Rooms venijn aan het einde der verlichte 18e eeuw Armeense kinderen vieren ardzakourd in Leidse regio LANGS OMWEGEN T^pEN OMGEVING SaidóaOoivumt DINSDAG 27 JUNI 1989 PAGINA 11 Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071-122244. dicht: „Als Alphenaren zijn •we in de hoek getrapt door de boeren van .Aarlanderveen. Dat nemen we niet langer meer, nu overal de vrijheid gloort. Wij geven geen cent uit om nog langer de zegenin gen van Aarlanderveen te ge nieten". De aartspriester werd weer ingeschakeld en deze ontwierp een regeling om ex cessen uit te sluiten, maar tus sen Alphen en Van de Woes- tijne ontstond een felle strijd waarbij „die van Alphen" geen duimbreed toegaven. Zo ging het jaren door, tot in de dagen der Bataafse Republiek. Je vraagt je werkelijk af hoe het komt dat er nog katholie ken in Alphen èn in Aarlan derveen zijn overgebleven. Men ging ter Misse, biechtte en vastte op z'n tijd, maar tus- deze bedrijven door maakten roomse Alphenaren en Aarlanderveenders de grootste heibel, hielden finan cieel voet bij stuk en de har ten voor elkaar gesloten. In 1793, terwijl de haveloze maar ideologisch geïnjecteerde Franse legers van sansculottes onze grenzen in het zuiden begonnen te naderen en er overleg in het Alphense nog geen sprake was, merkte Van de Woestijne nog scham per op: „Is dat nu de opvat ting van vrijheid, gelijkheid en broederschap?" Kwaadwilligen Inmiddels was Ten Hulscher, de aartspriester, met bitter heid geslagen en had het in zijn dagboek dat helemaal niet zo lief was over „veele kwaadwilligen in Alphen die maar iets tegen hun herder hadden opgevat, in de ge meente de baas gingen speel- en. Zij zorgden onder hun medegeloofsgenooten voor een flinken aanhang, maak ten commissiën en riepen op fel te strijden". De geplaagde aartspriester stuurde ten ein de raad een neutrale figuur, de priester A.J. van der Sluis, naar Alphen en Aarlander veen om een compromis tus sen beide partijen tot stand te brengen. „Hij (v.d.Sluis, T.P.) pendelde een jaar lang van de een naar de ander, maar het resultaat was nihil". Vergele ken bij deze toestanden, in ge westen waarin de katholieken nog niets in het staatkundig geheel hadden in te brengen en men nog lang niet toe was aan het Rijke Roomse leven van de tweede helft der 19e eeuw, gaat het in onze eind- 20ste eeuwse kerkprovincie nog gezapig toe, zeker finan- cieel-technisch gezien. Maar ja, men rook nu eenmaal aan vrijheid, gelijkheid en broe derschap, en dat werkte als een tang op een varken, in Alphen en Aarlanderveen. Tenslotte werd, toen eenmaal de vrijheidsboom met de ron de hoed in top geplant was, in een notarieel contract be paald, „dat er gedurende de zomermaanden in de kerk van Alphen 's zondags om ze ven uur een stille Mis moest worden gelezen, van half ne gen tot half tien katechismus moest worden gegeven en daarna een gezongen Hoog mis". Ook pastoor Voets, in zijn studie van Ten Hulschers dagboek, kon er geen andere wending aan geven. Het was nu eenmaal zo, dat de aart spriester niet bereid was aan één van de priesters uit Aar landerveen toe te staan op een zondag twee Missen te lezen. En daardoor kon de conventie niet doorgaan. Het compromis werd niet uitgevoerd en het vertrouwen in pastoor Van de Woestijne (verdacht van on willigheid) werd opgezegd. Men schreef inmiddels 1796. Op weg naar „Vive l'Empe- reur", die de gelijkheid en de vrijheid op zijn eigen manier invulde. De bom moet, kerke lijk, een keer gebarsten zijn, maar daarover laat het artikel van pastoor Voets in „De Viersprong" ons in het onge wisse. Het schijnt uiteindelijk allemaal geregeld te zijn, want zowel in Aarlanderveen als in het zelfbewuste Alphen is men heden ten dage, als ka tholieken, eensgezind in de crisis die het Godsvolk onder weg alom zozeer kenmerkt. Ik bedoel maar: men kan in Alphen en in Aarlanderveen elkaar een hand geven. Maar met deze toestand zou aart spriester Ten Hulscher ook geen weg hebben geweten. asis n er