Russische poëzie centraal
in Poetry International
Canadezen fascinerend in „La trilogie des dragons
CeideeSoincMit
Die Haghe Spelers
weinig gen uaneeerd
in Plaza Suite
Toneelgroep Amsterdam
trekt veertig procent
meer bezoekers
Drie feeksen op Vlietschans
Belgische
Europalia
in teken
van Japan
er
uw
VRIJDAG 9 JUNI 1989 PAG!
KUNST
Vraaggesprek
met Van Mierlo
in Brandpunt
HILVERSUM Brand-
punt heeft vanavond (21.25
uur, Ned 1) een vraagge
sprek met H. van Mierlo, de
lijsttrekker van D66 voor de
kamerverkiezingen in sep
tember. Verder besteedt
Brandpunt aandacht aan de
vliegramp in Suriname en
de situatie in China. De
vervuiling van de Noordzee
komt aan de orde in een bij
drage over de actie van de
milieu-organisatie Greenpe
ace, die deze week van start
is gegaan.
GESTOLEN SCHILDERIJEN
ZWAAR BESCHADIGD TERUG
ROTTERDAM Drie schilderijen die april vorig jaar werden
gestolen uit het Belastingmuseum Prof.dr. Van de Poel in Rot
terdam zijn gisteren zwaar beschadigd teruggevonden in een
woning in een plaats in de buurt van Rotterdam. Daarbij is een
49-jarige man aangehouden, aldus de Rotterdamse politie. Een
schilderij is in redelijke staat teruggevonden en een vijfde is nog
spoorloos. De waarde van de vijf schilderijen gezamenlijk is on
geveer 65.000 gulden, maar de restauaratie gaat zeker 100.000
gulden kosten, aldus een woordvoerder van het museum. Vooral
een schilderij dat wordt toegeschreven aan Jan Steen is zwaar
beschadigd. De dief heeft de schilderijen ruw uit de lijsten ge
sneden. De grotere doeken heeft hij opgerold, waardoor vooral
de verflaag ernstig is beschadigd. De restauratie van de schilde
rijen gaat ongeveer een jaar duren. Het motief voor de diefstal is
nog onbekend. De doeken werden vorig jaar gestolen uit een
niet-beveiligde dependance van het museum. Het Belastingmu
seum zal de teruggevonden schilderijen vanaf zaterdag geduren
de veertien dagen tentoonstellen, voordat wordt begonnen aan
de restauratie.
Platenbaas wordt
directeur TV -10
AALSMEER Ben Bunders, direc
teur van de vestiging van de platen
maatschappij Polygram in de Bonds
republiek Duitsland, is door TV-10
aangetrokken als algemeen directeur.
Joop van den Ende, die deze functie
nu nog waarneemt, gaat zich voorna
melijk bemoeien met de program
ma's. Bunders treedt per 1 september
in dienst van „Media Groep 10", zoals
de Van den Ende-divisie wordt ge
noemd. Bunders was eerder actief als
journalist voor het Vrije Volk, en als
repertoire-manager en directeur bij
Ben Bunders.
CHRIS DERCON DIRECTEUR
KUNSTHUIS ROTTERDAM
ROTTERDAM De Rotterdamse Kunststichting
heeft Chris Dercon (40) met ingang van 1 april vol
gend jaar benoemd tot directeur van het nieuw te
stichten Kunsthuis. Dercon is thans programma-di
recteur van het Instituut voor Hedendaagse Kunst
in New York. De Rotterdamse Kunststichting ves
tigt in het gebouw van een MTS niet ver van de
nog te bouwen Kunsthal en dichtbij het Museum
Boymans - Van Beuningen het Kunsthuis, een in
ternationaal platform voor de beeldende kunst van
nu. Het Kunsthuis gaat in januari open met een
tentoonstelling. Tegen die tijd lopen ook de pro
gramma's af van de galeries 't Venster en Wester
singel 8. Dercon is in Lier, België, geboren, stu
deerde in Leiden en Amsterdam en ondernam in
en buiten zijn vaderland activiteiten in de kunst
wereld als docent, criticus, organisator, maker van
tentoonstellingen en medewerker aan televisiepro
gramma's.
