Klooster vangt drugsgebruikers met aids op God zit niet meer tussen de wolken CeidócSoiFicu kerk wereld Bisschoppen beperken taak van pastorale werkers Is theologie wel wetenschap zo ja wat voor soort? GEESTELIÏK LEVEN/OPINIE EeidócSoivumt "DONDERDAG 29 JUNI 1989 PANEE Anglicaans compromis over vrouwelijke priesters Hoogste onderscheiding voor Willebrands LONDEN De Anglicaanse Kerk in Engeland kan in 1993 de eerste vrouwelijke priesters wijden als de synode in november het gisteren voorgestelde compromis aanvaardt. Het parlement kan dit overigens pas in 1992 doen. De nieuwe regeling zou dan pas in 1993 ingaan. Bisschoppen maar ook parochies en indivi duele gelovigen kunnen twintig jaar lang de wijding van vrou wen tegenhouden. Een volledig veto kunnen de tegenstanders niet opwerpen. Priesters krijgen het recht gedurende zeven da gen per kwartaal in hun parochie een vrouwelijke priester te laten voorgaan zonder dat de bisschop hierover iets te zeggen heeft. Een minderheid van de bisschoppen en de priesters heeft gedreigd de Kerk te verlaten als vrouwen priester kunnen wor den. Vrouwen kunnen daar nu alleen diakones worden. UTRECHT Kardinaal Johannes Willebrands, president van de Vaticaanse raad voor de eenheid der christenen, is bij gele genheid van zijn zilveren bisschopsjubileum op 28 juni onder scheiden met het Grootkruis Oranje Nassau, de hoogste onder scheiding in ons land. Willebrands, bijna 80 jaar geleden in Bo- venkarspel geboren, is priester van het bisdom Haarlem. Voor dat hij in 1960 werd van het secretariaat voor de eenheid der christenen, was hij docent aan het grootseminarie te Warmond. Willebrands heeft vele artikelen op zijn naam staan over oecu menische ontwikkelingen en over de godsdienstvrijheid. Hij be zit vele eredoctoraten (o.a. St. Louis University, USA, letteren, Leuven, theologie, Leningrad, theologie, Washington, rechten, Lublin, wijsbegeerte) en veel onderscheidingen. De roos heeft slechts doornen voor wie haar willen plukken Chinees spreekwoord AMSTERDAM Drugs gebruikers die aids krij gen zijn uitzonderlijk kwetsbaar. Homo's met deze ziekte kunnen meestal terugvallen op relaties, bovendien is de solidariteit in de homo wereld uitzonderlijk groot, zoals is gebleken uit de activiteiten van buddies. Drugsgebruikers daarentegen hebben meestal geen vrien den, hun gedrag stoot anderen vaak af en door hun ziekte wordt hun isolement alleen maar erger. Dit soort aidspa- tiënten neemt vooral de laat ste tijd sterk in aantal toe en voor deze groep bestaan in feite geen voorzieningen. Reden voor dominee Douwe Wouters van de interkerkelij ke stichting De Regenboog in Amsterdam naar een opvang- mogelijkheid te zoeken voor deze mensen die wanneer ze eenmaal aids hebben meestal niet langer dan een jaar te le ven hebben. Daarbij kwamen ze de orde van de Kapucijnen tegen die naar een nieuwe be stemming zocht voor haar leeg rakende kloostertje in de Amsterdamse Jordaan. De doelstelling bleek de Ka pucijnen aan te spreken en zij stellen hun klooster in sep tember open voor „klanten" die door De Regenboog zullen worden uitgezocht. Het moet dan gaan om drugsgebruikers met aids die nergens anders meer terecht kunnen, in een groot isolement verkeren, maar nog niet in het zieken huis hoeven te worden opge nomen. Zij moeten door de „zelfredzaamheidsgrens zijn gezakt" zoals de Regenboog het omschrijft. Volgens pater Alfred van de Weijer die voor de Kapucij nen het overleg met de Re genboog heeft gevoerd past