„Jezus dienen is de arme dienen Genezingsdienst komt vaak voor kerk wereld Bestuur hervormde synode wil uitstel beslissing Balke Gereformeerde dominee uit ambt gezet CcidócSourant GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSowuvnt ZATERDAG IS JULI 1989 PAGINA] door Marinus van der Berg Ouderenmishandeling „Ouderenmishandeling: komt dat voor? Ik kan het niet be grijpen". Dat was de reactié van een bewoner van een ver zorgingstehuis. Het tehuis dat haar honderdjarig bestaart vierde had een studiemiddag georganiseerd over ouderen! mishandeling. „Het is een taboe", zei minis} ter Brinkman die de middag opende. „Het past niet in onze beeldvorming", zei mevrouw Bossers, inspecteur voor de bejaardenoorden in de provin cie Overijssel. Wie met een taboe te maken heeft, stuit op onbegrip, op af} wijzing en loopt zelfs de kans een zekere agressie op te roe pen. Ouderenmishandeling is dan ook een glibberig terrein, heb ik wel gemerkt. „Het is een te zwaar woord", werd mij gezegd. „De praktijk is anders dan de theorie",, merkte ie mand op. Maar helaas gaat het niet om theorie maar om de praktijk. Uit de vele voorbeelden op de studiemiddag werd duidelijk dat het niet zozeer gaat om li chamelijk maar veel meer om geestelijk geweld. „De blauwe plekken op de ziel". Zo blijkt het voor te komen dat bewo ners die liever op hun eigen kamer willen eten en niet in de gemeenschappelijke ruimte, geen toetje krijgen. Iemand zei me: „Tegen mijn hoogbejaarde schoonmoeder werd gezegd: „Als u nog va ker in bed plast, bent u rijp voor het verpleeghuis". Deze oude dame, die zoveel inspan ning deed om haar waardig heid in stand te houden, sliep nachten niet uit angst dat ze haar bed zou bevuilen. Een oudere die hulpbehoevend is, zei: „Je hebt recht op een fat soenlijk antwoord. Je hoeft niet afgesnauwd te worden". Voorbeelden van mis-hande- len in de zin van onheus beje genen. Vraagtekens rijzen er ook als je hoort dat in een verzor gingstehuis op katholieke be woners een sociale druk wordt gelegd om persoonlijk te biechten, zoals vroeger. Enke len raakten ervan in paniek. Het thema ouderenmishande ling, waarover deze week het rapport van een onderzoek is verschenen, is niet alleen moeilijk vanwege het taboe, maar ook omdat het niet een voudig is een definitie te ge ven. Het gaat niet om een en kel incident. Het gaat niet om een enkele onheuse bejege ning, hoewel het belangrijk is om te zien dat een mens in een afhankelijke positie vaak extra kwetsbaar is. Het is me ook opgevallen dat er niet ge makkelijk excuses wordt aan geboden. Erkennen dat je op dat mo ment fout was, gebeurt niet snel. Waarom is dat eigenlijk zo? Ouderen zijn niet alleen slachtoffer, maar ouderen kunnen ook zelf de „mishan delaars" zijn. De minister noemde het voorbeeld van ouderen die alleen aar nega tieve kritiek hebben op hun kinderen, op hun manier van leven. Hij zei: „Het is voorstel baar dat die kinderen niet meer komen". Er is ook te denken aan ouderen die hun kijk op het leven, op het ge loof en kerk, op een haast ti rannieke wijze tot uiting bren gen en een sfeer van onver draagzaamheid verspreiden. Gesprekken in de familiekring lopen altijd op ruzies uit. Het bijbelse gebod: „Eer je vader en moeder", is maar al teveel eenzijdig en onbijbels ge bruikt. „Ouders eren is ze het gewicht geven dat ze (van God) gekregen hebben, niet het gewicht dat ze zichzelf toeëigenen", schrijft ds. W. van der Zee in het lezenswaar dige boekje: „Tien klinkende woorden" (Boekencentrum, 1977). Van ouders mag ook eerbied en respect voor hun kinderen en hun levenskeuzes worden verwacht. Er zijn te veel trieste verhalen te vertel len van kinderen die voor hun ouders hebben moeten vluch ten. Letterlijk of figuurlijk. Ouderschap is ook de kunst van het loslaten. Het bemoei en veranderen in betrokken heid op afstand. Onlangs ont moette ik een ouder in een verzorgingstehuis die zich zeer inspande om alle namen van medewerkenden en medebe woners te> leren