finale c« Frits ter Kuile verkiest God bovenF-16's "tiis* '•Mlêt: ZATERDAG 1 JULI 1989 PAGINA 34 AMSTERDAM - Tot Frits' vrien den behoren de oud-legeraalmoeze nier Kees Koning en de arts Co van Melle. Die hakten op Nieuws- jaarsdag met bijlen in op enkele straaljagers op de vliegbasis van Woensdrecht. Om in hun ogen recht te doen aan het bijbelboek Jesaja hoofdstuk 2 vers 4. „Dan zullen zij hun zwaarden tot ploeg scharen omsmeden en niet langer de oorlog leren". De boodschap daarvan schrijven ze vele keren over op muren van raketbases en kazernes. 'Sloper en schilder' staat er in Ter Kuile's paspoort. Hoe ko men mensen tot zo'n levenshou ding? Zijn jeugd. Van z'n vierde tot twaalfde jaar woonde Frits ter Kuile in Enschede, als zoon van de bekende kunsthistoricus en conservator van het Rijksmuseum Twente, Onno ter Kuile. Frits: „We zijn later naar Amsterdam verhuisd. Daar heb ik het gymnasium gevolgd, met een VVD-sticker qp m'n agenda. Temidden van al die kinderen van links-intellectuele ouders was ik een echt rechts jongetje. Naarmate ik ouder werd, ging ik me zelf vragen stellen waarom de wereld was zoals ze was. We woonden in een dure buurt met de hele rambam en hadden verder een boerderij in de Achterhoek. Tegelijk zag ik men sen op twee hoog achter wonen die daar het hele jaar niet vandaan kwamen. Je leert ongelijkheid in de maatschappij te zien en gaat nadenken over de oorzaken. Je hart zegt dat het anders moet, maar de wereld om je heen zegt dat je werken moet voor geld, want zonder dat kun je niet gelukkig zijn. Alles is daarmee be smet, tot op de universiteiten toe. Welke je ook volgt, ze maken je allemaal klaar voor hetzelfde systeem, de tredmolen van het geld verdienen. Ik ging naar de Landbouw Hogeschool in Wageningen en volgde een studie plantenveredeling, zoals het toen nog zo mooi heette. Het kwam gewoon op rassenmanipulatie neer. Maar in 1982 ben ik daar radicaal mee gekapt, heb mijn studie aan de kant geschoven. Ik wilde doen wat m'n hart me ingaf: Jezus volgen". Diepe „Ik sprong in het diepe, want je kunt zo iets niet eerst uitproberen of uit een boekje halen". Frits ter Kuile begon met Russisch te le ren. Dat was zijn eerste daad. Vanuit de gedachte dat je je vijanden lief moet hebben, wilde hij eerst die taal leren kennen want Rusland is tenslotte een groot Europees land. „Die studie heeft me veel voldoening gegeven. Het was het begin van wat ik wilde. Werk niet voor brood, zegt Jezus, maar zorg voor de schepping. Maak je geen zorgen voor de dag van morgen en doe als de vogels en de leliën des velds. Ik moet zeggen, dat blijkt goed te werken. Je krijgt er voldoening door en het geeft richting aan je leven". „Van huis uit had ik wat geloof betreft niets meegekregen. Maar toen ik in de anarchistische beweging zat, hoorde ik in een kraakpand de muziek van Bob Marley. Muziek uit het Caribische ge bied over de slaven en het afschudden van de ketens, over een exodus uit de kapitalistische wereld. Echte reggae-mu- ziek waarvan de wortels in Afrika liggen. Het is de muziek van Marley die me bij Jezus heeft gebracht. Ik ben me in hem gaan verdiepen, heb veel over hem gele zen en probeer hem na te volgen. Veel beleef ik aan contacten met Francisca nen maar ook met moslims. Want Gods geest waart door alle godsdiensten heen. Zo was Ghandi een groot christen, al hoewel hij een Hindoe was". Z'n contacten met de islam heeft Frits ter Kuile opgedaan via acties eerder dit jaar tegen de levering van straaljagers door Nederland aan NAVO-partner Tur kije. „Omdat die er de Koerden in hun bevrijdingsstrijd mee bestrijden. Als je dan samen met Koerdische mensen een maand vast op het Binnenhof, ervaar je dat je dezelfde inspiratiebron hebt", al dus Ter Kuile. Er bestaan volgens hem veel vooroordelen omtrent de islam. „Dat komt door