Democratie en vrijheid: daarom omtpresident Bush naar Leiden LANGS OMWEGEN Wegwerkzaamheden vaak riskant voor fietsers rer- sen el tlander dagen PM OMGEVING ftwdaeGouacwit VRIJDAG 16 JUNI 19 89 PAGINA 15 g:mVARIS THEO SCHELHAAS ALS CAL VINISTISCH TUSSENPERSOON MET PILGRIM FATHERS ALS BOODSCHAP len i >00 s 'tes'p George Bush, ge- erij, president van de coe^gde Staten van erenj- Amerika, op 17 Jeji^ een kort bezoek eoeil uren aan Uei- ./ie-feer vertrokken is, 2 lieidens archivaris ruralaas weer opge- r aai kunnen ademen. d?uyo N. Schelhaas een bijzondere 'Hij zal het Ameri- staatshoofd en en wrouw Barbara en !"g koninklijk Neder- e ^jgevolg een kwar- oliePS moefen rondlei- ui iver een expositie p ele Pilgrim Fathers tot gior één dag inge- biJ %al worden in de ,cWkerk. „Een enor ms bpAis, in een maand 'g dlreid, ten koste van s o/[enskracht en veel grot gepserskerk. Dat is een te see ook van belang was n, ije Engelse dissidente eng [nten die van 1609 tot met de gastvrije Sleutel- jgszins tot religieuze op emen alvorens zich in ordejiwe Wereld aan de gere\l der Atlantische >en ^voorgoed te vestigen. zout, t het dat die Pilgrim krui\ verschoppelingen j ieganglicaanse Good Old \den (voornamelijk af- 'rech\ uit East Anglia en lent/president Bush en ar- lilde I Schelhaas eenzelfde lakjeiische voedingsbodem 'esnei hebben al zag je oer, jdent een paar weken i de s nog ingetogen bid dersereen Romeinse kerk. i een] rammelen met hun en atische overtuiging. f verhit die basis kun je •r eeaar praten en evalue- partsh en Schelhaas zul- \ardb daarom ongetwijfeld rdsui over democratie en erheóistige) vrijheid. Die jm hebben mede in de a^de Provinciën en gestalte gekregen. I f p iu voor de eerste keer ■■Éeschiedenis, dat een aanse president daar bakermat der 17e In het expositiegedeelte van het Leids gemeentearchief staat deze replica van de „Mayflower", de trotse twee (drie)-master waarmee een groep Pelgrim Vaders in 1620 naar het nieuwe vader land en de vrijheid zeilden. eeuwse vrijheid in Europa bijzondere aandacht aan wil wijden. Leiden en de Pilgrim Fa thers, zoals die groep alge meen wordt aangeduid. In het kort: al onder koningin Elizabeth I en haar opvolger James I van Engeland (ge kroond in 1603) hadden de „puriteinen" onder de Britse protestanten het zwaar te verduren. Deze „puriteinen" wensten de Engelse kerk ge heel te zuiveren van nog res terende roomse invloeden en gebruiken. -De Engelse ko ningen, als „hoogkerkelijke" hoofden van de staatskerk, hadden niets op met de de mocratische opvattingen die deze wat star aandoende pure calvinisten erop na hielden. Onbuigzaam als zij waren werden de dissidenten laagkerkelijke „Staphorsters" als ze waren verbannen omdat ze zich niet wilden conformeren aan de regels der Engelse kerk. Zo kwam een aantal van hen- terecht in onze Republiek, die toen nog in de clinch lag met Spanje maar haar provisorische grenzen en gastvrijheid open stelde voor iedereen die ge wetensvrijheid nastond en zocht; als het maar geen roomsen waren. Want zó was het in de jonge, onvolprezen Republiek ook wel weer ge steld. Maar men wenste niets meer van doen te hebben met hoegenaamd enige vreemde, monarchistische willekeur en opgelegde dwang die niet op Gods dui delijk bijbelse geboden stoel de. Een pelgrimage Om een verhaal van 11 jaar kort te houden: in 1620 zeil den de sombere, hardwer kende, door en door calvinis tische en door democratische beginselen gedreven Engel sen, na hun Leidse tijd, als Pilgrim Fathers naar Cape Cod, een grillige uitloper van de toen nog Britse kolonie New England. Ze pelgri meerden, met hun zwarte, onopgesmukte mode, voor goed naar Massachusetts, gin