Organisator eist
schadevergoeding
van TROS en NOC
HAARLEM Organisator
Ben Essing heeft in een
rechtszaak bij de Haarlemse
rechtbank 7,5 miljoen gulden
schadevergoeding geëist van
enkele Nederlandse sportorga
nisaties en de TROS. Volgens
Essing hebben de betrokken
organisaties onrechtmatig ge
handeld door hun tv-actie in
het winterseizoen 1985-86 bij
producent Joop van den Ende
onder te brengen.
Het conflict tussen Essing
enerzijds en de TROS, het Ne
derlands Olympisch Comité,
de Stichting Sportsupport en
andere sportorganisaties an
derzijds, draait om de tv-actie
Telelot. TROS en Avro brach
ten van deze actie elk zes afle
veringen op het scherm. Vol
gens Essing had hij al veel
eerder verregaande afspraken
met de sportinstellingen en de
TROS over het uitzenden van
een soortgelijke televisie-actie
in hetzelfde seizoen.
Tot dusverre hadden partijen
het geschil uitsluitend schrifte
lijk uitgevochten. Gisteren
werden de standpunten in uit
voerige betogen mondeling
toegelicht. Daarbij ging het er
soms fel aan toe.
Zo zei de advocaat van de
sportorganisaties, mr. H.P.
Utermark, dat Essing wel eens
„de heer Olivier van de fonds
werving" wordt genoemd.
Raadsman van Essing, mr.
J.C.J. Wouters, zei op zijn
beurt dat zijn cliënt onmiddel
lijk een strafklacht zal indie
nen. Volgens mr. Utermark is
de opzet van Ben Essing
slechts gericht op het zich ver
rijken onder het mom van
geld inzamelen voor een goed
doel. „Zijn acties lopen echter
geregeld mis. Dat heeft moge
lijk te maken met zijn impul
sieve, chaotische manier van
doen".
Meer inhoudelijk spitste het
conflict zich tijdens de plei
dooien vooral toe op de vraag
of er destijds een overeen
komst tussen de partijen is ge
sloten. Mr. Utermark meende
van niet, Essings raadsman
mr. Wouters van wel: „Partij
en zijn steeds dichter naar el
kaar toegekomen. In oktober
1984 was de zaak definitief
rond". Volgens hem hebben de
organisaties Ben Essing nadien
alsnog laten vallen, omdat er
inmiddels een geheime allian
tie was gesloten met Joop van
den Ende.
De opbrengst van de Telelot-
actie viel tegen: bijna 27,5 mil
joen gulden. En dat terwijl de
1-2-3-shows in voorgaande ja
ren 72 miljoen per seizoen
hadden opgeleverd. Essing
heeft zijn schadeclaim geba
seerd op het laatste bedrag,
omdat hij van mening is dat in
het seizoen '85-'86 tenminste
hetzelfde geldbedrag had kun
nen worden verworven.
Mr. Utermark bestreed de
geëiste schadevergoeding. Be
halve dat hij daarvoor allerlei
juridische argumenten aan
voerde, was er volgens hem
ook een praktische. Er is sim
pelweg geen geld meer, omdat
de opbrengst van de tv-actie
inmiddels volledig is uitbe
taald.
De rechtbank streeft ernaar
om op 25 juli uitspraak te
doen.
Vredesprijs voor
Vaclav Havel
FRANKFURT De West-
duitse boekenindustrie zal de
Yredesprijs voor 1989 toeken
nen aan de Tsjechoslowaakse
toneelschrijver Vaclav Havel.
De prijs zal op de jaarlijkse
Frankfurter Buchmesse op 15
oktober worden uitgereikt.
Havel (52) heeft dit jaar de
helft van een gevangenisstraf
van acht maanden uitgezeten.
