Zending onder moslims levert weinig op
CeidócGoutai
beroepingen
kerk
wereld
Kerkmuziek moet leren van wereldlijke componisten99
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
£aidóc6ou4ont
MAANDAG 26 JUNI 1989 PA
Paus benoemt bisschop voor Berlijn
BERLIJN Paus Johannes Paulus II heeft Georg Sterzinsky,
vicaris-generaal in Erfurt-Meiningen, benoemd tot bisschop
van Berlijn. Sterzinsky (53) wordt de opvolger van kardinaal
Joachim Meisner, die in februari aartsbisschop van Keulen'
werd. Het Vaticaan hield zich aan de voordracht van het kapit
tel. De benoeming van Meisner in Keulen verliep destijds zeer
problematisch Het Keulse kapittel wilde de behoudende kardi
naal aanvankelijk niet en ook Meisner zelf was liever in Ber
lijn gebleven. Sterzinsky zal op 9 september in de Hedwig-ka-
thedraal tot bisschop worden gewijd. Berlijn wordt wel het
moeilijkste bisdom ter wereld" genoemd, omdat het zich over
West- en Oost-Berlijn uitstrekt. De bisschop resideert in het
oostelijk deel, maar mag zijn parochies in het westelijk deel be
zoeken.
Onzekerheid over
levensvragen
neemt toe
DOORN Er is een toe
nemende onzekerheid
over levensvragen bij stu
denten. Dit concludeert
het Doorns instituut voor
evangelisatie uit een ei
gen enquete onder ruim
zeshonderd studenten in
vier universiteitssteden
(Leiden, Utrecht, Rotter
dam en Enschede). Het
instituut heeft in de afge
lopen zes jaar soortgelijke
onderzoekingen onder
studenten gehouden.
Deze onzekerheid uit zich in
onder meer het toenemend
aantal mensen dat zich af
vraagt of er een God bestaat
en in de politieke keuze.
,,Geen voorkeur" voert daarin
de boventoon (23 procent),
terwijl de partijen (links en
klein links) die de studenten
het meest tot acties wisten te
activeren tesamen tot 24 pro
cent komen, aanzienlijk min
der dan in voorgaande jaren.
Ook bij de tien genoemde le
vensbeschouwelijke voorkeu
ren is socialisme-communis-
me-marxisme met slechts vier
procent vertegenwoordigd,
het laagste punt sinds deze
enquete zes jaar geleden werd
gestart.
Verder constateert het insti
tuut dat het ik-denken nog
steeds groeit. Over de zin van
het leven denkt 44 procent
van de ondervraagden dat
deze alleen in de realisering
van zichzelf te vinden is.
Het behoren tot een bepaalde
geloofsrichting (rooms-katho-
liek, hervormd, gereformeerd
en „buitenkerkelijk") vlakt
steeds meer af. Van de her
vormden gelooft twintig pro
cent niet in God en gaat veer
tig procent nooit naar de'
kerk, bij de gereformeerden
zijn die percentages in gelijke
volgorde 9 en 23 procent, bij
de rooms-katholieken 27 en
41 procent. 14 procent buiten
kerkelijken komt wel eens in
de kerk.
De doorsneestudent is offi
cieel niet kerkelijk aangeslo
ten (37 procent) of rooms-ka-
tholiek (34 procent) maar dan
waarschijnlijk alleen in naam,
want van deze groep bezoekt
41 procent nooit of hooguit
eens per jaar een kerk, aldus
de enqueteurs.
Nederlandse Hervormde Kerk
Benoemd tot bijstand in het pasto
raat te Wijk bij Duurstede (part-time)
H. Rijksen, emeritus predikant en
bijstand in het pastoraat (part-time)
te Welsum, die deze benoeming
heeft aangenomen. Hij blijft geeste
lijk verzorger van verpleeghuis Ouds
hoorn in Alphen aan den Rijn.
Aangenomen naar Hoofddorp H.
Jansen te Heukelum. Bedankt
voor Zwammerdam J.G. Barnhoorn
te Strijen.
Gereformeerde Kerken
Aangenomen naar Hoogeveen
mw.G. Rol. pastoraal werkster al-
Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt
Beroepen te Baflo i.c.m. Warffum
drs. J R.Geersing, kandidaat te Kam
pen.
