Mgr. Bar houdt vast aan oude akkoord Een hooggeleerd gesprek over geloven PvdA versmalt doeleinden onderwijs CeicUeSomant Joodse klacht over Rooms-Katholieke Kerk kerk wereld Schoolwijzer brieven van lezers \s\at\onaa\ KevaVidatie Vooj^e v-r>nas 3981 gb bunnik GEESTELIJK LEVEN/OPINIE QeidaaQowuvnt VRIJDAG 2 JUNI 1989 PAGINA 2 j AMSTERDAM „Wat is er toch mis met de Rooms-Katholie ke kerk", vraagt het Nieuw Israëlietisch Weekblad zich deze week af. „Waarom kiest zij als instituut toch altijd de verkeer de weg als het gaat om humanitaire zaken". Aanleiding tot de klacht vormen de demonstratie afgelopen maandag tegen de aanwezigheid van het Karmelietessenkloos ter in het voormalige concentratiekamp Auschwitz en het feit dat Paul Touvier, een van de beruchtste oorlogsmisdadigers van Frankrijk, 45 jaar in kloosters werd verborgen. Het blad noemt als feiten dat het Vaticaan met de nazi's een verdrag sloot, dat het onder het raam van het Vaticaan joden liet deporteren en dat het na de Tweede Wereldoorlog nazi- misdadigers aan een vluchtweg hielp. Bovendien weigert de Kerk nog steeds Israel officieel te erkennen. „Tegen al deze verkeerde stappen van de RK-kerk is volop ge protesteerd. Niet in het minst door individuele rooms-katholie- ken, die met verdriet hebben moeten aanzien hoe hun kerk zich gedroeg tegen wat goed en menselijk is". „De RK-kerk als instituut predikt liefde, maar zij draagt min achting uit", schrijft het enige Joodse weekblad in Nederland. „Het is minachting dat in een gezamenlijk gebed in Auschwitz voor het zieleheil wordt gebeden van de vermoorden en hun moordenaars. Zes miljoen Joden zijn omgebracht, mede door de anti-Joodse opvattingen die ook de Katholieke Kerk sinds haar ontstaan vertolkt. Het is bitter te moeten constateren dat de Rooms-Katholieke kerk na Auschwitz, het dieptepunt van de christelijke bescha ving en na de oprichting van Israel de renaissance van het Joodse volk blijkbaar niets, maar dan ook niets heeft ge- Ieder woord dat wordt uitgesproken, roept het denkbeeld van zijn tegendeel op BISSCHOPPELIJKE VERDEELDHEID OVER MISSIERAAD VERGROOT ROTTERDAM Bisschop Bar van Rotterdam blijft staan achter het vorig jaar tot stand gebrachte akkoord met de Nederlandse Missieraad. Tegenover de priestèrraad en de Diocesane Missieraad heeft de bisschop verklaard dat hij vanuit zijn eigen verantwoor delijkheid als lokale bisschop alsnog bereid is de eerste con cept-statuten te accepteren. In het voorjaar ging het bis schoppencollege er toe over de concept-statuten van de Nederlandse Missieraad nader aan te scherpen. Niet alleen de organisaties - zoals in de concept-statuten was bepaald - maar ook de personen die namens deze organisaties op treden hebben nu de instem ming nodig van de bisschop- Doordat bisschop Bar akkoord gaat met de concept-statuten is de verdeeldheid in het bis- - schoppelijk college pijnlijk aan het licht getreden Aan vankelijk was de bisschoppe lijke commissie missie en ont wikkeling onder leiding van de Haarlemse bisschop Bom ers na langdurige onderhan delingen met de Missieraad tot een akkoord gekomen over een nieuw statuut. De Missieraad legde het hoofd in de schoot, nadat de commissie duidelijk had gemaakt dat aan aanpassing van het oude sta tuut aan het nieuwe kerkelijk wetboek niet te ontkomen viel. Tegelijkertijd kon mét die aanpassing aan het nieu we kerkelijk wetboek de al ja ren bestaande verdeeldheid in de bisschoppelijke en missie gelederen worden opgeheven. Bisschop Gijsen van Roer mond had namelijk in 1975 zijn handen afgetrokken van de Missieraad omdat deze vol gens hem botste met de ker kelijke leer. Hij had daarom een eigen diocesaan missiebu reau opgericht. Het gedes avoueerde missiebureau oude stijl van Roermond opereerde voortaan onder de naam Bu reau voor Internationale Soli dariteit (BIS) en bleef deelne men aan de landelijke Missie raad. In de nieuwe Missieraad zou voor de BIS niet langer plaats zijn. Maar de vorig jaar tot stand gebrachte veranderin gen in het statuut van de