„Traditie is bron van inspiratie kerk wereld brieven lezers Genoeg wensen voor kabinetsbeleid onderwijs Schoolwijzer HELP DE WEESKINDEREN VAN OEGANDA AAN EEN THUIS! GIRO 6522 KNUFFELS i VOOR )AFRIKA van wensen met gevoel GEESTELIJK LEVEN/OPINIE £eidae Commit VRIJDAG 7 JULI 1989 PAGINA 5 Von Weizsacker sponsort conferentie in Seoul GENEVE De initiatiefnemer van het conciliair proces, de Westduitser Garl Friedrich von Weizsacker, heeft 60.000 gul den ter beschikking gesteld om de financiële problemen van de bijeenkomst in 1990 in Seoul te verlichten. Von Weizsacker, fy sicus en theoloog, heeft kortgeleden zowel de Engelse Temple- tonprijs als de Westduitse Theodor Heussprijs ontvangen. Een deel van liet geldbedrag van die prijzen stelt hij beschikbaar voor Seoul. Met de publieke bekendmaking van zijn gift hoopt hij anderen ertoe te bewegen ook een steentje bij te dragen. De kosten in Seoul worden door de Wereldraad van Kerken ge schat op 2,5 miljoen gulden. In mei was nog maar de helft van dat bedrag binnen. Mocht het ontbrekende niet binnenkomen, dan lijkt beperking van het aantal deelnemers tot 330 noodza kelijk. Druk Italiaanse kerk om abortus te verbieden (Van onze correspondent Jean Mentens) VATICAANSTAD De Ita liaanse bisschoppenconferen tie en Radio Vaticaan hebben enthousiast gereageerd op de beslissing van het Ameri kaanse hooggerechtshof het recht op abortus te beknotten. De spreekbuis van het Vati caan L'Osservatore Romano was minder in juichstemming: daarin stond te lezen dat veel meer verwacht werd van de uitspraak. „Het vonnis be perkt welliswaar het plegen van abortus en het mag nu ook niet meer in de openbare ziekenhuizen, maar de kern van de zaak is niet opgelost, dat het menselijk moet geres pecteerd moet worden vanaf het allerprilste stadium van de zwangerschap". Radio Vaticaan zond een in terview uit met de leider van de Italiaanse Pro-Vita bewe ging die zei dat de overwin ning slechts gedeeltelijk was, maar dat de tendens er nu toch een was van terugkeer naar de toestand van voor 1973, toen in de Verenigde Staten abortus vrijwel geheel gelegaliseerd werd. Ook Adri- ana Bortone van de vrouwen beweging van de neo-fascisti- sche MSI-partij sprak van een „uiterst positieve uitspraak die als waarschuwing moet dienen voor degenen die de strijd tegen abortus in Italië hebben opgegevën." Na de uitgesproken reacties van de kerk op de Ameri kaanse uitspraak zijn ook de voorstanders van abortus zich gaan manifesteren in Italië. Een arts in Milaan die deel uitmaakt van zo'n groep zei nog: „God zij dank zijn er, on danks het gekibbel onder de niet-confessionele partijen, nog voldoende politici die de historische en culturele over winning die we behaald heb ben met de abortuswet, niet ongedaan willen maken." Die wet laat abortus in beperkte mate toe en werfl enige jaren geleden aangenomen na een bitter bevochten maatschap pelijk debat. Theoloog uit Zaïre wordt hoogleraar in Zwitserland FRIBOURG De theoloog Benezet Bujo (49) uit Zaïre is be noemd tot hoogleraar moraaltheologie aan de universiteit van het Zwitserse Fribourg. Hij wordt de eerste Afrikaanse hoogle raar aan deze universiteit. Bujo werd in 1967 in Zaïre priester gewijd. Vanaf 1979 studeerde hij in Würzburg, waar hij in 1978 promoveerde. Vanaf 1984 is hij hoogleraar in Kinshasa. De theologische faculteit had aanvankelijk drie kandidaten op de lijst die geen van allen priester zijn. Voor de bisschoppen was een leek als hoogleraar