het in de traditie van zijn orde dat zij zich open stellen voor nieuwe noden. In het klooster dat ooit plaats bood aan twaalf Kapucijnen wonen er nu nog maar drie. Een van hen heeft aangeboden dat hij voor de nieuwe bewoners zal koken. De drugsgebruikers krijgen van getrainde vrijwil ligers van de Regenboog de nodige begeleiding. Ze zullen zich aan een aantal regels moeten houden, zoals het niet dealen in het huis zelf. Ge beurt dat wel, dan betekent dat vrijwel altijd zij het huis moeten verlaten. Het gebruik van drugs zal mondjesmaat worden toegestaan, zegt Erna Pieper, in dienst van de Re genboog. „Meestal blijkt die behoefte aan drugs af te ne men als ze weten dat ze in het eindstadium van hun leven zijn, ze gaan zich richten op andere zaken en zich afvra gen hoe zij de tijd die hen nog rest zo goed mogelijk kunnen benutten. Voor ons wordt het ook interessanter als wij op dit soort vragen kunnen in spelen". Zij meent ook dat de Dominee Douwe Wouters (links) en pater Alfred van de Weijer in de Amsterdamse Jordaan. FOTO: DIJKSTRA ervaring uitwijst dat het heel goed mogelijk is met drugsge bruikers tot afspraken te ko men. De Regenboog heeft in de loop der jaren veel erva ring opgedaan met drugsge bruikers en in het bijzonder met heroïneprostituées. In het eerste jaar willen de initiatiefnemers ervaring op doen met vier drugsgebrui kers. De Stichting De Regen boog en de Kapucijnen zullen samen voor de kosten op draaien, het klooster staat gratis ter beschikking. Ver loopt het experiment goed, dan rekent de Regenboog in 1990 op subsidie van de ge meente Amsterdam. De kos ten voor twaalf drugsgebrui kers worden geraamd op ruim vier ton. Voordat het project aan de buitenwereld werd gepresen teerd, hebben de initiatiefne mers gesproken met buurtbe woners. Die voelden zich overvallen door de plannen en waren er niet erg blij mee. „Het is mooi wat jullie doen, maar waarom moet het nu juist hier gebeuren?, vroegen zij. Gevreesd werd ookaan tasting van het „woonmilieu" in de Jordaan dat volgens hen tot nu toe vrij gebleven is van de drugsproblematiek. Boven dien vrezen ze dat vuile spui ten gaan rondslingeren waar door spelende kinderen met aids zouden kunnen worden besmet. Echt de zorgen weg nemen van de buurt is de Ka pucijnen en de Regenboog niet gelukt, maar wel is afge sproken dat op gezette tijden met de buurt zal worden overlegd om de overlast zo veel mogelijk te beperken. Voorzitter De Jong van stich ting De Regenboog noemde het aanbod van de Kapucij nen een geweldige opsteker voor het werk van de Regen- .boog. „Als christenen konden we het niet aanzien dat hier mensen in Amsterdam zijn die als een hond zullen ster ven". Pater Van de Weijer haast zich te verklaren, om elk misverstand weg te ne men, dat voor opneming in het huis niet gevraagd zal worden tot welke kerk de drugsgebruikers behoren. PAUL VAN VELTHOVEN UTRECHT De Neder landse bisschoppen heb ben in een speciale brief de taken van de (niet-ge- -wijde) pastorale werk- (st)ers duidelijk onder scheiden van die van de (wel gewijde) priesters en diakens. Waar nodig zijn de bisschoppen bereid daaraan enige uitbreiding te geven, maar dit mag niet leiden tot een „ge makkelijk en onrechtma tig beroep op veronder stelde noodsituaties". Uitgaande van het „door God gewilde" onderscheid tussen de taak van alle gelo vigen en die van gewijde ge lovigen beperken de bis schoppen de taken van de pastorale werk(st)ers tot die van catechese, begeleiding van bepaalde groepen (arbei ders, jongeren, militairen en gedetineerden) en tot de voorbereiding op sacramen ten als doopsel, vormsel, eer ste communie, biecht en zie kenzalving. Alleen als de nood dit wenselijk maakt mogen ze het doopsel toedie nen en met de bisschop en de priester meewerken aan de uitoefening van de bediening van het Woord. De preek blijft voorbehouden aan priester en diaken. Ook al maakt het nieuwe kerkelijk wetboek het mogelijk, toch hebben de bisschoppen liever niet dat huwelijken voor een pastorale werk(st)er worden gesloten. Een geldig huwelijk wordt alleen voor een pries ter of diaken gesloten. Aanleiding voor de bisschop pelijke brief is het Vaticaans document 'Christifideles lai- ci' (de in Christus gelovende leken), waarin het resultaat van de wereldbisschoppensy node van 1987 is vervat. Te vens willen de bisschoppen met deze brief een „verhel derend en bevestigend" woord tot de pastorale werk- (st)ers richten. Bij zijn be zoek aan Nederland waar schuwde de paus de pastorale werkers geen taken op zich te nemen die bestemd zijn voor priesters en diakenen. De brief is ondertekend door kardinaal Simonis en door de bisschoppen Bar, Bomers, Ernst en Möller. Mgr. Ter Schure komt met een eigen brief die echter op enkele punten aangepast is aan een recente beleidsnota waarin het aantal pastorale werkers in de parochies drastisch wordt beperkt. Bisschop Gij- sen heeft niet ondertekend, omdat er zijn bisdom geen pastorale werkers in paro chies werkzaam zijn. FYSICUS EN THEOLOOG ZOEKT NAAR LINK TUSSEN GELOOF EN WETENSCHAP GRONINGEN Breng natuurwetenschap in ver band met theologie en je krijgt hetzelfde effect als water en vuur. Of kat en hond. Of twee andere za ken die niet gemakkelijk bij elkaar passen. Beter gezegd: zelfs hevig kun nen botsen. Dat beide begrippen toch te verenigen zijn, bewijst de 35- jarige W.B. Drees (inderdaad, kleinzoon van dè). Drees is van huis uit fysicus en gaf na- tuur- en wiskundelessen aan middelbare scholieren. Maar hij is ook theoloog. Vandaag promoveert hij op het proef schrift „Beyond the Big Bang: quantum cosmologies and God". Nee, in zijn proefschrift be weert hij niet dat de* oerknal van zo'n vijftien, twintig mil jard jaar geleden in verband moet worden gebracht met het scheppen van de aarde door God. „Ik heb proberen duide lijk te maken dat onze kennis nog veel te beperkt is om dat soort uitspraken te doen. De Big Bang is tegenwoordig dan wel de meest gangbare theorie, maar we wéten niet eens of er inderdaad zo'n knal is ge weest"., Volgens Drees zijn er gemak kelijk meer theorieën over het ontstaan van het heelal te be denken. „Zo kun je als je wilt ook vast blijven geloven in het scheppingsverhaal zoals dat in de Bijbel wordt verteld. Als een verzameling feiten waar aan niet aan te tornen valt". Stellig: „Mensen die het pret tig vinden om dat te blijven geloven, wil ik echt niet wak ker schudden". Drees wil mensen dus niet be wegen het scheppingsverhaal los te laten. Evenmin sluit hij nieuwe wetenschappelijke be schouwingen over het heelal buiten. Maar wat heeft het voor zin die twee uitersten in een proefschrift bij elkaar te brengen? Openhartig vertelt hij dat het leuk is om „je in een gebied te begeven waar weinig mensen wandelen. De meeste theolo gen zijn alfa en richten zich meer op het Oude Testament dan op fysica. Ik heb wortels in beide vakken waardoor ik eerder een serieuze partner ben in de discussie over het ontstaan van het heelal". Modern jasje Maar belangrijker