Moerman lapt reputatie Lolling aan zijn laars TENNIS CIRCUIT Robert Davi, operazanger contra Bond Harris en Proctor doen de ronde SteidóQ Sou/tont HOELANG MOETEN WE NOG ALS DE DOOD VOOR DE LIEFDE ZIJN? AIDS FONDS: GIRO 8957 1 James Bond schi\ zichzelf voorbij I Jan Jansen sterk op tweeduizend meter Rabobank S FILM/ SPORT QeidwQowuvnt VRIJDAG 23 JUNI 1989 PAG^1] (Storten op bankrekeningnummer 70.70.70.228 kan ook.) METROPOLE 1 en ODEON 1: „Licen se to kill" met Timothy Dalton, Ro bert Davi en Carey Lowell. Regie: John Glen. LONDEN - Je zal toch maar in Amerika wonen, een Italiaanse naam heb ben, ook nog van die scherp gekerfde lijnen langs je mond plus een pokdalige huid en met dat alles acteur willen wor den. Je kan er zeker van zijn dat je voortdurend aan de verkeerde kant van de wet belandt. Het gebeurde Robert Davi, 36 jaar oud, en De Schurk in de nieuwste James Bond „License to kill". Davi speelt er de rol in van drugsmiljonair Franz Sanchez. Een Colombiaan met een Duitse voornaam. Slechter kan gewoon niet. De donkere Davi komt aanlo pen met een buitenproportio nele sigaar in z'n mondhoek. Even z'n schurken-image tes ten? Het lijkt erop, want hij roept onmiddellijk: „Zeker last van hè?" en wanneer ik man moedig van nee schud, stopt hij de stinkstok niettemin met een grijns weg. Roberto Davi is geen ster. Maar oplettende kijkertjes kennen hem van de tv uit „Hill Street Blues" als de psychisch gestoorde politieman Stan Miezel, filmkijkers kon den hem zien als huurling-te genstander van Arnold Schwarzenegger in „Raw Deal", als Tony Moretti in „Action Jackson" en als Big Johnson in „Die Hard". Alle maal rollen waar wel iets aan los zat. Of een steekje, of vuis ten of een machinegeweer. Zelfs in de Spielberg-productie voor de jeugd, „The Goonies", mocht Davi een „heavy" spe len. Al werd dat daar gelukkig de „heavy"-met-een-hart Jake Fratelli die ook nog in opera- aria's mocht uitbarsten. Een grapje dat mocht van Davi, want hij begon zijn schurken- carrière brandschoon als ope razanger. Davi: „Ook daar ont kom je bijna niet aan, als je Italiaans bloed hebt. Ik ben opgegroeid met de aria's van de gramofoonplaten van m'n opa en oma die een winkeltje in tweedehandsspullen had den. Zoals andere jonge Ame rikanen naar baseball gingen om de werper uit te fluiten, ging ik al jong naar de opera om boeh te roepen tegen een slechte tenor. Ik heb gestu deerd bij Tito Gobbi m Floren ce en had al op m'n negentien de een aanstelling aan de Ly ric Opera Company van Long Island, waar ik ook geboren ben. Ik heb er o.m. Alfio in „Cavalleria Rusticana" gezon gen en - een hele kleine rol - Montano in „Othello". Maar ik kreeg stemproblemen. Ik was een lyrische bariton en ze wil de een dramatische tenor van me maken". Palestijn „In die tijd had ik bovendien het idee dat je met acteren wat Drugs betekent macht voor ze. Financiële en politieke macht. In '77 heeft de distributie en marketing van cocaïne een re volutie ondergaan. Sindsdien zijn de leiders in die handel zakenmensen van het kaliber van een Donald Trump. Een soort existentiële nihilisten met een eigen gedragscode. Shakespeareaanse karakters die per jaar zo'n acht miljard dollar verdienen. De Ameri kaanse regering heeft laatst 500.000 dollar belastingvrij uit geloofd als iemand ze zo'n Franz Sanchez kon leveren. Dat zijn niet de klassieke Zwa re Jongens. Maar veel en veel gladder". Robert Davi doet z'n best zijn schurkenrollen belangrijk te praten. „Ach", zegt hij dan, „ik wil alleen maar zeggen dat het allemaal wat echter is dan de Bond-schurken van vroeger. De Engelsen die gewend zijn Robert Davi probeert 4t 12 lombiaan Franz Sancl „License to