moraaltheologie onaanvaardbaar. Hij moet de aankomende priesters ook over het sacrament van de biecht onderwijzen. Daarbij is het volgens de bisschoppen noodzakelijk dat hij ervaring in het biechthoren heeft. Er is een mate van verdraagzaamheid die aan belediging grenst. PROMOVENDUS: BIJBEL IS VOORBEELD ACTUALISATIE OERERVARING AMSTERDAM „In de pastorale praktijk merk je vaak dat het begrip „tra ditie" een negatieve klank heeft. Ten onrech te, vind ik. Traditie kan een bron van inspiratie zijn die verrijkend is voor het leven". Zo begint dr. Bart Jan Koet zijn uitleg over een van de as pecten van het proefschrift dat hij verdedigde aan de Universiteit voor Theologie en Pastoraat (UTP) in Heer len. Hij doelt op het onderdeel waarin hij laat zien hoe het nieuwe testament staat in de traditie van het oude en dat als het ware uitlegt. Zo'n vruchtbare en vernieuwende omgang met de traditie wenst hij toe aan al de mensen in parochie en gemeente die juist moeite hebben met de tradi tie. Koet is volwassenen-catecheet in Wateringen en is daar ook werkzaam in het pastoraat. Zijn proefschrift bestaat uit een aantal artikelen waarin delen van de bijbelboeken Lucas en Handelingen wor den uitgelegd. Koet: „Een mooi voorbeeld hoe bij mensen traditie een negatief gevoel kan opwek ken is wat ik meemaakte op de bijbelcursus in Wateringen. Iemand van het parochiebe stuur zei tegen me dat ik het woord, traditie maar niet móest gebruiken. „We houden hier niet zo van dat woord", zo luidde zijn motief. Die negatieve gevoelens heb ben wellicht te maken met er varingen in het verleden, ze komen misschien omdat men sen niet meer begrijpen waar het in de (kerkelijke) traditie om gaat, gewoon omdat ze de woorden niet meer verstaan. Zoals dat meisje dat wel naar de liturgiegroep van de pas toor wilde komen, als die maar niet moeilijke woorden ging gebruiken. De pastoor begreep haar niet en zei: „ik vroeg je toch alleen maar of je op de liturgiegroep komt?" Dr. Bart J. Koet Waarop het meisje antwoord de: „zie je wel, u gebruikt nu al een moeiljk woord: wat is dat eigenlijk, liturgie...?" Traditie heeft een slechte naam omdat velen er een as sociatie mee hebben van hap- klare brokken, voorschriften, die werden doorgegeven om zo en niet anders opgevolgd te worden. Mensen waren er daardoor inhoudelijk niet echt bij betrokken, konden er niets van léren. Dan wordt traditie een last als een steen. Boerenwijsheid Zo omgaan met traditie is niet de bedoeling, vindt Koet. „Je moet denken aan de boeren wijsheid. Die ging van vader op zoon en dochter, gestoeld op ervaring. Iedere generatie ging op eigen wijze, onder ei gen omstandigheden om met die oerervaring en zo word je wijs, weetje wat je moet doen. Zo is hët c^k met de bijbelse kennis; de bijbel als gestolde ervaring. Dat inzien is vol gens mij de sleutel om de bij bel te openen, om er de bood- FOTO: DIJKSTRA schap aan te ontdekken: de ervaringen van mensen van toen met God en met hun me demensen, leggen naast jou ervaringen met God en men sen. Dp gestolde wijsheid wordt zo vloeibaar en vruchtbaar voor het leven nu, wordt weer hard en de volgende generatie moet opnieuw met de „hete adem van de actualiteit" de gestolde wijsheid vloeibaar maken" Koet heeft tijdens zijn onder zoek gekeken hoe in het nieu we testament de traditie, de Schriften, steeds worden ge actualiseerd en zo een bron van inspiratie zijn voor de le vende generatie. Jezus bij- voorbeeld legde de Schriften uit en interpreteerde