Lou Reed imponeert
Intifada is instituut
met alle kenmerken
van staat in wording
Gekunstelde Kathleen Battle wint alle harten
Beul Saeed hakt liev^
hoofden dan handend
KUNST
fokbeGou/iont
WOENSDAG 21 JUNI 1989 PAG[)K
Herman Krebbers
treedt weer op
DEN HAAG De violist Herman Kreb
bers, die bijna tien jaar geleden ten gevolge
van een ongeval van het concertpodium
verdween, treedt weer in het openbaar op.
Hij doet dat op zondag 2 juli in het Alk-
maarse cultureel centrum De Vest, waar
van 1 tot 21 juli het Holland Music Session
Festival wordt gehouden. Herman Kreb
bers belande tien jaar geleden na een boot
tocht in het water van het IJsselmeer en
dreigde beklemd te raken tussen boot en
kade. Een van de opvarenden die dit gevaar
tijdig zag, trok de violist aan een arm uit het
water, waarbij de arm uit de kom schoot en
het spierweefsel dermate werd beschadigd,
dat Krebbers als violist zijn loopbaan beëin
digd zag. Als pedagoog echter bleef hij
werkzaam.
Herman Krebbers.
Gloria Estefan
in Nederland
ROTTERDAM In oktober
komen er vier concerten van
„Gloria Estefan and Miami
Sound Machine" in ons land.
De groep - die in Amerika al
de superstatus heeft - brak
hier vorig jaar door toen hun
in Miami opgenomen special
door Veronica werd uitgezon
den. Twee nummer 1-hits en
een verkoop van 250.000 el
pees in een half jaar waren het
resultaat. De nieuwe elpee
komt binnen enkele weken
uit. De groep staat op .5 okto
ber in de Martinihal Gronin
gen, 7 oktober in de Rijnhal
Arnhem en 11 en 12 oktober
in Ahoy Rotterdam.
Van den Ende mag
bouwen in Aalsmeer
AALSMEER Een meerderheid van de gemeen
teraad in Aalsmeer heeft gisteravond ingestemd
met de uitbreiding van het studiocomplex van
Joop van den Ende. Slechts de fractie van de
PvdA keerde zich tegen de plannen omdat ze vond
dat het karakter van Aalsmeer hierdoor te veel
wordt aangetast. De Aalsmeerse gemeenteraad had
ruim twee uur nodig om de ingrijpende uitbrei
dingsplannen van Joop van de Ende te bespreken.
Alle raadsfracties toonden zich bezorgd over de
toename van verkeer op de provinciale toegangs
wegen tot de stad. De plannen van Joop van den
Ende voorzien in de bouw van een groot kantoor
gebouw per januari 1990 en uitbreiding van het
studiocomplex vanaf maart dat jaar. In oktober
1991 zouden er aansluitend aan het complex nog
eens 56 woningen moeten worden gebouwd, voor
het grootste gedeelte luxe bungalows.
Schenking
Van Gogh
aan museum
in Amerika
WASHINGTON De wedu
we van de vorig jaar overle
den Amerikaanse diplomaat
Averill Harriman heeft het
doek „Rozen" van Vincent
van Gogh geschonken aan de
Amerikaanse National Galle
ry of Art. De waarde van het
doek wordt geschat op 50 tot
60 miljoen dollar (ongeveer
110 tót 130 miljoen gulden).
Jury Theaterfestival
schort werk op
ROTTERDAM De jury van
het Nationaal Theaterfestival
in Rotterdam heeft haar werk
neergelegd wegens een ono
verbrugbaar verschil van me
ning met het bestuur over de
benoeming van nieuwe juryle
den. Zij vindt dat artistiek lei
der A. Sonnen de taak heeft
'nieuwe juryleden aan te wij
zen. Het bestuur meent dat di
recteur K. Botschuyver die be
voegdheid ook heeft. Overi
gens kan het festival wel door
gaan, want de jury, die uit cri
tici bestaat, selecteert alleen de
voorstellingen. De toekenning
van prijzen gebeurt door ac
teurs en regisseurs. Eerder dit
jaar schortte de jury haar
werk al eens op, toen Bot
schuyver als nieuwe directeur
aantrad. De jury vond en
vindt dat Sonnen de artistieke
verantwoordelijkheid moet
dragen. Er volgde een compro
mis: Botschuyver en Sonnen
deelden de verantwoordelijk
heden. De jury toog weer aan
het werk en koos de voorstel
lingen voor het komende festi
val, dat van 25 augustus tot 9
september in de Rotterdamse
Schouwburg plaats heeft.
