„Ik zal nóóit kunnen laten zien hoe goed ik dans" DE FRUSTRATIE VAN PATRICK SWAYZE £eidóc Sotwtmt" Op 13 juli gaat in een groot aantal Nederlandse bioscopen de film 'Road house' in première. Een film bomvol Patrick Sway ze, vaak met ontbloot bovenlijf, maar niet zo romantisch als jonge-meisjesharten zich zouden wensen. LONDE.N - „Nee, geen foto van me terwijl ik rook", zegt filmster Patrick Swayze tegen de fotograaf op zijn hotelsuite in de Londense wijk Mayfair. „Of ik 't wil of niet, ik ben een voorbeeld voor een hoop jonge mensen. En ik heb lie ver niet dat die zien dat ik rook. Ik vraag meestal ook aan interviewers of ze dat feit uit hun verhaal willen laten. Óf 't moet belangrijk zijn voor dat interview". Geen bijgaan de foto van rokende Swayze, wel de smeulende waarheid in de tekst. Omdat z'n uitleg belangrijk is voor het plaatje van een van de popu lairste filmsterren van de laatste ja ren. Een 36-jarige Texaan (op 18 augustus 37), die via de film 'Dirty dancing' horden jonge meisjes 'Swayze Crazy' (spreek uit: Sweezie Creezie) maakte. Die internatio naal een Ster werd via de rol van de waardige, maar door ongeluk ken gekwelde zuiderling Orry Main in de tv-serie 'North and South'. 'Dirty dancing' leeft alleen op video voort, ■North and South' beleeft maan dag a.s. de laatste aflevering van de her haling. Maar niemand hoeft verstoken te blijven van Patrick Swayze. Op 13 juli a.s. gaat in een groot aantal Nederlandse bipscopen de film 'Road house' in pre mière. Een film bomvol Swayze, vaak met ontbloot bovenlijf, maar niet zo ro mantisch als jonge-meisjesharten zich zouden wensen. Swayze raakt er hevig betrokken in anderssoortige kloppartij en. Hij speelt een 'uitsmijter' die dan wel filosofie heeft gestudeerd, maar in z'n onderhoud voorziet door met hoog gekwalificeerd vuist- en voetenwerk her rieschoppers in Amerikaanse wegcafés buitente werken. De ondertitel 'Dirty fighting' zou Swayze's nieuwste rol aar dig typeren. Het is verbazend hoeveel de mededeling dat je Patrick Swayze gaat interviewen aan het thuisfront losmaakt. Jan en alle man (lees: vrouw) komt met verzoeken om handtekeningen en denkbeeldige omhelzingen om ter plekke te overleg gen. Het maakt je alleen maar bezorgder voor het eindresultaat van je gesprek met de filmster, want - niemand is vrij van vooroordelen - het zal dan wel weer zo'n inhoudsloze, mooie jongen zijn die niet verder komt dan drie woorden over de grens van z'n voorge kauwde dialoog. Een vooringenomen heid die gelukkig afgestraft wordt. Sway ze is een dik uur lang aardig, al zie je af en toe wel even die dooie blik in z'n ogen verschijnen van: heb ik dat niet al eens verteld? Hij heeft er al diverse ge sprekken met naar Londen overgevlogen continentale journalisten opzitten. Maar hij doet toch alle moeite zijn instelling ten opzichte van zijn werk duidelijk te maken. Te laten doorschemeren dat dat idool-zijn geen vrije keus is. Hij kijkt je met z'n lichte, iets te dicht bij elkaar staande ogen levendig recht in je gezicht aan. Doet moeite zijn keus voor de film 'Road house' te verdedigen, maar is ook weer zo eerlijk te bekennen dat hij dat niet voor honderd procent kan. Western Hoe moeilijk is het om na een wereldhit ,ja" te zeggen tegen een nieuw script? Swayze: „Een beetje beangstigend. Opeens lijkt het of de hele wereld toe kijkt wat je doet. Dat gevoel heb ik nu. Toen 'Dirty dancing' uitkwam, had ik al drie nieuwe films gemaakt. Ik had beslo ten achter elkaar een stel zeer verschil lende films te maken. Zo van (ironisch met z'n vingers knippend) vinden ze dit niet mooi, dan misschien dat. In het ge val van 'Road house': ik wilde ontzet tend graag een western doen. Westerns worden niet meer gemaakt. Maar 'Road house' lag er 't dichtste bij. Het is een soort 'John Wayne en de barroom brawls' (saloongevechten). Zelfs de na men lijken op western-namen. Ik heet Dalton, het meisje Doe en mijn kame raad Wade Garret. We hebben 't van het begin af aan als een western benaderd. Zeg maar een beetje met een knipoog. Als