uur i men •j<i j' l'pderarheid persi ik er alvast wat op imerlen", begon de bloem- ui, (ïkweker uit Noord- eJ^rhout, toen rechter J. g £ïrs gistermorgen in het e kantongerecht de man van de verdachte op- £"e),Dat zijn uw namen 1 of J stopte de rechter de denstroom meteen af. g /Herdachte, een man van ?pe7.selbare leeftijd, liet entw niet los en begon iffiekn opnieuw over de iker\ die op de dagvaar- I vermeld stond. ,;Ja, I die naam klopt niet. iildeins mijn advocaat tukl de dagvaarding op ontd van het bedrijf staan. te. Hl er niet een te zwaar imer van maken, maar waf zoon is voor honderd :ken nt firmant. Als dit n fe/eranderd wordt, bete- /ettehet dat ik de overtre- üngA begaan heb en mijn ofiiniet". boe iter Rigters legde ver- verms uit dat de man nde j gedagvaard omdat hij Weekte de baas van de net {was. „Zo blijven we in vuli kringetje draaien, ?n we zijn allebei fout", kaa de man pertinent vol. nk [rstoorbaar ging Rig- >n cdoor met het voorlezen n ziiet proces verbaal. De tier nbollenkweker had 3derie zomer twee Vietna- op kinderen van 12 jaar arim laten pellen en was ?r. .Sgterdaad betrapt, f/envind dit een hele mis- ?m je zaak. We waren be- 'ndém de papieren te rege- ïvigkoor die kinderen. We appèeen het fiscaal num- brtkan een mevrouw van \i doI belastingdienst in i depht. Zij wilde dat niet ■rse n. We hebben het via belastingen in Leiden vibeerd, via Brunswijk, ijf. r zij bleef maar weige- Men Vervolgens belde het su/s naar de arbeidsin- t, hie om de boel te verra- en p, vertelde de verdach- Lfet overslaande stem. ut iter Rigters wilde al op kokerhaal inhaken, maar er e ik het even afma- eei', onderbrak de ver ben (te hem, „Die vrouw geheimhouding, ze het niet doorgeven, onrechtmatig verkre- |bewijs". De Noordwij- louter stampvoette bij- Dat woord heeft u ze ivan uw advocaat ge- vroeg de rechter (end. En waar is uw eigenlijk?" De ibollenkweker gaf iondig toe dat hij het v'alIJrde nu in de praktijk kenljht en die advocaat had totjleen nodig gehad om lhu'4ukken op të vragen. 9 s.[ 3-Oyallig was er iemand arbeidsinspectie jvezig. Ten einde raad •g g de rechter of hij nog van deze zaak af- Heel toevallig wist de ge dat wel: „Er werd jjrdaad vanuit het belas- )63( cantoor gebeld. Maar latsi meneer is al bij ons nd. Een jaar geleden ir>en we nog een hele - namese familie opge- der even. Toen werkten er kinderen". De ver- n ite nam meteen wat gas 14 l „Ik wil er niet die- -afc op ingaan hoor, ik imak er geen halszaak var 0 u »linj fficier van justitie, me- H. Pinckaers, hielp i uit de droom. „Dit :en onrechtmatig ver- bewijs. De opspo- iambtenaar vond toch kinderen bij u aan het U wist dat het niet it, u heeft toch al er een boete gehad. Ik len geldboete van twee 300 gulden", an spreidde de armen 'hemel: „Ik heb hemel (aarde geprobeerd om sen te krijgen. Via uit- Ibureaus is het al on gelijk. Nu komen er kinderen langs voor intiewerk. Om een ra- Itje te verdienen of iets jelijks. Ze konden gaan :aan waar ze wilden en Jze het geld bij elkaar ^wen, konden ze gewoon *r naar huis". Zowel de iter als de officier ble- echter van mening dat lerarbeid in strijd was de arbeidswet. veroordeelt u mij voor ïell gulden, ik ga in hoger r Spep", sputterde de rHmbollenkweker nog te net »U hoeft •mij niet te rdigen hoor", reageerde iter Rigters vriendelijk, i helpt u niets". Maar irschijnlijk hielp het ge- ig van de man wel. De te werd verlaagd naar e keer 150 gulden. „Ik Pt met mijn advocaat be- ;ken", aldus de man die ■rend de zaal verliet. KARIN SWIERS De katholieke kerk te Aarlanderveen, omstreeks 1920. Voets, „werd er in Holland veel gesproken over Amerika dat voor zijn vrijheid vocht. Heel de bevolking leefde mee en er waren verscheiden mensen die zich afvroegen of zij misschien niet te hulp moesten komen". Immers, de Hollanders waren in Amerika als kolonisten begonnen en vormden nog een belangrijk gedeelte van de bevolking in de zich vormende States. Ook de eerwaarde Pex voelde er wel voor