'finale Vervalser Kujau verkoopt werk voor habbekrats V rijbuiter ZATERDAG 3 JUNI 1989 PAGINA 23 ONDEN - George Hill, de eige- aar van het Northwood Hills Ho- '1 in Middlesex, had zo z'n twijfels ver de nieuwe pianist. Reggie iwight, de bebrilde schooljongen ie in zijn tweedjasje nummers van ay Charles op de toetsen dreun- e. leek nu niet de aangewezen ersoon om het rumoerige week- jidpubliek van Northwood Hills te ermaken. Het probleem was eigenlijk dat ik vóór eggie een uitstekende pianist had. Bob eette die vent. Een albino en een echte ubliekspeler". Het flink drinkende pu- iek pikte de wissel niet en gaven de linderjarige vervanger een flink pak aag, zoals Hill dat noemt. „Ze riepen: >t op!, bekogelden hem met asbakken trokken zelfs de stekker uit zijn mi- ofoon. Ik geloof ook dat er heel wat uilen bier in zijn piano werden leegge- >ten". Reggie hield vol, onder de bezie nde leiding van zijn moeder. In een aar weken tijd was hij net zo'n publiek- ekker als Albino Bob was geweest. Hij leelde alles, van country and western it populaire meezingers. Voor zijn in- lanningen ontving hij vijf gulden per zond, aangevuld met wat Mary Fur- iss, een cockney-dame van in de vijftig, ïst op te halen op haar blikken dien- ad. Als het agressieve publiek weer lot maakte, dook Reggie behendig door t dichtsbijzijnde raam naar buiten, p de plek van het Northwood Hills otel staat nu, zevenentwintig jaar later, et Wembleystadion. De tweedjasjes jn vervangen door kostuums van een gendarische excentriciteit. Reggie, alias ton John, is zelf echter nauwelijks ver- ïderd. Diep in zijn hart is hij nog eeds de barpianist. Alleen speelt hij nu oor een wereldomvattende kroeg, leestal gaat het goed. Maar het kan nog eeds gebeuren dat iemand misnoegd :n brandende sigarettepeuk in zijn rich- ng schiet. Of dat er een asbak door de icht vliegt, bedoeld voor zijn hoofd. Tournee [et een serie volledig uitverkochte con- rten in het Wembleystadion is Elton ihn aan zijn zoveelste wereldtournee. Iet is een gevoel van thuiskomen voor 'ton John. niet alleen vanwege het lorthwood Hills Hotel, maar ook om it de afgelopen- drie jaar op alle moge- jk manieren een traumatische periode zijn leven is geweest. Zijn huwelijk p stuk, hij onderging een keeloperatie het Britse boulevardblad The Sun pu- iliceerde allerlei schandalige beweringen ver zijn seksleven. De schadevergoe- ing van 3,5 miljoen gulden die het blad an de ster moest betalen, was slechts :n pleister op zijn gekwetste ziel. De doratie waarmee hij als superster wordt mgeven evenals zijn enorme fortuin jn niet voldoende gebleken om wat eelt ip zijn ziel te kweken, lij problemen neemt Elton altijd zijn oevlucht tot nóg meei; concerten. En in 'vintig jaar tijd zijn dat er beslist niet /einig. Onlangs verklaarde hij tegenover 'in verslaggever van Paris-Match: „Het dium is zo'n beetje de enige plek waar me veilig voel". >e gezaghebbende popster uit de jaren ■■ventig komt niet uit een roetstad zoals anchester of Liverpool. Pinner in het •aafschap Middlesex is waar Eltons 'ortels liggen: een provinciestadje uit de aren dertig, met gevels in namaak Tu- |or stijl, lage flatgebouwen en voor on- jeveer de helft bestaande uit winkelcen- ieginald Kenneth Dwight, de latere El- pn Hercules John, werd er op 25 maart 947 geboren. Zijn vader was eskader- om mandant bij de Royal Air Force, lijn moeder. Sheila werkte ooit ook bij Ie RAF als receptioniste. Voetbal, Elton ohns tweede grote passie, zit zijn