Raad Kerken en staatssecretaris oneens over kerkasiel
DEN HAAG Staatssecretaris Korte-van Hemel en de Raad
van Kerken blijven het oneens over het kerkasiel, het onder
dak verschaffen door plaatselijke kerken van 'uitgeprocedeer
de' vluchtelingen. De staatssecretaris is van mening dat er een
einde moet komen aan de onhoudbare situatie waarin een
groot aantal Syrische asielzoekers al geruime tijd in kerken
verkeren. De Raad van Kerken heeft begrip voor kerkelijke
gemeenten die om humanitaire redenen deze mensen tegen
uitzetting beschermen. Dit bjeek tijdens een gesprek tussen
beiden. Volgens een woordvoerder van de staatssecretaris heeft
zij er nooit over gepiekerd uitgeprocedeerde asielzoekers uit
kerken te halen. Velen van hen verblijven daar nodeloos om
dat hun procedure nog niet is afgerohd en zij daarom geen en
kel gevaar lopen.
Elk moment van ons
leven is een stap naar
de dood.
DEN HAAG Het aan
tal Nederlanders dat mos
lim is geworden, is bedui
dend groter dan het aan
tal tot het christendom
bekeerde moslims. Pre-
ciese cijfers zijn niet be
kend, maar B. de Ruiter
van de Arabische We
reldzending weet wel dat
de balans omslaat in het
voordeel van de moslims,
ook al zou de christelijke
organisatie waarvoor hij
werkt het graag anders
zien.
De stichting Arabische We
reldzending, waarvoor de
Ruiter werkt, opereert heel
behoedzaam. Een gebedsdag
voor moslims werd onlangs op
een geheime plaats gehouden
uit vrees voor mogelijke acties
van moslim-organisaties. Een
beetje overtrokken, geeft De
Ruiter achteraf toe. In sep
tember wordt wegens groot
succes nogmaals een dergelij
ke bijeenkomst gehouden. De
Ruiter weet nog niet of deze
gebedsdag opnieuw in het ge
heim moet plaatshebben. Wel
weet hij dat te veel publiciteit
schadelijk is: dat trekt alleen
maar mensen die mogelijk
verkeerde bedoelingen heb
ben.
Zo is De Ruiter er stellig van
overtuigd dat er in Nederland
moslims zijn die informatie
verzamelen over christelijke
zendingsorganisties. Deze ge
gevens worden doorgespeeld
aan ambassades en ministeries
in islamitische landen, met
het gevolg dat de bescheiden
zendingspogingen van christe
lijke organisaties aldaar volle
dig onmogelijk worden ge
maakt. Zijn eigen organisatie
zag zo ooit een medewerker
uit Egypte worden gezet.
Recht
Abdulwahid van Bommel van
het Moslim Informatiecen
trum te Den Haag reageert
wat lacherig als de zendings
pogingen van de Arabische
Wereldzending en andere or
ganisaties (als People Interna
tional, Gospel for Guests en
Evangelie en Moslims) ter
sprake komen. Uiteraard
heeft iedereen het recht de
ander te overtuigen, maar
waarom richten deze organi
saties zich niet op „hun eigen
mensen", vraagt Van Bom
mel. „Er zijn in de westerse
wereld immers zoveel dwa-
lenden."
Van Bommel - zelf een be
keerling in omgekeerde rich
ting - acht groot succes on
waarschijnlijk. Hier en daar
zullen christelijke zendingsor
ganisaties onder moslims „wel
eens een vis vangen", maar
erg vol zal het net niet raken.
Dat komt omdat de religieuze
identiteit van moslims geheel
verstrengeld is met hun natio
nale en etnische identiteit.
Van Bommel wijst erop dat
joden net „zo'n mystieke
identiteit" hebben.
Het is daarom niet vreemd
dat er wel eens heftig wordt
gereageerd als een moslim de
stap naar het christendom
maakt. De hechte familie
band, maar ook de grote soci
ale verbondenheid onder
moslims komt dan onder
spanning te staan. Van Bom
mel gelooft echter niet dat dat
in Nederland ernstige conflic
ten oplevert. Op het platte
land van Saudiarabië ligt dat
heel anders. En in een grote
stad in Marokko of Turkije
zal weer anders gereageerd
worden, aldus Van Bommel.
