Allah lacht niet in Iran Heel het lichaam finale NAj ZATERDAG 10 JUNI 1989 PAGINA 25 De bisschop wil niet praten. De Nederlandse zakenman wel, maar pen namen'. De Nederlandse vrouw henkt wel koffie, maar zwijgt achter haar sluier. Angst overal. Ook angst jij de westerse diplomaten. Maar als op de universiteit van Teheran het vrijdaggebed klinkt, springen ze het liefst naakt in hun privézwembad achter hun veilige hoge tuinmuren. Weg van de onverdraagzaamheid, weg van die extatische zwarte massa, weg van hen die geen greintje twijfel kennen, weg van die geestelijke terreur. Want pas op, in Teheran zitten 'ratten in de muur die oren hebben'. Het Iran na Khomeini is een land van angst, een land zonder lach. <feriHERAN - Een week Iran is een k ergernis. Een week overgele- zijn aan de arrogantie van een ilbaar geloof. Altijd maar weer eigen ideaal, dat geen andere rtuigingen verdraagt. Na een ik wil je weg omdat je misselijk van de mensen die recht in je cht zeggen: „Als jij niet in de an gelooft ben je onkruid dat ied moet worden". een week Iran schrik je plotseling, ifend dat westerse verdraagzaam- een zwaktebod kan zijn. „We heb- onze vader verloren, wat is het le- nog zonder imam", riepen deze i miljoenen mensen op een zinde- je zandvlakte buiten Teheran en hys- jch trokken ze een dode oude man Seren van het lijf. [jd hun harten open en je zult zien ze werkelijk denken. Ze zeggen het want de machinegeweren van de jahs houden ze tegen", zegt Hassan iledingverkoper. En de westerse di- paat, cynisch: „Weet je waarom ze I zo graag naar het vrijdaggebed Omdat ze op het universiteitster- op vrijdag gratis mogen bellen met ele wereld. Dat is een lokkertje van regime". En zijn collega: „Er is in :ran geen fluit te doèn. Voor de be- nis kregen de mensen vrij en de re- g liet gratis eten uitdelen. Daarom :n er zoveel naar het graf'. Hassan, die in de oorlog met Iran 22-jarige zoon verloor, is cynisch: mensen op het kerkhof huilden brood, voor auto's en ook nog een e voor hem". iRSTEN zou het aardse paradijs voor de moslim zijn, als we het regime in ran mogen geloven, maar na een zie je de eerste barsten in dat 1. Deze ideale moslimstaat kent een >en drugsverslaafden. Een onbekend il Iraniërs is alcoholist, verslaafd zelfgestookte drank die ze wodka ien. Dagelijks worden drugshande- zonder pardon per tientallen opge- :n. „Iedere drugshandelaar moet :n 24 uur de kogel krijgen", heeft rrechter Ardebili verklaard. En dat irt dus. de verslaafden is er ook een aardi- ierapie. Ze worden tewerkgesteld op ens tussen Iran en de buurlanden itan en Afghanistan om daar over lengte van 1.200 kilometer een net- van mijnenvelden aan te leggen, zijn er nog de zeden die tijdens de, tbombardementen van Iraq op Te- n door gebrek aan controle wat zijn lapt. Vrouwen durfden oogschaduw doen en lieten hun haar weer zien. r het was een korte lente. Nu zijn er e bussen zelfs stangen aangebracht bannen en vrouwen te scheiden. Al- lv ePet uitstappen blijft een probleem. Ik aale deur schuiven mannen en vrou- i onzedelijk dicht, borst aan borst, ?er lt elkaar de bus uit. De religieuze po- aaijzoekt nog naar een oplossing, en 4nder geluid. „Jullie Hollanders be- zlJn I ik niet. Jullie bouwen scholen en stateeën voor moslims, je geeft ze pri- ad ?es, maar je krijgt er niets voor te- 'igt. Ze vragen alleen maar meer". De 'n b^ pater snapt echt niets van de Ne- zlJdsinders. Hij kijkt schichtig om zich :rs té heen. Zijn bisschop heeft hem verboden met journalisten te praten. Hij komt toch naar ons hotel, maar in elk oog ziet hij een dreigende afranseling door de Is lamitische Revolutionaire Wachters. De pater vertelt het verhaal van de onder drukte Assyrische katholieke kerk