Evangelisatie vraagt om respect kerk wereld Saudiarabië is graf islam WILLIBRORD-JAAR: OECUMENISCHE BEZINNING Rome ontkent maatregelen tegen bevrijdingstheoloog Leonardo Boff NA SYNODEBESLUIT HOMOSEKSUALITEIT Beraad predikanten over eigen positie in Hervormde Kerk brieven 'hi lezers CeidóeSoivtm In de tweede ronde van de Poolse parlementsverkiei e hebben de Polen hun regering de genadeslag gegeven, niet alleen is deze kqer voor de Sejm en de Senaat s kkel een kwart van de kiezers opgekomen, maar ook hee P, groot deel van hen opnieuw de namen van alle re; kandidaten doorgestreept. Slechts een minderheid heef form de oproep van Solidariteit, zijn stem aan die kand jer gegeven wier program het dichtst bij dat van de opj D staat. Iec^' In het tot voor kort versteend geachte Oostblok blijk zendsnelle ontwikkelingen mogelijk. Gebeurtenissen z< Polen en Hongarije worden natuurlijk in gang gezet d politiek van Sovjet-leider Gorbatsjov. Een politieke v ring die hij vorige week in Bonn ondertekende, betekeL^ officiële .einde van de Breznjev-doctrine. Ieder volk, re] staat heeft het recht zijn lot in volle vrijheid zelf te be {e men, aldus die verklaring. In Polen en Hongarije is mer e volop me? bezig. Het communistische systeem, zoals 1 at en na de èorlog gestalte kreeg, valt van binnenuit uitee sse daarmee in schril contrast staande steunbetuigingen ve Oost-Duitsland aan de machthebbers in China klinket een noodkreet van leiders die weten de toekomst reeds ter zich te hebben. GEESTELIJK LEVEN/OPINIE CcidócSowant DINSDAG 20 JUNI 1989 PAGI1 Oekrainers eisen legalisering van hun kerk MOSKOU In de westelijke Oekraine zijn duizenden katho lieken samengekomen om de legalisering van hun kerk te ei sen, zo is in Moskou meegedeeld door een woordvoerder van een Oekraiense groep. Volgens woordvoerder Anatoli Dotsen- ko werden zondag in de Oekraine gebedsdiensten en marsen gehouden na een oproep van Ivan-Miroslav Ljoebatsjivski, de kardinaal die in het Vaticaan woont. In Ivano-Frankovsk zou den tussen de 70.000 en 100.000 mensen op de been zijn geko men. De politie zou getracht hebben de dienst te onderbreken, maar er waren geen berichten van geweldplegingen of arresta ties. De Oekrainse RK kerk werd na de Tweede Wereldoorlog bij de Russisch Orthodoxe kerk ingelijfd. Raad onderzoekt zelf aanslag op Chikane JOHANNESBURG De Zuidafrikaanse Raad van Kerken zal zelf een onderzoek instellen naar de poging tot vergiftiging van zijn secretaris, dr. Frank Chikane. De politie blijkt niet in staat de schuldigen aan de moorden en pogingen tot moord op tegenstanders van de apartheid op te sporen, zo zegt de Raad. Kortgeleden maakte Chikane bekend dat onbekenden de afge lopen maanden hebben geprobeerd hem te vergiftigen. Onder zoek had volgens een hoogleraar medicijnen van de Universi teit van Wisconsin aangetoond dat er op Chikanes kleding gif was gevonden dat in pesticides en chemische wapens wordt ge bruikt. De Zuidafrikaanse politie heeft zestig moorden op anti- apartheidsstrijders en enkele honderden pogingen niet kunnen aldus de Raad van Kerken. Koppigheid en opvliegendheid zijn de zekerste tekenen van de domheid: is er iets zo zeker van zichzelf, zo minachtend en pompeus als een ezel? Montaigne ROGER GARAUDY: ROTTERDAM Het land dat de wieg van de islam vormde, is nu zijn graf geworden. De islam zal alleen opnieuw een periode van bloei door maken, als er een einde komt aan de hegemonie van Saudiarabië, aldus de Franse denker Roger Ga- raudy. „De olie en de rijkdom van