kleint es
Kylian te voorspelbaar
in Tantz Schul NDT
071-122244
Rubberen rokken in
zinloze Prom
„King Arth
mist actie
spanning en
spiritualiteit
AUTOHEEMSKERK
PRESENTEERT
otsutgy
ci«É|n
AUTCEHEEMSKERK
KUNST
Ccidóc Somaiit
VRIJDAG 2 JUNI 1989 PAGINA
Grappig, de stervende
zwaan gedanst op zwem
vliezen. Zoiets zou je ver
wachten van komieken
van wat minder allooi.
Dat het ook een grol van
kaliber kan zijn bewijst
het Nederlands Dans The
ater in haar produktie
Tantz Schul, gemaakt
voor het inmiddels in vol
le gang zijnde Holland
Festival 1989.
Choreograaf Jiri Kylian liet
zich inspireren door het 18e-
eeuwse Dansleerboek van
Gregorio Lambranzi die zich
weer liet inspireren door de
Italiaanse commedia del'arte.
Mauricio Kagel componeerde
er de 20e-eeuwse muziek bij.
Geolied en profesioneel is het
wel. Kylian weet hoe hij zijn
publiek moet boeien, zeker als
hij volop kan expirimenteren
met ruimte, decor, kostuums
en rekwisieten. Of Tantz
Schul zijn beste avondvullende
kreatie is, valt te betwisten.
Het is meer geslaagd d&n „St.
Joris rijdt uit" geschreven ter
gelegenheid van de opening
van het Dans Theater. Met
recht een monsterproduktie,
maar het mist de eenheid en
verfijning van Kaguyahime.
De titel Tantz Schul roept het
beeld op van de strenge ballet-
meester mfet de stok, die het
leslokaal terroriseert. Niets is
minder waar. Deze, overigens
nogal cliché neergezette figuur
is wel alom tegenwoordig,
maar wordt beheerst, overdon
derd door figuren die Lam
branzi hoofdstuksgewijs be
handelt in zijn leerboek en die
Kagel muzikaal heeft vertaald.
Kylian volgt de sfeer van mu
ziek voor mijn gevoel te letter
lijk, te voorspelbaar. Maar on
getwijfeld bijzonder vaardig
en vaak ook erg vermakelijk.
Het is een bonte verzameling
figuren die aan het oog voorbij
trekken, gezet in een sureali-
tisch, trompe oeuil-achtig per
spectief. De kleuren zijn
hoofdzakelijk grijs-wit. Dit
verhoogt het gevoel dat je
middenin een droom zit, maar
een droom die ontaardt in een
nachtmerrie. De balletmeester
is een buitenstaander en vaak
lijdend voorwerp, veel kan hij
niet aan de handelingen ver
anderen. Alles is immers al be
schreven in het leerboek.
Het ballet komt wat rommelig,
zonder samenhang over. Dat
komt vooral doordat de mu
ziek nogal complex is. De dan
sers en danseressen lijken er
moeite mee te hebben. Er zit-
Holland Festival: Tantz-Schul van
het Nederlands Dans Theater. Mu
ziek: Mauricio Kagel. Choreografie:
Jiri Kylian. Decors: John Macfarlane.
Met medewerking van het Neder
lands Ballet Orkest onder leiding
van Kasper de Roo. Danstheater,
Spui, Den Haag, gisteravond. Herha
ling vanavond, morgen en 5 juni in
het Muziektheater Amsterdam.
ten ook leuke, goede vondsten
in. De lieflijke ronddobberen
de zwaantjes bijvoorbeeld, die
onder het laten van vele veren
belaagd worden door een fana
tieke jager. Allen zijn, naast de
ouderwetse en schattige tu-
tuutjes voorzien van parmanti
ge gele zwemvliezen. Hilariteit
alom. Zeker door de burleske
Jan Klaassen-achtige mimiek.
Tantz Schul is zeker de moeite
waard. Zij het dat het nogal
lang duurt.
YVONNE GERATS
Scène uit Tantz-Schul van het Nederlands Dans Theater.