in Iran: „Voor de islamitische wet zijn we gelijk, maar ze controleren onze dien sten, want ze zijn bang van de katholie ke kerk". In Iran heeft de Assyrische ka tholieke kerk 30.000 aanhangers. Tien jaar geleden - voor de ayatollahs - wa ren dat er nog 80.000. De meesten zijn nu gevlucht. Spion Mohammed is student. Hij toont een Arabische vertaling van het werk van de Franse filosoof Herbert Marcuse. „Kant, Plato, Machiavelli, ik lees ze allemaal, want i'k wil jullie cultuur leren kennen. Ik wil weten hoe jullie in het Westen denken en ik wil er het beste uithalen". Mohammed zegt veel geleerd te hebben over Europa en Amerika: „In Europa denken de mensen na. In Amerika noe men ze ons terroristen. Maar vraag een Amerikaan eens waar Iran ligt. Hij zal antwoorden dat hij het niet weet. Ameri kanen weten niets van de beschaving. Ze denken alleen aan auto's en aan vrou wen en de Amerikaanse regering ver vreemdt zijn burgers door ze veel geld te beloven". We praten over de scheiding der mach ten, een van de verworvenheden van die andere grote revolutie, in Frankrijk: de wetgevende, de uitvoerende en de rech terlijke macht die elkaar controleren. Hij spreekt er bevlogen over. „Maar Mo hammed, zal dat ooit in Iran kunnen?". Hij zwijgt lang en zegt dan: „Wij in Iran hebben de zegéningen van de islamiti sche revolutie. Ayatollah Khomeini heeft óns het goede voorbeeld gegeven, dat moeten we volgen". „Mohammed, terreur, het gijzelen van vrouwen en kin deren, Lockerby? Is dat het goede voor beeld?". Hij zwijgt. Pakt z'n boek en gaat. Mohammed is een spion, in dienst bij het Ministry of Guidance, onder de journalisten hier bekend als 'het ministe rie van oppassers'. Kanm is ook moslim en woont in Enge land. Hij doet aan een verderfelijke wes terse sport: bodybuilding. Eigenlijk is hij een agitator, een exporteur van de revo lutie van Allah, uit Engeland naar de be grafenis gekomen als inspiratie om in het Westen de moslims weer te kunnen opstoken tot demonstraties tegen Sal man Rushdie. Hij vertelt het met trots. „Het was zo erg op het kerkhof', zegt hij bijna huilend als hij terugkomt van een bezoek aan het graf van de grote betreur de leider. Hij getuigt van zijn liefde voor de overleden iman, ontkent vervolgens stellig dat de mensenrechten zoals wij die kennen ook voor de islam gelden: „Wie niet in Allah gelooft is slecht. Hij hoort tot het onkruid»dat weggesneden moet worden. Dat is de wet van de is lam en die geldt voor de hele wereld". Hassan de koopman heeft gloeiend de pest aan de ayatollah's. „Ze blijven niet lang meer, let op. Rafsanjani en Khame nei hebben geen gezag. Ze worden weg gejaagd". Maar wie moet dat doen, Has san? Hij haalt de schouders op en zwijgt. Het is hopen tegen beter weten in. Er is geen oppositie, zegt de jonge pater. Veelbetekenend gaat hij met zijn hand langs de keel. „Er zijn veel mensen die de Khomeini-kliek weg willen hebben, maar er is niemand die de leiding kan nemen. Iedereen is dood". En de muja- hedin dan, de verzetsbeweging die van uit Iraq aanvallen doet op het Iraanse moslimbolwerk? „Het regime is doods bang voor de mudjahedin", vertelt een diplomaat. „Er zit veel geld achter". „Mudjahedin allemaal communisten", bromt Hassan de koopman. Hij zou het liefst de sjah terug willen, want die liet zijn handel vrij. Maar de sjah is dood en dus rekent hij nu op diens zoon. Bende Eén ding staat vast: als er een omwente ling in Iran komt zal die van binnenuit moeten komen. Vroegere leiders als Bani Sadr en Bazargan zijn politiek dood omdat ze geen aanhang meer heb ben. En het regime heeft 'de bende'. Zo noemen tegenstanders de Islamitische Revolutionaire Wachters: ongeletterde geüniformeerden die bij willekeurige