Concert Lou Reed. Met Lou Reed
(zang, gitaar), Mike Rathke (drums,
gitaar) en Rob Wasserman (basgi
taar). Carré, Amsterdam. Herhaling:
vanavond.
Het op een succesvolle manier
exploiteren van rockmuziek
lijkt de laatste tijd niet meer
uitsluitend weggelegd voor de
jonge generatie. Ze timmeren
weliswaar stevig aan de weg,
maar de'in de jaren vijftig ge
boren stelling dat rock is voor
bestemd voor tieners en twens
lijkt de laatste tijd behoorlijk
te worden ondergraven. Het is
de oudere generatie die de
concerthallen vult, niets aan
zeggingskracht heeft ingeboet
en weer plezier lijken te heb
ben in het leven onderweg.
Anders waren Paul McCart
ney, David Bowie, Bob Dylan,
Joe Cocker en Ringo Starr
toch gewoon thuis gebleven.
Lou Reed, ook van de oude
garde, betreedt momenteel de
Europese podium en wat hij
daar laat horen, klinkt meer
geïnspireerd dan ooit. Zijn
laatste elpee „New York" was
daar al een voorbode van.
Grillig als hij is, weet de con
certbezoeker nooit wat hem
precies te wachten staat. In de
loop van zijn lange carrière
had hij veel gezichten (van de
rebel tot de decadente nicht)
en was zijn muziek, die va
rieerde van boeiend tot stuur
loos, daar een afspiegeling
van. Maar in het meer dan
twee uur durende, tweede op
treden, van zijn Nederlandse
triologie in Carré in Amster
dam klonk hij imponerend.
Hij gaf op zijn eigen rustige
manier zijn harde cynische vi
sie op het heden en klonk
daarbij dreigend en sympa
thiek. Voor de pauze stond de
eerdergenoemde elpee „New
York"-centraal. Hij speelde
hem helemaal. Hierdoor had
het concert veel weg van een
muzikale vertelling, waarbij
Reed als de sleutelfiguur ver
haalde over zaken als het Aid-
sprobleem en de moord op In
dianen. Vocaal mag je van
Reed (met bril en staartje)
geen hoogstandjes verwachten,
maar muzikaal weet hij zijn
teksten toch elke keer weer
van een dwingend impressio
nistische schoonheid te voor
zien. Het deel voor de pauze
was hierdoor ook een afgerond
geheel, prachtig van opbouw
en muzikaal, met die typische
Reed-trekjes als het snerpende
gitaargeluid. Even was er de
spanning wat hij na de pauze
zou doen, maar dat was min
der verrassend dan zou blij
ken, want in die „toegift"
dook hij in het verleden voor
uitvoeringen van nummers als
„Sweet Jane" en „Walk On
The Wild Side". Hoewel oud,
klonken de nummers behoor
lijk fris, waarmee hij nog maar
eens de kracht van het materi
aal onderstreepte. Dat Lou
Reed op het podium terugzien,
zo'n uitwerking zou hebben,
was verrassend, maar bewees
tegelijkertijd dat leeftijd niet
telt in de rock roll, als je
maar jong van hart blijft.
HANS PIËT
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
,,UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Naked gun (al);
18.30, 21.00. wo. ook 13.30. EU
ROCINEMA II: Rain Man (al); 20.30.
Lady en de vagebond; wo. 14.00.
EUROCINEMA III: My stepmo
ther is an alien (al); 18.45, 21.30.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA
IV: The accused (16); 18.30, 21.15.
wo. ook 13.30.
