Tin Machine vooral hard
Muziekfestival in Zuiderpark
groeit uit tot familiehappening
1
I
Bowie zeer kritisch gevolgd op Museumplein in Amsterdam
in
S%%
De Maxi-Vrij Spaarrekening van
de CVB geeft uw spaargeld de
rente en de ruimte om te groeien.
KUNST
fteid&Qoivtant
MAANDAG 26 JUNI 1989 P|
Drie miljoen boeken bedreigd door veroudering en verzuring
DEN HAAG Ten minste
drie miljoen boeken van ons
culturele erfgoed dreigen ver
loren te gaan als gevolg van
verzuring van papier, verou
dering en milieu-invloeden. Er
dient een nationaal beleid te
komen voor het behoud van
ons nationale geheugen, dui
zenden kilometers opgeslagen
kennis. Een Nationaal Conser-
veringscentrum kan dit beleid
het beste uitvoeren.
Dit zegt de Raad van Advies
voor Bibliotheekwezen en In
formatieverwerking (Rabin) in
zijn advies aan de ministers
Deetman van onderwijs en
wetenschappen en Brinkman
van cultuur. Jaarlijks gaan in
ons land unieke en kostbare
werken verloren. Een groot
aantal bijzondere collecties
van nationaal of internationaal
belang verkeert daarnaast in
slechte tot zeer slechte staat.
De instellingen kunnen alleen
noch gezamenlijk de verant
woordelijkheid dragen voor
het nationale erfgoed, vindt de
raad. Hier ligt een taak voor
de overheden ofschoon de kos
ten van conservering als afge
leide van het aanschafbeleid
gedragen dienen te worden ge
dragen door de eigenaren.
Voor de overheid becijfert de
Rabin deze kosten op 275 mil
joen gulden voor ongeveer één
miljoen boeken. Deze banden
vormen tien procent van het
totaal dat landelijk gezien op
dit moment in aanmerking
komt voor conserverende
maatregelen. De belangrijkste
knelpunten voor behoud van
collecties liggen op het gebied
van financiën en personeel:
klimaatbeheersing maar ook
bestrijding van schimmelepi
demieën en wateroverlast.
De Rabin stelde zich voor het
opstellen van zijn advies op de
hoogte via een enquête onder
een groot aantal bibliotheken
en andere instellingen met bij
zondere collecties. De ernstig
ste problemen doen zich voor
bij materiaal van na 1800.
Twintig instellingen gaven
aan dat ten minste een kwart
van hun collecties, in sommige
gevallen tachtig procent, acuut
wordt bedreigd.
Doel van het nationale beleid
op internationaal niveau moet
volgens de Rabin zijn „het lo
kaliseren, registreren en be
waren van ten minste één
exemplaar van het Neder
lands-eigen gedrukt en audio
visueel materiaal". In het op te
richten centrum dienen samen
te werken: de Koninklijke Bi
bliotheek, het Algemeen Rijks
archief en één of meer van de
instellingen die audiovisueel
materiaal beheren, zoals het
Nederlands Filmmuseum en
het Nederlands Omroeppro-
duktie Bedrijf (NOB).
Rietveld
Academie
Koningin Beatrix
bracht dit weekein
de volkomen onver
wacht een bezoek
aan de eindexame
nexpositie van stu
denten van de 65-
jarige Rietveld Aca
demie in de Amster
damse RAI. Ze
sprak daar onder
meer met de pas af
gestudeerde beeld
houwer Erik Meijer
van Putten (links) en
Simon den Hartog,
voorzitter van het
college van bestuur
van de academie.
foto: anp
CD-presentatie op
verkeerd orgel
Ben van Oosten speelt werken van
Marchand, Bach, Lammens en Guil-
mant, Grote Kerk Den Haag, zater
dag.
