„Amateur-orkesten moeten met
muziekscholen samenwerken"
SEE
FILOSOOF ALFRED J. AYER OVERLEDEN
dagpuzzel
Authen tieke roman tiek
werkt verfrissend
Layer schenkt te weinig
aandacht aan orkestspel
sreuN
ioisvtfW
KUNST
£eidóe<3outtmt
VRIJDAG 30 JÜNI 1989 PAGINA 8i
I-
Minister Brinkman: „Ivens was uniek"
DEN HAAG „Een groot kunstenaar, met een zeer
bijzondere betekenis voor de plaats van de Nederland
se film in de wereld". Met die woorden reaageertde
minister Brinkman van WVC gisteren op de dood van
Joris Ivens, woensdag in Parijs.
Brinkman was het die in 1985
de verzoening van de Neder
landse overheid met Ivens in
zette, toen hij hem het Gouden
Kalf overhandigde als erken
ning voor zijn werk als film
maker. „Zijn internationale re
putatie was uniek en van zijn
werk kan met recht gezegd
worden dat het een bijdrage
heeft geleverd aan de cinema
tografie in de wereld" aldus de
minister. Filmer Bert Haan
stra, generatie-genoot van
Ivens. noemde hem in NCRV's
Hier en Nu „één van de aller
grootste strijders met het wa
pen film en een groot docu
mentalist". Het Nederlands
Filmmuseum heeft in verband
met het overlijden van Ivens
het programma voor de ko
mende dagen aangepast. Van
29 juni tot en met 3 juli wordt
een selectie vertoond uit het
oeuvre van de cineast. Bij een
aantal voorstellingen zal een
kort herdenkingswoord wor
den gesproken.
Luchtdicht
De Amerikaanse
kunstenaar John
Halpern in zijn
kunstwerk „breaths-
culpture" in Hoorn.
Halpern heeft zich
opgesloten in een
glazen huis, geheel
luchtdicht gemaakt,
waar enkele snel
groeiende planten
voor de zuurstof zor
gen. In totaal ver
blijft hij er tien da
gen, als hij tenmin
ste om gezondheids
redenen niet eerder
moet opgeven.
Ton Elias naar nieuws van TV10
AALSMEER Ton Elias gaat deel uit maken van
de nieuwsredactie van TV 10. De NOS-verslagge
ver is aangetrokken als parlementair-redacteur.
Met zijn komst en die van Feike Salverda (VPRO),
die achtergrond-reportages gaat maken, is de kern
van nieuwsredactie van de satelliet-zender com
pleet. Deze redactie, die in totaal uit veertig perso
nen zal bestaan, gaat vanaf 28 oktober dagelijks
bijna een een uur lang de nieuwsrubriek (20.00-
20.30) en de nieuwsflitsen (18.00, 19.00 en 22.25)
verzorgen. Verder is elke dag (23.00-23.10) een kor
te samenvatting van het nieuws van de dag en uit
gebreid financieel-economisch nieuws te zien. Zo
als we al eerder meldden, is Herman Wigbold (63)
benoemd tot interim-hoofdredacteur van deze
nieuwsredactie, wordt Harmen Siezen het gezicht
van de nieuwsflitsen, gaat Jaap Jongbloed de uit
gebreide nieuwsrubriek van 20.00 uur presenteren
en verzorgt Hugo van Rhijn de algemene verslag
geving.
Gestolen Van
Goghs blijven
zoek
EDE De bewaring van de
twee verdachten in de Van
Goghzaak is gisteren met zes
dagen verlengd. Een woord
voerder van de politie zei te
verwachten dat de bewaring
voordat de tweede termijn
om is, omgezet zal worden in
gevangenhouding. Overigens
is verder, volgens de zegs
man van de politie, nog geen
enkel resultaat geboekt door
het Van Gogh-team. De twee
schilderijen „de aardappele
ters" en „de uitgebloeide zon
nebloemen" zijn nog niet te
ruggevonden.