de Saudiërs zijn het zwarte getij van de islam geworden", zo zei Garaudy zaterdag op een conferentie over de proble men van moslims in Europa. De 75-jarige ex-politicus die zich lange tijd heeft bezigge houden met marxisme en christendom, werd enkele ja ren geleden moslim. Hij sprak op een jaarlijkse bijeenkomst van Europese moslims, die dit keer werd georganiseerd door de Nederlandse Islamitische Federatie. Een renaissance van de islam zal niet worden bewerkstel ligd vanuit de moskeeën in Zwitserland, Italië en Spanje die met Saudisch goud zijn be taald, zo zei Garaudy. Deze is lamitische gemeenschappen vormen eerder getto's van fol kloristische traditionele mos lims die miljoenen naar hoop zoekende jongeren buitenslui ten. Europese moslims zouden zich met hand en tand moeten verzetten tegen de overheer sing van de Saudiërs, aldus Garaudy, en nee moeten zeg gen tegen hun moskeeën, hun imams en hun „bespottelijke brochures". Machthebbers Saudiarabië heeft zich ver bonden met een van de grote machthebbers, de Verenigde Staten, en dat kan volgens Garaudy nooit goed zijn. Uit zijn overzicht van perioden van bloei en ondergang van de islam bleek dat de wereld godsdienst slechte tijden door maakte als zijn aanhangers op macht en rijkdom uit waren. Goede tijden waren er daar entegen toen de islam zijn so ciale. en culturele gezicht toonde. Garaudy's collega Abdülhalim Herbert riep de moslim-stu denten in Europa op ae isla mitische wetten ook in hun wetenschappelijke arbeid hoog te houden. Herbert con stateerde een zekere malaise onder de islamitische intellec tuelen in Europa, die er vol gens hem een te simpele en te dogmatische leer op na hou den. Herbert en diverse andere sprekers hamerden op eensge zindheid onder de Europese moslims. Het verschil in af komst en de verschillende ge loofsopvattingen bemoeilijken de oplossing van de vele pro blemen waarmee moslims in Europa kampen. „Men gelooft dat wij onrust stoken in Europa", zo zei de Oostenrijkse voorzitter van de conferentie, die dit toeschreef aan allerlei racistische opvat tingen. Moslims hebben vol gens hem de taak duidelijk te maken dat de islam een gods dienst is van vrede, gerechtig heid en respect voor mensen rechten. UTRECHT - Op zondag ochtend 10 januari vier den de Nederlandse bis schoppen bij gelegenheid van hun ad limina-be- zoek samen de eucharistie in de oude „kerk van de Friezen" in Rome, in de schaduw van het Vati caan. Temidden van de daar verza melde Nederlandse gemeente lanceerde kardinaal Ad Simo- nis er het Willibrord-jaar 1989-1990. Een drievoudige bedoeling ligt aan dat herden kingsjaar ten grondslag: het brengen van een nieuw besef van „de rijkdommen van de Christus", een levendig be wustzijn van de missionaire opdracht die de Nederlandse katholieken hebben (ook Wil- librord was een missionaris!) en het geven van impulsen aan de oecumene. Met spijt stelde de aartsbisschop vast dat in het algemeen de vreug de van het christen-zijn in ons land wordt verkleind en uit gehold. De herdenking van de 1250ste sterfdag van onze eerste ge loofsverkondiger hij stierf op 7 november 739 in de abdij van Echternach en het 1300ste jaar na zijn aankomst (690) zien de bisschoppen als een ongezochte kans om iets van die vreugde terug te brengen, het evangelie op nieuw te laten klinken, de missie-geest te laten herleven en de oecumene nieuw leven in te blazen. Kortom: de mat heid in het leven van de kerk te doorbreken. Monastieke avonturier Een bezinning op de figuur van de zendeling-monnik