kennen. Ze zei: „Je moet ook zelf een bij drage leveren aan de leef baarheid hier". Ouderen kun nen ook elkaar mis-handelen. Bij herhaling heb ik gehoord: „Er wordt hier zoveel gerod deld". De een gaat daar, naar zeggen, boven staan. Anderen trekken zich terug. De een zaamheid die hierdoor veroor zaakt wordt is ook een vorm. van geweld. Een man die we duwnaar was geworden in het tehuis wilde aan de tafel blij ven zitten waar hij ook altijd met zijn vrouw zat. Onderzoek naar dood Poolse priester WARSCHAU De Poolse autoriteiten heb ben een onderzoek gelast naar de dood van een priester, die op 11 juli levenloos werd aan getroffen bij een bushalte in een stadje in de buurt van Gdansk. De priester, Sylwester Zych, werd tijdens de staat van beleg in 1982 gearresteerd, omdat hij een groep jongeren zou hebben geholpen die' in Warschau een politieman had doodgescho ten. In september 1982 werd Zych tot drieën half jaar gevangenisstraf veroordeeld. Hij zat zijn straf uit en kwam in 1986 vrij. Zych is de derde Poolse priester in zes maanden, die on der geheimzinnige omstandigheden de dood vindt. In januari werd de politiek actieve priester Stefan Niedzielak met een gebroken nek in zijn Warschause pastorie aangetroffen. De zaak is nog steeds niet opgelost. In februari werd Stanislaw Suchowolec, een goede vriend van de in 1984 vermoorde priester Jerzy Po- pieluszko, dood gevonden, nadat een brand had gewoed in zijn woning in Bialystok. Vol gens de politie was in dit geval sprake van een ongeluk. Revoluties zijn dikwijls rechtvaardig, revolutionairen zijn het zelden. Siegfried van Praag OPROEP AAN CHRtSTENEN OP EVANGELISATIECONGRES LAUSANNE II MANILA „We dienen Jezus niet als we de arme niet dienen, Hij daagt ons uit arm te worden met de armen". Die uitspraak deed Tom Houston, aankomend direk- teur van het Lausannecomité dat bijeen is in Manila, Filipij- nen, voor het tweede wereld evangelisatie-congres (Lau sanne II). Volgens Houston leeft meer dan de helft van de christenen in weelde en slechts dertien procent van de christenheid in armoede. Een kerk die de armen niet tegemoet komt, geestelijk en materieel is een ongeloof waardige kerk/vond Houston en evangelisatie is ongeloof waardig, als ze niet gepaard gaat met sociale bewogenheid. Hij wees op de armoede in de wereld, niet alleen de mate riële nood in de Derde We reld, maar ook de geestelijke armoede in de rijke landen, die tot uiting komt in het gro te aantal drugverslaafden. Tijdens het congres van het Lausannecomité voor wereld evangelisatie in Manila, waar aan voor het eerst ook chris tenen uit de DDR deelnemen, zei de de evangelische bis schop van de Oostduitse stad Görlitz, Joachim Rogge, dat een predikant die evangelisa tie afwijst, dient te worden af gezet. Gemeenteleden die evangelisatie geheel en al aan de predikant overlaten, „om dat die daar immers voor is", Het gébouw waar het evangelisatiecongres wordt gehouden. hangen een dwaalleer aan, volgens Rogge. Van leken mag worden ver wacht dat zij alles doen om de boodschap van het Evangelie door te geven. Rogge verwees naar de situatie in zijn eigen land, waar vele gemeenten het zonder predikant moeten stellen. De evangelische kerk in de DDR heeft de ervaring dat er in dergelijke gemeen ten veel afhangt van de ge motiveerdheid van de ge meenteleden. „Er zijn ge meenten die bloeien en er zijn gemeenten die niet zichtbaar leven", aldus Rogge. Soms kan een vacante predikants plaats de gemeenteleden sti muleren om nu zelf de evan gelisatie aan te pakken en haar niet over te laten aan de predikant. FOTO: AP Juliet Thomas, hoofd van de vrouwenafdeling van de evangelische zendingsorgani satie Operatie Mobilisatie in India, verweet de Indische kerken dat zij niets doen voor de 400.000 prostituées in het land. De prostitutie is de grootste bedrijfstak voor vrouwen in India. De staat probeert met scholingspro gramma's prostituées te hel pen bij het vinden van ander werk, maar krijgt