Verzekeringspapieren
ingewisseld tegen
kanselbijbel
Rotterdam koestert zijn Noorse kerkje
CéicLc Somant
6iro54T&
kerk
wereld
beroepinge
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
CcidocSomant
DINSDAG 11 JULI 1989 PAGINA 2
Gospelzender na oordeel over homoseksuelen van Amsterdamse kabel geweerd
AMSTERDAM Voorzitter C. van Heiningen van gospelradio
Parousia in Amsterdam is verbaasd dat Salto, het overkoepe
lend orgaan van de lokale radio en televisie in Amsterdam, de
uitzendingen van Parousia heeft stopgezet wegens belediging
van homoseksuelen. „Wij hebben niets tegen homoseksuelen.
Wie ben ik om mensen die zo geboren zijn, te veroordelen",
aldus Van Heiningen.
Salto besloot vorige week vrijdag de uitzending van Parousia,
dat 5 uur per dag via een van de vier radiozenders van Salto te
beluisteren was, te staken. In de uitzending van 29 juni stelde
een baptistenpredikant homoseksualiteit op een lijn met klep-
tomanie, pyromanie en melaatsheid. Parousia werd duidelijk
gemaakt dat herhaling van de kwetsende opmerkingen niet
zou worden geduld. In de uitzending van afgelopen vrijdag
werd echter opnieuw een aanval op homoseksuelen gedaan.
Daarop heeft Salto de knop omgedraaid.
De uizendingen van Parousia bevatten naast veel gospelmuziek
en een Bijbelquiz een preek van een dominee, waarop luiste
raars kunnen reageren. Volgens Van Heiningen luisteren dui
zenden mensen, ook van buiten de kerken, naar de uitzendin
gen. Sommigen zouden zelfs een radiotiebben aangeschaft om
naar de programma's te kunnen luisteren. Van Heiningen
heeft al vele telefoontjes ontvangen van mensen die boos op
het staken van de uitzendingen reageerden.
Het bestuur van Salto heeft Parousia uitgenodigd voor een ge
sprek.
De smaak van een
leerling moet niet
geraadpleegd, maar
gevormd worden
M. Flannery O'Connor
HONGAARSE
BISSCHOPPEN:
Erken dat er
kerkvervolging
is geweest
BUDAPEST De Hon-
gaarse samenleving moet
erkennen dat de kerken
na de Tweede Wereld
oorlog onrecht is aange
daan, zo menen de Hon
gaarse RK bisschoppen.
De bisschoppen wijzen er in
een verklaring op dat er na
de Tweede Wereldoorlog een
„structuur" is ontstaan, waar
in „vele verkeerde beslissin
gen" zijn genomen. Het poli
tieke systeem keerde zich te
gen de godsdienst. Religieuze
verenigingen werden verbo
den, kerkleiders moesten voor
een rechtbank verschijnen,
kerkelijke instellingen moes
ten sluiten en de meeste reli
gieuze orden en congregaties
werden opgeheven.
Volgens de bisschoppen
moeten de Hongaren zich be
wust zijn van deze vervolging
van de kerken om een duide
lijk beeld te hebben van de
rol van de kerk in de Hon
gaarse samenleving.
De bisschoppen beklemtonen
dat zij in de toekomstige sa
menleving geen politieke zen
ding op zich willen nemen.
De kerk moet zich niet bin
den aan een politieke partij of
een maatschappelijk systeem,
zo menen zij. Maar van de
kerkleden mag worden ver
wacht, dat zij actiever dan tot
nu toe in een politieke partij
of in maatschappelijke organi
saties meewerken aan de
vormgeving van de samenle
ving.
„Handhaaf
academische
theologie in
Amsterdam-"
AMSTERDAM De vijf uni
versitaire bibliotheken in
Amsterdam pleiten voor
handhaving van de academi
sche theologiebeoefening in
de hoofdstad. Zij doen dit in
een brief aan minister Deet-
man van onderwijs en weten
schappen als reactie op het
rapport van de verkennings
commissie godgeleerdheid.