ze naar tijd en omstandigheden van dat ogenblik en voegde er zo een dimensie kan toe. Zo ver rijkte hij de traditie. Die praktijk was niet nieuw, integendeel. Je kunt zeggen dat alles in de bijbel sinds de Tien Geboden interpretatie is. In de Tora, de eerste vijf boe ken van Mozes, wordt de aan wijzing gegeven, dat waar het om gaat in het bestaan. De rest van de Schriften is com mentaar, uitleg, actualisatie, ervaring. Heel goed is die lijn te zien aan bijvoorbeeld de plaats van de vrouw in de tweede versie van de Tien Geboden in Deu- teronomium 5. In de eerste versie (Exodus 20,17) staat „gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw etc.. Dus de vrouw komt na het huis van de buurman. In Deuteronomi- um is het net andersom: de vrouw van de buurman staat daar op de eerste plaats. Je ziet hoe omstandigheden: politiek, sociaal, economisch steeds vragen om actualisatie, om opnieuw formuleren van de eigen ervaring, gelegd naast die van de voorgaande geslachten". Koet heeft in zijn proefschrift aangegeven hoe Jezus staat in de lijn van die uitleg-traditie. In het Lucas-Evangelie treedt Hij op als leraar, een aspect dat in de kerk wat uit het zicht is geraakt door de grote aandacht voor Jezus als red der en verlosser. En in het boek Handelingen, ook door Lucas geschreven, doen zijn leerlingen hetzelfde: Jezus legde Jesaja uit in het evange lie, in Handelingen doen Sta- fanus, Philippus en Paulus dat. „Je ziet die doorgaande lijn van uitleg in de bijbel en wat mij betreft gaat die door tot in onze dagen. De Schriften ko men immers pas tot leven in het eigen bestaan, als mensen „dat oude verhaal" voor hun eigen leven willen horen en er mee aan de slag willen. Je kunt het ook zo zeggen: Wie leerling van Hem wil zijn, zijn volgeling, die moet Schrift en actualiteit bij el kaar brengen; anders kan het verhaal nooit levende werke lijkheid worden en wordt de traditie een steen die zwaar is om te mee te nemen op je le venspad. Of je gooit 'm weg". Jezus en de joden Een voortdurend terugko mende vraag in en buiten de kerk is of er in het nieuwe testament teksten zijn te vin den waaruit een anti-semiti- sche houding spreekt. Koet keek met name naar Lucas en Handelingen en constateert dat er in beide boeken geen teksten zijn die in die zin uitgelegd mogen worden. „Ik denk dat je kunt vaststellen dat zowel Lucas als Handelingen bedoeld zijn voor lezers onder wie zich zo wel joden als heidenen bevon den. Het hoofdthema van Hande lingen is niet zozeer het al of niet geloven in Jezus, maar veel meer gaat het om de con sequenties van de leer van Je zus ten aanzien van de heide nen. Aan de orde is de relatie jo den - heidenen rondom de fi guur van Jezus. Alles wat Paulus daarover zegt moet worden gezien als een bijdra ge in' een intern joods debat. Paulus haalt profetische woorden uit de Schriften en zulke harde woorden zijn al leen verstaanbaar onder „broeders". Ik heb aangegeven dat er geen sprake van is dat Paulus in die discussie "de joden als verworpenen beschouwt, zo als wel wordt beweerd op grond van teksten uit Hande lingen. De apostel formuleert juist hoe niet-joden in het heil van de Heer kunnen delen. Jezus' optreden is een licht voor de heidenen en een heerlijkheid voor Gods volk Israel". Tijdens de verdediging van hei proefschrift kreeg Koet over deze laatste kwestie de meeste vragen; een aanwij zing voor de actualiteit en het belang van de „verwerpings theorie". En wat Koet betreft is die kwestie dus