Missieraad splijt bisschoppencollege
Druk
Overlevende Auschwitz beschrijft
visioenen tijdens LSD-behandeling
kerk
wereld
Poging tot vergiftiging secretaris
Zuidafrikaanse Raad van Kerken
26
18 I
18
GEESTELIJK LEVEN/OPINIE
Sleidóe. Souio/nt
ZATERDAG 10 JUNI 1989 PA
door Marinus van der Berg
..Alles goed, maar druk na
tuurlijk". Een veel gehoorde
begroeting. Of: „Druk ze
ker..?" „Ja, altijd druk".
Druk en nog eens druk". Je
durft bijna niet te zeggen:
„Nee, valt best mee. Niet zo
druk". Je móet druk zijn. An
deren zouden eens kunnen
gaan denken: „Hij doet ook
niet veel".
Druk is in. De naderende va
kantie-tijd is voor sommige
mensen de gevaarlijkste tijd:
„ze zijn niet druk". Ze
moeten afkicken van druk-
zijn. Druk-zijn is bijna een
soort drug. Zonder druk-zijn
kan men niet leven. Alsmaar
druk. Druk zijn is schering en
inslag geworden. We leven in
de tijd van drukke baasjes en
bazinnen.
Ook steeds meer vrouwen lij
den aan stress-ziektes. Dat is
de andere kant van de eman
cipatie. Kinderen ontkomen
ook niet meer aan het druk
zijn. Naast school hebben ze
nog de sport en noem maar
op. Ook druk. Wie niet druk
is. hoort er niet meer bij. le
dereen heeft het druk tegen
woordig. Het is zo ernstig dat
je alsmaar hoort: „We heb
ben geen tijd meer".
Een hoogst merkwaardige
uitdrukking. We zijn zo druk
dat we niet eens meer stil
staan bij wat we zeggen. We
zouden eens met elkaar
moeten afspreken om op te
schrijven: hoe vaak op een
dag gebruik ik het woord
druk. Vervolgens zouden we
eens moeten kijken wat er
gebeurt als je niet zegt: „ik
heb het druk, maar ik heb nu
rustig de tijd". Dat scheelt
enorm veel tijd. Je wordt rus
tig in jezelf. Je laat je niet
meer opjagen. Je erkent je
menselijkheid: je kunt niet al
les. Ook de ander wordt rus
tig en kan rustig z'n verhaal
vertellen. Het is een weldaad
om een mens te ontmoeten
die alle tijd heeft. Voor jou.
In sommige pastorale ge
sprekken luister ik met ie
mand naar muziek. Ik durf
het haast niet te vertellen,
omdat sommigen misschien
denken: „die heeft ook niet
veel te doen". Nu trek ik me
daar niet veel van aan. Tij
dens het luisteren naar mu
ziek gebeurt er veel. Wanneer
iemand de tijd voor je neemt,
dan kun je dichterbij jezelf
komen. Je hoeft dan niet over
je woorden te struikelen om
te kunnen zeggen wat je wilt
vertellen.
Als iemand de tijd voor je
neemt, dan voel je je ook
door die persoon geaccep
teerd. Dat begint al vroeg.
Een veel gehoorde klacht is:
„mijn ouders hadden/hebben
geen tijd voor mij".
Kinderen moeten zich maar
redden, want de ouders heb
ben geen tijd. Dat breekt op.
Dat leidt tot ingehouden
boosheid die op een bepaald
moment kan exploderen of
tot verwijdering kan voeren.
Nu weet ik zelf ook wel: het is
mooi gezegd, maar in de
praktijk. Het is nog zeer
vroeg in de ochtend, het au-
tolawaai overstemt de vogels
nog niet, als ik dit opschrijf.
Het is nog rustig. Over een
paar uur ben ik al deze .scho
ne gedachten misschien al
weer vergeten. In de drukte
van de dag. Toch is het mo
gelijk om jezelf te leren om
rustiger met jezelf en met de
tijd om te gaan. Je wordt niet
alleen opgejaagd, maar je
laat je ook opjagen. Hoe
meer dat gebeurt, des te min
der kun je écht horen. Pasto
res praten ook over zichzelf
als managers die chronisch
druk zijn.