Deze commissie heeft in april
de minister ingrijpende maat
regelen voor de drie Amster
damse theologische instellin
gen voorgesteld. De theologi
sche faculteit van de Univer
siteit van Amsterdam moet
worden opgeheven, die van
de Vrije Universiteit moet
nauw samenwerken met de
Leiden en moet bovendien de
predikantsopleiding afstaan
aan Kampen, terwijl de Ka
tholieke Theologische Univer
siteit Amsterdam tot een hbo-
opleiding moet worden terug
gebracht.
Naast de universiteitsbiblio
theken is er in Amsterdam op
het gebied van de theologie
„een unieke collectie van ar
chieven, bibliotheken en mu
sea". Met de universitaire
verzamelingen vormen ze
„een netwerk dat qua omvang
en verscheidenheid in Neder
land zijn weerga niet kent".
Genoemd worden onder meer
de bibliotheek van de Waalse
Kerk, van het Genootschap
der Vrienden (Quakers), Ets
Haim/Livraria Montezinos,
de kerkelijke archieven van
het Gemeentearchief, het His
torisch Documentatiecentrum
van het Nederlandse Protes
tantisme aan de VU en het
Joods Historisch Museum.
De universitaire bibliotheken
zijn de Bibliotheca Rosentha-
liana en de Kerkelijke Collec
ties, beide in de UB van de
UvA, de bibliotheek van de
theologische faculteit UvA, de
bibliotheek van de KTUA en
de afdeling theologie in de UB
van de VU.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Ederveen (toez.) Joh.
Post. kand. te Ede; te Middelburg
B.J.W. Schelhaas te Groesbeek, die
dit beroep heeft aangenomen. Aan
genomen naar Wassenaar (buitenge
wone wijkgemeente) c.N. van Dis,
kandidaat aldaar, die bedankte voor
Genderen (toez.) en voor Heinenoord
(toez.).
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Hardenberg drs.
E. Zijlstra te Wilnls.
VERZEKERAAR WORDT KERKELIJK WERKER
LEEUWARDEN In de
loop van de jaren werd
het de verzekeraar Gerrit
Koenders langzaam dui
delijk dat hij een andere
weg moest gaan. Hij ging
theologie studeren om di
aconaal werk in de ge
meente te kunnen doen.
In het Drentse Gieter
veen start Gerrit binnen
kort als pastoraal mede
werker van de hervorm
de gemeente aldaar. Zijn
vrouw en zeven kinderen
zijn enthousiast. Wat be
zielt Gerrit en zijn vrouw
Aukje?
Is dit een bekering? Gerrit
(46) geeft niet direct ant
woord. Schuift wat met zijn
been en komt uiteindelijk te
recht in een halve kleerma
kerszit „Bekering dat is
een beetje een belast woord.
Dan denk ik aan de EO. Het
is eerder een langzaam groei
ende bewustwording. Wel er
vaar ik dit als een keer en een
omkeer".
Koenders herinnert zich een
preek die hem aansprak. Ge
loof zonder daden is dood,
werd eV die zondag verkon
digd. Daarop liet hij zich aan
spreken. Gerrit werd ouder
ling en begon met de cursus
„Theologische vorming voor
gemeenteleden". Samen met
zijn vrouw zat hij al in de lei
ding van de zondagsschool.
De theologische vorming voor
gemeenteleden vond hij ech
ter te vrijblijvend. Gerrit
hoorde hij dat je ook zonder
diploma van de middelbare
school aan een theologiestu
die kon beginnen. Dat paste
hem wel, want „ik kom zelf
uit een arbeidersmilieu. Als je
naar de ulo ging in die tijd
dan was je al een beetje een
uitzondering".
