„Er bestaat alleen maar saaie en aardige muziek" jazz Guys and dolls toch geslaagd ondanks technische problemen Glas collectie Guépin brengt ruim acht ton op Erotische vertelling mag weer in China North Sea Jazz op radiomen tv KUNST £otdóc6oma*it DONDERDAG 6 JULI 1989 PAGINA 14 Frequin stort zich op documentaires HILVERSUM „Brandpunt"-verslaggever Willibrord Frequin stort zich in het nieuwe seizoen op het maken van documentaires. Hij zal zich voorlopig bezighouden met twee werkstukken over de eenwording van Eu ropa in het kader van de jaarlijks terugke rende manifestatie „Brabant Perspectief". Bij „Brandpunt" keert hij niet meer terug. Hoewel de reportage over de vermeende handel in hoofden en de verkoop van de chemische drug XTC zijn vertrek in een stroomversnelling brachten, keek Frequin al wat langer uit naar andere werkzaamhe den binnen de KRO. Aan zijn ziekteverlof is inmiddels een einde gekomen, want hij heeft zijn werkzaamheden sinds enkele da gen hervat. Haagse orkesten op Muziek Concours in Kerkrade KERKRADE Spannende dagen voor de Haagse Accordeon verenigingen Haganum, De Residentie/ZAO en Grandioso Con Anima. De drie verenigingen treden namelijk in het strijdperk tijdens het elfde Wereld Muziek Concours in Kerkrade, komend weekeinde. Alle drie komen ze uit in de eerste divisie van de concertwedstrijden voor accordeon. Zaterdag is Haganum aan d^ beurt. De vijftien muzikanten onder leiding van de heer J. van der Maas moeten competitie leveren met orkesten uit Leeuwar den, Bennekom en Born. Op het programma staan werken van H. Brehme en W. Jacobi. Een dag later is de beurt aan de De Residentie/ZAO en Grandioso Con Anima, die het moeten op nemen tegen verenigingen uit Kerkrade, Deventer, Duiven en Zwolle. De accordeonverenigingen zullen tijdens het Wereld Muziek Concours beoordeeld worden door een jury bestaande uit de Nederlander Hubert Kicken, de Deense Jeanette Dyremo- se en de Duitser Fritz Dobler. Prijs van de kritiek voor Carel Birnie AMSTERDAM De Prijs van de Kri tiek is toegekend aan Carel Birnie (64), zakelijk directeur van het Nederlands Dans Theater in Den Haag. De prijs, in gesteld door de Kring van Nederlandse Theatercritici, wordt in het begin van het nieuwe theaterseizoen uitgereikt. Hoewel zelf geen uitvoerend kunstenaar heeft Carel Birnie volgens de critici sinds de oprichting van „zijn" gezel schap in 1959, tevens invloed gehad op het artistieke beleid. Daardoor groeide het uit tot een nationaal en internatio naal zeer gezien gezelschap. Bovendien lukte het Birnie het eerste Nederlandse theater te bouwen dat specifiek voor de dans is ontworpen. MISHA MENGELBERG KRIJGT BIRD OP NORTH SEA JAZZ FESTIVAL AMSTERDAM „Din gen moeten ook kunnen mislukken. Dat is heel es^- sentieel. Muzikanten die gaan zitten spelen met het idee dat alles moet lukken zijn bij voorbaat al gezakt voor het examen". Pianist en componist Misha Mengelberg (54), winnaar van de Bird-prijs voor Nederlandse Jazz-muziek, is wars van een duidige en doctrinaire muzika le opvattingen. De jury die de Bird-prijzen toekent was het er in elk geval over eens Men gelberg dit jaar te onderschei den met de jaarlijkse interna tionale jazz-prijs ingesteld door het North Sea Jazz Festival. Op 15 juli, de tweede dag van het festival, krijgt Mengelberg de prijs, vernoemd naar Char lie 'Bird' Parker', uitgereikt. Volgens het jury-rapport on derzoekt Mengelberg koppig en helder nieuwe mogelijkhe den in de geïmproviseerde muziek, zowel qua vorm als expressie. Dat maakt Mengel berg tot een belangrijk ver nieuwer in de Europese jazz muziek die risico's durft te ne men. Als componist en arran geur slaagt hij erin hpden en verleden van de jazz te verbin- Toch had de jury er beter aan gedaan de zingende papegaai die hij ooit tijdens een plaatop name op de piano begeleidde, posthuum met de Bird te on derscheiden, meent Mengel berg. Maar de papegaai