nale Fats Waller: pure muziek fi Musical „Ain't Mis behavin" alias „Harlem Swing" naar Nederland £eidóc6owumt ^KEULEN De stem komt krake rig uit de luidsprekers: ,,Hi there fellahs. Wadya-say. This is little Fats Waller. M'n moeder weegt ro'n honderdenveertig kilo of 'jam, ive and everything' en ik ben hier voor een V-disc-opname. Ik begin net een eigen compositie, 'Ain't Misbehavin'. And I ain't". Sfc)an het parelende intro, ver weg, uit een fcven krakend verleden. Achter het to- Bieel vallen een paar zangstemmen zach tjes in. In het duister is een pianist naar je daar staande oude, roodgeverfde pia- 10 geslopen en neemt de melodie van de ilaat over. 'Ain't misbehavin'. De ope- lingsscène van een veelbeprijsde musi- :al die al een dikke elf jaar een succesbe- Jstaan op Newyorks Broadway en elders En Amerika leidt. Waarvan inmiddels fcen Amerikaanse versie voor Europa ■werd geconcipieerd die van 18 tot en Enet 23 juli hier te zien zal zijn in het Kcheveningse Circustheater. En van 25 ^tot en met 30 juli in het RAI Congres centrum in Amsterdam. De bijna onver- Zjtaalbare stem uit de luidsprekers is die "Ivan Thomas 'Fats' Waller zelf. 'Fats' j [overleed op 15 december 1943, 39 jaar jud. Vijf zwarte Amerikaanse acteurs en :even muzikanten brengen hem avond lan avond weer tot leven. Niemand imi- eert hem. Niemand 'speelt' Fats. Een olpoging tot 'reïncarnatie' via zijn muziek. 6jThomas Wright Waller, al sinds z'n Jschooljaren vanwege z'n omvang bijge- laamd 'Fats', was een van de groten uit le amusementsmuziek. Een legendari- Bijsche figuur die van zijn leven het liefste e één groot feest maakte en die, eenmaal Cachter een piano, uitbarstte als een vul kaan. Een waterval van muziek, grappen ]en grollen. Een 'entertainer pur sang' die in de handboeken ergens een plaats tus sen de jazzmuziek en de amusements muziek in gekregen heeft. De jazz-punst ..zal waarschijnlijk bedenkingen hebben tegen veel van het commerciële werk ~van Fats. Maar er zal geen jazzliefhebber orondlopen die toch niet een zeer zwakke (plek heeft voor een paar Fats-opnames i2of -composities. Want Thomas 'Fats' -Waller was een begenadigd pianist, de *!jmeester van de 'stride-piano', die het 'gklavier van hoog tot laag benutte. Jazz- ^piano-gigant Art Tatum zei het later niet )nvoor niets: „Fats, that's where I come _Trom". Fats, dat is mijn afkomst. Fqts shzelf was een leerling uit de school die omet de ragtime begon en die via James 4 P. Johnson en Willy 'The Lion' Smith -de 'stride-stijl' ontwikkelde. In - letter- lijk - grote passen over de piano. De langzame, melancholieke mengeling van Europese en Afrikaans-Amerikaanse muziek van Scott Joplin c.s. werd ingele verd voor een swingende muziek, vrijer in tempo, waarbij linker- en rechterhand even belangrijk waren. De linker met be halve de enkele basnoot in de diepte, ook het akkoord en zelfs stukken van melodie of tegenmelodie, de rechterhand met de melodie en improvisaties daarop. Waller bracht zo het complete toetsen- !bord tot leven. Een stijl die rond de ja ren veertig compleet uit de reguliere jazz verdween en een curiositeit werd. In middels zie je op alle conservatoria met moderne richtingen jonge pianistjes weer zitten: zwoegend aan de piano om die linkerhand maar trefzeker heen en .weer J? te laten springen tussen de eerste en der- de tel. Fats Waller maakte de stijl popu- 3Ü lair, werd de eerste jazzmuzikant (en dan nog wel zwart!) die in de jaren der- tig een solo in Newyorks bij na-heilige -i Carnegie Hall mocht geven, de eerste zwarte muzikant met een eigen vast ra- dioprogramma en waarschijnlijk de eer- ste 'cross-over' - voor een blank én een H zwart publiek - platenartiest. Verzuurd