LEIDEN* LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Naked gun (al);
19.00, 21.15. wo. ook 14.30.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39, tel. 124130): Rain Man (al);
14.30, 18.45, 21.15. Tequila sunri
se (al); Her alibi (al); My stepmo
ther is an alien (al); 14.30, 19.00,
21.15. Dangerous liaisons (al);
19.00, 21.15. ma. di. 14.30. Lady
en de vagebond (al); wo. 14.30.
•TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): The Bear (al); 19.00. wo.
ook 14.30. 91/a Weeks (16); 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52, tel.
071-125414): Trashy lady (16);
14.30. French postcard girls (16);
19.00, 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Twins (12); 19.00, 21.15. Jungle-
book (al); wo. 14.45. CITY THEA
TER II: Good mother (al); 19.00,
21.15. wo. ook 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
tel. 01717-4354):Twins (al); wo.
1545. Gorilla's in de mist (al); ma.
f/m wo. 20.15. Working girl (al);
20.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Avontuur met een staartje; wo.
14.00. Jungle book; wo. 14.00.
DEN HAAGASTA: 1 (Spui 27, tel.
463500): My stepmother is an
alien (al); 14.00, 18.45, 21.30.
ASTA 2: Tequila sunrise (al);
14.00, 18.45, 21.30. ASTA 3
Working girl (16); 14.0, 18.45,
21.30. BABYLON 1 (naast Den
Haag Centraal tel. 471656):
rous liaisons (al); 14.00,
21.45. BABYLON 2:
kane (16); 14.00, 18.45,
BABYLON 3: Mississipp
ning (12); 14.00, 19.00,
CINEAC 1 (Buitenhof
630637): Pet Sematary (16);
18.45, 21.30. CINEAC 2:
bi (al); 14.00, 18.45, 21.30.
AC 3: Twins (al); 18.45, 21.5
di. ook 14.00. METROPfli
(Carnegielaan, tel. 456756)
man (al); 14.00, 18.45,
METROPOLE 2: The
man (al); 14.00, 18.45,
METROPOLE 3: A cry
dark (al); 14.00, 18.45,
METROPOLE 4: The nakt
(al); 14.00, 18.45, 21.30.
POLE 5: The bear (al);
18.45, 21.30. ODEON 1
gracht 13, tel. 462400): The
gun (al); 13.45, 18.45, 21.
ODEON 2: A fish called
(al); 13.45, 18.45, 21.30.
3: They live (12); 13.45,
21.30. ODEON 4: The po
13.45, 18.45, 21.30. STU
(Kettingstraat 12b, tel.
Another woman (al); 18.15,
21.45. STUDIO 2: Moments
(16); 19.15, 21.30. STUDIOt
lectrice (16); 19.15,
HAAGS FILMHUIS: Zaal
negro; 19.30. Strawdogs;
Zaal 2: Vleugels; 19.30, 21.
3: ma. wo. 19.30, 21.45. di.
22.00. Trading places;
bye mr. Chips; di. Prick-u
tsl
«ni
kon
f 3,2
.M ve i
UW
ADVERTENTf
OPGAVE VIA
TELEFAX
Voor het opgeven
advertenties kan ooi
worden gebruik
van telefax om uw
wensen wat betreft
en opmaak - zwart
wit - aan ons kenbi
maken.
Het telefaxnummer
onze Advertentie-
afdeling is 070 - 902
vfcg
Olfgen
erli
.n ver
t n
|lerij
<T
Holland Festival, liederenrecital
door Kathleen Battle begeleid door
Martin Katz in het Concertgebouw.
Dinsdagavond.
Toen gisteravond Kathleen
Battle in een prachtige rode
robe de grote trap van de zaal
van het concertgebouw afdaal
de, gevolgd door haar pianist
Martin Katz, gingen mijn ge
dachten onwillekeurig een
paar jaar terug toen Elisabeth
Schwarzkopf eveneens in het
stralend rood van dezelfde
trap naar beneden schreed om
haar afscheidsrecital te geven.
Zij vertegenwoordigde de ou
dere generatie grote zangeres
sen die, uitgaande van een
perfekte techniek, het lied van
binnen uit zongen. Bij de jon
gere generatie kan, zo blijkt bij
de jonge Amerikaanse sopraan
Kathleen Battle die hier nog
niet eerder zong, ook het sho
welement en meer in het alge
meen de uiterlijke glans, een
niet minder belangrijke rol
spelen.