is na de plaatopname weggevlogen. „Ik denk dat ie een beter con- rnoRTH seoI Festival JVC tract aangeboden heeft gekre gen". Mengelberg vindt het „aardig" dat er in Nederland een jury te vinden is die zijn naam op het jurybriefje schrijft „zonder dat je ze daar op moet wijzen gewapend met handgranaten en mitrailleurs, maar gewoon uit vrije wil. Ze hadden ook iets heel anders op het briefje kunnen schrijven natuurlijk". Behalve in zijn muziek is de onderscheiden muzikant ook in zijn verbale improvisaties steeds op zoek naar de essentie van de dingen. Mengelberg be dient zich daarom in de con versatie bij voorkeur niet van termen die voor anderen mis schien iets betekenen, maar voor hem slechts inhoudsloos zijn en ambivalentie ontkete nen. Zelfs de vraag of hij zich zelf jazz-muzikant voelt, vindt Mengelberg eigenlijk te moei lijk. „Dat is grappig. Die vraag heb ik ook wel eens aan saxofonist Steve Lacy gesteld. Die zei zonder enig voorbehoud: ja. Nou, ik zou die vraag niet ge steld hebben als ik het wist. Het is denk ik ook niet het juiste antwoord. Vroeger toen ik klein was wou ik wel trein bestuurder worden, of piloot, of wegenbouwer, dat leek me ook een mooi vak. „Jazz-muziek was voor mij toch zoiets als treinconduc- teurtje spelen. Een man met een pet op, een fluitje, en een kniptang voor de kaartjes. Ik heb er veel moeite aan besteed om die illussie op de één of an dere manier te voeden. Ik kan niet zeggen dat ik van muziek hou. Het is anders: het zit erin. Muziek is niet van mijn ideeën of gedachten gescheiden. Ik hou eigenlijk van spelletjes. Ik moet om mezelf in vorm te houden dingetjes kunnen op lossen. Veel schaakproblemen, maar die zijn er ook op het ge bied, van de muziek". Mengel berg zegt ook wel iets te voe len voor de optie van saxofo nist Charlie Parker: „Parker had een hekel aan de term jazz-muziek. Die zei: ik ben muzikant". Saltz „Saltz" heet het stuk dat Men gelberg ten gehore brengt op het North Sea Jazz Festival met zijn orkest The Instant Composers Pool. „Het is een tromboneconcert dat ik heb verzonnen voor trombonist George Lewis. Hij zou dat ooit spelen in een uitvoering met het Contemporary Jazz Or chestra in Berlijn. George is toen niet op komen dagen, dus ik hoop dat hij nu wel op North Sea verschijnt om het stuk uit te voeren. Dat stuk heet Saltz, want in Berlijn zeg je niet zout Met Han Bennink op slagwerk, Wolter Wier bosch. trombone, Ab Baars, saxofoon en George Lewis proberen we op de 15de juli een indruk te geven van een tromboneconcert", zegt Men- Muziek schrijven is één van de activiteiten van Misha Men gelberg. In 1969 was hij één van de vijf componisten die de opera Reconstructie schreven. En in 1961 al won hij de eerste prijs in de Gaudeamus Muziek Week met zijn „Musica per 17 strumenti". Mengelberg studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Kees van Baa- ren, waar hij in 1964 eindexa men theorie deed. In die tijd ontwikkelde hij zich ook als improviserend musicus. Furo re maakte hij in de jaren zestig met het kwartet met saxofo nist Piet Noordijk, bassist Rob Langereis en slagwerker Han Bennink. Dit kwartet viel uit een in twee kampen toen de muzikale opvattingen tussen Bennink en Mengelberg ener zijds en Noordijk èn Langereis anderzijds teveel uiteen gingen lopen. Noordijk en Langereis kozen voor meer traditionele jazz-vormen terwijl het andere kamp op zoek ging naar nieu we wegen. Bennink en Men gelberg gingen als duo verder, nog steeds onafscheidelijk. Te vens ontstond in 1967 de In stant Composers Pool, waar van ook Willem Breuker deel ging uitmaken. In zijn zoektocht naar de es- „Free-jazz of avantgarde. Het zijn allemaal woorden die helemaal foto: anp sentie van de muziek veroor looft Mengelberg zich veel vrijheden. Daarbij schroomt hij niet traditionele jazz-idio- men gemakkelijk los te laten maar er ook weer op terug te grijpen. Toch wenst hij zich in