Diaconaat
Diaconaal werk heeft hem al
tijd erg getrokken. Dergelijke
activiteiten in Den Haag zijn
voor hem een lichtend voor
beeld: gemeenteleden gaan er
zelf de wijk in; er zijn aan
leunwoningen voor bejaarden
waar mensen uit de gemeente
in werken en dergelijke. Dat
is het ideaal van Koenders:
dat de gemeente zelf initiatie
ven neemt. De pastor stelt
slechts zijn kennis en vaardig
heden ter beschikking.
Met succes rondde Gerrit de
derdegraads en de tweede
graads theologieopleiding af.
Nu heeft hij het eerste jaar
van de eerstegraadsopleiding
achter de rug. Als hij ook dat
diploma heeft, staat de predi
kantenopleiding aan de Rijks
universiteit te Groningen nog
op zijn programma.
Vaak wordt er gezegd dat een
theologiestudie meer vragen
oproept dan beantwoordt.
Voor Gerrit Koenders is de
balans positief. „Ik vind dat
ik op een hele hoop vragen
een redelijk antwoord heb ge
kregen. Voor mij is duidelijk
geworden wat ik altijd al
heb gedacht dat je uit de
Bijbel duidelijk de opdracht
krijgt dat het hier moet ge
beuren. Geloof, maatschappij
en politiek horen bij elkaar".
Samen met zijn vrouw Aukje
nam hij jaren geleden al de
beslissing om het bedrijf aan
de kant te doen zodra ze over
voldoende andere inkomsten
zouden beschikken.
Aukje Koenders heeft vanwe
ge de studie van haar man de
laatste jaren het leeuwendeel
van het werk voor haar reke
ning genomen. „Ik zal het
missen. Ik heb dit werk met
liefde gedaan", bekent ze. Di
rect voegt de zakenvrouw er
echter aan toe: „Het gaat
erom dat je je leven invult zo
als je denkt dat het goed is.
Gerrit voelt heel duidelijk dat
hij dit moet doen. Dat vind ik
heel belangrijk. Je maakt sa
men een keuze en dan is het
Loondienst
In 1965 trad Gerrit Koenders
in loondienst bij een verzeke
ringsmaatschappij. Wekelijks
haalde hij de premies voor de
verschillende levens- en scha
deverzekeringen op. Van
1968-1975 was hij inspecteur
in Leeuwarden, zijn taak was
om vertegenwoordigers op te
leiden en te begeleiden.
Fusieperikelen en vervelende
arbeidsomstandigheden
bracht Gerrit en Aukje Koen
ders ertoe om in 1975 voor
zichzelf te beginnen. „We zijn
met 0,0 begonnen. We hadden
alleen eén kleine hypotheek
schuld", herinnert Gerrit
zich. „Nee", corrigeert Aukje,
„we zijn niet met -0,0 begon
nen. Ik moest alleen nog één
benzinerekening betalen".
Iedereen verklaarde het echt
paar voor gek. Wie begint er
nu midden in de oliecrisis met
een eigen zaak. Ze kregen
echter ongelijk. „Het is gelijk
goed gegaan. We hebben een
gouden tijd gehad". Wel was
het keihard werken. Twee a
drie avonden werken tot drie
uur 's nachts was geen uitzon
dering. Gerrit: „Op het laatst
werd je vreselijk commer
cieel. Je deed- iets alleen als
het commercieel was". Aukje:
„Het sociaal en kerkelijk le
ven raakte op de achtergrond.
Je werd je bewust dat dit le
ven niet het echte leven was".
In oktober 1979 kreeg Gerrit
last van een hernia. Na drie
maanden sukkelen met medi
cijnen ging hij in januari fi
naal door zijn rug. Een half
jaar lang stond hij op non-ac
tief. „Ik heb me toen wel af
gevraagd: waar ben je mee
bezig?"
Het economisch systeem is
volgens de kersverse pasto
raal werker dolgedraaid. Al
het goede wat de aarde voort
brengt wordt niet eerlijk ver
deeld. Macht, status en geld
zijn troef. „Als de maatschap
pij iets wil, dan gebeurt het".
Half augustus wordt de verze
keraar definitief pastor. Hij
heeft „preekconsent" (toe
stemming om té preken), de
sacramenten (doop, avond
maal, huwelijk) blijven voor
behouden aan de dominee.
