„Uitblijven publicatie
Dode Zeerollen geen onwil
CcicLcSomuiït
DE KRANT
BRENGT
DE WERELD
BIJ II
THUIS.
kerk
wereld
beroepingen
„Schizofrenie in kerkelijk
denken van RK Kerk"
brieven
lezers
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
QeidóaOowuwt
MAANDAG 3 JULI 1989 PAGINA 2
Aartsbisschop Naidoo van Kaapstad overleden
JOHANNESBURG In Londen is zaterdag op 51-jarige leef
tijd de rooms-katholieke aartsbisschop Stephen Naidoo van het
Zuidafrikaanse Kaapstad overleden. Naidoo werd in 1974 hulp
bisschop van Kaapstad en werd daarmee de eerste geestelijke
van Indiase afkomst die een dergelijk ambt bekleedde. In 1984
werd hij tot aartsbisschop van Kaapstad benoemd. Ofschoon hij
niet zoveel bekendheid genoot als de Anglicaanse aartsbisschop
Desmond Tutu en de voorzitter van de Wereldraad van Her
vormde» Kerken Allan Boesak, was Naidoo een uitgesproken
tegenstander van het Zuidafrikaanse apartheidsregime. De 51-
jarige aartsbisschop werd gezien als een kandidaat voor het
ambt van kardinaal van Zuidafrika en speelde een grote rol bij
de voorbereidingen voor het bezoek van paus Johannes Paulus
II vorig jaar.
Moderamen niet van plan homobesluit terug te draaien
LEIDSCHENDAM Terugdraaien van het synodebesluit
over homoseksualiteit is „bepaald niet onze bedoeling". De sy
node heeft in november uiteraard wel de vrijheid om zo te be
sluiten." Zo reageert de secretaris-generaal van de Nederlandse
Hervormde Kerk, dr. K. Blei, op de bijeenkomst van twintig
verontruste synodeleden vorige week in Soest. Zij spraken na
afloop de hoop uit dat de synode in november het besluit te
rugdraait waarbij tucht tegen homoseksuelen werd afgewezen.
Het moderamen wil de synode de gelegenheid geven zich over
de onhelderheden („haken en ogen") van het besluit uit te
spreken. Verder hoopt het moderamen dat het gesprek over
het van tafel geraakte discussiestuk kan worden voortgezet.
Wij zijn geboren om de
waarheid te zoeken.
„Behoefte aan
anonimiteit is
reden succes
radiopastoraat"
HILVERSUM Het succes
van het radiopastoraat van de
IKON is volgens radiopastor
Hans Stolp geen teken van
zwakte van de plaatselijke
kerk. Vele mensen blijken be
hoefte te hebben aan anoniem
pastoraat. Zij willen de pastor,
aan wie ze hun problemen
hebben voorgelegd, niet de
volgende dag in de super
markt tegenkomen, aldus
Stolp. Bovendien bereikt het
radiopastoraat ook vele rand
kerkelijke en niet-kerkelijke
mensen.
Het radiopastoraat is een
„dochteronderneming" van
de IKON en vierde zondag in
Utrecht zijn dertigjarig be-
Ds. Alje Klamer werd in 1959
de eerste radiopastor en was
dat zijn dood in 1986. De re
den voor de instelling van het
radiopastoraat waren de vele
reacties op de radiokerkdien
sten, die de IKON niet zelf
kon opvangen.
Via de radio en later de tele
visie kwam Klamer in contact
met vele duizenden die bin
nen hun eigen kerken vaak
geen gehoor vonden. Zo was
Klamer een der eersten die
binnen de kerken het taboe
op homoseksualiteit doorbra
ken en de werkgroep Herken
ning, die kinderen van NSB-
ers en andere Nederlanders
die in de oorlog fout waren
met elkaar in contact brengt,
is ook uit het radiopastoraat
ontstaan.
Het aantal directe contacten
van het radiopastoraat de
uitgaande brieven, telefoonge
sprekken en persoonlijke ge
sprekken ligt jaarlijks op
enkele tienduizenden. Vol
gens Stolp neemt de laatste
tijd het aantal reacties duide
lijk toe van mensen die kla
gen over hun gebrek aan
geestelijke diepgang. Hij ziet
dat als een gevolg van de ont
wikkelingen in de jaren '60.