het geheel niet te vereenzelvi gen met een jazz-strorhing als de free-jazz of met de zwarte avantgardisten die in het New York van de jaren '70 met alle muzikale tradities braken. Mengelberg: „Free-jazz of avantgarde. Het zijn allemaal woorden die heleïnaal niets betekenen. Die houden niets in. De avantgarde waarvan? En hoe zien de achtergronden er dan uit? En wat komt er vóór de avantgarde eventueel. Vermoeiend zeg. Maandag voel ik me avantgardist, dins dag begin ik daar heel hard om te lachen, woensdag schrijf ik een verhaaltje waar je een film van zou kunnen maken of een toneelstuk en donder dag heb ik een schnabbel. Ik weet zelfs niet waar ik begin als ik improviseer. Geen idee. Wat ga ik doen Dat blijkt „Free-jazz vind ik tevens een misleidende tèrm. Het is onge veer hetzelfde als met die Chi nese studenten. Die vond ik ontzettend aardig. Ik hoorde ze dingen zeggen op dat plein waarvan ik dacht: waar heb ik dat eerder gehoord. Vrijheid en democratie, riepen ze. Vrij heid als in de free-jazz. Na tuurlijk, niet op je dak gezeten worden. Fantastisch. Maar het zijn natuurlijk wel begrippen die je nader moet preciseren als je er iets mee wilt. Daar hoorde ik dus verder niks over. Er was een groot enthou siasme voor begrippen die op een inhoudsloze manier gepre senteerd werden. Dat is alle maal nog geen reden om er met tanks overheen te gaan rijden, dat is volstrekt verwer pelijk. Maar aan de andere kant zou ik toch willen dat mensen die dat soort begrip pen hanteren er een beetje op ingaan. Free-jazz is de vrijheid om andere mensen te terrori seren met ontzettend kabaal. Dat vind ik een tamelijk arm zalige vrijheid, eerlijk gezegd". „Ik ben het op dat punt eens met Gilius van Bergeijk, die voortdurend door hard getoe ter van saxofoons en hard slagwerk werd over schreeuwd. Die heeft er toen de brui aan gegeven en is zelf saxofoon gaan spelen met een ijzeren mondstuk, zodat ie er zeker van kon zijn dat ie bo ven het lawaai uitstak. Het zijn allemaal dingen waar je het woord vrijheid aan kunt verbinden, maar ik vind het meer wat hebben van een ka rikatuur daarvan". Je moet het jezelf ook niet te makkelijk maken. Ik zeg dat onder voorbehoud. Als ik het mezelf te makkelijk maak dan neig ik tot luiheid en opper vlakkigheid. Ik vind het ei genlijk verschrikkelijk verve lend om andermans muziek te spelen. Daar heb ik geen ple zier in. Ik amuseer me nog steeds, maar niet in bepaalde genres. Er bestaan geen gen res. Ja toch: er is saaie muziek en er is aardige muziek". Kunstenaar gezond uit glazen huis HOORN De Ameri kaanse kunstenaar John T Halpern, die zich tien dagen lang liet opsluiten in een luchtdichte kas, is gistermiddag gezond uit zijn bouwwerk gekomen. Een arts constateerde geen fysieke problemen en noemde Halpern „redelijk gezond". Halpern ziet bleek en kampt met ver moeidheidsverschijnselen. Hij verklaarde zich echter goed te voelen. De kunste naar leefde tijdens zijn verblijf op zuurstof en voedsel van planten. Zijn project, genaamd „breaths- culpture" was vooral een poging dicht bij de natuur te leven. De uitgeademde lucht laat hij in cilinders pompen, om die later te gebruiken in een kunst- John T. Halpern verlaat zijn „breathsculpture", waarin hij tien heeft doorgebracht. foto: anp Leidse Lakenfeesten: Minerva speelt Giiys and dolls van Abe Burrows. Vertaling: Jaap van der Merwe. Mu ziek: Frank Loesser. Regie: Janne Jansen. Choreografie: Erna Beenak ker. Decor: Kees Lau. Kostuums: Atie Lau. Gezien in de Leidse Schouwburg op 5 juli, herhalingen op 6, 8, 12 en 13 juli (20.15 uur), ma tinee op 9 juli (14.30 uur). Minerva is er in geslaagd de Lakenfeesten op te luisteren met een goede en enthousiaste uitvoering van de musical Guys and Dolls. Voor een der gelijke produktie moet je heel wat in huis hebben, omdat er veel kanten aan zitten die in principe allemaal de zwakke schakel van de voorstelling kunnen