kill" een cfuns lijn op te zetten naar hel- De Oosten. T*n dag lag aan die idiote. megalOO u Bond-tegenstanders, zuil— meest opkijken. Natuurl ik best van die schurke^C af. Maar ik maak me o<per: al te druk. Humphrey |vo° was al veertig toen hij'eer lijk geen gangsters meei"^' de te spelen Mitchum [aat met zware jongens begf00F Vandaag geldt hetzelfdlerc* een acteur als James Pen Ik heb nog tijd". f Het lijkt of Bond-rep^ John Glen Davi straks Bsu^ voor bewezen diensterf m' hem een „good guy" t^ tr spelen in zijn komend) „The widow maker", aan die titel zit ook aP L een vreemd luchtje. ,u't; BERT JAfide ide, .LICENSE TO KILL' LIDO/STUDIO LEIDEN en EUROCI- NEMA 1 EN 2 ALPHEN: „License to kill" met Timothy Dal ton, Robert Davi en Carey Lowell. Regie: John Glen. Alles is anders in de zestiende versie van James Bond. Het befaamde „My name is Bond- James Bond" klinkt pas laat in de film en Timothy Dalton - voor de tweede maal 007 - mag niet eens behoorlijk uitspre ken. De relativerende humor met James als de Jules Verne van de cinema in allerlei high tech-situaties heeft moeten plaats maken voor een harde re Bond in hedendaagsere mi sère. De stunts zijn er wél, meer dan ooit zelfs. Op zich zelf verbazend van perfectie. Maar als je halverwege toch op je stoel gaat draaien, is er iets mis. Bond is niet de oude meer, maar echt nieuw is hij ook niet. En dat is de moeilijk heid. De verandering in de oude, trouwe Bond-formule was al merkbaar bij „Living Day lights". Het heeft te maken met het fysiek en de uitstra ling van de hoofdrolspeler, na tuurlijk, maar het veel hogere tempo, het minder reisbrochu- re-achtige gebruik van loka- ties, de veel grotere hardheid lijken me producent Cubby Broccoli toch hoofdzakelijk in gegeven ten einde een sterke re concurrentiepositie op de Amerikaanse markt te krijgen. De Britse Bond was te sloom geworden voor het geweld van Hollywood. Nu is er zó gezocht naar spectaculaire situaties dat een toch al dun verhaal volko men ondergesneeuwd wordt en je op zeker moment de boel nauwelijks meer aan elkaar kunt verzinnen. Om Bond geef je weinig meer, je hoeft niet te wachten op een kwink slag want die komt niet - ja ld heff— delijk f°m' "in of,*; doden ir jt o\ toch, nu van de oude Bond voor het eerst rf3..1.' veldwerk komt assi,9 maar dat is toch iets De nieuwe Bond schii3"* doel met hedendaagse siM voorbij H In „License to kill' zal Èvel Amerika getuige zijn vfkui huwelijk van CIA-vriel: lix Leiter, nu bij de Aniede cotica Brigade. LeitersJ— wordt gedood, Leiter ze een haai gevoerd en Bcy^ wraak nemen. Nee, zegT gebeurt niet, laat de Adr nen hun eigen boontjei pen. Bond wordt voc eerst echt opstandig, I 'W „Farewell to arms?")-* bene in het huis wad mingway gewoond hetf stelt z'n bazen tijdelij" gevecht. Maar zijn vergunning om te kwijt. Bonds wraal— brengt hem bij drugseer Sanchez, die een casinlar pseudo-religieus centrul aj een compleet land behej ze net bezig is drugs aan <t t zen te leveren. Dat ga} via benzine, waar de drjgel: opgelost worden en late^esl uit gedistilleerd. F John Glen n|wit film in Mexico op in dejaa, rubusco studio's die er]ais door Howard Hughes Wjt neergezet (John Ford irer er „The fugitive"). DaJis een erg gewone Bond, lij j€ een erg gewone schuil van de „Bond-girls" spel lisa Soto gewoon erg slel kan je ogen moe kijke» vliegtuigen, boten, helicr casind's, en ontploffingeB dat laatste zoveel dat I een gemiddelde Hollywdl tiefilm lijkt. Zou Bond tief „op" zijn, of ben ik de slijtageslag verloren BERT JA tl ie TUI Pebü keflH 1 "f wjpn LEIDERDORP/LEIDEN Sijmen Moerman zorg de gisteren op het tennis park van de Munnik voor de grootste verrassing