FOTO: HANS GERRITSEN
Theatre de la
Mandragore
tussen droom en
werkelijkheid
Holland Festival/Off Holland: Thea
tre de la Mandragore uit België met:
„L'etrange Mr.Knight". Scenario en
regie: Bruce Ellison met o.a. Michel
Carcan, Bruce Ellison en Sarah
Lowe. Theater Korzo, Den Haag, gis
teravond. Herhaling ntorgen en
avond om 20.30 uur.
Theatergroep Hollandia
legt in een folder uit wat
de twintigste eeuwse mens
moet met „Prometheus"
van de Griekse schrijver
Aischulos. „Het is een
stuk over onze cultuur",
staat daar in. Prometheus,
neef van de god Zeus,
heeft de mensen het god
delijke vuur gegeven en
leert hen daardoor den
ken. „Wat heeft Promet-
heus' weldaad ons ge
bracht?", vraagt Hollandia
zich af. „Is ons denken
iets geworden of is het
verworden?".
Op die vragen tracht het pu
bliek antwoord te vinden als
de voorstelling het daartoe
aanzet. De regie en de vorm
geving moet het een handje
helpen, want Aischulos is
een voor ons behoorlijk on
toegankelijke schrijver. Wat
in Griekse tragedies heel ge
woon was, klinkt anno 1989
niet meer lekker in de oren.
„Prometheus" bestaat uit
lange, nadrukkelijke mono
logen van de hoofdpersoon,
die beantwoord worden door
een koor. Zo praten wij niet
meer.
De handeling van dit stuk is
simpel. Prometheus is aan
een rots geketend en een
adelaar zal dagelijks van zijn
lever vreten. Hij klaagt. Een
ander slachtoffer van de go
den, de vrouw Io, komt langs
en zij spreken over hun bei
der toekomst. Als Hermes als
boodschapper van Zeus een
compromis brengt, wijst Pro
metheus dat af: hij wil dat de
mensen over dezelfde moge
lijkheden kunnen beschik
ken als die Griekse goden.
Hij moet dus lijden.
Helaas is er niet alles aan ge
daan om het gelamenteer tot
het publiek te laten door
dringen. Prometheus is niet
vastgeketend, maar wordt
door acht acteurs en actrices
en een regisseur gespeeld,
die beurtelings de rol op zich
nemen. Zij functioneren ver
der ook als koor. Zij schuife
len over de kale vloer van de
autosloperij, die een kille
maar niet werkelijk dwin
gende rol speelt in de vorm
geving. Soms zingen zij de
tekst veelstemmig en hante
ren zij technieken uit de
„minimal music". Meestal
beperkt het spreken zich tot
nadrukkelijk declameren,
zonder de daartoe benodigde
techniek.
Zelfs de kostuums hebben
iets minimaals. Keso Dek
kers ontwerp reikt slechts tot
het middel. Deze moderne
variant op Griekse luchtig
heid bestaat uit rubberen
rokken, dubbele voor vrou
wen en enkele voor mannen.
Het overspannen ge
schreeuw, gesnik en gemom
pel van de acht Prometheu-
sen houdt de longen van de
topless-spelers hopelijk
warm genoeg, het is 's
avonds koud in een autoslo
perij.
Bij lezing blijkt het drama
van Aischulos goed vertaald
en waardevol. De voorstel
ling biedt helaas het tegen
deel. Hij begint met de
woorden „Dit heeft geen
zin". Jammer genoeg is dat
waar.
PETER SNEL
De in 1985 opgerichte
pantomimegroep uit Bel
gië opende gisteravond de
serie voorstellingen in het
kader van het Off Hol
land-programma. Parallel
aan het Holland Festival
zullen er in theater Korzo
in Den Haag en Bellevue
in Amsterdam kleinscha
lige produkties vertoond
worden.
Théatre de la Mandragore
biedt een bijzonder soort ver
maak. Uniek is de presentatie
van hun kijk op de stomme
film uit de twintiger jaren.
Uitgangspunt voor het plot is
de Frankenstein van Mary
Shelley Een groot filmdoek
wordt belicht met een projec
tor. Het décor is in oude
zwart-wit kleuren uitgevoerd
en ook de spelers zijn in bleke
tinten geschminckt, waardoor
het effect van een primitieve
filmvertoning wordt bereikt.