worden. Zo'n schakel heeft Guys and Dolls ook, maar desondanks is de musical het bekijken zeker waard. En mogelijk later in de serie voor stellingen met hulp van de techniek ook het beluisteren. Guys and Dolls speelt in het zo vaak geïdealiseerde Brooklyn van de dertiger jaren. In het wereldje van toffe jongens en meiden speelt het verhaal van de verstokte gokker Sky Mas- terson die verliefd wordt op de heilsoldate Sara Brown, uiter aard met alle strubbelingen van dien. En dat terwijl je als tough guy niet zomaar verliefd wordt. Trouwen hoort al hele maal niet tot de mores, daarom is de kleine gokbaas Nathan Detroit al veertien jaar ver loofd met zijn Adelaide. Uit eindelijk moeten Sky en Nat han er natuurlijk allebei aan geloven. De professionele begeleiding van de ambitieuze onderne ming wierp zijn vruchten af. Janne Jansen (regie) en Erna Beenakker (choreografie) te kenden voor een prima ensce nering, evenwichtig spel van niveau en mooie dansscènes. Van dat laatste zijn de klom pendans in Club The Hotbox en de tangoscène in Havanna die uitmondt in een gevecht tussen de heilsoldate en een Cubaanse sterke voorbeelden. Ook de decors van Kees Lau met hun subtiele kleurschake ringen (jammer alleen dat ze soms slordig waren gemaakt) en de kleding van Atie Lau pasten uitstekend. Het zwakke punt van Guys and Dolls was de muziek. Het orkest leverde een redelijke presatie, met een goede be manning van het koper en de piano en aarzelende strijkers, maar de solozangers werden voor de ondankbare taak gezet daar zonder versterking bo venuit te komen. Pas na de pauze werden draadloze mi crofoons gebruikt, helaas met een nauwelijks beter resultaat. Er werd flink vals gezongen, waarschijnlijk niet alleen door een gebrek aan zangtechniek, maar ook doordat de zangers zichzelf onvoldoende konden horen en zich gingen forceren. Desondanks was er van de liedjes weinig te verstaan. En dat terwijl ik op de eerste rij zat en Minervanen toch ge wend zijn om te schreeuwen. Alleen Louise Koopman als Adelaide hield zich goed staande. De komende uitvoe ringen is een goede verster king een must. Het spel redde de voorstelling. De gokkende mannen en de dansende meisjes vormden groepen die er stonden en speelden ook goede individue le rollen. Jetta Post en Mare van Beuge als Sara Brown en Sky Masterson waren een sterk koppel, maar Adelaide en haar man waren het paar van de avond. Daarvan stal Hans Martijn Roos de show. Hij. was Nathan Detroit, terwijl de anderen goed acteerden. DICK VAN TEYLINGEN AMSTERDAM Een wijnfluit uit 1657, het be langrijkste glas van de Guépin-collectie die woensdag bij Christie's in Amsterdam werd geveild, heeft 862.500 gulden opge bracht. De richtprijs was 80.000 tot 120.000 gulden. De kóper, een particuliere verzamelaar, wenst ano niem te blijven. Het glas is versierd met het portret van de 3-jange prins Willem van Oranje, de latere koning Willem III van Enge land. Op het glas staat verder gegraveerd „Godt bewaert d'pryns geboren 1650/14 no- De collectie bestond uit 135 Hollandse glazen uit de 17de en 18de eeuw. De meeste exemplaren gingen voor een veelvoud van de richtprijs van de hand. Slechts voor vier gla zen konden geen kopers ge vonden worden. In het totaal bracht de collectie ruim 5,5 miljoen gulden op. De jurist A.J. Guépin (1897- 1964) begon zijn verzameling in 1947. Ter gelegenheid van zijn 50ste verjaardag kreeg hij toen van een groep vrienden een 18de eeuws glas, gedeco reerd met de voorstelling van een advocaat en zijn cliënt. Dit glas bracht woensdag 8.625 gulden op. De richtprijs was 3.000 tot 5.000 gulden. Volgens drs. P. Ritsema, con servator van het Rijksmuseum in Amsterdam was de collectie de laatste grote particuliere topcollectie Nederlands glas in ons land. In het begin van de jaren dertig werd de vorige ge veild: de collectie Snouck Hur- gonje in Den Haag. Verder werd in de jaren vijftig de col