Battle is in de eerste plaats een
grote operazangeres en treedt
veel minder op met liederen-
recitals. Met haar lichte en
van hoog tot laag gulden stem
vulde zij de grote concertzaal
gemakkelijk. Zij had ervoor
gekozen om in haar program
ma barok, vroege en late ro
mantiek en het negrospirituel
samen te voegen. Feitelijk gaf
zij twee recitals. Het officiële
met muziek van Handel, Schu
bert, Strauss, Faurè, Obradors
en twee negrospirituals en
daarna een kort spontaan toe
gift-recital met vijf liederen
van Gounod, Mozart, Gersh-
Met haar stem en techniek
kan zij alles. Toch probeert zij
ook het net niet haalbare, zoals
de pijlsnel genomen aria uit
Handels Giulio Cesare, waar
zij net niet alle virtuoze ca
priolen helemaal zuiver over
het voetlicht kreeg. Bij Schu
bert waren de muziek en de
glasheldere uitspraak een ge
noegen voor het oor, maar viel
er niet te ontkomen aan een
zeker gevoel van gekunsteld
heid. Een gekunsteldheid die
bij de zoete lijnen van de vier
Strauss-liederen uitstekend
past en die mij daarom dan
ook meer aanspraken.
Hoe goed het Frans in Fauré
ook was, het bleef maakfrans.
Muzikaal was echter ook hier
de stijl weer zuiver getroffen.
Echt recht tot het hart sprak
de sopraan echter pas bij de de
vier amoureuze Spaanse liede
ren van Obradors.
Na een kort overleg met pia
nist Katz zong zij haar eerste
Spaanse lied een tweede maal,
maar, nu toegewend naar het
achter haar boven het podium
gezeten publiek. In haar ne
grospirituals lijkt zij haar hele
persoonlijkheid te leggen zon
der daar zo zwaar op te leunen
als een Mahalia Jackson. Het
publiek bedolf Kathleen Battle
na afloop onder applaus en
bloemen, iets waar zij haar uit
stekende pianist duidelijk en
terecht in betrok. Daarna ging
het trap op trap af, waarbij de
pianist iedere keer een nieuwe
nu
toegift meebracht,
een soort band tussen
en zaal en verdweei
gekunsteldheid. Battl
met zichtbaar plezier
moeilijke Gounod-aria
ulietta, een schalkse
het populaire „Sumni0
van Gershwin en n
twee spirituals.
Het publiek kreeg i
niet genoeg van. Dat
heden in Nederland h
teerd staat, show of r
onweerlegbaar.
ERIK
BUITENLAND
srkal\
ikwa
3-80C
lag«
JERUZALEM Te voet,
en de laatste meters zelfs
kruipend, trokken de sol
daten midden in de nacht
het slapende dorpje bin
nen. Elite-troepen van het
Israëlische leger, die het
bevel hadden gekregen
Salfit, een gemeente van
zo'n 7000 zielen, vlakbij
Nabloes op de Westelijke
Jordaanoever, te ,herove-
De operatie verliep gesmeerd,
weerstand was er nauwelijks.
De soldaten verzamelden de
mannen van 14 tot 70 jaar in
de plaatselijke school, voerden
de ,gezochten' af en gaven de
rest van het manvolk opdracht
de Palestijnse vlaggen in het
dorp te verwijderen en de na
tionalistische slogans op de
muren over te verven. Hier en
daar werden een paar huizen
opgeblazen, wie geen verblijfs
vergunning had, moest maken
dat hij weg kwam, en moskee
luidsprekers werden geconfis-
ceerd.
Een dag later vertrokken de
troepen en alles was weer zo
als voorheen. In opdracht van
de plaatselijke volkscomité's
gingen de Palestijnse vlaggen
weer in top, verschenen pos
ters van leider Yassir Arafat
weer op de muren en konden
de dorpelingen die het eigen
nieuws wilden lezen zich te
goed doen aan de muurkrant
,de Brigades van Abu Jihad',
die uitlegde dat de verkie-
zingsvoorsfellen van premier
Shamir niet inhielden welke
wreedheden het Israëlische le
ger in Nahalin had begaan, en
hoe laat de Palestijnse gezond
heidskliniek zou opengaan.