gen wijs om met de inboor lingen en onderhielden er nauwgezet de richtlijnen van hun eigen geweten, zonder er een inch vanaf te wijken. Ook schoten ze kalkoenen (hoewel dit niet historisch vaststaat, maar het zou zo mooi kunnen zijn), plukten en aten zij er de veenbes, de cranberry, die later, op Thanksgiving Day, de favo riete en symbolische lekker nij van de onafhankelijke staten van Noord-Amerika zou worden. De Pilgrim Fa thers waren wel erger ge wend geweest. Zo begon het. Aanvankelijk in Leiden. Met voormannen als John Robin son, de in Cambridge ge vormde anglicaanse dominee, door Schelhaas ook wel priester genoemd (Robinson zag het Beloofde Land niet; hij bleef in Leiden wachten op een gunstige gelegenheid en stierf in 1625), met Willi am Brewster en een zekere William Bradford. Ze hoef den niet meer in het geniep bijeen te komen, zoals nog in Engeland, „back in the ho melands" gebeurde op Scrooby Manor, het vrij vor stelijke huis van Brewster, waar de Pilgrimgemeenschap haar bijeenkomsten hield, be laagd door de constables van King James. Diepe achtergrond In Leiden hadden de Fathers (en hun mothers) van de vrij heid geproefd, en daarvan daan droegen ze die verwor venheid uit naar het land van het nieuwe bestaan, waar ze de God van Abra ham, Jacob en Mozes en Zijn volk konden dienen zoals het hen beliefde. Die diepe ach tergrond moet president Bush aanleiding hebben ge geven om tijdens zijn korte verblijf in ons land, volgende maand, Leiden en de uitha- ven der Pilgrim Fathers aan te doen. Mr.Theo Schelhaas, namens de gemeente be schikkend over een schat aan gegevens en documenten waarvan je al een weerslag vindt in het Gemeentear chief, met name in de Leidse Pilgrim Collectie, die tot een annex museumpje is uitge groeid heeft zo'z'n eigen gedachtengang in verband met dat presidentiële bezoek. Op die ene dag in juli, in de Pieterskerk, krijgt hij 15 mi nuten om Hare Majesteit, de prins, het voltallig demissio naire kabinet en gastheer Goekoop langs de Pilgrimmi- ana rond te leiden. „Van alle Leidenaars zal ik waarschijn lijk het langst met Georg Bush praten. Het gaat over een belangrijk onderwerp, dat ons beiden interesseert. Dit bezoek is erg belangrijk voor mij, voor ons, ook voor Leiden. Want hoe je het ook draait of keert, een Ameri kaanse president krijg je in Leiden niet meer zo gauw. Dit is pas P.R. En dat kan Leiden uitstekend gebrui ken'1. Het gaat volgens Schelhaas om.de uitdrukking van de mocratie en vrijheid „in een nieuw, leeg land waar de Pil grim Fathers belanddeh. Hier spreekt een facet van de wordingsgeschiedenis van de Verenigde Staten. Bush acht zich de geestelijke opvolger van de tweede president van de V.S., John Adams, die evenals Bush uit Massachu setts, New England, komt, en de eerste Amerikaanse am bassadeur in de Verenigde Provincies werd. Daar zit de link met die Pilgrim Fathers, van wie John Adams afstam de. Nederland was dan ook, naast Frankrijk, in 1782 het eerste land dat de Verenigde Staten van Noord-Amerika erkende. Omtrent die tijd tel de ons land ruim 2 miljoen inwoners. Dat was even veel als het aantal Amerikanen die zelfstandig waren gewor den van het Britse rijk. Ne- Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071-122244. derland was belangrijk voor Amerika in die dagen. En evenals de Leidse bevolking is ontstaan uit tal van immi granten, vluchtelingen uit al lerlei landen (tot 75 pet. in de 17e eeuw toe) is de Ameri kaanse bevolking gegroeid uit de toestroming van vreemdelingen". Dat mag Bush ook wel weten, die nu zijn, althans geestelijke, „roots" in Leiden zoekt. Lei den: 400 jaar stad van vluch telingen. Eén van die groe