lectie Bodenheim Amsterdam via èen Zwitserse kunsthandel van de hand gedaan. Glasexpert en directeur van Christie's, H. Nijstad, hanteer de woensdag de veilinghamer voor de laatste keer. De voor malige antquair Nijstad ver ruilt zijn post in Nederland voor een functie als coördina tor voor Christie's Europese activiteiten in Parijs. Mary Ann Guépin, kleindochter van de verzamelaar wiens col lectie gisteren werd geveild, met het glas van Willem van Oranje, dat 862.500 gulden op bracht. BEIJING In China is de klassieke erotische vertelling „De Gouden Lotus" weer on verkort gepubliceerd, na veer tig jaar lang verboden te zijn geweest. Het persbureau Nieuw China berichtte dins dag dat 8.000 exemplaren zijn gedrukt van het 16de-eeuwse verhaal over een wellustige koopman en zijn zes vrouwen, maar dat deze alleen bestemd zijn voor universitaire docen ten in de Chinese taal en voor wetenschappers die „De Gou den Lotus" bëstuderen. Twee jaar geleden werd een verkor te versie gepubliceerd van het werk, waarin ook 200 illustra ties staan. Hoewel hierin meer dan 10.000 woorden waren ge schrapt, waren de meer dan 10.000 exemplaren in een oog wenk uitverkocht. Het werk werd in 1949 verboden omdat het aanstootgevend werd ge vonden. „De Gouden Lotus" is niet alleen een verhaal dat met zijn seksuele beschrijvin gen de meeste moderne eroti sche vertellingen ver in de schaduw stelt, maar ook de eerste Chinese roman waarin het leven van gewone mensen op geloofwaardige wijze wordt beschreven. Verder is het de eerste roman met vrouwen in de hoofdrol en het eerste boek dat in de spreektaal werd gé schreven. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boefzelaer- straat 6, tel. 01720-20800): Li cense to kill (al); 13.30, 20.30. za. zo. ook 16.30. EUROCINEMA II: License to kill (al); 13.30, 20.30 za. zo. ook 16.30. Lady en de vagebond (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III: Poli ce academy VI (al); 13.45, 18.45, 21.30. zo. ook 16.15. EUROCI NEMA IV: Naked gun (al); 13.45, 18.45, 21.15. zo. ook 16.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Police Aca demy VI (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Scandal (al); 14.30, 18.45, 21.15. License to kill (al); 14.15, 18.45, 21.15. Naked gun (al); My stepmother is an alien (al); 14.30, 19.00, 21.15. Dange rous liaisons (al); 18.45, 21.15. Taran en de toverketel (al); za. zo. wo. 14.30. .TRIANON (Bree- straat 31, tel. 123875): The Bear (al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.30. 9'/i Weeks (16); 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071- 125414): The Farmer's Daugh ter (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Naked gun; 21.15. zo. ook 14.45 (al). Frank en Vrij; za. wo 14.45 (al). CITY THEATER II: Bad 2-1; 19.00. za. zo. wo. ook 14.45. My stepmother is an alien; 21.15. (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354): Rainman (al); do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/ m wo. 20,15. za. zo. wo. 15.45. Working girls (al); ma. t/m wo, 20.45. Track 29 (16). do. t/m zo. 21.00. Big (al); do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. 15.45. KINDERVOORSTELLINGEN The lady and the tramp; za. zo. wo 14.00. Kunst en vliegwer;; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):Dangerou8 liai sons (al); vr. t/m wo. 20.00. DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel. 463500): The fly II (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2: My stepmother is an alien (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 3 Dead bang (12); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. BA BYLON 1 (naast Den Haag Cen traal tel. 471656): Scandal (16); 14.00, 19.15, 21.45. za. zo. 14.00, 16.45, 19.15, 21.45. BABYLON 2: Dangerous liai sons (al); 14.00, 19.00, 21.30. za. zo. 14.00, 16.30, 19.00, 21.30. BABYLON 3: A cry in the dark (al); 