Willibrord is het eerste dat voor de hand ligt. De christe lijke kerken en gemeenschap pen in ons land zullen zich opnieuw realiseren dat hij al ler vader is, de eerste getuige van het evangelie nog vóór er van een christelijke gemeente sprake was. In dat opzicht kan de Willibrord-herden- king van 1939 nog steeds als model fungeren. In Utrecht vierden christenen en niet- christenen in dat jaar de 1200ste sterfdag van de apo stel der Nederlanden in een opmerkelijke eensgezindheid. Een plaquette in de pandhof van de Dom herinnert aan die herdenking aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Het bekende ruiterstandbeeld van Willibrord van Albert Termote op het Utrechtse Janskerkhof werd vlak na de oorlog onthuld om die eensge zindheid over de jaren 1940- '45 heen vast te houden. Zo is het ook zinvol dat de contouren van dat beeld te ruggevonden worden op het logo van de herdenking die nu voor de deur staat. Over wie Willibrord was hebben de inzichten zich de afgelopen ja ren ook verdiept. Historici zien nu in hem de improvisa tor, de charismatische getuige, de man die deed wat zijn hand te doen vond. Dat was hij allemaal eerder dan de "or ganisator, de bestuurder en de gezagsdrager. Willibrord was een uitgesproken monastieke figuur, een streekbisschop en een evangelische avonturier. Met een pluriform christen dom - Keltisch en Romeins - als geestelijke achtergrond. Verschillende vormen die el kaar overigens slecht ver droegen. Ook wat dat betreft is er dus weinig nieuws onder de zon. Als de kardinaal op merkt dat „bepaalde elemen ten" in het optreden van Wil librord de oecumene lijken te belemmeren noemt hij als voorbeeld Willibrords onder werping aan het gezag van de paus. Maar die moet wel wor den gezien in het licht van die tijd en tegen de achtergrond van Willibrords Ierse spiritu aliteit. Het is zeker niet zo dat hij bij alles wat hij deed of na liet eerst aan Rome dacht. Bo- nifatius, een generatie later, zal veel meer op Rome ge richt zijn. Naar de parochies De persoon en het werk van Willibrod zullen academische aandacht krijgen van 27-29 september op een Weten schappelijk Congres van his torici in Nijmegen. Er komt een brief van de Raad van Kerken en een van de Bis schoppen, er zijn documentai res op de televisie en een ex positie „Langs Willibrords wegen" in Valkenswaard. Op 5 november a.s. gaat elk van de bisschoppen voor in een eucharistieviering in een Wil- librordparochie in hun dio cees. De KRO-televisie zal de viering in Almelo uitzenden. Overigens is het feest al be gonnen. En wel met de deel name, op dinsdag na Pinkste ren, van de zeventig Neder landse Willibrord-parochies aan de aloude springprocessie in Echternach waar zich het graf van Willibrord bevindt. In de loop van 1990 verschuift het zwaartepunt naar de paro chies en de reformatorische gemeentes. Daar zal een be zinning op gang worden ge bracht over de vraag wat het evangelie betekent voor men- Op 1 november. Allerheiligen, zal in Ierland, Willibrordus mis sionaire uitvalbasis, aan een delegatie uit Nederland symbo lisch de Heilige Schrift worden overhandigd. In maart 1990 be gint een estafette met het Bbek in parochies en gemeentes, die het elkaar zullen doorgeven. De gehele „sterke" liturgische tijd vanaf de Vasten tot Pinksteren zal de Schrift zijn weg door Nederland vinden. Om de boodschap van geloof, hoop en liefde opnieuw tot klinken te brengen. Zo gaat het met Willibrord terug naar de bronnen. sen van nu, als gave en opga ve. Tot het laatste