Hij was veroordeeld in ver
band met demonstraties tegen
het orthodoxe communistische
beleid van de Tsjechoslo
waakse regering. Na aanhou
dende protesten uit het Wes
ten werd hij op 17 mei vrijge
laten. In Frankfurt hoopt men
dat Praag Havel een uitreisvi
sum zal verlenen en hem
daarna zal toestaan terug naar
huis te keren.
OOK NOBELPRIJSWINNAAR JOSEPH BRODSKY KOMT
Nobelprijswinnaar Joseph Brodsky, een van de deelnemers aan
Poetry International.
ROTTERDAM De
twintigste aflevering van
het internationale dich-
tersfestival Poetry Inter
national, van 17 tot en
met 24 juni in de Doelen
in Rotterdam, heeft dit
jaar de Russische poëzie
als thema. Onder de ne
gen „dichters van de nieu
we Russische poëzie" zijn
er die nooit ëerder buiten
de Sovjetunie zijn opgetre
den.
Nobelprijswinnaar Joseph
Brodsky, die in 1972 zijn va
derland moest verlaten en nu
woont en werkt in New York,
heeft volgens festival-direc
teur M. Mooij grote invloed ge
had in de keuze van deze dich
ters. Brodsky wordt be
schouwd als de grootste leven
de dichter in de Russische taal.
Hij komt zelf ook naar Rotter
dam.
Voor een aantal Russen geldt
dat zij bovendien pas recent
ook in eigen land zijn „ont
dekt" als gevolg van de nieuw
gepredikte openheid en demo
cratie in de Sovjetunie onder
Gorbatsjov. Dat geldt bij voor
beeld Gennadi Ajgi, buiten de
Sovjetunie al lange tijd be
schouwd als een van de be
langrijkste moderne dichters.
Erkenning die hij pas sinds
kort ook in eigen land krijgt.
Van hem is overigens officieel
nog steeds geen bundel in de
Sovjetunie gepubliceerd.
Deelnemers zijn naast de ne
gen Russen meer dan 25 dich
ters uit binnen- maar vooral
uit buitenland. Nederlandse
dichters zijn onder anderen J.
Bernlef en Lucebert. Aan de
laatste is dit jaar het traditio
nele vertaalproject gewijd.
Uit het buitenland komen on
der anderen Octavia Paz
(Mexico), Angela Ball (VS),
Dan Maraya (Nigeria), Alain
Bosquet (Frankrijk), Duo Duo
(China), Peter Waterhouse
(Oostenrijk), Natan Zach (Is
raël), Oliver Reynolds (Wales)
en Derek Walcott (Trinidad).
De C. Buddingh'-prijs voor de
Nieuwe Nederlandse Poëzie
wordt dit jaar niet uitgereikt.
Deze prijs is bedoeld voor een
Nederlandse debutant. De jury
is er niet in geslaagd tot een
voordracht te komen. Volgens
Mooij was het aanbod aan
nieuw talent het afgelopen
jaar te beperkt. De prijs werd
vorig jaar voor het eerst toege
kend, en gewonnen door Elma
van Haren. Die treedt overi
gens dit jaar tijdens het festi
val op.
De „prijs" die dit jaar wel, en
voor de elfde keer, wordt toe
gekend is het Poetry Eregeld.
Deze onderscheiding is be
stemd voor een dichter die om
zijn werk wordt vervolgd. Aan
de onderscheiding is een be
drag van tienduizend gulden
verbonden. De onderscheiding
heeft in een aantal gevallen in
ieder geval bijgedragen aan
„lotsverbetering" van de on
derscheiden dichter (zeven
Eregeld-winnaars werden vrij
gelaten).
99
BRUSSEL Op weg naar
de zitplaatsen in de opzet
telijk schaars verlichte
theaterhal valt de ruim
bemeten, rechthoekige
zandbak al snel op. Daar
vindt voor het merendeel
de voorstelling plaats van
„La trilogie des dragons"
door Théatre Repère uit
Quebec.