De mensen die toen zijn opge
groeid, waren vaak maat
schappelijk zeer actief, maar
hebben te weinig tijd besteed
aan hun geestelijke, levensbe
schouwelijke ontwikkeling.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen te Ouwsterhaule mw. J.A.
Smit, kandidaat te Purmerend; aan
genomen naar Aalburg dr.M.J. Paul,
kand. te Amersfoort; naar Gouda
drs.J.W. Kirpestein te Waardenburg-
Neerijnen. Bedankt voor Pijnacker
B.J. Kruit te Heiloo en Limmen. Aan
genomen naar Aalburg dr.M.J. Paul,
kand. te Amersfoort; naar Gouda
drs.J.W. Kirpestein te Waardenburg-
Neerijnen. Bedankt voor Pijnacker
B.J. Kruit te Heiloo en Limmen.
Gereformeerde Kerken
Beroepen te Wirdum (Fr.)
mw.drs.T.C. Wolters, kand. te Gro
ningen, die dit beroep heeft aange
nomen. Benoemd tot toerustingspre
dikant te Rwanda drs.H. van der
Burg te Ten Post, die deze benoemig
heeft aangenomen. Aangenomen
naar Numansdorp drs.P. Silvis, kan
didaat.
Nederlandse Gereformeerde Ker
ken Bedankt voor 's-Gravenzande
J.H. Veefkind te Krommenie.
Christelijke Gereformeerde Kerken
Bedankt voor Amsterdam dr.G.C.
den Hertog te Leiden.
Nederlandse Hervormde Kerk:
Beroepen te Biezelinge mw.M.A.
Los, kandidaat te Utrecht; te Maas
sluis G.G.S. van Hoogstraten te
Krimpen aan den IJssel. Aangeno
men naar Nederlangbroek (toez.)
W.C. Zuijderduljn, kand. te Stellen-
Beroepen te Beroepen te Utrecht
(toez.) A.J. Zoutendijk te Groningen;
te Baardwijk en Doeveren (toez.) G.
de Jong, kand. te Rotterdam, die
deze toezegging heeft aangenomen;
te Hoek van Holland E. Kolkert te
Sintjohannesga en Delfstrahüizen; te
Houten (deelgem. De Open Hof) P.
Pannekoek te Zeist; te Piershil J.B.
Kamp, kand. te Elspeet. Bedankt
voor Genemuiden (toez.) H. Wester
hout te Goedereede. Bedankt voor
Leiden A. Schipper te Driebergen.
Toegelaten tot de evangeliebedie
ning en beroepbaar A. Elverdink,
Kommisjewei 27, 9218 PC Opelnde;
G. van Goch, Schimmelpennincklaan
20, 3771 JA Barneveld; mw.M.A. de
Jager, Parkweg 159, 7772 XS Har-
denberg; J.S. Struijk, Vletweide 142,
3981 ZP Bunnik;
GRONINGER ONDERZOEKER PROF. VAN DER WOUDE:
GRONINGEN „Leu
gens en halve waarhe
den". Zo reageert prof.
dr. A. S. van der Woude
van het Qumran-instituut
van de Rijksuniversiteit
Groningen op verwijten
als zouden hij en collega-
bijbelgeleerden met opzet
de publicatie van nog on
bekende Dode Zeerollen
hebben vertraagd.
Amerikaanse weten
schappers lieten vorige
week weten het „schan
dalig" te vinden dat veer
tig jaar nadat de beroem
de rollen zijn gevonden,
nog steeds gedeelten van
de op perkament geschre
ven teksten niet gepubli
ceerd zijn.
Prof. Van der Woude is lid
van het team van twintig we
tenschappers dat onder lei
ding van John Strugnell van
de Universiteit van Harvard
de nu nog onbekende rollen
van Qumran redigeert.
Een tijdrovende bezigheid, zo
zegt prof. Van der Woude. Hij
kan daarom wel begrijpen dat
sommige geleerden geïrri
teerd zijn geraakt door het
lange wachten op het bekend
worden van de teksten. „Het
had inderdaad best wel snel
ler gekund. Maar het is een
leugen dat de geschriften be
wust zijn achtergehouden".
