Hoe Mahinda (27) dank zij Boeddha stopte met roken Vakantiereis Marokkaanse gastarbeiders vaak een drama finale 1 Ingrijpende Veranderingen zwakzinnigenzorg CcidócGouoatvt ZATERDAG 22 JULI 1989 PAGINA 23 In het Boeddhayana Centrum in Den Haag is afgelopen zondag de ceremonie gehouden waarmee aan Maurits Breed veld de status werd verleend van eerwaarde bhikkoe Mahinda. FOTO: MILAN KON VA LINK A DEN HAAG - Twee en een half baaltje Brandaris in de week en voor het lekker nog wat sigaretjes er tussen door. Maurits Breedveld heeft het euvel aangepakt via het Pad van de Boeddha. Een paarde- middel, hij wil dat niet bestrijden, maar wel effectief. De 27-jarige boeddhist: „Het hele punt is dat de roker denkt dat zijn verlangen naar nicotine een constante is. De Boeddha leert dat niets constant is. Alles is in beweging. Ook de zin in een sigaret. Een roker die trek krijgt maar niet op steekt, is onmogelijk in staat het verlan gen gedurende langere tijd achtereen te voelen. Een minuut kan voorbij gaan, twee minuten, misschien drie minuten - maar dan denkt-ie gegarandeerd weer aan iets anders. Aan zijn vrouw, aan zijn werk of wat dan ook. Vervolgens komt het verlangen naar een sigaret opnieuw op. Maar daarna glijden zijn gedachten af naar wéér iets anders. De Boeddha leert om dat komen en gaan van het ver langen waar te nemen - en er verder niets mee te doen. Het is zinloos om het te bevredigen, want het komt toch weer terug. En ook als je het niet bevredigt gaat het vanzelf weer weg. Beperk je dus, zegt de Boeddha, tot observeren. En als je je daartoe inderdaad beperkt, zal blij ken dat het verlangen geleidelijk aan af neemt. Dan blijkt het elke keer dat het zich weer manifesteert, een beetje min der te zijn geworden. Óp den duur is er geen spoor meer van te bekennen". pllsen Het verlangen naar die o zo geurige Brandaris-shagjes is bij Maurits Breed- j veld inmiddels in die mate verdampt I dat hij er in elk geval overdag in het ge- I heel niet meer naar taalt. Wel treedt er I soms nog in zijn dromen een genoeglijke I peuk op. In zo'n geval draait hij zich om en is ook dat weer voorbij. Evenzo heb ben de schuimende pilsen en de boter zachte biefstukken de hielen gelicht. Maar een mens wordt nog door zoveel méér verleidingen bezocht. Glanzende auto's, verre vrouwen, roem en applaus en vakanties op Aruba - ook daar wil Maurits allemaal van af. En daarom heeft hij besloten het Pad van de Boedd ha full time te gaan bewandelen en radi caal. Afgelopen zondag in het Boeddhay ana Centrum in de Haagse Stephenson- straat, tijdens een plechtige ceremonie, vroeg en kreeg hij toestemming om toe te treden tot de rijen der bhikkoes of boeddhistische monniken. Na eerder al zijn oude naam te hebben verwisseld voor die van Mahinda, wat 'krachtig persoon' betekent, gaat hij sindsdien door het leven als de 'eerwaarde' Mahin da. Het Boeddhayana Centrum werd in 1978 opgericht door de wel zeer eerwaar de abt Dhammawiranatha Thera, voor heen Pierre Krul uit de Haagse Kemp straat, en het vormde lange tijd een mar ginaal eenmanskloostertje. De laatste ja ren echter maakt het een opmerkelijke bloei door. Bedroeg het aantal leerlingen in 1981 niet meer dan vijftien, momen teel zijn er honderden mensen uit heel Nederland die zich min of meer regel matig door Dhammawiranatha laten uit leggen dat hun frustratie welbeschouwd wordt veroorzaakt door drie factoren. Verlangen, ^afkeer en onwetendheid. Klooster Behalve Mahinda zijn er nog drie andere zoekers naar de uiteindelijke Verlichting tot het klooster toegetreden. De gewijde non Dhammaguttha. de novice-non Ra- tana en de novice-monnik Akasa. Met hun vijven vormen zij een eendrachtig gemeenschapje dat de dagen voor een groot deel slijt met mediteren (elke mor gen van vijf tot negen), studeren, lesge ven en stofzuigen. Verliefd worden zij niet* Boeddhistische monniken en nonnen gaan als celibatai ren door het leven en mogen elkaar met nog geen vinger aanraken. Steekt het