mensen als Khomeiny maar de massa van de moslims wil vrede, net zoals de meeste christenen, wat hun leiders dan ook mogen roepen". Centen Als totaal-weigeraar van militaire dienst zegt Frits nu zes jaar in dienst te zijn van de vrede. Ongeveer net zo lang als de meeste vrijwilligers tekenen voor het militaire leger. „De meesten doen dat om de centen. Ik ben, zou je kunnen zeggen, onbezoldigd werker. Ik voel dat 't anders moet, zowel voor me zelf als voor anderen. Al dat geld voor de bewa pening, dat zouden ze moeten gebruiken om de honger in de wereld tegen te gaan en om de vervuiling op te ruimen. In Woensdrecht heb ik drie jaar lang schil len opgehaald en batterijen. Werken voor Gods Koninkrijk en leven van Gods genade". Of het in elkaar rammen van andermans eigendommen zoals vliegtuigen en ande re militaire spullen met zijn idealisme valt te rijmen? Iedereen kan wel mooie theorieën ophangen en er vervolgens met de bijl op los gaan. Waar blijven we dan in onze democratie? Frits knikt. Hij neemt de tijd om het uit te leggen. „Het gaat erom iets wat scha delijk is, onschadelijk te maken. Wan neer eigendom benut wordt voor het goede, voor de waardigheid en de heel heid van menselijk leven, moet je dat respecteren. Maar zodra eigendom benut wordt voor onderdrukking en vernieti ging van menselijk leven, is het in onze ogen verantwoord het uit te schakelen en kapot te maken. Toetssteen daarbij is dat je hoe dan ook geen andere mensen, planten en dieren kwaad doet en zelf van je daden materieel niet beter wordt, en dat je ook bereid bent de .gevolgen van je handelen te aanvaarden. Anders dan de actiegroep Rara zullen we alles openlijk doen en nooit weglopen. Omdat het uitleggen van onze acties een wezen lijk onderdeel vormt van onze strate gie". De nieuwe ploegschaarbeweging is bin nen de internationale wereld van de ge weldloosheid voorzichtig gezegd niet er kend. Maar ze telt inmiddels wel veel aanhangers, niet in het minst door het optreden van de Noordamerikaanse je zuïet Daniël Berrigan. En de steun in eigen land? Frits ter Kui le noemt de sympathie van de Francis caanse Samenwerking, Kerk en Vrede, Vrouwen voor Vrede en de Basisbewe ging Nederland. Verder hebben bladen als De Bazuin en Tijdschrift Nederland se Religieuzen positieve aandacht aan de acties tegen de straaljagers besteed. Ceders Er lijkt Frits niet veel aan gelegen te zijn officiële kerken achter z'n standpunt te krijgen. Akkoord, het Conciliair Proces voor gerechtigheid, vrede en heelheid van de schepping is een positief teken. „Maar in feite is het niet meer dan een nieuwe verpakking van de boodschap die al een paar duizend jaar oud is. De schepping zuchtte ook ten tijde van Je saja al onder de last van de machtigen. Lees maar hoe de ceders van Libanon in die dagen geteisterd werden door ge bruik voor de legers en woningbouw". Frits ter Kuile had namens de Francis caanse Vredeswacht naar de oecumeni sche ontmoeting van Europese kerken in mei in Bazel zullen gaan. Maar in plaats daarvan moest hij zeven weken straf uit zitten in het Huis van Bewaring in Maastricht. „Omdat we op de veertigste veijaardag van de NAVO een Ameri kaans ziekenhuis in Heerlen hebben be zet. Dat is al twee jaar oud, staat vol met moderne medische apparatuur en telt vele waslokalen, maar kent geen en kele patiënt. Het heeft als enige taak de zorg voor VS-soldaten tijdens een moge lijke derde wereldoorlog. Wij hebben 't omgedoopt tot Nevada Gasthuis, belast met de zorg voor de vele slachtoffers van kernwapentests in de wereld. Daar kunnen ze het geld voor de nieuwe kern wapens beter aan uitgeven". Waarom toch zo fanatiek, het niet door gaan van de raketten op Woensdrecht betekendë toch een keerpunt in de wa penwedloop? De niet-plaatsing van kernwapens op Woensdrecht heeft hij zeker niet