De geheel uitverkochte pu
bliekstribunes bevinden zich
aan weerszijden in de lengte
richting van het uit duizenden
kilo's zand opgebouwd speel
vlak dat onze leefwereld sym
boliseert. Aan de zijkant op
het zand staat een eenvoudig
„La trilogie des dragons" van en
door Robert Lepage, Marie Bras
sard, Jean Casault, Lorraine Cötè,
Marie Gignac en Marie Michaud.
Mise en scène: Robert Lepage. Re
gie: Michel Gosselin. Gezelschap:
Thèatre Repère uit Quebec, Canada.
Gezien: Brussel. Herhaling: van
avond en morgen en van 15 tot en
met 17 juni in de Meervaart in Am
sterdam.
parkeerhuisje, dat naar later
blijkt onder meer ook dienst
doet als een Chinese wasserij
Met sobere zetstukken, een
stemmingsvolle belichting die
de duisternis veelal mysterieus
in tact laat en met soms wat
rookeffecten wordt in een de
ongeveer drie uur durende
voorstelling de multi-culturele
ontwikkeling van Canada
vanaf 1910 tot heden verbeeld
en vooral verzinnebeeld. Lo
vende recensies, geschreven in
toonaangevende dag- en
weekbladen in andere conti
nenten, gingen deze voorstel
ling vooraf. En geen woord is
overdreven: „la trilogie" biedt
de toeschouwer een buitenge
wone theaterbelevenis.
Het stuk begint in de Chinese
wijk van Quebec. Deze Chine
se wijk, kruispunt tussen Oost
en West is inmiddels een groot
parkeerterrein geworden. „Le
dragon vert" heet het eerste
deel uit het drieluik en het be
strijkt de periode 1900-1915,
ten tijde van de grote econo
mische wereldcrisis. Jeanne en
Francoise spelen alsof ze ver
koopstertjes zijn in een schoe
nenwinkel. Zij komen steeds
terug in verschillende leeftij
den en in verschillende rollen.
Ook schoenen zijn weerkeren
de attributen: zo wordt de
Tweede Wereldoorlog met be
hulp van schoenen in allerlei
vormen en maten uitgebeeld.
De uittekening van deze meis
jes door volwassen actrices is
kenmerkend voor het niveau
van het sobere, maar constant
fascinerende spel. De meisje
sachtige gedragingen worden
niet nagebootst, maar zijn zo
subliem eigen gemaakt, dat
men gemakkelijk vergeet dat
het volwassenen zijn die dus
danig acteren.
In „Le dragon rouge", die de
jaren 1935-1960 bestrijkt,
wordt het geweld tijdens de
Tweede Wereldoorlog haast
lijfelijk voelbaar gemaakt.
Terwijl de op band vastgelegde
muziek aanzwelt, lopen in fan
tasie-uniforms gestoken perso
nages zwijgend maar steeds
driester en dreigender rond de
zandbak. In het slotgedeelte
'Le dragon blanc' richt de
handeling zich op de huidige
generatie en de even gemeng
de samenleving in Canada.
Ook hier worden persoonlijke
gebeurtenissen en gemoeds
stemmingen uitgetild boven de
anecdote en versterkt tot alge
meen menselijke gedragingen
en emoties. De op de Chinese
gedachtenwereld geënte meta
foren blijven intigreren en be
wondering oproepen, zoals de
vlucht van de piloot die met
gestrekte armen en met lich
tjes als bij een startbaan los
van alles de (onbestendige)
toekomst in vliegt
Er wordt afwisselend deels in
het Frans, Engels en Chinees
gespeeld. Zelfs al is de toe
schouwer geen een van deze
talen machtig, dan toch is de
beeldende voorstelling over
het algemeen redelijk te vol
gen. Temeer wanneer men
vooraf kennis heeft genomen
van de korte inhoudsopgave
van het stuk in de program
mafolder.