In 1947 deden jonge schaap-
Prof. dr. A.S. van der Woude
FOTO: PERS UNIE
herders in de buurt van het
plaatsje Qumran, dicht bij de
Dode Zee, bij toeval een ar
cheologische vondst van grote
betekenis. Ze ontdekten in
een grot een gedeelte van wat
later een complete bibliotheek
uit het begin van onze jaartel
ling bleek te zijn. Weten
schappers vonden in de omge
ving nog meer grotten met
kostbare inhoud. De aarde
werken potten die men in de
grotten vond, bleken leren
rollen te bevatten met daarop
teksten van oudtestamenti
sche bijbelboeken en andere
geschriften, die stamden uit
250 vóór tot ongeveer 70 na
Christus.
Tot het jaar 1962 werden in
totaal elf grotten met daarin
leren rollen gevonden. Alge
meen wordt aangenomen dat
de bibliotheek eigendom is
geweest van de Essenen, een
joodse secte die van 125 voor
tot 68 na Christus in de buurt
van de Dode Zee leefde.
Angst voor de komst van de
Romeinen bracht hen ertoe
hun schat te verbergen, in de
hoop later nog eens terug te
komen.
Hebzucht
Dat er nu zo'n commotie is
ontstaan rond de Dode-Zeer
ollen, is misschien wel mede
te danken aan de hebzucht
van Bedoeïnen. De bedragen
die zij vroegen aan het Rocke-
fellermuseum in Jeruzalem
voor door hen gevonden rol
len liepen dermate op, dat
deze instelling al snel door
haar fondsen heen dreigde te
raken.
Het museum loste het finan
ciële probleem op door het
publicatierecht van bepaalde
handschriften te verkopen
aan derden. De rechten die
toen zijn verkocht aan bepaal
de instellingen, zijn nu nog
steeds in handen van onder
andere de groep geleerden die
onder leiding van Strugnell
de nog niet openbare hand
schriften proberen te ontcijfe
ren, van commentaar te voor
zien en te publiceren. Het
door prof. Van der Woude op
gerichte Qumran-instituut in
Groningen draagt daar ook
aan bij.
Dat de groep geleerden voor
de voeten wordt geworpen
expres langzaam te werken,
vindt prof. Van der Woude
een halve waarheid. „Trek
van de 40 jaar eerst maar eens
15 af om al de tienduizenden
teksten te ordenen. In de res
terende tijd moesten al de
fragmenten onderzocht wor
den. De belangrijkste zijn al
vrij vroeg gepubliceerd, wat
nu nog rest zijn echt geen sen
sationele teksten. Het is dan
ook een regelrechte leugen als
men zegt dat de teksten niet
gepubliceerd worden omdat
ze schadelijk zouden zijn voor
het christendom. Dat zijn echt
indianenverhalen".
„Ik moet toegeven dat mijn
Amerikaanse collega's de tek
sten wat lang hebben aange
houden. De handschriften
worden wel eens als disserta
tiemateriaal gereserveerd
voor talentvolle jonge weten
schappers.
Maar u moet niet vergeten dat
er enorm veel tijd in de bestu
dering van de teksten gaat
zitten, vooral als je het in je
vrije tijd moet doen.
Ik had zelf ook al iets af
moeten hebben, maar dat
drukt meer op me dan dat ik
me erover verheug".
De Groninger hoogleraar
denkt dat de limiet van zeven
jaar die het Israëlische depar
tement voor oudheden nu
heeft gesteld voor het ontcij
feren, te halen is. "Ons deel
moet in 1991 gereed zijn".
Het toegankelijk maken van
de handschriften voor ieder
een die dat wil, ziet hij niet
zitten; „Wanneer dat zou ge
beuren, zou je een omgekeerd
effect krijgen. Iedereen zou
van alles gaan publiceren
voordat de officiële publicatie
er is. Met al die deeluitgaven
wordt het een rommeltje. Dat
zou de boel op een ontoelaat
bare manier fragmentarise
ren".
Prof. Van der Woude vindt
het overdreven wanneer Ru
dolph Cohen, onderdirecteur
van het Rockefellermuseum
stelt dat de Dode-Zeerollen
een „missing link" vormen
tussen jodendom en christen
dom. „Dat is dezelfde link die
er bestaat tussen een commu
nist uit oost-Groningen en
een SGP-er van de Veluwe.
Ze hebben dezelfde culturele
achtergrond, maar verschillen
enorm van elkaar".
Hoewel ook hij het grote be
lang van de teksten onder
schrijft, plaatst Van der Wou
de toch een kanttekening bij
de betekenis van de teksten.