ik van die Dalton puur een serieuze, stoere jongen had gemaakt, had iedereen me van het doek af gehoond. Ik maak hem een beetje oorlogsmoe. Hij is een fi guur die z'n leven aan het vergooien is. Iedereen weet 't, hij weet 't alleen zelf nog niet. De personages zijn stripfiguren. Wij zetten ze eigenlijk voor aap". Ee: nzaam en verdrietig Stripfiguren, okay, maar dat Swayze en de zijnen inclusief regisseur Rowdy (mooie voornaam voor zo'n film) Her rington hun eigen werk in de maling wil den nemen gaat er bij mij niet in. Sway ze kijkt me aarzelend aan. Hij zit achter af ook een beetje met die knokfilm in z'n maag. „Sam Elliott (tegenspeler) en ik hadden eerst echt een anti-geweldten- dens in ons hoofd. De mensen een spie gel voorhouden. Misschien was het niet de juiste film daarvoor. Aan de andere kant: aan het eind verandert Dalton. Het is net zo als dat gezegde van „the rats and the cage". Als je maar lang genoeg op hun manier leeft, wórd je als de rat ten in de kooi. Dalton moet zijn leven anders gaan inrichten. Ik herken dat uit mijn eigen leven. Mijn moeder was dan seres en heeft 25 jaar een eigen ballet groep gehad. Zij heeft onder meer de choreografie voor de film 'Urban cow boy' gedaan. Ik ben in het theater opge groeid. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit niet gezongen en gedanst heb. Ik ken alleen maar foto's van mezelf in ma trozenpakjes en tap-dansschoenen. Het is een van .de redenen waardoor ik later goed ben geworden in alle mogelijke sporten. Door de controle die ik over m'n lichaam had. Maar het maakte je le ven als kind wel onzettend eenzaam. Als ik terugkijk, had ik geen andere opvoe ding willen hebben, hoor. Ik ben er door opgegroeid tussen open mensen, zonder bekrompen of kleingeestige opvattingen. Maar het was wel zo dat ik vaak door andere jongetjes in elkaar getimmerd werd. Kinderen houden er niet van als je 'anders' bent dan zij. Als tegenwicht voor dat dansen ben ik aan vechtsporten gaan doen. Dan kon ik tenminste van me afslaan. Mijn vader, die in '82 al overleden is, zei altijd: 'Als je ooit begint te vechten, krijg je van mij op je kop. En als je ooit uit een gevecht wegloopt, krijg je ook van mij op je kop'. Maar ik ging toch uitnodigend rondlopen. Van 'Kom maar op'. Tot ik ging beseffen dat ik ie mand ging worden aan wie ikzelf de pest had. Precies als die gastjes die mijn le ven zo eenzaam en verdrietig hadden ge maakt". Je wordt'n leugen Het succes van 'Dirty dancing' kwam onverwacht voor Patrick Swayze. „Van al je films hoop je dat ze aanslaan. Maar je werkt gewoon door, denkt er niet aan. Als je dat wél doet maak je jezelf alleen maar kwetsbaar en rijp voor teleurstel lingen. Bovendien waren we er absoluut niet zeker van dat de ouderwetse waar den van 'Dirty dancing' nog wel aan zouden slaan. En dan ben je opeens een idool. Omdat 'North and South' zo'n succes was geworden, had ik al aan be kendheid kunnen wennen. Maar toen 'Dirty dancing' overal volle zalen trok en er over niets anders gepraat werd, werd ik een beetje bang. Al die mensen die opeens vinden dat jij bijzonder bent. Dat je fantastisch zus, of fantastisch zo. Terwijl je je absoluut niet bijzonder vóelt. Niet anders dan ervoor. Op een gegeven ogenblik lijkt 't of je een leugen wordt. Meisjes schreeuwden niet en wer den niet gek op me toen ik nog op school zat, dus waarom nu dan wel? Ik was toch niet veranderd? Je gaat er over nadenken. Die film maakte sterke emo ties bij de mensen los. En voor die emo ties hebben ze geen uitweg. Dus gaan ze die seksueel richten. Een idool van ie maken. Misschien bedonder ik mezelf, maar ik hou het er op dat ik het publiek als acteur van binnen heb geraakt. En als dat niet waar is, helpt die gedachte me in elk geval mezelf te blijven". d] 'irty dancing 2 „Het gekke is dat na 'Dirty dancing' er geen aanbiedingen voor dansfilms bij me binnen stroomden. Aanbiedingen ge noeg, dat wel. 