Waller verdiende kapitalen voor die da- Qgen. Een topjaar leverde hem 72.000 dollar op. Maar hij smeet met geld. Voor drank en gezelschap. Maar ook iedere - hulpbehoevende muzikant kon op hem rekenen. Bovendien had hij maandelijks j een aardig bedrag aan alimentie te beta- len. Toch reed hij eind jaren dertig in een Lincoln Limouse rond. Zijn eet- en I" drankzucht waren al jaren spreekwoor delijk. Orkestleider Fletcher Henderson verhaalde dat Waller eens negen ham burgers op zijn rekening liet komen en daarna voorstelde met negen songs de i schuld terug te betalen. Vele jaren later zitten Earl Hines en collegae-muzikan- ten met een Fats Waller in financieel be tere doen in de kleedkamer, wanneer er tien hamburgers en tien biertjes worden _i binnengebracht. Waller stort er zich I schielijk op, houdt met één arm de hon- Jgenge muzikanten van zich af en roept: „Nee, nee. Als jullie willen, bestel maar, geen probleem, maar dit is voor mij". Het verhaal gaat dat muzikale opnames voor de film 'King of Burlesque' een dag uitgesteld moesten worden omdat Fats het hele orkest dronken zou hebben ge kregen. Niettemin schrijft een filmcriti cus later: „Fats Waller hoeft z'n wenk brauwen maar op te trekken en hij steelt de film". Tijdens concerten heeft Waller tussen de coulissen een bediende klaar staan met bourbon of gin en hij stapt tij dens z'n optreden rustig achter de piano vandaan met de tekst: „Even een drank- offer brengen". Een gewoonte die steeds meer lot problemen zou leiden op de toernees door het land, die hij haatte. Weg van zijn geliefde Harlem en New York moest de alcohol z'n tegenzin ver drijven. Het leidde tot een standaardex cuus aan dokters wanneer daardoor een optreden geen doorgang kon vinden. „My acid condition", noemde de 'ver zuurde' Waller dat dan. Zijn populariteit kon dat nauwelijks schaden. Van meet af aan had hij eigen songs geschreven, vaak samen met jeugdvriend Andy Razaf die de teksten leverde. Een groot aantal werden hits: 'Ain't Misbehavin', 'The joint is jum- pin', 'I've got a feeling I'm falling', [Squeeze me', 'Honeysuckle Rose', 'Mean to me'. 'Black and blue'. Num mers die sterk varieerden in stijl. Soms met de typische Walleriaanse exuberan tie, maar even vaak melodieus en ly risch. Hij moet er zo'n vijfhonderd ge componeerd hebben. Vaak ter plekke voor 25 of 50 dollar achter de piano's van de muziekuitgevers van Tin Pan Al- In muzikale stukjes en beetjes wordt Fats Waller in de musical tot leven gebracht. ley. Het grootste deel ging verloren. Als 'entertainer' hing Waller de clown uit. Met z'n muziek zat het wel goed, dat wist hij. Maar het was de show die het moest maken. Vandaar allerlei verbale oprispingen tussendoor waarmee hij zichzelf, de muziek of zijn publiek in de maling nam. Zichzelf introduceerde hij als 'that harmful little armful' of 'that cheerful little earful' (een schadelijk handje en een olijk oortje vol). Zijn ei gen mooie 'Two sleepy people' wordt 'Two sloppy (slonzige) people'. Zelfs een gevoelige orgelsolo ('Sometimes I feel like a motherless child') onderbreekt hij met z'n befaamde ironische kreet: „I wonder what the poor people are doin' to-night. I'd like to do it with them". (Ik vraag me af wat arme mensen vanavond doen. Ik zou 't mét hen willen doen). Dertig nummers 'You're feet's too big' eindigde hij ver baal met de kreet: „Your pedal extremi ties really are obnoxious". Even pseudo- plechtig te vertalen als: „Jouw orthope dische extremiteiten zijn echt aanstoot gevend". Fats Wallers humor was niet fijn, was gek, bizar, Rabelaisiaans. Maar daardoor kreeg hij een greep op een groot publiek. Zo groot dat platenmaat schappijen hem later allerlei nietszeggen de songs