Volgens dr. Theo Salemink
zullen ze niet meer de helpers
van individuele gelovigen
moeten zijn, maar meer inspi
ratoren. Het lijkt erop dat be
grippen als individuele aan
dacht, tijd voor deze mens,
een vies begrip aan het wor
den is. Ik protesteer daarte
gen hevig. Er zijn enorm veel
mensen die hele persoonlijke
aandacht behoeven. Mensen
die eraan lijden dat niemand
tijd voor hen heeft. Volgens
mij kan niemand zonder ie
mand die bij jou persoonlijk
stilstaat. Het pastoraat moet
zich zo snel mogelijk van het
beeld: „druk, alsmaar druk,
alleen maar druk" bevrijden.
Dat lijkt me een belangrijke
vorm van maatschappijkri
tiek. Luisteren naar de ziel is
een belangrijke pastorale op
dracht. Ik heb de indruk dat
ook veel pastores en predi
kanten dit doen en ik vroeg
me af of zij net zoals ik ook
ongelukkig zijn met aid die
verhalen over drukke, over
bezette pastores. Natuurlijk
moet er wel hard gewerkt
worden, maar wie in dat werk
echt mensen ontmoet, die
voelt zich vaak een gelukkig
en rijk mens. Het is een mooi
vak: pastor-zijn. Ik houd er
van. Er is meer dan druk-zijn.
Officiële vertegenwoordiger van PLO op Westduitse
Kirchentag
WEST-BERLIJN Voor de
eerste keer heeft een officiële
vertegenwoordiger van de
Palestijnse bevrijdingsorgani
satie PLO het woord gevoerd
op de Westduitse Kirchentag.
De PLO-vertegenwoordiger
in de Westduitse hoofdstad
Bonn, Abdalla Frangi, erken
de daarbij het recht van Israel
op een eigen staat. Met de be
sluiten van vorig najaar heeft
de PLO de deling van het
voormalige Palestina erkend
onder het voorbehoud dat er
twee zelfstandige staten naast
elkaar kunnen bestaan.
Hij riep Israel op zo snel mo
gelijk vredesonderhandelin
gen met de PLO te beginnen.
„Een militaire oplossing voor
het Palestijnse probleem is
niet meer denkbaar". Israel
moet ophouden religieuze ar
gumenten te hanteren. Als Is
rael niet bereid tot onderhan
delingen is, dan zullen radica
le groeperingen binnen de
PLO zich hierdoor gesterkt
voelen en wellicht tot terro
ristische acties overgaan, zo
waarschuwde de PLO-verte
genwoordiger.
De richting van onze
geest is belangrijker
dan haar vooruitgang
Joseph Joubert
AMERSFOORT Het
lijdt geen twijfel: op de
bisschoppenconferentie,
die komende maandag en
dinsdag in Amersfoort
bijeen is voor haar twee
maandelijkse overleg,
zullen de nodige harde
woorden vallen. Reden
van de ergernis: bisschop
Bomers heeft zijn colle
ga's niet juist voorgelicht
over de gang van zaken
rond de Nederlandse Mis
sieraad. Bisschop R. Bar
trok daar eerder deze
maand in een vergade
ring van zijn priesterraad
zijn eigen conclusies uit
en nam publiekelijk af
stand van zijn Haarlemse
collega.
De kwestie van de Missieraad
staat' nu opnieuw op de agen
da en na bijna twee jaar pra
ten lijkt het er op alsof men
weer bij af is.
Bisschop Bomers presenteerde
als voorzitter van de commis
sie die het overleg met de
Missieraad had gevoerd in fe
bruari het resultaat van dat
overleg: er was een akkoord
met de Missieraad over de
nieuwe statuten. Niet alleen
zouden de bisschoppen de or
ganisaties mogen keuren die
in de Missieraad nieuwe stijl
zitting hebben, dat zou ook
voor de personen in de nieu
we raad gelden.
Dit „onderhandelingsresul
taat" bracht de bisschoppen-
op een lijn. De nieuwe statu
ten werden door de gezamen
lijke bisschoppen onderschre
ven, ook door bisschop Gijsen,
die met een vorig jaar bereikt
akkoord nog grote moeite
had.