FASO ZIET OPLOSSING LEDEN TEKORT:
DEN HAAG Een werk
groep van de Faso heeft
op verzoek van de Cultu
rele Raad Zuid-Holland
een overigens heel oud
zeer ontdekt: vrijwel alle
amateur(symfonie)orkes-
ten hebben te kampen
met een gebrek aan jonge
leden, aan altviolisten,
aan koperblazers en aan
slagwerkers.
In een verslag rond dit feno
meen, dat bestaat zolang er
a'mateursymfonieorkesten be
staan, doet de werkgroep de
doorgaans noodlijdende orkes
ten een aantal sugesties aan de
hand waaronder het advies
aan de orkesten met muziek
scholen te gaan praten.
Niet alleen kan dat, in samen-
Werking met nog een paar
nuttige adviezen, de vergrij
zing van de orkesten wat be
perken, ook zou een aantal
jonge violisten van de muziek
scholen kunnen worden be
praat over te schakelen naar
de altviool.
Het advies van de werkgroep,
dat de werving van nieuwe le
den zich beter moet richten op
deze specifieke doelgroep, zal
bij de respectieve orkesten
vrolijk hoongelach oproepen,
omdat de meeste orkesten van
mening zijn dat aan werving
al gedaan wordt wat mogelijk
is. Maar het advies van de
werkgroep om „zich minder te
richten op het 75-jarig be
staan" en het accent te ver
schuiven naar hogere kwali
teit, zal vele jongere orkestle
den zeer nuttig voorkomen.
Zoals ook het advies van de
werkgroep om buitenlandse
orkestreizen te organiseren, in
de vorm van uitwisselingen,
eveneens als opvallend zinvol
zal worden ervaren. „Dit ver
oorzaakt vaak een toestroom
van jonge leden", voegt de
werkgroep erbij.
De werkgroep van de Faso
(Federatie van amateur sym
fonie- en strijkorkesten) steekt
ook de hand in eigen boezem:
„Ons imago is te stoffig". Uit
onderzoek bij de 40 orkesten
in Zuid-Holland blijkt, dat de
leden de Faso zien als „een
club mensen die activiteiten
organiseert", „een landelijke
organisatie die vergadert". Of
als bibliotheek. Dat de orkest
leden de Faso zélf zijn, ontgaat
de meesten, constateert de
werkgroep treurig. De orkes
ten wordt geadviseerd een be
roepsvormgever aan te trek
ken, die de Faso moet advise
ren met name inzake publica
ties. En briefpapier, meent de
werkgroep ook nog.
Kwaliteit
De werkgroep heeft, door drif
tig rond te vragen, de knel
punten herkenbaar aan de op
pervlakte gekregen, waarmee
vrijwel alle amateurorkesten
sinds mensenheugenis te kam
pen hebben. Het gaat niet al
leen om het chronische gebrek
aan jonge leden, met name
strijkers en met name daarvan
de altviolisten. Ook de reper
toirekeuze is vaak punt van
discussie, afgezien van de
vraag of daardoor jonge leden
wegblijven. Het onderzoek le
vert geen namen op; dat de
Haagse orkestvereniging Musi-
ca nooit te klagen heeft gehad,
blijkt in het grote geheel niet
ter zake.
Wanneer de dirigent, want hij
is het meestal, het nieuwe re
pertoire samenstelt en bekend
maakt, zal Mozart daar niet
gauw bij zijn. „Want in Mozart
hoor je onze tekortkomingen
zo duidelijk. Laten we maar
Haydn spelen; die lijkt er een
beetje op en verdraagt meer".
Waarna opnieuw wordt geko
zen voor Das Uhr of La Poule.
Bij een steekproef onder tien
van de veertig orkesten is niet
aan de orde gekomen het op
merkelijk grote aantal orkes
ten of orkestjes, dat versnippe
ring in de hand werkt en
mede verantwoordelijk is voor
de soms gebrekkige samenstel
ling van de orkesten. Wel is
overduidelijk naarvoren geko
men, dat in de eerste plaats sa
menwerking met de muziek
scholen zeer gewenst is, al is
ook gebleken dat veel jeugdi
gen er weinig voor voelen
plaats te nemen tussen „die
oudjes". Maar dat zou kunnen
veranderen, als jonge musici
lid worden en inderdaad de
uitwisselingen met het buiten
land tot stand kunnen komen.
