„Ik ben blind geboren, maar dat was nooit een handicap" CeteLe Sou/iont Organisatie Van Gogh- expositie verwacht miljoen bezoekers Ellsworth Kelly op papier in Museum Overholland Russen in première in Rotterdam HERNIEUWDE BELANGSTELLING VOOR JOSE FELICIANO Pleidooi voor promotiebureau beeldende kunstenaars uit minderheden Zeker vijftig Amsterdamse kunstenaars verliezen ateliii KUNST ZATERDAG 10 JUNI (Vervolg van de voorpagina) AMSTERDAM De over zichtstentoonstelling van wer ken van Vincent van Gogh be gint eind maart 1990 en vindt plaats op twee lokaties: in het Van Goghmuseum in Amster dam komen 120 schilderijen te hangen en in het Kröller-Mül- lermuseum in Otterlo 250 te keningen. Naast vele veiligheidsmaatre gelen waarover geen medede lingen worden gedaan, zal het bezoek aan de tentoonstelling op een ongebruikelijke manier worden gereguleerd. In totaal kunnen een miljoen mensen de werken aanschouwen. De toegangskaarten worden per museum, per dag en per tijdsblok van twee uur en uit sluitend bij één van de hoofd sponsors - de Spaarbanken - verkocht. Dat houdt in dat op ieder willekeurig moment maximaal 1.000 mensen tege lijk in de musea rondlopen. Het aantal bewakers wordt voor de gelegenheid sterk uit gebreid. Amro Assurantiën heeft van de stichting Van Gogh 1990 de opdracht gekregen de verzeke ring voor 130 tekeningen en 78 schilderijen te regelen. De overige kunstwerken zijn ei gendom van de staat en zijn, zoals gebruikelijk bij het rijk, niet verzekerd. Amro hoopt met de toezegging van de overheid, bekend als de zogenoemde indemniteits regeling, Nederlandse en bui tenlandse verzekeraars over te kunnen halen een deel van het risico te dekken. De bank verwacht in Nederland tot een dekking van 25 procent te ko men en in Groot Brittannië tot 45 procent. Tot nu toe heeft de Londense markt zich garant gesteld voor vijf procent. Volgens J. Rooyackers van de stichting Van Gogh 1990 moeten alle risico's voor hon derd procent worden gedekt, „anders gaat de tentoonstelling niet door." J. Bosman, direc teur van Amro Assurantiën, deelde mee dat de zaak binnen drie maanden voor minstens 75 procent rond moet zijn. AMSTERDAM In mu seum Overholland wordt van 1 juli tot 24 september de eerste Europese over zichtstentoonstelling ge houden van werken op papier van de bekende Amerikaanse kunstenaar Ellsworth Kelly. Er wor den ongeveer 150 tekenin gen, collages en foto's uit het bezit van de kunste naar getoond. Ellsworth Kelly (1923) behoort tot de stroming van de zoge noemde post-painterly abstrac tion. Deze ontwikkelde zich in de jaren vijftig als reactie op het emotionele abstract ex pressionisme. Deze kunst is ontdaan van in dividuele gevoelsontladingen en gericht op onderzoek van pure kleuren en vormen en hun onderlinge verhouding. Kelly wijkt in zijn schilderijen af en toe af van de gebruikelij ke rechthoekige vorm om deze visie over te brengen. Als keerpunt in zijn ontwikke ling beschouwde de kunste naar het streng-objectieve „handschrift" van de tekening „Window, Museum of Modern Art, Paris" uit 1949. Door een museumraam te isoleren en de verschillende onderdelen (ko zijn, dorpel en ruit) terug te brengen tot lijnen, kleuren en vormen, presenteerde hij het raam als een abstract voor werp. „Vanaf dat moment besefte ik dat de schilderkunst zoals ik die tot dan toe had gekend voor mij had afgedaan. Voort aan zou