Doordat er echt gespeeld
wordt krijgt de voorstelling
een drie-dimensionaal karak
ter. Aangevuld met een fan-
tastiche, echt spelende pianist,
die de scènes weet op te zwe
pen, krijgt men een aardig
beeld van de sfeer in de vroe
gere bioscopen. De spelers we
ten op een kundige wijze het
„16 beeldjes per seconde"-ef-
fect te bereiken. De spanning
die wordt opgeroepen is al
lang niet meer te vergelijken
met de hedendaagse horror,
maar met visuele grappen als
grote injectiespuiten en bewe
gende afgehakte benen en ar
men worden in ieder geval ko
mische schrikeffecten bereikt.
De teksten worden in het Ne
derlands geprojecteerd tegen
een zwarte achtergrond en in
vijf kwartier is het een afge
rond verhaal, compleet met
een monster en een vreemde
Mr.Knight. Théatre de la Man
dragore heeft een uniek pro
gramma gemaakt en door het
wisselen van de band met tus
senteksten kunnen zij de hele
wereld laten genieten van hun
vakkundige benadering van
de stomme film.
ROB VAN DER MIJL
Het valt te hopen dat de
belangstelling voor de
semi-opera „King Arthur"
- muziek Henry Purcell,
tekst John Dry den - niet
maatgevend is voor alle
overige evenementen in
het Holland Festival. Het
Haagse openingsconcert
door Ton Koopman en de
zijnen in de Dr. Anton
Philipszaal werd uiterma
te slecht bezocht.
Niet verwonderlijk, het con
cert werd door de festivallei
ding nauwelijks als volwaardig
meegeteld en binnen de mu
ren van de Philipszaal bestond
verwondering over het feit,
dat dit concert in het festival
kader werd gegeven. Het
Haagse publiek, dat in het fes
tival meer dan karig wordt be
deeld, doet niet mee aan de
Koopman-adoratie. Dat is ook
bij vorige concerten gebleken.
Bovendien zou „King Arthur"
oorspronkelijk in co-productie
met de Vlaamse Opera uitge
voerd worden, maar uiteinde
lijk moest besloten worden tot
een concertante versie. Daar
door ging een onmisbaar on
derdeel van de semi-opera, die
mengeling van toneel en ope-
ra-achtige fragmenten, verlo-
„King Arthur" zou uitstekend
gepast hebben in de vorig jaar
gevierde „William and Mary"-
herdenking. Tekstdichter Dry-
den schreef „King Arthur"
aanvankelijk ten tijde van het
bewind van Charles II. Een
groep protestantse staatslieden
had tevergëefs getracht de
hertog van Monmouth, bas
taardzoon van Charles II, tot
troonopvolger uit te roepen in
plaats van Charles' katholieke
broer James. Het valt aan te
nemen dat Dryden „King Ar
thur" heeft geschreven als al
legorie op een politieke natio
nale verzoening tussen Char
les II en Monmouth. Nadat
William het bewind in Enge
land had overgenomen haalde
Dryden het werk weer uit de
kast ten behoeve van een
semi-opera op' muziek van
Purcell. Door de verbanning
van James II was het stuk
weer, of zo men wil, nog actu-
Holland Festival: Semi-opera „KiiPus
Arthur" op muziek van Henry Piif'jw
cell door The Amsterdam Baroqulft
Orchestra en het Koor van de Njjek
derlandse Bachvereniging o.l.v. Ta
Koopman. Solisten Nancy Argent]
Barbara Schlick, Dominique Vissi™
Christoph Prégardien en Michafme
Schopper. Dirigent Ton Koopmaan c
Gisteravond in de Dr. Anton Philipi jsj
zaal Den Haag. Herhalingen op
juni in Amsterdam en op 7 juni r
Utrecht. frla
In de tweeslachtige semi-opeijD;
met muziek, toneel en de zogö
naamde „Masques" - scènischlrij
muziekstukken van een alle
gorisch karakter - hebben dlL^
teksten van de gezongen g6r\e
deelten weinig gemeen met dnrr!
tekst van het eigenlijke tonee|na
stuk. Vandaar de waarschijter
wing in het programmaboeljjzj,
„In de teksten van de muzie^
die U vanavond hoort zult |et
tevergeefs naar een duidelij[ere
verhaal zoeken". ^bb
fnd'
Een semi-opera dus zonde,jm
scènische elementen en zondéenf
een duidelijk verhaal. Resteeiet
de muziek van Purcell doaaar
koor en orkest. Dat legt aan dn
uitvoerenden verplichtinge|ncj(
op en hoe verzorgd de uitvo£0f,
ring ook was, het gemis aaL
actie, aan spanning en aan sp eecj
ritualiteit bleek dodelijk. H4j
werd een aaneenrijging vabje.