„Wanneer over 2000 jaar de
notulen van de doopsgezinde
gemeente van Amsterdam
worden gevonden, geven die
ook geen compleet beeld van
de kerkgeschiedenis van Am
sterdam. De Dode-Zeerollen
behoren tot de weinige oor
spronkelijke geschriften die
we uit die tijd hebben, maar
dat betekent echt niet dat ze
alles over die tijd zeggen.
De Essenen waren maar een
kleine secte, en de rollen wa
ren waarschijnlijk eigendom
van weer een afsplitsing er
van. „Kerkscheuringen kwa
men namelijk ook in die tijd
voor, weet u".
STEVEN EMMENS
UTRECHT - De katholieke
kerk lijdt hedentendage aan
een onverzoenlijke polarisatie.
En het katholicisme aan een
„kerkelijke schizofrenie". Er
huizen in de katholieke kerk
twee zielen die elkaar tegen
spreken. Het zijn twee typen
van katholicisme die zich bei
den op kerkelijke uitspraken
kunnen beroepen. Daarbij
gaat het niet om een polarisa
tie tussen de officiële kerk en
de kerk aan de basis, want de
polarisatie zit zowel in de ba
sis als de top. Door de kerk
heen is een dubbele moraal
ontstaan, een voor de externe,
en een andere voor de interne
(kerkelijke) leefwereld van
katholieken. Talloze katholie
ken ervaren de kerkelijke
moraal voor de binnenkant
van hun leefwereld steeds
meer als in strijd met de fun
damentele rechten van de
mens.
Dat betoogde prof. dr. Rob
van Kessel, priester van het
aartsbisdom Utrecht, eind vo
rige week bij zijn afscheid als
hoogleraar in de systemati
sche theologie in Utrecht.
Termen als orthodox en vrij
zinnig voldoen niet om deze
polarisatie te beschrijven. Het
gaat om twee tegengestelde
denkwijzen. Enerzijds de zo
genaamde objectivistische
denkwijze; alles ligt vast, er is
een eeuwig geldende waar
heid. Anderzijds de persona
listische denkwijze: de mens
vormt zelf zijn wereld en ge
schiedenis. De gezagsdragers
in de RK kerk gebruiken bei
de denkwijzen. In kwesties als
huwelijk, seksualiteit, eutha
nasie en priestercelibaat gaan
zij uit van de eerste denk
trant, voor sociale, economi
sche en maatschappelijke
vraagstukken gebruiken ze de
tweede. De objectivistische
denkwijze is volgens Van
Kessel achterhaald omdat alle
waarneming van de mens nu
eenmaal subjectief is en geleid
wordt door bewust gekozen
bedoelingen en belangen.
Kerkelijke gezagsdragers
brengen grote schade toe aan
de kerk, wanneer zij vasthou
den, soms zelfs op een funda
mentalistische wijze, aan de
stelling dat de waarheid eeu
wig en onveranderlijk is.
Want de waarheid van de
verkondiging hangt af van de
mate waarin de kerk functio
neert als een open gemeen
schap van volwaardige en
zelfstandige mensen. Als ge
zagsdragers de pretentie heb
ben objectief geldende ge
loofsuitspraken te doen, dan
gaat het hen niet om de waar
heid, maar om ideologie.
„Waarom en waardoor deze
kerksplijtende schizofrenie?"
Daarvoor had Van Kessel
geen verklaring, wel een
Prof. Rob van Kessel
FOTO: PERS UNIE
„boze droom". De kerkelijke
leiding probeert door middel
van haar uitspraken over sek
sualiteitsbeleving en de inter
ne kerkelijke structuur de ge
lovigen „levenslang gevangen
en onvolwassen te houden".