nu yit de wereld. LTJTSEN KOOISTRA Het proefschrift verscheen als handelseditie onder de titel: Dtï B.J. Koet: Five studies on Interpretation of Scripture in Luke-Acts bij Leuven University Press/ Uitgeverij Peeters. Prijs ƒ55,-. Als de verkiezingen voor de Tweede Kamer nade ren en er een nieuw kabi net zal moeten worden gevormd, zijn steeds meer belangenorganisaties er als de kippen bij om hun wensen bij de politiek op tafel te leggen. Zo ook in het onderwijs. De vier grootste personeelsvakor ganisaties kwamen met een fors wensenpakket. Maar liefst 2805 miljoen extra vra gen zij. De vier organisaties die on langs hun verlanglijst hebben gepubliceerd, zijn de ABOP, de KOV, de PCO en het NGL. Een memorabele sa menwerking. Vooral het feit dat nu ook het NGL meedoet, dat meestal een heel ander koers vaart dan de drie ande re bonden. Of heeft men ge woon alle diverse wensen on der het motto van „elck wat wils" bij elkaar opgeteld? 2805 miljoen is niet niks! Verder valt op dat men het steeds heeft over wensen en niet over eisen behoort dit stoe re vakbondsjargon tot het verleden? Het is iedereen in de politiek zo langzamerhand wel duide lijk dat het afgelopen moet zijn met verdere bezuinigin gen op onderwijs. Er zijn mil jarden omgebogen waarvan de gevolgen overal zichtbaar zijn. Niet alleen vond er een duidelijke „verslonsing" plaats hier en daar, de maat schappelijke waardering met name van het beroep van le raar daalde schrikbarend, ter wijl ook de motivatie onder leraren daalde, er veel zorgen in de scholen zijn en we straks waarschijnlijk een groot tekort aan onderwijsger venden krijgen. In de programma's van de verschillende politieke partij en voor de komende regeer periode vindt men dan ook praktisch geen bezuinigingen op onderwijs meer terug. De PvdA bijvoorbeeld wil wel nog voor 340 miljoen bezuini gen (o.a. 100 miljoen op het landbouwonderwijs!) maar wil 1920 miljoen meer uitgeven. Saldo: 1580 miljoen. Het CDA wil 500 miljoen ex tra aan onderwijs besteden, heeft geen bezuinigingen op het oog. De VVD wil 600 miljoen be zuinigen (o.a. door schaalver groting, verder op de verzor gingsinstellingen en door ver groting van de eigen midde len van het hoger onderwijs). Zij wil ook 600 miljoen extra uitgeven. Zo gezien zullen de vier bon den hun zin wel niet geheel krijgen. Als er een kabinet CDA-PvdA komt, lijkt 1 mil jard meer voor het onderwijs het hoogst haalbare, bij de combinatie CDA-VVD hoog stens een paar honderd mil joen. Maar, geen van de bondsbestuurders zal er wel van uitgaan dat aan alle wen sen wordt voldaan. Bij onder handelingen met de regering is het al lang een (slechte?!) gewoonte te beginnen met flink te overvragen. Welke maatregelen stellen de bonden nu voor? Men wil om te beginnen een aantal bezuinigingen terug draaien, waaronder de vierja rigenmaatregel in het basison derwijs, de bevriezing van het speciaal onderwijs, de bezuini gingen op het m.b.o., etc. To taal 745 miljoen. Verder wordt extra geld gevraagd voor de invoering van de ba sisvorming, voor extra leraar- lessen in vwo, havo en mavo in verband met de voorgestel de extra examenvakken, ex tra geld voor nascholing van onderwijsgevenden, voor de culturele minderheden in het onderwijs. Ook vraagt men nog bijna een miljard voor taakverlichting van onder wijsgevenden. Als men het gevraagde eens legt naast de partijprogro- gramma's, valt het volgende op: Die vieijarigenmaatregel willen zowel de PvdA als het CDA afschaffen. Dus: dat zit redelijk goed. Ik denk dat zowel CDA als PvdA ook extra geld willen uittrekken voor de basisvor ming. Dus daar ligt ook een kans. Verder valt op dat zo wel CDA als PvdA nogal wat extra geld willen uittrekken voor de volwasseneneducatie, terwijl de bonden daar niet over reppen. (Hebben ze te weinig leden in die sector?). Ook is het duidelijk dat er een vrij algemene consensus is over extra geld voor onder wijs aan culturele minderhe den. Voor de rest acht ik ook reële kansen, mogelijkheden aanwezig voor extra leraarles- sën bovenbouw vwo/avo, als mede voor extra geld voor de nascholing. Maar verder? Er zal meer moeten gebeuren dat ben ik met de bonden eens, bijvoorbeeld voor het speciaal onderwijs, voor het beroepsonderwijs, alsook om het leraarschap weer aantrek kelijk te make'n. En er is op allerlei terreinen van het on derwijs verder een achter stand in te halen. Ik wijs verder nog eens op twee punten, die ik in de ver halen een beetje mis. 1. Het is algemeen bekend, dat we hier en daar een gi gantische achterstand hebben in het gebouwenbestand van met name het voortgezet on derwijs en het hoger onder wijs. En dan zwijg ik maar van de enorme bedragen die er nodig zijn voor de nieuwe gebouwen van het geconcen treerde h.b.o. en m.b.o. Alleen bij de bonden zie ik hier een klein bedrag voor verschijnen bij de partijen nul komma nul. 2. Eén van de grootste onno dige uitgavenposten in het on derwijs (m.n. het voortgezet onderwijs) wordt veroorzaakt door het zittenblijven. Ik heb het bedrag niet paraat, maar het gaat om vele honderden miljoenen dat is bekend. Er zijn verschillende maatrege len mogelijk om dat zitten blijven flink te beperken on der meer een verstandige in voering van de basisvorming. Verder zijn er her en der nog allerlei maatregelen te beden- door drs. K. de Jong Ozn. ken om net rendement in het algemeen te verbeteren. Het belangrijkste bij dit alles is echter, dat er buiten de pe dagogische provincie eenzelf de overtuiging ontstaat, die in het onderwijs zelf al lang aan wezig is: er zal een.grotere maatschappelijke waardering van het onderwijs moeten ko men. Het gaat daarbij heus niet in de eerste plaats om de belangen van vele onderwijs gevenden. Het is iets dat valt onder de verantwoordelijk heid van onze hele samenle ving. Die zal het onderwijs een stuk hoger op de priori teitenlijst moeten zetten. Enkele buien DE BILT (KNMI) Een ak- tief buiengebied dat zich van ochtend boven het Engelse Kanaal bevond trekt langzaam via de zuidelijke Noordzee naar Denemarken. Met dit ge bied komt ook koelere lucht mee. Op de grens van deze koelere lucht en de zeer war me lucht komen de meeste buien voor. Deze gaan samen met onweer, en windstoten. Morgen zijn de ergste buien gepasseerd en zijn er perioden met zon. Droog blijft het ech ter niet en er kan nog een en kele donderslag bij zijn. Van nacht daalt het kwik tot onge veer 17 graden en morgen overdag wordt het niet war mer dan een graad of 25. De wind waait uit het zuidwesten en is matig, kracht 3. Weersvooruitzichten Noorwegen en ZwedenZonnige pe rioden, in het weekend in het zuiden regen- en onweersbuien. Middagtem- peratuur van 18 graden in het noor den tot 30 graden in het zuiden. 