Ilegaal
De Arabische Wereldzending
onderhoudt contact met de
ongeveer 300 zendingsmede
werkers die vanuit Europa en
de Verenigde Staten werk
zaam zijn in islamitische lan
den. Deze mensen bedrijven
zending naast hun gewone
werk, doorgaans onder moei
lijke omstandigheden omdat
zending veelal als illegale be
zigheid wordt beschouwd.
Vanuit Zuid-Frankrijk wor
den radioprogramma's uitge
zonden naar Marokko en an
dere islamitische landen.
In Nederland doet de stich
ting vooral aan voorlichting,
de ontwikkeling van bijbel
cursussen en het vervaardi
gen van' evangelisatiemateri
aal voor Arabisch sprekende
moslims. „Wij kiezen voor
niet-agressieve methoden. We
gaan niet deur-aan-deur
evangeliseren, delen geen
tractaatjes uit op straat", aldus
De Ruiter. Hij schat het aantal
moslims in Nederland dat de
stap naar het christendom
heeft gemaakt tussen de hon
derd en de tweehonderd. Zij
hebben het erg moeilijk, weet
De Ruiter uit ervaring. Hun
familie en naaste omgeving
kan nauwelijks verkroppen
dat zij het geloof in Moham
med hebben ingeruild voor
het geloof in een mindere
profeet.
Een Surinaamse vrouw die al
leen met haar voornaam Vera
in de krant wil, kan daarover
meepraten. „Hier kan God.
niet zijn" dacht ze toen ze
voor het eerst in een kerk
kwam. Vera was als moslim
gewend aan moskee-bezoe
kers met bedekt hoofd en de,
schoenen uit. Toch vond ze
naar eigen zeggen in een
Pinkstergemeente pas het
ware geloof en de vrede die
ze in haar moslimgeloof nooit
had ontdekt.
Haar omgeving reageerde fu
rieus. Ze werd mishandeld
door haar man en haar broer.
De moeder van Vera dacht
eerst dat haar getrouwde
dochter verliefd was op een
andere man. Toen ze echter
hoorde dat Vera regelmatig
ter kerke ging, kreet ze uit
dat dit nog veel erger was.
Waarop de dochter ook van
haar ouders een stevig pak
rammel kreeg. Haar vader
was bovendien imam. Ze
kreeg acht dagen bedenktijd
en kon daarna het huis verla
ten. Haar eigen man had haar
inmiddels verlaten, in gezel-'
schap van de kinderen. De
haat en nijd van familie en
naaste omgeving deden Vera
vluchten naar Nederland,
maar ook hier werd ze voor
„christenhond" uitgemaakt.
Vera vindt de islam een „lief
deloze, agressieve godsdienst".
De affaire rond de schrijver
Salman Rushdie heeft dat vol
gens haar nog eens duidelijk
gemaakt. Haar christelijk ge
loof geeft haar wat ze altijd
miste: „Ik hoef niet langer
door religieuze plichten op te
klimmen tot God, maar kan
zomaar van Zi^n vergeving en
genade leven.'
Ongeveer twee- a drieduizend
Nederlanders zijn in de loop
der jaren moslim geworden,
schat De Ruiter. Dat komt
aardig overeen met de schat
tingen van Van Bommel, die
het houdt op „ergens tussen
de duizend en de vijfdui
zend". De gereformeerde is-
lam-kenner drs. J. Slomp
gokt op enkele honderden,
hooguit 1000. Voor het meren
deel zijn dit Nederlandse
vrouwen die met een moslim
zijn getrouwd, bevestigen de
drie heren.
Slomp kan met de methoden
van de Arabische Wereldzen
ding en andere zendingsorga
nisaties slecht uit de voeten.
Hij is als 'predikant voor de
ontmoeting met moslims' 'een
warm voorstander van dia
loog en samenwerking. „Zon
der de directe bedoeling om te
bekeren", zegt hij.