mijn werk bestaan uit onpersoonlijke, anomieme ob jecten. Waar ik ook keek, alles wat ik zag, leende zich voor mijn werk en het moest pre cies zo blijven als het was, zon der enige toevoeging", zo schreef Kelly daarover. De te kening is op de expositie te zien. Op de overzichtsexpositie wordt ook uit de andere wer ken op papier duidelijk hoe het streven van Kelly naar zuivere observatie hem ertoe bracht „gevonden" beelden uit de wereld om hem heen te transformeren tot de vormen die zo kenmerkend zijn voor wat hij verder maakte. Het is de derde zomertentoon- stelling van het particuliere museum Overholland aan het Museumplein, dat speciaal is opgericht voor het tonen van werken op papier. ROTTERDAM Het toneelstuk 'Sterren aan de ochtendhemel' van het Sovjetrussische gezelschap Maly Dramatitsjeski Teatr Leningrad be leeft vanavond in de Rotterdamse Schouwburg zijn Nederlandse pre mière. Het handelt over het verwij deren van ongewenste personen uit Moskou ten tijde van de Olympische Spelen van 1980. Zowel in als buiten de Sovjetunie is het kritische stuk en thousiast ontvangen. Het wordt be schouwd als een typisch glasnost-pro- dukt. Prince-opname Egbert van Hees genomineerd voor TV-Oscar HILVERSUM Regisseur Egbert van Hees is met zijn registratie van popster Prince's „Love- sexy"-tournee genomineerd voor de Ameri kaanse televisie-Oscar, de „International Moni tor Award". Van Hees is 18 september aanwezig bij de Oscar-uitreiking in de categorie „Enter tainment Special Best Achievement" in 't Cen tury Plaza Hotel in Los Angeles. Behalve Van Hees zijn genomineerd Graham Williams voor de „Spitting Image"-special rond Ronald Reagan, Nigel Lythgo voor de tv-film „Bobby in Wonderland", Holton Caston voor „The Great Debate of 88", het laatste debat tussen de Ame rikaanse presidentskandidaten en Gavin Taylor voor de registratie van het „Prince's Trust Con cert", het liefdadigheidsconcert van diverse pop sterren voor het fonds van prins Charles. Notaris trekt kaartjes voor David Bowie AMSTERDAM De notaris zal uit maken wie er straks in aanmerking komt voor een kaartje voor het con cert van David Bowie en zijn nieuwe groep Tin Machine, in Paradiso op 24 juni. Mojo Concerts, organisator van het concert, vermoedt dat de belang stelling overweldigend is voor dit slechts aan 900 mensen tellend con cert. Vandaar dat belangstellenden wordt gevraagd voor 14 juni een brief kaart te sturen naar Tin Machine, Postbus 1800, 3000 BV in Rotterdam. Een notaris zal uit alle inzendingen er 450 trekken. De gelukkigen hebben recht op maximaal twee kaarten a 35' gulden per stuk. Mojo denkt op deze wijze chaotische toestanden bij de voorverkoopadressen te voorkomen. „Der Mörder" opnieuw in De Lakenhal LEIDEN In het Stede lijk Museum de Lakenhal in Leiden wordt op 23 juni voor de tweede keer de surrealistische mini-opera „Der Mörder" uitgevoerd, waarvan Theo van Baaren het libretto schreef en Louis Th. Lehmann de muziek. Het werk kwam in 1944 gereed en werd slechts één keer eerder uitge voerd. De uitvoerenden zijn: bariton Louis Th. Lehmann, sopraan Sofie van Lier, tenor Tabe Bas en pianist Jaap Tieleman. AMSTERDAM „Na al die jaren ben ik nog even enthousiast bezig in de muziek. Ik heb nu een dochter van drie en halve maand oud en ik moet je zeggen dat zij mij heel wat levensvreugde geeft. Het is mijn eerste kind. Mijn vorige huwelijk is