MAX SMITH
95
Neil Simon heeft voor zijn blij
spel in drie bedrijven zijn
speelplek verplaatst naar het
luxueuse Plaza hotel in Ame
rika. Met rappe pen beschrijft
hij drie situaties die zich in
een hotelkamer afspelen.
„Gast uit Mamaroneck" be
handelt het droevige leven
van een echtpaar na twintig
jaar huwelijk.
Tiny Angevaare (Met dezelfde
rol pas bij AMCO te zien ge-
wees) speelt haar rol als echt
genote met een te grote dosis
zelfoverschatting, waardoor
haar spelgedrag iets te laco
niek uitpakte. Beter was Wil
lem Sleddering. Zijn driftbui
en en zijn liefde voor zijn se
cretaresse kwamen op een
subtiele wijze aan het daglicht.
„Gast uit Hollywood" toonde
het leven van een Hollywood-
producer, die een ontmoeting
heeft met zijn jeugdliefde. Bas
Schutte toonde zich een kun
dig vrouwenverslinder en
Astrid van der Kooy dook
Toneelgroep Die Haghe Spelers
speelt: "Plaza Suite" van Neil Simon
in de regie van Ruud Klootwijk. The
ater De Poort te Den Haag, gister
avond. Herhalingen: 9 en 10 juni om
20.15 uur en 11 juni om 14.00 uur
diep weg in haar schoudervul
lingen als haar ex-minnaar te
dichtbij kwam. Hun samenspel
kwam natuurlijk over en soms
werkte dat heel lachwekkend.
„Gast uit Forest Hills" tot slot
werd het hoogtepunt van de
avond. Hanneke Maas was
ontwapenend als de in de hoek
gedreven moeder en Peter
Beijersbergen diepte zijn rol
vooral komisch uit. De paar
kleine bijrollen pasten goed in
het geheel, maar ondanks de
goede rolbezetting heeft regis
seur Ruud Klootwijk zich keu
rig aan het boekje gehouden
en een standaardvoorstelling
gemaakt van deze overbeken
de „Plaza Suite".
ROB VAN DER MIJL
AMSTERDAM Toneel
groep Amsterdam, vaste
bespeler van de Amster
damse Stadsschouwburg,
heeft in het afgelopen sei
zoen zeventigduizend toe
schouwers getrokken.
Dat is een stijging van veertig
procent in vergelijking met
het seizoen 1987/88. Bij dit
aantal zijn ook de bezoekers
van voorstellingen elders in
het land opgeteld. De toneel
groep onder leiding van Ge-
rardjan Rijnders is de afgelo
pen seizoenen herhaaldelijk
bekritiseerd vanwege de vele
lege stoelen bij een aantal pro-
dukties. Dat gebeurde onder
meer door de directeur van de
Stadsschouwburg, Cox Habbe-
ma. Deze week publiceerde de
Amsterdamse Kunstraad een
nota voor het hoofdstedelijke
college van B en W, waarin
werd geadviseerd de Stads
schouwburg het komende sei
zoen een programmeringsbud
get van 1,3 miljoen gulden toe
te kennen, een half miljoen
gulden minder dan de afgelo
pen drie jaar. In de nota wordt
geconstateerd dat het moet ko
men tot een betere en nauwe
re samenwerking tussen de
Toneelgroep Amsterdam en de
Stadsschouwburg.
Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 en 19.00 uur. zater
dags tussen 14.00 en 15.00 uur. telefoonnr.071-122248 en uw
krant wordt nog dezelfde avond nabezorgd.
Ongewoon
Een wat ongewone verzameling komt op 4, 5 en 6 juli onder de hamer bij het Amsterdamse veiling
huis De Zon: pude televisiecamera's en andere professioneel gebruikte electronische apparatuur.
Hoewel nauwelijks meer dan twintig jaar oud staat de apparatuur nu al bekend als antiek. Vanaf 23
juni kan de verzameling bekeken worden.