raad gaan bisschop Gijsen niet ver genoeg. Kanunnik Van der Valk van het bisdom Roer mond, die vorig jaar oktober directeur werd van het Roer- mondse bureau, zei dat er nog heel wat moest gebeuren al vorens zijn missiebureau de samenwerking met de lande lijke raad zou herstellen. Het resultaat is inmiddels bekend. De bisschoppen gingen in fe bruari op verzoek van hun Roermondse collega over tot een nadere aanscherping van de statuten. Beslissingen over de missieraad zijn nu uitslui tend een aangelegenheid van de bisschoppen en van hun ei gen verantwoordelijkheid blijft niets over. De vrees die oud-voorzitter mgr. Staver- man twee jaar geleden bij zijn vertrek van de Missieraad had uitgesproken werd be waarheid. Het besluit werd la coniek bij de Missieraad gede poneerd en dit schoot de deel nemers van de Missieraad, die vonden dat ze al heel wat te slikken hadden gekregen nu definitief in het verkeerde keelgat. Zij willen niet meer in de Missieraad nieuwe stijl zitten. Bisschop Bar wenst niet dat de perikelen rond de Missie raad op zijn eigen diocesane missiebureau terugslaan. Hij houdt zich aan het oorspron kelijke akkoord dat de bis schoppelijke commissie tot stand had gebracht. Hij gaat nu net als mgr. Gijsen zijn ei gen weg. Waar een poging ge daan werd de verdeeldheid in het bisschoppencollege te her stellen is deze op dit punt gro ter dan ooit. PAUL VAN VELTHOVEN Koning Olaf v en de paus op het balkon van het paleis in Oslo. foi Pausreis door Scandinavië begonnen Paus Johannes Paulus II is begonnen aan zijn reis door Scandinvië. Hij kwam giste ren aan in Noorwegen, het eerste van de vijf landen overwegend lutherse landen. Voor vandaag staat een ont moeting met de Lutherse bis schoppen van Noorwegen op het programma. Zeven van de elf hebben te kennen gegeven niet te komen. Eén van hen, Bisschop Per Lönning, oud-lid van het centraal comité van de Wereldraad van Kerken, heeft als enige een reden op gegeven. Deze paus remt vol gens hem de oecumene 'af, on der meer door de benoeming van behoudende bisschoppen. De zes overige wegblijvers zeggen „andere verplichtin gen" te hebben. NIJMEGEN Ter afsluiting van haar project Zingeving en religie had de Nijmeegse uni versiteit gisteren een afslui tende discussie annex lunch georganiseerd tussen drie Nij meegse hoogleraren en Adri- aan van Dis. De hooggeleer den Hans Bloemendal, Nu- chelmans en De Boer verte genwoordigden respectieve lijk het jodendom, het protes tantisme en het katholiscisme, terwijl Van Dis zei dat hij van ieder geloof iets had meege kregen, maar God zelf na drukkelijk loochende. Het waren geen hoogvliegers die daar debatteerden over het geloof. Met de nodige dis tantie keken de hoogleraren op hun jeugd terug en be waarden het respect voor el- kaars overtuigingen. Alleen Van Dis maakte van zijn hart geen moordkuil. Waarom wordt er in en tussen de ker ken onderling toch zo onge looflijk veel gebazeld en ge kwekt, vroeg hij zich af, dat leidde alleen maar tot milieu vervuiling. Tegen intellectue le ontrafeling is het geloof niet bestand, probeer dan ook niet met Godsbewijzen of zo iets aan te komen. Het chris telijk geloof is volgens hem een mythe. Toch gaat er vol gens hem niets boven het ge loof. Geloof kan immers ber gen verzetten. En wat kan er op tegen zijn als je overgeeft aan een moraal die iets van je vraagt en als je je toelegt op verbroederende handelingen. Dan is het toch prachtig wat daar in de kerk gebeurt, maar zo wordt je het helaas volgens hem maar zelden verteld. Ze willen je iets opleggen en dat vond Van Dis misdadig en daarom wilde hij ook van zending en missie niks heb ben. De katholieke professor Nu- chelmans was de enige die het het niet helemaal op zich liet zitten. Nu moest hij ook wel, want Van Dis zei van huis uit geen hoge dunk van katholie ken te hebben meegekregen. Later was dat anders gewor den. Het ritueel in de RK kerk vond hij prachtig en een vonkje van God had hij ge7 kregen tijdens een bezoek aan de Parijse Notre Dame. Voor alle zielen in nood