kinder loos gebleven. Gelukkig maar, want het was geen groot succes. Maar ik weet zeker dat dit huwelijk nooit vastloopt. Ik heb mijn tweede vrouw ont moet toen zij 17 was en ik 25. Ik ben nu 43. Dat ik het zo lang volhoud met Susan en daarnaast altijd een succesvol artiest ben geweest, komt omdat God zo goed voor mij is". José Feliciano is niet van het podium te krtijgen. Nadat de blinde zanger/gitarist in 1969 internationaal doorbrak met een cover van de Doors-hit „Light my fire", heeft hij zich meer dan twee decennia kun nen koesteren in de warme belangstelling van een schare trouwe fans. Dit jaar deed hij opnieuw van zich spreken met het bescheiden lente-hitje 'Ne ver gonna change'. En daar mee boorde José Feliciano en passant een nieuwe generatie jeugdige fans aan. Het nummer is getrokken van de pas geleden verschenen ge lijknamige CD. José: „Op die plaat word ik een paar num mers begeleid door het Ween- se Symfonie Orkest. Voor die opnames ben ik naar Wenen gereisd. De rest van de plaat is tot stand gekomen in Los An geles. Mijn manager was op het idee gekomen om samen te werken met het Weens Sym fonie Orkest en ik ben blij dat ik het gedaan heb, want het was een hele ervaring. Wenen is beroemd als het om muziek gaat. En dat orkest staat be kend als één van de beste ter wereld". Je was ooit een popster. Zie je jezelf nog steeds zo? „Ik heb mezelf altijd als muzi- José Feliciano: „Platenmaatschappij Motown wilde dat ik die zonnebril droeg en de zielige muzikant uithing". FOTO: PR kant beschouwd. Het publiek wat naar mijn shows komt is niet aan een bepaalde leeftijd gebonden. Dat varieert van jong tot oud. Ik ben iemand die zich steeds op de hoogte heeft gehouden van de ont wikkelingen in de muziek door de jaren heen. De electro- nica beschouw ik als heel posi tief. De studiotechniek is ook een stuk vooruit gegaan. Ik heb tot nu toe ongeveer 50 el pees gemaakt en de laatste zijn digitaal opgenomen. Het ver schil is duidelijk te horen. Mijn eerste platen vind ik trouwens maar zo zo. Niet dat ik toen een slechte gitarist AMSTERDAM Het Amsterdams Centrum Buitenlanders (ACB) pleit voor het opzetten van een promotiebureau voor het werk van kunstenaars uit minderheidsgroepen in ons land. Dit bureau zou zich in samenwerking met instellingen als de Stich ting Kunst en Bedrijf moeten richten op belan genbehartiging bij gale ries, musea en het bedrijfsleven. Dit voorstel is onderdeel van de voorgestelde maatregelen in de ACB-nota „Cultuur als visie". In deze nota wordt er van uitgegaan dat het oplossen van de vele problemen van de minderheden in ons land niet moet worden gezocht in aan passing aan de oorspronkelijke bevolking, maar juist in ver sterking van de eigen culture le positie. Om deze visie te onderbouwen wordt een parallel getrokken met de emancipatiebeweging van katholieken en gerefor meerden, die begon in de vori ge eeuw en voor de Tweede Wereldoorlog had geresulteerd in een verzuilde Nederlandse samenleving. De emancipatie en erkenning van beide groe pen kwam niet tot stand door vervaging van de eigen cultu rele achtergrond, maar kreeg volgens de schrijvers gestalte „via een enigszins arrogante accentuering van de eigen heid". De minderheden in ons land kunnen daar inspiratie uit putten, aldus de nota. Beleidsmakers moeten zich volgens het ACB in elk geval realiseren dat scholing en werkbevordering, maar