fami- le in het bloed. Eltons neef Roy Dwight peelde als prof-voetballer eerst bij Ful- lam en daarna bij Nottingham Forest, lij had echter de pech zijn been te bre ien tijdens de Cup Final tegen Luton in 959. H uistiran ilton John kan niet zeggen dat hij een plukkige jeugd heeft gehad. Het heeft iren niet geboterd tussen z'n ouders die iteindelijk (in 1962) van elkaar scheid en. Hij herinnert zich zijn vader als een uistiran die zijn zoon aan een militaire 'scipline onderwierp ten aanzien van jn gedrag, zijn haar en zijn kleding, ot op de dag van vandaag zit het Elton )hn nog altijd dwars dat hij geen suède ush Puppy's mocht dragen, ijn moeder was, en is nog steeds, een ominante, beschermende kracht in zijn leven. Zij was degene die hem aanspoor de z'n lusten bot te vieren op de piano, net zo lang tot hij stukken als de 'Schaatsenrijderswals' kon spelen. Op elfjarige leeftijd kreeg hij een beurs voor de Koninklijke Muziek Academie. De meeste popsterren van begin jaren zeventig noemen Elvis Presley of The Beatles als hun inspiratiebron. Reggie Dwights grote voorbeeld heette Winifred Atwell, een beminnelijke zwarte pianiste uit de jaren vijftig, die haar publiek gaf waar het om vroeg. Haar handen, kolos sale ringen om de vingers, leken als van zelf over de toetsen te glijden. Naast zijn activiteiten als barpianist in Northwood Hills Hotel, maakte Reggie nog deel uit van de semi-professionele band Bluesology. Want midden jaren zestig was er maar één manier om een beroemde popster te worden en dat was via een band. Bluesology deed het niet slecht en leek voorbestemd voor nog meer succes, toen ze gingen samenspelen met de bijna twee meter lange blues-zan ger Long John Baldry. Reggie Dwight was de minst opvallende figuur in de groep. Hij speelde alleen maar wat akkoorden op zijn blikkerige, fel oranje orgeltje. Met Baldry in de schijnwerpers en twee krachtige achter grondzangers maakte Reggie geen schijn van kans als vocalist. De enige keren dat hij zijn zangkwaliteiten kon tonen was bij geluidstesten vóór de optredens. Redding Zijn redding was Ray Williams, hoofd van de afdeling Artiest en Repertoire bij Liberty Records in Londen. Omdat de platenmaatschappij nauwelijks artiesten onder contract had, plaatste Williams een advertentie in de 'New Musical Ex press', waarin hij zangers en tekstschrij vers opriep zich te melden. Onder dege nen die reageerden op de oproep was ook Reggie Dwight. „Het eerste wat hij tegen me zei was: ik weet eigenlijk niet wat ik hier doe. Zijn stem beviel me en zijn pianospel ook, maar ik had vooral medelijden met hem", zegt Williams. Het probleem was, zo gaf Reggie te ken nen, dat hij wel leuke deuntjes kon schrijven, maar dat het hem niet zo best afging om daar ook woorden bij te ver zinnen. Ray Williams bedacht zich toen dat een zekere Bernard Taupin hem een .bundel teksten zonder muziek had toe gestuurd. Williams was uiteindelijk de gene die Taupin en John bij elkaar bracht, een duo dat niet onderdeed voor Lennon en MacCarthy. Dat gedenkwaardige, allereerste Taupin- John produkt is bewaard gebleven op een thuis opgenomen bandje. Neef Roy verzorgt de presentatie, terwijl op de achtergrond het gekrijs van zijn zoontje klinkt. „Hier volgen enkele van Reggie's songs Van nu af aan zal hij bekend zijn onder de naam Elton John". Het 'Elton' had hij van de saxofonist van Bluesology, Elton Dean, geleend en 'John' kwam van Long John Baldiy. Het betekende evenwel niet dat Liberty