De positie van de kerkelijke
werkers nieuwe stijl in de
Hervormde Kerk is nog on
duidelijk. Door de barsten en
scheuren van het kerkelijke
wereldje moeten ze zich naar
binnen wringen. Een door de
commissie theologisch hoger
onderwijs toegezegd testimo
nium wordt tegengehouden
door het bestuur van de kerk.
„Het kan niet anders: het
moet anders in de dominees-
kerk", zegt Koenders glimla
chend.
GERRIT GEERDS
Bisschop in Somalia vermoord
MUQDISHO De RK bisschop van de Somalische
hoofdstad Muqdisho, Pietro Salvatore Colombo, is
door een nog onbekende schutter vermoord. Dat heb
ben regeringsfunctionarissen in Somalia meegedeeld.
De pater Franciscaan werd even buiten de kathe
draal van Muqdisho neergeschoten. Hij stierf twee
uur later in het ziekenhuis.
Colombo (66), geboren in de buurt van Milaan, kwam
kort na zijn priesterwijding als missionaris naar So
malia. Hij werd in november 1975 tot bisschop van de
Somalische hoofdstad benoemd. Van de ongeveer 5
miljoen inwoners van het land zijn er nog geen 50.000
rooms-katholiek.
Afrikaans
enthousiasme
Ondanks de schorsing door zijn bis
schop, gaat de zwarte pastoor A. Stal-
lings in Washington door met zijn activi
teiten in zijn Afro-Amerikaans gemeente,
los van de Rooms Katholieke Kerk. En
kele duizenden, zeer enthousiaste zwarte
Amerikanen volgen de pastor, die de ka
tholieke liturgie voor zijn parochianen in
de overwegend zwarte St. Teresa van
Avilaparochie wil afrikaniseren.
Stallings heeft een gesprek met de paus
gevraagd over de kwestie waarin hij zich
feitelijk al buiten de kerk heeft geplaatst
door z'n eigen gemeente te stichten.
Op de foto: Pastor Stallings tijdens een
van de diensten in zijn eigen gemeente:
de Imani Tempel, foto: ap
ROTTERDAM In Rot
terdam is het Noorse
kerkje in het Park aan de
Maasoever een begrip.
Veel mensen willen daar
trouwen of gaan er naar
de kerk vanwege de in
tieme atmosfeer. En wie
in Rotterdam de kerk
nooit van binnen heeft
gezien, weet dat dit hou
ten gebouw vlakbij de
Maastunnel, bovendien
het enige in zijn soort in
Rotterdam, een grote be
zienswaardigheid is.
Het gebouw bestaat deze
maand 75 jaar en is eigendom
van de Noorse Zeemansmis
sie. De architecten baseerden
zich voor hun ontwerp op de
kleurrijke houten Noorse
kerkjes uit de zeventiende
eeuw. Vroeger werd het voor
al bezocht door Noorse zeelie
den, de laatste jaren ook door
vrachtwagenchauffeurs en
steeds meer belangstellenden
van buiten.
Dominee Harald Daasvand
(36) legt in de leeszaal van het
kerkcomplex uit dat hij en
zijn medewerkers zijn kerk in
de eerste plaats zien als een
dienstverlenende instantie.
Vanwege de nieuwe los- en
laadtechnieken liggen de
schepen nog maar korte tijd
in de haven en hebben de
zeelui veel minder dan vroe
ger het geval was gelegenheid
de wal op te gaan. Bovendien
is hun aantal de laatste decen
nia flink teruggelopen. Daas
vand en zijn medewerkers be
zoeken de zeelui vooral op de
schepen zelf. „We nemen
boodschappen voor ze aan,
brengen post weg en praten
met ze. Ons huis is een oriënt
atiepunt voor de Noren.