wordt daar gebeden en er is altijd wel een Waarheid Dat 'het christelijke geloof een mythe is wilde .Nuchelmans wel accepteren op voorwaar de dat je dat in positieve zin verstaat. Het is geen willekeu rige fictie. Onmiddelijk duikt de vraag op wat waarheid is en dat is een uiterst gecompli ceerde zaak. Vroeger werd er volgens hem inderdaad veel gerationaliseerd door gelovi gen. Nu legt de wijsbegeerte juist sterk de nadruk op de betekenis van ervaringen. Alle drie professoren konden vervolgens op ervaringen wij zen waarin de hand van God volgens hem op enigerlei wij ze zichtbaar was geworden. Zoals de joodse professor Bloemendal die in 1943 als puber tijdens een razzia in Amsterdam zijn Ausweis had moeten tonen aan een Duitse patrouille en nog steeds niet begreep waarom die Duitsers uitgerekend hem hadden la ten gaan, terwijl zijn ouders al op transport naar Duitsland waren gezet. De gereformeer de professor De Boer had iets van een godservaring gehad toen hij een noodlanding met een vliegtuig had overleefd. Nuchelmans concludeerde: de rede schiet te kort om de er varing uit te diepen. Die erva ringen zijn de vervanging van datgene wat de rede niet biedt. Hooglied Tot slot mochten de vier een korte tekst voorlezen die exemplarisch moest zijn voor hun geloof. De Boer had juist in de krant gelezen dat er een nieuwe bundel uit was van liederen van Willem Barnard en droeg er een van voor. In zijn jeugd had hij het jammer gevonden dat hij slechts uit een heel beperkt repertoire had mogen zingen, nu was het aantal mogelijkheden einde loos veel groter. De gemeente zang bond hem het diepste aan de kerk en dat had hij bij alle praal en ritueel die hij te genkwam in de katholieke kerk gemist: de leken hadden daar blijkbaar al te lang hun mond moeten houden. Nu chelmans las de zaligsprekin gen uit het Johannesevangelie voor. Misschien was dat iets ter overdenking voor Van Dis die gezegd had voor het Oude Testament („mits in een goede protestantse vertaling") alles over te hebben, maar niks te geven voor het Nieuwe Testa ment. Van Dis koos een passa ge uit het Hooglied. Wat een taal en wat jammer dat zo weinig mensen dat nu nog le zen, vond hij en het was voor een schrijver net zo iets als het sturen van je taalgevoel naar de stomerij. Prof. Bloe mendal tenslotte las niets voor, maar raadde iedereen twee boeken uit het Oude Testament te lezen, het boek Prediker en het Hooglied. Het boek Prediker omdat daar ge wezen wordt op de zinloos heid van onze inspanningen en het Hooglied om wille van de betekenis van de liefde in ieder mensenleven. Het pleit te volgens hem voor de ruim heid en wijsheid van de rab bi's dat ze die twee boeken een plaats in het Oude Testa ment hadden bezorgd. PAUL VAN VELTHOVEN Uiteraard neemt in het concept-verkiezingspro gramma van de PvdA dat onlangs werd gepubli ceerd ook het onderwijs en belangrijke plaats in. Een aantal voornemens van de partij passeren hier de re vue, namelijk het standpunt over een aantal nu controver siële punten alsmede ook de houding van de PvdA tegen over het bijzonder onderwijs. Het is tegenwoordig een trend om het onderwijs vooral op onze economie te betrekken, zijnde van grote betekenis voor onze welvaart. Dus: vooral aandacht voor de zoge heten harde vakken: techni sche en economische scholing. De socialisten blijken daar enigszins tot mijn verbazing helemaal in mee te gaan. Niet alleen staat in het alge meen gedeelte van het con cept-program dat „onderwijs en scholing onmisbaar zijn binnen het sociaal-econo misch beleid" (dat ligt inder daad voor de hand) maar als doelstellingen noemen ze dan: 1. mensen voorbereiden op deelname aan het arbeidspro ces en 2. bijdragen aan de ontplooi ing, emancipatie en algemene vorming van mensen. Om na te kunnen gaan hoe ver de PvdA sinds de jaren zeventig is veranderd, opge schoven, moet men boven staande doelen eens vergelij ken met die welke ze destijds gebruikten, in een heel be wuste volgorde: 1. Opvoeden tot maatschappe lijke weerbaarheid 2. Bevorderen van persoonlij ke ontplooiing. 