toe behoudt het Willibrordjaar zijn inter kerkelijke dimensie, want ter afsluiting ervan zal in de Utrechtse Domkerk - op de plek waar Willibrord de Frankische St. Maartenskerk herbouwde - een oecumeni sche Vesperdienst worden ge houden. Evangelisatie Het centrale thema van het gedenkjaar is de evangelisatie, of, zoals ook wel wordt ge zegd: de herevangelisatie. Dat kleine voorvoegsel „her" is niet I zonder betekenis. Daarin schuilt iets van: wat er tot nu toe is geëvangeliseerd, is ver dwenen en uiteindelijk ver geefs geweest, we zullen hele maal opnieuw moeten begin nen. Een restauratië-gedachte is daarin onmiskenbaar inbe grepen. En dat is juist wat vermeden zou moeten wor den. Elke tijd moet leven van de Blijde Boodschap, maar elke tijd wél op zijn eigen ma nier. Anno 1989 kan het niet meer op de manier van Willi brord, het kan niet eens meer op de manier van 25 jaar gele den. Dat hele begrip „evange lisatie", dat bij katholieken toch al niet zo goed in de markt lag, is door een paar campagnes die hier en daar zijn gestart nog verder in dis- crediet geraakt. Zo heeft de propaganda-stijl waarmee Wim van der Valk indertijd de Limburgse herevangelisa tie afkondigde nogal wat kri tiek opgeroepen. Dat is (of was, want na 1987 hebben we er weinig meer van gehoord) een massieve manier om mas sieve waarheden aan de man te brengen. Bovendien wer den door deze kanunnik alle oecumenische banden volle dig genegeerd: het ging puur om de versterking van de ei gen confessionele rooms-ka- tholieke identiteit. Twijfels kun je ook hebben bij de we reldomspannende projecten van de slimme zakenman Piet Derksen en zijn „Lumen 2000". Die gaan er van uit dat je voor God propaganda maakt zoals je voor een sport zaak propaganda maakt. Ook daar zijn duidelijk sectarische trekken aan te wijzen. Boven dien speelt de onderneming van Piet Derksen ook de re actie in de kaart. Dat de Lu- men-uitzendingen bijvoor beeld de (para) militaire dicta tuur in Colombia steunen is niet lang geleden in een IKON-programma overtui gend aangetoond. Ook in het Vaticaan gaan trouwens de laatste tijd stemmen op die wat meer afstand bepleiten van deze electronische kerk. Weinig respect Alle argumenten tegen de Bil ly Graham-aanpak van evan gelisatie zijn duidelijk: de menselijke persoon wordt met weinig respect tegemoet ge treden, de vrijheid om echt te kiezen wordt belemmerd, het geestelijke karakter van de boodschap gaat kopje onder in de reclame en allerlei waar den en waarheden worden gesimplificeerd. Billy Graham scoorde bij een opinie-peiling ooit hoger dan God. Bij alle „evangelisten" van dit soort gaat het uitein delijk meer om hun. persoon en hun belangen dan om de authentieke inhoud van het Evangelie. Wie anno 1989 in Nederland „herevangelisatie" wil bedrij ven dient zich eerst goed te realiseren op welke bodem het zaad van het Woord te rechtkomt. Die bodem is be werkt door wat je globaal de Verlichting kunt noemen: de mensen zijn kritisch en mon dig geworden. Wanneer evan gelisatie zich tot zulke men sen richt, zal dat moeten gaan op de wijze van een gesprek. Zulke mensen zijn niet langer lijdend voorwerp, maar sub ject. De volgende vraag zou moeten zijn: is er in het Wes ten alleen maar leegte overge bleven, of zoals de kardinaal het in zijn Romeinse preek noemde: „een golf van secula risme en individualisme" die ons heeft overspoeld? Er zijn intussen onderzoeken gepu bliceerd die aantonen dat de mensen in Europa lang niet zo ongodsdienstig zijn als uit dit soort generaliserende