„Een echte aanzet zou kunnen
bestaan", aldus de werkgroep,
„uit het formeren van een
werkgroep met daarin verte
genwoordigers van de Faso (de
orkesten dus) en van het
Overleg Directeuren van Mu
ziekscholen (ODM). De Cultu
rele Raad zou hiertoe het initi
atief kunnen nemen", aldus de
Faso-werkgroep, die er op
wijst dat aan de opleiding van
(koor)dirigenten niet meer zo
veel schort dank zij cursussen
en een orkestprakticum.
FRITS BROMBERG
Het Haagse Musica tijdens een concert in Diligentia in 1914: toen al groot en redelijk grijs.
DEN HAAG De Britse filo
soof Alfred J. Ayer, een van
de kundigste denkers van deze
tijd, is in een ziekenhuis in
Londen overleden. De filosoof,
die 78 jaar werd, was al lange
tijd ziek.
„Ik ben van oordeel dat er in
de filosofie niets is dat het be
staan van met elkaar strijdige
filosofische .scholen' wettigt",
sdhreef Alfred J. Ayer in zijn
eerste en waarschijnlijk be
roemdste boek „Taal, Waar
heid en Logica", dat verscheen
toen hij 26 jaar was. Het legde
basis voor zijn invloedrijke
school van de taalkundige
analyse.
Naar Ayers overtuiging vloei
den veel wijsgerige problemen
uit het verleden voort uit een
vaag en onjuist taalgebruik.
De problemen verdwijnen als
ze van dat standpunt uit aan
een streng onderzoek worden
onderworpen. Om logisch te
kunnen argumenteren moet
het taalgebruik worden her
zien, aldus Ayer.
Alfred Ayer was het enige
kind van een Frans-Zwitserse
vader en een Nederlandse
joodse moeder. Zijn vader, die
houthandelaar was, vestigde
zich in Londen en verkreeg de
Britse nationaliteit.
De jonge Ayer kreeg een beurs
voor Oxford. Op 21-jarige leef
tijd had hij alle examens ge
daan en aanvaardde hij een
lectoraat in Oxford. Tevoren
had hij vier maanden in We
nen doorgebracht, waar hij de
bijeenkomsten bijwoonde van
de Wiener Kreis, een groep
Oostenrijkse filosofen, wiskun
digen en biologen, die een blij
vende invloed op hem had.
Hij vervulde diverse professo
raten en was een veelgevraagd
gastdocent in alle contintenten
van de wereld. In 1970 werd
hij geridderd, maar hij liet zich
liever gewoon A.J. Ayer noe
men dan Sir Alfred. Hoger
schatte hij de opvatting van
vakgenoten dat hij de geeste
lijke erfgenaam was van de
Britse filosoof en Nobelprijs
winnaar Bertrand Russell. „Ik
ben meer dan wie ook een vol
geling van Russell en Russell
had waarschijnlijk meer waar
dering voor mijn werk dan
welke andere Britse wijsgeer
ook", aldus Ayer.
Christelijke Technische
School „Katwijk"
Bouwtechniek timmeren: Dave Stok,
Wassenaar.
Elektrotechniek: Johan Hoek, Kat
wijk; Lennart Schaap, Katwijk; Jaco
de Vreugd, Katwijk; Pieter Heems
kerk, Rijnsburg; Eric Ravensbergen,
Rijnsburg.
Bernardus-mavo
Sander van Dulvenbode. Diana Kor-
tekaas en Petra Nederstigt.
Scholengemeenschap „Het
Rijnlands Sassenheim"
Geslaagde kandidaten MAVO: Rob
Meijer, Sassenheim; Femmy Staring,
Sassenheim.
Geslaagde kandidaten HAVO: Fran
cis Rotteveel, Sassenheim; Aldo van
Ruiten, Voorhout; Irma van Vlaande
ren, Noordwijkerhout.