Toen de deelnemende organi
saties van de Missieraad in
mei de nieuwe statuten onder
ogen kregen, reageerden zij
furieus. Zij verkeerden inder
daad in de veronderstelling
dat er min of meer met hen
een akkoord was bereikt,
maar dat zag er op een aantal
punten anders uit dan wat zij
nu onder ogen kregen. Het
„oude" akkoord dateerde al
van juni vorig jaar. Na een
jaar praten had de Missieraad
toen het hoofd in de schoot
gelegd: zij zou zich neerleggen
bij de eis van de bisschoppen
dat krachtens het nieuwe ker
kelijk wetboek van 1983 de
bisschoppen inzake missionai
re aangelegenheden de voor-
Bisschop Bomers
naamste verantwoordelijk
heid kregen. Zij zouden uit
maken welke organisaties in
de nieuwe Missieraad zouden
een organisatie als het (Lim
burgse) Bureau voor Interna
tionale Solidariteit (BIS) van
pater Piet Nelen zou in ieder
geval geen plaats meer zijn.
Dit bureau dat in 1976 was
voortgekomen uit het oude
Roermondse missiebureau,
was voor bisschop Giisen een
doorn in het oog. De bisschop
had toen een nieuw bureau in
het leven geroepen dat zijn ei
gen geldinzamelingen organi
seerde. Verder had hij toen de
band met de Nederlandse
Missieraad, waarin de missie
bureaus van de overige bis
dommen samen met die van
de orden en congregaties in
participeerden, verbroken.
Toepassing van het nieuwe
kerkelijk wetboek bood de
mogelijkheid de zaak te lij
men en alle missionaire in
stanties weer op de zo gewen
ste ene lijn te krijgen.
FOTO: DIJKSTRA
Volgens pater Falco Thuis,
waarnemend voorzitter van
de Nederlandse Missieraad,
had bisschop Bomers vorig
jaar juni beloofd zich sterk te
maken voor het akkoord in
de bisschoppenconferentie. Er
waren nog maar een paar los
se eindjes, maar dat zou in
pais en vree geregeld kunnen
worden. Voor het BIS was
overeengekomen dat zij zou
kunnen functioneren onder
de paraplu van bijvoorbeeld
de missionaire religieuzen. De
inbreng van het BIS zou op
die manier alsnog gewaar
borgd zijn.
Nieuwe commissie
Vervolgens gebeurde er een
tijd niets. Toen kwam in okto
ber het bericht uit het bis
schoppencollege dat er een
nieuwe commissie gevormd
zou worden om opnieuw over
de statuten te praten. Zij zou
weer onder leiding staan van
mgr. Bomers, maar hulpbis
schop De Kok verdween er
uit, om overigens niet opge
helderde reden, om vervan
gen te worden door bisschop
Ter Schure van Den Bosch.
Bovendien was er een plaats
ingeruimd voor kanunnik
Wim van der Valk, de rech
terhand van mgr. Gijsen, en
drie leden van de oude Mis
sieraad. Zij werden gecon
fronteerd met de opdracht de
implicaties van een door bis
schop Gijsen geschreven theo
logisch stuk in de concept-sta
tuten te verwerken.
Al eerder had kanunnik Van
der Valk laten weten dat het
„akkoord" van juni niet vol
deed. Er zou volgens hem nog
heel wat moeten gebeuren
voordat dat wel het geval
was. Tot resultaten in de
nieuwe commissie kwam het
niet: voor de leden van de
oude Missieraad was de maat
vol. Zij voelden zich al genoeg
uitgekleed door het oude ak
koord.
Weer gingen er enige maan
den voorbij. Mgr. Bomers pro
duceerde nu zelf een stuk
waarin hij op eigen gezag de
statuten nader aanscherpte.
Door in de statuten de bepa
ling op te nemen dat ook de
personen van de missionaire
organisaties het bisschoppelijk
fiat nodig hebben, zou voor
komen worden dat de bis
schoppen onwelgevallige per
sonen alsnog in de Missieraad
terecht zouden komen, bij
voorbeeld die van het BIS.
Bovendien zouden, tot schrik
van sommige leden van de
Missieraad, nu de bisschoppen
alles in eigen hand hadden,
ook organisaties als Opus Dei
die zich immers ook een mis
sionaire taak toekent, in de
raad kunnen binnenwande
len:
Zelfrespect
Wilde de oude Missieraad een
schijn van zelfrespect bewa
ren, dan kon zij niets anders
dan dit voorstel afwijzen. De
oude Missieraad die tweeën
twintig jaar op initiatief van
kardinaal Alfrink gezamenlij
ke verantwoordelijkheid had
nagestreefd, had nu met dit
„akkoord" definitief de geest
>p 22 ritei toen het vrijwel
voltallige bestuur van de Mis
sieraad in Den Bosch bijeen
was, gebeurde dat dan ook.