19.00, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Poli ce academy 6 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Pet Sema- tary (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 3: Her alibi (al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00. METROPOLE 1 (Carnegielaan tel. 456756): Round midnight zo. 10.30. Licence to kill (al) 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 2: Rain man (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 3 Police academy 6 (al); 14.00 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4. The naked gun (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Filmzomer '89; 14.00, 18.45, 21.30. vr. zo. ma. 14.00, 20.30. Suspect; do. Irma la douce; 9'/? Weeks; za. Bird; zo. Les en- fants du paradis; ma. Der Him- mei über Berlin; di. White mi schief; wo. ODEON 1 (Heren gracht 13, tel. 462400): Licence to kill (al); 13.45, 18.45, 21.30 zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Deepstar six (16) 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3. The naked gun (al); 13.45 18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00 18.45, 21.30. ODEON 4: Alien nation (16); 13.45, 18.45, 21.30 zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30 STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel 656402): Pascali's island; 19.15 Mississipi burning (12); 21.15 zo. ook 14.15. STUDIO 2: Li lectrice (16); 19.00. Moments love (16); 21.00. zo. ook 14.00 STUDIO 3: Another woman (al) 19.00, 21.30. zo. ook 14.00 HAAGS FILMHUIS: Zaal 1: Oi Canibais; 19.30. Bagdad café 21.45. Zaal 2: High tide; 19.30 21.45. Zaal 3: 19.30, 21.45. wo 19.30, 22.00. Paris blues; do Stormy monday; vr. V.a. 19.31 (doorlopend) programma unieke Jazz films; feest 23.00 Jazz-party; za. Jazz summers day; zo. St. Louii blues; ma. Birth of the blues; di Carnegie hall; wo. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Roadhouse; (16) za. 00.15. CINEAC 2: Pet Se matary (16); za. 00.15. CINE AC 3: Police academy 6 (16); za 00.15. KINDERVOORSTELLINGEN ASTA 3: Short circuit 2; wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00 Babyion 3: Taran en de tover ketel; za. zo. 14.00, 16.30. wo 14.00. CINEAC 3: Taran toverketel; za. wo. 14.00. zo 13.15, 16.00. Ingelast concert van winnaar Liszt-concours AMSTERDAM In de Klei- liaanse pianist Enrico Pace, moment ingelast omdat h ne Zaal van het Concertge- Dit gebeurt in het kader van concert van morgenavond u bouw te Amsterdam wordt het Holland Music Fashion verkocht is. Het programn vanavond een extra recital ge- End FestivaL 1989. omvat werken van Schumai geven door de winnaar van en Liszt het Liszt-concours 1989, de Ita- Dit optreden is op het laatste HILVERSUM De veertien de aflevering van het North Sea Jazz-festival, dat vanaf 14 juli in het Nederlands Con gresgebouw plaatsvindt, kan rekenen op grote belangstel ling van de Nederlandse en buitenlandse omroepen. Behal ve de radio- en telëvisie-afde- ling van de AVRO, mag het jazz-festival ook rekening op de komst van de NOS-radio, de VARA-radio en Radio West. Laatstgenoemde zal, net als vorig jaar, een deel van het festijn rechtstreekse op de ra dio brengen. De andere om roepen gebruiken het materi aal in een later stadium. Zo zendt de NOS tussen augustus en oktober tien radioprogram ma's uit, waarbij jazzhistoricus Michiel de Ruyter en producer Piet Hein van de Poel voor in houd en vorm verantwoorde lijk zijn. Niet alleen het jazz festival zelf is een opus mag num, ook de operationele voorzieningen voor radio televisie behoren tot de me omvangrijke. Vier muziekpi duktiewagens-radio, een u zendwagen (voor Radio We en een televisie-reportagetri staan bij het Nederlands Cc gresgebouw waar zo'n vijfti mensen voor de produktie veertig technici van het N( werken. Bovendien worden nog ruim twintig buitenlani radio- en televisiestations wacht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 14