Hij vindt het „heel gevaar
lijk" dat christelijke organisa
ties „met bekeerlingen pron
ken". Deze mensen doen „al
lerlei negatieve uitspraken
over de islam die ze helemaal
niet kunnen verantwoorden,
zoals bijvoorbeeld over het
gebrek aan naastenliefde. Op
deze manier bevuilen ze hun
eigen nest. Terecht roept dat
wrevelingen op bij moslims,"
aldus Slomp. Ook uit de tijd
dat hij voor de gereformeerde
zending werkzaam was in het
islamitische Pakistan, weet
Slomp dat het vooral de „ster
ke karakters" zijn die de stap
naar een andere godsdienst
wagen. „Het is bepaald niet
makkelijk om tegen de
stroom in te gaan".
Beker voor
Calvin Smith
De Amerikaanse
hardloper Calvin
Smith was
winnaar op de
honderd meter
tijdens een
atletiekwedstrijd
in het Italiaanse
Formia. De paus
mocht de
winnaar de
beker
overhandigen.
Rabbijn Evers spreekbuis
traditionele jodendom
AMSTERDAM De centrale commissie
van het Nederlands-Israëlietisch Kerk
genootschap (NIK) heeft gisteren mr.
drs. Raph Evers benoemd tot 'represen
tatief rabbijn'. Evers (35) zal optreden als
spreekbuis van het traditionele joden
dom in Nederland.
Van de 23 leden van de commissie (het alge
meen bestuur) stemden er drie tegen de schep
ping van deze nieuwe functie, waaraan volgens
voorstanders grote behoefte is in de huidige
media-gerichte maatschappij. De benoeming
van Evers werd vervolgens zonder tegenstem
men (er was één onthouding) goedgekeurd.
Het is voor het eerst dat een rabbijn niet door
een gemeente, maar door het NIK wordt be
noemd. Vorige week lieten de rabbijnen van de
joodse gemeenten weten dat zij een 'media-rab
bijn' niet zo nodig achten. Zij verklaarden ech
ter zich loyaal op te stellen als de benoeming
door zou gaan. Het NIK erkent dat ook ge
meentelijke of ressortale rabbijnen zich inspan
nen om de stem van het jodendom te laten ho-
Evers is sinds 1981 studiecoördinator van het
Nederlands-Israëlietisch Seminarium. Binnen
kort wordt hij voor de helft van zijn werktijd
rector van deze opleiding. De andere helft van
de tijd is hij vrijgesteld voor de nieuwe algeme
ne representatieve functie.
HARLINGEN De
kerkmuzikale praktijk
zou veel meer inspiratie
kunnen opdoen uit de er
varingen van de twintig-
ste-eeuwse „wereldlijke"
muziek. Allerlei verwor
venheden van componis
ten als Debussy, Webern
en anderen kunnen een
verrijkende impuls bete
kenen voor de kerkmu
ziek ook als uitdrukkin
gen van het leven in onze
tijd. De rijkdom van de
Geest slaat toch ook op
mogelijkheden in de mu
ziek?
Dat betoogde de Amsterdamse
muziekwetenschapper/com-
ponist Rokus de Groot zater
dag in Harlingen. Hij sprak op
een bijeenkomst over nieuwe
muziek in de kerk. Klaas
Hoek, organist in Harlingen,
organiseerde voor de tweede
keer zo'n bijeenkomst. De be
langstelling was minder groot
dan de eerste keer, twee jaar
geleden; er waren ongeveer
veertig mensen.
Met „nieuwe muziek" wordt
gedoeld op composities van
componisten als Stockhausen,
Daan Manneke, John Cage.
De kerkmuziek is wat betreft
ontwikkeling in de meeste ge
vallen lang niet toe aan de
muzikale uitdrukkingswijzen
van dergelijke componisten.
Eerder is er de tendens om
eenzijdig terug te kijken naar
Claude Debussy
het verleden. Bij veel kerk
gangers en bij veel kerkmusi
ci bestaan grote weerstanden
tegen nieuwe muziek. Die
komt waarschijnlijk deels
voort uit onwetendheid.
Volgens De Groot heeft het
veel zin om eens te kijken
naar de verworvenheden van
die eigentijdse componisten,
zonder het oude weg te doen;
oud en nieuw zijn geen con
currenten.