„De kerk kiest voor het be
houd van haar macht door de
volgende strategie: seksuele
angsten en schuldgevoelens
versterken, het duidelijk on
derscheiden van priester en
leek, alleen celibataire man
nen tot het priesterschap toe
laten, en benadrukken dat
voor de opgewekte seksuele
schuldgevoelens alleen in de
priesterlijke bediening van de
verzoening verlossing moge
lijk is." Dat is echter nog
maar de helft van Van Kës-
sels boze droom. De andere
helft gaat niet over de inhou
delijke kant van de persona
listische uitspraken van de
kerk over mens en maat
schappij, maar om het strate
gische: zou het daarbij de
kerkleiding ook niet om de
waarheid, maar om de macht
gaan? Want „tegenover heer
sende totalitaire staatsideolo
gieën kan de kerk zich het-
best ontplooien door op te ko
men voor een personalistisch-
communicatieve verwerkelij
king van mens, waarheid en
samenleving", aldus Van Kes
sel, die meende dat het „voor
het brede kerkvolk haast niet
te geloven is, dat dit waar zou
kunnen zijn." Maar het zou
wel de dubbelzinnigheid ver
klaren waarmee de kerkelijke
hiërarchie reageert op eman
cipatie-bewegingen en bevrij-
dingstheologieën: maatschap
pelijk en diakonaal krijgen zij
vergaand hun gelijk, maar
binnenkerkelijk krijgen zij
dat niet niet. Zo vergaat het
ook de kerkelijke vrouwenbe
weging. Zo is het ook de Ne
derlandse kerkprovincie ver
gaan.
Tomasek middelpunt viering in Praag
Duizenden katholieken hebben zaterdag in Tsjechoslowakije
de viering van de negentigste verjaardag van de aartsbis
schop van Praag, kardinaal Frantisek Tomasek, aangegrepen
om opnieuw vrijheid van godsdienst in hun land te eisen. To
masek, (midden) de op drie na oudste kardinaal in de RK
Kerk, die de laatste jaren steeds nadrukkelijker gepleit heeft
voor godsdienstvrijheid, celebreerde samen met onder meer
de curieprelaat Francesco Colassuono de eucharistie in een
afgeladen St. Vituskathedraal.
Opstandige nonnen verlaten klooster
MORRIS TOWNSHIP Drie van de vier nonnen die zich
sinds oktober vorig jaar hebben opgesloten in de ziekenzaal
van het karmelietessenklooster in de Amerikaanse plaats
Morris, hebben zaterdag het klooster in alle stilte verlaten.
Zaterdag liep het ultimatum af dat het Vaticaan de vier zus
ters had gesteld. „Zij hebben geen briefje, geen boodschap
achtergelaten. Ik denk dat niemand hen heeft zien gaan", al
dus een medezuster van de drie nonnen.
Vijf van de 13 zusters in het klooster besloten in oktober vo
rig jaar tot hun actie uit protest tegen het besluit van de nieu
we priores om een televisietoestel en een videorecorder in het
klooster neer te zetten. Zij wilde de zusters in staat stellen de
reizen van paus Johannes Paulus II te volgen. Bovendien
mochten de zusters voortaan naar klassieke muziek luisteren
en snoepen. Een zuster, de 44-jarige zuster Teresita Romano,
bevindt zich nog in de ziekenzaal. Haar wacht een procedure
tot uitzetting uit de orde. De vijfde non verliet in maart om
gezondheidsredenen het klooster.
Het Vaticaan beval in maart twee van de vier zusters, onder
wie Teresita Romano, een ander klooster te zoeken. Een der
de zuster, de vroegere priores van het klooster, moest haar
actie ook opgeven, maar mocht wel in het klooster blijven.
Eigen woningbezit
NaDAT al eerder bij verschillende gelegenheden de aftrek-t
baarheid van de hypotheekrente ter discussie was gesteld, isf
daar nu ook het 'instituut' van de gemeentegarantie bijgeko-L,
men. Demissionair staatssecretaris Heerma van volkshuisves-L
ting heeft onlangs laten weten dat hij niet afwijzend staat te-pi
genover het privatiseren van de gemeentegarantie.
HlJ heeft daar zo zijn redenen voor. Om het beleid van hett
bevorderen van het eigen-woningbezit te kunnen voortzet-F
ten moet de regering jaarlijks een slordige veertig miljoen op!
tafel leggen wegens het niet nakomen van financiële ver-P
plichtingen door huizenbezitters. In het licht van de hon+
derdduizend garanties die jaarlijks worden verstrekt is hetk
weliswaar geen groot bedrag, maar desondanks.