De orgelmuziek van de Franse
componist Alexandre Guil
mant (1837-1911) is bijna on
verbrekelijk verbonden met
het timbre van de orgels van
Cavaillé-Coll, een beroemde
orgelbouwer uit de vorige
eeuw. De goede kwaliteit en
de aparte klankkarakteristiek
van Cavaillé-Colls instrumen
ten hielpen Guilmant het or
gel-recital populair te maken
bij een groot publiek, en stel
den hem in staat een nieuwe
muzikale vorm te ontwerpen.
De vorm, symfonisch van op
zet en typerend voor het Frans
romantisch orgelrepertoire,
werd door Guilmant „sonate"
genoemd. Widor en Vièrne ga
ven hun stukken in deze stijl
de naam „orgelsymfonie".
De organist Ben van Oosten
heeft een aantal jaren geleden
alle orgelsynfonieën van Vièr
ne op de plaat gezet, en kreeg
daarvoor diverse onderschei
dingen. Onlangs maakte de
Haagse organist een opname
van alle acht orgelsonates van
Guilmant en ter gelegenheid
van de presentatie van de eer
ste CD-set speelde hij zater
dagavond in de Grote Kerk de
vijfde sonate.
Een betere reclame voor zijn
opnames had Van Oosten niet
kunnen maken, want het viel
duidelijk te horen dat hij de
muziek tot in de puntjes be
heerst. Wat ook opviel was dat
het niet wollig genoeg klin
kende Metzier orgel van de
Grote Kerk ongeschikt is voor
deze compositie. Hoe de sonate
zou moeten klinken is op CD's
te beluisteren, want Van Oos
ten heeft voor de opname ge
bruik gemaakt van het Cavail-
lé-Coll orgel van de abdijkerk
in Rouen. Guilmants muziek is
namelijk geheel afgestemd op
de klank van een Cavaillé-
Coll orgel zodat die eigenlijk
alleen op zulke instrumenten
tot zijn recht komt.
Na afloop van de overhandi
ging van het eerste exemplaar
van de uitgave aan de organist
gingen de CD's dan ook als
warme broodjes over de toon
bank. Het is overigens vreemd
dat de presentatie geschiedde
in de Grote Kerk, en niet in
de Haagse Waalse Kerk waar
een echt (weliswaar klein) Ca
vaillé-Coll orgel staat. Ook de
door Van Oosten gespeelde
stukken van Lemmens, Guil
mants leraar, zouden daar be
ter hebben geklonken dan in
de Grote Kerk.
ARTHUR VAN DER DRIFT
David Bowie tijdens zijn optreden in het Amsterdamse Paradiso
met zijn groep Tin Machine. foto: anp
David Bowie is aan een
nieuwe fase in zijn leven
begonnen. Hij heeft niet
alleen zijn nieuwe liefde
Melissa Hurley, maar ook
een nieuwe groep, Tin
Machine. De eerste be
zong hij liefkozend in
„Amazing", het openings
nummer van zijn korte,
maar explosieve optreden
zaterdagavond in Paradiso
in Amsterdam. De tweede
zorgde voor een rauwe
muzikale begeleiding bij
het slechts een uur en tien
minuten durende concert.
Tijdens de pompeuze Glass
Spider Tournee knapte de En
gelse zanger af op het groot
schalige optreden. Nooit bang
om risico's te nemen, zocht
David een aantal muzikanten
bij elkaar om een groep te for
meren. Het werd Tin Machine.
Maar Bowie ging, niet geheel
onterecht, helemaal terug naar
af. De muzikale gevolgen wa
ren dat hij voor spontaniteit
koos. Op de plaat resulteerde
dat in een aantal schitterende
composities, waarin het aan
deel van Bowie tot een kwart
werd beperkt en vooral tot ui
ting kwam in nummers als
„Baby Can Dance". Bovendien
koos hij, zoals als iètïere begin
nende groep, voor de kleine
zalen, wat vooral de organisa-
Concert Tin Machine. Met David Bo
wie (zang, gitaar), Reeves Gabrels
(gitaar), Hunt Sales (drums), Tony
Sales (basgitaar) en Kevin Arm
strong (gitaar). Paradiso, Amster-
dam. Zaterdag.
toren voor problemen stelde
omdat hij ondanks alles de
naam Bowie draagt en dus een
publiekstrekker is. In Neder
land werd voor de teleurge
stelde fans, die niet tot de ne
genhonderd gelukkige Paradi-
so-gangers behoorden, daarom
een scherm opgetrokken op
het Museumplein in Amster
dam, zodat ze toch geen secon
de van het concert hoefden te
missen.