charmante en lieve muziekjeL-,,.]
maar muzikaal-dramatisch gfkei
beurde er niets. Een orkesL
stukje, een aria, een duet, eeLen
koorgëdeelte en dat in schier
eindeloze herhalingen. jp0g,
ferd,
Het Koor van de Nederland^ft
Bachvereniging heeft schittflaus
rend gezongen, het meest ga.
slaagde onderdeel van dei
uitvoering. De keuze van
solisten vertoonde weinif
overeenkomsten. Subliem
de tenor Christoph PrégaiL
dien, de sopranen Nancy Aijp*]
genta en Barbara Schlick ti
vredenstellend, de bas Michar
Schopper perfect in de arr
„What power art thou" maa25
voor het overige te zwaar voq.30
de lichte totaal-aanpak en q
counter-tenor Dominique Vis
se zette achter zijn keuze ved
vraagtekens, de door hem gé 55
produceerde klank is weinioo
bekoorlijk voor het gehoor, f.05
ADRIAAN HAGE)
Ton Koopman speelde met het Amsterdam Baroque Orchestr,
gisteren King Arthur. Zonder ook de visuele aantrekkelijkheii
van een opera bleek dit werk zeer vermoeiend. foto: pi
LEIDSE COURANT
AUTOMARKT
Gebr. Opdam B.V.
Lid STIBA, grote sortering onderdelen van recente schadeauto's
in alle merken en alle bouwjaren. Tevens verkoop nieuwe onder
delen. Inkoop sloop- en schadeauto's met afgifte van wettelijk
goedgekeurd vrijwaringsbewijs. Voorschoterweg 41, Valkenburg
Z.H., tel. 071-315101. Afdeling Japanse onderdelen, Haringkade
2, Katwijk ZH, tel. 01718-28131
Opel Corsa
bj. '86, met extra's, 13.500,-.
Tel. 070-632006.
Renault 5 Parisienne 1984
LPG 6000,-. Tel. 070-858537.
Renault 5 TL
bj. '87, 11.150 km, pr.
13.000,-. Tel. 070-901160.
Opel Kadett 12 S
8-'83, luxe ultv., prima in orde,
7650,-. Tel. 079-515332.
Golf IID bjr. 6-'84
4+E bak, 145.000 km. APK 3-
'90, dlv. acc., I.z.g.st. 11.000,-.
Tel. 01883-22641.
Opel Kadett 1.3 Sbj. '86
Vr.pr. 14.950,-, 17.800 km, tel.
070-290864.
Alfa Spider, 72
BMW 315
bj. '82, APK gek., i.g.st., 95.000
km. Vr.pr. 5750,-. Tel. 070-
256545.
Volvo 340 DL
aut., bj. 1983, 73.000 km, APK,
geh. als nieuw, pr. 7250.-. Tel
292542.
Peugeot 205 XA
Chevy Van model '81
T.k. Ford Sierra (wit)
bj. '86,35.000 km, met trekh. en
rad. Pr. 15.250.-. Tel. 01713-
13627.
Mercedes 200 T Stationcar
bj. '84, wit, nwe. banden, stuur-
bekr., APK-gek., i.g.st.
24.950,-. Tel.: 070-281234.
T.k. KADETT S, '75, APK '90,
vr.pr. 1000.-. Tel. 071-170480.
MERCEDES 207 Bestel (Hano-
mag type) benz.motor, APK
gek. bjr. '76, geh. rijklaar,
i.pr.st. van 1e elg. Vr.pr.
1950,-. Tel. 070-463187.
VVees
beperkte
voorraad.
OFF. DEALER
jRj^PEiT LEIDEN
•mmanKhanswM 128 Tri. 071-310811
MET VELE EXTRA'S
Striping
i 40
Matten
Radio/cassette
mï
Sunroof
Wieldoppen
I.45
Samen fU75ür
I.00
Nu voorf 2SO«"