verlangen hiernaar toch de kop op, dan wordt het waargenomen en aan contem platie onderworpen; totdat het weer ver dwijnt. Naar Mahinda/Maurits Breed veld in het jaar van zijn noviciaat heeft ervaren manifesteert dit erotisch verlan gen zich met aanzienlijk meer kracht dan dat naar de Brandaris-shagjes en kan het qua tijdsduur wel oplopen tot een minuutje of tien. Maar dan wijkt ook deze bewustzijnswolk onherroepe lijk weer voor een andere. Hoe het komt dat het boeddhistisch per spectief op de Verlichting hem zoveel meer lokt dan de Nederlands-Hervorm de hemel die zijn ouders hem destijds in Nieuw-Lekkerland voorhielden? „Tot mijn veertiende ben ik echt gelovig geweest in christelijke zin. Daarna ben ik nog zo'n drie jaar in de kerk blijven komen, maar verloor ik het contact met wat daar werd gepreekt. Een almachtige en algoede God die zo'n onvolmaakte wereld heeft geschapen? Jezus Christus die de last van de wereld op zijn schou ders heeft genomen? Ik kon niet ervaren dat dat waar was. Om mij heen zag ik allemaal mensen die overduidelijk hun eigen pakje aan het dragen waren". „Ik kreeg een boek over het boeddhisme in handen en merkte dat de ideeèn die daarin werdpn ontvouwd veel beter bij mijn eigen belevingswereld aansloten. Geen almachtige God, maar de verant woordelijkheid bij ieder individu afzon derlijk. Ook de volstrekte geweldloos heid sprak mij sterk aan. Maar daarna heeft het me nog wel tien jaar zoeken ge kost voor ik in de eerwaarde Dhamma wiranatha Thera een leraar vond die me inspireerde om echt ernst te maken met mijn levensopdracht". In die tussentijd heeft Hamindg de meest uiteenlopende activiteiten ont plooid. Hij maakte de havo af, voer op de binnenvaart, werkte in de bouw. als administratief medewerker op een stad huis en recentelijk als leerling-verpleeg kundige in het Academisch Ziekenhuis in Leiden. Maar nu heeft hij. als bhik koe, het Pad naar de Verlichting dan de finitief tot het zijne gemaakt. Eerwaarde Hetgeen hem recht geeft op de waardig heid van met „u" en eerwaarde" te worden aangesproken. Voor het onder houd met de verslaggever neemt hij, overeenkomstig de traditie en zonder merkbare verlegenheid, plaats op een podium dat een halve meter hoger ligt dan het niveau dat zijn bezoeker wordt toegewezen. Deze laatste, nog niet goed op de hoogte van de etiquette, begint aanvankelijk de jongeman onbekom merd te tutoyeren. Maar wordt gauw wegwijs gemaakt; „Leken spreken een monnik aan met bhante of net Neder landse eerwaarde". Dus bijvoorbeeld, als we aan tafel zitten en de suiker bevindt zich buiten handbe reik, moet de formulering luiden: Bhan te, geef de suiker 's door? „In zo'n geval vraagt u: Bhante, zoudt u de suiker even willen aanreiken?". WILLEM SCHEER i BARCELONA - Een triest bericht dezer dagen, één uit de lange rij over verkeersongevallen op de Spaanse autowegen. Een Marok- kaans echtpaar, van Frankrijk voor een vakantie op weg naar zijn ge boorteland, reed in de buurt van Barcelona de verkeerde snelweg op, kwam tien kilometer later tot de ontdekking dat er iets fout zat en draaide abrupt om. Op de verder verlaten tolweg kwam met 120 ki lometer per uur een auto met vier jongelui aangereden, om half vier op weg naar huis na een avondje stappen. Ze reden frontaal in op de J buitenlandse spookrijder en von- i den de dood. Net als de Marok kaanse bestuurder. Diens vrouw ligt in een diep coma in het zieken- huis. Behalve aan het leven van vier jonge mensen, kwam zo een triest einde aan de lange tocht van een van de honderd- i duizenden Marokkanen, die elke zomer Spanje doorkruisen op weg naar de boot i naar Marokko. De gastarbeiders uit j vooral Frankrijk, West-Duitsland, Ne derland en België volgen twee routes die naar het zuidelijke Algeciras, bij Gibral tar, leiden. Het grootste deel gaat bij het Baskische Irun de grens over om via Madrid zuidwaarts te rijden, de rest volgt via de toeristische grensovergang bij het Catalaanse La Jonquera de snel