Niet alleen de religieuzen, ook
de nu al direct onder de bis
schoppen ressorterende dioce
sane missiebureaus en de ver
tegenwoordiger van de Pause
lijke Missiewerken, wezen de
nieuwe statuten af. Ze beslo
ten niet in de nieuwe raad te
gaan zitten als de statuten niet
alsnog zouden worden veran
derd.
Geconfronteerd met het ver
zet uit de Missieraad, ver
klaarde bisschop Bomers ver
volgens in een uitzending van
het KRO-programma Vijf
voor Twaalf dat er helemaal
geen akkoord was. Daarmee
sprak hij volgens pater Falco
Thuis, zijn directe gespreks
partner, niet de waarheid.
Bisschop Bar trok vervolgens
zijn eigen conclusies. Hij voel
de zich, geconfronteerd met
de reacties van zijn eigen mis
siebureau „genomen", zoals
een van zijn medewerkers
verklaart, en zei in zijn pries
terraad dat hij alsnog ging
staan achter het oude ak
koord, dat dus volgens mgr.
Bomers achteraf geen ak
koord was.
Orthodoxie
De Missieraad is het zoveelste
thema dat in het bisschoppen
college tot grote verdeeldheid
leidt. Al eerder was dit geval
met het katholiek onderwijs,
de pastorale werkers, de con
tacten met Acht Mei bewe
ging en Mariënburg, maar
nog niet eerder kwam zij zo
eclatant naar buiten als nu.
Steeds gaan de bisschoppen
hun eigen weg. Een gesprek
met ondertekenaars en sym
pathisanten van de Keulse
Verklaring, waarom bisschop
Bar had gevraagd, is al even
min mogelijk gebleken.
Uit het incident op het Lan
delijk Pastoraal Overleg over
liturgie, waarin mgr. Ter
Schure zijn collega Bar be
tichtte van gebrek aan recht
zinnigheid, blijkt dat de bis
schoppen onderling hun or
thodoxie nauwlettend in de
gaten houden. Die behoefte
aan orthodoxie gaat onver
minderd verder. Zij strekt
zich niet alleen meer uit tot
geloof en zeden maar ook tot
louter organisatorische aange
legenheden zoals de vormge
ving van de Missieraad. De
voorzitter van het bisschop
pencollege, kardinaal Simo-
nis, blijkt, zoals een direct be
trokkene het uitdrukt, bij
voortduring onmachtig deze
voortgaande verkettering een
halt toe te roepen. De vele op
roepen tot communio ten spijt,
gaat de versplintering in het
RK bisschoppencollege negen
jaar na de Bijzondere Synode
in Rome die dit verschijnsel
had willen bezweren, onver
minderd voort.
PAUL VAN VELTHOVEN
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen door de Generale Synode
tot zendingspredikant (vormingswerk
in de regio Foumban van de Evang.
Kerk te Kameroen en ten dienste
van de Franssprekende gemeente
van de Evang. Kerk in de stad Foum
ban) mw.drs.M.M. Jansen, geref.
predikant te Wageningen; te Amers
foort drs.W.P. van der Hoeven te
Amerongen. Aangenomen het
beroep door de Generale Synode tot
predikant-direkteur van de Vereni
ging Hervormd Opleidingscentrum
Ruimzicht te Utrecht G.J. Martens te
Zwijndrecht. Toegelaten tot de evan
geliebediening en beroepbaar J.G.
van den Boogaard, Burg. Patljnlaan
138, 3705 CJ Zeist (verbeterd be
richt).
Ype Schaal
KIJKEN IN DE SPIEGEL
Van Ype Schaal is bekend dal hij in
woord en geschrill velen weel aan ie
spreken Dikwi|ls laai hi| zijn lezers en
luisteraars in de spiegel kijken Negen
gepubliceerde verhalen vormen de
basis van "Kijken in de spiegel" Uil
de vele reacties, onder meer van-lezers
van deze krani, zijn wee
i. Zo is
;l uil-
gegroeid lol een boek mei sprankelende
teksten Samen geven zij een levendig
beeld van de mens van vandaag in zi|n
zoeken naar de zin van hel beslaan
Een boek dal lol nadenken stemt en wil
helpen de weg Ie vinden in dil leven
96 blzI 14,90
Maar als u nu mei onderstaande bon
naar uw boekhandel gaal betaall u
slechts 112,50
1 ex KIJKEN IN DE SPIEGEL var
I 14,90 voor 12,50.