bij voorbeeld ook voorlichting over anti-conceptie alleen kans van slagen heeft als de gebruikte argumenten ook binnen de doelgroep geldig heid bezitten. Aandacht voor de cultuur van minderheden is daarom geen luxe, aldus de nota. De opstellers wijzen er op dat juist verwaarlozing van culturele verschillen resulteert in mislukking van projecten en daardoor verspilling van geld. was, maar ik ben gewoon ge groeid". Negen José Feliciano begon al met gi taarspelen toen hij negen was. Zijn ouderlijke woning was een eenvoudig optrekje in New York. De wieg van het talentvolle joch stond echter in Puerto Rico. De familie Felici ano trok de grens met de Ver enigde Staten over toen José vijfmaal z'n verjaardag had gevierd. Op zevenjarige leef tijd tastten de vingers van de blinde jongen de knoppen van de accordeon af, maar binnen de kortste keren lag dat ding Meesters „Franse meesters uit Sao Paulo" is de titel van de expositie die vanaf vamndaag is te bezichtigen in het Rijksmuseum Vincent van Gogh in Amsterdam. De expositie bestaat uit 63 werken van onder meer Van Gogh, Corot, Matisse en Cezanne, en is te zien tot 10 september. FOTO: ANP alweer in de hoek. José: „Ik was toen al verliefd op de gi taar geworden. We gingen trouwens naar New York om dat het ons zo slecht ging in Puerto Rico. Mijn vader vond het beter dat we in de Vere nigde Staten gingen wonen, hij had zoveel over dat land ge hoord. Mijn broeders en zus ters en ik zouden daar onge twijfeld beter onderwijs krij gen. Vader werd ober in een restaurant in Long Island en daarnaast was hij klerk op een scheepvaartkantoor. Wij zijn straatarm geboren en het was in New York ook moeilijk om de eindjes aan elkaar te kno pen. Mijn ouders vonden in Amerika niet echt wat ze zochten. Vader raakte na een paar jaar zonder werk en hij was toen aangewezen op de bijstand. Dat vond hij zo ver schrikkelijk dat het zijn trots heeft geknakt". Koffiehuizen Toen José Feliciano een jaar of zestien was begon hij op te tre den in de koffiehuizen in Green wiche Village. Daar werd hij ontdekt door platen- gigant RCA. Bijna negentien jaar lang heeft hij platen ge maakt voor die firma. Daar naast was hij ook enige tijd contractueel verbonden aan Motown. In de New Yorkse koffiehuizen speelde de muzi kant voornamelijk de bekende songs uit de hitparade, maar ook waagde hij zich aan folk songs. „Ik ben blind geboren, maar ik heb dat nooit als een handi cap gezien", aldus Feliciano. „Het heeft me nooit in de weg gestaan, bij het leren van gi taarspelen. Ik had in het begin een heel goedkoop gitaartje en speelde alles na wat ik op de radio hoorde. Ik schreef zelf geen liedjes, dat begon pas na dat ik in 1969 een hit had ge had met „Light my fire" van de Doors. Ik wilde namelijk vanaf die tijd geen artiest meer zijn die afhankelijk was van het materiaal wat anderen schreven. Als ik de platen uit die tijd nu weer hoor, moet ik lachen, want ik vind dat mijn repertoire een allegaartje was. De producers waarmee 'ik werkte hadden geen idee wat ze met mij aanmoesten. Pas nadat ik hits als „Destiny" had geschreven, kwam er een beetje lijn in". „Er was ook nog dat liedje 'No dogs allowed'. Vreemd genoeg blijft iedereen zich dat herin neren. Ik zou echter het liefst 'willen dat de mensen dat zo snel mogelijk vergaten. Want het is een aanfluiting. Het was maar een middelmatige song die ik