pen waren de Pilgrim Fa thers. Democratisch De Pilgrim Fathers zijn be langrijk voor de wordingsge schiedenis van de zelfstandi ge Noordamerikaanse staten. „Ze worden puriteinen ge noemd", aldus archivaris Schelhaas, „maar in feite volgden ze een heel democra tisch bestuur, van onder af. In Nederland vonden ze de mogelijkheid om zichzelf te zijn. En nu is dat weer in Amerika: het ideaal van zo veel landen in Afrika en Azië. En ergens hebben de Amerikanen dat idealisme van democratie en vrijheid nog altijd, en op hun manier onderhouden ze dat. Geeste lijk stammen de Amerikanen van de Pilgrim Fathers af; zo moet je het zien. Hier vind je principes van een staat die in Nederland tot ontwikkeling zijn gekomen. En daarom komt president Bush naar Leiden. Dat is nog nooit ver toond en daarom is dit be zoek een grote eer voor de stad, een eer die tot in de States via de televisie (onder meer rechtstreeks via een Ontbijtshow) waarneembaar zal zijn. Geloof mij maar, dat hier een legioen van Yankees op af zal komen. Daar zal Leiden, als Mekka van de „roots-gevoelige" Amerika nen wel bij kunnen varen, met z'n Pilgrim Fathers tra ditie". De Amerikaanse belangstel ling voor Leiden en het Pil grim Fathers museum is „ge staag". Theo Schelhaas schat het bezoekersaantal op rond de 750 per jaar: „dat hangt ook van de koers van de Amerikaanse dollar af". De Leidse Pilgrim-collectie aan de Vliet ernstig maar consciëntieus; met de naboot sing van een 17e eeuws Pil grim Fathershuisje, inclusief benauwende bedstee heeft dezelfde openingsuren als die van het archief: van maan dag tot en met vrijdag van 9.30 uur tot 16.30 uur. Toegang gratis. Een deel van de Leidse Pilgrim Collectie aan de Boisotkade, met bool van de vrijheid van drukpers. GUUT aal wd De Westlanders in actie tijdens de zeildagen van 1985. lt- WD De Stich- Ivaart Warmond f' 9 :jj zaterdag en zon de vijfde maal de Mer Zeildagen op ondse Kagerplas- IVPtgaat om zeilwed- voor Westlanders, Bij dzeilende vracht- r is g met een lengte 'wee Ie negen en vijf- aan 1ter. Een record- werip3 achttien deel- guldêieeft zich aange- iaald.1 wen ïoutennder is het typische st doédse vrachtscheepje, d voóakermat had in het zegelsgebied het Westland bovelmalle schip was zeer koffil'oor dit gebied met aat (j? vaarten en kleine maclr werden groente en n aaip/i mee vervoerd, et dei turf, zand en mest. traat tiger jaren verdween zier u £ïïl IN NOTA WERK IN UITVOERING: or ha| de inmiddels gemotoriseerde Westlander door de opkomst van het vrachtvervoer over land. De casco's van de scheepjes werden vaak opge kocht en verbouwd tot woon boot of recreatieschip. Steeds meer mensen gaan er toe over om Westlanders, weer in zei lende staat te brengen, onder meer aangespoord dor de mo gelijkheid mee te doen aan wedstrijden, zoals de Westlan der Zeildagen en de Turfrace tussen Warmond en Vinke- veen in oktober. Nieuwkomers dit jaar zijn de Westlanders ..Hartewens" van Ton van der Loos uit Poeldijk, de Hen drik" van Felix Reijmers uit Arnhem 'en de Leidse vlet ,,Des Werkmans Wilskracht" van M. ten Berge uit Capelle aan de IJssel. FOTO: HENK VAN DEN ENDE De Westlander Zeildagen gaan óp zaterdag om 12.30 uur van start en op zondag om 12.00 uur. De schepen starten op de plas 't Joppe voor het recrea tie-eiland Koudenhoorn in Warmond. Daar is ook de fi nish. De schepen mogen zono dig worden^., voorgeboomd" op vijf smalle"korte doorvaarten tussen de eilanden op de Ka- gerplassen. Poppentheater Poppentheater Lapland speelt morgenmiddag in Ar- topa aan de Grevelingstraat 50 in Lisse de voorstelling ,Het koffertje". Kaarten kos- Scouting De scoutinggroepen Bostreno Noordwijkerhout, Derja