van de dag. De B2-speler had in de tie-break van de be slissende set zijn zenuwen net iets beter in bedwang dan de favoriet voor de eindzege, Marcêl Lolling. Opvallend, niet alleen omdat Lolling als eerste geplaatste aan het toernooi begon, maar meer omdat hij in de competi tie tegenover heel wat zwaar dere tegenstanders heeft ge staan. Het niveauverschil tus sen de overgangsklasse B en de derde klasse waarin Bos koop, de club van Moerman, uitkomt lapte de underdog aan zijn laars, 6-3, 1-6, 7-6. De ge doodverfde nummer één in BI, Kees Jan Schuilenburg, kende aanvankelijk veel moei te met de trainer van de Mun nik, Henk Jansen. Bij een 1-1 stand brak Jansen al door de servicegame van Schuilenburg om vervolgens zelf niets ca deau te doen, 6-4 derhalve. De rondedans om de punten in de tweede set werd gewonnen door de jongere opponent. De vijf doorbraken deden niets af aan het peil van de wedstrijd. Alle ingrediënten voor een aantrekkelijke partij waren aanwezig. De 6-4 voor Schui lenburg betekende echter wel het breekpunt in de wedstrijd. Hij had Jansen genoeg laten lopen en gunde hem bij 6-1 de laatste gang naar het net om de felicitaties in ontvangst te nemen. Zaterdag komt Schui lenburg in de halve finale uit tegen Elmar Gerth, een op pa pier zeer interessante ontmoe ting. In de andere halve eind strijd krijgt Mark Nagelkerken kans om zich na het verlies in Lisse te revancheren tegen Martijn Krans. Discussie leek bij de BI-partij tussen Bionda Zonderop en Nelleke Weyermans plaats te hebben gemaakt voor het ten nis. Pas nadat een onafhanke lijk persoon op de scheidsrech- tersstoel had plaatgenomen, kon verder worden gespeeld. Zonderop liet zich het minst storen door de onderbreking en won simpel in twee sets. Zij volgde daarmee het voorbeeld van Elisa Hodes, die Suzanne Essers slechts vier games toe stond. Bij de dames C diende Jacqueline Paauw het onder spit te delven tegen de Duitse Betty Consoor. Sassenheim In Sassenheim deden de ge plaatste spelers wat er van hen verwacht mocht worden. In klasse B won Madeion Verde- gaal in het enkelspel simpel van de Lissese Sandra Faas. De favoriete voor de titel voelt echter nog steeds de hete adem van Carola Geerlings in haar nek, die alleen in de tweede set de nodige moeilijk heden kende tegen Elly de Jong, 6-0, 7-5. Ook Mirjam Sie- merink .weet zich na de zege op Hanneke v.d. Voort nog steeds in de strijd. Bij de heren B stuitte Peter Grimbergen op Hillegom-speler Marcel Vink, die daarmee zijn kandidatuur bevestigde. In het HDC had den Arnoud van Dam en Jelle Rinzema niet veel tijd nodig tegen de gebroeders Bos, 6-1, 6-3. Merenwijk Dit in tegenstelling tot het dubbeltoernooi bij de Meren wijk, waar de meeste koppels pas na een slopende partij het gravel wensten te verlaten. Zo speelde de combinatie Braam- Weimar in het DDD2 twee tie-breaks tegen V.d. Berg/De Groot, waarbij de beslissende werd gewonnen. Frans en Maijo Tetteroo (GDD2 30+) stelden hun laatste slagenwis seling tot het donker uit. Zij zegevierden na 15-13 in de tie break van de tweede set. In de categorie DDC2 voorkwamen de favorieten maar ternauwer- „POLICE ACADEMY IS CARNAVAL" Een nat pak voor Timothy Dalton als James Bond op z de waarheid rond een verdachte diepzee-bioloog in „Li kill". meer aan de weg kon timme ren, dus besloot ik me daarop te richten. Ik ben lid van de Actors Studio, heb daar met Stella Adler gewerkt - die ver antwoordelijk was voor de ta lenten van Marlon Brando en Robert de Niro - en op de Hof- stra University - waar Chris topher Walken, James Caan en Francis Coppola ook van daan komen - had ik al heel veel Shakespeare gedaan. Mijn liefde voor acteren