Bowie bewees met zijn optre
den nogmaals afstand te heb
ben genomen van zijn verle
den. Hoewel hij nog altijd de
zelfde maniertjes hanteert, be
stond het concert slechts uit
werk van de debuut-elpee Tin
Machine en werd om het volu
me van het optreden wat te
vergroten naast „Working
Class Hero" van John Lennon,
voor een extra cover gekozen:
„Maggie's Farm" van Bob Dy
lan. En daarmee was gelijk
zijn tocht langs de kleine zalen
verklaard, want Tin Machine
heeft gewoon nog niet genoeg
materiaal om een volwassen
concert te geven. Had Bowie
wel voor Ahoy' gekozen dan
zou hij met deze korte set on
getwijfeld zijn afgeschilderd
als een man die wat al te ge
makkelijk zijn geld binnen
sleept.
Bowie, die met deze tournee
(opnieuw) geschiedenis
schrijft, had aan zijn gezicht
suitdrukkingen te zien, duide
lijk plezier. Toch was het con
cert even verrassend als te
leurstellend. De groep staat
muzikaal zijn mannetje. Voor
al gitarist Reeves Gabrels
speelde een sterrenrol en is
een toonkunstenaar, die met
zijn heel eigen stijl aan het be
gin van het concert voor heel
wat opwinding zorgde. Dat de
tweede helft zou vervlakken
tot een brei had vooral met het
geluidsvolume te maken, dat
langzaam werd opgeschroefd.
Gevolg was dat de nummers
vervormden tot èèn geluids
muur, die als een tank over
het publiek heendonderde.
Het werk van Tin Machine
vraagt vooral om subtiliteit.
Alleen op die manier kan het
stralen. Nummers als „Baby
Can Dance" en „Under The
Gods" verloren dan ook hun
kracht.
Yuppie-hardrock is een bena
ming, die het best lijkt te pas
sen bij Tin Machine op het po
dium. Het wordt vooral inge
geven door de vlekkeloze
zwarte pakken waarin het
vijftal aantreedt. Daarbij is het
geluid wel volumineus, maar
werken de leden zich niet echt
in het zweet, hoewel Bowie,
die soms akoestische gitaar
speelde, al snel zijn dasje en
jasje uittrok en de strak drum
mende Hunt Sales met ont
bloot bovenlijf zijn trommels
bewerkte.
Dat het vijftal muzikaal kan
schitteren bleek tijdens de in
een country western-jasje
gestoken „Bus stop" en het
huiveringwekkend mooie
„Prisoner Of Love". Dat was
overigens de enige keer dat
blauwe lampen het podium
verlichtte, de rest van de set
werd gespeeld in wit licht,
want zoals iedere beginnende
groep werd er geen geld uitge
trokken voor een indrukwek
kend lichtdecor, maar moest
de muziek overtuigen. Bowie
(met baardje) had het niet al
tijd even gemakkelijk. Tot
twee keer toe werd hij belaagd
door vrouwelijke fans. De eer
ste greep hem tijdens „Hea
ven's in Here" zo stevig om
zijn nek, dat hij bijna stikte.
Of de groep ook toekomst
heeft, is onduidelijk. Als de
musici het ingeslagen pad blij
ven volgen, zullen veel Bowie-
fans afhaken. Zij verwachten
iets anders van hun idool, zo
als meer subtiliteit en meer
fantasierijke capriolen. Aan de
andere kant zijn de groepsle
den, wiens muzikale inbreng
behoorlijk groot .is, tot heel
veel in staat. Dat lieten ze za
terdagavond, ondanks het vo
lume, volop blijken.