KOK - KAMPEN 252.010
MADISON Onbeken
den hebben de afgelopen
tijd geprobeerd dr. Frank
Chikane, secretaris van
de Zuidafrikaanse Raad
van Kerken, te vergifti
gen. Dit is bekend ge
maakt in een verklaring,
die hij met dr. Daniel D.
Smith, hoogleraar van de
medische faculteit van de
Universiteit van Wiscon
sin (V.S.) te Madison
heeft uitgegeven. Chika
ne werd bijna een maand
lang in het academisch
ziekenhuis verpleegd.
Chikane werd sinds eind april
vier keer getroffen plotselin
ge, heftige aanvallen, waarbij
hij moest overgeven, over zijn
hele lijf begon te trillen en al
zijn krachten verloor. Een
keer raakte hij zelfs buiten
bewustzijn.
Nader onderzoek naar de ver
giftigingsverschijnselen van
de heeft uitgewezen uit dat
ds. Chikane in aanraking
moet zijn gekomen met giftige
chemicaliën. Deze zijn waar
schijnlijk op zijn kleren ge
sprenkeld en via de huid in
de bloedsomloop opgenomen.
Het bleek dat Chikane aan
vallen kreeg als hij kleren uit
een bepaalde koffer aantrok.
De 38-jarige predikant had
zijn eerste aanval tijdens een
bezoek aan Namibia.
De andere aanvallen volgden
toen hij enkele weken Tater
de Verenigde Staten bezocht.
De Rijksuniversiteit Gronin
gen zal vrijdag 16 juni een
eredoctoraat aan Chikane
verlenen „voor zijn bijzondere
bijdrage aan de ontwikkeling
van een authentieke contex
tuele theologie in Zuid-Afri-
ka".
De Wereldraad van Kerken
heeft in een eerste reactie op
de berichten rond de poging
tot vergiftiging zijn diepe af
schuw uitgesproken.
AMSTERDAM Zelden
zijn concentratiekamps
lachtoffers in staat ge
weest om op een zo in
drukwekkende wijze te
beschrijven wat een be
handeling met het be
wustzijnsverruimend
middel LSD voor hen
heeft betekend.
Dat schrijft prof. dr. J.
Bastiaans in een nawoord
in het boek „Bestendig
voor ogen, de Paddestoel-
Wolk van Auschwitz"
van K. Zetnik 135633,
pseudoniem van de uit
Polen afkomstige Israëli
sche auteur Yigiel De-
Nur.
De schrijversnaam is ontleend
aan de afkorting KZ voor
concentratiekamp. De schrij
ver verbleef twee jaar in
Auschwitz en kreeg het num
mer 135633 in de linkerarm
gebrand.
De-Nur schreef kort na'zijn
bevrijding uit Auschwitz, ter
wijl hij vocht tegen de dood in
een Italiaans ziekenhuis, bin
nen tweeëneenhalve week
het boek „De Vuurroos",
waarin hij zijn ervaringen in
het concentratiekamp weer
gaf. Onder druk van zijn
vrouw besloot hij in 1976 zich
te laten behandelen in de kli
niek van Bastiaans in Oegst-
geest, die gespecialiseerd is in
de behandeling van het con
centratiekampsyndroom. Hij
onderging vijf sessies met
LSD.
Voordat de behandeling ge
heel was afgerond, keerde
De-Nur terug naar Israel,
maar hij kon tien jaar lang
geen woord op papier krijgen.
In 1986 schreef De-Nur op
nieuw binnen enkele weken
een verslag van de hallucina
ties en visioenen tijdens de
behandeling. Dit boek is nu in
het Nederlands vertaald. De
titel is ontleend aan een vers
uit Psalm 16: „Ik stel mij de
Heer bestendig voor ogen".