om, als een voortij dige meneer Prikkebeen die aan z'n zuster Ursula trachtte te ontkomen, naar Amerika uit te wijken, omdat zijn Al phense kudde zich zo hard opstelde. Pex wendde zich om steun tot de aartspriester Ten Hulscher, die eens pastoor was geweest in dezelfde Am sterdamse statie waar Pex nog als kapelaan had gewerkt. Dus vroeg Pex aan de aart spriester of die een plaatsver vanger naar Aarlanderveen wilde sturen. Om z'n plaatsje warm te houden. „Maar Ten Hulscher had de zaak door en voelde, dat Pex niet uit apostolische bewogen - heid naar Amerika verlangde, maar dat het voor hem een vlucht was nu de Alphenaren hem het vuur na aan de sche nen legden. Als Pex persé wilde gaan, soit, maar zijn plaats hier in Holland open houden voor het geval dat Pex spijt zou krijgen van zijn Amerikaans avontuur?; nee, daar voelde de aartspriester bepaaldelijk niets voor. Ten Hulscher schreef in zijn dag boek: „Je kon geen zinnig woord tegen hem zeggen. Daarom zit hij nog steeds bij zijn familie in Limburg en voelt zich „een onnut meu bel" In 1788 kreeg de eer waarde heer Pex de „pastorij van Oude Tonge". Daar had Pex niet van terug, want hij had gehoord, „dat die katho lieken van Oude Tonge nog koppiger waren dan die van Alphen en hij voelde er niets voor om nog eens zo'n lijdens weg te gaan". Het was een triest verhaal rond de eer waarde Pex, zoals opgetekend door aartspriester Ten Hul scher en in de herinnering te ruggeroepen door onze pas toor Voets, vandaag. Inmiddels waren ook in Al phen de Franse ideeën van vrijheid, gelijkheid en broe derschap opgevangen en vooral de gediscrimineerde katholieken werden door deze gedachten gebiologeerd. En de aartspriester, die wijs was, wilde voorzichtig met deze beginselen omspringen waar het de zielzorg rond Alphen en Aarlanderveen betrof. Vrijheid was ook: Alphen kerkelijk los van Aarlander veen en op zoek naar een ei gen pastoor. Hoe onbenullig dat vandaag ook mag klinken, „Ten Hulscher gaf de schuld van dit alles aan een al te gre tige toepassing van het begin sel van de vrijheid", aldus pastoor Voets. Enfin, Pex was weggepest en de nieuwe pastoor, F. van de Woestijne, wilden de Alphe naren helemaal niet aanvaar den. Pastoor van de Woestijne was een rustig en voorzichtig man en trachtte vriendelijk geld van het kerkbestuur los te krijgen, maar de Alphena ren hielden hun beurzen PAX CHRISTI KINDERHULP ZOEKT GASTGEZINNEN PASTOOR VOETS IN „DE VIERSPRONG" OVER OUD ZEER Kinderhulp Pax Christi Kinderhulp wordt nogal eens verward met de ge lijknamige katholieke vredesbeweging: Pax Christi Nederland. Die organisatie houdt zich bezig met de studie en meningsvor ming gericht op het bereiken van vrede en rechtvaardigheid in de wereld. Pax Christi Kinderhulp (PCK) is volkomen onafhan kelijk van de vredesbeweging. PCK biedt al 28 jaar kinderen uit gebieden met maatschappelijke of politieke spanningen een va kantie in een gastgezin aan. Zo worden jaarlijks circa 1500 kin deren uit West-Berlijn, Noord-Ierland en Polen gehaald. De Ar meense jongelui bezoeken ons land voor de eerste keer. Volgens de organisatie - met 130 medewerkers - leveren de kortstondige vakanties een bijdrage aan het ontspanningsproces tussen Oost en West. PCK krijgt geen subsidie. De kosten worden voorna melijk gedekt uit landelijke of regionale financiële acties. WASSENAAR Glasnost en perestrojka ten spijt. De 56 kinderen uit de Sovjet-republiek Armenië, die straks drie weken in de Haagse regio verblij ven, denken maar aan één ding: ardzakourd, oftwel vakantie. Overmorgen landt hun vliegtuig van Pax Christi Kinderhulp (PCK) op Schiphol. De jongelui van 8 tot 15 jaar - en vier begeleiders - wor den twee-aan-twee gedu rende drie weken onder gebracht bij gastgezinnen. Om het PCK-project te doen slagen moeten zich nog wel een paar enthou siaste gastouders aanmel den. De Armeense kinderen, allen afkomstig uit de hoofdstad Jerevan, zijn hard aan een ardzakourd toe. Zoals bekend werd Armenië