daarbij geen steun van de kerken. En dat terwijl de kerken de vrou wen haar gevoel van eigen waarde kunnen teruggeven, waartoe de scholingsprogram ma's niet in staat zijn, aldus Thomas. Zeventig deelnemers uit de Sovjetunie die zouden komen, zijn nog altijd niet in Manila gearriveerd. De regering van de Filipijnen is niet bereid ge bleken hun een visum te ver strekken, zodat zij nu wach ten op het vliegveld van Mos kou. Ook de deelnemers uit Laos zijn nog niet in de Fili- pijnse hoofdstad aangekomen. Van de enkele honderden verwachte Chinezen zijn nog geen tien aanwezig; zij verble ven in het buitenland tijdens en sinds de studentendemon straties. De ruim 3.000 deelnemers aan het congres kunnen kiezen uit 420 werkgroepen. In vele daarvan gaat het om evange- lisatiestrategieëh, maar ook onderwerpen als „sport en evangelisatie", het gebruik van de computer bij de evan gelisatie en de relatie met de moslims behoren tot de on derwerpen. Een der werkgroepen is ge wijd aan de betekenis van de recente zendingsconferentie van de Wereldraad van Ker ken in San Antonio voor het Lausannecomité, dat vooral meer behoudende, evangeli sche christenen bijeenbrengt. LEIDSCHENDAM Het moderamen (bestuur) van de Hervormde synode zal de theologische faculteit schriftelijk verzoeken een besluit over de benoeming van dr. W. Balke tot bij zonder hoogleraar aan te houden. Eerst moet er een gesprek tussen Balke en de faculteit plaatshebben, zo vindt het synodebe- stuur. Het moderamen is „nog niet zo ver dat het het unanieme sy nodebesluit om Balke tot hoog leraar te benoemen, opgeeft", aldus secretaris-generaal Blei. Hij erkent echter dat het syno- debestuur machteloos staat, als de faculteit bij haar standpunt blijft. De faculteitsraad wees twee weken geleden de benoeming van Balke tot bijzonder hoog leraar af wegens diens „her haalde activiteiten in en met betrekking tot Zuidafrika". De raad baseerde zich daarbij op klachten van enkele gemeen teleden van Balke's gemeente 's Graveland en de werkgroep Kairos (Christenen tegen Apartheid), die erop wezen dat Balke contacten onderhoudt met groepen in Zuidafrika die het apartheidsbeleid steunen. De faculteitsraad noch het fa culteitsbestuur heeft ooit met Balke over diens standpunt te genover de apartheid gespro ken. Dit laatste werd vorige week door de voorzitter van de Hervormde synode, ds. B. Wallet, gekarakteriseerd als „sneltucht". Wallet verweet het faculteitsbestuur, dat het aanvankelijk zeer gelukkig was met de benoeming van Balke, maar dat het „direct is omgegaan" na de klachten van Kairos en de gemeenteleden. Het bestuur van de theologi sche faculteit zal op zijn vroegst half augustus over het verzoek van het synodebe- stuur kunnen beslissen, aldus secretaris-beheerder T.A. Mus- schenga. Balke weigert in te gaan op de vraag, of hij na alle verwikke lingen nog wel tot een gesprek met het faculteitsbestuur be reid is. Hij houdt zich aan zijn besluit om over de benoe mingskwestie geen commen taar te geven. Over ruim een week vertrekt Balke met een groep katechi- santen uit 's Graveland en ge meenten waar hij heeft ge werkt, naar Zuidafrika. De klachten van enkele gemeen teleden uit 's Graveland had den onder meer op deze vol gens hen „eenzijdige" reis be trekking. Andere post Ir. J. van der Graaf, algemeen secretaris van de Gerefor meerde Bond in de Hervorm de Kerk, meent dat het syno- debestuur Balke een andere hoogleraarspost moet aanbie den, als de faculteit in Gronin gen bij haar standpunt blijft. Volgens Van der Graaf is Bal ke als „wetenschapper van in ternationale faam" het waard om hoogleraar te worden. De kerkgeschiedenis krijgt toch al Dr. W. Balke FOTO: PERS UNIE weinig aandacht en dat geldt zeker voor het terrein waarop Balke bij uitstek de'skundig is: de tijd van de Reformatie en de Contra-Reformatie. Boven dien heeft het synodebestuur de taak de integriteit van Bal ke te beschermen en mag het niet voor „chantage" door de knieën te gaan. Volgens .Van der Graaf moet de Hervormde synode de ban den met Kairos onmiddellijk verbreken. Het is volgens Van der Graaf onbegrijpelijk dat de Hervormde Kerk „een politie ke actiegroep" als Kairos in staat stelt „chantage te plegen" en aan te zetten tot een „Be- rufsverbot". ZEIST Genezingsdiensten in de parochies van de Vrij- Katholieke Kerk komen vaak voor. Het gaat daarbij om spi rituele genezing die overigens ook wordt nagestreefd in de gewone kerkdiensten van de Vrij-Katholieke Kerk. Daar naast kan een Vrij-Katholiek voor zich zelf vragen om een dergelijke genezingsdienst. De katholieken kennen alleen maar de ziekenzalving, het sa crament van het H. Oliesel. Dit zegt mevrouw P. de Rijk- Zaat, woordvoerster van de Vrij-Katholieke Kerk. Deze kerk, een afsplitsing van de Oud-katholieke kerk in het begin van deze eeuw, houdt tot en met maandag in Zeist haar jaarlijkse conferentie. Regionaris mgr. L. C. E. van Hoogenhuyze, de hoogste ker kelijke functionaris in de Vrij-Katholieke kerk in Ne derland, benadrukte gisteren bij de opening van de confe rentie dat men van een spiri tuele genezingsdienst geen wonderen moet verwachten, ook al vallen die nooit hele maal uit te sluiten. Het licha melijk ziek zijn, maar ook het gedeprimeerd zijn beschreef Van Hoogenhuyze als een si tuatie van verstoord even wicht tussen geest, ziel en li chaam. Dit betekent volgens hem overigens niet bij voor baat dat wie ziek is per se on evenwichtig is. Ook zieke mensen kunnen harmonie tussen geest, ziel en lichaam bereiken of daarover beschik ken en dat is volgens hem een vorm van spirituele genezing. Het thema spirituele genezing wordt op de conferentie nader uitgewerkt in lezingen, work shops en kerkdiensten. Alle twaalf parochies van de Vrij- Katholieke Kerk hebben een delegatie naar Zeist gestuurd. Zo'n honderd mensen nemen aan de conferentie deel. Een speciale genezingsdienst bij de Vrij-Katholieken omvat in concreto drie onderdelen. In de eerste plaats loutering door schuldbekentenis, ten tweede verlichting door zal ving met olie en als laatste onderdeel eenwording, het geen tot uiting komt door uit reiking van de communie. Spirituele genezing wordt ook nagestreefd door het aanwen den van kleurentherapieën. Elke kleur heeft zijn eigen specifieke uitwerking op mensen. Groen is een veel ge bruikte kleur die met rust wordt geassocieerd. Ook komt op de conferentie de genezen de werking van muziek en van expressie en liturgie ter Als stichtingsdatum van de Vrij-Katholieke Kerk geldt het jaar 1916. Toen werd in Engeland de eerste Vrij-Ka tholieke bisschop gewijd. De kerk ontstond toen een aantal oud-katholieken onder wie een Nederlandse oud-katho lieke bisschop de beginselen van het katholicisme wilden verbinden met theosofische denkbeelden, zoals incarnatie en karma. De Vrij-Katholieke kerk benadrukt steeds dat zij de apostolische successie (de afstamming van de apostelen) heeft bewaard doordat de eer ste bisschop in deze kerk ge wijd is door een oud-katholie ke bisschop en diens voorgan gers hun wijding weer hebben ontvangen van rooms-katho- lieke bisschoppen. BOERAKKER De classis (regionale vergadering) Grootegast van de Gerefor meerde Kerken heeft de pre dikant R.H. Keegstra uit het Groningse Boerakker uit het ambt gezet wegens „autoritair gedrag". De kwestie die in de streek veel mensen beroert, berust, niet op verschil in opvattin gen over de leer tussen de kerkeraad en de predikant, maar volgens een verklaring van het bestuur van de classis heeft de betrokken predikant zich niet willen voegen naar de besluiten van zijn kerke raad, de classis en de provin ciale synode. Vorig jaar werd de betrokken predikant ontheffing gegeven voor ambtelijk werk en op 1 januari van dit jaar werd de relatie tussen ds. Keegstra en zijn kerkeraad verbroken. Vorige maand werd ds. Keeg stra uit zijn ambt ontzet; hij mag zich daardoor niet langer predikant van de GKN noe men. Een deel van zijn voormalige gemeente komt sindsdien