Na de behandeling in de kli
niek van Bastiaans was De-
Nur van zijn nachtmerries
verlost. Maar de nacht werd
naar de dag verplaatst. Hij zag
nu waartoe mensen in staat
zijn. Auschwitz, zo ontdekte
de schrijver, is niet een schep
ping van God of de satan,
maar is door mensen tot stand
gebracht. Dit kwaad kan tel
kens opnieuw gebeuren. De
mens is in staat door een druk
op de nucleaire knop de hele
wereld in een groot Ausch
witz te laten ondergaan.
Steeds staat de mens voor de
keuze tussen goed en kwaad.
Ieder mens kan in een wolf
voor zijn medemens verande
ren. Maar ieder mens is ook
een onvervangbaar beeld van
God en daarmee ten volle
verantwoordelijk voor de
vormgeving van de wereld.
Ook de SS-er die de gevange
nen in een vrachtwagen laadt
om ze naar de crematoria te
brengen, is een mensenkind,
door God geschapen, naar
Zijn beeld.
„De visioenen van K. Zetnik
vragen om een respons", al
dus de voorzitter van het
Overlegorgaan van Joden en
Christenen in Nederland
(Ojec), dr. S. Schoon, in een
nawoord in het boek. Zijn
boodschap stelt ons en onze
wereld vandaag voor een ra
dicale keuze: zullen we onder
gaan of zullen we overleven,
zo meent Schoon, die be
vriend is met de schrijver.
K. Zetnik: Bestendig voor
ogen, uitgave Kok, Kam
pen. Prijs 22,50.
Nederland en Europa
VOLGENDE week donderdag kunnen we voor |rb
maal deelnemen aan de rechtstreekse verkiezingen jrd
Europees Parlement. Voorgaande keren was de bePv
ling van de kiezers uiterst matig en het ziet er naajP
het volgende week niet anders zal zijn. Naar verwacpvv
het opkomstpercentage niet ver boven de 50 liggen.Ler
'ut
Hoewel de campagnes in volle gang zijn, weet
zerscorps nauwelijks wie de belangrijkste kandidate»—
Nederlandse partijen zijn. Eén van de lijstaanvoerck
zich in een redelijke mate van bekendheid verheugel
cialist Piet Dankert die nogal eens aan de weg tim["
het niet altijd in gunstige zin. Onlangs nog kwam Daj
het nieuws met zware beschuldigingen aan het adres
Nederlandse zuivelindustrie. Die zou ten onrechte vo
drie en een half miljard aan EG-subsidies hebben q
ken, met medeweten van het ministerie van landbo;
Terwijl Dankert tot dusverre die beschuldiging®
hard heeft kunnen maken, nam ook de Tweede-Kaft®
tie van de PvdA er aanvankelijk afstand van. De?
echter liet de fractie plotseling weten op zijn minst!
stellen op een serieus onderzoek. De naderende veris
datum was daar wellicht niet vreemd aan. De overjle
trekkers zijn intussen nog nauwelijks bekend bij el«H
hoewel Jean Penders en Gijs de Vries, die de lijst vanjr
tievelijk CDA en VVD trekken, al vele jaren deel ui^
van het parlement dat nu nog in Straatsburg zetelt.
DiE relatieve onbekendheid heeft alles te m^ken mqjj
scheiden rol die het Europees Parlement gedoemd isel
len. De besluiten die werkelijk van belang zijn voorw
ropa van de Twaalf worden door de regeringsleidei i
men of door de vakministers (verenigd in de Landboj)6
de Milieuraad etc.). Toch is het parlement zo langzarli)
meer dan een forum waar nogal vrijblijvend meningim
den gewisseld; het is meer dan het praatcafé op de h|t<
de Europese markt. Dank zij de inspanningen van dqr£
heeft het parlement op dit moment althans enige inv 2
de EG-begroting. Dat geldt met name voor de inkiia
kant. Bovendien kan het Europees Parlement de bgt
verwerpen, die jaarlijks wordt opgesteld door de Esl
Commissie (het dagelijks bestuur van de EG). Van dijtr
lijkheid is al een paar keer gebruik gemaakt. |n(
Sinds '87 zijn de bevoegdheden enigszins verruiifc
Europees Parlement moet nu bijvoorbeeld zijn goedl3
hechten aan voorstellen om de EG uit te breiden. D_
hebben inmiddels ook het recht amendementen in te
Het gezelschap in Straatsburg is heel geleidelijk op i
zijn invloed op de besluitvorming te vergroten.