Natuurlijk maken we er geen
geheim van wie we zijn, we
zijn een kerk, maar zeelui
praten niet zo gemakkelijk
over die dingen. In ons con
tact zijn we in de eerste plaats
Het Noorse kerkje aan de rand vqn het park in Rotterdam
foto: sp
Noren onder elkaar".
Ook dominee Daasvand is er
niet de man naar om met veel
vuur over zijn religieuze ta
ken te spreken. Daasvand is
dominee van de Noorse Evan-
gelisch-Lutherse kerk, een
staatskerk waartoe negentig
procent van de Noren zich re
kent, ook al zien velen van
hen zelden of nooit de kerk
van binnen. Noren houden er
niet van gescheiden op te
trekken, zegt Daasvand, en er
zijn dan ook veel vleugels en
stromingen binnen de kerk
die zonder al te veel proble
men vreedzaam naast elkaar
bestaan.
Het hoofdbestuur van de
Noorse zeemansmissies in
Bergen regelt het beheer van
de zeemanskerken overal op
de wereld. Ze zijn in de vori
ge eeuw ontstaan om de zee
lieden die toen vele maanden
onderweg waren „kirk og
hjem" (een kerk en een te
huis) te bieden. Rotterdam is
vanwege het belang van zijn
haven een van de belangrijk
ste posten. Behalve de kerk in
het Park is er ook in het Eu-
ropoortgebied een kerk, de St
Olavskapel, die in 1964 door
koning Olav persoonlijk werd
ingewijd.
De kerk in het Park stond
aanvankelijk op de plaats
waar nu de toegangsweg loopt
naar de Maastunnel. Toen
met de bouw van de tunnel in
1938 werd begonnen, werd
geopperd het kerkje af te bre
ken, zoals met zoveel andere
gebouwen stond te gebeuren
die die in de weg lagen.
De Noren hebben zich echter
altijd in een grote sympathie
van de Rotterdammers mogen
verheugen. Bovendien was ie
dereen overtuigd van de
waarde van het houten ge
bouw. Burgemeester Droog-
leever Fortuyn maakte zich
er persoonlijk sterk voor dat
het kerkje een andere plaats
kreeg, dttmaal aan de ingang
van het Park. Kerk, leeszaal
en pastorie, respectievelijk
120.000, 60.000 en 40.000 kilo
zwaar werden van hun fun
damenten losgemaakt en door
de firma Verhagen over een
ingevette baan van balken en
planken met behulp van
enorme lieren naar hun nieu
we standplaats getrokken. Het
was een gebeuren waar in die
tijd ieder de mond vol van
had.
Aan de opening van de kerk,
op 26 juli 1914, op de dag
waarop de Eerste Wereldoor
lóg uitbrak, gingen overigens
de nodige problemen vooraf.
De bouw was door de toena
me van het grote aantal zee
lieden een absolute noodzaak
geworden nadat zeelieden en
kerk lange tijd gehuisvest wa
ren in een logement aan de
Boompjes. Dat gebouw was in
1910 rijp voor de sloop bevon
den. Er moest een nieuw ge
bouw komen en logement en
kerk moesten op aandringen
van het hoofdbestuur van de
kerk in Bergen weer van el
kaar gescheiden worden. De
jonge pastor Jens Andreas
Saxe had het slimme idee de
toenmalige koning Haakon
van Noorwegen om een gift te
vragen. Toen die eenmaal
binnen was, konden andere
overheden en persoonlijkhe
den in Nederland en niet op
de laatste plaats de Rotter
damse havenbaronnen, niet
achterblijven. In een record
tijd wist hij honderdduizend
kronen bijeen te brengen, ter
wijl zeventigduizend genoeg
Sportvelden
Saxe droomde van een kerk
in het Park, maar dat zagen
een aantal gemeenteraadslie
den niet zitten. Bovendien
was de plaats van de kerk ge
pland in de nabijheid van
sportvelden. De Noren zouden
nooit mogen klagen over la
waai tijdens de kerkdienst als
hun kerk daar kwam. Ande
ren waren bang dat de spor
ters hinder zouden ondervin
den van luid kerkgezang.