had geschreven naar aanleiding van het feit dat ik mijn geleidehond niet mee mocht nemen naar Engeland. Ik heb het zelf nooit zo door gehad, maar de mensen gingen mij toen echt zien als die zieli ge, blinde jongen met zijn zon nebril, geleidehond en wan delstok. Die attributen gebruik ik allang niet meer. Ik heb ze niet nodig en ik wil ook niet de indruk wekken dat ik ze destijds gebruikte om mijzelf te promoten. Platenmaat schappij Motown wilde dat ik die zonnebril droeg en de zieli ge muzikant uithing". José Feliciano heeft in de loop van zijn carrière de halve we reld afgereisd. Zijn favoriete landen zijn Oostenrijk, Neder land en Spanje. „Nederland heeft mij erg geholpen in de tijd dat ik nog onbekend was. En ik heb mijn fans niet te leurgesteld: ik heb later in to taal vier grammy's in ont vangst mogen nemen. Twee Amerikaanse en drie Spaanse. Want ik zing nog steeds Spaans. Ik heb dan ook drie verschillende platencontracten op zak: één voor het maken van Spaanstalige liedjes, één voor nummers in de Engelse taal en één als instrumentalist op de klassieke gitaar. En ik ben er trots op dat er in New York een school naar mij is genoemd: de José Feliciano school voor uitvoerende kun sten. Ik ga er regelmatig naar toe om te zien hoe de leerlin gen vorderingen maken. Dat is echt een kroon op mijn werk. Hoewel ik het natuurlijk ook prachtig vind dat ik overal herkend word, waar ik ook uit het vliegtuig stap". HARRY DE JONG Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Naked gun (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. EUROCINEMA II: Rain Man (al); 20.30. za. 18.45. 21.30. zo. 16.00, 20.30. Lady en de vagebond (al); za. zo. wo. 14.00. EUROCINEMA III: My stepmo ther is an alien (al); 18.45. 21.30. za. zo. wo. ook 13.45. zo. ook 16.15. EUROCINEMA IV: The accused (16); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. zo. ook 16.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Naked gun (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel. 124130): Rain Man (al); 14.30, 18.45, 21.15. Tequila sunri se (al); Her alibi (al); My stepmo ther is an alien (al); 14.30, 19.00, 21.15. Dangerous liaisons (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. 14.30. Lady en de vagebond (al); za. zo. wo. 14.30. «TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): The Bear (al); 19.00. za. zo. wo. ook 14.30. 91/2 Weeks (16); 21.15. REX (Haar lemmerstraat 52, tel. 071-125414): Meisjes die overal voor klaar staan (16); 14.30, 19.00, 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Twins (12); 19.00, 21.15. zo. ook 14.45. Junglebook (al); za. wo. 14.45. CITY THEATER II: Things change (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY tel. 01717-4354):Twins (al); do. t/m zo. 19.00. 21.15. za. zo. wo. 15.45. Gorilla's in de mist (al); do. 19.00. vr. za. 19.00, 21.15. zo. 19.00. ma. t/m wo. 20.15. za. zo. wo. 15.45. White mischief (al); do. 20.45. zo. t/m wo. 20.45. KINDERVOORSTELLINGEN Mijn vader woont in Rio; za. zo. wo. 14.00. Jungle book; za. zo. wo. WASSENAAR ASTRA tel. 01751-13269):Coctail (al); vr. t/m wo. 20.00. alien (al); 14.00, 18.45, 13.15, 16.00, 18.45, 21.3 2 The goodmother (P 18.45, 21.30. zo. 13.