Joe Cocker weet van geen ophouden finali Patty: zangeres tegen wil en danlè CeidócGouocuit ZATERDAG 10 JUNI 1989 PAGINA, Joe Cocker hoort thuis in het rijtje leven de rocklegendes, waarvan er, naarmate de popmuziek ouder \\'ordt. steeds meer rondlopen. Cockers doorbraak geschiedt in een tijd dat een leven vol liefde en bloemen tot de mogelijkheden behoort. Eind '68 heeft hij een gigantische hit met het Lennon-McCartney-nummer 'With a little help from my friendsNiet alleen zijn stem, ook zijn performance springt in het oog. Met armen en bovenlichaam maakt hij allerlei schokkende, ongecoör dineerde bewegingen, die enerzijds doen vermoeden dat hij een instrument aan het bespelen is en anderzijds duiden op een gevecht met onzichtbare windmolens. Beroemde musici (Winwood, Page, Rus sell) ontdekken al gauw de kracht van zijn stem en verlenen medewerking aan platen en optredens. Tussen '68 en '73 beleeft Cocker zijn gouden jaren. Hij treedt op in Woodstock, maakt onder de naam 'Mad Dogs and Englishmen' een gigantische tournee door de VS en be landt hoog in de hitparades met num mers als 'Delta lady' 'She came in through the bathroom window', 'Cry me a river' en 'High time we went'. Hierna treedt het verval in. Mad Dogs and Englishmen' mag dan een zeer winstgevend project zijn. Cocker houdt er in tegenstelling tot maatje Leon Russell bijna geen cent aan over. Hits blijven uit en steeds vaker wordt Cocker in verband gebracht met drankproblemen. De optre dens gaan echter gewoon door en met name in Duitsland wordt hij op handen gedragen. Ups and downs kenmerken zijn verdere carrière. In '82 maakt hij een schitterende come back-elpee, getiteld 'Sheffield Steel', refe rerend aan zijn geboorteplaats. Twee jaar geleden verrast Cocker opnieuw. 'Unchain my heartkrijgt een verdiende, warme ontvangst. En nu ligt dan Coc ker's nieuwste. One night of sin', in de winkels, waarop weer veel nummers van anderen (Leonard Cohen. Tim Hardin, Gerry Coffin en Dave Bartholomew) op staan. Zelfs het stokoude 'Fever' is van een nieuw (niet al te goed zittend) jasje voorzien. Zijn maatje van het eerste uur, pianist Chris Stainton, speelt een belang rijke rol en ook producer Charlie Mid night, die de hand had in 'Unchain my heartdoet zich weer gelden. Hardrock- gitarist Bryan Adams is op één nummer te horen. Dat wijst op stevige kost, en in derdaad. afgezien van enkele ballads, zijn verschillende nummers op 'One night of sinmet een pittige saus overgo- Twintig jaar rock and roll hebben hun sporen achtergelaten. Gezet, kalend, soms trillend en met een ongezond uiterlijk. Hij zit ineengedoken, half lam van de drugs en drank en kijkt z'n nieuwe bezoeker aan. Als hij begint te praten, komt er niet veel meer dan een schor gemompel uit zijn mond. Maar het klinkt vriendelijk. Joe Cocker is inmiddels 45 jaar. Hij geldt als een representant van de Woodstock-generatie. Wereldberoemd werd hij met het Beatles-nummer 'With a little help from my friends'. Dat was in 1968. Ook nu nog Édinken z'n stembanden alsof ze driemaal daags behandeld worden met grof schuurpapier. Die door 'smoke and liquor' gelooide stem heeft miljoenen in vervoering gebracht en dat doet ze nog steeds. De rhythm-and-blueszanger is weer 'on the road'. Dit weekeinde start z'n nieuwe Europese tournee, die hem op 19 juni in Den Haag (Statenhal) en op 28 juni in Arnhem (Rijnhal) brengt. Bovendien verscheen deze week zijn nieuwe elpee/cd 'One night of sin'. Redenen genoeg om hem aan de tand te voelen. N een Jien haa bij d oi vrij li Joe Cocker: J