Maar burgemeester Zimmer-
mann slaagde er in alle be
zwaren te overwinnen. Domi
nee Daasvand vertelt het
grinnikend. Hij spreekt goed
nederlands maar met een
zwaar accent.
Timmerlieden uit Noorwegen
zetten het volledig in Noor
wegen op maat gemaakte ge
bouw in elkaar. De kerk zelf
is ook van binnen een juweel
door de schilderingen van Do-
menico Erdmann op het pla
fond, voorstellend Jezus en de
de elf leerlingen, Judas komt
er niet in voor. Dominee
Daasvand wijst op het zeil
schip dat aan het plafond
hangt en in vrijwel iedere
Noorse kerk hangt als sym
bool van de reis die een men
senleven is.
Hij zegt dat de toeloop naar
zijn kerk verminderd is en
ook minder vanzelfsprekend
is geworden. Afhankelijk van
het seizoen bezoeken elke
zondag zestig tot honderd
twintig mensen het kerkje. Bij
het 75-jarig jubileum dat in
mei gevierd werd om zoveel
mogelijk mensen er bij te be
trekken, bleek opnieuw over
duidelijk dat het Noorse kerk
je de goodwill heeft van de
Rotterdammers.
PAUL VAN VELTHOVEN
De tien van Den Haag
De verrassingen in bestuurlijk Den Haag zijn niet van de
lucht. Bij de besprekingen over een nieuw college van
B en W is PvdA-onderhandelaar Martini door de fractie van
de PvdA op het laatste moment teruggefloten. Het staaltje
van arrogant machtsdenken dat hij gistermiddag tentoon
spreidde door D66-wethouder Vlaanderen als een schooljon
gen bij de onderhandelingen weg te sturen, was kennelijk
ook zijn eigen fractie te gortig. Vlaanderen werd afgelopen
nacht via de achterdeur weer het college van burgemeester
en wethouders van Den Haag binnengeloodst. Het linkse
blok onder de wethouders krijgt zo toch nog de meerderheid.
Gistermiddag leek het er nog op, dat het dagelijks be
stuur van de gemeente Den Haag het helemaal zonder de
kleine partijen zou moeten doen, nu wordt alleen nog wet
houder Verduyn Lunel van Links Den Haag aan de kant ge
zet. Gezet, want vooralsnog is deze wethouder van onder
meer cultuur niet van plan eigener beweging zijn zetel te
verlaten. Mocht hij weigeren de eer aan zichzelf te houden,
dan wordt hij daar donderdagavond door de gemeenteraad
door middel van een motie van wantrouwen toe gedwongen.
DAT zal het voorlopige slot vormen van een hoogst verba
zingwekkende, zelfs verbijsterende reeks gebeurtenissen, die
resulteert in een college van de burgemeester plus negen
wethouders, maar liefst twee meer dan de afgelopen drie
jaar. Alsof de financiële lasten van de gemeente Den Haag
nog niet hoog genoeg zijn.
Zonnig
DE BILT (KNMI) Boven de
oceaan ten westen van Ierland
ligt een krachtig hogedrukge-
bied. Een uitloper daarvan, die
via de Britse Eilanden in 'onze
richting loopt, bepaalt ons
weer in de komende 24 uur in
gunstige zin. Met een stroming
uit noordwest tot west wordt
via Schotland en noord-Enge-
land lucht naar onze omgeving
gevoerd, die vooral in de hoge
re niveaux tamelijk warm is.
Door het relatief koude
Noordzeewater wordt deze
lucht in de onderste lagen ech
ter afgekoeld.
Bij een matige noordwester
wordt het morgen aan de
stranden en in het Waddenge
bied niet warmer dan een
graad of 19; landinwaarts
warmt deze lucht echter snel
aan. In Brabant en Limburg
kunnen zelfs waarden tot te
gen de 25 graden worden be
reikt. De lucht is droog, daar
door wordt het overwegend
zonnig.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, medegedeeld door
het KNMI, geldig tot en met morgen:
Noorwegen Eerst overwegend be
wolkt en vooral aan de kust enkele
buien, morgen ook perioden met zon
Middagtemperaturen van rond 17
graden aan de kust tot 24 graden
landinwaarts.