AMSTERDAM Geen
uitzinnig gejoel, geen hui
lende mensen, geen over
matig drankgebruik. De
25.000 fans van David Bo
wie die zich zaterdaga
vond op het Museumplein
in Amsterdam hadden
verzameld om het concert
van de megaster recht
streeks via een video
scherm te volgen, hielden
zich opvallend rustig. Men
luisterde, men bekritiseer
de.
Omstreeks half negen hadden
de eerste fans zich voor het
scherm verzameld om het
voorprogramma van David
Bowie te zien. Ze hadden zich
erbij neergelegd niet tot de 900
uitverkorenen te horen die bij
het concert in Paradiso waren
toegelaten. Rustig, languisant
zittend op het gras werd het
harde gekrijs van het roek-
bandje Urban Dance Squad
beluisterd. Er was eigenlijk
niemand echt geïnteresseerd
in de band. We moeten alvast
bier in slaan voor straks. Heb
je misschien nog iets lekkers te
roken? Kom ik wat in de
stemming", riep iemand.
Voor de drie patattenten op
het plein was het druk. De ei
genaar kon de vraag naar bier
en sterke drank bijna niet aan.
„Ik heb mijn maat gevraagd
nog duizend blikkies te bren
gen. Even geduld jongens.
Motten jullie geen patatje?"
Van alle delen van het land
waren mensen naar Amster
dam gekomen om David Bo
wie te zien. Weliswaar zie ik
hem niet live. Maar misschien
komt hij straks, na afloop van
het concert, even naar het Mu
seumplein om ons te begroe
ten. Kan ik even David met
baard bewonderen", aldus een
fan uit Groningen.
Op het Museumplein werd het
ondertussen steeds drukker en
gezelliger. Bekenden ontmoet
ten elkaar, zoenden elkaar en
rookten gezamenlijk een stic
kie. Toen om tien uur het con
cert van de ster begon, was het
afgeladen vol. De stemming
zat er zo in dat, bij het horen
van de eerste noot van David
Bowie en zijn groep Tin Ma
chine, even en masse naar vo
ren werd gedrongen, als zou
de ster zelf voor het scherm
staan.
Maar na een paar nummers
veranderde de sfeer op het
plein. De artiest stond er niet.
sponsor Nescafé liet om de
paar minuten haar naam op
het scherm zien en het geluid
viel zo nu en dan weg. De
25.000 man op het Museum
plein werden er onrustig van.
Applaudisseerden niet meer
na een nummer en dansten
ook niet mee op de muziek.
David Bowie werd. naarmate
het concert vorderde, steeds
kritischer gevolgd. „Nou, het
is in ieder geval veel beter dan
zijn Glass Spider Tour. Maar
het is het nog niet. Hij was
vroeger veel orgineler in zijn
muziek. Had ook een mooiere
stem. Zijn band is wel goed.
Die drummer ziet er niet uit,
maar die solo's zijn echte klas-
5e", zei een fan tegen zijn
vriendin die meer om zich
heen stond te kijken, op zoek
naar bekenden.
Toen Bowie, na 'n uur en een
mooi slotnummer zijn concert
beëindigde, ging er een zucht
van verlichting door de men
senmenigte. Als makke scha
pen, met hun hoofd een beetje
teleurgesteld gebogen, verlie
ten de fans het plein. De mees
ten doken meteen het café in.
Een Museumpleinganger, bier
drinkend in een druk bezochte
Amsterdamse kroeg: „Toch
leuk om Bowie gehoord te
hebben. Maar wat had ik
graag in Paradiso zitten zwe
ten. Dat ontbreekt bij een niet-
live concert hé? De lucht van
zweet, hasj en verschraald
bier".
AGAATH GARSCHAGEN
Voor een uitne
agenda, ook voor
mende dagen, raai
men „UIT", de graBtC
kelijkse bijlage var
krant. !Sp
bioscopei
Alp
%goc
olies
ALPHEN AAN DEN RIJ|kllo
ROCINEMA I (Van Boen I
straat 6, tel. 01720-20kn»
to kill (al); 13.3(1 k
OINFMA II- I ir.«nrfucr>-
EUROCINEMA II: Licenrf!