straatcontroles steevast je paspoort on dersteboven lezen. Maar de bende telt 1,5 miljoen 'broeders', want zo noemen de Wachters elkaar. Dat is drie keer zo veel soldaten als het gewone leger van Iran telt. Bovendien bezit de bende tach tig procent van de wapens en heeft hij sinds kort een eigen marine en een eigen luchtmacht. Het is deze 'bende' die onder het eigen volk terreur en angst verspreidt. Zo ont ploften er kort geleden bommen in een van de winkelcentra in Teheran. Het wa ren geen bommen van de oppositie, maar bommen als straf voor winkeliers die naar de zin van de 'broeders' te veel westerse produkten verkochten. Bom men als sanctie op de overtreding van de islamitische warenwet. Enkele weken geleden heeft de bende de top van het geregelde leger afgehakt. Een paar dozijn generaals zijn toen geëxecu teerd onder het mom van 'een Ameri kaans complot'. Dat maakt de toekomst van Iran extra ingewikkeld. Rafsanjani de gedoodverfde opvolger van de huidi ge president Khamenei staat bekend als een gematigd man, althans naar Iraanse begrippen. Maar Rafsanjani kan niet overweg met de 'bende'. De Revolutio naire Wachters ontvangen hun orders van de radicale geestelijke Karrubi. Deze man is in Teheran ook verantwoordelijk voor de speciale opleiding voor terroris ten. Zweep Allah lacht niet in Iran. Het land is in de greep van de angst. Het geloof is hier een zweep die het volk tot deemoedig heid ranselt. Dat geldt ook voor de bui tenlanders. Europeanen die in Iran wer ken houden hun vrouwen binnen. Hen rest slechts de moslimlevenswijze: met een hoofddoek bij elkaar op de koffie gaan en praten over de kinderen. Ie mand van de Nederlandse ambassade vertelt: „Sommige diplomaten duiken in een reactie op die lange zwarte jurken en al die islamitische zwartgalligheid thuis onmiddellijk naakt in het privézwem bad. In hun beschermde tuin". Bij de Nederlandse ambassade, ergens in een achterafstraatje, staan dagelijks nog lan ge rijen Iraniërs die een visum willen voor Holland. Sinds het Rushdie-vonnis wordt de ambassade bewaakt door drie agenten met geweren. Het personeel ver maakt zich thuis met uit Nederland ge stuurde kranten en video's. „Een glas bier, de pinupclub en het zwembad. Dan heb je het wel gehad", zo laat iemand zich ontvallen. Een zakenman, een van de twintig Ne derlanders in Iran, vertelt dat de mensen hun aanhankelijkheid aan het regime be tuigen om 'brood te krijgen' of 'voor een stempel in hun paspoort'. „Het is gek maar doe je hier niks dan krijg je pas problemen". Niemand van de Nederlan ders wil met journalisten praten. „Bij de Iraanse ambassade in Den Haag lezen ze alle kranten", is het veelbetekenende ex cuus. Er zijn Nederlandse vrouwen die ge trouwd zijn met Iraniërs. Een van hen is Joke in Isfahan. Ze wil geen contact, zelfs niet met de ambassade. Haar man is zendeling voor de Afrikaanse kerk maar 'de broeders van de bende' hebben z'n hele levenswerk vernietigd en het echtpaar leeft onder grote druk en in heel ellendige omstandigheden. „Men hult zich liever is stilzwijgen", is alles van derde secretaris Brandsema van de Nederlandse ambassade nog kwijt wil. Ook onder de Iraniërs zelf is er angst voor de terreur van de theocratie. Op nieuw een diplomaat: „Iraniërs die bij westerse ambassades werken willen dat voor de buurt liever niet weten. Ze zijn bang dat ze Revolutionaire Wachters op bezoek krijgen". Teheran anno 1989 is een enorm hu morloos zwarte-kousendorp. Op straat zie je slechts sombere gezichten. Wie hier wat gedaan wil krijgen moet zichzelf vernederen. Elke keer weer: voor een te lefoon, voor een taxi, voor een hotelka mer. Zonder goedgesmeerde kniebanden en een voortdurend 'goede vriend' kom je nergens. En