met Keegstra op zondagmorgen samen in een gebouw in Boe rakker. Niet alleen de voormalige predikant is inzet van het kerkscheurend conflict, ook de keikeraad. De classis had aangedrongen op verkiezin gen van nieuwe leden van de kerkeraad, hetgeen uiteinde lijk gebeurd is, maar de toen gekozen kerkeraadsleden worden door de „oude" ker keraad niet erkend. De rechtmatigheid van een en ander wordt door de voorma lige kerkeraad aangevochten; momenteel is de zaak in on derzoek bij de generale syno de van de Gereformeerde Kerken, het hoogste beroep sorgaan. Evangelische Alliantie bekritiseert Lima- document DEERFIELD, VS De internationale Evangeli sche Alliantie, die onge veer 100 miljoen evange lische christenen ver enigt, heeft ernstige kri tiek geuit op het Lima document. De commissie voor geloof en kerkorde van de Wereldraad van Kerken bereikte in 1982 in Lima, de hoofdstad van Peru in verregaande mate overeenstemming over doop, avondmaal en ambt. Lima hecht te veel belang aan de kerkelijke traditie en de sacramenten, aldus de verklaring, die is opgesteld door de theologische com missie van de Alliantie te Deerfield bij Chicago. Daar entegen stellen evangelische christenen het persoonlijk geloof boven de sacramen ten en verder het gezag van de bijbel boven de traditie, terwijl ze hun eerste taak juist in de „evangelisatie van de verlorenen" zien. In het deel over de doop wordt veel nadruk gelegd op het sacramentele karakter ervan, maar heel weinig ge zegd over de noodzakelijke voorwaarde voor de doop, namelijk persoonlijk geloof, boete en bekering. Verder heeft Lima een duidelijke voorkeur voor de kinder doop. Volgens de Evangeli sche Alliantie worden daar mee de voorstanders van de geloofs- of volwassenen- doop, ongeveer de helft van alle protestanten, als twee derangs afgeschreven. Bij het deel over avondmaal wordt naar de mening van de evangelische critici in on voldoende mate gewezen op de noodzaak van een per soonlijk geloof om deel te kunnen hebben aan het avondmaal. Tenslotte lijdt Lima aan een te beperkte visie op het ambt. Daarbij wordt bijna uitsluitend aan de officiële ambten gedacht, zonder dat die in samenhang met het gehele volk Gods worden gezien. M.UJ.N.ll.l.UI Nederlands* Hervormde Kerk Aangenomen naar Schoonhoven (toez.) A.A.W. Boon te Kamerik; be roepen door de Verenigde Prote stantse Kerk in Belgie te Antwerpen tot diakonaal missionair predikant G.J. Hoogterp, oecumenisch op bouwwerker bij het MOGG-project en kand. te Groningen. Hulp aan Suriname hervat De politieke situatie in Suriname mag nog vol onzeker den zijn, toch is na anderhalf jaar moeizame onderhandel» gen de relatie met Nederland op het gebied van de ontwi kelingshulp deze week hersteld. Het is een compromis worden over de hervatting van de - sinds de moorden d het leger van Bouterse - in 1982 onderbroken hulp; het brek aan enthousiasme tussen beide partijen over het res taat werd gecompenseerd door de zakelijke en reële beken nis dat de partners er niet onderuit konden. Daarmee wÊ de overeenkomst aan geloofwaardigheid. SURINAME krijgt de hulp niet voor niets. Ook ten aanz van het vroegere deel van het koninkrijk geldt een 'no-ni sense'-aanpak. Zelfstandig of niet, Suriname zal orde op ken moeten stellen en zal niet kunnen rekenen op kredie in geld, maar wel op het betalen van de rekeningen goedgekeurde projecten rechtstreeks aan de opdrachtgevt i In welke mate de Surinaamse overheid medezeggenscl i krijgt over de besteding van de gelden, is naar buiten toe het vage gebleven. Heel concreet is weer de bepaling dat administratie van alle geleverde goederen en diensten d< accountants zal worden gecontroleerd. De teneur van de overeenkomst is duidelijk. Surinaj wordt op weg geholpen maar de hulp wordt volledig bej leid. Er is voor Suriname alle reden de sinds 1982 niet v tooide projecten een goede basis te geven en ook op voorti rende manier nieuwe produktieve plannen op te zetten tegelijkertijd een sanering