Terwijl in de nu al meer dan
anderhalf jaar durende Intifa
da, de Palestijnse opstand, in
door Israël bezet gebied, de
stenen en de Molotov-cocktails
en de schoten van het leger
het dagelijkse televisieverhaal
vertellen, speelt de werkelijke
oorlog zich ondergronds af.
„Het is net als met een plant",
zei een Israëlische journalist.
„Als je hem niet de kans geeft
te groeien, verspreiden de
wortels zich ondergronds".
Met arrestatiegolven van hon
derden, zelfs duizenden acti
visten probeert de Israëlische
veiligheidsdienst de onder
grondse comité's, die de rugge-
graat van de Intifada vormen,
te breken. Maar de plaats van
de gearresteerden wordt in de
kortst mogelijke tijd door an
deren ingenomen. „Bijna ie
dereen die ik ken, neemt deel
aan het werk van de comité's",
zei een vrouw op de Westelij
ke Jordaanoever.
Toen de veiligheidsdienst on
geveer een jaar geleden een
aantal Palestijnen had gearres
teerd en de drukpers, waarvan
ze gebruik maakten, in beslag
had genomen, bleek de hand
te zijn gelegd op het comité,
dat verantwoordelijk was voor
de samenstelling van onder
grondse Palestijnse pamflet
ten. Twee weken later kwam
bijna op tijd het volgende
pamflet uit.
Ondergronds
Ook de afgelopen weken zijn
de Israëli's overgegaan tot de
arrestatie van grote aantallen
activisten. Maar een Israëli
sche legercommandant gaf toe:
„De echte Intifada, de onder
grondse organisatie, is vrijwel
onmogelijk te achterhalen".
Het hechte netwerk van
volkscomité's houdt zich bezig
met alle aspecten van het da
gelijkse leven onder bezetting.
Van de zorg voor families van
gevangenen en gewonden tot
en met de vorming van cellen
van jonge recruten, die de ba
sis moeten vormen voor het
gehoopte toekomstige Pale
stijnse leger.
Ze organiseren de verdeling
van voedsel, wanneer het le
ger een langdurig uitgaansver
bod oplegt. Ze dragen zorg
voor Palestijns onderwijs, als
alternatief voor de voortdu
rende sluiting van scholen en
universiteiten. Ze hebben zelfs
landbouwcomité's, die niet al
leen boeren instructies geven
en zorgen voor hulp van vrij
willigers bij het binnenhalen
van de oogst, maar ook huis
vrouwen leren hoe ze zelf to
maten kunnen kweken of dui
ven, kippen en konijnen kun
nen houden in de achtertuin.
Voor de Israëli's is het werk
van de comité's een constante
bron van hoofdpijn. Nadat het
in de eerste maanden van de
Intifada duidelijk was gewor
den, dat massa-arrestaties nau
welijks invloed hadden op het
werk van de ondergrondse or
ganisatie, besloot de regering
in augustus vorig jaar tot zwa
re gevangenisstraffen. Ieder
lid van een comité, iedereen
die aan een comité-vergade
ring deelneemt of in het bezit
is van een communiqué van
een van de comité's, kan een
gevangenisstraf van 10 jaar
krijgen. In januari van dit jaar
veroordeelde een rechtbank in
Gaza drie Palestijnen tot 14
jaar gevangenisstraf (waarvan
zes voorwaardelijk) voor .lid
maatschap van volkscomité's,
die demonstraties organiseren'.
Maar ook de dreiging van lan
ge gevangenisstraffen had
weinig invloed. „De Israëli's
kunnen niet de hele bevolking
in de gevangenis zetten", was
het commentaar van een co
mitélid. „Bovendien, de kans
dat we in de gevangenis belan
den, wat we ook doen of niet
doen, is altijd groot. We heb
ben dus niets te verliezen".
De ondergrondse comité's
groeiden al vóór de Intifada
uit de lange Palestijnse traditie
van wederzijdse hulp om de
effecten van de bezetting te
bestrijden en om zoals de
Palestijnen het zelf zien
zich voor te bereiden op de
toekomstige zelfstandigheid.