ALLER ogen zijn nu gericht op de magische datum 1
ri 1992. Op dat tijdstip moeten alle financiële grenzeri
nog binnen de Gemeenschap bestaan, zijn geslecht. II
ciaal moment: het wegvallen van de financiële p
houdt bijvoorbeeld in dat op het gebied van inkomei
zen, belastingen en sociale uitkeringen de vaak gro*
schillen tussen de landen zoveel mogelijk moeten zifl
duceerd. Mede met het oog op die operatie, zou het eeP-
zaak zijn wanneer het Europees Parlement in de zee
toekomst wat meer bevoegdheden verwerft, vooral op^j-
vend terrein. En om die reden verdienen de verkiiQ]
voor het Europees Parlement een grote opkomst.
Kans op onweer
DE BILT (KNMI) Een ho-
gedrukgebied strekt zich uit
van Zuid-Scandinavië tot Ita
lië. Daar heeft het weer een
zonnig karakter, al komen er
ook onweersbuien voor. Een
golvend front bedekt de Britse
eilanden en loopt via de Golf
van Biscaje naar Portugal. Bo
ven Frankrijk en de Benelux
wordt geleidelijk iets warmere
lucht aangevoerd. Vooral in de
morgen komen flinke zonnige
perioden voor, maar in de
middag en avond kunnen zich
regen- en onweersbuien ont
wikkelen. De middagtempera-
tuur loopt op tot circa 19 gra
den. De wind is zwak tot ma
tig en komt over het algemeen
uit het zuidoosten.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
tot en met zondag:
Noorwegen, Zweden en Dene
marken: Flinke weersverbete-
ring; vrijwel overal droog en
flinke perioden met zon.
Langs de kust van Noorwegen
kan nog een enkele bui voor
komen. Temperatuur oplopend
in Noorwegen van 15 tot 20
graden, de omgeving van Oslo
en Zweden naar 20 tot 25 gra
den.
Britse Eilanden: Veel bewol
king en perioden met regen.
Zuidoost-Engeland zondag
overwegend droog en af en toe
zon. Temperatuur oplopend in
Ierland en Schotland tot onge
veer 18 graden, in zuidoost-
Engeland tot ruim 20 graden.
België, Luxemburg en Duits
land: Zaterdag vrij veel bewol
king en buien, mogelijk met
onweer. Zondag vrijwel over
dag droog en perioden met
zon. Middagtemperatuur 20 tot
25 graden.
Frankrijk: In het noordwesten
kans op een bui, overigens
zonnig. Middagtemperatuur 25
tot 30 graden, in Bretagne koe
ler.
Portugal: Zonnig, middagtem
peratuur ongeveer 26 graden.
Spanje: Zonnig en
's middags 25 tot 30 graP'
de hoogvlakte nog waif
Canarische Eilanden
deira: Zonnig. Middagta
tuur 27 graden.
Corsica en Sardinië: Zofr
's middags 29 graden,
Zwitserland en Oor
Overgang naar zonniL.
Middagtemperatuur 22?
graden. L
Joegoslavië en GriekQ
Zonnig en droog, 's r
ongeveer 29 graden. Ii
kenland kans op een
onweersbui. (oj
De Bill
ST
18 T"
Eelde
Eindhoven
Den Helder
hall bew
onbew.
18 f
19 I
Vllsslngen
Zuid-Limburg
Aberdeen
zw bew.
19 <5
15 w
Barcelona
Berlijn
Budapest
«ÜT-
23 L-
23
Brussel
Cyprus
Dublin
regen
25 B
16
20 0
If
Istanbul
Klagenfurl
Kopenhagen
Las Palmas
s
23
21 IK
15 I
2? "I
Luxemburg
wTew.
22
19 X<
17
Madrid
Malaga
27
25 k
28 l
29
Munchen
Nice
Oslo
nleTontv
Parijs
Praag
hall bew.
18
20
Spilt
Stockholm
hall bew.
24 1
26 1
19 l|
Wenen
Zürlch
Bangkok
onbew
l ,1
22 i
Damascus
Los Angeles
New York
18
New Orleans
Palm Beach
1
Rlo de Janeiro
San Francisco
-Tew.
18 }J
28 X
ie m
Sao Paolo
Seoul
Singapore
Tel Aviv
hall bew
5 E
26 i>
Tokyo
Tunis
regen
s r