FOTO: DIJKSTRA
De Jonkie# spelen „De getemde
leeks" van William Shakespeare.
Regie: Bert Jonk. Muziek: Gert-Jan
Masurel. Decor: Hans Straathof. Kle
ding: Yvonne Deutekom. Gezien op
De Vlietschans in Leiden op 8 juni.
Herhalingen op 9 en 10 juni.
Met hun versie van Shakespe-
ares „Getemde Feeks" hadden
De Jonkies, de toneelgroep
van scholengemeenschap De
Vlietschans, al een leuk succes.
Zij speelden het stuk op het
Nationaal Scholieren Theater
Festival in Utrecht, terwijl het
nog niet helemaal af was.
Inderdaad heeft de voorstel
ling in het oog lopende kwali
teiten, zoals je op De Vliet
schans mag verwachten. Het
spel mag er weer zijn en ook
de eigenzinnige benadering
van regisseur Bert Jonk en
zijn spelers, die zich ditmaal
lieten inspireren door Dirk
Tanghes bewerking, is altijd
de moeite waard. Toch leek
het mij alsof het stuk nog
steeds een finishing touch no
dig heeft. Dat geldt met name
voor het lastigste punt van
Shakespeares komedie: de rol
van Katherina en haar relatie
met de man die haar moet
temmen. Haar jongere zus Bi-
anca heeft twee minnaars,
maar ze mag pas trouwen als
de als een onmogelijk kreng
beschouwde Katharina aan de
man is. Petruchio krijgt haar
met geweld klein en zij is ten
slotte de volgzaamheid zelf.
Hoe motiveer je dat? Petru-
chio's methode is duidelijk: hij
hongert haar uit en gunt haar
geen rust. Maar Katharina's
omzwaai moet stap voor stap
gebeuren, en dat miste ik gis
teren. Zij leek zich uiteindelijk
helemaal niet over te geven,
maar alleen uit nood te doen
wat haar man haar opdroeg.
Maar ook dan moet ze geleide
lijk tot dat besluit komen. Ook
begreep ik de reden niet waar
om ze zich eerst woedend
maakte om het feit dat ze
werd uitgehuwelijkt, en ver
volgens omdat haar man op de
dag van de bruiloft niet komt
opdagen.
Wat wel goed uit de verf
kwam was het verzet van Kat
harina (Carolien Verrips) te
gen haar rijke, burgerlijke mi
lieu. Haar moeder (Sandra
Schotsman) en zus (Eva van
Thiel) tekenden de holle, on
menselijke kant daarvan. Dat
Katharina zich er uiteindelijk
maar half aan kan ontworste
len, en dus ook een verwend
meisje blijft, is goed te verde
digen.
Het tempo van de voorstelling
was zo nu en dan wat aarze
lend. Petruchio (Bart Mulder)
was niet altijd zo doortastend
als je zou verwachten, terwijl
hij mooi als een haantje begon.
Timing leek me vaak het pro
bleem.
Maar van het spel was vaak te
genieten. Katharina met haar
gefronsde kinnetje, haar trutti
ge moeder en zus, de twee par
mantige vrijers, mooi hoor.
Dat geldt zeker ook voor de
dubbelrol van Nienke Dijk
stra, die zelf de teksten schreef
van de twee bediendes en
daarmee zorgde voor veel hu
mor.
DICK VAN TEYLINGEN
BRUSSEL De Belgische
Europalia, een tweejaarlijkse
manifestatie waarin elke keer
een ander land centraal staat,
is dit jaar aan Japan gewijd.
De bedoeling is in een relatief
korte periode een serie cultu
rele gebeurtenissen te organi
seren over verschillende as
pecten van de cultuur van een
land.