Geslaagde kandidaten VWO: Ray
mond Berg, Sassenheim. Klaas-Jan
de Geus. Lisse; Geraldine Kisoen,
F amilieberichten
Diep bedroefd, maar dankbaar voor alles wat hij
voor ons en voor vele anderen mocht betekenen,
geven wij u kennis dat, tijdens het werk dat hij zo
graag deed, uit ons midden is weggerukt mijn lieve
man, onze zorgzame pap
PETRUS JOANNES
SNELDERWAARD
op de leeftijd van 54 jaar.
Riet Snelderwaard-
Broekhuizen
Marion en Peter
28 juni 1989,
Wielewaalstraat 19,
2406 EA Alphen aan den Rijn
Wij houden Avondwake op zondag 2 juli in de Paro
chiekerk van de H. Pius X aan de van Nesstraat te
Alphen aan den Rijn, aanvang 19.30 uur.
Daarna is er gelegenheid de familie te condoleren.
De Eucharistieviering ten uitgeleide zal worden
gehouden op maandag 3 juli in voornoemde kerk,
aanvang 10.30 uur, waarna de begrafenis om
streeks 12.00 uur zal plaatsvinden op het R.K.
gedeelte van de Oosterbegraafplaats te Alphen aan
den Rijn.
Chr. Mavo, Rijnsburg
Rijnsburg: Carel van Egmond, Wille-
ke Kralt, Caroline Ravensbergen,
Marsha Stock.
Katwijk: Diana Brouwer.
Warmond; Kaja Kloër, Sassenheim;
Geert Meerman, Voorhout; Tom
Nijgh, Sassenheim; Irene Snaterse,
Sassenheim; Manon van Velzen; Sas
senheim; Sabine Wijdeveld, Lisse.
Duinziat te Oegstgeest
MAVO: Mery Bogers, Cretian Buis,
Astrid Dohle, Iris Hartemink, Ingrid de
Kloet, Jeroen Reints, Marco Rupert.
Nicoline Tromp. Jan Willem Velzel.
Nanda Verhoef, Alexander de Vetten,
Albert Vianen, Laura Visser, Agneas
v.d. Wal, Esther Zwetsloot.
Rijnlands Lyceum, Wasse
naar
Havo Paul Bottema, Merijn Kalden
(Oegstgeest), Inez Kerkhoven, Karin
van Keulen.
VWO William Blietz, Anouk Dijkstal,
Jeroen Hogetoorn, Yrrah van de
Kruit, Paul Lauret, Alexandra Legro,
Christa Paauwe, Axel Peijpers, Sabri-
na Sperling, Oscar Wijnants (Voor
schoten), Ilse Zweegers.
2 3
MAGISCH FIGUUR
In elk vakje dient een letter te wor
den ingevuld, waardoor zowel hori
zontaal als verticaal woorden van
navolgende betekenis verkregen
kunnen worden;
1 overeenkomst, verdrag;
2 mogelijkerwijs;
3 gezellig, knus;
4 Afrikaan.
OPLOSSING
(ueeiJeqri :jo) UBBueöiN p :6u
-e)neu>| :iean)U8Ae z :ö|IU0auoo i.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER. RECREATIE,EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
PAUL VAN VLIET:
„Zonder steun
moet theater
Pepijn dicht"
DEN HAAG Als de ge
meente financieel niet bij
springt moet Theater Pepijn in
Den Haag per 1 januari slui
ten. Met deze boodschap ver
scheen de cabaretier en stich
ter van het theatertje, Paul
van Vliet, gisteren in de ver
gadering van de raadscommis
sie voor cultuur. Het theater
kampt met een structureel te
kort van 40.000 gulden per
jaar. Het geld is nodig om een
tweede medewerker te kun
nen aanstellen. Het enige per
soneelslid dat Pepijn thans
heeft, maakt soms werkweken
van meer dan tachtig uur.
Van Vliet riep wethouder Ver-
duyn Lunel, die eerder „op
hardvochtige en kwetsende
toon" de extra subsidie zou
hebben geweigerd en de com
missieleden op het geld alsnog
ter beschikking te stellen. Zelf
zal hij Pepijn een schuld van
200.000 gulden bij zijn eigen
impressariaat kwijt schelden.