Er is in onze eeuw veel aan
dacht gekomen voor onder
meer ritmiek en de gemeente
zang zou daar best eens haar
voordeel mee kunnen doen,
oordeelde De Groot (de ge
meentezang is immers vaak
statisch en ritmisch nauwe
lijks interessant).
Er is ook een nieuwe gevoe
ligheid ontstaan voor zogehe
ten modale muziek. Oudere
muziek (bijvoorbeeld het Ge-
neefse psalter) is in dergelijke
toonschalen geschreven. De
diverse modi blijken sterk aan
te spreken omdat er heel goed
bepaalde stemmingen en sfe
ren mee worden opgeroepen.
In de kerk kan heel goed ge
bruik worden gemaakt van
dergelijke eigenschappen;
vooral wanneer daarin ook
nog ruimte is voor individuele
variatie (in tempo, ritmiek en
dergelijke).
Een ander voorbeeld jvan De
Groot is het gebruik maken
van klankvelden, bijvoor
beeld een vertrouwd klinken
de drieklank, die een muzika
le ruimte schept waarbinnen
de gemeenteleden hun eigen
stem kunnen laten horen.
Weer een andere mogelijk
heid is het spelen met het
tempo in de gemeentezang.
Veel meer dan nu het geval is
kan het tempo uitdrukkings
middel zijn, vond De Groot.
Echt langzaam zingen van
een psalm bijvoorbeeld kan
een geweldige intense erva
ring doen ontstaan.
Hij benadrukte dat bij alle
nieuwe vormen de gemeen-
schappelijheid voorop moet
blijven staan; er moet aan ge-
mééntezang worden gedaan
en dat is meer dan de som
van de individuele delen. Ook
bij de interessante en aan te
bevelen zogeheten heterofo-
nie, dat is samen zingen maar
dan met individuele varian
ten van de melodie. Ieder
zingt „op zijne wijs" en toch
ontstaat er een eenheid die de
deelnemers als zeer bijzonder
en gemeenschapstichtend er
varen. Zo bijzonder is deze
zangwijze trouwens niet: in
onder meer Schotland en in
landen van het Verre Oosten
is ze min of meer gebruike
lijk.
Versmald
Op de bijeenkomst sprak ook
de wijsgerig antropoloog van
de Vrije Universiteit prof. dr.
E.H. van Olst. Hij schetste hoe
in de westerse (denk)traditie
de liturgie versmalde tot een
verbaal, intellectueel gebeu
ren. De lichamelijkheid (o.a.
beweging, geur) verdween als
gevolg van het denken in ter
men van lichaam en ziel. De
Reformatie gooide het meeste
van het liturgisch erfgoed,
waarin nog wat lichamelijks
was overgebleven, overboord;
het belang van de geest stond
immers voorop.
Deze ontwikkeling („een
knieval van de kerk voor het
Griekse denken") staat haaks
op het bijbels denken, aldus
Van Olst. Daarin gaat het niet
in de eerste plaats om de den
kende mens, maar om de han-
Karl Stockhausen foto: sp
delende; om het kunnen ant
woorden als geroepene.
Hedendaagse wijsgerige be
schouwingen over de mens
wijzen de tekorten in de wes
terse geschiedenis heel scherp
aan en erkennen hoe waarde
vol die bijbelse antropologie
is. De kerk moet ook wat dat
betreft bij de tijd zijn en pro
beren dat bijbels denken te
rug te vinden. De liturgie van
dat bijbels denken heeft een
bemiddelende rol om te ko
men tot de uiteindelijke be
stemming, de lofprijzing. Die
liturgie vraagt om de hele
mens, inclusief diens lichame
lijkheid, aldus Van Olst.
Modieus?
Klaas Hoek zei desgevraagd
dat sinds de eerste bijeen
komst over nieuwe muziek in
de kerk de weerstand ertegen
flink is afgenomen. Het con
troversiële zoals hij dat toen
moest ervaren, lijkt verdwe
nen. Eerder lijkt nieuwe mu
ziek in de kerk een beetje mo
dieus te worden, vond Hoek.