toestopten om op te nemen in de hoop dat hij ook daar hits van maak te. In die tijd had de 'artist and reperto ry-man' van zo'n maatschappij alles te vertellen. En Fats had te luisteren. Met als resultaat dat hij zulke nummers met nog grotere uitbundigheid te lijf ging om er nog iets van te brouwen. En vaak te eindigen met zijn absurde en taalkundig uiteraard incorrecte kreet: „One never knows. Do one?". Zeer veel van die beroemde en typische Waller-songs zijn terug te vinden in de musical 'Ain't Misbehavin'. Geen musi cal in de klassieke zin van een verhaal met liedjes, een moderne operette, maar een compilatie van meer dan dertig mu zikale nummers. Af en toe verbonden met een tekstje, soms op pure muzikali teit gebracht, soms als een klein scènetje uitgespeeld. Achter een scherm op de bühne zitten de muzikanten die alleen in een drietal scènes via een schuiftoneel naar voren rijden. Op het toneel de pia nist. Verder drie zwarte vrouwen en twee mannen in de kleding van de jaren dertig. De mannen met de Walleriaanse bowler-hat (bolhoed). Het simpele decor suggereert een nachtclub en de juke boxen van Tin Pan Alley tegelijkertijd. De sfeer van de Savoy Ballroom en de clubs van Lennox Avenue. De acteurs, of moet je in dit geval zangers zeggen, roepen vanuit die beperkingen het feno meen Fats in stukjes en beetjes op. Het Walleriaanse gevoel van blijheid en uit bundigheid in een knallende versie van het kroegnummer 'The joint is jumpin' of het komische, als lichtelijk beschon ken gebrachte, 'Your feet's too big'. Lang vergeten Waller-nummers als 'Cash for your trash' zijn boven water gehaald. In strumentale Waller-nummers hebben passende teksten gekregen, zoals het stri- de-nummer 'Handful of keys' uit '31. Er is een indrukwekkende a-capella-versie van het prachtige en gevoelige 'Black and blue'. 'Ain't Misbehavin' is een in tieme show, die bovenin de grote Keulse Philharmonie waar ik hem zie, duidelijk minder 'werkt' dan wanneer ik mijn plaats voor eep lege beneden in de zaal verruil. De acteurs werken met zend-mi- crofoons. Er zijn die middag van de pre mière net een aantal nieuwe uit Enge land gearriveerd. De microfoon van de kleine, pittige Laurnea Wilkerson laat het op een aantal momenten afweten. Onmiddellijk is duidelijk hoezeer ac teurs bij zo'n show-met-orkest afhanke lijk zijn van de techniek. De geluidsba lans is verstoord, technici gaan druk met de schuiven op de geluidspanelen in de zaal in de weer en arme Laurnea, die de microfoon ergens in haar ondergoed ver borgen heeft, moet achter de coulissen snel in en uit de kleren voor herstel werkzaamheden. Stoorzender Na de pauze komt alles weer voor elkaar en het wat trage Duitse publiek krijgt steeds meer de neiging mee te swingen. De enige stoorzender is de pianist op de planken die weliswaar perfect z'n Wal- ler-partituur vertolkt, maar daar - lijkt het - zo z'n hoofd bij moet houden dat* hij de enige is die niet die typische Wal leriaanse exuberantie uitstraalt. Bij hem zit de vulkaan duidelijk verstopt. Mis schien dat hij bij zijn verschijnen in Ne derland wat losgekomen is. En een beet je lijkt op de Waller van die vele korte muziekfilmpjes, of van 'Stormy Wea ther' en 'King of Burlesque': een kanjer van een knipogende kater die vanachter z'n klavier het publiek met lichaam, toetsen en stem tegelijkertijd bespeelt. De oorspronkelijke titel van de musical mag dan 'Ain't Misbehavin' zijn, in Eu ropa brengt de Duitse impresario Wolf gang Boksch het onder de hoofdtitel 'Harlem Swing'. What's in a name? Maar de originele (song)titel bevalt mij beter. Boksch, die eerder een - nog steeds toerende - Amerikaanse 'Evita' naar Europa bracht, heeft met Ameri kaanse