Het programma is traditiege
trouw onderverdeeld in de
sectoren beeldende kunst, mu
ziek en dans, theater, litera
tuur en colloquia en film en
animatie. Zo is er van 27 sep
tember tot 26 november in het
Paleis voor Schone Kunsten in
Brussel een overzichtstentoon
stelling van Japanse kunst
vanaf het midden van de Jo-
mon-periode (van 3000 tot
2000 voor Christus) tot het be
gin van de negentiende eeuw.
In de afgelopen honderd jaar
assimileerden Japanse kunste
naars de verworvenheden van
eeuwen Europese en later ook
Amerikaanse kunst. In het
Museum van Hedendaagse
Kunst in Gent wordt van 29
oktober tot 17 december een
overzicht gegeven van de ver
schillende manieren waarop
hedendaagse kunstenaars deze
invloeden gebruiken voor wat
de organisatie „een uiterst ge
varieerd en boeiend geheel'
noemt.
Een bijzondere gebeurtenis
wordt op 17, 18 en 19 oktober
in Brussel het optreden van de
actrice Misako Watanabe in de
monoloog „Het Schminken
van Hisashi Inoue. Zij studeert
achter de schermen voor de
zoveelste keer haar levensrol
met onzichtbare partners in en
wordt bij elke penseelstreek
een beetje meer een mafiaper-
sonage op zoek naar haar moe
der door wie ze is verlaten.
„Het Schminken" reisde
eerder met groot succes door
de Verenigde Staten.
Het Europa-festival van twee
jaar geleden, gewijd aan Oos
tenrijk, trok 1,6 miljoen be
langstellenden. Ook dit jaar
verwacht de Stichting Europa
lia International veel bezoe
kers.
Voor een uitgelj
agenda, ook voor i
mende dagen, raad
men „UIT", de grain
kelijkse bijlage vang
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJM
ROCINEMA I (Van Boel
straat 6. tel. 01720-20801
ked gun (al). 18.30, 21|
zo. wo. ook 13.30. zo. ooll
EUROCINEMA II: Rain f
20.30. za. 18.45, 21.3
16.00, 20.30. Lady en dJ
bond (al); za. zo. wo. T
EUROCINEMA III: My si
ther is an alien (al); I
21.30. za. zo. wo. ook 13jjl
ook 16.15. EUROCINeF
The accused (16); 18.30,>tray C
za. zo. wo. ook 13.30. jnhoi
16.00.
LEIDEN LUXOR (Static
19, tel. 071-121239): Nakt
(al); 19.00, 21.15. za. zo.
14 30. LIDO en
(Steenstraat 39, tel. 1;
Rain Man (al); 14.30,
21.15. Tequila sunrise
alibi (al); My stepmothei.
liC^
aiien '(aï);"Ï4.30.'TsTÖÓTF"_0
Dangerous liaisons (al);
21.15. do. vr. ma. di. 14.3C
en de vagebond (al); za.
14.30. «TRIANON (Breestr,
tel. 123875): The Beds hu
19.00. za. zo. wo. ook 14.ljd in
Weeks (16); 21.15. REXLee F
lemmerstraat 52, tel.