Hij wees op de laatste twee
Liedboekdagen, waar Jan
Pasveer experimenteerde met
vooral toonclusters. „Ik ben
natuurlijk blij met de aan
dacht die er ook op de Lied
boekdagen is voor nieuwe
muziek. Maar nu gaat het ge
vaar een beetje ontstaan dat
er niet met het juiste materi
aal wordt gewerkt. Je kunt
niet zomaar een melodie uit
het Liedboek gebruiken om
allerlei „nieuwe dingen" mee
uit te halen. Nieuwe muziek
vraagt ook vaak om nieuwe
melodieën", aldus Hoek (op
de bijeenkomst in Harlingen
werd op diverse manieren ge
oefend met nieuwe mogelijk
heden; daarvoor dienden
composities rond onberijmde
psalmen, van Rokus de Groot,
Klaas Hoek en Daan Manne
ke).
LÜTSEN KOOISTRA
Politiek schemergebied K
ït ci
Dat de brief van het kabinet over de 'kwestie-Kuwj11^
terdagmiddag nog in allerijl per speciale koerier bij 1
den moest worden afgeleverd, bewees wel dat het j
een gevoelige zaak, waarin ogenschijnlijk onbelangrjsla
tails een rol van betekenis kunnen spelen. Hoewel bij; D;
genstejlende kamerleden op enkele punten nog wat oÉ
lijkheid is blijven bestaan, lijkt de druk desondanks r
deels van de ketel te zijn. jw
HeT bevriezen van onze diplomatieke betrekkingbes
Kuwayt, in verband met achterstallige betalingen |en
staat en het staalconstructiebedrijf van de familie Lutëro
volgens minister Van den Broek geen al te ingrijpend
Geen onaanvaardbare vermenging van belangen, b
deert het D66-kamerlid Engwirda. Desondanks zal <f
deze week nog wel in de Kamer aan de orde worden L
PvdA en VVD beraden zich nog over de opstellingl
dan zullen kiezen. j
Premier Lubbers is overigens niet het enige lid
nu demissionaire kabinet aan wie vanuit de Kamer;
zijn gesteld vanwege een mogelijke verstrengeling
langen. Staatssecretaris Albert Jan Evenhuis (VVD) k
'87 een rijkssubsidie van bijna negen miljoen gulden |(V
een bedrijf in zijn woonplaats Meppel. Bij diezelfde oijier
ming (geen bank) sloot hij een privélening af van PA
gulden. Op vragen van het D66-kamerlid Engwirda hs jj
staatssecretaris van economische zaken bliksemsnePp^
weten (hij kwam binnen een etmaal met een antwoois
er geen sprake is van een verstrengeling van belangd d
VOLGENS staatssecretaris Evenhuis heeft hij een tij>vc
lening afgesloten ten behoeve van een familielid dal
nanciële problemen verkeert. Maar waarom heeft hij
bij een gewone bank gedaan? De bewindsman kwamr^j
deze maand ook al op een vervelende manier in het i Z(
toen de Bondsspaarbank tegen hem een rechtszaak wij y
'ginnen. De heer Evenhuis had bij deze bank een hypar
afgesloten en had een jaar lang verzuimd de aflossing aa
doen. Door alsnog te betalen, voorkwam hij dat de f1®'
zaak werd doorgezet. |n*
HeT bedrijf in Meppel kreeg twee keer een zogenaarj^1
gionale investeringspremie uitgekeerd. Het ontving Lfj
een bedrag van 6,3 miljoen gulden voor de bouw vyoi
nieuwe drukkerij. In datzelfde jaar volgde nog een jre
van twee en een half miljoen gulden voor uitbreidir'T
het in aanbouw zijnde bedrijf. De staatssecretaris heeLj'
weten dat hij zich bij het toekennen van de subsidies^'
heeft laten leiden door een reeks positieve adviezen. Een
ren afkomstig van de Noordelijke Ontwikkelings Maaldic
pij (NOM), het Drents Economisch Technologisch In^i
en zijn top-ambtenaren. De staatssecretaris beperkte ze 1
het zetten van zijn handtekening.