nog waren voor Drees de verbanden tus sen de twee ver uit elkaar lig gende gebieden. „Vergis je niet: die verbanden zijn er nauwelijks, wetenschap en theologie hebben heel erg wei nig met elkaar gemeen. Zo zijn, om maar iets te noemen, de duizenden jaren geleden dat God hemel en aarde schiep, niet te rijmen met de miljarden jaren dat ons melk wegstelsel bestaat". „Op grond van wetenschappe lijke theorieën kan het bestaan van God niet worden bewe zen, maar evenmin worden uitgesloten. De theologie van onze tijd moet met deze onze kerheid kunnen leven. Ik vroeg me af hoe levensbe schouwing bestaat in een we reld waarin wetenschap heel belangrijk is. En heeft die we tenschap zelf wel enige waar den?" Drees kwam onder meer tot de conclusie dat de theologie van nu een plaatsje zou moeten inruimen voor de na tuurkunde en andere exacte wetenschappen. „Vooral op het gebied van de taal', betoogt hij gedreven. „Theologie is meer dan het simpel naspre ken van de Bijbel". „Ik wil natuurlijk niet zeggen dat de hele bijbel in een mo dern jasje moet worden gesto ken. Sommige delen kunnen hetzelfde blijven, zo spreken de verhalen over de barmhar tige Samaritaan en de verloren zoon voor zichzelf". De kersverse doctor moet even denken welke bijbelgedeelten dan wel wat meer aangepast mogen worden. „Nou, eh, dat stuk over de wederopstanding van Jezus, om maar iets te noemen. Na drie dagen is het graf leeg en blijkt Jezus weer te leven. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat de leerlingen bij elkaar komen en zeggen: „Kom op, we gaan le ven zoals Hij het ons heeft voorgedaan". Jezus leeft dan voort, maar in de leerlingen en niet zelf rondwandelend'. Ook het beeld van God „als een soort Sinterklaas die in de wolken zit" past niet meer bij onze tijd. 'Prima als mensen God wel zo willen zien. Maar andere mensen spreekt juist helemaal niet aan". Orkest Volgens Drees moet de theolo gie oppassen dat ze niet als een wezensvreemd iets los komt te staan van de maatschappij. „Alles is tegenwoordig zo we- Dr. W.B. Drees tenschappelijk gericht. Op de basisschool krijgen kinderen al met wetenschappelijk denken te maken. Alles moet berede neerd. En hoeveel mensen gaan niet dagelijks om met computers, techniek, dat soort dingen. Als de theologie niet oppast, verliest ze het contact met die maatschappij". Het is de taak van de theolo gen dat er over het geloof wordt gepraat, meent Drees. Met aanschouwelijke beelden, met woorden die uit het dage lijks leven worden geplukt. Gebeurt dat niet, dan ontstaat er een zwijgende cultuur. „Dan loop je het risico dat mensen gewoon niet meer pra ten over dingen die niet we tenschappelijk omschreven zijn", vreest Drees. En zonder theologie, zonder idealen, zonder te weten hoe je moet omgaan met elkaar, zon der poëzie, wordt de wereld er volgens de theoloog niet leef baarder op. „De wetenschap moet de theologie serieus ne men en niet ten koste van de ander blijven bestaan. Allebéi maken ze onderdeel uit van de samenleving". Tenslotte gebruikt hij een beeldspraak die hij er zelf wel wat bijgesleept vindt, maar die volgens hem toch de essentie aangeeft. „Het is net als met een orkest: verschillende in strumenten stemmen eerst op elkaar af en maken dan de melodie tot een mooier geheel. Eén instrument, daar is ge woon niet zoVeel aan". ELLIS WIENDELS RAAD VAN ADVIES WIL AANVULLING OP COMMISSIE-SMITS T) DEN HAAG „De Raad van Advies voor het We tenschapsbeleid kijkt op een bepaalde wijze tegen wetenschap