uit spraken blijkt. Wel is het zo dat elke schijnzekerheid (en elke schijnheiligheid!) snel wordt doorgeprikt. Het begrip „evangelisatie" wordt daar mee nogal eens vereenzel vigd. Misschien is het goed dat woord wat spaarzamer te gebruiken. En als het ge bruikt wordt uit te leggen wat ermee bedoeld wordt. TON VAN SCHAIK Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen door de Generale Synode tot predikant voor buitengewone werkzaamheden (geestelijke verzor ging in het Huis van Bewaring te Rotterdam) J. de Pagter te Beesd; te Strijen L. Wüllschleger te 's-Graven- hage (met bepaalde opdracht); te Zeist T.J. Jansen Schoonhoven te Almen. te Zeist H. Westerhout te Goederee de, die bedankte voor Harderwijk en voor Krimpen aan den IJssel (buitengewone wijkgemeente. Bedankt voor Hattem (toez.) J.L. Ra- vesloot te Westerhaar. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt Bedankt voor Leek en voor Schild- wolde J.J. Poutsma te Hardenberg. VATICAANSTAD Brazilië gonst van de ge il ruchten dat nieuwe maat- regelen tegen de bevrij dingstheoloog Leonardo Boff op komst zijn, maar Rome houdt het op. „spe culaties". zuiverheid van de RK leer, ontkent zulke maatregelen van plan te zijn. Het genera laat (bestuur) van de Francis canerorde zegt dat zulke maatregelen op dit moment niet bekend zijn en spreekt van speculaties. Zaterdag had de Argentijnse vredesactivist Adolfo Perez Esquivel, in 1980 winnaar van de Nobelprijs voor de vrede, het voor Boff opgenomen. „Het Vaticaan kan Boff niet tot zwijgen brengen want als het dat met geweld probeert, zullen duizend anderen hun stem verheffen," zo zei Esqui vel op een bijeenkomst over geweldloosheid in Fortaleza. Het Vaticaan legde Boff in 1985 een spreekverbod voor een jaar op omdat zijn boek 'Kerk: charisme en macht' uit 1981 „onaanvaardbare" opvat tingen zou bevatten. DEN HAAG-LEID- SCHENDAM Twintig predikanten zullen zich deze week beraden over hun positie in de Neder landse Hervormde Kerk na het synodebesluit waarbij tuchtmaatregelen tegen homoseksuelen werden verboden. Dit heeft dr. J. Hoek te Vee- nendaal desgevraagd me degedeeld. Tot de twintig (zowel leden van de rechterflank van de kerk, de Gereformeerde Bond als niet-Bonders) behoort ook ds. A. Tromp te Maarssen, lid van het moderamen (dagelijks bestuur) van de Nederlandse Hervormde Kerk. Het beraad van de twintig wordt uitgesteld als het mode- ramen, dat vandaag verga dert, tot de conclusie zou ko men dat het synodebesluit kerkrechtelijk aanvechtbaar is. Ds. B. Wallet, de praeses van de Hervormde synode, had tijdens de synodezitting de vraag gesteld hoe het syno debesluit zich verhoudt tot de zelfstandigheid van de ge meenten. Volgens de woord voerder van de Hervormde Kerk is er echter nog nie mand die over deze vraag duidelijkheid kan verschaf fen. Het initiatief voor het beraad van de predikanten is niet uitgegaan van het hoofdbe stuur van de Gereformeerde Bond, zo zegt ir. J. van der Graaf, algemeen secretaris van de Bond. Het hoofdbe stuur wacht eerst af welke stappen moderamen en syno de zullen nemen voordat het zelf eventueel tot acties over gaat. Wel wordt het bureau van de Gereformeerde Bond „overla den met telefoontjes, van ge meenten, predikanten en ge meenteleden. Het is niet nor maal meer. Ik kom niet aan m'n gewone werk toe. Wat voorspeld is, is uitgekomen: er gaat een nieuwe polarisatie- golf door de Hervormde Kerk, die óók over de ruggen van homoseksuelen gaat. Ook bij hen is verbijstering over dit besluit", aldus Van