(al); 13.30, 20.30. Lady efUn
gebond (al); wo. 14.00. «n A
CINEMA III Naked gjad
13.45, 18.45, 21.15. E Ol
NEMA IV My stepmoth.
alien (al); 13.45, 18.45,
►bru
IO
lor**
LEIDEN LUXOR (Stall. D
19, tel. 071-121239): Nafcoor
(al); 19.00, 21.15. wo. ocFriif
LIDO en STUDIO (Stef
39, tel. 124130): Licenses
(al); Rain Man (al); 14. M
21.15. Mississippi burnt
14.30, 18.45, 21.15. My
ther is an alien (al),^~
19.00, 21.15 Dangers
sons (al); 19.00, 21.15. f
14.30 Lady
(al); wo. 14.30. •TRIANOf"'
straat 31, tel. 123875): T
(al); 19.00. wo. ook 14;
Weeks (16); 21.15. RE)
lemmerstraat 52, ter
125414): New wave I
(16); 14.30, 19.00, 21.15
Twins (12); 19.00. The
(16); 21.15. Junglebook
14.45. CITY THEATER 11:1™
bi (al); 19.00, 21.15. vilDl
14.45. first
VOORSCHOTEN GREle^
tel. 01717-4354): Twftl il
wo. 15.45. Gorilla's in <var
(al); ma. t/m wo. 20.1,.
15.45 Working girl (al); I Dli
kindervoorstelling! rï'
Avontuur met een staa«êin
14 00. Jungle book; wo.»rd
WASSENAAR •ASTRA^e
01751-13269):Working Qvir
20.00. I n
KINDERVOORSTELLING^!"
Alleen op de wereld; wcj zjj
DEN HAAGASTA: 1 (Spuldpl
463500): Dead bang (12Wie
18.45, 21 30. ASTA
stepmother is an alir
14.00. 18.45, 21.30. Al II
Tequila sunrise (al); „ra
18.45, 21.30 BABYr
(naast Den Haag Centii
471656): Dangerous flleic
(al); 14.00, 19.15, 21.45:
BYLON 2 Homeboy (al);_
19.00, 21.30. BABYL
Mississippi burning (12)-
19.00, 21.30 CINEAC
tenhol 20, tel. 630637): I
matary (16); 14.00, 18.45v
CINEAC 2: Her alilA
14.00, 18.45, 21.30.
3: Twins (al); 18.45,_21_.) J
di. ook 14.00 METROl
(Carnegielaan, tel. 4567I
cence to kill (al); 14.00.
21.30 METROPOLE OEI
man (al); 14.00, 18.45.raa
METROPOLE 3: Theldd
gun (al); 14.00, 18.45,ent
METROPOLE 4 A cry;^
dark (al); 14.00, 18.45,'.
METROPOLE 5: The b
man (al); 14.00, 18.45ier]
ODEON 1 (Herengrac
tel. 462400): Licence to rU
13.45, 18.45, 21.30 fc O
2: A fish called Wan<or,
13.45, 18 45, 21.30. ODelt
The naked gun (al); 1.
18.45, 21.30. ODEON kif
king girl (al); 13.45, I
21.30. STUDIO 1 (Kettirjieb
12b, tel. 656402): Anothzir
man (al); 18.15, 20.00, w
STUDIO 2: Moments m
(16); 19.15, 21.30. STUDll b(
lectrice (16); 19.15, t-v.
HAAGS FILMHUIS: 1 LJ'
Vleugels; 19.30 The dnWf
man's contract; 21.45. -
De kommissaris; 19.30,L,
Zaal 3: 19.30, 21.45 Criinit
vos; ma. Le dernier masl
Cul de sac; wo. ein<
bn
KINDERVOORSTELLING!
CINEAC 3 Lady en dl
bond; wo. 14.00.