als een overwinning van de vredesbeweging ge vierd. „Met veel poeha hebben de vos sen de passie gepreekt, de plaatsing van de kernwapens daar gaat niet door. Maar de produktie van kernkoppen in Pentex in Texas gaat onverminderd door. Alleen over de dragers van de ra ketten is een akkoord bereikt, niet over de produktie". Frits ter Kuile is er ook achter gekomen wat de drijfveer is van het militarisme op deze aarde. „Het draait om de mam mon, de macht van het geld. Bewape ning zorgt louter voor subsidie voor de rijken. Een lobby van de rijke mensen om hun overtollig geld in aandelen in de wapenindustrie te stoppen om zo nog rijker te worden. En bij wapens horen vijanden. Die hoef je maar te maken en dan kun je die rotdingen nog gebruiken ook". Hasselbach „Soldaten van de wereld verenigt u, vecht tegen de milieuvervuiling, niet te gen elkaar en hebt uw vijanden lieP', schilderde hij op de muur van een Ame rikaanse raketbasis in het Duitse Hassel bach. Dat gebeurde op klaarlichte dag. Omdat het buiten de poort was, mocht de Amerikaanse bewaking niet ingrijpen. De Duitse militaire politie liet vanwege de dagelijkse aflossing omstreeks die tijd ook nog een half uur op zich wachten totdat ze hem konden arresteren. Inmid dels heeft hij de boodschap gelaegen dat hij twintig dagen straf moet uitzitten in een Duitse cel. Dat hij toch nog onlangs ongehinderd in Berlijn de Kirchentage kon bijwonen, lag aan een vriendelijke oude Twentse dame die hem in haar auto de grens overbracht. „Op het juiste Frits ter Kuile werkt aan een internationale pelgrimage tegen de laagvliegoefeningen in het Amerikaanse Nevada (ook door F-16's van de Vliegbasis Twenthe) die groot leed berokkenen aan de daar wonende Indianen. FOTO: HENK VOORTMAN nomen, werd ik aangehouden en naar een politiebureau gebracht. De socialisti sche heilstaat heeft geen buitenlanders nodig, en zeker niet voor het straatve gen. Later hoorde ik dat ik was aangege ven door een buurman van m'n vrien din, die bang was dat de autoriteiten hèm zouden oppakken als hij naliet te melden dat er een vreemdeling bij hem in de straat woonde". En dat voert maar niets uit en teert qp de gemeenschap, klinkt het verwijt. Frits glimlacht hoofdschuddend en zegt dat hij geen geld wenst te ontvangen van de wereldse overheid die zoveel onrecht veroorzaakt en in stand houdt. „Ik heb eigenlijk geen vaste woon- of verblijf plaats, dus ook geen hoge kosten en woon overal en nergens in m'n slaapzak. Het enige, waarvoor ik geld uitgeef, zijn telefoonkosten en postzegels om brieven te schrijven. Ik moet zeggen dat gelukkig ook m'n moeder pal achter me staat en m'n tandartsrekening betaalt". Tinbergen „M'n vader, die enkele jaren geleden is overleden, vond het eerst maar niets. Een zoon die z'n studie afkapt en in de gevangenis belandt omdat hij zonodig totaal-weigeraar wil zijn. Maar hij is ver anderd toen ik in Haarlem m'n proces had en voor de rechter stond met Nobel prijswinnaar Tinbergen en oud-generaal Von Meyenfeldt als mijn getuigen, als mede René Schafer, in 1945 overlevende van Nagasaki. Toen zag m'n vader in dat ik niet als een Don Quichotte tegen windmolens vocht maar gerenommeerde medestanders had die er nèt zo over dachten als ik. Hij heeft het toen nog be staan om voor zijn Rotary-club in Am sterdam een lezing te houden over to taal-weigeren en over zijn zoon die daar voor in de gevangenis vast zat. Dat heeft me geweldig goed gedaan". „Dood zijn voor het oude en levend voor het Koninkrijk Gods, zegt Jezus. Dat is ook mijn credo". Frits ter Kuile lijkt de zekerheid des geloofs te hebben maar hij kent ook 'danige twijfels'. Met name ten aanzien van Romeinen 13, zo schudt hij opnieuw een bijbeltekst uit z'n mouw; daar waar de apostel Paulus predikt over de handhaving van het hoogste gezag, desnoods met