Records hen onmiddellijk als ster behan delde. Voor vijftig gulden per persoon per week, werd van Bernie en Elton ver wacht dat ze nummers schreven voor andere artiesten die commercieel gezien wat interessanter waren. Van grote invloed op het verdere ver loop van Eltons carrière was wel een songplugger bij de platenmaatschappij die er bij hem op aandrong zich los te maken van de populaire Europop en muziek te gaan schrijven die hij zélf mooi vond. Het resultaat van deze om mekeer was een bescheiden hitsingle, 'Lady Samantha'. In 1970 gevolgd door een elpee met daarop de eerste en onver- slijtbare Taupin-John-klassieker 'Your Song'. In augustus 1970 debuteerde hij in de Troubadour Club in Los Angeles en die gebeurtenis staat nu in alle pop-encyclo- dieén vermeld. Door de voorzichtige re clamecampagne waren de verwachtingen niet te hoog gespannen, maar was toch de nieuwsgierigheid gewekt bij de Ame rikaanse kopstukken op popmuziekge bied. Vanwege de zwarte platenhoes ver wachtte het publiek een soort sombere, in zichzelf gekeerde folk-zanger. In plaats daarvan kregen ze een nerveuze, uilachtige vrijbuiter in een overall voor geschoteld die op de piano beukte met een bezetenheid die sinds Jerry Lee Le wis niet meer was vertoond. Een jongen ook die zijn toehoorders uitnodigde mee te zingen bij de refreinen, terwijl het toen juist in de mode was een onder koelde houding aan te nemen. Een paar dagen later reed Roger Greena- way, een liedjesschrijver, naar het vlieg veld van Los Angeles toen hij over zijn autoradio een enthousiaste discjockey hoorde aankondigen: „De nieuwe Messi as is gekomen!", waarna een van Eltons songs volgde. Hij had geen beter mo ment kunnen uitkiezen. Met het uit el kaar vallen van The Beatles was een enorm gat gevallen in de popmuziek en er heerste een algehele somberheid en een nostalgie naar de zojuist vervlogen tijden. Elton Johns muziek sloot aan bij de eerste grote golf van pop-nostalgie. Bij optredens voerde Elton John echter een act op waaraan men in die tijd niet gewend was. Hij was de eerste artiest die de draak stak met zichzelf. De felbegeer de, maar nooit bezeten Hush Puppies compenseerde hij met schoenen met hoge hakken en gigantische plateauzo len, overdreven brede schouders en monsterachtige brillen. Maar onder de bizarre uitmonstering ging in wezen een heel gewoon burger mannetje schuil. Hij was nog steeds een voetbalfanaat, een supporter van Wat ford, de club die hij later zou kopen. El- ton John was de eerste in de popwereld die een onmiskenbare maatschappelijke bewogenheid aan de dag legde. Dit uitte hij door het spelen van benefiet cricket wedstrijden en het geven van liefdadig heidsconcerten. En verder wilde hij de idolen uit zijn eigen verleden de roem geven waar ze volgens hem recht op hadden. Hij wilde hen opnieuw te laten schitteren en kreeg dat voor elkaar via zijn eigen platenlabel. Zo wendde hij zijn invloed aan voor van het toneel verdwenen sterren zoals Neil Sedaka en Kiki Dee en hij bezorgde Cliff Richard eindelijk, na twintig jaar, zijn eerste Amerikaanse hit. Paniek Misschien hebben veel van zijn fans zich dat nooit zo gerealiseerd, maar Elton John had ook een uiterst gecompliceer de. ongelukkige kant. De eerste keer dat Bernie Taupin hem ontmoette, stond El- ton op het punt te trouwen met een meisje genaamd Linda Woodrow. In een aanval van paniek over de naderende bruiloft probeerde hij zich van het leven te beroven. Bernie kwam op het kritieke moment