*- 18.45, 21.30. ASTA 3 A girl (16); 14.0, 18.45, 13.15, 16.00, 18.45, 21.3? LON 1 (naast Den Haag tel. 471656): Dangerouf uur (al); 14.00, 19.15, 21.4QS Cl 14.00, 16.45, 19.15, 21.Jja Sf BYLON 2: Le maïtre deilisser (16); 14.00, 19.00, 21.3®: De 14.00, 16.30, 19.00, 21.1 het BYLON 3: Mississippi:: Ee (12); 14.00, 19.00, 21.3® Nie 14.00, 16.30, 19.00, 21.3Q AC 1 (Buitenhof 20, tel. Tequila sunrise (al); 14.® uur 21.30. zo. 13.15, 16.0RA: T 21.30. CINEAC 2: HerD: Zir 14.00, 18.45, 21.30. zfe in I 16.00, 18.45, 21.30. Cjtler I Twins (al); 18.45, 21.30. densli* di. ook 14.00. METRdntry (Carnegielaan, tel. 456730 Zit well to the king (al); 14.C 21.30. zo. 13.15, 16.0C 21.30. METROPOLE 2:1 uur ked gun (al); 14.00, 18.flV: F zo. 13.15, 16.00, 18.4RV-Z! METROPOLE 3: A cr6: Dr dark (al); 14.00, 18.45, ftV: F 13.15, 16.00, 18.45, 21.36e P< TROPOLE 4: The nakedee- e 14.00, 18.45, 21.30. zointry 16.00, 18.45, 21.30. Mie dal LE 5: The bear (al); 14.0 21.30. zo. 13.15, 16.0C 21.30. ODEON 1 (Hes) Kli 13. tel. 462400): The n«iertr (al); 13.45, 18.45, 21.30. auwe 16.00, 18.45, 21.30. 0)g le> A fish called Wanda (af 18.45, 21.30. 18.45, 21.30. ODEON S (16); 13.45, 18.45, 21.30. H 16.00, 18.45, 21.30. OP: H Burning secret (al); 13.4nd. 21.30. zo. 13.30, 16.090 C, 21.30. STUDIO 1 (Ketl 12b, tel. 656402): Kangaro STUDIO 2: Another woifiO: 18.15, 22.00. zo. ook 14.üjon. DIO 3: La lectrice (16(S: H 21.30. zo. ook 14.00. J: Licl FILMHUIS: Zaal 1: Cherfitbui nue; 19.30. Who's afraid |S: N nia Woolf; 21.45. Zaal 2: rsbei ÉUWS. Fly'I people; do. Being there; 5: Ar za Yankee Doodle dafS: P Prizzi's honor; ma. The fldse The long long trailer; wo.l: La NACHTVOORSTELLINGEIflecti CINEAC 1: Pet Sematce w za. 00.15. CINEAC 2: »0 Z (16); za. 00.15. CINEAC I (16); za. 00.15. *AL Mt:< KINDERVOORSTELLINGE-18.(M CINEAC 3: Lady en FN bond; za. wo. 14.00. zqndaé 16.00. 00 V >1 i :.3®nds1 Schipbreuk' in Maritiem Musej*° RT 1 ROTTERDAM In het Maritiem Museum in Rotterdgosbi tot en met 17 september de tentoonstelling „Schipbreuk, |j- er een ver verleden" te zien. 9< De tentoonstelling is afkomstig uit Australië en is daar ter gelegenheid van het tweehonderdjarig bestaan van Ai aChti een aantal steden te zien geweest. Met steun van een aaiflT 2 sors kon hij ook in zijn geheel naar Nederland worden jadio Zoals de titel van de expositie aangeeft bestaat de tentoiand® uit een aantal voorwerjpen dat uit scheepswrakken die zijl ^lrl ken voor de Australische kusten afkomstig is. Onder dez< aChti wrakken bevindt zich een aantal Nederlandse. Zij stra weg naar het toenmalige Nederlands-Indië. De Nederlar P ve ren in 1605 ook de eersten van de Europese naties die voe zetten op het „Onbekende Zuidland". De Engelsen vesti pas later in Australië. Die benaming is afkomstig van ter an I lis incognita, Latijn voor het onbekende zuidland. ahn Op de expositie zijn voorwerpen te zien uit de Ne stor scheepswrakken Batavia (vergaan in 1629), de Verguld'®®*1"! (1656), de Zuytdorp (1712) en de Zeewijck (1727). Verder ^regc expositie voor het eerst in Nederland twee tinnen bordgacht die beide op het Onbekende Zuidland werden achtergeL— eerste werd in 1616 door Dirck Hartog aan een boom geQ^J het eerste zichtbare spoor dat werd achtergelaten. Dit b^| in 1697 ontdekt door Willem de Vlamingh die het meen^^ Indië, waar vandaan het veel later weer in Nederlan^ kwam. !RO: Toe Boecop in Centraal UTRECHT In de serie "Een schilderij centraal" zijnlphef juni tot 10 juli in het Utrechtse Centraal Museum werkelCRV van de 16e eeuwse schilderes Mechteld