1 morgen Ierland en Schotland: Vandaag een regen- of onweersbui. Middagtempe- ratuur 16 graden in Schotland tot 20 graden in Zuid-Ierland. België en Luxemburg: Vandaag zwa re onweersbuien en zeer warm, mor gen koeler en nog een enkele bui. Bondsrepubliek Duitsland: Regen- en onweersbuien, sommige zwaar met windstoten. Middagtemperatuur 25 tot 30 graden. Frankrijk: Op uitgebreide schaal on weer, mogelijk met windstoten. Mor gen vooral in het noorden nog buiig Middagtemperatuur van 22 graden aan de Kanaalkust tot 30 graden in het oosten. diverse Spanje en Portugal: Aan de noord- Zwitserland en Oostenrijk: Onweers buien, plaatselijk zwaar met windsto ten. Warm tot zeer warm. Italië Vooral in het noorden on weersbuien, in het bergland zwaar met windstoten. Zeer warm. Griekenland: In het binnenland een enkele onweersbui. De kustgebieden zonnig. Middagtemperatuur ruim 30 graden. Boven de Egeische zee een krachtige noorden wind. WEERRAPPORT 32 22 26 20 31 22 ADVERTENTIE KNUFFELS VOOR AFRIKA Postbus 359, 2800 AJ Gouda,Tel. 01820-24399 of 23672 Dichtgeslagen deur Met zijn knieval voor de haviken binnen het Likud-blé heeft de Israëlische premier Shamir de kansen op een spo dige vredesregeling voor het Midden-Oosten er niet waa schijnlijker op gemaakt. Juist op het moment dat in sommi Palestijnse en Arabische kringen enige acceptatie leek te or staan voor het vredesplan dat die naam overigens nauw lijks verdient, maar wel als begihpunt zou kunnen dien< voor verdere onderhandelingen heeft Shamir de de met een harde klap dichtgeslagen. Shamir is gezwicht vo de rechtervleugel van het Likud-blok, onder aanvoering v; ex-minister van defensie Sharon, die van geen concessie v\ weten. Het is niet onwaarschijnlijk dat Shamir het in zijn ha volledig eens is met zijn concessie aan de haviken in zijn pa tij, waardoor alle ministers en parlementsleden van de Liki op straffe van ontslag worden gebonden aan het gewijzigc vredesplan. Ook hij wil immers geen Palestijnse staat en een fervent aanhanger van de Groot-Israel-gedachte. Ma als premier heeft Shamir ook te maken met de politieke re liteit. En die houdt in dat de Arbeiderspartij, voorstand van de plannen waarin bezet gebied wordt opgegeven in ri voor een duurzame vrede, mogelijk op korte termijn uit regering zal stappen. Met wellicht als gevolg nieuwe verki zingen. Bovendien raakt de Israëlische economie als gevo van de voortdurende onrust in een steeds deplorabeler to stand. En een goede economie heeft Israel nodig om zijn v< ligheid te bekostigen. INTERNATIONAAL komt Israel steeds geïsoleerder staan. Terwijl de PLO van Jasser Arafat althans op h oog een aantal belangrijke toezeggingen heeft gedaa trekt Israel zich terug binnen de zwaar bewaakte, ma geenszins veilige grenzen van na 1967. Dat bevalt ook Israe belangrijkste bondgenoot en geldschieter, de Verenigde St ten, niet. Het feit dat Washington de contacten met de PL onlangs op een hoger niveau heeft gebracht, mag wat dat b treft worden beschouwd als een waarschuwing. Nog is h stadium van keiharde politieke en economische druk op Israëlische regering niet bereikt. Maar het geduld van Wa hington duurt niet eeuwig. Of het in Israel inderdaad tot nieuwe verkiezingen komt overigens nog de vraag. De Arbeiderspartij is verdeeld ov het vredesplan en zit bovendien ernstig in haar maag m het huidige klimaat van politieke verrechtsing in Israel. Er voor de Arbeiderspartij geen enkele aanwijzing dat ha meer gematigde standpunt door de kiezers gesteund zal wo den. Integendeel juist. In zo'n klimaat van interne chaos en externe druk krijg® extremistische stromingen een kans. De actie van de Pal stijnse man die gisteren een bus een ravijn in stuurde, waarschijnlijk nog maar een