het zwaard. „Ik kan daar niet over uit, daar ben ik het niet met Paulus eens. Evenmin deel ik z'n visie over vrouwen. Eerlijk gezegd wil ik het daar met hem op de Dag des Oordeels nog over hebben. Het zal er dan wel druk zijn maar dat wil ik eerst graag uitpraten. Tenslotte is Paulus niet zo maar iemand, je kunt niet om hem heen". En wat de toekomst ook brengen moge, Frits voelt zich door 's Heren Hand ge leid. Hij werkt druk aan de organisatie van een internationale pelgrimage naar Amerika in 1992, vijfhonderd jaar na de ontdekkingsreis van Columbus. Het wordt een tocht van de Amerikaanse oostkust naar Nevada, het land van de Shoshone Indianen, de streek die door de 'witte beschaving' wordt gebruikt voor kernproeven en laagvliegoefenin gen van F-16's. Ook door toestellen van de Vliegbasis Twenthe. Het vee van de Shoshone krijgt door de 'terreur' van onze luchtmacht miskramen en de ge zondheid van de hele Indiaanse gemeen schap heeft te lijden van het duivelse ge bulder aan hun oren. Ondanks alle tijd en energie die hij er aan geeft, beseft Frits ter Kuile dat wat hij doet toch maar werk in de marge is en hooguit een 'Green-Peace-enect' heeft, de mensen wakker schudt. „Maar je zult er wel op de Dag des Oor deels op aangesproken worden. Wat deed jij toen het er op aankwam? Tege lijk ben ik er van overtuigd dat de echte vrede alleen door Jezus zelf gebracht zal worden". Tot slot de vraag of de interviewer nog iets vergeten is. Frits: „Ja. Denk niet, dat ik een heilig boontje ben. Want toen ik nog in Amsterdam op school zat, jatte ik fietsen en handelde in hasj. Geen mens is zonder zonde". JAN TER HAAR De vredeswacht in Woensdrecht. Dat er daar geen kernraketten komen is volgens Ter Kuile geen overwinning. De plaatsing moge dan niet doorgaan, maar de pro duktie van die wapens gaat onverminderd door. FOTO: SP moment zorgt God dat je geholpen wordt", zegt Ter Kuile, en hij meent het. Hij heeft inmiddels al vele landen afge reisd met z'n acties en ontmoetingen met gelijkgezinden. In de geboorteplaats van Franciscus van Assisi, Assisi dus in Midden-Italië, woonde hij vorig jaar een congres over geweldloosheid bij. Een joods echtpaar attendeerde hem op een souvenirwinkeltje in het stadshart waar naast alle heilige kruizen ook swastika's (hakenkruizen) hingen. Frits begon met een vriend voor de winkeldeur prompt een vastenactie, als protest tegen deze 'symbolen van de duivel'. Hij trok daar mee de nodige aandacht: de kwestie werd tot in de gemeenteraad van Assisi aan de orde gesteld en een dag later, nog vóór de terugreis naar Nederland, beleef de Frits dat de politie naar de winkel trok en de hakenkruizen in beslag nam. Maar meestal heeft hij de politie tégen zich, bij het doorknippen van afrasterin gen en het betreden van verboden defen sieterrein, het beplanten ervan met bloe men en soms aardappelen („voedsel in plaats van wapens"), het beschilderen van kazernemuren en -schuttingen en het onklaar maken van militaire machi nes en apparatuur. Als gast van de Amerikaanse ploeg schaarbeweging 'Catholic Workers' was hij in de Verenigde Staten, in de sloppen van Manhattan waar hij meehielp in de gaarkeukens om de hulpbehoevenden van de vrije wereld te laten eten en drin ken. Ook in de Nevada-woestijn waar het westelijk halfrond zijn verduivelde raketten produceert en uittest. Dank zij z'n cursus Russisch kon Frits ter Kuile vorig jaar prima uit de voeten in Mos kou. Hij knoopte er contacten aan met de vredesbeweging in de Sovjetunie. Ook daar werd hij opgepakt en vastge zet, zij het slechts voor één dag. „Ik had er een studente leren kennen bij wie ik een tijdje heb gewoond. Om er wat bij te verdienen, was ze straatveger. Toen ik dat werk een keer van haar had overge CcidócGouAOtit'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 34