3. Opleiding tot een beroep. Men ziet dat die maatschappe lijke weerbaarheid is verdwe nen. Algemene vorming (er voor in de plaats gekomen) is zo'n vaag begrip, dat men er alle kanten mee uit kan. Zou iemand als oud-minister Van Kemenade hier nu ook vrede mee hebben dat de socialisten het onderwijs in feite zo ver smallen? Terzijde moet ik hierbij een opmerking maken over een aanduiding van het onderwijs die je niet alleen in sommige stukken van de huidige rege ring, maar nu ook bij de socia listen aantreft. Men heeft het steeds over „het" onderwijs: „het" onderwijs zou dit moeten, zou dat moeten etc. Maar dan vraag ik mij af: heeft men het dan over het openbaar of over het bijzon der onderwijs? In een partij program moet men er van uitgaan dat het gaat over wat de overheid met het onder wijs wil. Nu, dan mag men zeggen: het openbaar onderwijs zou....etc., omdat de overheid het open baar onderwijs regelt. Maar ten aanzien van het bijzonder onderwijs kan men a. niet de doelstellingen vast stellen (dat heeft eigen doel stellingen) en b. voor de rest slechts eisen van deugdelijkheid stellen ten aanzien van een deel van dat onderwijs. Dus niet: het bijzonder onder wijs zou... Dit lijkt misschien een klei nigheid maar het geeft wel een manier van denken aan, en het is daarom wel beteke nisvol: hoeveel eigen ruimte blijft er nog over voor het bij zonder onderwijs? Het was al bekend dat PvdA van haar „middenschoolge- loof" was afgevallen. Dat blijkt nu ook in dit concept- partijprogram. Men toont zich nu voorstander van „gemeen schappelijke basisvorming voor 12-15/16-jarigen", dus in de trant van het wetsontwerp dat er thans ligt. Maar het is goed om de zin nen te lezen die er dan vol gen: „Hiertoe is een herschik king van het scholenbestand noodzakelijk op regionaal ni veau. Deze herschikking is gericht op de vorming van brede scholengemeenschap pen, en waar dat niet kan op de vorming van zelfstandige vierjarige scholen voor basis vorming." Hier wordt in een paar zinnen heel wat gezegd, wat leidt tot de volgende vragen c.q. op merkingen mijnerzijds: a. De basisvorming zou 3 of 4 jaar moeten duren. Betekent dat dat a.s. havo'ers of vwo'ers er drie jaar over doen en wat we nu lbo- of mavo leerlingen noemen 4 jaar? Blijven al die leerlingen 3 jaar bij elkaar zitten en is het 4e jaar een zogeheten kopjaar (voor mavo en lbo), of vindt er al een eerdere scheiding plaats? Dat zal nog heel wat gebakke lei geven. b. Die „zelfstandige scholen voor basisvorming", zijn dat de huidige mavo's en lbo- scholen (b.v. op het platte land) die geen partner van dezelfde richting kunnen vin den? c. Van groot belang zal zijn hoe grootschalig men denkt. Ik verdenk èn socialisten èn liberalen er wel eens van dat hun grootschaligheidsdenken met name beïnvloed wordt door het feit dat ze weten dat het vormen van grote eenhe den in het onderwijs altijd na delig zijn voor geprofileerde (dus confessionele) scholen. Een ander belangrijk punt is, dat de PvdA stelt: „In de be sturing van het onderwijs dient meer ruimte te komen voor afweging door instel lingsbesturen zelf en de lokale en provinciale overheid. Lan delijk worden kwaliteitseisen vastgesteld en wordt op de naleving ervan toegezien". Hier kiest de PvdA voor een uitleg van de Grondwet dat zogeheten bekostigingsvoor waarden gedecentraliseerd kunnen worden, als ik het goed begrijp, maar helemaal duidelijk is het niet. Worden met de instellingsbesturen de besturen van alleen bijzonde re of ook van openbare scho len bedoeld? En vindt men door drs. K. de Jong Ozn. dan in navolging van de VVD, dat openbare scholen meer zichzelf zouden moeten kunnen besturen, dus min of meer bijzonder-neutraal wor den? Erg duidelijk is het een en an der nog niet. Wellicht komt er meer helderheid als het pro gram is vastgesteld. Nu al wel is hier duidelijk, dat als de PvdA deelneemt aan een ka binetsformatie hier een be langrijk geschilpunt blijft lig gen: kiest de PvdA voor de centralisatie (van regels) aan