Van Vliet wees er, ten over
vloede, nog op dat zijn mini-
theater eind van dit jaar 25
jaar bestaat en als geen ander
theater van dit kaliber met zo
weinig middelen zo veel tot
stand heeft gebracht. Theater
Pepijn biedt aan onbekend ta
lent vrijwel wekelijks de mo
gelijkheid podiumervaring op
te doen, terwijl ook gevestigde
namen met grote regelmaat
een trouw publiek blijven
trekken. Ook het wekelijkse
„Jazz in Pepijn" heeft een niet
meer weg te denken plaats in
de Haagse samenleving ver-
Meteen na de inspraakbeurt
van Paul van Vliet bleek dat
een meerderheid van de
raadscommissie zijn verzoek
wil inwilligen. Verduyn Lunel
zegde berouwvol toe dat hij zal
proberen Pepijn onder te
brengen bij de post nieuw be
leid, omdat andere mogelijk
heden het theater aan het geld
en dus de tweede medewerker
te helpen, zijn uitgeput.
The London Classical Players onder
leiding van Roger Norrington met
werk van Schubert, Mendelaaohn en
Chopin. Concertgebouw, gister
avond. Herhaling vanavond in de
Anton Philipszaal, Dan Haag.
Nederland heeft een pioniers
rol vervuld op het gebied van
de authentieke uitvoerings
praktijk van renaissance en
barokmuziek. De ontwikke
ling is echter niet stil blijven
staan, ook de uitvoeringsprak
tijk van de klassieken en vroe
ge romantici is aan een au-
thenticiteitsonderzoek onder
worpen.
Roger Norrington en zijn Lon
don Classical Players hebben
zich gespecialiseerd in waar
heidsgetrouwe uitvoeringen
van deze oude meesters. Onge
veer vanaf Mozart tot en met
Schumann. Ze bespelen daar
toe oude instrumenten, en pas
sen oude strijkerstechnieken
en de speciale frasering van
die tijd toe. Het vinden van
een goede klankbalans is daar
bij een van de moeilijke pun
ten. Immers de klank van de
violen is licht en smal, en
wordt gemakelijk overstemd
door de celli, de bassen en het
koper, om van een soloinstru
ment maar te zwijgen.
Gisteravond kreeg het publiek
in de grote Concertgebouwzaal
een goed idee hoe de muziek
van Schubert, Mendelssohn en
Chopin geklonken zou kunnen
hebben. „Ouverture die Zau-
berflöte" en instrumentale de
len uit „Rosamunde" van
Schubert klonken licht en ver
end. Het oor moet zich daarbij
vooral instellen op de wat ma
gere klank van de violen en
de kortere zinsbouw in plaats
van lange lijnen. Vooral de in
strumentale delen uit Rosa
munde en de Italiaanse symfo
nie van Mendelssohn (het
Haagse publiek krijgt de
Schotse) klonken in deze lich
te en totaal anders gekleurde
uitvoering als nieuw.
Hoogtepunt was voor velen de
uitvoering door Melvyn Tan
van Chopins tweede pianocon
cert in f opus nr. 21. Hij speel
de dit op een Pleyel forte-pia-
no, het instrument dat tien
jaar na het totstandkomen van
dit concert werd gebouwd.
Forte en piano zijn relatieve
begrippen. Op de voorgangers,
de clavecimbels, bestonden ze
niet naaest elkaar, terwijl de
dynamische contrasten op mo
derne vleugels oneindig veel
voller en luider zijn dan op de
forte-piano.
Norrington had de klank van
zijn grote orkest daar goed op
afgestemd, maar kon toch niet
voorkomen dat door Tan pia
no-gespeelde passages soms
door het orkest werden over-
speld. Tan heeft in Den Haag
het voordeel dat hij iets meer
aan deze Pleyel is gewend. Af
gelopen maandag speelde hij
hetzelfde concert in Londen
op een oude Erard, met een
andere mensuur dan deze
Pleyel. Het is daar ongetwij
feld aan te wijten dat hij in de
snelle delen meer foutjes
maakte dan men van deze we
reldberoemde pianist met zijn
katachtige gratie gewend is.