beste muzikai die ik ken, zi n boven de üfertfER FOTO: GER j DIJKSTRA J Z1JI fcilba eige rtuig Ik wi It vai icht an led i ten ffend [een onze ch tr Beren jd h jze u I wai ahs ledii naat, I? Oi op i tie fegir ;ran :nis g lw fen ei IHas 22-J BUSSUM - Vorige week werd het bekend gemaakt: Joe Cocker speelt de hoofdrol in de musical Vincent van Gogh, die gemaakt is ter gele genheid van het honderdste sterf jaar van de wereldberoemde schil der. Verbazing alom. Niet in het minst bij de toekomstige hoofdrol speler zelf. „Daar wist ik niets van. Ik hoorde het net van een collega van je. Om gelijk aan alle specula ties een eind te maken: ik doe het niet! Ik concentreer me volledig op de komende tournee en wat er daarna gebeurtmisschien een nieuw album, maar in elk geval geen musical". De Britse zanger vermoedt dat zijn ma nager hiervan wel het nodige wist maar dat die wijselijk z'n mond heeft gehou den. ..Jongen, dat kan ik echt niet aan m'n kop hebben. Ik sta voor een belang rijke test in mijn leven. Ik heb met deze. tournee zo'n gevoel van: het is d'r op of d'r onder. Over een rol in een musical zou ik niet eens kunnen dromen. Heb je trouwens die film gezien waarin Kirk Douglas de rol van Vincent van Gogh speelt?". Hij wacht een antwoord niet af. ..Die vond ik prachtig. Maar je verwacht toch niet dat ik m'n oor laat afsnijden, haha Cocker pakt een glas bier en zet het aan zijn lippen. Van buiten dringt geroeze moes in een kleedkamer door. De voor bereidingen voor de televisieopnamen van Veronica's Countdown in de oude Concordia-studio in Bussum 2ijn in vol le gang. Cocker moet zo op. Veel tijd is er niet. televisie is immers heilig. „Je hebt maar twintig minuten", zegt een woordvoerster van de platenmaatschap pij met een gezicht alsof ze begrijpt dat je dan niet echt een leuk gesprek kunt hebben. Compromissen In zijn loopbaan heeft Cocker een hoop compromissen moeten sluiten. „Klopt. Ik bespeel geen instrument. Ik kan wel een melodietje in m'n hoofd hebben, maar voor het maken van nummers ben ik op anderen aangewezen. Dat kan goed maar ook wel eens minder goed uitpak ken. Als je een plaat maakt moet je tot een vergelijk komen met zowel de pla tenmaatschappij als de producer. Waar om die producer, waarom dat nummer op de plaat, en ga zo maar door. Produ cers drukken een grote stempel op een plaat, zowel qua geluid als de keuze van de nummers. Op 'One night of sin' staat het nummer 'Fever', ooit bekend gewor den in de uitvoering van Peggy Lee. Daar was en ben ik helemaal niet blij mee. Mijn manager heeft me overge haald het toch op de plaat te zetten, om dat de muzikanten het zo lekker brach ten. Niet dat ik me ervoor schaam, maar ik ben er ook niet trots op. En dan kom je tot een compromis. M'n manager zegt wel eens: Joe als jij niet denkt, dan denk ik wel". „Er is nu een computertje op de markt, waarmee ik mijn ideeén muzikaal vorm kan geven. Wie weet, misschien vormt dat de inspiratiebron voor het maken van meer eigen werk. Overigens ben ik uiterst tevreden over de samenwerking met Chris (Stainton, de pianist, die reeds in de gouden jaren, in Cockers band speelde). Ik vind het fijn om samen met hem nummers te schrijven". Op de nieuwe plaat staat één nummer waarvoor Cocker de tekst heeft geschre ven. Waarover gaat 'Another mind's gone'? Cocker haalt diep adem. Dan: „De aan leiding voor het schrijven van deze song was de zelfmoordpoging van P.J. Wil son, de drummer die nog meegewerkt heeft aan 'With a little help from my friends'. Ik hoorde dat hij in een coma lag. Ik weet