het appartement binnen en trok Eltons hoofd uit de gasoven. Dit inci dent werd later vastgelegd in het num mer „Someone Saved My Life Tonight". In 1976 gaf Elton in een interview met een verslaggever van het muziekblad „Rolling Stone" toe dat hij biseksueel was. In die tijd was het morele klimaat zo ontspannen dat deze bekentenis nau welijks opzien baarde. De pers maakte er slechts vluchtig melding van. Maar dat waren de jaren zeventig. In het volgende decennium werd die bekente nis opeens weer opgerakeld. In 1984 trad hij in het huwelijk met Renate Blauel, een jonge geluidstechnicus met wie hij had samengewerkt in de studio. „Knap van je, mietje", luidde de kop boven het bericht in een sensatieblaadje. In de zomer van 1986 woonde hij onge woon sober gekleed de huwelijksvoltrek king bij tussen zijn trouwe fan Sarah Ferguson $n prins Andrew. Hij leek op dat moment maatschappelijk en be roepsmatig het onbetwistbare hoogte punt bereikt te hebben. Het tegendeel was het geval. Hij stond aan het begin van een helse periode. Begin 1987 werd duidelijk dat.zijn hu welijk geen lang leven meer beschoren was. Hij bleek bovendien aan een myste rieuze keelziekte te lijden. Terwijl iri de media geruchten circuleerden over keel kanker, onderging Elton John in Austra lië een operatie aan zijn stembanden. Nauwelijks was hij daarvan hersteld of de Engelse krant 'The Sun' maakte be kend dat de zanger deelnam aan homo feestjes met jonge jongetjesi Zelf vertelt Elton John dat hij daarop in een diepe depressie raakte en dat hij meestal niets anders deed dan de hele dag in bed lig gen, 'tv kijken en ijsjes eten'. Op een gegeven moment besloot hij toch maar een proces aan te spannen tegen het blad, eigenlijk tegen beter weten in. Mick Jagger. die twintig jaar geleden een kort geding tegen het blad 'News of the World' jammerlijk had verloren, belde Elton op en smeekte hem van zijn voor nemen af te zien. Elton John liet zich echter niet weerhouden, ondanks het vooruitzicht dat er met nog meer drek gegooid zou worden. Hij is nu 42 jaar oud en weer alleen. Hij heeft inmiddels afstand gedaan van de excentrieke uitmonsteringen en prullaria en is vastbesloten zich een traditioneler image aan te meten. De brillen, met een waarde van om en nabij de veertigdui zend gulden, en de Donald-Duckschoe- nen zijn verdwenen. In plaats daarvan hangen er nu eenvoudige kleren in zijn kasten, staan er klassieke fauteuils in zijn huis en brandt er een houtvuurtje in zijn open haard. PHILIP NORMAN (c) The Times, Londen iTUTTGART - „Mijn werk is te ;oop voor een habbekrats. Ik ben en sociaal voelende vervalser". Conrad Kujau zegt het ironisch. )e man, die ooit 'de dagboeken an Adolf Hitler' vervalste, opende nige tijd geleden in Stuttgart zijn Mamaak Galerie'. De goedkoopste vervalsing kost slechts 110 gulden. :en namaak-Dali met de surrealis- ische titel 'Terugkeer van de IJ- tijd' bracht Kujau tot nu toe het neeste geld op: iets meer dan 1900 ulden. tan de muur hangt een schilderij dat an doorgaan voor een meesterwerk van ran Gogh. Een stempel op de achter- ant waarschuwt de bezoeker echter: Gegarandeerde namaak van Konrad lujau". let stempel beschermt Kujau niet alleen egen beschuldigingen van namaak, die em al eens in de gevangenis hebben oen belanden, maar streelt ook de ver leidingskracht van de kunstkenners die n galerie bezoeken. 