vorig jaar de cember door een afschu welijke aardbeving ge troffen. De ramp telde meer dan 55.000 doden. De jongelui die straks Neder land bezoeken zijn dakloos en zijn met familie in kampen on dergebracht. Logisch, dat ou ders vanwege het ontwrichte leven wel wat anders aan hun hoofd hebben dan tijdens de schoolvakantie gezellig dagjes uitgaan. In en rondom de hoofdstad valt bovendien wei nig te beleven, want de gevol gen van de ramp zijn nog steeds zichtbaar. De Russische Ambassade in Den Haag heeft zich vanaf het moment dat PCK het plan op perde positief opgesteld. Er werd volledig meegwerkt. Dat was echter niet genoeg. Ook de autoriteiten in Armenië moesten het akkoord nog offi cieel bevestigen. Op 26 april meldde de Sovjet-telex, dat het aanbod van Pax Christi Kin derhulp „buitengewoon wel kom was". Dat betekende werk aan de winkel voor het team van me dewerkers van PCK. Christa van de Langkruis, coördinatri ce Wassenaar, ging de boer op om gastgezinnen te vinden. Willy Mathu deed hetzelfde in Pijnacker, Bleiswijk en Berkel en Rodenrijs. 32 Kinderen hebben inmiddels onderdak. Er wordt dus nog naarstig ge zocht naar tenminste twaalf gastouders. Extra lief Yvonne en Charles van der Ham uit Wassenaar hebben zich ook aangemeld. Voor de eerste keer. Het gezin, met drie kinderen, krijgt er straks twee onbekende gastjes bij. Bas, Frank en Sietse moeten daarom een beetje inschikken en een kamer afstaan. „Ze vinden dat geen enkel pro bleem", zegt Yvonne. „Ik heb verteld dat de Armeense kin deren een tijdje geleden nare dingen hebben meegemaakt. De grond bewoog heel hard en nu hebben zij nauwelijks een dak boven hun hoofd en sla pen op een matje. Bas (4) vond dat zo zielig, dat. hij al heeft Bas (4), op schommel, heeft er straks twee kameraden uit Armenië bij. Achter hem (vlnr) Christa van de Langkruis en Willy Mathu, organisatrices van Pax Christi Kinderhulp, en gastmoeder Yvonne van der Ham. foto: cees verkerk beloofd extra lief te zullen zijn". Als de twee jonge kame raden uit Rusland komen, gaan de kinderen van Van der Ham gewoon naar school. „Dat betekent, dat we wat meer aandacht aan de Armeense gasten kunnen geven", aldus Yvonne. Zij en haar man we ten weinig van het land. „Ik zou het op de kaart niet eens weten te vinden". Over moge lijke taalproblemen zegt Yvon ne: „De PCK is bezig om een boekje samen te stellen met daarin een vertaling van de meest voorkomende woorden zoals huis, eten, slapen en hal lo. Ook de kinderen krijgen een lijst met Nederlandse woorden. Maar communiceren wordt vast handen-en-voeten werk. Over het algemeen zijn kinderen makkelijker dan grote mensen. En het gevoel dat zij echt welkom zijn is niet in woorden uit te drukken". PCK-coördinatrice Mauthu vult aan, dat gastouders niet per se van die .jonkies" hoe ven te zijn. Vertegenwoordigers van de Armeense Vereniging „Abovi- an" in ons land, hebben toege zegd te zullen helpen bij het project. Zo heeft de PCK ge durende de drie weken een aantal evenementen georgani seerd. Dat betekent dat de gastgezinnen de jongelui twee dagen per week „kwijt" zijn. Christa van de Langkruis: „Van tevoren wordt bijvoor beeld een gastouder-avond ge organiseerd, om alvast kennis te maken met de vakantie-ou- ders en de culturele verschil len". „Armeense kinderen zijn erg gedisciplineerd, maar dik wijls een beetje verwend om dat ze vooral door aardige opa's en oma's worden opge voed", vertelt Willy Mathu. Voor hen die met opvoedkun dige zaken geen raad weten wordt door de PCK een SOS- telefoonlijn opengesteld. Tol ken en deskundigen van de stichting zijn zo permanent be reikbaar. Zeeverkenners De kinderen brengen ook dag delen met elkaar door. De Leidse zeeverkenners organi seren een uitje, in Wassenaar houdt de Paulusschool een sportdag en er worden bezoek jes gebracht aan recreatiepar ken. Zondag 9 juli zijn de kin deren op tv bij het Omroep pastoraat. We hopen dat de KRO in de actualiteitenrubrie ken ook wat aandacht aan