De gedachte om de gemeentegarantieregeling over boord tel
zetten zou voor de lagere-inkomensgroepen geen dramati-[
sche gevolgen hoeven te hebben, wanneer het bouwsparen
aangepast aan de eisen des tijds weer uit de oude doos
wordt gehaald. Ooit óók ingevoerd om het eigen-woningbezitr
te bevorderen hebben de bouwspaarkassen vanaf de jaren
dertig gedurende veertig jaar niet kunnen functioneren om-t
dat dit systeem niet paste in het Nederlandse belastingstelsel.g
De bouwspaarders genoten feitelijk geen enkel fiscaal
deel. Dit in tegenstelling tot de situatie bij onze oosterburen,t
waar dit systeem dank zij een gunstig premie- en belasting-j'
stelsel tot op de dag van vandaag floreert. Van de gezinnen
maakt daar 42 procent gebruik van een bouwspaarregeling|]
om na zeven jaar de inleg al verdubbeld te zien.
A.LLE studies die verricht gaan worden mogen het uit-u
gangspunt echter niet aantasten. Dat uitgangspunt is het be-u
leid van de regering om het eigen-woningbezit te bevorde-F
ren. Want dat belêid is de meest pure vorm van privatiseren]
Discussies over de aftrekbaarheid van de hypotheekrente!
mits die niet buitensporig hoog zijn dienen resoluut de
kop te worden ingedrukt. Want voor te grote groepen is datr
de eerste (en enige) toegang tot het bezit van een eigen wo-[;
ning. Gunstige bouwspaar- en andere regelingen kunnen dia
toegang alleen maar vergroten. En dan wordt de noodzaak
tot het instandhouden van een gemeentegarantie wel heety
klein.
Zonnig en warmer
DE BILT (KNMI) Een
krachtig hogedrukgebied heeft
zich nu boven de Noordzee
ontwikkeld. De kern van dit
hoog beweegt zich het komen
de etmaal nog iets in de rich
ting van zuid-Noorwegen. Ge
lijktijdig blijft de luchtdruk re
latief laag in midden-Europa.
Noordoostenwinden voeren de
komende 24 uur droge lucht
uit zuid-Scandinavië naar onze
omgeving. Zowel door de aan
voer van warmere lucht als
door dalende luchtbewegingen
boven onze omgeving worden
de temperaturen geleidelijk
hoger. Morgenmiddag kunnen
dan ook in een groot deel van
het land maxima van rond de
25 graden worden bereikt. Bij
een matige, overdag aan de
kust af en toe krachtige noord
ooster, blijven de temperatu
ren bij zee wat achter. Ook
woensdag bepaalt het hoog
nog ons weer. De temperatu
ren kunnen dan nog verder
oplopen.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, geldig tot en met
morgen.
Noorwegen. Zweden. Denemarken,
noord-Duitsland: zonnig zomerweer
met overal stijgende temperaturen.
Alleen in noord-Duitsland eerst nog
wegtrekkende bewolking. Meer na^r
het noorden, langs de Noorse kust,
bewolking met regen. Middagtempe-
raturen 20-25 graden, morgen enkele
graden hoger. Langs de Noorse west
kust en langs de Deense en Zweedse
Oostzeekust iets lager.
Ierland. Schotland en Engeland: vrij-
wind 17-21 graden. Landinwaarts of
bij aflandige wind 20-26 graden, mor
gen in zuid-Engeland nog wat hoger.
België, Luxemburg en midden-Duits-
land: meer naar het noorden over
gang naar zonnig weer, in zuid-Bel-
gië, Luxemburg en meer naar het
zuiden in midden-Duitsland bewol
king, maar overwegend droog. Mid-
dagtemperaturen 20-24 graden Mor
gen enkele graden hoger.
Zuid-Duitsland: half tot zwaar be
wolkt, voornamelijk dichter bij de
Alpen, in Beieren, mogelijk een bui.
Drukkend weer met middagtempera-
turen van 20-24 graden, morgen iets
Frankrijk: in noord-Frankrijk be
noorden Parijs en in Bretagne over
wegend zonnig met stijging van de
temperatuur tot zomerse waarden.
Elders half tot zwaar bewolkt en
vooral in de middag of avond plaat
selijk een regen- of onweersbui.
Zwitserland en Oostenrijk: in noord-
Zwitserland, ten noorden van de Al
pen en west-Oostenrijk veel bewol
king en hier en daar een bui, moge
lijk met onweer, drukkend weer met
in het laagland maxima van 21-25
graden, in zuidoost-Oostenrijk e
zuid-Zwitserland meer zon, maa
vooral in de middag en avond voi
ming van lokale - soms zware - or
weersbuien. Maxima 24-29 graden
Italië: in het noorden en meer land
inwaarts ook elders in Italië enkeli
regen- of onweersbuien, welke v
al in of bij de Povlakte zwaar
nen zijn. Op Sicilië, langs de west- enc
zuidoostkust vrij zonnig. Middagtenv
peratuur 27-33 graden.