der Graaf. Brieven graag kort en duideli|k geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten geraas van een F-16! Oorlog boven Scheveningen? Nee, re clamevliegers die in formatie vliegen om een slogan aan de man te brengen, of nee, nog erger: een luchtshow, ons aan geboden door Stichting Sche veningen Bad, gefinancieerd door Nashua Nederland, Toyo ta, Magazine Kijk, Haagsche Courant en Het Binnenhof (Uw eigen krant!). Wat moet ik en ongetwijfeld met mij meer met die ernstige ge luidshinder, „het meest onder- r, j I j schatte milieuprobleem van Koepende op het strand deze tijd?" Dan zwijg ik nog maar over energieverspilling Gebrom van motoren, luid- en 'smogalarm'. Slechts eén in- ruchtige machines, donderend gezonden brief, van een Sche- veninger die het spektakel niet graag voor de deur wil („wij zijn niet bang maar erg voorzichtig"), geplaatst op 12 juni naar aanleiding van de luchtshow op 3 juni. Smog of niet, milieu-onvriendelijk of niet, de luchfshow boven 'her rijzend' Scheveningen must go on, als het aan J. Eibers van Stichting Scheveninen Bad ligt. Een gulden stem? Het is te hopen, dat het geluid van D66 in de Haagse gemeenteraad sterker wordt. Deze fractie liet weten een eind aan reclame- vliegen te willen maken, om dat de irritatie voor Scheve ningen groter wordt geacht dan het economisch voordeel dat de reclame biedt. Vragen aan B W, die zich druk maakte over een nieuw stad huis. Rust! Moeten er dan mis schien eerst een volgende keer, net als in het Duitse Ramstein, 60 toeschouwers omkomen...? In de verslagge ving over de luchtshow maak te alleen Het Binnenhof een kritische kanttekening. In de Haagsche Courant gebeurde dat helemaal niet. Iedereen zijn plezier, maar er z.iingren zen, zeker als die "barrière doorbroken wordt! De spon sors van de luchtshow kunnen hun geld beter geven aan mi lieu- en mensvriendelijke in stellingen die daadwerkelijk financiële steun nodig hebben. Afvalstoffen Onlangs verklaarde de Euro pese Commissie een verbod van de Waalse deelregering om buitenlands afval in te voeren, strijdig met het vrije verkeer van goederen en dien sten. Een vraagteken lijkt niet te misstaan bij deze beslissing. Is het niet zo, dat met „goede ren en diensten" in het EEG- verdrag met name en uitslui tend tegen betaling te verkrij gen, oftewel handels-goederen en diensten bedoeld zijn? Af valstoffen worden niet ver kocht; hierbij is het de verwer king/opslag, die als handels- dienst relevant is. Dit is echter een zuiver binnenlandse aan gelegenheid. Overigens doet zij de gedachte ontstaan aan een verbod van de Nederland se regering aan de Waalse in dustrie, om nog langer hun af valstoffen naar hier te expor teren via met name de rivier de Maas. IEI udi hte De Genadeslag in Polen ^^AT er dan nog overblijft, rond 10 procent, behoort trouwe aanhang van het regeringskamp. De oppositie ai daarentegen nog eens zeven van de acht resterende Se 's®e' zetels veroverd en is nu met 99 van de honderd maif alleenheerseres in dit vrij gekozen vertegenwoordigei chaam. Dit ook voor Solidariteit verrassende resultaat brenj ter niet alleen de vernietigend verslagen regering in lijkheden. Want het volstrekte 'nee' van de kiezers teg coalitie van communisten en enkele burgerlijke pj houdt tevens een opdracht aan Solidariteit in. In het van het Ronde-Tafelakkoord kan de oppositie die opi echter slechts vervullen in samenwerking met het hi regime, dat de kiezers zo rigoureus hebben afgewezei geweldig dilemma. EEN monsterverbond tussen opp en