Het hoogtepunt lag in het
langzame middendeel waarin
hij met zijn sierlijke, geheel op
de handen gerichte tehniek en
zijn eigen frasering prachtige
resultaten bereikte. Het is een
buitenkans dat Den Haag in
het kader van het Holland
Festival nog een dergelijk con
cert toegewezen heeft gekre-
-gen.
ERIK BESIER
Slotconcert: het Symfonie orkest
van het Koninklijk Conservatorium
o.l.v. Friedemann Layer m.m.v. Jai
me Martin Y Delgado (fluit) met
werken van Weber, Mozart en Beet
hoven. Schönbergzaal Conservatori
um, gisteren. Herhaling: vanavond
(20.00 uur).
Bij de uitvoering van Beetho-
vens zevende symfonie, giste
ren gegeven door het Symfo
nieorkest van het Koninklijk
Conservatorium ter afsluiting
van het seizoen in een volle
Schönbergzaal, bleek dirigent
Friedemann Layer pas in het
laatste deel in staat zijn en
thousiasme over te brengen op
de orkestleden. Hierin hadden
zijn woeste, vurige en agressie
ve gebaren effect, en bewezen
de musici veel in hun mars te
hebben. Maar in de andere de
len kreeg Layer niet voor el
kaar het maximale uit het or
kest te halen. Hij schonk meer
aandacht aan zijn bewegingen
dan aan het orkestspel, dat
hierin dan ook lang niet altijd
homogeen en mooi afgewerkt
was.
Bovendien is Layer niet erg
tempo-vast. Hij zette het twee
de deel, het allegretto, lang
zaam in (bijna als een adagio),
schroefde het tempo langzaam
maar zeker op (bijna tot een
allegro-tempo), om vervolgens
weer te vertragen. Het is voor
de spanning weliswaar nood
zakelijk om het tempo in een
deel van een Beethoven-sym
fonie te laten fluctueren, maar
dan tussen uitersten die niet al
te ver uit elkaar liggen, in ie
der geval niet zover als bij
Layer. Overigens is het niveau
van het orkest hoog, want
nooit kreeg men de indruk dat
deze moeilijk te spelen symfo
nie te hoog gegrepen was.
Voor de pauze trad de onlangs
aan het conservatorium afge
studeerde fluitist Jaime Martin
y Delgado op als solist in Mo-
zarts tweede fluitconcert in D,
oorspronkelijk een concert
voor hobo en orkest, maar
door Mozart zelf voor fluit be
werkt. Delgado speelde de
partituur van Mozart virtuoos
en vederlicht, zoals het hoort,
terwijl het orkest hem een te
robuuste ondersteuning gaf,
een zware begeleiding, voor
Delgado's lichte spel lang niet
nodig. In de Ouverture „Der
Freischütz" van Carl Maria
van Weber viel de duidelijke
articulatie van de strijkers op,
maar ook hier had Layer te
weinig contact met zijn musici.
h prijst ZOMERCOLLECTIE af.
KORTINGEN van
l 25%-50%-75%
casual - gekleed - cocktail
en avondmodellen
Paleispromenade
Noordeinde 44
VN
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Li
cence to kill (al); 13.30, 20.30.
za. zo. ook 16.30. EUROCINEMA
II: Licence to kill (al); 13.30,
20.30. za. zo. ook 16.30. Lady
en de vagebond (al); za. zo. wo.
14.00. EUROCINEMA III: Poli
ce academy VI (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo ook 16.15. EUROCI
NEMA IV; Naked gun (al); 13.45,
18.45, 21.15. zo. ook 16.15.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Police Aca
demy VI (al); 19.00, 21.15. za.
zo. wo. ook 14.30. LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Scandal (al); 14.30,
18.45, 21.15. Licence to kill (al);
14.15, 18.45 21.15. Naked gun
(al); My stepmother is an alien
(al); 14.30, 19.00, 21.15. Dange
rous liaisons (al); 18.45, 21.15.