Joegoslavië: veranderlijk bewolk
met talrijke regen- of onweersbuien;
het eerst in het noorden, later vooral
in het zuiden. Langs de Adriatische
kust vooral in het zuiden zon, maar
ook onweerskansen. Middagtempera-
tuur 23-29 graden.
Griekenland: in midden- en noord-
Griekenland, vooral landinwaarts,
weer een toenemende onweersactivi
teit, vooral in de middag en avond
Op de eilanden en langs de zuidwest
kust vrij zonnig. Middagtemperatuur
'e laagvlakte, in
1 tot 34 graden.
WEERRAPPORT
Langs de Middellandse Zee vrij
ddagtemperaturen van 22
het noordwesten tot 25
gra-
a 31
graden elders, in het noordwesten
morgen warmer.
Spanje en Portugal: eerst in het mid
den en oosten nog zonnig en warm
tot heet, bij maxima van 30-38 gra
den Overigens vanuit Portugal meer
bewolking met afkoeling en enkele
buien. Dit minder stabiele weer heeft
zich morgenavond tot in oost- en
noord-Spanje uitgebreid. In west-
Spanje en Portugal 20-27 graden.
26 19
- 23
'PI
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven Oe
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Dierenzorg
In het artikel „Hondebezitters
bundelen verzet tegen beper
kingen", in de krant van dins
dag jl„ werd gesuggereerd dat
de Vereniging Dierenzorg Lei
den en Omstreken binding
heeft met de nieuwe politieke
partij „Leefbaar Leiden". Dat
is niet het geval.
Na gesprekken met enkele be
woners uit de binnenstad heeft
de Vereniging Dierenzorg Lei
den e.o. een briefkaarten- en
handtekeningenactie gestart
tegen de verhoging van de
hondebelasting, het aanlijnge-
bod in parken, de honden-uit-
laatstroken en het plaatsen
van wildroosters bij de Burcht
heuvel en het Van der Werf-
Eark. Wij hebben alle handte-
eningen (1159) met twee be
zwaarschriften aan de wethou
ders overhandigd. Marianne
Oudshoorn was daarbij aanwe
zig namens de bewoners uit de
binnenstad en niet namens de
partij Leefbaar Leiden.
De Vereniging Dierenzorg
Leiden en Omstreken is opge
richt uit onvrede met het be
leid van de Dierenbescher
ming in Leidèn en niet uit on
vrede met het beleid van de
gemeente, zoals men zou kun
nen opmaken uit het artikel.
Barbara Verhoeve,
Voorzitter Vereniging Dieren
zorg Leiden en Omstreken,
Onzekerheid
Over de onzekerheid aangaan
de de levensvragen onder stu
denten moet een van de voor
naamste oorzaken genoemd
worden, de jarenlange onder
belichting van de inhoud van
het evangelie op alle niveaus,
vanaf de lagere school tot de
universiteit, van thuis tot de
preekstoel. Ondanks alle aan
sporingen van kerkelijke zijde.
C.D. Noorderwier,
DEN HAAG.
Museum verkopen
Langzamerhand voel ik mij als
Goethe's toverleerling, d.w.z.
ik kan niet meer indammen
wat ik dertig jaar geledén ben
begonnen te stellen: maak de
museumdepots produktief.
Echter dit niet op de manier
van de heer Fuchs van het
Haags Gemeentemuseum; men
heeft mij juist ten onrech
te verweten dat ik liefst
propageerde de Nachtwacht en
de Staalmeesters van de hand
te doen. De heer Fuchs blijft
echter bij zijn rampzalig plan
omdat het blijkbaar te veel
werk is eens in de kelders te
kijken. Hij blijkt verbazing
wekkend weinig respect voor
de hem toevertrouwde collec
tie te hebben. Misschien kan
hij 't beste zichzelf voor een
hoge prijs aan een Amerikaans
of Japans museum verkopen.
Dan hoeft hij niet op kosten
van de burgerij in de wereld
rond te reizen.
Hans Max Cramer,
DEN HAAG.