gemeentebesturen of van de regulering naar schoolbestu- Peking en Moskou TOEN de voormalige Chinese partijleider Mao eens naar zijn indrukken over de Franse revolutie werd gevraagd, ant woordde hij dat het nog te vroeg was om op die gebeurtenis sen nu al commentaar te geven. Volgens die Chinese optiek j j. dient elke historische evolutie niet in dagen, maar in eeuwen te worden afgemeten. Zo gezien heeft het weinig zin al con- e clusies te trekken uit de machtsstrijd, die zich de voorbije da- r gen achter de studentenprotesten heeft afgespeeld. Zelfs nu c partijleider Zhao Ziyang uitgerangeerd blijkt te zijn, blijft het c giswerk naar wat er in Peking aan het gebeuren is. Deson- 'j: danks is lang vóór de afloop van de huidige overgangsperio- v de al duidelijk, dat in Peking dingen zijn gebeurd waarvan geen terugkeer meer mogelijk lijkt. OoK al maken inmiddels de laatste groepen studenten aan stalten hun protesten af te breken, met hun acties hebben zij een ontwikkeling op gang gebracht die niet meer omkeer baar is. De harde, autoritaire kern in de partij van premier Li Peng heeft nu de overhand gekregen op de hervorming^- i gezinden van Zhao Ziyang. Maar dan nog blijft het de vraag 1 of de positie van Li sterk genoeg is om het land door deze moeilijke periode te leiden. Hij mag dan de steun hebben van de legertop en van de meeste provinciale leiders, de protes- ten in Peking hebben aangetoond dat zijn populariteit bij de bevolking minimaal is. In zo'n positie kan niemand lang overeind blijven. De afrekening met Zhao is voor Li een nauwelijks verhulde Pyrrusoverwinning, een succes dat op termijn wellicht van geen enkele betekenis zal blijken te j zijn. In de omwenteling die nu is begonnen zal de persoonlijke machtsstrijd tussen individuele figuren ook slechts van se cundair belang zijn. Li is evenzeer als Zhao of Deng Xiao ping een figuur uit het verleden. De meest opmerkelijke con clusie die uit de protestacties in Peking kan worden getrok ken is dat heel het leiderschap van het land achterop loopt bij de gebeurtenissen. Voorlopig lijkt niemand in staat de lei ding daadwerkelijk op zich te nemen, laat staan China een nieuwe ontwikkelingsfase binnen te leiden. Waarheen die fase zal voeren is ondertussen even onzeker als wie de uit eindelijke nieuwe leider zal worden. Slechts een ding is dui delijk: in de toekomst zal het in China anders zijn. Het faillis sement van het systeem is duidelijk bewezen. HeT verschil met de voormalige communistische zusterna- tie, de Sovjetunie, kan niet groter zijn, zoals door de verkie zing van Michail Gorbatsjov tot eerste „uitvoerende" presi dent opnieuw is bewezen. Terwijl in de Sovjetunie de veelbe sproken perestrojka-politiek van bovenaf is opgelegd, gaat het in China om een hervorming vanuit de basis. Het succes van perestrojka zal in de eerste plaats afhangen van de ma nier waarop Gorbatsjov zich zal kunnen handhaven. In Chi na zal de noodzakelijke vernieuwing slechts kunnen slagen naar mate het partij-apparaat kan worden ontwricht. Deze weg zal zwaar zijn, maar ook de duurzaam. TOEN Michail Gorbatsjov drie weken geleden in Peking aankwam voor zijn historisch bezoek, lieten de studenten na drukkelijk hun bewondering blijken voor zijn beleid. Met hun actie hebben zij sneller en treffender dan kon worden vermoed geïllustreerd hoezeer China een land is dat behoef te heeft aan een dergelijke figuur. Af en toe zon DE BILT (KNMI) De lucht drukverdeling in onze omge ving is nogal vlak, dat bete kent een rustig weerbeeld met weinig wind. Een gordel van lagedrukgebieden boven Mid den-Europa en een zwak hoge- drukgebied boven Denemar ken houden bij ons de wind in de noordhoek. De aangevoerde lucht is vrij fris en tamelijk onstabiel van opbouw. Boven land warmt de lucht overdag op tot circa 17 graden, waarbij er een kans op een bui bestaat. Overigens zal de zon ook van tijd tot tijd te zien zijn. Van nacht koelt het eerst af tot cir ca 5 graden, waarbij er in de vroege ochtend enkele mist banken kunnen ontstaan. Deze