niet of hij nog leeft. Ik geef toe, het is niet leuk voor hem dat zo'n nummer aan hem wordt opgedragen, voor niemand eigenlijk". „In bredere zin kun je zeggen dat het nummer een pleidooi, of liever gezegd een waarschuwing voor jongeren is om van drugs af te blijven, en nt'elk geval, niet zoveel te gebruiken als wij hebben gedaan. Tegelijkertijd vind ik het zo moeilijk om er zelf van af te blijven. Ik vraag me wel eens af hoeveel mensen van de Woodstock-generatie het hebben overleefd. Toen we het nummer klaar hadden vroegen we ons af wat Jimi Hen- drix en Janis Joplin gedaan zouden heb ben als ze nu nog geleefd hadden. Ik zou het werkelijk niet weten. Ik kan me er geen voorstelling van maken. Als ik in de problemen zit, grijp ik altijd terug naar de blues en speciaal de muziek van Ray Charles. Dat heeft me altijd op de been gehouden". Zonde Het titelnummer 'One night of sin' is in feite een kopie van 'One night', waarmee Elvis Presley een grote hit had. ..Het nummer is als een grap geboren. Na afloop van optredens zak ik vaak met vrienden door aan de bar en dan wil ik wel eens een stoffige evergreen zingen. Zo bracht ik een keer het door Dave Bartholomew en Pearl King geschreven 'One night of sin' ten gehore. Laat nu m'n producer met hetzelfde nummer op de proppen komen. Omdat zo'n tekst in de jaren vijftig niet kon, zong Elvis de gepolijste versie met, als ik me goed her inner. de woorden 'One night with you'. Wij kozen voor de zonde. Het is ook een prachtige titel voor een tournee. 'Come and spend the night in sin with Joe Coc ker'. Cocker heeft er nooit een geheim van ge maakt dat hij alle rompslomp rond nieu we platen en optredens maar vervelend vindt. Anderzijds beseft hij dat tv-optre- dens en interviews een 'noodzakelijk kwaad' zijn. „Het is zwaar. Al dat gereis, getrek en die gesprekken, maar ja, als de platen maatschappij je vraagt, ga je al gauw. Ik had het er laatst met Robert Palmer nog over. We waren beiden in Zuid-Italiè. We besloten samen op tournee te gaan on ook samen de publiciteit te doen. Nogmaals, ik hou er niet van, maar an- derszijds scoor ik wel een nummer-één- hit in Italië door tv-optredens te doen. Het is een manier van jezelf introduce ren. En zo'n tv-show gaat naar meer lan den". „Wat mij altijd erg stoort is het gebrek aan efficiency bij de mensen van de tv. Of het nu in Frankrijk, Italië of Spanje is, telkens is het weer hetzelfde liedje. Als ik klaar ben om voor de microfoon te komen, moet er nog een hoop gere geld worden en is er soms niets klaar. Ze verwachten van mij een topprestatie maar zelf geven ze niet thuis als het erop aankomt". Handelsmerk „Hel liefst zat ik nu in Santa Barbara, ik zeg het eerlijk. Ik verdien goed, hoef niet hard te werken, maar tournees, hoe zwaar ook, zal ik blijven doen. Dat ben ik aan m'n fans verplicht. Voor alles wil ik voorkomen dat ik een alledaags figuur word. Ik denk met veel plezier aan de komende tournee. De jongens in de band hebben ervoor gezorgd dat ik weer uit mijn luie stoel ben gekomen. Boven- ïeng e b nar dien, mijn vrouw is ook aanwezig effjiet maakt zo'n verblijf toch een stuk aqe c namer". 