Zweden Af en toe zon en een enkele
bui. Middagtemperaturen in zuid-
Zweden omstreeks 24 graden, eldèrs
Denemarken: Overwegend bewolkt
en nu en dan regen. Middagtempera
turen ongeveer 22 graden.
Schotland: Veranderlijk bewolkt en
vooral in het westen een enkele bui.
Middagtemperaturen rond 20 graden,
aan de westkust iets koeler.
Ierland: Wolkenvelden, maar ook pe
rioden met zon Droog weer. Middag
temperaturen ongeveer 20 graden.
Engeland: Flinke perioden met zon
en droog Middagtemperaturen in
zuid-Engeland plaatselijk oplopend
tot 25 graden, elders middagtempera
turen rond 20 graden.
België en Luxemburg: Flinke perio
den met zon en droog. Middagtempe
raturen van 21 graden aan de Belgi
sche kust tot 25 graden plaatselijk
West-Duitsland: In het noorden af en
toe zon en overwegend droog, in
midden- en zuid-Duitsland enkele re
gen- of onweersbuien. Middagtempe
raturen rond 25 graden, in het noor
den koeler.
Frankrijk. Ten westen van de lijn
Straatsburg-Marseille zonnige perio
den en droog. In de omgeving van de
Middellandse Zee eveneens droog en
overwegend zonnig. In midden- en
hoog-Frankrijk veranderlijk bewolkt
en enkele buien, mogelijk met on
weer. Middagtemperaturen langs de
Kanaalkust rond 21 graden. Elders
omstreeks 26 graden en langs de
Middellandse Zeekust oplopend tot
ongeveer 30 graden.
den. Elders zonnig maar in I
Spaanse binnenland een enkele
weersbui. Middagtemperaturen z
de Spaanse noordkusten rond 25 gra
den, aan de overige kusten aan de
Atlantische Oceaan en de Middel
landse Zee 28 tot 30 graden en in
binnenland plaatselijk zelfs oplopend
tot 40 graden Zwitserland overwe
gend bewolkt en enkele flinke buien.
Middagtemperaturen in de dalen en
in de laaglanden omstreeks 25 gra-
turen in de laaglanden ongevet
Italië, in noord-Italié veranderlijk
bewolkt en vooral in de middag en
avond een enkele bui. In midden-Ita-
lië overwegend zonnig, maar morgen
ook kans op een bui. In het zuiden e
op Sicilië droog en overwegend zor
nig. Middagtemperatuur van 28 gr.
den in het noorden tot 33 graden
plaatselijk in zuid-Italië.
Joegoslavië. overwegend zonnig,
maar's avonds vooral in het binnen
land kans op een regen- of c
sui. Middagtemperaturen van 30 gra
den langs de kust tot 34 graden plaat
selijk landinwaarts in de dalen
Griekenland: zonnig, maar in de late
middag en avond in het binnenland
van het Griekse vasteland kans op
een regen- of onweersbui Middag
temperaturen langs de kusten en op
de eilanden omstreeks 32 graden In
het binnenland plaatselijk oplopend
tot 36 graden.
WEERRAPPORT
Bordeaux
Cyprus
Dublin
Epilepsie en Sport?
Zet jezelf niet buitenspel
Help de epilepsiebestrijding. Dit jaar is
ons thema: sport. Laat vooroordelen niet
ijieespelen. Ruim 90.000 Nederlanders
hebben epilepsie. Nog
veel meer hebben er Steun de
dagelijks direct mee COlleCte
te maken. Uw steun
26 |uni tot 2 juli
is onmisbaar. _JL_
5 WtH E NATIONAAL epilepsie FONDS
WQp I DE MACHT VAN HET KLEINE
Postbus 9587. 3506 GN Utrecht