was even oud als die voor het zingen. Tenslotte was ik opgegroeid in een huis waar de slaapkamer ook de huiskamer was en waar ik 's ochtends wakker werd met de films van Spencer Tra cy en Robert Mitchum op tv. Mijn meest aangrijpende rol tot nog toe was in het tv-dra- ma „Terrorist on Trial: the U.S. versus Salim Ajami". Ik speel er een Palestijn in die door de Amerikaanse regering is ontvoerd. Heel moeilijk, ook voor mezelf omdat ik van de exacte situatie in het Midden- Oosten nauwelijks iets wist. Ik ben steeds meer het onoplos bare van de problemen daar in gaan zien. Behalve dat het geen gemakkelijke rol was, raakte ik daar zelf helemaal kapot van. Deze Bond-film is natuurlijk wel wat anders. Ik hoop dat ik me er internatio naal mee in de kijker speel. Aangezien de makers van de film meer figuren uit de kran tekoppen van vandaag wilden, moest ook de schurk realisti scher worden. Ik heb alle dos siers over internationale drugsfiguren, de Escobars en de Noriega's bestudeerd, heb zelf contact gezocht met ie mand die die wereld ,goed kende. De huidige drugsmiljo nairs zijn niet de Al Pacino's uit „Scarface". Geen Cubanen van lagere komaf. Het zijn mannen met een goede oplei ding en van rijke familie nood een vroegtijdige uitscha keling. De combinatie V.d Voort/Leunisse had eveneens een driesetter nodig tegen Ra- vensbergen Guy t. PETER VAN DER HULST LEIDEN Hoewel min der gebruikelijke afstan den bedoeld zijn om meer mensen naar een wed strijd te trekken slaagde Holland daar gisteren toch niet in. De door deze club georganiseerde 2000 meter trok slechts 37 mannen, wat een vergelij king moeilijk maakt. Zo liep Han Kulker deze af stand ooit eens in 5.12.10 mi nuten; niet eens een distrikts- record. Jammer was het daar om dat geen enkele Holland atleet een poging deed om het clubrecord aan te vallen op deze thuiswedstrijd. Jan Jan sen gebruikte zijn „haas" Mare Borghans goed. Hans van Voorden deed zijn best om het tempo op te jagen, maar het was toch Jansen die de winst greep in een tijd van 5.19.3 mi nuten. Borghans noteerde di rect na hem 5.21.9 minuten. Hans van Voorden kwam met 5.24.6 minuten als tweede Ba taaf over de streep, terwijl in de tweede serie liefst zes Bata ven de eerste plaatsen opeis ten. Rob Zuidwijk was daar van de snelste (5.29.6 minu ten), junior Peter Rijnsburger de jongste (5.32.6), maar vete raan Bram Wassenaar de meest bewonderenswaardige met een tijd van 5.37.2 minu ten. Kort daarvoor was hij nog ac tief als coach van Jan Verloop, die debuteerde op de 3000 me ter steeple chase met 9.48.1 mi nuten. Opnieuw liet AAV'er Hans Koenekoop met 9.24.2 minuten zien wel een wed strijd te kunnen uitlopen. Op de 300 meter horden voor de jeugd scoorde Marco Kortlee- ver een fraaie tijd (40.0 secon den), Mark van Bel een Bata- venrecord jongens B (43.2 se conden), Firmin Candido een Batavenrecord jongens C (44.0 seconden) en was de meisjes- wedstrijd een regiozaak. Eefke van der Drift won afgetekend met 46.3 seconden voor de fel strijd leverende Anita Mulder van AAV (50.4) en Marlies Koster van Bataven (50.5 se conden). Perry Vriesekoop won zowel het hinkstapspringen (13.80 meter) als het hoogspringen (1.86 meter). Paul Boere won bij de heren het speerwerpen met 53.74 meter, Bataven ju nior Johan van Velzen werd tweede met een nieuw clubre cord (47.76 meter). Op de 110 meter horden was Gert Jan Palm in een woeste stijl de snelste met 14.8 seconden. Bij de dames, die de 100 meter lo pen over lagere horden, was Tessy Lenting nooit sneller ge weest dan de nu gescoorde 15.7 seconden. b AMSTERDAM/DEN HAAG - G.W.Bailey en Lance Kinsey. Zegt u niks? Captain Harris en agent Proctor! Nog