regime lijkt de enige oplossing, al hebben de communisten dat a. minst verdiend en wordt daarbij erg veel gevraagd van Solidariteit. Ommezwaai in Hongarije Wat een paar maanden geleden in Hongarije nog voll' ondenkbaar was, voltrekt zich nu met de goedkeurinj de regering en zelfs van de communistische partij: het dig eerherstèl van de leiders van de Hongaarse volksop van 1956. Ruim dertig jaar lang is Imre Nagy, de partijl tijdens de opstand, doodgezwegen. Nadat Sovjet-tan volksopstand in bloed hadden gesmoord, werden Imre en zijn medestanders tijdens een geheim proces ter dooi oordeeld en opgehangen. Met de herbegrafenis van Nagy op het Heldenplein van Boedapest is eigenlijk het munistisch systeem symbolisch ten grave gedragen. De ommezwaai is nog niet voltooid. Lange tijd zijn Jnt Nagy en de 'gebeurtenissen van 1956', zoals de volksop )n; al die jaren officieel werd genoemd, voor partij en reg onbespreekbaar geweest. Nog maar een half jaar ge irij verklaarde de huidige partijleider, Karoly Grosz, dat ei een rehabilitatie van Imre Nagy geen sprake kon zijn eJ Hongaarse bewind neemt echter met snelle schreden a van zijn verleden. Eerst werd schuchter erkend dat 19; derdaad een volksopstand is geweest. .Vervolgens is Nagy officieel een groot staatsman genoemd, die zijn tij hi vooruit was. De erkenning dat hij in het geheim ter c gebracht zal nu niet lang meer op zich laten wachten. Iets koeler DE BILT (KNMI) - Een klei ne storing tussen IJsland en Groenland dringt in onze rich ting op en tast het hógedruk- gebied, dat ons al dagenlang zonnig weer brengt, tijdeljk aan. Drukdalingen boven de Noordzee doen de wind bij ons naar het noorden draaien. Daardoor kan koelere zeelucht geleidelijk over ons land gaan uitstromen. Na een rustige en onbewolkte nacht met minima van rond 13 graden, loopt de temperatuur morgen daardoor minder hoog op dan gisteren en vandaag. In de loop van de dag kunnen vanaf de Noord zee mogelijk enkele wolken velden het land gaan binnen drijven, verwacht wordt ech ter dat het nog overwegend zonnig zal zijn. De temperatu ren variëren woensdagmiddag van 20 graden aan zee tot 25 graden in het zuiden van het land. Donderdag verplaatst zich de genoemde Noordzees- toring zich via west-Duitsland naar het zuiden. Dan is het ook in ons land minder zonnig en valt er mogelijk een bui. De kans op zo'n bui is dan het grootst in het oosten van het land. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig tot en met morgen- Noorwegen: in Midden- en Noord- Noorwegen vooral langs de kust en kele buien. In het zuiden perioden met zon en droog. Middagtemperatu- ren in het kustgebied van 14 tot 17 graden, landinwaarts oplopend tot 24 graden. in het zuiden. Denemarkenzonnige perioden, maar morgen ook wolkenvelden. Droog. Middagtemperaturen om streeks 24 graden, maar aan de west kust iets koeler. Ierland: droog weer met perioden met zon, maar ook enkele wolken velden. Middagtemperaturen rond 20 graden, maar aan de oostkant van Ierland enkele graden warmer. Schotland: wolkenvelden, vooral in het oosten ook af en toe zon. In het noordwesten een kleine kans op een Engeland: vrij zonnig en midd peraturen omstreeks 23 grade de oostkust iets koeler. Bondsrepuliek Duitsland: 2 d middagtemperaturen van 23 j|j( in het noorden tot 27 plaatse! Midden- en Zuid-Duitsland. Corsica en Sardinië: overv zonnig, maar ook een enkele bs i een kans op onweer. Middagtei 1, tuur rond 28 graden. WEER VAN 07.00 Uil'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2