aan en in die opvatting is beschrijft the ologie alleen maar „het verschijnsel religie". Zo komt de Raad tot de me ning dat de theologische faculteiten wel kunnen worden opgedoekt, want het „verschijnsel religie" wordt ook al door bijvoor beeld antropologen bestu deerd. Maar je kunt ook heel anders tegen wetenschap en theologie aankijken en dan dan kom je tot heel andere conclusies". Dat zegt prof. dr. Vincent Brümmer, godsdienstfilosoof aan de Rijksuniversiteit in Utrecht, naar aanleiding van het gevraagd advies aan mi nister Deetman door de Raad van Advies voor het Weten schapsbeleid. De Raad rea geerde op het rapport van de verkenningscommissie godge leerdheid (commissie Smits). Prof. Brümmer heeft een an dere opvatting over weten schap (en theologie): „Natuur lijk kan ik de religie bestude ren en beschrijven als cultu reel proces, maar theologie is meer, vind ik. Ik doel op de participatie van de weten schapper in de theologie. Bij voorbeeld door het streven naar een bijdrage aan het ver nieuwen van het religieus denken in de christelijke tra ditie. Wie zo redeneert als de Raad zegt van bijvoorbeeld filosofie dat die uitsluitend nog ge schiedenis van de filosofie mag zijn; alleen beschrijven en dus niet het „bij de tijd houden" van de wijsgerige reflectie". Hij meent dat de Raad een „achterhaalde" visie op weten schap heeft die hij omschrijft als „de vlucht in het descripti- visme" (het beschrijvende). Scheiding De Raad meent in vervolg op zijn opvatting over de theolo gische faculteiten dat aan staande predikanten hun ker kelijke ambtsopleiding maar aan een hogere beroepsoplei ding moeten volgen. De taak van het wetenschappelijk on derwijs is onderzoek, aldus de Raad. Prof. Brümmer: „Die scheiding tussen beroep en wetenschap begrijp ik niet. Het is een typisch Nederlandse onderscheiding die overigens ook nog selectief wordt toege past. Want de aanstaande arts krijgt op de universiteit toch ook z'n beroepsopleiding, net als de jurist? Drs. ing. A.N.M. Langendorff van de Raad van Advies voor het Wetenschapbeleid zegt zich een reactie zoals die van prof. Brümmer te kunnen voorstellen. „Dat is nou net wat we graag willen. De Raad wil niet liever dan dat er ge praat wordt over wat theologie nu eigenlijk is en hoe dat vak zich in ons land moet ontwik kelen. Denk alleen maar aan de komst van de etnische min derheden naar ons land waar door ook allerlei niet-christe- lijke godsdiensten tot ons zijn gekomen. Je zou je moeten af vragen: wat betekenen die ontwikkelingen voor de theo logie? Maar ook geldt dat de raakvlakken tussen theologie en bijvoorbeeld de sociale we tenschappen wel even worden genoemd, maar dat daar ver der niets inhoudelijk over wordt gezegd. Dat is jammer, vinden wij, want juist sociale wetenschappen lijken van steeds meer belang te worden voor de theologie". Langendorff vindt dat de ver kenningscommissie om de vraag naar het „de kern van het vak theologie" zelf is heen gelopen. „We betreuren dat ook omdat daardoor wel erg de nadruk wordt gelegd op cij fermatige gegevens; de inhou delijke visie op de theologie in Nederland missen we". Prof. dr. C.A. van Peursen in Den Haag (wetenschapsfilo- soof) is het met de Raad eens dat de verkenningscommissie vragen als: is theologie een wetenschap? heeft laten lig gen. De commissie is er in haar kwaliteitsbeoordelen vanuit gegaan dat theologie een pure wetenschap is, maar is daarbij naar de mening van Van Peursen daarbij niet radi caal genoeg geweest door