Oegstgeest, Gemma Katwijk en Willibrord uit Wassenaar komen morgen bijeen in het Pan bos bij Katwijk voor de landelijke bever-doe-dag. Op die dag komen in heel Ne derland 5000 bevers bij el kaar tussen twee en vier 's middags voor een spel rond de fantasiefiguur Ssst. De middag wordt om vier uur afgesloten met het oplaten van ballonnen. Zomerfeest Een springkussen, een gratis ijsje, demonstraties van ra diografisch bestuurde model- boten en een optreden van een streetband. Dat heeft morgen plaats in Jaap Koöy's Tuincentrum aan de Heere- weg in Lisse. Op dit feest is er tevens een clownsduo dat vanaf tien uur voorstelling geeft. Verder wordt de wer king van een gasbarbecue ge demonstreerd en exposeren Irene Olivier en Joke Keizer respectievelijk olieverven en texti elschilderijen Fietspuzzelrit De Foster Parents van Sas- senheim houden morgen een familiepuzzelrit op de fiets vanaf Polyvroom aan de Koetsiers weg 6. De tocht gaat over 25 kilometer. De start is tussen een uur en half twee en inschrijvèn kan ter plaat- Missie In het broederhuis Nieuw Schoonoord in Voorhout wordt tot 16 augustus een tentoonstelling gehouden over de missie. Het gaat hier om Oosterse en Afghaanse kunst waaraan tevens een verkoop verbonden is. Het doel van de verkoop is de restauratie van een kerkje op Irian Jaya. Het broederhuis bevindt zich aan de Rijnsbur- gerweg 4 in Voorhout en is dagelijks geopend van tien tot vijf uur. Concert Ronald de Jong bspeelt mor gen elk uur het orgel van de Oudhoornse Kerk in Alphen aan den Rijn Hij begint om elf uur en de laatste, 25 mi nuten durende bespeling is om vier uur. De toegang is gratis. Tevens kan tegen ver goeding het orgel worden be speeld. De opbrengst is be stemd voor het onderhouds- 1 fonds van het orgel. Concert (2) The British Choir onder lei ding van Malcolm Da vies en het orkest Collegium Hagien- se geven zondagavond een concert in de St. Agathakerk in Lisse. Op het programma staan onder meer werken van Henry Purcell wwaaron der „Te Deum" en Jubilate Deo" en ook een aantal mo tetten van een Nederlands tijdgenoot. De toegang kost '15kinderen en studenten moeten 7,50 betalen. Aanvang kwart over acht. Opname Voor het televisieprogramma „Doet ie 't of doet ie 't niet" worden zondag opnamen ge maakt in Duinrell in Wasse naar. Gast is het duo Justian Mandsy dat het nummer „More than I can say" tenm gehore brengt. De uitzening van het programma heeft 22 juni plaats. Inlichtingen bij Duinrell, telefoon 01751- 15151. KI VA De bekende Oegstgeester kindervakantieweek (KIVA) zit dringend verlegen om lei ders en leidsters. Er nemen in Oegstgeest maximaal 300 kinderen aan de KI VA deel. Ieder jaar is het weer een overtuigend succes en ook thans zijn er al weer aanmel dingen binnen. Er worden echter moet spoed leiders en leidsters gevraagd. Men kan zich melden bij de afdeling welzijn, gemeentehuis Oegst geest, telefoon 071-172121 en de SJJO, telefoon 071-154773. De KIVA wordt gehouden van maandag 28 augustus tot en met vrijdag 1 september. Kinderhulp De Stichting Pax Christi Kinderhulp zoekt voor de pe riode van 29 juni tot en met 20 juli nog enkele gastgezin nen voor de opvang van kin deren uit het door een aard beving getroffen gebied Ar menië (Sovjetunie). Er zijn dertig weeskinderen uitgeno digd die door de aardbeving ouderloos en dakloos zijn ge worden. In Armenië zijn het er duizenden maar er kun nen er slechts dertig naar Nederland. Voor inlichtingen kan men zich melden bij Christa van de Langkruis, te lefoon 01751-77374 of Lenne- ke Beyer, telefoon 071- 890129. Lezing De Stichting Rietam houdt op maandag 19 en dinsdag 20 juni een lezing over transce- dente