De laatste anderhalf jaar zijn
de comité's de in alle steden,
dorpen en vluchtelingenkam
pen vertegenwoordigde arm
van het Verenigde Leider
schap van de Opstand, de
.UNLU, die weer afgezanten
heeft van de PLO-Fatah, de
Communistische Partij, het
Volksfront, het Demokratische
Front en de Islamitische Ha-
mas-beweging. Ze werken sa
men de strategie van de strijd
uit.
Deze week sprak een anonie
me bron van de Israëlische
veiligheidsdienst er zijn be
zorgdheid over uit, dat de on
dergrondse organisatie is uit
gegroeid tot een nationaal Pa
lestijns instituut, dat een vaste
greep heeft op de gebeurtenis-
KOLONIST BESCHIET PALESTIJNEN
ARIEL In de buurt van Tel Aviv heeft een
joodse kolonist gisteren het vuur geopend op
een groep Palestijnen die op vervoer naar hun
huis in de bezette Gaza-strook stonden te wach
ten. Twee van hen raakten gewond, van wie
één ernstig. Het incident deed zich voor kort na
de begrafenis van een joodse kolonist die ver
moedelijk door Palestijnen is omgebracht. De
23-jarige dader kon worden aangehouden. Pre
mier Yitzhak Shamir hield tijdens de begrafe
nis een grafrede voor de zondag vermoorde ko
lonist. maar zijn woorden werden door de onge
veer 500 aanwezigen, voor het merendeel
zwaar bewapende kolonisten, met een luid boe
geroep en „verrader, verrader" ontvangen. De
kolonisten eisen van de regering hardere maat
regelen tegen de Palestijnse actievoerders.
sen in de bezette gebieden.
Een instituut, zo gaf de bron
toe, dat alle kenmerken heeft
van een staat in wording.
Insignes
Voor die staat in wording
wordt intussen in het diepste
geheim de basis gelegd voor
een Palestijns leger. In stads-
of dorpswijken en in vluchte
lingenkampen worden cellen
shocktroepen gevormd
van jongeren vanaf 14 jaar. De
cellen hebben een comman
dant, een ondercommandant
en een veiligheidsverantwoor
delijke. De cellen vallen onder
groepen, die weer samen een
eenheid vormen. Ze oefenen,
zelfs op straat natuurlijk
wanneer de Israëlische troe
pen niet in zicht zijn in uni
formen met eigen insignes. De
.soldaten' zijn meestal gemas
kerd om herkenning te voor
komen en hanteren stokken,
bijlen en messen. Vuurwapens
worden nog niet openlijk ge
bruikt, maar'een teken aan de
wand is, dat in deze dagen in
het hoofdkwartier van de
PLO in Tunis zwaar overleg
gaande is, over de vraag of het
stadium van de gewapende
strijd is aangebroken. Yassir
Arafat zelf schijnt zich nog
steeds tegen het gebruik van
wapens te verzetten. Deze
week raakte een Israëlische
officier in Gaza gewond, nadat
onbekenden op hem hadden
geschoten. Kortgeleden wer
den twee geheime wapenops
lagplaatsen ontdekt in de Ga-
zastrook. Inmiddels houden de
shocktroepen zich behalve met
trainen ook bezig met het toe
zicht op het uitvoeren van
vonnissen van ondergrondse
Palestijnse rechtbankeh en
met het uit de weg ruimen van
Palestijnen, die collaboreren
met de Israëlische veiligheids
dienst.
In Salfit, dat kortgeleden door
de Israëlische troepen werd
.heroverd', zijn intussen de ge
bouwen van het Israëlische ci
viele bestuur en zelfs het poli
tiebureau verlaten en uitge
brand. Het overhaaste vertrek
van de Israëlische bezettings
ambtenaren (ze laadden alles
in vrachtwagens en vertrok
ken) is inmiddels een duidelij
ke overwinning van het Pale
stijnse verzet. En een dorpe
ling, tevreden kijkend naar de
schapen die nu naar voedsel
zoeken op de binnenplaats van
het Israëlische politiebureau,
had dit te zeggen: „Geen pro
bleem. Wanneer we onze ei
gen staat hebben, bouwen we
wel een nieuw bureau".