zullen overdag weer spoedig verdwijnen. Weersvooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig voor morgen en zondag: Zuid-Scandina vië: Eerst nog een enkele bui, later perio den met zon. Middagtemperatuur rond 16 graden, zondag enkele gra den hoger. Denemarken: Perioden met zon. Middagtempera tuur rond 17 graden. Britse eilanden- At en toe zon, later vanuit het noord westen opkomende bewolking. Mid dagtemperatuur van 12 graden in het noorden tot 18 in het zuidoosten. Benelux en de noordelijke Bondsre publiek Duitsland: Af en toe zon en overwegend droog. Middagtemperatuur van 17 graden aan de kust tot 20 graden lahdin- Frankrijk en de rest van de Bondsre publiek: Veel bewolking en in Zuid-Frankrijk kans op een bui. Middagtemperatuur van 17 graden in Noord-Frankrijk tot 20 graden in Zuid-Duitsland, oplo pend tot 23 graden in Zuid-Frank- Alpenlanden: Toenemende buiigheid. Middagtem peratuur in de dalen en lage gebie den rond 21 graden. Italië: Eerst in het noorden en midden re gen- of onweersbuien, die zich naar het zuiden toe uitbreiden. Middag temperatuur van ongeveer 23 graden in het noorden tot 28 in het zuiden. Joegoslavische en Griekse kust: Overwegend ionnig en later in de middag en avond mogelijk een bui. Middagtemperatuur van 25 tot 28 graden. 18 13 0.2 Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Milieubeleidsplan Het valt op dat bij het Natio naal Milieubeleidsplan zorg vuldig wordt vermeden in te gaan op de kern van de zaak: hoe is het probleem ontstaan? Daarin ligt m.i. voor een we zenlijk deel het antwoord op de vraag hoe het evenwicht in de natuur hersteld kan wor den. Toen er slechts enkele tientallen jaren geleden twee miljard mensen op deze aarde waren, was er geen sprake van een nijpend milieuprobleem; bij vijf miljard aardbewoners moet er van alles meer dan dubbel geproduceerd worden, met alle gevolgen waaronder we nu lijden. Het zou voor de hand liggen als de overheid voor de komende generatie een drastische beperking van de bevolkingsexplosie zou pro pageren. Sterker nog: het kan niet anders, dan de wereldbe volking tot een uitgebalan ceerd niveau terug te dringen. De Chinezen zijn tegen al hun traditities in wel heel ver gegaan. Wijsheid kan dit volk niet ontzegd worden, maar zij zien geen andere mo gelijkheid tot een oplossing te komen dan hun alom bekend streven: in principe slechts een kind per gezin. En dat uitslui tend met het doel een druk kend probleem op den duur te verlichten. Ook in Nederland streeft een zeer groot deel van de bevolking naar geboortebe perking. Zouden dan niet ook de verantwoordelijke minis ters de moed kunnen opbren gen deze gedragslijn openlijk te bepleiten? H.M. Cramer, DEN HAAG. GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Al meer dan 25 jaar helpt het NRF hun gelijl kansen te geven door financiële steun aan honderden projekten in Nederland. Helpt u mee? Ja, toch zeker! GIRO 953 JLr- J F Kennedylaan 101 1 1 tel.: 03405-63244 Felle aanval van mgr. Gijsen op Keulse Verklaring ROERMOND Mgr. Gijsen van Roermond heeft in het laatst verschenen nummer van zijn bisdomblad De Sleu tel scherp stelling genomen tegen de Verklaring van Keu len, waarin een groot aantal vooraanstaande theologen de paus onder meer hebben op geroepen meer overleg te ple gen bij bisschopsbenoemin gen. In zijn blad schrijft de Roermondse bisschop dat de ondertekenaars van de Keulse Verklaring er op uit zijn een andere kerk te creëren dan die van Christus en een ande re inhoud te geven aan het geloof. Wat de Duitse theolo gen willen - die adhesie kre gen van Nederlandse, Belgi sche, Franse, Spaanse en Amerikaanse bisschoppen -, wordt hier in Nederland be pleit door Mariënburgvereni- ging en Acht Mei beweging. Bisschop Gijsen verklaart de felle oppositie tegen de paus uit het feit dat de progressieve ideeën van de kritische theo logen in een lange reeks van jaren gevormd zijn en destijds ook door bisschoppen werden gedeeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1989 | | pagina 2