van Lichten|?s.: Boecop. Er zijn drie panelen aanwezig, waarvan de „4^6 mooiste is. Vastgesteld is dat zij deze heeft geschilderopRo zien ze deze heeft gesigneerd en gedateerd. Enkele andii. ken worden aan de schilderes toegeschreven op stilistisoVRC den. In de 16e eeuw was het uitzonderlijk dat een vroiPy.j derde. De tentoonstelling gaat dan ook in op de historia0S: tergronden en de sociale positie van Mechteld van LiclROS toe Boecop. Tot voor kort was er weinig over haar bek^.00 archiefonderzoek heeft meer licht geworpen op haarpran( afkomst en relaties. „Ja, Natuurlik in plaats van Jeugdvoetbal^ HILVERSUM In met het tragische v& ongeluk in Suriname,^ Nationale Jeugd vol zaterdag niet door. DC< zou vanmiddag op rechtstreeks verslai van deze happening. derland 1, vanaf 18r wordt nu echter eenï uitgezonden afleverikf „Ja, natuurlijk het scherm gebracht.? van deze aflevering^ be a butterfly". De f mooi zien hoe de vliil al zijn groeifasen ied$ met andere natuurlij anden geconfronteerd en zich telkens weerl' verrassende manier f beschermen. Dit pro[ werd eerder op 16 jijf uitgezonden. AMSTERDAM Vijftig kunstenaars die in pavil joen 18 op het terrein van het voormalige Wilhelmi- na-gasthuis een atelier hebben, moeten plaats maken voor een nieuw gebouw van de hoofdste delijke heao. De 35 kunstenaars die in pavil joen 19 op hetzelfde ter rein werken, moeten voor het eind van dit jaar een koper hebben gevonden, zo heeft het Gemeentelijk Grondbedrijf hen laten weten. De kunstenaars hopen dat de gemeenteraad de sloop van pa viljoen 18 in elk geval zal uit stellen. „Het is ons bekend dat het Rijk liever wil dat de heao buiten de binnenstad een nieu we vestiging opent. Het is bo vendien de verkeerde volgor de om eerst tot ^loop over\te gaan en dan pas te beslissen over de huisvestingsproblema tiek van de Amsterdamse kunstenaars", zo verklaarde woensdag José Berkhof in haar functie van voorzitter van de Werkgroep Atelier- WG. Voor paviljoen 19 heeft de werkgroep een Internationaal Kunstcentrum in gedachten, waar onder meer buitenlandse kunstenaars tijdelijk terecht zouden kunnen om te werken. Het voorstel van het Grondbe drijf dat de kunstenaars voor het einde van dit jaar zelf een koper moeten hebben gevon den, acht Berkhof niet realis tisch. „Het Grondbedrijf heeft geen idee hoe ingewikkeld de beheersproblematiek zou zijn. Bovendien zitten veel kunste naars sinds het afschaffen van de BKR financieel erg krap." Overigens heeft de werkgroep inmiddels contact gezocht met de Stichting Diogenes, die al eerder belangstelling heeft ge toond voor de aankoop van ateliers. Deze stichting houdt zich bezig met het ontwikke len van activiteiten om het stadsbeeld van Amsterdam voor het nageslacht te behou den. Het Amsterdamse Grondbe drijf moet in 1989 en 1990 drie miljoen gulden bezuinigen en gaat daarom onroerend goed afstoten. De definitieve lijst van te verkopen panden is echter nog steeds niet gepubli ceerd. Dat heeft inmiqf grote onrust geleid circa 250 betrokken j naars die uit gemeentj] gendom een goedkopff ruimte huren. Volgende week woen gadert de raads( grondzaken over de i van het bestemmingspl| het voormalige WG José Berkhof hoopt T kunstenaars dan gehol gen voor hun bezw met name de Pvdi grootste partij in de raad heeft zich al uitgt voor sloop van paviljd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 16