de kinderen schenkt". Een beetje publiciteit kan de club wel gebruiken, al was het maar om financieel de zaken voor elkaar te krijgen. Zo is over de reiskosten van de Ar meense kinderen in de onder handelingen met de Russen niet gesproken. De stichting houdt er daarom rekening mee dat uit het potje algehele reserve circa 65.000 gulden moet worden opgebracht. Gastouders hoeven alleen lo gieskosten te betalen. Wie zich niet als gastgezin kan opgeven mag het PCK-project ook gel delijk ondersteunen. Graag zelfs. Degenen die kinderen uit het rampgebied een leuke ardzakourd willen bieden kunnen voor meer informatie bellen met Christa van de Langkruis, tel. 01751-77374. een eigen bisschop en weiger den een vertegenwoordiger van de H.Stoel in Rome. „Rome" had namelijk het be stuur van de Hollandse zen ding (er waren in het noorden der Nederlanden geen eigen bisschoppen meer) in handen gelegd van een Italiaanse ker kelijke gezagsdrager die als pauselijk gezant in Brussel ze telde. En wat wisten Italianen nu van de problemen van de Hollandse katholieken? Dat was toen al niet zo bijster veel, zo kan men tussen de re gels bij pastoor Voets lezen. Het werd het tijdperk van apostolische vicarissen en aartspriesters een soort de kens, van wie H.F.ten Hul scher er een was. Maar nu ter zake. Ik laat hierbij de sores betreffende „Rome en Utrecht" buiten beschouwing. Ten tijde van Ten Hulscher was Aarlanderveen „één van de moeilijke staties", en de katholieke Alphenaren, die bij Gouwsluis een eigen kerk inrichtten en niet meer „van uit de boerengemeente Aar landerveen" bestuurd wilden worden zochten een weg om van de oude Alphense statie los te komen, wat op verzet van de Staten-Generaal in Den Haag stuitte. Alphen kon hooguit een eigen kapelaan aanvragen. Het was een onoverzichtelijke kwestie rond een ziekelijke pastoor en een toegevoegde kapelaan J. Pex, die in onder handeling „lag" met de Al phenaren die geen recognitie geld wilden betalen en bek vochten over de bevoegdhe den van Pex. Ten Hulscher (en pastoor Voets, ten onzent) hadden handen vol werk aan het verloop der geschiedenis die in „De Viersprong" haar fijn aan de leden der Histori sche Vereniging uit de doe ken wordt gedaan. De katho lieken in deze streken hadden nauwelijks een been om op te staan in de rooms-vijandelijke Republiek, maar ze gingen in Alphen en Aarlanderveen in tern te keer dat het een aard had. Eigenaardig verloop De verwikkelingen kregen een eigenaardig verloop. „In die dagen", zo schreef pastoor Dankzij de Historische Vere niging voor Alphen aan den Rijn en Omstreken meer bepaaldelijk in haar uitgave „De Viersprong", jaargang 6, mei 1989, nummer 19 is er, via pastoor B.Voets, een ver helderend licht geworpen op katholiek Alphen, 1775-1796. Pastoor Voets heeft momen ten bijeengegaard uit het dag boek van H.F.ten Hulscher, die leefde in een tijd dat de katholieke gemeenschap van Alphen zich losmaakte van Aarlanderveen. Het was de tijd van een schuilkerk bij Gouwsluis. Een moeilijke tijd ook voor de toenmalige ka tholieke kerkprovincie die in een missiegebied was komen te liggen. Het was het tijdperk waarin de ontvoogding van Rome ter sprake kwam. De „oud-bisschoppelijke Clerezij" sloeg toe in de Nederlandse Verenigde Provinciën. Dat waren de Jansenisten", van daag nog bijna 10.000 in getal en officieel de Oud-Katholie ke kerk vormend, met een ei gen waardigheid die herin nert aan en aansluit bij de grote gemeenschap die de Anglicaanse kerk is, en waar mee dit van Rome afgeschei den kerkgenootschap inter communie onderhoudt. Het zijn pijnlijke momenten voor de Catholica waaraan de dag boekaantekeningen van Ten Hulscher ons doen herinne ren. Moeilijkheden genoeg. In het begin der 18e eeuw waren er priesters die „goede connec ties" hadden met de regenten en bewindvoerders der Vere nigde Republiek- Ze kozen De katholieke schuilkerk in de Prins Hendrikstraat, foto's p.r.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 11