten die anderhalf keer de normale do sis bevatten zouden dan enkel verkrijgbaar zijn bij apotheek en drogist. Over de zogenaam de overdosering van vitami nen zijn de meningen echter verdeeld. Nobelprijswinnaar Linus Pauling, filosoof L.R. Hubbard en onze eigen dr. Moerman hebben vooral vita mine C nader onder de loep genomen en spreken van zeer goede resultaten, zelfs bij zeer grote hoeveelheden. In een wetenschappelijk rapport „Evaluatie van detoxificatie" laten de Amerikaanse artsen Denk en Shield zich zeer posi tief uit over de toepassing van vitaminepreparaten. Juist ook in grotere hoeveelheden. L. Thoring van het Vitamine In formatie Bureau die spreekt over een bedrag van 72 miljoen gulden die in de vi- taminehandel omgaat runt helemaal geen vitamine-info- bureau want het wordt ge sponsord door het grote farma ceutische foneem Hoffmann La Roche. Het is dus niet vreemd dat hij zich negatief uitlaat over vitaminen. Trou wens de omzet van de genees middelen in Nederland is een royaal veelvoud van deze 72 miljoen. Is hier sprake van angst voor de 'overdosering' van vitami nen omdat het financiële be lang van de famaceutische in dustrie op het spel staat? F. Azimullah, AMSTERDAM. Ontoelaatbaar De strijd van het Filipijnse leger tegen hét communistische I verzet zal, als het aan de legerleiding ligt, voortaan ook iir het buitenland worden gevoerd. De militaire commandanten: hebben, met kennelijke goedkeuring van president Aquino, een prijs van honderdduizend gulden gezet op de hoofdeiw van vier Filipijnen die in Nederland wonen. p De vier vertegenwoordigen hier het Nationaal Democrak' tisch Front, een overkoepelende organisatie van marxistisch!c groeperingen op de Filipijnen. Vanuit Utrecht zou financiëlf steun worden verleend aan het communistische verzet op df~ Filipijnen. Daarover kan verschillend gedacht worden. Fem is dat het NDF-kantoor, voor zover bekend, opereert binnej de grenzen van de Nederlandse wet. Was dat niet het gevaj dan zou allang door de Nederlandse overheid zijn opgetrel den. MINISTER Van den Broek heeft onze ambassadeur in dj Filipijnen dan ook opdracht gegeven bij de autoriteiten od heldering te vragen. Door het Filipijnse leger zijn al eerdd dreigementen en waarschuwingen richting Nederland stuurd vanwege vermeende steun aan het communistiscl verzet. Daarbij moesten zowel ontwikkelingsorganisaties het ministerie van ontwikkelingssamenwerking het ontgel den. Toen de ambassadeur ging informeren, ontkenden dl Filipijnse autoriteiten dat er ooit waarschuwingen waren uit of ze werden ijlings ingetrokken. AlS ditmaal uit het onderzoek van de ambassade blijkt dar inderdaad een prijs is gezet op het hoofd van de Filipijneir. kan een harde Nederlandse reactie niet uitblijven. Het is vorj strekt ontoelaatbaar dat door wie dan ook wordt opgeroepen tot ontvoering of moord op Nederlands grondgebied. Dat eer van de vier Filipijnen inmiddels de Nederlandse nationaliter heeft verkregen, is een pikante bijzonderheid. De affairr vertoont overeenkomsten met de oproep tot moord op dr Britse schrijver Salman Rushdie door de inmiddels overleder Iraanse leider ayatollah Khomeini. Toen is uit protest de Ner derlandse ambassadeur uit Teheran naar Den Haag terugg^1 roepen. rr» r€ 1 EN aanzien van de Filipijnen heeft ons land echter krach tiger wapens in handen. Minister voor ontwikkelingssamentj werking Bukman heeft de hulp aan de Filipijnen in het rqo cente verleden aanzienlijk vergroot om de prille democrat^ een steun in de rug te geven. Wanneer blijkt dat de Filipijns j president Aquino haar goedkeuring heeft gehecht aan dj, plannen van de legerleiding, kan langs de weg van de onj-€ wikkelingssamenwerking wellicht politieke druk worde uitgeoefend om Aquino en de haren van het heilloze voorne men af te brengen. Op voorwaarde overigens dat de gewonlo Filipijn, die toch al het voornaamste slachtoffer is van d oorlog tussen het leger en het communistische verzet, er ni^r de dupe van wordt. Zolang er geen medicijn is, blijft aids als een zwaard van Damocles boven de liefde hangen. Daarom mogen we niet rusten voor we de race tegen aids gewonnen hebben. En dat kost tijd. Maar ook geld Hoe eerder hoe AIDS FONDS: GIRO 8957 beter. NU dus. [Storten 00 bankrekerwignunimer 70 7070228 kan ook I Vrij zonnig DE BILT(KNMI) Morgen is het in het grootste deel van het land nog vrij zonnig en warm. In het noorden en noordwesten zal waarschijnlijk wat meer bewolking zitten, maar ook daar blijft het op de meeste plaatsen droog. Van nacht ligt de minimumtempe ratuur rond de 15 graden, morgen loopt de maximum temperatuur uiteen van circa 20 graden op de Wadden tot 27 graden in het zuiden en oosten van het land. Er staat een zwakke tot matige wind die in hoofdzaak uit zuidelijke rich tingen waait. Het hogedrukge- bied, dat ons tot nu toe veel zomers weer bracht, vertoont tekenen van verval. Zondag en maandag volgt een over gang naar koel en wisselvalli ger weer. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig tot en met Noorwegen en Zweden: Vporal in Noorwegen veel bewolking en af en toe regen, in zuid-Zweden af en toe zon en op de meeste plaatsen droog. Middagtemperatuur van 16 graden langs Se Noorse kust tot 23 graden ii Griekenland. Perioden met vooral in de middag en avond enk® regen- of onweersbuien. MiddagteiL peratuur ongeveer 32 graden. WEERRAPPORT ï-Zweden Denemarken Zonnige perioden en overwegend droog. Middagtempera tuur ongeveer 22 graden. Schotland en Ierland: Af en toe zon en eep enkele bui Middagtempera tuur ongeveer 18 graden. Engeland en Wales: Meer bewolking en later af en toe regen. Middagtem peratuur van 18 graden in noora-En- geland en Wales tot 25 graden in zuidoost-Engeland België. Luxemburg en West-Duits- Jand: Overwegend zonnig en droog Middagtemperatuur ongeveer 25 gra- Frankrijk Droog en zonnig weer Middagtemperatuur van 22 graden aan de noordwestkust tot 28 graden landinwaarts en 33 graden aan de Cöle d'Azur. Spanje en Portugal: Zonnig en met name op de Spaanse hoogvlakte erg heet Middagtemperatuur van 23 gra den aan de Spaanse noordkust tot 30 graden aan de andere kusten. In het Brieven graag kort en duideli|k geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2