meditatie. Op maandag wordt de lezing gehouden in 't Con Amper aan de Van de Endelaan 52 in Hillegom Dinsdag 20 juni wordt de le zing in 't Poelhuys in Lisse gehouden. Beide bijeenkom sten beginnen om acht uur 's avonds. De toegang is f5. ar wS~ Bij wegwerkzaamheden code iregelmatig gevaarlijke situ- van i)r fietsers. Dat concludeert oit mfersbond ENFB, regio Lei- d of Omstreken, in haar rapport üs{ Uitvoering. Dit is, volgens e eigii e^n gevolg van onacht- ch b&, onnadenkendheid, im- het de en het ontbreken van een ,cht Wogen beleid. Bij wegwerk ten ben moet de verkeerssituatie <53 in- verkeerssoorten op papier bestudeerd. Daarna moet het werk worden begon nen, meent de fietsersbond. De fietsersbond ENFB heeft de afgelopen jaren tal van voorbeelden aangetroffen van gevaarlijke situaties voor fietsers. De ENFB wijst in haar nota op de gebrekkige waarschuwingsborden voor fietsers bij wegwerkzaamheden. Dit leidt tot gevaar lijke situaties vooral als 's avonds de straatverlichting niet werkt. De bond wijst op de situatie in Koudekerk aan den Rijn in december 1988 toen het wegdek richting Alphen aan den Rijn zonder eni ge waarschuwing ophield en overging in zand met wat losse stenen. Een jaar daar voor werd fietsverkeer in de Abraham van Rooyenstraat in Noordwijk slechts van één kant gewezen op wegwerkzaam heden. Fietsers van de andere kant wer den verrast door een plotseling ophou dend wegdek. Ditzelfde gebeurde bij de aanleg van de S54 in 1988. Fietsers die in het donker het begin van het fietspad bij de Tol niet konden vinden en op de rij baan reden, belandden eveneens opeens in los zand. Fietspaden Problemen zijn er vaak ook bij werk zaamheden aan fietspaden. De fietsers worden dan geacht gebruik te-maken van het fietspad aan de overkant. Zonder de „goede" kant rijden houden geen reke ning met tegemoetkomend verkeer. Bo vendien is het fietspad vaak niet breed genoeg en moeten fietsers twee maal de rijbaan oversteken. Deze situatie deed zich voor in de herfst van 1988 op het fietspad langs de Carolus Clusiuslaan in Sassen- heim. Fietsers richting Noordwijkerhout moesten gebruik maken van het fietspad aan de „verkeerde" kant van de weg. Te gemoetkomende fietsers werden hiervoor niet gewaarschuwd. De fietsersbond klaagt in Werk in Uitvoe ring verder over het te pas en te onpas ge bruiken van het bord „fietsers afstappen". Daarvoor in de plaats moet een bord ko men waar op staat of fietsers nog redelijk kunnen passeren. Gewezen wordt op een situatie in oktober 1988 toen bij werk zaamheden aan de 's-Gravendamseweg in Noordwijkerhout fietsers 100 meter door mul zand moesten lopen. Bij het opbreken van de Van de Endelaan in Hillegom kon den fietsers op vier plaatsen niet passeren. Ook het gebruik van het bord „doorgaand verkeer gestremd" is, volgens de ENFB, onduidelijk. Meestal kan het fietsverkeer er dan toch wel langs, iets waar de fietsers dan ook op rekenen. Soms komt het voor dat ze kilometers door mul zand moeten lopen. Het te laat aangeven van een afzet ting is voor de ENFB eveneens een erger lijke gewoonte. Zij wijzen daarbij op de si tuatie in Leiderdorp/Hoogmade in okto ber 1988 toen fietsers van Woubrugge naar Leiderdorp bij Hoogmade rechtsaf richting Leiden werden gestuurd. Een paar honderd meter verderop moesten de fietsers opnieuw rechtsaf waarna ze op een permanent geopende brug stuitten met een afzetting er voor. De fietsersbond ENFB is van plan de nota aan te bieden aan de provincie en de gemeenten. De bond hoopt hiermee te bereiken dat in de nabije toekomst meer op het belang van fietsers wordt gelet bij wegwerkzaamhe den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 15