Taran en de toverketel (al); za.
zo. wo. 14.30. .TRIANON (Bree-
straat 31, tel. 123875): The Bear
(al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.30.
9Y> Weeks (16); 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Object ot desire (16);
14.30, 19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
The accused (16); 19.00. Naked
gun; 21.15. za. zo. wo. ook
14.45. CITY THEATER II: Tequila
sunrise; 19.00. zo. ook 14.45.
My stepmother is an ajien;
21.15. Frank en vrij (al); za. wo.
14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354); Rainman (al);
do. t/m zo. 19.00, 21.15. ma. t/
m wo. 20.15. za. zo wo. 15.45.
Gorilla's in de mist (al); do. t/m
zo. 19.00. za. zo. wo. 15.45.
Working girls (al); do. t/m zo.
21.00. ma. t/m wo. 20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
The lady and the tramp;; za. zo.
wo. 14.00. Avontuur met een
staartje; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA tel.
01751-13269):Miseissippi bur
ning (12); vr. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Alleen op de wereld; za. zo. wo.
14.00.
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel.
463500); Johnny live he's alive
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00,, 18.45, 21.30.
ASTA 2: My stepmother is an
alien (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30.
ASTA 3 Dead bang (12);
14 00, 18.45, 21.30 zo 13.15,
16 00, 18.45. 21.30. BABYLON
1 (naast Den Haag Centraal tel.
471656); Scandal (16); 14.00,
19.15, 21.45. za. zo. 14.00,
16.45, 19.15, 21.45. BABYLON
2; Dangerous liaisons (al);
14.00, 19.00, 21.30. za. zo.
14.00, 16.30, 19.00, 21.30.
BABYLON 3: A cry in the
dark (al); 19.00, 21.30. do. vr.
ma dl. ook 14.00. CINEAC 1
(Buitenhof 20, tel. 630637): Poli
ce academy 6 (al); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. CINEAC 2: Pet Sema-
tary (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45. 21.30. CI
NEAC 3: Her alibi (al); 18.45.
21.30. do. vr. ma. di. ook 14.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Licence to kill (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 2; Rain man (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 3:
Police academy 6 (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45. 21.30. METROPOLE 4:
The naked gun (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Filmzomer '89; 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45.
ma. 14.00, 20.30. Spoorloos; do.
Hope and glory; vr. A cloc
kwork orange; za. Hair; zo. The
unbearable lightness of Being;
ma. Au revoir les enfants; di.
The man who knew too much;
wo. ODEON 1 (Herengracht
13, tel. 462400); Licence to kill
(al); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: Alien nation (16);
13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3:
The naked gun (al); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: Man-
hunter (16); 13.45, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
STUDIO 1 (Kettingstraat 12b, tel.
656402); Pascali's island; 19.15,
21.15. zo. ook 14.15. STUDIO 2:
La lectrice (16); 19.00. Moments
of love (16); 21.00. zo. ook
14.00. STUDIO 3: Another wo
man (al); 19.00. 21.30 zo ook
14.00. HAAGS FILMHUIS:
Zaal 1: De kommissaris; 19.30.
Homeboy; 21.45. Zaal 2: Os Ca-
nibais; 19.30, 21.45. Zaal 3:
19.30, 21.45. zo. 19.30, 22.00.
Les nuits de la Plains Lune; do.
The believers; vr. The breakfast
club; za. Wall Street; zo. Detec
tive story; ma. Le charme dis-
cret de la Bourgeoisie; di. La
femme aux bottes rouges; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: The fly M; (16); za,-*
00.15. CINEAC 2: Pet Sema-
tary (16); za. 00.15. CINEAC 3:
POIice academy 6 (16); za.
00.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Babyion 3: Taran en de tover
ketel; za. zo. 14.00, 16.30. wo.
14.00. CINEAC 3: Taran en de
toverketel; za. wo. 14.00. zor-
13.15, 16.00.
EEN HANDICAP
l VRAAGINFORMW^
AVO-DOET
wat écht nodig is
Antwoordnr. 201,
3800 VB Amersfoort
Tel. 033-63 5214.