zich af te vragen of theologie-zo- gezien wellicht ook bij andere wetenschappen kan worden ondergebracht of wellicht thuishoort. „Ik zou het met zo'n opvatting niet eens zijn, maar vindt wel dat er meer helderheid over had kunnen komen". Van Peursen maakte enkele jaren geleden een inventarisa tie van onder meer de weten schapsopvattingen die binnen de theologische faculteiten le ven. „Ik kwam tot wel acht of negen visies", aldus Van Peur- sen. „Het is dus een heel dif fuus beeld, maar daardoor niet van minder belang". De Raad heeft in zijn advies aan de minister aangedrongen op een inhoudelijke aanvulling op het rapport van de verken ningscommissie in bovenge noemde zin. Pas na weging van die inhoudelijke aanvul ling kan worden begonnen met eventuele uitvoering van voorstellen van de verken ningscommissie, vindt de Raad. LÜTSEN KOOISTRA om] enl Europa toch op weg EM - citeit ;erdag ttu.ur omt d De regeringsleiders van de twaalf EG-landen hebb^11^ pas gekozen leden van het Europese parlement eei^ogin dienst bewezen. De deze week gehouden topconfeiyoor Madrid werd volkomen overschaduwd door een jZen meeste Europeanen abstracte en onbegrijpelijke ooi. O over de economische en monetaire samenwerking inln de koster OVER het belang van die samenwerking bestaat gej|UWee fel. Maar zaken die de mensen veel meer bezighoud^ eer gezamenlijke acties ter bescherming van het miliei spraken over gelijke behandeling van werknemers Europa na 1992, bleven vrijwel onbesproken. Dege'FlV half juni niet zijn gaan stemmen voor de Europese ve^ gen omdat Europa hen zo weinig zegt, zullen in hun zijn bevestigd. Maar ook degenen die wel zijn wezejl men, zullen niet staan te juichen over het verloop vai in Madrid. HOEWEL, misschien is er in Madrid toch meer beré we nu op het eerste gezicht kunnen zien. De trioml Britse premier Thatcher denkt te hebben behaald verzet tegen intensievere samenwerking en meer maoT „Brussel", zou weieens een Phyrrhusoverwinning I zijn. De twaalf regeringsleiders hebben zich imme plicht tot invoering van de eerste fase van de Europt netaire Unie. Daardoor wordt ook het Britse pond f men in het Europese Monetaire Systeem, dat bedoel! al te grote wisselkoersverschillen te voorkomen. Voor de invoering van de tweede en derde fase EMU, die moeten uitmonden in de vorming van een se centrale bank en de invoering van een Europese r heid, zijn geen data genoemd. Maar die EMU is oni| baar in aantocht. Zelfs de „IJzeren dame" zal niet i zijn deze door Frankrijk en Duitsland bestuurde trein normale manier tot stoppen te brengen. Een en andqgeie kent natuurlijk niet, dat de vorming van de economise v monetaire unie voortaan van een leien dakje zal gaan.,ercj( is maar goed ook, want op het door de voorzitter van Qe commissie, Jacques Delors, geschreven spoorboekje vj zi wel het nodige af te dingen. |e g, en Een te sterke fixatie op de as Parijs-Bonn is zo'n elde 1 dat kleinere landen als Nederland aan het denkiged moeten zetten. Ook over de democratische controle vide almaar machtiger wordende „Brussel" moet nog eendige woordje worden gesproken. Om over het tegengaan \plus nog logger bureaucratisch systeem nog maar te zwijgelg ei ondanks is het belangrijk dat de Britse premier Thatj Madrid aan boord van de EMU-trein is gestapt. Zij k|"^. pen bijsturen. Maar zij weet ook dat er voor EuropaJ*11 heel en daarmee voor haar eigen Verenigd Koninklijk, leen maar grote schade kan ontstaan in de concurrent^ s met de VS en Japan indien