van de overheidsfinanciën door voeren, zoals de Wereldbank in vergelijkbare omstandigl den thans eist. Beide elementen voor de ontwikkeling v Derde-Wereldlanden zijn immers niet los van elkaar te zi< De omvang van de hulp ligt vast in het uit 1975 dateren verdrag. Wan de resterende 1,6 miljard aan toegezeg heeft Paramaribo jaarlijks 200 miljoen te verwachten. V( dit jaar is aan de al bestede hulp nog eens 25 miljoen toej voegd voor projecten in afgelegen gebieden en een zelfde drag als overbruggingsbijdrage. De overeenkomst heeft een duwtje in de rug gekregen d< de gunstige ontwikkelingen in het contact tussen par mentsvoorzitter Lachmon en het junglecommando van Ro nie Brunswijk. Maandag volgt een officieel gesprek in het de oorlog betrokken buurland Frans Guyana waar veel Sul naamse bosnegers een goed heenkomen hebben gezocht. I legerleider Bouterse schriftelijk aan premier Arron hei verklaard het vredesoverleg te steunen, lijkt een kenteri binnen bereik. Dit doet verwachten dat de door Nederl; beschikbaar gestelde hulp ten goede zal komen aan heel bevolking van Suriname. Koel en weinig zon DE BILT (KNMI) Vandaag wordt een dag met weinig zon en tamelijk veel wolkenvel den, waaruit af en toe zelfs wat lichte regen of motregen kan vallen, al zullen de hoe veelheden nauwelijks meet baar zijn. De middagtempera- tuur wordt niet hoger dan zo'n graad of achttien. Dat komt omdat de matige, aan de kust van tijd tot tijd krachtige, noordwestelijke wind, koele lucht van de meer noordelijk gelegen delen van de Atlanti sche Oceaan blijft aanvoeren. De noordwestelijke stroming wordt in stand gehouden door een hogedrukgebied ten wes ten van de Britse Eilanden dat nauweljks van plaats schijnt te willen veranderen. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig tot en met zondag: Noorwegen: Veel bewolking en af en toe regen, zondag in het zuiden enkele opklaringen. Middagtemperatuur van 10 graden in het noorden tot 15 gradenin het zuiden, nabij Oslo enkele graden hoger. Zweden: Veel bewolking en af en toe wat regen. Middagtem peratuur van 14 graden in het noorden tot 21 graden in het zuiden. Denemarken: Veel bewolking en af en toe wat lichte regen. Zondag opklarinen en wat meer zon. Middagtemperatuur rond 17 graden. Ierland: Eerst nog bewolking, maar vanaf zaterdag meer zon. Middagtemperatuur rond 20 graden. Schotland, Engeland en Wales: Wolkenvelden en af en toe wat motregen. Zondag meer zon, vooral in het zuiden. Mid dagtemperatuur van 16 graden in Schotland tot 24 in zuidoost Engeland. België en Luxemburg: Wol kenvelden en mogelijk wat motregen, zondag droog en af en toe zon. Middagtempera tuur van 19 graden aan de kust tot 22 graden in de Ar dennen. Bondsrepubliek Duitsland: Wolkenvelden en in het noor den mogelijk wat motregen. Na zaterdag wat meer zon. Middagtemperatuur van 18 graden aan de kust tot 25 in het zuiden. Frankrijk: In het noorden eerst nog wat bewolking el ders zonnig. Middagtempera tuur langs de Atlantische kust van 20 tot 25 graden. Aan de Middellandse Zee rond 30 gra den en in het binnenland rond 27 graden. Spanje en Portugal: Aan de Tunis noordkust wolkenvelden ders zonnig. Middagtemped tuur aan de Atlantische ki van 20 tot 30 graden in Algj ve. Langs de Middellandse 1 rond 30 graden en in het b nenland oplopend tot hier I daar 40 graden in zuid-Span| Zwitserland: Aan de nooi kant van de Alpen nog v, wolkenvelden, elders zonn Middagtemperatuur in de len en lage gebieden oi streeks 26 graden. Oostenrijk: Naar het oosl wegtrekkende buien. Midd; temperatuur rond 25 graden Italië: Zonnig en warm, mó in de middag en avond een kale regen- of onweerb Middagtemperatuur van 26 30 graden. Griekenland: Zonnig warm. Middagtemperatuur de eilanden en aan de k omstreeks 30 graden, in binnenland oplopend tot graden. WEERRAPPORT Max Min Ri Istanbul Klagenfurt Kopenhagen Casablanca Damascus Los Angeles Singapore Tel Aviv Tokyo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2