weg langs de Middellandse-Zeekust. Een lange, uiterst vermoeiende weg. Na de ruim duizend kilometer uit Neder land, België of Duitsland volgen nog eens 1200 tot 1500 kilometer door Span je naar Algeciras. De meeste Marokka nen leggen die weg, net als trouwens een groot deel van de toeristen, in één ruk af om zo weinig mogelijk tijd kwijt te zijn aan reizen. Bovendien gaat de tocht meestal in een vrij oude, grote en volge stouwde auto. Kinderen, cadeaus voor de familie thuis, en vooral veel proviand en liters water om tussenstops zo goed als overbodig te maken. Een uiltje knap pen wordt ook nog eens in die auto ge daan. Pelgrimage De maanden juli en augustus vormen het hoogtepunt van die pelgnmage naar het geliefde geboorteland. Velen krijgen van hun werkgevers twee tot drie maan den om hun heimwee een tijd te kunnen vergeten. Maar in en door die haast zijn veel Marokkanen bij de toch al over vloedige verkeersongevallen op de Spaanse wegen betrokken. Het is ook niet de eenvoudigste vakan tiereis die je je kunt voorstellen. De spoed waarmee de Marokkaanse gezin nen door Spanje trekken, heeft ook te maken met de wetenschap dat ze vaak heel lang op de boot moeten wachten. Het gemeentebestuur van Algeciras richt elke zomer grote kampementen in om dagelijks duizenden Marokkaanse gezin nen tijdelijk onderdak te bieden. Het schrijnend gebrek aan plaatsen op de veerboot maakt het moeilijk een ticket te bemachtigen en de wachttijden lopen uiteen van enkele uren tot een halve week. Wachten, in en rond auto's, bij een temperatuur tussen 35 en 40 graden. Criminelen Spaanse criminelen, of handelaars die dicht tegen die kwalificatie aanzitten, maken handig gebruik van de vermoeid heid en wanhoop van al die vakantie gangers. Onlangs protesteerden enkele honderden Marokkanen in Algeciras te gen de prijsopdrijving van eenvoudige levensmiddelen. De burgerbescherming richtte snel een kleine markt in om tegen een redelijke prijs te voldoen aan de enorme vraag naar bijvoorbeeld brood: Met zwaarbeladen auto's jakkeren veel Marokkanen naar de bóót die hen naar de overkant van de Straat van Gibraltar brengen. FOTO: SP zes- tot zevenduizend kilo brood per dag is heel normaal. Het Rode Kruis is druk doende mensen te behandelen tegen di- arrhee en heel veel kinderen voor uit droging te behoeden. En de politie krijgt talloze aangiftes van berovingen en op lichting van de Marokkaanse gezinnen. En al die aantallen groeien per jaar. In de eerste weken van de massale Marok kaanse terugkeer zijn 175.000 passagiers de haven van Algeciras gepasseerd, liefst 37 procent meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De meesten reisden in een van de ongeveer 33.000 auto's. En kele honderden andere wagens hebben de Straat van Gibraltar nooit bereikt. EDWIN WINKELS De zwakzinnigenzorg staan de ko mende jaren ingrijpende verande ringen te wachten. Onder het mot to 'zorg op maat' moeten de voor zieningen voor geestelijk gehandi capten beter op elkaar worden af gestemd en worden uitgebreid. Een intensieve samenwerking tussen in stelling is daarvoor noodzakelijk. Het is de bedoeling dat er een 'naad loos circuit' ontstaat van voorzienin gen voor zwakzinnigen. In de ideale situatie krijgt de zwakzinnige de hulp die hij nodig heeft; niet meer en niet minder. De grote klacht, die aan de basis ligt van de plannen voor 'zorg op maat', is dat de huidige instellingen volstrekt langs elkaar heen werken. Op het gebied van wonen bestaan er voor geestelijk gehandicapten momenteel internaten, gezinsvervangende tehui zen, kinder-gezinsvervangende tehui zen, dependances van gezinsvervan gende tehuizen, kort verblijf tehuizen, sociowoningen, begeleid wonen en trainingshuizen. Als het gaat om dag besteding bestaat het aanbod uit diver se soorten speciaal onderwijs, de soci ale werkvoorziening, dagverblijven voor kinderen en volwassenen, en ac tiviteitencentra. Voor begeleiding kun nen zwakzinnigen terecht bij sociaal pedagogische