WILLY WERKMAN
Pa'
ti<
MANAMA De Saudi-
sche staatsbeul Saeed Al-
Sayyaf vindt het onthoof
den van moordenaars
makkelijker dan het af
hakken van handen van
dieven. „Het afhakken
van een hoofd betekent
het eind van het verhaal
voor de misdadiger, voor
het afhakken van een
hand is meer moed no
dig", zegt de beul in een
interview, waarmee hij na
meer dan 35 jaar van trou
we dienst waarin hij ruim
600 onthoofdingen uit
voerde uit de anonimiteit
treedt.
Volgens Al-Sayyaf - een
naam die 'in het Arabisch
zwaardbeul betekent en die hij
ria zijn benoeming aannam -
vergt het afhakken van een
hand ook meer technische
vaardigheid, omdat het zwaard
op de juiste plaats moet neer
komen. Bij een onthoofding
luistert het allemaal niet zo
nauw, laat de 60-jarige over
heidsdienaar weten.
In Saudiarabië wordt strikt de
hand gehouden aan de sharia,
de islamitische wet zoals om
schreven in de Koran. Die be
paalt onder meer dat een ver
oordeelde moordenaar moet
worden onthoofd en dat ver
oordeling wegens diefstal op
het verlies van een hand komt
te staan. Verleden jaar werd
ook op drugssmokkel de dood
straf gezet.
Al-Sayyaf trad op twintigjari
ge leeftijd in dienst van het
Saudische leger. Het gadeslaan
van de executies na het vrij
daggebed wekte zijn bijzonde
re belangstelling en hij sollici
teerde naar de betrekking van
„sayyaf", voor een
133 riyal per maandu^
riyal per hoofd. De eet Aar
cutie verrichtte hij torens
jaar oud was. Bij die 3,0C
heid kapte hij van drie'
deelden het hoofd af. japei
jrijz
met open ogen onbo.
maar tegenwoordig ager
slachtoffers geblinddojapei
Sayyaf weet nog hoe LB|V
manisering" tot stand[eerJ
men. Hij hakte eens hgcha
van een veroordeeldfsief
dat rolde vlak voor d[e.n
van een lotgenoot, „I?ie,!
prompt in elkaar en
ter plekke aan een
val", vertelt hij.
Zijn meest gedenk^
executie voltrok hij
Hij liet toen bij een tei|4
ling niet minder daï'
hoofden tegelijk rol£n
behoorden toe aan
fundamentalisten die L1
moskee in Mekka haL
zet in het kader van1'
ging tot staatgreep. E|
Al-Sayyaf wordt in deLs50-,
voor een terechtstelt gr
eens geplaagd door s^®rsSl
heid. Maar dat konfianc
door de angst dat hij r1^
nen falen, niet door gfeone
wroeging. Hij is na ed|o-4
tie opgelucht en vo4; t°;
hij een eind gemaakt Even
iets wat „tegen de
God was".
Om te illustreren daj^JE(
„uitvoerder van de ^50|
Allah" een van de eldd.
beroepen uitoefent, vj 25-
beulsfunctie in de fanj,?Q°l
den. Hij is een van z
aan het opleiden om s
zwaard van hem oveftat.
men. jemk
D-57
Avondklok in Kazachstaif9,^
MOSKOU Honderden Sovjet-soldaten zijn er nog afrij
in geslaagd een einde te maken aan de zware straatgevëroc
de Centraalaziatische stad Novy Oezen in de republieMel 3
stan. Bij rellen kwamen de afgelopen dagen in die S38"4
mensen om en raakten er vijftig gewond. De autoriteit'enN
ten van 9 uur 's avonds tot 6 uur 's ochtends een uit&ene
bod in te stellen en bijeenkomsten te verbieden. De gevfs gr
de stad zijn de derde uitbarsting in deze traditioneel isl$ 450
regio van de Sovjetunie. De streek heeft te kampen rn^'l8
zendsnelle bevolkingsgroei, werkloosheid, zware mili^J
ling, etnische spanningen en een heropleving van de I w