4et dat stempel voorkom ik dat ik moeilijkheden krijg met justitie, maar er zijn klanten die juist het stempel willen hebben omdat zij vinden dat ik net zo bekend ben als de originele meester", grijnst Kujau. Kujau kreeg wereldwijde bekendheid als vervalser toen hij in 1983 de 'dagboe ken' van Hitier voor circa 9,5 miljoen gulden verkocht aan het argeloze week blad Stern, een van de meest gerespec teerde tijdschriften in de Bondsrepu bliek. Stem dacht een primeur van we reldformaat in handen te hebben en pu bliceerde begin april 1983 het eerste uit treksel uit de 'dagboeken'. Historici brachten echter al snel aan het licht dat het ging om een vervalsing. Kujau werd in 1985 wegens het maken van vervalsingen veroordeeld tot een ge vangenisstraf van vier jaar en zes maan den. De rechter prees het talent van de vervalser en Kujau gaf in de rechtszaal staaltjes van zijn kunnen ten beste door de handtekening van Hitier na te ma ken. Kujau werd medio 1987 vrijgelaten om dat hij keelkanker had. Zijn geliefkoosde verzameling van Duitse militaria alsme de andere bezittingen moest hij van de hand doen omdat hij een forse belasting schuld had. Met de verkoop uit de gale rie hoopt Kujau weer in staat te zijn de eindjes aan elkaar te knopen. De muren en de vloer van de kleine, uit slechts twee vertrekken bestaande gale rie, zijn bezaaid met een honderdtal doe ken in de stijl van Rembrandt, Renoir, Van Gogh, Manet, Chagall, Picasso, Dali, Degas, Miro en Toulouse Lautrec. Te koop zijn verder imitaties van brie ven van de Franse filosoof Voltaire, ko ning Lodewijk XIV van Frankrijk, Karl Marx en Paul von Hindenburg, de veld maarschalk uit het Duitse keizerrijk. Achter glas is de nep-partijkaart van de NSDAP te zien, met natuurlijk de nage maakte handtekening van Hitier. „De handtekening van Hitier maak ik even snel als die van mezelf', zegt Kujau met alweer die grijns op zijn gezicht. De meeste doeken schildert de meester vervalser in zijn kleine optrekje in Stutt gart. Verscheidene schilderijen heeft hij gemaakt in zijn cel in een Hamburgse gevangenis. De normale produktietijd van een doek bedraagt twee dagen tot een week. Een 'Rembrandt', die 38.000 gulden moet opbrengen, kostte de meester-vervalser echter dertien maanden. „Ik moest het doek verscheidene keren in een oven bakken om het de vereiste ouderdom van 320 jaar te geven", zegt Kujau, ter wijl hij zijn keel schraapt. Kujau benadrukt dat geen van zijn wer ken zomaar een kopie is van een be staand meesterwerk. Het zijn stuk voor stuk doeken die uit originele motieven zijn ontstaan na nauwgezette bestude ring van de techniek van de verscheide ne meesters. „Om me de stijl van de maker eigen te maken verdiep ik me in biografieën van de schilders", verklaart Kujau. „Als een schilder mij boeit, lees ik door tot half twee 's nachts. Vervolgens begin ik te schilderen. Tegen het krieken van de dag staat het meesterwerk in grote lijnen op het doek". „Van de schilderijen van Van Gogh droomde ik. Eenmaal uit de droom ont waakt sprong ik uit mijn bed in het mid den van de nacht, keek naar het doek en ontdekte direct de stilistische fouten die ik had gemaakt". De meeste klanten die Kujau over de vloer krijgt zijn goed geïnformeerd over kunst. „Soms krijg ik bezoek van ama teurschilders. Die kan ik dan nog wel eens een nuttige tip geven", grinnikt Ku jau. Konrad Kujau ten tijde van het proces wegens de vervalste dagboeken van Hitier. Op de achtergrond Stern-verslaggever Heidemann, die zich had laten neppen. FOTO: AP CcidócSowvant

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 23