125414): Meisjes die nlory1
voor klaar staan (16); ïagd c
19.00, 21.15. l verg
KATWIJK CITY THEA JJS
(Badstraat 30. tel. 01718-; ueidI
Twins (12); 19.00, 21.15. in var
14.45. Junglebook (al); aiode
14.45. CITY THEATER II: \ch gi
change (al); 19.00, 21.15.. aan
wo. ook 14.45. het d
VOORSCHOTEN GREE'teloo
tel. 01717-4354):Twins (ockab
19.00. 21.15. za. ïjst
15.45. Gorilla'
do. 19.00. vr. za. 19.00,
zo. 19.00. ma. t/m
:-bac
net
15.45. White 'mjoducc
(al); do. 20.45. zo. t/m wojs me
KINDERVOORSTELLINGE°j11PT
Mijn vader woont in Rio;
wo. 14.00. Jungle book; nawa
wo. 14.00. y Ca
rgiek
WASSENAAR ASTRA v
01751-13269):Coctail (alU_
m wo. 20.00. nran
ieuw
KINDERVOORSTELLINGEN ir
Frank en Frey; za. zo. wo
DEN HAAGASTA 1 (Spui don
463500): My stepmother
alien (al); 14.00, 18.45,
zo. 13.15, 16.00, 18.45, het e
ASTA 2 The goodmoth verr
14.00, 18.45, 21.30. zo., q-
16.00, 18.45, 21.30. AS
Working girl (16); 14.0,8e
21.30. zo. 13.15, 16.00, r ZO I
21.30.. BABYLON 1 (naa Hel
Haag Centraal tel. 471656.beei(
gerous liaisons (al); '„i_
19.15, 21.45. za. zo. ldlb
16.45, 19.15, 21.45. BAP nui
2: Le maïtre de musiquvan
14.00, 19.00, 21.30. zendie
14.00, 16.30, 19.00, nnp
BABYLON 3: Mississipi
ning (12); 14.00. 19.00, zona
za. zo. 14 00. 16.30, I en j
21.30. CINEAC 1 (Bitop m
20, tel. 630637): Tequila %ert
(al), 14 00, 18.45. 21 3U n
13.15, 16.00, 18.45. 21.30an
NEAC 2: Her alibi (al); 8°. h
18.45, 21.30. zo. 13.15,
18.45, 21.30. CINE/
Twins (al); 18.45, 21.30. 11111
ma. di. ook 14.00. MET
LE 1 (Carnegielaan, tel. 4!
Farewell to the king (al)r
18.45, 21.30. zo. 13 15, to kl
18.45, 21.30. METROPRaitl
The naked gun (al); hoge
18.45, 21.30. zo. 13.15, r 5f
18.45, 21 30. METROP''
A cry in the dark (al);'0/131
18.45, 21.30. zo. 13.15, het
18.45, 21.30. METROPuw"
The naked gun (al); He
18 45, 21.30 zo 13.15,
18.45, 21.30. METROP. 1
The bear (al); 14.00, 1S. zc
21 30 zo. 13.15, 16.00, juist
21.30. ODEON 1 (Herer als
13. tel. 462400): The naki df,
(al); 13.45, 18.45, 21.3^-
13.30, 16.00, 18.45, 21.nau.e
ODEON 2: A fish called hulj
(al); 13.45, 18.45, 21.l)ie
13.30, 16.00, 18.45, 5bv
ODEON 3: De pop (16) -
18.45, 21.30. zo. 13.30,
18.45, 21.30. ODEON W£
ning secret (al); 13.45,
21.30. zo. 13.30, 16.00.»„„
21.30. STUDIO 1 (Kettincc/J
12b, tel. 656402): Kar
20.00. STUDIO 2: AnotKn h
man (al); 18.15, 22.00. t u
14.15. STUDIO 3: La F,SP;
(16); 19.15, 21.30. zo. ookslec!
HAAGS FILMHUIS: 2n z'r
Chere inconnue; 19.30 jek
afraid of Virginia Woolly
Zaal 2: The moderns; 19* 111
opgang; 21.45. Zaal 3: lwe
wo. 19.30, 21.45. vr. zaren
19.30, 22.00. za. 20.0(vort
people; do. Being then Z(
Reds; za. Yankee Doodl
dy; zo. Prizzi's honor; rrr
dead; di. The long long'aid
wo. jewel
jBrii
(16); za. 00.15. CINEAÖ ei
alibi (16); za. 00.15. Cinal
3: Twins (16); za. 00.15. rd
KINDERVOORSTELLING!
CINEAC 3: Lady en de T
bond; za. wo. 14.00. zo.
16.00.
ADVERTED
OPGAVE
TELEFAX
Voor het opgeven
advertenties kan i
worden gebruik ge|
van telefax om uw
wensen wat betreft
en opmaak - zwa
wit - aan ons kentj
maken.
Het telefaxnummej
onze Advertentie-
afdeling is 070 - 9(|