geen idee? Ik zal helpen: de twee kreukelaars die het al diverse afleveringen van „Police Academy" verliezen van de Kadetten van de Wet. Harris, wiens grootheidswaan als orde handhaver hevig wordt belemmerd, door zijn in competentie; Proctor, zijn achterbakse, hielenlik- kende lakei. Gisteren en vandaag waren ze in een aantal Nederlandse ste den. In politiepak reclame ma ken voor „Police Academy 6". Met een riante bus van stad naar stad en in elk centrum rondlopen, handtekeningen zetten en op de foto met pas santen. Leuke baan? Ik vraag het me af. De heren stappen op het Leid- seplein in Amsterdam de bus binnen. G.W.Bailey begint verwoed alle sigaretten op een hoop te vegen en de asbakjes te verwijderen. De rol van naarling in „Police Academy" lijkt hem op 't lijf geschreven: Ik wil niet dat er gerookt wordt, punt, uit. Het sjagrijn druipt van z'n gezicht. Ónder- weg knapt hij op tot een draaglijker personage. Het duo is al drie weken van Europese hoofdstad naar hoofdstad on derweg als levende reclame pop. De vrouwen in het hotel, de heren met het rottinkje langs de straat. En maar hand tekeningen zetten. Lijkt me om voorgoed van de „Police Academy" te genezen. Niet al dus Bailey en Kinsey. „Werk is werk" zeggen ze tweestem mig. „Het ene werk is aange namer dan het andere, maar zodra de tegenzin de voorde len niet overheerst, pakken we nog een paar afleveringen mee. Als het publiek 't wil, z'n ondergoed niet uit de was serij terugkrijgt. Bij ons zijn ze maar al te gaarne bereid onze interlokjes te retourneren". In de Haagse binnenstad gaat de ronde door Spuistraat, Ve nestraat, Hoogstraat. Verras send veel publiek met foto toestelletjes. Het lijkt Japan wel. Ik mag ook even met de heren op de foto. „Voor mijn Hall of Fame" probeer ik te bedanken. „Als het maar geen Hall of Shame wordt" grijnst Dzjie Dubbel Joe. Faam en schaam. Het ligt vlak naast el kaar bij de „Police Academy". „Dit is carnaval" meldt Kin sey. En slaat z'n armen om de schouders van een verbouwe reerde Hagenaar. „Police Aca demy 6" komt volgende week in de bioscoop. U bent gewaar schuwd. BERT JANSMA De twee naarlingen blijken aardig in het centrum van Den Haag. FOTO: CEES VERKERK tenminste". Beide heren komen uit het Amerikaanse theater. G.W.Bailey, in de wandeling Dzjie Dubbel Joe genoemd, komt uit Texas, Lance Kinsey uit Cleveland. Beiden trokken naar Los Angeles. Kinsey: „Daar zitten de casting bu reau's voor film en tv en daar moet je zijn". Bailey deed voor de tv o.m. sergeant Rizzo in M.A.S.H., Kinsey kreeg z'n drama-opleiding in Chicago. „Als je niet bij de top 15 hoort valt er weinig te verdienen in het theater. Ik heb eens vijf maanden lang uit barre nood in een vrachtwagen vol video apparatuur met een Coca Cola-showtje langs scholen ge reisd, de meest eenzame perio de van m'n leven. Toen ik wil de trouwen ben ik naar L.A. getrokken. Daar kwam de „Police Academy". Je moet 't met een korrel zout nemen, 't is „fun". Je kan in elk geval zeggen dat je meegewerkt hebt aan een populair stel kluchten, waar je kinderen en kleinkin deren naar kunnen kijken zonder geestelijk in de war te raken". Bailey en JCinsey kan je nau welijks sterren noemen, maar bekijks hebben ze wel. Tegen het publiek zijn ze oervriende- lijk. Bailey blijkt niet geschokt als iemand hem vraagt: „Bent u een filmster?" Hij grijnst en zegt van yes. „Ik ben nogal klein van stuk en heb een ko misch neusje, maar als Cher aan de andere kant van de straat loopt, ziet niemand mij uiteraard. Ik heb eens iets als dit met Tom Selleck meege maakt. Autobussen vol! Die man is zo populair dat hij zelfs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 10