je wordt getild bij het le ven. Een blikje cola kost de helft van een hotelkamer. De officiële koers van het Iraanse geld is 7000 rials voor 100 dollar. Wissel je zwart bij een taxichauf feur, dan krijg je 10.000 rials voor 20 dollar en dan nog ben je voor 10.000 ri als geflest. Ga je met de andere journa listen niet mee op een door de overheid geregelde zoveelse excursie naar het graf van Khomeini, dan krijg je onmiddellijk 'de oppassers' op je dak. „Waar was je vanmiddag?". Je bent de man uit het verderfelijke Westen, onkruid, en vogelvrij volgens de Iraanse uitleg van de islam. Als je de 'ge matigde' Rafsanjani mag geloven dan mag er bovendien op je geschoten wor den. „Lachen mag van God", schreef Annie M.G. Schmidt. Wie een week in chagrijnig Iran rondloopt zou dat bijna vergeten. PAUL DE SCHIPPER t ik itpEN - Het was een kwestie pure beroepsdeformatie ge- ,uJJefct. Op het moment dat de voe- n e van de tennisser op het tv- rm verschenen, riep Ron :p al: die heeft iets aan zijn En toen de knie langzaam in 1 ik 1d kwam, zat er inderdaad een erband om. De- tennisser bleek de ronde ervoor een blessure 'geb' z'n knie te hebben opgelopen, een) zette z'n linkervoet anders datr, dat viel me meteen op". Daar vlde.Sneep dan ook fysiotherapeut prnt het zo gek niet bedenken, of de itherapeut komt er wel bij te pas - te tg geboren baby's, dertigers met rug- jiten, topsporters, ouderen die aan jaftakelen zijn. Knedende handen, Jezen, trainingsschema's, instrumen- %verredingskracht, alles wordt aan- 5nd om de klachten te behandelen. Jt de geest de belangrijkste veroorza- A-an de klachten, dan haakt de fysio- apeut af. Zelf hebben ze er een wat «fllijke omschrijving voor: het li jm (het tastbare) is het aangrijpings- je al niet meemaakt als fysiothera- 'Shopping patients' („Zo, ik kom u maar eens bij u proberen"), pa in die door een specialist worden 'keerd („Misschien kun jij er wat woedende patiënten als ze van pijn zijn afgeholpen („Je neemt ze recht af om ziek te zijn, dat is heel rigend"), mensen die zichzelf ko- aanbieden („Hier is mijn rug"). Sneep weet er inmiddels wel weg Begonnen in 1972, nu hoofd van 'ienst Fysiotherapie in het Acade- h Ziekenhuis Leiden (AZL). En de gelegenheid - honderjang be- van het Genootschap voor Fysio- >ie - ook voorzitter van de com- •ie die het internationale congres or- EMOTIVEERD n leek het of iedere fysiotherapeut in fferland een lezing wilde houden, t daar hebben Sneep c.s. snel een Zegt een arts datje met een verzwikte enkel maar tien dagen omhoog moet gaan zitten, vertrouw hem niet. Hij heeft zijn literatuur al tijden niet meer bijgehouden. Een paar dagen Haags Congresgebouw zouden 'm goed doen, daar zijn begin volgende week honderden fysiotherapeuten bij elkaar. Van 13 tot 16 juni praten en discussiëren ze er in het kader van een internationaal congres over het vak. Dat alles onder het motto 'Beroep in Beweging'; de kennis over het menselijk bewegingsapparaat - botten, spièren, pezen - houdt maar niet op. „Hoe leer je iemand opnieuw lopen als het onderbeen wordt gebruikt als bovenbeen en de enkel als kniegewricht?". WERELDCONGRES FYSIOTHERAPEUTEN stokje voor gestoken. Het typeert de in stelling van deze groep specialisten: ge dreven, enthousiast, leergierig. Precies de eigenschappen die de mensen opbre ken die het zo graag willen worden. Om dat ze zo gemotiveerd zijn juist dit vak te kiezen, kunnen ze geen kant meer op. Nederland zit vol, propvol met fysiothe rapeuten, er kan niemand meer bij. Ron Sneep: „En uitgerekend voor die mensen is er gewoonweg geen alternatief. Medi cijnen? Ook vol. Academie voor Licha melijke Opvoeding? Moet je lesgeven. CIOS? Ook lesgeven en dan hog eens een niveau