voorbode van andere (wanhoo s)acties van Palestijnen. Zowel de aanslag van gisteren a volgende zullen, zo moet gevreesd worden, door extremis! sche joodse kolonisten worden beantwoord met vergelding acties. E INTUSSEN duurt op de bezette gebieden de Palestijnse o stand voort, zonder dat het leger er een einde aan kan m ken. Aan beide kanten wordt de door Shamir en de Lik dichtgeslagen deur snel gebarricadeerd met wapens, onve zettelijke standpunten, wantrouwen en haat. En niemai lijkt daar spoedig een einde aan te kunnen maken. Gemengde gevoelens Gemengde gevoelens passen bij de vanmorgen vro| door de Haagse gemeenteraad genomen beslissing een sta huis annex bibliotheek aan het Spui te bouwen. Na drie ja discussieren heeft een ruime meerderheid van de raad gek zen voor de duurste variant van de plannen die uiteindeli nog op tafel lagen: een door de Amerikaanse architect Mei ontworpen complex dat minimaal 330 miljoen gulden ga kosten. De voorstemmers hebben daarmee een risico gen men, waarvoor ze zich later bij het onverhoopt uit de har lopen van de kosten onmogelijk kunnen excuseren. Daa voor zijn ze de afgelopen tijd te nadrukkelijk gewaarschuv door de financieel deskundige bij uitstek in hun midde wethouder Van Otterloo. Het is voor Den Haag vurig te h pen dat de oplevering van het witte droompaleis van het di Duivesteijn/Meier begin 1994 gepaard zal gaan met de on hulling van een geschenk van Van Otterloo, een schilde: waaronder zal staan „Ik heb ongelijk gekregen". InAAST onze scepsis over de beheersbaarheid van de kostf dienen de positieve kanten en vooral de gunstige bijeffectr van het besluit niet onvermeld te blijven. Aan het Spui, het hart van de Residentie, verrijst straks een majestueus g bouw Nan internationale allure, dat alle voorwaarden in 2 bergt een aangenaam en vooral doelmatig trefpunt te wo den van de Haagse burgerij met zijn bestuur en diens ambt naren. Zeker wanneer de uiteindelijke kosten beperkt bli ven kan de Haagse bevolking zich met dat vooruitzicht g lukkig prijzen. Het is in elk geval een geruststelling dat de verantwoord! lijkheid voor de uitvoering van het plan naar alle waai schijnlijkheid in handen komt van een college van burgi meester en wethouders waarin naast vertegenwoordig© van de PvdA-fractie ook enkele leden van de CDA- e VVD-fractie zitting krijgen. Dat is misschien zuur voor D( en Links Den Haag, maar de gang van zaken de afgelope jaren heeft bewezen dat een stad als Den Haag niet gedien is met een links programma-college, dat op een minima meerderheid in de raad steunt. De toezegging van Pvd^ fractievoorzitter Noordanus dat er nu een reëel uitzicht ontstaan op verbreding van het college geeft alle aanleidir te veronderstellen, dat de stad straks eindelijk weer behoo lijk bestuurd kan worden en dat allerlei zaken die de afgeli pen jaren bleven liggen weer competent kunnen worden o[ gepakt. De eerste zorg en aandacht van een stadsbestui hoort immers niet uit te gaan naar zijn eigen huisvestin maar naar het welzijn van de burgerij in al zijn facetten. 'Cl Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Stoomlocomotief In de krant van maanda stond het een en ander ov< het bezoek van de TGV en ee stoomlocomotief aan ons lani De Oostenrijkse stoomlocomi tief had nummer 523879 e niet 65018, zoals in de krat stond. Dat was het nummf van een Duitse locomotief d aan de Oostenrijkse w; koppeld. L. Reyke, DEN HAAG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2