diensten (SPD), de prak tische pedagogische gezinsbegeleiding, oppascentrales en 'vrijetijdsklups'. Kiezen Ondanks deze enorme variëteit krijgen zwakzinnigen niet de hulp die ze no dig hebben. Een kind dat eigenlijk een té zware belasting voor een gezin vormt, kan bijvoorbeeld niet voor een paar dagen naar een gezinsvervangend tehuis. Er moet gekozen worden: vol ledig thuis blijven wonen of volledig naar een gezinsvervangend tehuis. Tussenvormen blijken maar moeilijk verwezenlijkt te kunnen worden. Het experiment met negen logeerhuizen van de Federatie van Ouderverenigin gen is een voorbeeld van het tegen deel, maar is wel hel enige. Het gevolg van het gebrek aan samen werking is dat, zwakzinnigen hun leven niet kunnen inrichten zoals zij en hun ouders dat willen. In de nieuwe opzet van de zwakzinnigenzorg moet dat ideaal aanmerkelijk dichterbij komen. De grove indeling die er nu gemaakt wordt, moet tot het verleden gaan be horen. Duizend zwakzinnigen hebben duizend manieren om een leven in te richten. En de zwakzinnigenzorg heeft er maar voor te zorgen dat al die ma nieren gerealiseerd worden. Een voorbeeld uit een voorlichtings folder van de Federatie van Ouderver enigingen. „Petra is acht jaar en woont bij haar ouders. Overdag bezoekt zij het kinderdagverblijf. Zij is meervou dig gehandicapt en heeft medische verzorging nodig, 's Nachts is zij niet zindelijk. Ze vraagt veel tijd en aan dacht van haar ouders, zodat de ande re broertjes en zusjes aandacht te kort komen. Het wordt de ouders te veel. Toch willen ze Petra het liefst thuis houden. Petra's ouders willen enkele keren per week hulp bij de medische verzorging, ze willen mogelijkheden om Petra af en toe ergens te laten loge ren, adviezen bij de opvoeding van Petra en af en toe oppas, zodat moe der de gelegenheid krijgt boodschap pen te doen, de school van de andere kinderen te bezoeken enzovoort". Nu is de zwakzinnigenzorg niet in staat om aan deze wensen te voldoen. In dergelijke situaties draait het er dan vaak op uit, dat het kind in een inter naat terechtkomt. Maar wanneer het 'naadloze circuit' eenmaal een feit is, moeten de ouders van Petra de voor zieningen krijgen waar ze behoefte aan hebben. De vraag is dan niet meer: naar welke voorziening kan het kind. Nee, de vraag luidt dan: waar kan de hulp gevonden worden die de ouders van Petra vragen. Ofwel, de zwakzin nigenzorg moet de diensten gaan leve ren waar de consument om vraagt. Proefdraaien Om dat te bewerkstelligen is dus die verregaande samenwerking nodig tus sen de instellingen. Het is de bedoe ling dat die samenwerking regionaal opgezet wordt. In twee regio's wordt sinds 1 oktober vorig jaar proefge draaid met een 'zorg op maat'-stelsel: Oost-Gelderland en Amersfoort. De experimenten duren tot eind volgend jaar. Hoewel de instellingen in beide regio's overtuigd zijn van de wense lijkheid, verloopt de invoering van de nieuwe opzet moeizaam. Praktische problemen, instellingen die bang zijn hun posities te verliezen en de trage mentaliteitsverandering van de hulp verleners blijken de grootste obstakels te zijn. Maar of ze willen of niet, ze moeten 'zorg op maat' gaan leveren. En als ar gumenten niet kunnen overtuigen, zal de portemonnee dat wel doen. De Zie kenfondsraad, die het beschikbare geld voor de zwakzinnigenzorg moet verde len, heeft namelijk besloten dat instel lingen alleen nog maar geld krijgen wanneer zij de gevraagde hulp leveren. Het is echter niet uitgesloten dat de fi nanciële druk op de instellingen om te gaan samenwerken nog groter wordt. De regering laat namelijk uitzoeken of het niet mogelijk is, de cliènten (dat wil zeggen de ouders van zwakzinni gen) een budget ter hand te stellen om daarmee in de 'supermarkt' van de zwakzinnigenzorg de benodigde hulp uit de schappen te halen. Op die ma nier worden instellingen wel gedwon gen zich aan te passen aan de vraag, zo luidt de redenering.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 23