JE
NEGENDE PARKPOP ZONDER MUZIKALE HOOGTEPUNTEN TOCH GESLAAGD
DEN HAAG In een
zonovergoten Zuiderpark
heeft het gratis Parkpop
festival gisteren het
recordaantal van drie
honderdduizend bezoe
kers getrokken. Afgezien
van de inmiddels spreek
woordelijke flauwvallers
verliep het massale fami
liefestijn zonder inciden
ten. Het enige probleem
vormde in feite het ver
keer, dat tot uren na af
loop voor een chaos rond
het park zorgde.
Het was voor de negende keer
dat het festival werd georga
niseerd en de versie van giste
ren was qua bezoekersaantal
len zonder meer de meest ge
slaagde. Vanaf het begin van
de middag tot in de vroege
avonduren bood net Zuider
park de aanblik van een gi
gantische mensenmassa die
zich tegoed deed aan zon,
drank en muziek. Dat de mu-
ziekprogrammering wel be
schouwd niet zoveel om het
lijf had, deerde de meeste
mensen niet. Er was immers
genoeg en voor ieder wat wils
te doen op het festivalterrein.
Kickboksen
Zo waren er weer de neder
zettingen van de „motorben
des" de Hells Angeis en de
Scavengers, waar iedereen
zich kon vergapen aan de
prachtigste tweewielers en
hun berijders. In de kring van
de Scavengers stond een heu
se ,boksring waar demonstrfl-
Sommige toehoorders gingen zondag tijdens het Haagse
Parkpopfestival geheel op in de muziek.
tiepartijen kickboksen te be
wonderen vielen. Onder grote
belangstelling en een moor
dend hete zon stond een aan
tal afgetrainde vechtsporters
elkaar ogenschijnlijk naar het
leven, om na afloop van hun
partij de dag verder in vrede
door te brengen. Het geweld
bleef gisteren gelukkig be
perkt tot de ring, zodat de
Haagse «politie een zeer rustige
en gemoedelijke dag beleefde.
Waarschijnlijk was het sim
pelweg te warm om meer te
doen dan zitten, staan en slen
teren.
Een ware publiekstrekker
bleek ook het reuzerad te zijn.
Een onafgebroken stroom van
mensen zorgde ervoor dat het
letterlijke hoogtepunt van de
dag geen moment leeg rond
draaide. En dan natuurlijk de
ontelbare kraampjes. Het was
alsof alle handelaren in pla
ten, t-shirts, sieraden en soft
drugs uit het Haagse gewest
en ver daarbuiten hun weg
naar het Zuiderpark hadden
gevonden. Ook wat dat be
treft is er gisteren vast en ze
ker een record gebroken.
Het weer
De belangrijkste factor in het
overstelpende succes van de
negende Parkpop-editie is
zonder twijfel het mooie weer
geweest. Net als eerder dit
jaar bij Pinkpop en Vlietpop
werden bezoekers en organi
satoren bedeeld met een stra
lend blauwe hemel. De hitte
eiste vanzelfsprekend de no
dige slachtoffers, maar behal
ve een handvol flauwvallers
bleef de EHBO'ers zwaar
werk bespaard. De soepel lo
pende aanvoer van bier en
frisdranken zorgde voor de
nodige afkoeling, en vanaf de
podia werd het dichtopeenge-
pakte en uitbundig zwetende
publiek regelmatig nat ge
sproeid.
Het enige minpuntje van de
overigens geslaagde dag was
eigenlijk de muziek zelf. De
programmeurs hebben een ri
sicoloos maar daarom ook
weinig vernieuwend pro
gramma in elkaar getimmerd,
waar eigenlijk niets met kop
en schouders boven uit stak.