Daarmee is in deze zaak echter nog geen bevred^e"
opheldering verschaft. Politici die een openbare funcvar
kleden, zitten in een glazen huis. In zijn boek 'De Schlls
Kwaads', dat aan het begin van de jaren zeventig versw<
stelde oud-kamervoorzitter Anne Vondeling al vast
windslieden en kamerleden al het mogelijke moeteiijrg
om de schijn te vermijden dat zij hun functie op en i
wijze gebruiken om persoonlijke voordelen te behalen ii
'er
JUIST met het oog op een ongewenste verstrengeling
belangen werd in 1983 de regeling 'inzake de onvereniPe
heid van belangen en functies voor ministers en staati^(
tarissen' door premier Lubbers verscherpt. Deze ra^
schrijft duidelijk voor dat bewindslieden niet deelnemtlit
de besluitvorming over zaken die hun persoonlijke belpei
familie- of zakenrelaties raken.
ld.
Op formele gronden kan de VVD-staatssecretaris wf.
weinig worden verweten, maar door zijn financieel hajg
heeft hij op z'n minst het schemergebied betreden tussqu
wel en niet geoorloofd is. En dat is niet verstandig. Ji*dl
langrijke politieke ambtsdragers dienen, om met Vonits
te spreken, elke 'schijn des kwaads' te vermijden. 'mi
Kans op onweer
DE BILT (KNMI) Morgen
komt het front van een oce
aandepressie dichter bij ons
land. Dit front ligt nu nog bo
ven de Britse eilanden en zal
ons pas laat in de avond passe
ren.
Komende nacht daalt het
kwik tot ongeveer 14 graden
en ontstaat in de vroege och
tend hier en daar wat nevel
die echter snel weer ver
dwijnt. De dag begint met zon
nige perioden. De middagtem-
peratuur loopt uiteen van 22
graden aan de kust tot 26 gra
den in het binnenland.
Later op de dag nadert vanuit
het westen bewolking waarin
een regen- of onweersbui tot
ontwikkeling kan komen. De
wind waait uit het zuidwesten
en is matig, rond kracht 4.
Weersvooruitzichten voor diverse
Europese landen, medegedeeld door
het KNMI, geldig tot en met morgen:
Noorwegen. Zweden en Denemar
ken: In west-Noorwegen bewolkt en
af en toe regen. In oost-Noorwegen
en Zweden echter vrij zonnig en
warm. Morgenavond in het zuiden
mogelijk onweer. Middagtempera-
tuur langs de westkust en de west-
Deense kust 15-19 graden, elders 22
tot 27 graden.
Schotland. Engeland en Ierland: Van
noordwest naar zuidoost tijdelijk re
gen of buien, vooral in het zuidoosten
gevolgd door afkoeling Middagtem-
peratuur van 15 graden in noord-
west-Ierland en noordwest-Schotland
tot 20 graden in zuidoost-Engeland.
Belgie en Luxemburg: Vandaag zon
nig en warm met in de avond moge
lijk een onweersbui. Middagtempera-
tuur 25 tot 29 graden. Morgen enkele
•egen of onweersbuien en vooral in
later koeler
weer. Meer naar het zuidenL
Middagtemperatuur van 21 gt c
noord-Spanje en noordwest-?°c
tot 25 a 31 graden langs de fiai
zuidoostkusten. Landinwaart^et
zuiden tot 38 graden.
Zwitserland en Oostenrijk: Vtvg
overwegend zonnig. Eerst
zuidoosten van Oostenrijk i)
enkele bui. In de loop van mc^n
noordwest-Zwitserland opkhei
bewolking en 's avonds mogise
weer. Middagtemperatuur inLV(
het laagland 25 totlLj
.J!»
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Berlijn
Budapest
Brussel
Cyprus
Dublin
Frankfurt
Genève
het
West-Duitsland: Eerst zonnig met
maxima van 25 graden in het noord
west tot 30 graden in het zuiden.
Morgen nog weinig verandering
maar vanuit het zuidwesten enkele
regen of onweersbuien.
Frankrijk: Vandaag warm. In het
zuidwesten later onweer gevolgd
door afkoeling Morgen verplaatst
zich dit onweersgebied naar het
noordoosten en brengt ook in de rest
van Frankrijk afkoeling. Middagtem-
Keraturen vandaag van 24 graded in
et westen tot 32 graden in het zui
den. Morgen koeler.
Spanje en Portugal: In noord-Spanje
en eerst ook in noord-Portugal veel
bewolking en plaatselijk regen of on-