'Four picture deals' zelfs. En vaak tegen salarissen die driemaal hoger lagen dan wat ik voor deze film krijg. Maar ik wilde proberen m'n carriè re zoveel mogelijk zelf te sturen. Inmid dels is er een kans dat 'Dirty dancing 2' komt. De zakenmensen uit de filmstu dio's kwamen eerst met precies zo'n film als nummer één. Zij willen formules. Ik vind het veel interessanter dezelfde per sonages te nemen en dan te kijken wat er van ze geworden is. Of hun relaties opgebroken zijn of niet. Of er iets van hun dromen is uitgekomen. Alleen dan wil ik nog een keer Johnny Castle spe len. Het lijkt er nu op dat de producen ten erin mee willen. Wanneer ik straks thuiskom, ligt er een nieuw uitgewerkt scenario-idee op me te wachten. Dat, zeg maar, zelf orchestreren van je carrière is moeilijk. Je moet er geluk bij hebben. Tot nog toe heb ik dat. Ik had na 'Dirty dancing' ook m'n image als idool kun nen uitbuiten. Maar dan kom je er nooit meer los van. En ik vind dat ik niet voor niks al die dure toneelscholen heb ge volgd. Ik wil serieus genomen worden als acteur". vrouw lisa: creatief Swayze heeft het er druk mee. Hij werkt aan een aantal eigen filmprojecten. Met filmstudio Warner Bros heeft hij een deal gesloten: Swayze's produktiemaat- schappij zal een kantoor krijgen op het terrein van de studio in Californiè, waar die ideeén ontwikkeld kunnen worden. (Swayze: „Van zoiets droom je als ac teur"). In een aantal ervan zal een rol weggelegd zijn voor z'n vrouw, Lisa Nie- mi. Niet zo maar een weggevertje. Het inmiddels meer dan twaalf jaar getrouw de echtpaar heeft elkaar op de dans school van Swayze's moeder leren ken nen en stond sindsdien vaker samen in films (o.m. 'Steel Dawn') en in theater- produkties. (Zij is van vaders zijde van Finse afkomst, eigennaam: Hopeniemi, Patrick heeft voornamelijk Iers bloed; de naam Swayze komt uit Wales). De thea- terproduktie 'Without a word' werd zelfs door Swayze en Niemi in samenwerking met Nicholas Gunn van de Paul Taylor Dance Company geschreven. Het drietal De ondertitel 'Dirty fighting' zou Swayze's nieuwste rol aardig typeren. FOTO'S: PR kreeg er in Los Angeles zelfs zes Drama Awards (theateiprijzen) voor. Swayze: „Ik denk dat mijn carrière zonder Lisa niet half zo ver was geweest. We be schouwen elkaar als 'creative partners'. Elk stuk dat we op het toneel samen ge daan hebben is beprijsd. We willen graag kijken of dat ook op film werkt". met whoopi Swayze wil binnenkort bovendien ont dekken of hij geschikt is voor het kome dievak. 'Ghost' zal de film gaan heten die hij, als alles goed gaat, met Whoopi Goldberg en Demi Moore zal maken. Swayze speelt er een financieel hoog waardige heer in die op een dag ontdekt dat hij dood is, maar noch in de hemel noch in de hel beland is. 't Komt hem voor dat God daar een reden yoor moet hebben. Hij gaat op zoek, ontdekt dat hij vermoord is en dat zijn beste vriend be zig is zich aan hem te verrijken. Whoopi Goldberg komt het verhaal binnen als oplichtster die in Harlem een soort spiri tistische praktijk houdt en zich een on geluk schrikt wanneer ze via Swayze opeens écht een dode hoort praten. Swayze: „Een komedie over een man die pas na zijn dood leert wat liefhebben be tekent. De film heeft ontroerend verfris sende dingen over de liefde te vertellen". Patrick Swayze is een bezig baasje dat z'n best doet uit het leven te krijgen wat er in zit. Al maakt hij zich een beetje zorgen over het effect van het knokwerk in 'Road house', één ding zit hem meer dwars. Swayze: „Ik heb 'n leven lang m'n ego allerlei opdonders moeten ge ven om een ongelooflijk goede danser te kunnen worden. M'n enige frustratie is dat ik dat nog nooit heb kunnen laten zien. Johnny Castle uit 'Dirty dancing' is tenslotte zomaar een jongen-van-de- straat die aardig in 'ballroom' is. Daar mocht ik niet eens al te best in dansen. Ik ben nu 36 en de jaren gaan hun tol eisen. Als ik m'n échte virtuositeit nog kwijt wil, moet ik er heel snel bij zijn. Ik word steeds banger dat 't me nóóit zal lukken". Een cliché als troost, Patrick: een mens kan niet ülles hebben. BERT JANSMA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 30