Bovendien kwamen twee
bands die vooraf veelbelo
vend leken, om uiteenlopende
redenen niet uit de verf. Het
Britse Kevin McDermott Or
chestra liet het op het laatste
moment afweten en werden
vervangen door de Haagse
Urban Heroes. Het ook al
Britse Londonbeat speelde
wel, en goed ook, maar moest
in de strijd om de toeschou
wers de eer laten aan Neer-
lands trots de Golden Earring,
die op het andere podium
speelde. De Hagenaars speel
den in feite een thuiswed
strijd, en begonnen hun „alle
dertien goed"-set dan ook
zeer toepasselijk met de 1970-
hit „Back Home". Afgaande
op het aantal mensen dat de
nummers meezong, was het
optreden van de Golden Ea
ring het hoogtepunt van de
dag.
Instituut
Hiermee is gelijk voor een
deel antwoord gegeven op de
vraag waarvoor het publiek
van Parkpop eigenlijk komt.
De vernieuwende program
mering, waar Parkpop jaren
lang prat op is gegaan, lijkt
het loodje te hebben gelegd in
de strijd om zo hoog mogelijke
bezoekersaantallen. Gisteren
waren er dan wel een paar
onbekende groepen gepro
grammeerd, maar het bleek al
snel dat onbekend niet per
definitie synoniem is aan
interessant of vernieuwend.
Voor sommigen is dat heel
vervelend, want muzikaal ge
zien wordt het er allemaal
niet opwindender door. Aan
de andere kant moet worden
vastgesteld dat het festival als
familie-happening een insti
tuut geworden is, dat met blij
vende assistentie van de
weergoden nog verder kan
groeien. Het toekomstperspec
tief is dus uitstekend en het
tweede lustrum van Parkpop
volgend jaar zo mogelijk nu al
een succes. Het Zuiderpark
kan zich dan opmaken voor
de jacht op de half miljoen be
zoekers. En dat allemaal gra
tis...
WIM BARGERBOS
(ADVERTENTIE)
V
Rente nu
De Maxi-Vri| Spaarrekening van de Centrale Volksbank is de ideale spaarvorm
voor iedereen die in het bezit is van een privé- of girorekening. U kunt tot
I 25 000,- per maand vrij opnemen en profiteert toch van een aantrekkelijk hoge
rente Storten en opnemen doet u eenvoudigweg met een overschrijvingsfor
mulier De makkeh|kste manier van sparen is automatisch sparen. Met een
machtigingskaart kunt u opdracht geven periodiek een vast bedrag van uw prive-
oi girorekening naar uw Spaarrekening over te boeken. Zo bouwt u haast
ongemerkt een aardig spaartegoed op. Maximaal spaargemak, maximale rente
en maximale vrijheid, dat is de Maxi-Vrij Spaarrekening van de Centrale Volksbank.
Centrale Volksbank |cvb|
doe
m;
acl
}d(
k 1
Kijk in de Gouden Gids of het telefoonboek voor onze vestiging
bij u in de buurt of bel (01719) 11223.
VEEMARKT LEIDEN - Prijzen slacht-
runderen per kg. geslacht gewicht,
zonder nier en slotvet, inklusief BTW
(volgens P.V.V.): Aanvoer slachtrun-
deren 810 stuks, waarvan 140 man
nelijk. Mannelijk super 9,25-10,50.
Mann. extra kwal. 8,50-9,25. Mann.
1e kwal. 7,75-8,50. Handel redelijk en
prijzen gelijk. Mann. 2e kwal. 7,00-
7,75. Mann 3e kwal. 6,50-7,00. Han
del redelijk en prijzen gelijk. Vrouwe
lijk super 10,00-12,75. Vrouwelijk, ex
tra kwal. ff,55-10,00. Vrouwelijk 1e
kwal. 7,55-8,55. Handel flauw, prl>_m
fitte
lager. Vrouwelijk 2e kwal. ïon.
Vrouwelijk 3e kwal. 6,35-6,71,
kwaliteit 5,65-6,75. Handel flT
zen lager. e Bi
Slachtschapen en lammereèias
geslacht gewicht, inklusief Bilt,
voer 54 stuks, waarvan lamfyu'j{
Geen noteringen.
De totaalaanvoer bedroeg 91