zij nu nog aan de noodr^hij trekken. In Af en toe zon DE BILT (KNMI) Het re- gengebied dat vandaag over ons land trok wordt gevolgd door een opklaringsgebied dat morgen boven onze omgeving ligt. Er komt daarom morgen af en toe zon voor maar er blijft toch ook no'g een kleine kans op een bui bestaan. Later op de dag nadert vanuit het westen opnieuw bewolking van een nieuwe oceaanstoring. Deze bewolking zal gedurende de avond over het hele land trekken en er gaat regen uit vallen. De komende nacht daalt tijdens flinke opkaringen ■het kwik tot ongeveer 9 gra den en kan er mogelijk wat mist ontstaan. Overdag komt de temperatuur niet veel ho ger dan een graad of, 19. Er is weinig wind, kracht 3 of min der. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig tot en met morgen: Noorwegen, Zweden en Denemar ken: veel bewolking. Op veel plaat sen af en toe regen of enkele buien. Koel weer met middagtemperaturen van 14 graden langs de westkust tot 20 graden in het oosten Schotland. Engeland, Ierland: in zuid-Engeland en zuidwest- Ierland nog bewolking, overigens toenemend zonnig. Overwegend droog: middag- temperatuur van 15 graden in noord- Schotland tot 20 graden in het zui den. Belgiè en Luxemburg: op veel plaat sen regen of motregen, morgen droog en opklaringen. Middagtemperaturen 15 tot 19 graden, morgen iets hoger. West-Duitsland: een neerslagzone bo ven noord-Duitsland trekt in beteke nis afnemend zuidwaarts. De zone brengt morgen in het zuiden af en toe wat regen. Overigens opklarin gen en een enkele bui. Middagtempe raturen van 17 graden in het noor den tot 23 graden in het zuiden. Frankrijk in het noorden eerst af en toe regen, in het zuiden echter zon nig In het noorden en noordoosten eveneens geleidelijk meer zon. Mid dagtemperatuur van 18 graden in het noorden tot 26 a 30 graden in zuid- Frankrijk. Spanje en Portugal: aanhoudend zeer warm tot heet. In noordwesf-Portu- gal en noordwest-Spanje af en toe be wolking, overigens zonnig. Middag- temperatuur van 20 graden langs de Portugese noordkust en de kusten van noordwest-Spanje tot 27 33 gra den elders. Landinwaarts in zuid- Spanje en oost- Portugal tot 38 gra den. Canarische Eilanden en Madeira sta biel zomerweer met voornamelijk aan de noordzijde af en toe wolken velden. Middagtemperatuur Canari sche Eilanden 27 tot 32 graden, op Madeira iets lager. Lokaal v»oecj( vooral aan de zuidoostzijde vr landen. Zwitserland en Oostenrijk:M- t-Zwitserland overwegdal 1 nig, meer naar het oosten b wolking, vooral in de middi enkele regen- of om meest in zuid- en oost-L. Middagtemperatuur in de dajld het laagland 22 tot 27 gradi Italië: in noord-Italie in en avond stapelwolken rr daar een regen- of onw midden- en zuid-Italië zo dagtemperatuur 24 tot 29 zuid-Italië en op Sicilië, tot Joegoslavië: langs de kust vrij zonnig, in Istrie kans op een regen- of omlian Landinwaarts vooral in d avond bewolking. Hier ming van een regen- of het meest in het zuiden en Griekenland in noord-Gi vooral in de middag bewolkijoor kaal enkele regen- of on Op de Griekse Eilanden kusten overwegend zonnig... temperatuur 28 tot 33 grader'J® oostelijke eilanden rond 27l vrij krachtige Al meer dan 25 jaar helpt het NRF hun gelijke kansen te geven door financiële steun aan honderden projekten in Nederland. Helpt u mee? Ja, toch zeker! GIRO 953 Nationaal Revalidatie fonds Voor informatie: J. F. Kennedylaan 101 3981 GB BUNNIK tel.: 03405-63244

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2