0n De zandloper is leeg, de manager It ell binnen en wil een eind maken aanZoé gesprek. Joe wil echter nog even (£nd gaan en het gesprek komt op zijn Ijk delsmerk, zijn stem, waarin alle stateei kolengruis die zijn geboortestad )èSi field te bieden heeft, verankerd ligt.zè „Natuurlijk heb ik niet meer zo'n bfc p5 als twintig jaar geleden. AnderzijdS|nd< ik wel geleerd mijn stem anders tri bruiken, zodat ik in bepaalde regi^1 kan blijven zingen zonder dat ik hoef te forceren. Belangrijk is - datDE ik de afgelopen 20 jaar wel geleerd r stem óp een constant peil te houdefct bedoel, ik heb wel eens schitterender certen gegeven, dat durf ik te ze^ waar de mensen zich niets meer vanfnr inneren, terwijl ze maar al te goed vèp wanneer ik een keer slecht bij stemt. I en me stond te forceren. Dat wil ik w komen". Popzangers met een stem als CoL maar denk ook eens aan Rod Stewar Tom Waits, ze lijken niet meer geb.z te worden. Heeft Cocker daar éenj klaring voor? „Nee, ik heb me datp, c ook wel eens afgevraagd. Die vide|pe tuur zal best van invloed zijn. Jl popmusici hoeven er niet echt mee' uit. ze kunnen rustig thuis hun numl schrijven. Eén ding weet ik wel: de muzikanten die ik ken, zijn in elk boven de dertig". 8 HENK WANIPte aft 4z( De situatie is paradoxaal: een groep die tevreden is over het feit dat ze eindelijk een hit heeft met een zan geres voor wie al de rompslomp er om heen absoluut niet hoeft. Te vreden en genietende bandleden (Shift) contra een zeer grillige, nurkse 'leading lady' (Patty). Een paar weken stond hun hit 'Won derful' hoog in de Top Veertig. Maar niet alles blijkt even wonder schoon. De afspraak met hun manager was dui delijk en waterdicht. Voorafgaand aan een van hun optredens zouden Patty Shift enige toelichting kunnen geven op hun muzikale aspiraties. De artiesten blijken echter niet op de hoogte van de afspraak; de manager is niet ter plekke en Patty laat weten wei nig tijd te hebben. De bandleden tonen zich inschikkelijker. De voorgeschiedenis van Patty Shift verklaart het een en ander over de huidi ge verhoudingen. In de Veronica-serie 'Spijkerhoek' speelt de actrice Marylou van Steenis de rol van Patty Starren- burg, een meisje dat als zangeres al snui vend en zingend bekendheid verkrijgt. Het liedje uit de serie, 'Wonderful', wordt ook 'in het echt' een hit. Het gevolg is dat er vraag ontstaat naar optredens. Maar Patty laat er geen mis verstand over bestaan dat ze veel liever acteert dan zingt. Shift-gitarist John Ewbank: „Ze is eigen lijk zangeres tegen wil en dank. Door Spijkerhoek is ze in die positie terecht gekomen. Dat liedje 'Wonderful' werd een hit en nu trekt heel Hilversum aan haar. Maar ze doet gewoon waar ze zelf zin in heeft". Dat betekent onder meer dat er in principe geen foto's van de zan geres gemaakt mogen worden. Zooitje Voor Shift ligt het allemaal iets anders. Na jaren heeft de groep eindelijk succes. Ronald Schilperoort, die zowel 'Wonder ful' als de begintune van Spijkerhoek componeerde: „We zijn al een paar jaar aan de gang. Shift is dan ook zeker geen bij elkaar geraapt zooitje. Voor de pers zijn we niet meer dan het achtergrond bandje van Patty. Alles draait om haar. Maar wij kunnen heus wel muziek ma ken. Ook live". Shift bestaat behalve uit Schilp<(en (synthesizer) en Ewbank (gitaar) uta, mon Zwaan (drums) en de achtergK zangeressen Liane Hoogeveen en Stpj Wezer. Het gezelschap geniet varre huidige succes. Ewbank: „Welke N-ejf landse groep heeft er de laatste tij^ g zo hoog in de Top Veertig gestaan, 5 Het disco-circuit wordt dan ook ml j thousiasme afgewerkt. Enkele optr|}j( per avond. Ewbank: „Ik denk dat vK, een uur of zes 's morgens weer[ zijn". L PP Dat in de nieuwe serie afleveringeSie Spijkerhoek (waarvan de opnames fcei gustus beginnen) zangeres Patty o[ gegeven moment haar stem kwijt jp lijkt echter geen onrealistische voolE ling. Ji 1 JOOP OFFRCr!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 24