lager". Niet voor niets krij gen geïnteresseerden op voorlichtingsa vonden te horen: „Begin er niet aan, want je komt niet aan de slag". De markt is trouwens overvol met dertigers, waardoor er nauwelijks verloop is. Het impliceert ook dat er over zo'n 25 jaar in één klap een enorm tekort zal ont staan. Het zóu anders kunnen, vindt Ron Sneep, want er zijn ontwikkelingen die een groter aantal fysiotherapeuten recht vaardigen. Vooral het voorkomen van klachten wordt almaar belangrijker en daar zou de fysiotherapeut eeii essentiële rol in kunnen (moeten) spelen. Want het gaat om verantwoord bewegen; zeker bij het ouder worden. En in bedrijven zou, zoals in Japan en de Verenigde Staten, veel en veel meer aan fitness gedaan moeten worden. Sneep: „Daar ligt echt een enorm terrein braak. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor wat ze doen, dat moet je ze leren". En uit de VS komt Een fysiotherapeut kan in principe helpen bij alle klachten van het bewegingsapparaat: botten, spieren, pezen. al weer een nieuw gebruik van fysiothe rapie: mensen die in de wao terecht zijn gekomen zodanig met training aanpas sen dat ze - als ze zelf willen - weer voor een bepaalde functie geschikt wor den. De Amerikaanse hoogleraar D. Hart zal op het congres als gast spreken over deze 'hardening' van patiënten met chronische klachten. Meniscus Nu zijn er maar twee manieren om met een fysiotherapeut in aanraking te ko men: door verwijzing van huisarts of specialist danwel bij een Sport Medisch Adviescentrum (SMA). Het gaat dan om lichamelijke klachten, die weer zijn on der te verdelen in tijdelijke en chroni sche. Ron Sneep: „Bij tijdelijke klachten kun je denken aan onwillige spieren bij het trimmen of een gebroken been. Of een meniscusoperatie. Na zo'n ingreep voelt je knie anders aan dan er voor, dus ga je ook anders bewegen. En die bewe ging slijt dan in als je er niets aan doet. Een fysiotherapeut let daar op en zorgt dat je weer gewoon beweegt. Na een aan tal behandelingen is het over en zie je de patiënt meestal niet meer terug. Dat is de meerderheid van de patiënten; die komen en gaan weer". „Bij chronische klachten is er in principe geen eind aan de behandeling. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan reuma. Je leert mensen leven met hun pijn, want die kun je nooit volledig wegnemen. Waarbij je natuurlijk andere eisen stelt aan iemand van tachtig dan aan een kind van vijftien. Bij een oudere is het okee als je ervoor kunt zorgen dat-ie zichzelf weer kan aankleden, zo weinig mogelijk pijn heeft. Maar bij een jong kind laat je geen beperkingen toe, want daar zit het dan wel z'n hele leven mee. Maar het kan ook, zoals vaak bij hoofd pijn, dat je op een gegeven moment moet concluderen dat fysiotherapie geen zin heeft. Dan moet je ook stoppen, ik ben tegen het eindeloos doorbehandelen van mensen". Sneep is voorstander van een zogeheten consultsysteem. Daarbij gaat iedereen die daarvoor volgens de huisarts of spe cialist in aanmerking komt één keer naar de fysiotherapeut. Die bekijkt of de pa tiënt met fysiotherapie te helpen is of niet. Dus niet zoals nu, dat er na de ver wijzing in negen van de tien gevallen per ■definitie een aantal behandelingen vol gen. Sneep: „Zo'n ander systeem vereist wel dat de fysiotherapeut zich zéér ver antwoordelijk opstelt, dat-ie geen mis bruik van de situatie maakt. En daar ligt het knelpunt, want als het je boterham is, is het moeilijk om te zeggen dat je ie mand beter maar niet kunt behandelen. Maar in principe zou je er mee kunnen voorkomen dat patiènten klakkeloos worden doorverwezen of klakkeloos worden behandeld". DICK HOFLAND ccidócsouaotlt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 25