partners samen de acteurs voor deze opvoering bijeengezocht. Enkele van hen hebben het Waller-gebeuren al in de Amerikaanse provincie gespeeld, Milton Craig Nealy heeft zijn rol na acht jaar weer opgevat, voor een aantal is het allemaal nieuw. Voor Laurnea Wilker son bijvoorbeeld die acht dagen voor de Europese première in München arri veerde om daar in acht maal (bijna) vierentwintig uur teksten en muziek on der de knie te krijgen. „Een loodzware opgave", zegt ze vrolijk. „Bovendien kende ik die muziek helemaal niet. Ik zing, ik heb net gespeeld in de film 'Sing' (binnenkort ook in Nederland te zien. BJ) ik schrijf eigen songs. Modern dus. Fats Waller is in Amerika eigenlijk al leen bekend bij een publiek van theater- liefhebbers en jazzkenners. Ik vind het leuk, ja, maar niet om altijd te doen. Hoewel, ik heb een contract tot en met september. Als ze dan vragen om .het te verlengen, zal ik er toch goed over na denken. De sfeer in Europa bevalt me uitstekend. Maar je carrière in Amerika staat natuurlijk wel stil. Daar doet het niemand iets als je zegt dat je een jaar in Europa gespeeld hebt". Zwarte horowitz Roem is een rare zaak. Thomas 'Fats' Waller wist er alles van. Marsencompo nist Sousa beklaagde zich bij het Ameri kaanse auteursrechtenbureau dat Waller voor zijn ondeugende (jeugd )song 'Flat tire Papa. Mama's Gonna give him air' evenveej rechten kreeg uitbetaald als hij voor zijn degelijke marsen. De zaak werd voor het Amerikaanse Congres ge bracht. Waller kwam met prachtig com mentaar: „Denken die Congresmensen dat ik een mindere artiest ben dan me neer Sousa0 Ze zijn gek. Ik was altijd een bewonderaar van meneer Sousa's werk. Goed, 't is geen jazz, maar toch aardig in z'n soort. Ik had eerlijk gezegd het idee om dat liedje 'Stars and stripes forever' van hem. swingend te spelen. Maar als ze met mij gaan dollen, nee hoor, dan doe ik dat echt niet meer". 'The black Horowitz' - zoals Waller toen al genoemd werd - maakte zich ook kwaad over de strikte segregatie in Amerika. Wel spelen voor een enthou siast blank publiek, maar daarna eten in aparte zwarte restaurants. Zijn 'Black and blue' is een prachtige neerslag van gevoelens van ongelijkheid. Waller stierf in de trein, de Santé Fe Chief. Hij leed aan longontsteking, was veel te zwaar. Had weliswaar net de drank voor een tijdje afgezworen, maar kreeg een hart aanval. Even voordien, bij Kansas City waar het woei, had hij nog gezegd: „Hawkins is buiten bezig". Doelende op de grote longen van saxofonist Coleman Hawkins. In de passerende trein zat Louis Armstrong. 'Satchmo' huilde een hele nacht toen hij van de dood van Waller hoorde. Vele duizenden volgden Wallers uitvaart en de dominee kon het niet nalaten te zeggen: „Fats Waller speelde altijd voor uitverkochte zalen". In de kerk was het begonnen. De kleine Thorn Waller, zoon van een deken van de Abyssinian Baptist Church in Harlem achter'het orgel. Toen hij er te vrij met de gezangen omsprong was het afgelo pen. Zijn ouders zagen hem met lede ogen een baantje nemen als begeleider van stomme films in het Lincoln Thea tre. Het begin van een onvergelijkelijke carrière. De timide jongeman uit Har lem die het klavier overmeesterde, die zich een komisch masker aanmat en uit bundigheid tot levensfilosofie-uit-nood- zaak maakte, die geen hamburger en geen fles Old Granddad Whiskey (door hem „m'n opa" genoemd) kon laten staan, het klinkt allemaal door in 'Ain't Misbehavin' alias 'Harlem Swing'. Een musical die een late hommage is aan een entertainer wiens slagzin werd: ..This is so nice, it must be illegal". Dit is zo fijn, dat moet haast wel verboden zijn. BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 25